Antsa

Milloin kerroitte raskaudesta työnantajalle?

541 posts in this topic

Nt-ultran jälkeen ajattelin kertoa, jos sinne asti kaikki menee hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta kerroin esimiehelle 16. vkolla, kun sovimme määräaikaisen työsuhteen jatkosta. Heti perään sitten kerroin työkavereille.

Kuopuksesta kerroin heti alkuvaiheessa tosi läheiselle työkaverille, joka myös odotti samaan aikaan. Yhdessä sitten kerroimme esimiehelle 17. vkolla, että olemme molemmat paksuna. Sen jälkeen kerroimme muillekin tiimiläisille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kerroin noin rv7, ihan siksi että oli vähän huonovointisuutta ja pelkäsin, että joudun välillä yllättäen poistumaan paikalta :D Lisäksi käyn töissä naapuripaikkakunnalla, joten tarvitsen lääkärikäynteihin ja osaan neuvolaan vapaata töistä ja minulle joudutaan hommaamaan tuuraaja. Käynnithän on palkallisia, joten palkan niistä halutessaan on pakko kertoa mihin on menossa. Onneksi pomo suhtautui ERITTÄIN innokkaasti asiaan ja onkin kysellyt koko ajan vointia ja kannustanut mm. hakemaan rohkeasti uusia töitä (määräaikainen työsuhde loppumassa) ja pitämään itseäni tasavertaisena hakijana jne. Perheelle on kyllä vieläkin kertomatta... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on kehityskeskustelu ensi viikolla, joten kerroin nyt just ennen pääsiäistä 16. viikolla. Ollaan tekemisissä päivittäin, joten aika pian olisi mahan piilottelu ollut jo liian haastavaa. Muille työkavereille kerron ensi viikolla ja vien tarjoiluja, meillä on tapana juhlistaa jokaista pikkuasiaakin karkilla tai leivonnaisilla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa olin töissä ja silloin oli kamala helle, työpaikalla huono ilmastointi ja raskauspahoinvointi. Jouduin rv7 1,5vkon sairaslomalle ja sieltä palattuani esimies alkoi kysellä miksi olen niin nuutuneen näköinen ja mikä oli sairasloman todellinen syy. Oli sitten pakko kertoa raskaudesta rv 9 vaikka en olisi vielä niin aikasin halunnut paljastua. Kahdelle lähimmälle työkaverille kerroin jäädessäni sairaslomalle ja loput työkaverit saivat itse huomata asian laidan :grin:

 

Muut raskaudet olenkin sitten ollut kotiäitinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta kerroin Np-ultran jälkeen, ja tästä seuraavasta aion kertoa heti kun palaan töihin äitiyslomalta, eli silloin viikkoja on 9+2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin kertoa vasta sitten kun vatsakin alkaa näkyä, vaikea mitään viikkoja vielä mennä sanomaan. Tietysti jos tässä nyt tulee jotain hirveitä pahoinvointeja tai joudun saikulle raskauden takia, niin sitten kerron aikaisemmin ettei pomo luule että huvikseen "lintsaan" töistä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on oman esimiehen kanssa tosi hyvät välit ja olen kertonut jo. Hän ymmärtää ja on antanut paljon vinkkejä ja kyselee vointia yms. :) Oikein isälisiä neuvoja on kyllä saanut, vaikken ole edes kysynyt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun esimies vaihtuu ensi viikolla ja nykyinen esimies oli kuulemma sanontu sille työhaastattelun tokalla kierroksella, että btw yksi sun tulevista alaisista on sitten raskaana eli ensi töiksesi pääset ottamaan osaa sijaisen rekryprosessiin. Kiitti v*tusti tästä, en olis halunnutkaan kertoa uudelle pomolle itse, enkä esimerkiksi vaikkapa ylipäänsä tavata sitä ennen kuin se alkaa suhtautua muhun "sinä tyyppinä, joka jää kohta äitiyslomalle".

 

Eniten potuttaa siksi, että mun esimiehen ja HR:n kanssa on todellakin sovittu, että mun raskaudesta ei puhuta kujilla ja käytävillä, vaan kerron siitä itse muille ihmisille jos kerron. Mitähän muuta ne on musta sille kertoneet? Enkä oo hakenut virkavapaata vielä, joten virallisesti uuden esimiehen ei tarvitsisi toistaiseksi tietää asiasta mitään. Taidanpa hakea ihan tahallani virkavapaata vikana päivänä jolloin se on mahdollista, jolloin mun sijaisen rekryä ei voida aloittaa vielä kuukauteen, koska jos työnantaja pettää mun luottamuksen tällä tavalla, niin ei munkaan tartte sit antaa niille mitään pelivaraa. Hitto kun ärsyttää. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin tänään rv12+6, kun nt-ultran tulokset olivat tulleet. Esimies oli tosi iloinen ja kannustava, kuulemma oli aavistellut tän suuntaisia kuulumisia jo aiemmin. Työkavereista kaks tietää. Loput saavat tietää sit ajallaan, kun maha alkaa näkyä enemmän.

 

 

Edit: ajatusvirhe korjattu

Edited by gasolina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa tulee nyt väliin pieni mielipide-kysymys. Oma kanta mulla on jo jonkinlainen asiaan, mutta haluaisin muidenkin mielipidettä kuulla vähän.

 

Eli tein juuri tänään uuden työsopimuksen (ja koulutussopimuksen, kun työhön sisältyy koulutus) ja tänään siis rv 4 + 4. Tein plussatestin eilen, eikä raskaudesta tiedä vielä muut kuin minä ja mies (ja neuvolan täti :grin: ), joten en uudelle esimiehellekään kertonut vielä (olisi saattanut sopimus jäädä tekemättä). Työ sinänsä ei ole raskasta ja pystyn sitä tekemään kyllä.

 

Työhön sisältyy neljän kuukauden koeaika ja tässä tuleekin kysymys: varmaankin olisi reilua kertoa raskaudesta viimeistäänkin ennen koeajan loppua mikäli nyt pysyy salassa sinnekään asti? Viikkoja olisi silloin kasassa 22, joten todennäköisesti joudun kertomaan jo muutaman viikon aikaisemmin viimeistään (ellei  jopa pahoinvoinnit ylly niin pahaksi että joutuu olemaan töistä poissa heti alkuun), mutta jos pystyisi asian pitämäänkin salassa pidempään, niin en tiedä onko siinä sitten järkeä? Tai mulle ainakin tulee olo, että pomo ajattelee mun keplotelleen jotenkin paikan itselleni kun kertoisin asiasta vasta vakipaikan varmistuttua... Toisaalta mietin, että vaikuttaa varmaan vakipaikan saamiseen sekin, että muutaman vakikuukauden jälkeen jäisin äitiyslomalle...

 

En tiedä olenko nyt ihan töllö kun edes mietin näitä, kun tod. näk. joudun joka tapauksessa kertomaan asiasta jo hyvissä ajoin ennen koeajan päättymistä, mutta näin juuri plussanneena sitä miettii kaikenlaista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elflady, raskaus ei ole syy irtisanomiseen, joten minusta sun ei tartte kertoa ennen koeajan päättymistä. Lain mukaanhan työnantajan täytyy tietää asiasta 2 kk ennen äitiysloman alkua. Minusta on ihan perusteltua odottaa kertomisessa jopa rakenneultraan asti, että tietää kaiken olevan mahdollisimman varmasti kunnossa.

Jos pomo alkaa jotain myöhemmin mussuttaa, niin voit kysyä siltä, kertoisiko se itse asiasta nelosviikolla? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kerroin juuri pari päivää ennen kun rv22 tuli täyteen. Vähän sai käyttää luovuutta mahan ja pahoinvoinnin piilotteluun, mutta onnistui kuitenkin :) Ja syynä työhön/palkkaukseen liittyvät asiat etten halunnu kertoa aikaisemmin... Lisäksi alkuraskaus oli todella rankka ja siksi oli pitkään epävarma olo eikä tehnyt mieli kertoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli kerrottua vasta eilen, rv 27  :blush: Ei vaan ollut tullut puheeksi aikaisemmin ja tuntui jotenkin tarpeettomalta käydä siitä erikseen sanomassa esimiehelle kun raskaus ei ole vaikuttanut mun työtehtäviin mitenkään. En siis mitenkään halunnut raskautta salata ja olisin kyllä kertonut jos olisi tullut esimiehen kanssa puhetta esim. syksyn työkuvioista. Mutta eilen oli viimeinen mahdollinen päivä ilmoittaa äitiysloman alkamisesta koska siihen oli eilisestä tasan 2 kk, joten eilen siis ilmoitin. Tarkoitus oli hoitaa asia jo aikaisemmin viikolla mutta en ehtinyt ja esimieskään ei ollut aina paikalla niin jäi viime tinkaan. Esimies ei kyllä vaikuttanut yhtään yllättyneeltä eli oli ilmeisesti jo huomannut asian.

Edited by elisabet78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elflady, en itse missään tapauksessa kertoisi ennen koeajan päättymistä - ihmisistä ei koskaan tiedä mitä niiden päässä liikkuu. Raskaus ei ole kelvollinen syy irtisanomiseen mutta tyypillisesti koeajalla työnantajan ei tarvitse lähteä erittelemään irtisanomisen taustalla olevia syitä lainkaan. Saattavat sanoa että syy oli ihan toinen vaikka esimiehesi olisikin jostain itsekkäästä syystä päättänyt ettei jaksa lähteä sijaisrekrytointeihin heti vaan mielummin pyrkii susta eroon. Odottele rauhassa rakenneultraan ja kerro heti kun koeaika on ummessa. Ei ne työnantajankaan edustajat aina reiluja ole - sitä paitsi voit rehellisesti kertoa että raskaus tuli teillekin yllätyksenä ja ihan samoihin aikoihin kun olit jo paikan ottanut vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näinhän se Lilyrose on, kiitos! :)

 

Kultajoki: tässä työssä on sikäli hyvä tilanne kyllä, että meillä ei tartte sijaisia etsiä, kun ei ole oikeastaan edes virkoja koskaan auki. Meillä palkataan uutta porukkaa jatkuvasti ja entiset lähtee jos on lähteäkseen, tai irtisanotaan firman puolesta jos töppäillään pahasti. Mutta ihan oikeassa olet, että ihmisten päässä aina voi liikkua mitä ihmeellisimpiä asioita, sen takia itsekin mietin asiaa jo nyt. Mulla vaan voi tulla ongelmaksi se, että jos masu alkaa ajoissa kasvamaan, niin en pysty edes niin pitkälle salailemaan raskautta, silloin kun mennään jo rv 20 +.... Meillä kun vielä firman puolesta on työvaatteet ja olen hoikanpuoleinen nytkin, niin mahan kasvu kyllä aiheuttaa sen, että paita jää auttamattomasti pieneksi, jolloin tarvitsisin jo uutta paitaakin. Mutta pitää katsoa lähtempänä asiaa, ala on minulle ihan uusi muutenkin, joten eihän kukaan edes takaa, että se maistuisi niin hyvin, että olen samassa firmassa töissä sinnekään asti :) Kiitos mielipiteestäsi, ja että ilmaisit sen tänne! :)

Edited by Elflady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elflady, onko teillä työpaikalla luottamusmiestä tai kuulutko ammattiliittoon, josta voisit kysyä neuvoa? Koeajallakaan raskaus ei ole peruste purkaa työsuhdetta. On epätodennäköistä, että raskaus pysyy salassa yli rv 20 saakka, toki se on mahdollista mutta yleensä raskaus näkyy jo tuota ennen. Ikävä kyllä moni luulee, että koeajalla työsuhteen voi purkaa mistä tahansa syystä, näin ei kuitenkaan ole ja kannattaa varmistaa selustansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä vähän jännittää töissä kertominen, meitä on vain 6 toimihenkilöä, joista yksi on jäämässä eläkkeelle nyt kuukauden sisällä. Toinen ilmaisi halukkuutensa jäädä eläkkeelle tänä vuonna, mutta esimies oli sitä mieltä, että se toisi liian paljon muutoksia työyhteisöön... Eli kiva kertoa hänelle, että itsekin jään pois syksyllä... Toimitusjohtajamme on ihana ja mukava esimies, mutta silti tuntuu kuin pettäisin hänen luottamuksensa tms. Voi näitä naisten ongelmia... Näinä hetkinä toivon, että uran luomisen sijaan olisin töissä vaikka jossain suuren kaupan kassalla, niin tällaisia luottamuskysymyksiä ja pohdintoja ei ehkä samalla tavalla olisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Josephine: meillä ei taida olla erillistä luottamusmiestä, enkä vielä ole edes ammattiliiton jäsen kun tosiaan ihan uusi ala on itsellä kyseessä... Mutta tämä ongelma on nyt ainakin tämän työpaikan osalta ratkennut sikäli, että eka OIKEA työpäivä kyllä osoitti, että ei ole minun hommaa se.. Kyllä se työpaikka jää siis taakse ihan ilman  työnantajan suorittamaa irtisanomista... Mutta kiitos tosiaan sulle ja kaikille vastanneille! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sillähän se sitten menee :) 

 

Tsemppiä Beanille kertomiseen, toivottavasti tj suhtautuu asiaan hyvin! Yritän itse päästä kesälomille ilman että kukaan huomaa mitään ja palata asiaan syksyllä kun ulkomuoto varmaan jo paljastaa mitä on tulossa  :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, eilen sain kerrottua, rv 11+5 pomolle! Pomo suhtautui juuri niin kuin arvelinkin, eli ihmisenä oli iloinen ja onnitteli ja halasi, mutta esimiehenä oli pettynyt ja harmissaan tästä. (Positiivista on tietenkin se, että pomo on harmissaan koska mielestänsä taso laskee sijaisen myötä, eikä siksi että hänelle tulee ylimääräistä työtä.) Kehui myös, etten ole koskaan näyttänyt kauniimmalta :grin:  ja seuraavassa lauseessa myönsi että tuotin pettymyksen, olin niin uraputkessa ettei olisi uskonut tällaisia uutisia vielä kuulevansa...

Kaikenkaikkiaan hieno fiilis, kun sain kerrottua!! Nyt muut töissä saavat sitten arvailla masun kasvaessa, tärkeimmälle on kerrottu... Pomoni on erittäin reilu esim. täydennyskoulutuksiin liittyvissä asioissa, ja nytkin totesi että tietenkin käyn työajalla kaikki mahdolliset ultrat ja neuvolat, mutta toivoo että saisin aamu/iltapäiväaikoja, jottei tarvitse koko päivää olla pois. (Minulla siis pitkä työmatka eri paikkakunnalle).

Tajusin siinä nimittäin miettiessäni, että tässähän on enää touko- ja kesäkuut, sitten lomaa, ja elo ja syyskuut! Lokakuussa koittaakin jo äippäloman alku, eli reilu 4 kk varsinaista työaikaa. Onhan tuo ihan hyväkin aika ilmoittaa poistuvansa hetkeksi taka-alalle...

Jes! Hoidettu! :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now