Antsa

Milloin kerroitte raskaudesta työnantajalle?

541 posts in this topic

Olen tätä kertomista miettinyt ja pähkinyt.. Haluaisin olla asiasta hiljaa siihen saakka että ensimmäinen kolmannes on ohi, mutta voi olla että esimiehelle "joudun" kertomaan jo ihan kohta (viikkoja nyt vasta 7+). Neuvolat, ultrat ym. sattuu kuitenkin väkisinkin työajalle ja koska työtahti on melko kiireinen, häiritsevät nämä poissaolot sitten töiden suunnittelua ja tekemistä ja vaikuttavat paitsi omaani, myös muiden kalentereihin. Tahtoisin olla siinä mielessä avoin että näille poissaoloille olisi jokin hyväksyttävä syy, eikä vaan epämääräinen "oma meno". Muut työkaverit saavat kuulla sitten myöhemmin, ehkä nt-ultran jälkeen tai kun vatsa alkaa näkyä. Ennen kesälomille jäämistä kuitenkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon pahoinvoinnin takia joutunut kaikilla kolmella kerralla kertomaan töissä jo rv 7-8. Omalle pomolle em vielä nyt ole kertonut, kun hän on työmatkalla, mutta työnantajan toiselle edustajalle kerroin ja vastaanotto oli vähän epäasiallinen ja lisäksi tasa-arvolain vastainen. Saapa nähdä, tuleeko mun työsopimuksesta vääntöä. Jotenkin tuntuu kuin kolmas raskaus olisi työnantajalle "ylimääräinen", paljon myönteisemmin otettiin vastaan kaks edellistä pahoinvointiuutista. Ihan kuin se tasa-arvolaki käsittäisi vain kahden lapsen hankkimisen. Mun sisäinen feministi kyllä heräs ja tekee hirveästi mieli puuttua tuohon tilanteeseen, mutta koetan hillitä itseni ja tarvittaessa edetä luottamusmiehen kans asiassa. On iso työnantaja eikä mulle esim. tarvita sijaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blixen, kuulostaapa ikävältä kohtelulta. Jos päätät edetä luottamusmiehen kanssa, olisi kiinnostavaa kuulla miten se menee.

 

Itse olen ajatellut kertoa esimiehelle ensimmäisen ultran (np) jälkeen, mikä meillä osuu sopivasti ennen kesälomille jäämistä. Pomon täytyy voida suunnitella hyvissä ajoin, miten projektit hoidetaan poissaollessani. Mutta saa nähdä, missä vaiheessa maha alkaa näkyä, pysyykö asia helposti salassa sen ajan kuin toivoisin.

 

Muutamalle työkaverille voisin kuvitella kertovani jo vähän aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauhee mä aloin nyt miettimään että oonko mä kauhean ilkeä kun en halua kertoa ennen kesälomaa.. Ainoa syy siihen on se, että mä pelkään että jos kerron ennen lomaa niin nuo keksii vaikka mitä typerää sillä aikaa ja mä vaan olen huolissani koko loman.. Eli haluaisin ensin lomailla rauhassa ja sitten vasta ruveta säätämään tätä (koska säätöä siitä tulee) mutta en tietystikään halua ikävä olla. Onko se ihan liian myöhään jos elokuussa kertoo kun äitiysloma alkaisi marraskuun puolivälin jälkeen? Kun mun mielestä siinä on ihan hyvin aikaa ja harvemmin kesällä mitään tapahtuu (paitsi paniikinomaista turhaa säätöä jonka vois jättää välistäkin)..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauhee mä aloin nyt miettimään että oonko mä kauhean ilkeä kun en halua kertoa ennen kesälomaa.. Ainoa syy siihen on se, että mä pelkään että jos kerron ennen lomaa niin nuo keksii vaikka mitä typerää sillä aikaa ja mä vaan olen huolissani koko loman.. Eli haluaisin ensin lomailla rauhassa ja sitten vasta ruveta säätämään tätä (koska säätöä siitä tulee) mutta en tietystikään halua ikävä olla. Onko se ihan liian myöhään jos elokuussa kertoo kun äitiysloma alkaisi marraskuun puolivälin jälkeen? Kun mun mielestä siinä on ihan hyvin aikaa ja harvemmin kesällä mitään tapahtuu (paitsi paniikinomaista turhaa säätöä jonka vois jättää välistäkin)..

 

Et ole mitenkään ilkeä! Älä kerro ennen lomaa, jos ei siltä tunnu ja jos pystyt pitämään asian salassa. Kirjoitin yllä, että minusta pomon täytyy voida suunnitella miten hommat hoidetaan poissaollessani, mutta puhuin vain omasta tilanteestani. Olen työssäni melko "korvaamaton" ja siksi poissaolon järjestelyt täytyy miettiä huolella. Useimmilla työpaikoilla ei varmaankaan tarvita yhtä paljon suunnitteluaikaa kuin meillä. Jos sinulla on suht normaali työpaikka niin todellakin elokuu on aivan riittävän ajoissa suhteessa marraskuuhun!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kinuskimansikka, riittää että kerrot ja lähetät raskaustodistuksen ja äitiyslomahakemuksen kahta kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu siis mä tiiän että nuo riittää normaalisti, mutta kuten Catherine, mä olen myös "korvaamaton" mun työssä.

 

Mutta lähinnä siksikin mä sen kertomista haluan lykätä loman jälkeen koska tosiaan ne saattais keksiä kaikkea typerää sillä aikaa kun mä olen poissa, sen sijaan että hoidettais se homma kunnialla sitten syksyn mittaan. Osa ongelmaa on myös siinä että mä luulen ettei kenelläkään meidän firmassa ole ihan tarkkaa kuvaa siiitä että mitä KAIKKEA mun työnkuvaan kuuluua (hoidan siis esim. neljän maan toimistojen HR asiat, koko konsernin taloushallinnon, meidän omaan tuotteeseen liittyvää tuotekehitystä ja sitten kaikkea pikkusälää ihan niin paljon kun kerkeän). 

 

Eli mä tavallaan tasapainoilen siinä välissä että pitäs tosiaan kertoa ajoissa koska siinä menee aikaa että mä saan henkilön koulutettua tuohon (ei siis mitään mahdollisuutta että joku pystyis ottaan ton työn ns. avaimet käteen perjaatteella) mutta en halua alkaa tätä säätämään liian aikasin koska mulla on ihan tarpeeksi kiirettä ja stressiä ilmankin tätä säätöä...

 

Ja siis oman hauskuutensa tähän tuo myös se, että on mahdollista että kun palaan sitten parin vuoden päästä töihin niin mulla ei tavallaan ole paikkaa mihin palata kun kaikki on muuttunut niin paljon (meillä siis kasvuyritys). Mutta se ei haittaa kyllä kauhean paljoa, etin sitten muita töitä koska en kovin hyvin viihdykään nykyisessä :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon suunnitellut kertovani työnantajalle ensi viikolla ja mua ahdistaaaaaaa ihan hirveesti koko juttu!

Ihan jo siksikin, koska teen töitä yövuorossa jolloin esimiehiä ei ole paikalla niin mun täytyy erikseen soittaa ja sopia treffit hänen virka-(ja mun nukkuma-)ajalle ja jo se treffien sopiminen tuntuu musta jo niin häijyltä kun en puhelimessa vielä haluaisi sanoa mitä asia koskee. :P

 

Sitten niitä muita jännitystä tuovia juttuja on että olen koeajalla joka päättyy kuukausi ennen äitiyslomaa. Työ on siivoustyötä, ei mitään superraskasta siis mutta kuitenkin fyysistä ja suht tiukasti aikataulutettua. Mä toivoisin että voisin jatkaa töitä ä-lomaan asti mutta enhän mä voi mitään luvata.

 

Mulla on vieläpä sitten parikin syytä olettaa ettei vastaanotto ehkä ole riemuisa... ensimmäinen on se että jo haastiksessa "vitsillä" kysyttiin että eihän lapset sairastele usein (minkä tulkitsin niin että perhe ei saisi häiritä työntekoa) ja toiselta esimieheltä kuulin että runsaasta saikuttelusta on irtisanottu väkeä koeajalla. Tää jälkimmäinen mua nyt häiritsee siksi, että koska ymmärtääkseni pitkä sairasloma on hyvä syy koeajan purkuun (tämän jo varmistin) niin saankohan raskaussaikutteluista sitten about samoin tein kenkää... Edelleen toivon ettei saikutella tarttisi, mutta ajattelen worst case scenariota.

 

Haastattelussa olin tiennyt meidän kierukka-alkuisesta raskaudesta vain vähän aikaa enkä oikein ollut sisäistänyt vielä todeksikaan, viikkoja oli silloin jo 7+ jotain. Ajattelin kyllä ihan ronskisti sen verran viilata totuutta että en vielä haastiksessa muka tiennyt raskaudesta.

 

Ja mä siis kipuilen tätä töissä kertomista myös siksi että mua ihan aidosti myös ärsyttää etten saa vaan tehdä töitä, kouluttautua ja edetä työssä (mitä mulle jo haastiksessa kaavailtiin) niinkuin haluaisin. Raskaus ei siis ollut työtä hakiessani mitenkään päin mielessä, en mä silloin ois tämmöstä työtä ehkä edes hakenut... nyt toki lapsi ihan haluttu ja syksylle odotettu, mutta silti vähän jäytää kun en mä tämän näin halunnut menevän. Ja tuntuu että mun pitäisi vuolaasti nyt pahoitella esimiehelleni tätä ja todistella etten mä tarkoittanut tämän näin menevän...

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuntuuko susta et jaksaisit tehdä töitä ihan normaalisti tuon koeajan loppuun/siihen asti kun lain mukaan raskaudesta on ilmoitettava työnantajalle? Tietenkään sitä ei etukäteen voi tietää, mitä kremppoja tulee, tiedän. :girl_sigh:

 

Jos yhtään tuntuu siltä niin mä jättäisin kertomista vielä vähän eteenpäin. Raskaus on kuitenkin vasta sen verran alussa, että mun mielestä voit lykätä kertomista vaikka tuonne puolenvälin tienoille, jos jaksamisen puolesta pystyt siihen asti tekemään täyttä työvuoroa.

Ja senkään jälkeen en ehkä tekis kertomisesta mitään numeroa, sä olet kuitenkin raskautesi takia "suoja-asemassa" ja se ei saa olla se syy, miksi sut irtisanotaan koeajan aikana tai jälkeen. Joten kun kertomisen aika tulee, ja jos palaverin sopiminen tuntuu vaikealta tai jännittää, niin mun mielestä tuon asian voi ihan hyvin kertoa myös puhelimessa. Tyyliin "Nyt kun aletaan olla jo turvallisilla viikoilla raskauden suhteen, ajattelin tuoda asian teidänkin tietoonne.."

Tsemppiä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä kyllä kertoisin ihan saman tien, koska toi "suoja-asema" raskauden vuoksi ei ala, ennen kuin siitä raskaudesta on virallisesti kerrottu työnantajalle. Eli jos työnantaja alkaa epäillä niin voi koeajan "turvin" potkia pois, jos ei ole vielä virallisesti kerrottu. Ja koeajan aikana on kuitenkin kerrottava, jos äitiysloma alkaa vain kk koeajan päättymisen jälkeen.

 

Mäkin kyllä ehkä kertoisin puhelimessa. Ja lähettäisin vielä sähköpostia perään että kertomisesta on jotain "dokumentaatiota".

Edited by Nodu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta ei se raskaus kuitenkaan suojaa sinällään mitään mikäli työnantaja pystyy jotenkin muuten perustelemaan työsuhteen lopetuksen koeajalla.

 

Mä kyllä sun tilanteessa kertoisin myös aika pian, ja nimenomaan niin että siitä jää joku dokumentti. Mutta sen voi hoitaa myös niin, että käy ensin keskustelun ja sen jälkeen lähettää sähköpostin tyylillä "näistä juuri keskusteltiin". 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei, mutta silloin todella tarvitsee niitä perusteluja paljon vahvemmin kuin silloin, jos koeaikapurun tekee ilman raskautta. Mä teksin samoin, keskustelisin ja sen jälkeen meilillä vielä jotain perään josta käy ilmi että on keskusteltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mielelläni odottelisin kertomisen kanssa vasta sinne kun pitäisi ä-lomasta kertoa, mutta yksi syy miksi en tee niin on juuri tuo Nodun mainitsema turva joka pyörähtää käyntiin vasta kertomisesta. Muuten pitäisi sitten sinne asti pelätä työkavereiden kielivän (kolmatta odottaessa maha kasvaa aika reippahaan tahtiin eikä työhousutkaan meinaa mahtua enää päälle) tai ylipäätään jonkun väärän ihmisen kanssa "törmäämistä" siinä vaiheessa kun raskaus on ilmeistä. Silloin ei tosiaan tarvitte mitään kummoisia syitä irtisanomiselle kun eivät "tiedä" raskaudesta.

 

Mä oon lukenut tästä lainsäädännöstä nyt pari päivää ja käytännössä raskaana olevalla on tosiaam parhaat oikeudet mitä voi ja raskaana oleva irtisanottaessa koeajalöa lähtökohtaisesti odotetaan sen johtuvan raskaudesta ja työnantajalla on velvollisuus todistettavasti näyttää jokin muu hyväksytty syy.

Saikutteluhan olisi yksi hyvä syy, sillä koeajan tarkoitus on sekä työntekijällä että työnantajalla tutustua "toisiinsa" minkä perusteella tehdään ne päätökset jatkosta. Jos saikuttelun vuoksi koeajan tarkoitus ei täyty, se on hyvä syy irtisanomiselle.

 

Nyt tuntuu että voin tehdä noita hommia vielä pitkään, mutta oikeasti en vaan osaa sanoa...

 

Mitähän dokumenttia mä keksisin siitä raskaudesta lähettää perästä :lol: ei tässä toisaalta ole kuin vajaa parikuukautta että sen raskaustodistuksen saisi neuvolasta töihin toimitettavaksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tasa-arvolakia olen just itsekin lukenut, ootko duudeli sitä katsonut? Kun tuossa kirjoitit, että sun omana toiveena ois nyt tehdä työtä, kouluttautua siinä ja edetä uralla, niin tasa-arvolain henkihän on juuri se. Eli että raskaus ja synnytys eivät millään tapaa saa aiheuttaa ongelmia naisen työsuhteeseen, se lukee siinä syrjintä-luvussa. On syrjintää, jos tää raskaus aiheuttaa sulle jotain ongelmia. Kannattaa lukea se pykälä jos et oo jo lukenut. Mua se ainakin lohdutti, kun mulle sanottiin, ettei työsuhdetta ehkä voitaisi jatkaa tän perhevapaan osalta. P*skaa, mitä tilanteita sukupuoli aiheuttaa!!! (ja just siksi ne lait on laadittu!!! meitä suojaamaan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

(ja sekin jo on syrjintää, että me joudutaan näitä asioita näin pähkäilemään!!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuntuuko susta et jaksaisit tehdä töitä ihan normaalisti tuon koeajan loppuun/siihen asti kun lain mukaan raskaudesta on ilmoitettava työnantajalle? Tietenkään sitä ei etukäteen voi tietää, mitä kremppoja tulee, tiedän. :girl_sigh:

Jos yhtään tuntuu siltä niin mä jättäisin kertomista vielä vähän eteenpäin. Raskaus on kuitenkin vasta sen verran alussa, että mun mielestä voit lykätä kertomista vaikka tuonne puolenvälin tienoille, jos jaksamisen puolesta pystyt siihen asti tekemään täyttä työvuoroa.

 

Ja senkään jälkeen en ehkä tekis kertomisesta mitään numeroa, sä olet kuitenkin raskautesi takia "suoja-asemassa" ja se ei saa olla se syy, miksi sut irtisanotaan koeajan aikana tai jälkeen. Joten kun kertomisen aika tulee, ja jos palaverin sopiminen tuntuu vaikealta tai jännittää, niin mun mielestä tuon asian voi ihan hyvin kertoa myös puhelimessa. Tyyliin "Nyt kun aletaan olla jo turvallisilla viikoilla raskauden suhteen, ajattelin tuoda asian teidänkin tietoonne.."

Tsemppiä! :)

Voe helvetti, vähän on jäänyt asia epäselväksi! :D siis noilla turvallisilla viikoillahan mihin viittasin yllä, mä tarkoitin just tätä hetkeä, mitä nyt eletään. Siis jos päätät kertoa heti. Tosiaan, se vaikeuttaa irtisanomista huomattavasti, kun sun raskaus on tiedossa.

Mä en ottanutkaan huomioon tuota, että työkaverit vois juoruta pomolle! Jotenkin oletin et teet työtä yksin,

en tiedä miksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blixen, oon mä itseasiassa sitäkin lakia katsonut! En vaan miiilläään haluaisi heittäytyä sillä tavalla "agressiiviseksi" että täytyisi alkaa jakamaan heille lakipykäliä pöytään. Tai kuuluttaa kovaan ääneen oikeuksiani. Se tuntuu jotenkin vihamieliseltä ja taasen hyökkäykseltä työpaikkaa kohtaa (vaikka onkin täysin oikeutettua! Sepäse paska juttu onkin!) ja pelkään että menee välit rikki esimiesten kanssa. Mutta joo, jos tarve tulee niin tunnen oikeuteni :) ja todellakin epätasa-arvoista on jo pelkästään tämä kun täytyy stressata koko asiaa ja pelätä reaktiota...

 

yell, et itseasiassa täysin väärässä ole, työtä tehdään pääasiassa yksin, mutta näin kun porukkamme siivoaa lentokenttää niin väistämättä siellä törmäilee ihmisiin jotka taas ovat hyvät pataa esimiesten kanssa ja varmasti kielivät... Yövuoroporukla kyllä kopstuu mun lisäksi vain lapsettomista miehistä että riski siinä mielessä pieni, mutta iltaisin ja aamuisin vuoron vaihtuessa näkyy toki muitakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duudeli, niin siis mä laittaisin viestiä jossa keksisin jotain "pientä asiaa" kuten että "Äskeiseen keskusteluun viitaten vielä tarkennan että laskettu aikani on xx.10 ja jään siis äitiyslomalle xx.9", tai jotain vastaavaa. Raskaustodistuksen saamiseen asti en odottaisi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin ekassa raskaudessa joskus rv10 tienoilla, ennen nt-ultraa koska siellä käymiseen menee välimatkan takia täällä koko päivä enkä jaksanut keksiä mitään syytä. Plus halusin olla reilu ja antaa työnantajalle kunnolla aikaa valmistautua mun poissaoloon.

 

Nyt kerroin suunnilleen samoilla viikoilla tai vissiin vähän aiemminkin, samoista syistä + huimauksen takia jouduin sairaslomalle enkä jaksanut valehdella muutakaan syytä. Muut kuin oma työpari ja lähiesimies saavat tietää ens viikolla/sitä mukaa kun kasvotusten nähdään, kun nt-ultra on huomenna. Näin voidaan hakea mulle sijainen jo elokuun eli toimivuoden alusta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kertoisin esimiehelle ja muutamalle työkaverille varmaan aika pian, koska tietävät jo nyt että meillä tutkimukset menossa. Lisäksi meillä on töissä väkivallan uhka olemassa, joten turvallisuusyistä saattaisin joutua kertomaan aikaisemmin kuin haluaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerron varmaan pomolle nt-ultran jälkeen tai muutamia viikkoja siitä, katsoo nyt vähän mikä tilanne sitten on itse ultrassa. En halua lähteä kovin paljon aikaisemmin huutelemaan.

 

Työkaverit saa tietää sitten ehkä muutama viikko vielä siitä elleivät arvaa itse aiemmin. Kyllä viimeistää pötsin kasvaessa tajuaa hitaimmatkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitys: kerroin töissä kun viikkoja oli 14+2. Päädyin kertomaan kun väsymys ja pahoinvointi oli niin jäätävää että halusin saada ainakin valittaa rauhassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouduin kertomaan jo joskus viikolla 12 eli ennen ensimmäistä ultraa. Kesälomat oli alkamassa enkä kehannut venyttää kuukautta kun tuntui, että maha alkoi näkyä jo tuossa vaiheessa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valmistelen täällä omaa työtilanneselvitystäni ja ajattelin jakaa tämän tasa-arvolain pykälän, joka mielestäni on tosi selväsanainen, mun tapauksessa selvitettävänä on kohta 2:

 

8 § (30.12.2014/1329) Syrjintä työelämässä

Työnantajan menettelyä on pidettävä tässä laissa kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja:

1) työhön ottaessaan taikka tehtävään tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön, joka on ansioituneempi kuin valituksi tullut toista sukupuolta oleva henkilö, jollei työnantajan menettely ole johtunut muusta hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta taikka jollei menettelyyn ole työn tai tehtävän laadusta johtuvaa painavaa ja hyväksyttävää syytä;

2) työhön ottaessaan, tehtävään tai koulutukseen valitessaan tai palvelussuhteen kestosta tai jatkumisesta taikka palkka- tai muista palvelussuhteen ehdoista päättäessään menettelee siten, että henkilö joutuu raskauden, synnytyksen tai muun sukupuoleen liittyvän syyn perusteella epäedulliseen asemaan;

3) soveltaa palkka- tai muita palvelussuhteen ehtoja siten, että työntekijä tai työntekijät joutuvat sukupuolen perusteella epäedullisempaan asemaan kuin yksi tai useampi muu työnantajan palveluksessa samassa tai samanarvoisessa työssä oleva työntekijä;

4) johtaa työtä, jakaa työtehtävät tai muutoin järjestää työolot siten, että yksi tai useampi työntekijä joutuu muihin verrattuna epäedullisempaan asemaan sukupuolen perusteella;

5) irtisanoo, purkaa tai muutoin lakkauttaa palvelussuhteen taikka siirtää tai lomauttaa yhden tai useamman työntekijän sukupuolen perusteella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now