Sign in to follow this  
Followers 0
katjahannele82

Oran vaunut (jovi, saaga, taiga)

83 posts in this topic

Anteeks olen laiska, enkä kerta kaikkiaan jaksa kahlata läpi mistä voisin löytää tähän vastauksen... :rolleyes:

 

Mutta kysymys tosiaan kuuluu, onko kokemusta noista joistain malleista? Kun meille tuli semmoinen tunne nyt että halutaan uudet vaunut lapselle, veljeltä olisi saatu kyllä. Mutta mutta. Meidän auto on tosi pieni, ja nuo Orat tuntuvat olevan koppineen päivineen sen verran pienet, että ne saadaan mahtumaan sinne ongelmitta. Lisäksi ei voi vähätellä, että ihastuin yksien vaunujen ulkonäköön niin paljon, että en oikein tiedä miten suhtaudun jos nyt joudutaan vaihtamaan toiseen kuosiin... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tytöllämme ( kohta 5kk ) käytössä ora jovit kuomurattaat kovalla kantokopalla,ja ollaan tykätty tosi tosi paljon etten voi kun kehua vaan niitä!! asutaan maalla ja täällä tota lunta on ja auraamattomia teitä ja tosi hyvin ollaan päästy noilla liikkeelle kun on isot kunnon pyörät.kantokoppa on tilava , neiti mahtuu ihan hyvin vieläkin niihin ja tulee mahtumaan koko lopputalven vaikka onkin päällä paljon,toppapuku ja äp-makuupussikin.ainoa negatiivinen puoli jonka noista keksin on paino,on aika painavat nostaa auton takakonttiin,mutta eihän sitäkään jatkuvasti,ei edes joka päivä tee.niin ja jos senkin haluaa kääntää positiiviseksi puoleksi niin ainahan siinä haba kasvaa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Oran Samsarat. Minusta vaunut ovat isot ja painavat, mutta olen kyllä muuten tykännyt. :) Kantokoppa on kova ja esikoinen nukkuikin vaunuissa päikkäreitä reilu 1,5-vuotiaaksi asti. Renkaat on isot ja niillä pääsee suht helposti möykkyisemmässäkin maastossa tai lumessa.

 

Katsoin Oran sivuilta ja Samsara näyttäisi vastaavan nykyisellään jotakuinkin Oivaa.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Oran Jovi Air:it. Ihan huippuhyvät kiesit. Mielestäni ne ovat The Vaunut, ei mitkään pienet sievät trendikärrit. Parhaalla tahdollakaan Oran vaunuja ei kyllä pieniksi voi sanoa. Ovat ehkä markkinoiden isoimmat, ainakin painavimmat.

 

Paino on silti vaan plussaa. Ovat tosi jämäkät ja massa kuljettaa kärrejä kyllä kevyesti. Isot ilmakumipyörät kulkevat hyvin oikeestaan kelillä kuin kelillä.

 

Meillä on kova kantokoppa ja se on aika tilava. Meillä nukuttiin siellä muistaakseni päälle 7kk asti. Pidempäänkin ois mahtunut, mutta mutta sitten piti saada jo valjailla kiinni.

 

Meille nuo vaunut/rattaat oli nappivalinta, koska poikamme aika iso ja viihtyy vaunuissa ja nukkuu edelleen 1,5 vuotiaana päikkärit ulkona. Noihin rattaisiin hän edelleen mahtuu ihan hyvin. Näillä pakkaskeleilläkin pärjää hyvin, kun meillä rattaissa jääkarhumakuupussi ja vaunujen topattu jalkapeite. Muksulla sitten pakkasmäärän mukaan enemmän tai vähemmän päällään. Muutenkin noiden kärryjen toppaukset ovat hirmu hyvät. Kärreissä on tosi suojassa tuulelta ja tuiskulta.

 

Vaikka noi Orat ovat isot, niin renkaat pois ottamalla ne kyllä taitaa suht pieneksi mennä. En tosin ole kokeillut. Renkaat saa kyllä helposti napsastua pois. Yleensä kuskataan noita meidän farmarissa (harvemmin tosin kuskataan noita), mutta ne mahtuvat myös mun Renault Clion persiiseen ilman, että tarvii takapenkkiä kipata. Ja Cliohan ei ole mikään tilaihme todellakaan. Clion taakse noi menee, kun laittaa kyljelleen ja ottaa päällimmäiset 2 rengasta irti.

 

Eli voisin kyllä suositella Oraa! ;)

 

Meillä mies oli myös tyytyväinen tuosta Suomi-jutusta. Rattaissa on pieni metalli-plakaati, jossa lukee Ora Finland. Eipä noita kärrejä enää Suomessa tehdä, mutta ompa se merkki kuitenkin suomalainen. Ja Suomen olosuhteisiin ainakin on tehty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, kiitoksia. Mittojahan en siis tarkemmin tiedä vielä, mutta katsoin netistä kasattuna koppineen päivineen mitat, ja pienemmiltä ne siinä näytti kuin esim. emmaljungat. Kaverilla on semmoinen malli, minkä runko menee tosi pieneksi, mutta koppa pitää ottaa erilleen jne. Mutta ne ei mahdu meidän autoon... Meillä on Renault Megane, 5-ovinen coupe ja onhan se vähän Clioa isompi, mutta ei varmaankaan paljoa, kun tuntuu että kun sinne pari ostoskassia laittaa niin se on jo ahdettu :D

Kyllä me varmaan niihin taivutaan, hinta-laatu -suhde tuntuisi olevan kohdallaan, ja jotenkin luotan kuitenkin niihin enemmän kuin esim. niihin Mosmoihin, kun näillä on kiintopiste kuitenkin Suomessa. Yllättävää kyllä, oon törmännyt melkeinpä vain positiivisiin kommentteihin kyseisistä kärryistä, olisin olettanut että kun niistä ei kovin paljon puhuta, että ne ois jotenkin huonot yms. Mutta maanantaikappaleitahan on joka merkillä

 

Onnea muuten Haavis, en muista oonko ees onnitellut vielä, mutta onnea oikein paljon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa käydä lykkimässä niitä kokeeksi jossakin liikkeessä. Minä olin jo lähes varma että Orat meille tulee kun netistä vaunuja etsin, mutta kun sitten lykin niitä ja muutamia muita liikkeessä totesin ne ihan liian painaviksi ja kömpelöiksi meidän käyttöön. Mutta siis makuasiahan tämä on ja riippuu paljon siitä, minkälaiseen käyttöön ovat tulossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, mitkään kaupunkikärryt nuo Orat ei oikein ole. Meillä vaunuja on siis käytetty pääasiassa päiväunilla sekä vaunulenkeillä. Kaupungilla on käyty pari kertaa vaunujen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haavis vei jo jalat mun suusta :) Oran Jovi airit on superhyvät vaunut, nimenomaan halusin vaunut jotka on erityisesti passaa maastossa kulkemiseen, lenkkeilyyn ja pitkiin vaunulenkkeihin. Tähän tarkoitukseen ainakin olleet loistavat, eikä vian vikaa ole löytynyt. Muista malleista en tiedä, mutta Jovi airit on ainakin suht. isohkot. Parasta noissa on kuitenkin tilava kova koppa, jossa nukkuu reilusti vanhempikin lapsi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

katjahannele82, kiitos. ;)

 

Kannattaa tosiaan Meganeen kokeilla noita jossain liikkeessä, jos vaan mahkut. Meidän Volvon perään ne menee ihan hyvin, mutta eipä sinnekään ihan käsittämättömästi enää tilaa millekään muulle jää. Ja Clioon menee silleen kivasti pystyyn, muuta ei sitten voikaan taakse laittaa.

 

Huvittaa vaan, kun noi jättivaunut mahtui Clion taakse, mutta ei sellaset pienet Brion sateenvarjorattaat. Sattikset oli liian pitkä pötkö ja Clion perä niin kapea. Olis ne varmaan silleen poikittain pystyyn menneet, mutta laitoin suosiolla sit penkkien väliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei ostettu Oran vaunuja koska niissä on ilmatäytteiset kumit eikä edes tilaamalla niihin saanut "puhkeamattomia" kennorenkaita. Mutta muuten erittäin käteviä ja hyvälaatuisia tuntuivat olevan. =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Empä ole ilmatäytteisistä keksinyt kyllä mitään moitittavaa. Ei ole meillä ainakaan puhjenneet. Kulkevat mun mielestä paremmin, kuin puhkeamattomat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain käytyä kokeilemassa joveja, ja kyllä ne nyt sitten lähti nettikaupasta tilaukseen. Täysi palautusoikeushan on, muistaakseni se normaali 14 päivää, jos tulee katumapäälle. Autoon en saanut kokeiltua niitä, mutta ollaan nyt päädytty vähän siihen, että meidän tarvitsee niitä niin harvoin kuljettaa, että kun tilanne tulee, niin jotenkin ne mahtuu :rolleyes:

Pienemmät orat, olivatkohan nyt sitten Saagat, oli mun mielestä niin hentoisen oloiset ja jotenkin pienet, että ne jäi sitten pois laskuista... Vaikeaa se on ensimmäiselle ostaa, kun ei osaa hahmottaa mihin niitä sitten lopulta tosiaan tarvitsee... Siis periaatteen tietysti kyllä, mutta... kun se koko vauvanhoito on vielä NIIIIIIIN utopistisen tuntuista muutenkin... Mutta jospa se eläisi vanhaksi meidän hoidossa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onskut hyvästä päätöksestä.

 

Meillä oli ekaksi kaverilta käytettynä saadut kärrit ja ne ei sitten vastanneet etenkään talvikäytössä sitä mitä kaivattiin. Noi Jovit sit vastas täydellisesti. Oon nyt reilun vuoden käyttökokemuksella erittäin tyytyväinen ja käytetään niitä tulevalla kakkosellakin vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös Jovi Airit ja käyttökokemuksia kertynyt 1 v 10 kk ajalta. Mainiot kärryt meidän tarpeisiin.

 

Reilu vuosi harrastettiin pitkiä vaunulenkkejä asvaltilla ja hiekkateillä säästä riippumatta. Vaunuissa myös nukuttiin ahkerasti ekat 8 kk kovan kantokopan ja sen jälkeen makuupussin kanssa. Puolisen vuotta ovat toimineet lähinnä rattaina kauppamatkoilla. Jokusen kerran ollaan kaupungilla käyty ja kyllä noilla sielläkin pääsee, mutta pienissä putiikeissa eivät kovin näppärät ole.

 

Painoa noilla on, mutta minäkin pienillä lihaksillani olen ne tarvittaessa autoon saanut. Omaan farkku-Meganeen menee ihan heittämällä, mutta myös Fiat Puntoon nuo saa kun irrottaa renkaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kannattaa käydä lykkimässä niitä kokeeksi jossakin liikkeessä. Minä olin jo lähes varma että Orat meille tulee kun netistä vaunuja etsin, mutta kun sitten lykin niitä ja muutamia muita liikkeessä totesin ne ihan liian painaviksi ja kömpelöiksi meidän käyttöön. Mutta siis makuasiahan tämä on ja riippuu paljon siitä, minkälaiseen käyttöön ovat tulossa.

 

Minä myös olin näihin netissä päätynyt, mutta testikierros ja sekä Briojen että Emmaljungien testaus tiputti nämä samantien pois. Isoja plussia musta Oran vaunuissa oli kotimaisuus (Saaga), vakaus, pyörät, tavarakori ja pestävät kankaat. Myös ulkonäkö miellytti muita malleja enemmän. Mutta käytyäni livenä katsomassa, kankaat tuntui sellaiselta, että rataskäytössä voisi olla hiostavat ja ne olivat myös todella liukkaat verrattuina muihin. Mulle tuli tunne, et lapsi vois valua rattaissa. Ja vaikka haluan vakaat vaunut koiran ulkoilutukseen kelillä kuin kelillä (ei kaupunkikäyttöön siis), niin myyjä vakuutti, että muut merkit ovat varmasti yhtä vakaat ja helpot työntää. Paikallaan kääntäminen vaatii jo voimaa Oran vaunuissa.

 

Voisin toki ottaa edelleenkin Orat, jollen olis todennu painoa itselleni ongelmaksi, noita kaikkia Oran plussia kun ei muista merkeistä löydy... :(

 

Ja ne joilla on kokemuksia, niin onko nuo kankaat niin liukkaat, kuin miltä vaikuttavat?

 

 

Eikä noita ilmakumirenkaita ihan pienestä saa puhki. :) Kulkevat kuulemma sohjossa paljon paremmin kuin noi kennopyörät.

Edited by Monka

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kulkevat joo sohjossa paremmin.

ja eivät ne kankaat musta sen liukkaammat ole kuin muissakaan. Kokemusta toistaiseksi Emmaljungasta, Emman matkiksista ja Phil & Tedsistä. Samanaista kangasta kaikki olleet.

 

Mä en muuten tajua, miksi 2009 Oran malliin, ainakin Jovi Air, on ostoskori muutettu kankaiseksi. Musta toi metallienen on paljon parempi, koska siinä voi roudata kunnon ostoksiakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Itseasiassa Oralla on mun testaamista malleista ehdottomasti paras metallinen kori. Ja siinä painorajakin oli Saagassa muistaakseni 8 kg. Emmaljunga ja Brio antaa muistaakseni molemmille vain sen 5 kg. Ilmeisesti Oran metalli on parempaa... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jollen ihan väärin muista, niin meidän Jovi Aireissa tais korin painoraja olla peräti 15kg. Kankaisissa koreissa on yleensä vain se 5kg. Toi 5kg tulee täyteen jo, kun ostaa pari maitoa ja vaikka hiukan mehua. Ei sihen paljon muuta sitten enää mene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltä löytyy Oran Taiga-kärryt, ja ollaan oltu tyytyväisiä näihin :) Kaupunkirattaina meillä on matkikset, mutta lenkille Orat on todella hyvät. Mielestäni ei oo käytössä mitenkään painavat ja pyörät rullaa hyvin lumihangessakin. Pehmeän kantokassin saa muutettua lämpöpussiksi, joten sitä voidaan käyttää vielä ensi talvenakin. Mitään huomautettavaa en oo vielä 4½ kuukauden käytön jälkeen huomannu :D

 

Meillä hyvin harvoin tarvitsee pakata vaunuja autoon, mutta mahtuu meidän Nissaniin (porrasperäinen), kun ottaa toisen puolen renkaat pois. Renkaat on helpot ja nopeat irrottaa ja laittaa takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin Oran Taigat pehmeällä kantokopalla. Tosi tyytyväinen olen ollut! Renkaita ei ole tarvinnut pumppailla koko aikana (7kk). Kääntyvä aisa on myös plussaa, että voi aurinkoisella kelillä kääntää aina vauvan varjon puolelle. Auton takakonttiin ovat painavat nostaa ja välillä kokoon taittaminen on vähän takkuillut, mutta muuten ei mitään negatiivista sanottavaa. Shoppaillessa käytän matkarattaita, jotka ovat pienemmät ja ketterämmät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekkin voin nyt kommentoida että eivät olleet mikään huono ostos, 3 kk:n käyttökokemuksella :)

Tehdään lähes päivittäin pojan kanssa tunnista jopa kolmeen tuntia lenkkejä, ja vaikka vaunut ovat painavat, niin ne eivät rasita ylimääräistä. Kulkevat tosiaan hyvin asfaltilla ja hiekalla, pieniin putiikkeihin mitä täälläki pikkukylässä on, on vähän haastavaa ahtautua, mutta toisaalta ei niihin mahdu kaverin Emmaljungatkaan ;)

Mutta voin vain suositella... Kankaat on ainakin tuulenpitäviä, näillä helteillä ovat olleet hivenen liiankin lämpöiset mutta siitä selvitään vaatteita vähentämällä. Kokemustahan mulla ei muista löydy, mutta kaverin kans maastolenkillä käydessäni täytyy todeta, että paremmin Jovit kulki kuin Emmaljungat... Hinta-laatu -suhde minusta todella hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joilla on vaunuina Ora Taigat, ovatko mitenkään jäykät tai painavat työntää tai kääntyä? Itseä kiinnostaa ko. vaunut ja jotenkin näyttävät painavilta kääntää tai "heijata" :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisin kovasti kiinnostunut Jovi Mooneista, kyseessä siis makuuvaunut, joihin on saatavana myös ratasistuin. Moonin vaunukorin saa myös muihin Oran/Jovin vaunuihin, mutta Moonit taitaa olla kyseisen merkin kevyin malli, 17kg. Lisäksi noissa on kunnon metallinen tavarakori.

 

Onko kellään kokemusta, omaa tai vaikka kaverin? Tai edes kaupassa kokeillut?

 

Tuntuu että näitä on kovin vähän liikenteessä, kun ei mistään löydy kokemuksia tai tule vastaan. Ja ainoa vaihtoehto kokeiluun täälläpäin tuntuu olevan, että tilaa vaunut netistä ja palauttaa, jos ovatkin persiistä... :rolleyes:

 

Joten jos osaat edes jotain sanoa, kiitos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Oran Taiga vaunut, vauva tosin vielä masussa mutta hyviltä vaikuttaa. Olen kokeillut niitä tutulla aiemmin vuosi sitten, enkä kokenut mitenkään raskaaksi työntää. Päin vastoin esim. sohjossa rullaa vaan helpommin kun vaunut on tukevat ja muutenkin tykkäsin helppoliikkuvuudesta. Myös kääntyminen oli helppoa, vaunut heijaa kevyesti etupyörät koholleen kun painaa työntöaisasta. Tykkäsin myös siitä että ovat matalaprofiilisemmat kuin monet muut vaunut, lyhyenä ihmisenä se on iso plussa niin näkee kunnolla vaunujen eteen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös täältä löytyy Taigat ja tosi tyytyväinen oon vaunuihin ollut. Matkiksiksi hommattiinkin nyt sitten Jovi Iot ja hyvät on nekin.... eli suosittelen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0