Antsa

Milloin kerroitte raskaudesta työnantajalle?

541 posts in this topic

Milloin otitte työnantajan kanssa puheeksi raskauden?

 

Mun työni pitää sisällään jonkun verran matkustelua ja ryhmien isännöintiä Suomessa ja tässä parhaillaan suunnitellaan jo syksylle messuja ja muita tapahtumia, joissa mun oletetaan olevan mukana. En kuitenkaan ihan vielä viitsisi työkavereille paljastaa, mutta olisiko esimiehen hyvä kuitenkin tietää?

 

Neuvolassa voin käydä ihan huomaamatta ja muutenkin työaikani on aika joustavaa kaikenmailman menoja ja mahdollisia pahoinvointeja ajatellen.

 

Milloin olette työnantajalle / esimiehelle kertoneet raskaudesta? Missä vaiheessa se viimeistään pitää ottaa puheeksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin vasta kun 12 ekaa viikkoa oli kulunut. Tais olla viikko 14 menossa kun kerroin. En olis kertonut vielä niinkään aikaisin jos tilanne työpaikalla olis ollut eri, mutta kun mullakin on sellaisia asioita, jossa pitäisi jo nyt tietää olenko mukana niin koin reiluna kertoa hyvissä ajoin, etten ole käytettävissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hemmetin hyvä kysymys, sen asian kanssa mäkin tässä just pähkäilen. En haluais kertoa vielä eikä työnkuva sitä mitenkään vaatis, mut mulla on perjantaina ultra ja joudun olemaan monta tuntia töistä pois, kun ultra ja työpaikka sijaitsevat aika kaukana toisistaan. Ultran sais käydä työaikana, mut se edellyttäis, että kerron asiasta töissä. Enpä toisaalta viitsis luvattakaan töistä pois olla, joten mun on ehkä pakko kertoa tänään tai huomenna. :( Viikkoja siis tänään koossa 11+3.

 

 

Muoks. Meillä työehtosopimuksen mukaan asiasta pitää ilmoittaa viimeistään kaksi kuukautta ennen kuin jää äitiyslomalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin pari pvä plussauksen jälkeen, sillä työnantajani tarvitsee jo varhaisessa vaiheessa alkaa etsiä sijaista tilalleni.. Varmaan ainoa sellainen oikeasti harmittava asia tässä "jutussa" on se että joudun olemaan töistä pois jo aika aikaisin, vatsan kanssa kun en voi nostella aikuista ihmistä :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tais olla 9+2 viikkoja. Pakkasissa ei mielellään sais olla ja repiviä liikkeitä duunissa (+ niitä joitain älyttömän painavia nostoja) oli syytä varoa ja antaa muiden tehdä. Olin tuota ennen kesälomalla, joten olisin kyllä kertonut itseasiassa plussan jälkeen heti. Oksentelin myös monta kertaa päivässä, joten oishan tuo siitäkin käynyt ilmi :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole vielä kertonut, mutta olen suunnitellut kertovani noin viikolla 14 tai 15. Ennen nt-ultraa en missään tapauksessa ole valmis kertomaan (kerrotaan vasta sen jälkeen mm. tuleville isovanhemmille), ja aika pian tuon ultran jälkeen mulla on lomaa, enkä halua, että töissä spekuloidaan mun raskaudesta mun ollessa poissa ;)

 

Yksi kollega on tosin kyllä jo saattanut arvata tilanteen, sillä olen joutunut keksimään hiukan tekosyitä poissaoloille ja asioille, joita ennen olen syönyt, mutta jotka nyt ei yhtäkkiä maistukaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä "jouduin"kertomaan viime viikolla rv9+jotakin. Meillä oli kehityskeskustelu ja suunniteltiin ensi syksyä, joten siinä se oli oikeastaan aika helppoakin kertoa. Toisaalta, jos jotain vielä tässä vaiheessa sattuisi, niin kyllä senkin kertoisin sitten työnantajalle,vaikkei ehkä tarvitsisikaan. Meillä kun on suht pieni työyhteisö, sellaiset 6 henkilöä, niin kyllähän siinä tulee väkisinkin jaettua asioita :rolleyes:

 

Kuitenkin sovin työnantajan kanssa, että sijaisjärjestelyjä aletaan miettiä vasta kun 12 viikkoa on täynnä eli hiihtoloman jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole vielä kertonut esimiehelle tästä raskaudesta. Pari työkaveria tietää kyllä, mutta esimiehelle olen ajatellut kertoa, kun mun koeaika päättyy, jos vaan pystyn pitämään asian salassa niin kauan. Raskausviikkoja on 20, kun mun koeaika päättyy eli voi olla, että asia paljastuu itsestään jo ennen tuota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin kun eka ultra oli onnellisesti ohi, kun oli nähty että vaavilla on kaikki ok. Viikkoja oli tuolloin 12+1. Halusin itse kertoa tuolloin, ja työkaverit oli jo kyllä alkaneet arvailla että jotain on meneillään.

Edited by Lehmus28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin jo joskus viikoilla 8-9, kun oli niin pahaa pahoinvointia, että jouduin saikulle. Ja saikkulapussa oli äitiysneuvolan leima, joten eipä ois jäänyt salaisuudeksi. Samalla sovittiin, että jos pahoinvointi jatkuu niin ei tartte hakea saikkulappuja, voin vaan ilmoittaa pomolle että en voi tulla töihin. Muuten asia pysyi työpaikalla salaisuutena johkin viikoille 14-15, silloin kerroin itse asiasta muutamille ja sen jälkeen kasvava maha onkin paljastanut asian ihan koko porukalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tulin raskaaksi parisen kuukautta ennen kuin mun silloinen määräaikainen työ oli loppumassa. Pidin suuni supussa joka suuntaan, jotta ehtisin löytää uuden työn ennen kuin huhut lähtee liikkeelle (pienet piirit). Olin sitten seuaavassa paikassa työhaastattelussa (rv10) niin kuin ei mitään. Sain paikan, enkä sitten viitsinyt heti sanoa ensimmäisenä työpäivänä (rv14) asiasta, vaikka siihen olisi ollut erittäinkin luonteva sauma, kun yksi toinen hehkutteli koko päivän raskauttaan. Odottelin sitten ihan rauhassa ja taisi olla 18. viikko menossa, kun kerroin.

 

En välttämättä olisi vielä silloinkaan kertonut, mutta asia tuli vahingossa ilmi työkavereilleni ja ajattelin tiedon lopulta kantautuvan pomolle asti, joten päätin tunnustaa itse. Sellaisille, jotka eivät mun ruumiinrakennetta entuudestaan tiedä, asia ei silloin vielä kuulemma näkynyt. Nyt voisi vielä peitellä, jos haluaisi, mutta eipähän tarttee. Haluankin jo vähän esitellä (lue:leuhkia) muille tätä elämänvaihetta. Nyt menossa rv21.

 

Edit: Tää uusi työ on myös määräaikainen ja päättymässä ennen äitiyslomani alkua.

Edited by Barbamama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin tänään kirjoittamassa toistaiseksi voimassa olevan työsopparin (viime toukokuusta määräaikaisena), mutta ajattelin kertoa työnantajalle raskaudesta vähän myöhemmin.. ensi kuussa kuitenkin, jotta saan kesälomani sumplittua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmilla kerroilla jouduin kertomaan alkuraskaudessa kovan pahoinvoinnin aiheuttaman sairausloman takia. En olisi halunnut kertoa niin aikaisin, mutta toisaalta en halunnut herättää ihmetystä pitkittyvällä poissaolollakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin n. 15 viikon paikkeilla. Mä olen vain osa-aikaisissa iltatöissä, enkä pomoa tapaa kovin usein, mutta halusin kertoa itse, ennenkuin jutut kantautuvat. Tuossa vaiheessa jotkut alkoivat mun mahaa siihen malliin tuijotella, että meinasi melkein tulla kiire. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esimiehelle jouduin kertomaan raskaudestani jo hyvinkin varhaisessa vaiheessa. Perjantaina tein positiivisen testin ja maanantaina sitten kerroin. Tämä on tässä meijän työssä todella inhottavaa kun asiasta täytyy kertoa jo niin pian kuin mahdollista vaikka itse ei oikeastaan haluaisi kertoa vielä kenellekään. Mutta laki velvoittaa. Työskentelen säteilyn keskellä, joten sikiön terveydenkin kannalta on tärkeää, että työtehtävät siirretään toisaalle. Muille työkavereille asia valkeni vasta lähempänä rv 15. Alkoivat epäilemään kun en enää tehnyt kolmivuorotyötä enkä työskennellyt tietyissä työpisteissä ollenkaan.

 

Yleisestihän se menee niin, että 2kk ennen äitiysloman alkua täytyy esimiehen tietää tulevasta vanhempainvapaastasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin nt-ultran jälkeen, noin viikolla 13. Työyhteisö hyvin pieni ja kaikki vauvaiässä, niin ajattelin että saavat halutessaan mahdollisuuden miettiä raskauteni vaikutusta omiin toimiin ;) Olivat kyllä jo tehneet sitä ennenkin päätelmiä eikä asiaa tietysti auttanut että oltiin juuri menty naimisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taisi olla viikolla 13, nt-ultran jälkeen. Ja esimies suhtautui hienosti, onnitteli ja sanoi että onkin jo jonkin aikaa odottanut tätä uutista (vaikka hän onkin mies). Eli yllätyin uutisen vastaanotosta hyvin positiivisesti :) Muille työkavereille kerroin hieman myöhemmin, ja vieläkää en ole kertnut muille kuin naispuolisille työkavereille, miehet varmaan huomaavat koko asian vasta kun kävelen vastaan vauva sylissä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus olisi pitää salaisuutta vielä rv13 saakka, jolloin olen käynyt nt-ultrassa.

Työn jatkumisen kannalta sillä ei ole tapauksessani merkitystä ja pakko se on

pikkuhiljaa kertoa että voi alkaa muitakin paitoja käyttämään kuin näitä paria

löysemmän mallista. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taisin kertoa jo ennen ekaa neuvolaa, niin sain mennä sinne kaikessa rauhassa työajalla enkä joutunut keksimään mitään tekosyitä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse juuri plussanneena mietiskelin tuota työnantajalle kertomista, kun näillä näkymin määräaikanen sopimus loppuu pari kuukautta ennen laskettua aikaa. Neuvolan takia olisi ilmeisesti fiksua kertoa, jotta saa sen sisällytettyä työaikaan, mutta onko esim. johtajalla vaito-olovelvollisuus raskauteni suhteen muihin työntekijöihin nähden? Eli siis saako johtaja kertoa raskaudestani muille, jos en itse halua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kerroin lähimmälle pomolleni, joka sattuu olemaan myös veljeni, melko pian plussaamisen jälkeen, sillä tietyt minun työnkuvaani kuuluvat tehtävät eivät sovi raskauden kanssa yhteen. Osasipahan varautua siihen, että ilmojen lämmetessä tarvitaan joku muu kyseisiä tehtäviä hoitamaan. Siitä en tosin ole varma onko veljeni maininnut asiasta vielä johtajalle. Aika suurella todennäköisyydellä ei ole. Nyt menossa rv 11.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain vakituisen työpaikan viikko plussaamiseni jälkeen, pomolle kerroin plussasta viikon 10 jälkeen eikä todellakaan ilahtunut tokaisi vaan että jaa ja paineli tiehensä. Vieläkään ei voida kunnolla puhua asiasta. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt sitten kerroin pomolle (mies), ehkä vähän liian aikaisin jo viikolla 8, koska esimies olisi sitten ollut poissa 2 kk työmatkoilla ja sinä aikana olisi saattanut jo juorut lähteä liikenteeseen. Halusin kuitenkin puhua asiasta kasvotusten ja yhteisen työmatkan päätteeksi sitten uutinen vain tuli ulos. Pomo otti tiedon erittäin asiallisesti vastaan ja oli suorastaan onnellinen meidän puolesta. "Lapset kuuluu elämään"-asenteella... Hyvä, että kerroin, koska nyt saa pomo sitten rauhassa miettiä mun töiden järjestelyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen hetkinen pomoni taisi joskus viikolla 6 kysäistä suoraan (oli muka vaatetuksesta epäillyt, vaikkei varmana tuolloin näkynyt), olenko raskaana, enkä viittinyt sille valehdella, koska meillä oli ja on muutenkin tosi hyvät ja luotettavat välit. Mut varsinaisesti omalle tiimille kerroin ekan ultran jälkeen, rv 13:lla. Ja kas, muutama olikin jo kuulemma ehtinyt tuollaista epäillä, muttei ollut kehdannut kysyä. :huh: Ettei vissiin mennyt ihan pelkästään joulun piikkiin tää pieni alkanut pyöristyminen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now