Sign in to follow this  
Followers 0
Nipsanteri

LKS

55 posts in this topic

Ei ole tällaista keskustelua täällä vielä... Haluaisin kuulla kokemuksia Lapin keskussairaalassa synnyttäneiltä. Yleisarvosana? Millaisia kätilöt ovat? Minkälaisia synnytystapoja ja sen helpotteita on? Tarkoitan, että onko siellä jakkaraa, ammetta, jumppapalloa yms. Ja yleensäkin haluaisin kuulla kokemuksianne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ei kauheesti taida lappilaisia synnyttäjiä olla. No mutta miehän voin alottaa ja kertoa oman kokemukseni LKS:ssä synnyttäneenä.

 

Ekaksikin, niin sinnehän järjestetään tutustumis käyntejä, joka viikko, tiedot taitaakin löytyä sairaalan sivuilta. Sillon saa ihan hyvin tietoa noista synnytystavoista jne. (Itse en tosin kauheen hyvin infoa saanu, ku meitä oli ihan julmetun suuri ryhmä yhtäaikaa tutustumassa, niin siinä ei kuullu kauheesti, eikä viittiny kysyäkään..)

 

Amme sieltä kuitenkin löytyy (itellä oli tarkoitus kokeilla mutta en ehtiny), ja jakkara myös. Ei kuulema oo kauheesti heillä käytössä, että melkeen kohta siitä saa tikkuja perssauksiinsa :lol: Sitä kun jos ei osaa itse pyytää, niin eivät hekään hoksaa sitten ehdottaa. Pääasiassa heillä kuulema synnytetään "perinteisesti" puoli-istuvassa asennossa ja sängyssä.

 

Ite sain raskausaikana kulkea useasti äitipolilla, ainakin kerran kuussa oli rakenneultra kontrolli, ja ihan lopussa jo viikon välein. Käyrillä maattiin kertaan jos toiseenkin, ja siinä ehti ainaki näöltä tulla moni kätilö tutuksi. Pääasiassa polin puolen hoitajat oli ihan mukavia ja kyllä niiden kans toimeen tuli, lääkärit oli sitte asia erikseen.

 

Ihan eka ultrassa ku käytiin, kätilö oli "ihana" ja ystävällinen, kertoili koko ajan mitä kuvassa näkyy jne. Anto hyvin infoa niskaturvotuksesta ja mitä sitten jos mitat on hälyttäviä jne. Tilanne oli muutenki rauhallinen ja mukava. (Esikoista odottavalle oli tärkeää.)

 

Useassa ultrassa käyneenä voin sanoa että lääkäreitä oli sitte moneen junaan.

Tää yks kellä kävin useesti (siellä ei siis oo mitään omalääkäri järjestelmää), ei puhua pukahtanu, ja jos/kun kysyin jotain, vastaus tuli lääkärikielellä ja niukkasanaisesti. Lopulta en sit viittiny enää mitään kysyäkään.

Osaston ylilääkäri taas oli aivan ihana. Hän hyräilee ultratessaan, kyselee ja kertoo kysymättäkin. Kertoi lapsen sukupuolenkin kun kysyin. Toinen lääkäri ei sitä viikkoa myöhemmin olisi kertonutkaan, mutta nauroin vaan että mie tiiän jo, oisin vaan halunnut toisen mielipiteen :P

 

Synnytyksen aikana sitte. Mulla käynnistettiin synnytys, ja tämä vastaanottava kätilö oli oikein ystävällinen. Esitteli itsensä, kertoi mitä tulee tapahtumaan, antoi ohjeita ja jotenki hoksas kertoa kaikkee ennenku ehdin kysyäkään. Ite ku on ujohko ja hiljainen, niin oli mukava että toinen oli semmonen "viejä". Vuoron vaihduttua iltapäivällä tuliki sitte semmonen ei niin raatikas kätilö töihin ja meillä ei kemiat kohdannu yhtään. Hän oli sitten synnytyksen loppuun asti meän mukana, ja mulle jäi hänestä aika paskat fiilikset. En osaa sitä niin selittää, mutta tuntu välissä että oli jotenki "heitteille jätetty", vaikka miehen kans synnytyssalissa olinkin. Tää kätilö ei vaan siis ymmärtäny mua yhtään..

 

Äitipolilta mulle jäi ihan hyvät fiilikset, synnytyssalista ei niinkään. Jälkeenpäin mietittynä jäi semmonen tunne että kaikilla työntekijöillä oli kiire johonki -kotiin?, ja me vaan oltiin heille taakkana. <_<Meidän tyttö oli ainut joka syntyi tuona päivänä...

 

Osaston henkilökunnalle annan kokonaisarvosanaksi 9. :) Yksi hoitaja, joka sattu olemaan vielä useana yönä yököttämässä ku mie siellä olin, niin vähentää yhden pisteen täydestä kympistä :P

Osastolla huolehdittiin niin vastasyntyneestä vauvasta kuin äidistäkin. Imetysapua sai kun sitä pyysi, ja alussa toki pyytämättäkin, ja soittokelloa kun soitti niin hyvin tultiin apuun.

Jos äitiä väsytti, niin vauvan sai viedä ilman morkkista lastenhuoneeseen hoitajille hoitoon että itse sai levähtää. Vaipanvaihto ja hoitoapua sai tarvittaessa, mutta hyvin kannustivat omatoimisuuteenkin. Aika nopeasti sitä itse alkoikin omatoimisesti yrittämään kun hoitaja totesti hymy kasvoilla että "Kyllä sie osaat". Ja siinähän sitä oppi.

 

Moneen junaan sielläki toki hoitajia oli, ja kaikkihan ei tule, eikä voi tulla, kaikkien kans toimeen. Sehän on ihan normaalia.

 

Tais tästäki tulla aika sekalainen sepostus, ei kannattais tähän aikaan päivästä enää mitään romaania kirjottamaan.. :lol:

 

Kysy toki jos jokin arvelluttaa, ois kyllä itestäki kiva lukea muiden kokemuksia LKS:stä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä ei ole vielä kokemusta LKS:n synnytysosastolta, mutta juuri tuo mitä mamma84 kirjoitti ihmetyttää minua ja on saanut kaveriporukassa paljon keskustelua aikaan. Siellä tosiaan synnytetään melkein aina puoli-istuvassa asennossa. Ja jos itse ei hoksaa tai tiedä muusta asennosta, voi tämä asento olla ainut mitä suositellaan. Itse ajattelin silläkin uhalla, että saan niitä tikkuja persuuksiin, pyytää sen synnytysjakkaran. Esikoisen synnytyksessä se toimi tosi hyvin, kun taas tässä kyseisessä puoli-istuvassa asennossa en saanut ponnistettua ollenkaan.

 

Olen kuitenkin menossa rauhallisin mielin synnyttämään tässä muutaman viikon päästä ja uskon edelleen, ettei kannata tehdä suuria suunnitelmia synnytykseen ettei omasta synnytyksestä jää huonoa makua, vaan antaa asioiden tapahtua omalla painollaan. Henkilökunta on varmasti ammattitaitoista, empaattista ja potilaan huomioivaa joten eiköhän siellä olla sekä vauva, että minä ihan hyvässä hoidossa.

 

Äitipolikäyntejä on takana muutama ja näistä ei ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa. Kirjoittelen sitten synnytyksen jälkeen lisää kun näkemystä on huomattavasti enemmän

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällähän alkaa keskustelua jo syntymään :lol: Kiitokset mamma84 sun kertomuksesta ja odotan innolla sitten seuraavaksi silkkiksen kokemuksia. Mullakin synnytys kyllä lähenee, mutta kerkiät varmaan mua ennen. Mulla LA 4.6.

 

Olen kuullut kyllä vähän huonojakin kokemuksia, mm. siitä ettei synnyttäjän toiveita oikein kysellä asennon suhteen vaan kätilö määräilee miten edetään.. Se kontrollin menettäminen minua juuri eniten pelottaa, että kaikki vaan etenee ilman et minä tajuan mistään mitään.. ettei mulle kerrota missä mennään. Lisäksi mua pelottaa se, että kätilöillä on niin kiire että mut jätetään huoneeseen yksin huutamaan ja tapahtuu jotain odottamatonta. No ehkä ne kuitenkaan ei jätä mua oman onneni nojaan :rolleyes:

 

En oikeastaan ole päättänyt mitään asennoista tai kivunlievityksistä ja vaikuttaahan se toki, että miten kaikki etenee, eihän sitä voikaan etukäteen päättää. Ammeeseen kuitenkin haluaisin... odotan kyllä kovasti että pääsen synnyttämään ja saan nyytin kainaloon!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytys nyt sitten takana päin. Synnytys oli rankka ja melko nopea (5h 45 min) mutta kaikki meni loppujen lopuksi todella hienosti. Oma kokemukseni sairaalassa oloajasta on vain positiivinen ja olen erittäin tyytyväinen saamaani kohteluun synnytyssalissa ja synnytysosastolla. Synnytys eteni nopeaa vauhtia, supistukset tuli tiheään ja olivat kovia. Kätilön työskentelystä synnytyssalissa tuli sellainen olo, että hän tosiaan tietää mitä tekee. :)

 

Jo heti kun menin synnytysvastaanottoon ja pääsin käyrille, minulta kysyttiin edellisestä synnytyksestä ja tämän hetkisistä kivunlievitystoiveista. Synnytyssalissa kätilö osasi tosi hienosta tulkita kipuani ja tarpeen mukaan ehdotteli erilaisia kivun lievityskeinoja. Kätilö osasis kertoa tarkkaan kivunlievityksestä sekä perustella miksi juuri se hänen ehdottama kivinlievitys olisi parempi

 

Ponnistusvaihe oli rankka. Aloin ponnistamaan tässä edellä mainitussa sukka-asennossa mutta ponnistaminen ei vaan onnistunut. Pyysin tässä vaiheessa sitä jakkaraa mutta kätilö ei sen käyttöä enää suositellut. Ponnistaminen tuntui todella hankalalta mutta kätilö oli koko ajan minun tukena ja tavallaan ohjasi ponnistusta oikeaan suuntaan. Välillä jo alkoi tuntumaan etten ikinä saisi lasta ponnistettu ulos mutta kätilö kannusti koko ajan, että kyllä tämä onnistuu.

Synnytyksen jälkeen kätilö vielä kysyi mitä mieltä itse olin synnytyksen kulusta ja oliko jotain josta haluaisin puhua. Ei ollut. Olin jo siinä synnytyksen kulun yhteydessä saanut hyvät perustelut sille miksi ei voitu tehdä niin kuin olisin halunut esim. tuo jakkaran käyttö.

 

Synnytyksen jälkeen lapsen vointi heikkeni ja hänet vietiin synnytysosaston tarkkailuhuoneeseen tarkailtavaksi. Kätilöt pitivät minut hyvin ajantasalla siitä mitä lapsukaiselle kuuluu enkä huolestunut pojan tilasta ollenkaan. En edes siinä vaiheessa kun hänet siirrettiin lasten teholle. Tässä huomaa sen kuinka tärkeää on pitää vanhemmat tietoisina lapsen tilasta jo pelkästään turhan huolestumisenkin takia.

 

Synnytysosatolla olin sitten yksin, ilman vauvaa, joten vauvan hoidon ohjauksesta en voi sanoa yhtään mitään. Minusta kyllä pidettiin hyvää huolta. Sain lääkettä jälkisupistuksiin aina tarvittaessa, ohjattiin rintapumpun käytöstä sekä tuettiin kovasti imetyksen onnistumisessa. Luotiin tunne että voin onnistua imetyksessä ihan yhtä hyvin kuin kuka tahansa vaikka en päässyt ottamaan poikaa rinnalle koko sairaalassa olon aikana. Vointiani kyseltiin aina hoitotoimenpiteiden (kohdun painaminen) aikana sekä oltiin kiinnostuneita myös siitä mitä vauvalle kuuluu.

 

Myös lasten tehon henkilökunta oli aivan ihanaa. Saatiin vanhempana osallistua ja vaikuttaa lapsen hoitoon. Saatiin sieltä hyvää ohjausta vauvan käsittelyyn vaikka alussa lapsen hoito kaikkien niiden piuhojen ja letkujen kanssa tuntui vaikealta.

Edited by Silkkis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi lasta olen LKS:ssä synnyttänyt (toinen kiireellinen sektio, toinen normaali alatiesynnytys) jouluina 2006 ja 2008. Molemmat kokemukset kaikenkaikkiaan olivat hyvin positiivisia. Minun kohdalle on sattunut muutamaa ei-niin-mukavaa poikkeusta lukuunottamatta aina asiallista henkilökuntaa. En kyllä juuri valittamista noista synnytysreissuista keksi, hyvää hoitoa olen sieltä saanut. Mahdollinen kolmas synnytyskin ( siis sitten joskus toivottavasti) jännittääkin jo nyt, kun en enää LKS:ssä tule synnyttämään, kun muutimme Lapista pois... ;) Niin hyvät muistot kuitenkin sieltä jäi!

Edited by Serena_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on synnytys vasta tulossa, mutta kokemuksia piti tulla lukemaan.

 

Tänään oli rakenneultra, ja sen tehnyt kätilö oli kyllä niin kiireisen oloinen, että jäi vähän paha maku suuhun. Mutisi vain tietokoneelle päin eikä kyllä puhunut yhtään enempää kuin oli pakko. Sukupuolta ei kysyttäessä suostunut katsomaan. Tiedossa kyllä on, että tuo samainen kätilö on kyllä kaverilleni sukupuolen sanonut ihan muutama kuukausi sitten, joten ihan yleisestä käytännöstä en usko olevan kyse.

 

Sanoinkin jo miehelle, että toivottavasti tuo kätilö ei ole vuorossa kun mennään synnyttämään. Ei kyllä napannut ollenkaan. Np-ultran tekijä oli taas niin mukava ja ihanan lämmin persoona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla jäi kans paska fiilis useasta ultrasta ku sama lääkäri sattui monesti

ultraamaan. Taisin siitä aiemmin kirjoittaakin,

mutta siis juuri tuolla tavalla kuin sulla Riinanen, että mumisi vain tietokoneelle päin,

ja jos jotain kysy niin vastaus oli jotain

hyvin epämääräistä! Miehen serkku synnytti kans helmikuussa, ja hänellä oli

kans tästä ko. lääkäristä samat fiilikset!

 

Meillä tais olla vaan np-ultrassa kätilö ultraamassa. Muuten oltiin ihan

lääkäreiden kuvattavana.

 

Semmosenkin kommentin olen kuullut, että LKS:ssa kätilöt on parempia ultraamaan

kuin lääkärit. Itse en tuohon osaa sanoa mitään ku ei oo tosiaan

ku kerran kätilö ultrannut. Lääkäreiden kesken eroa kyllä löytyy, toi yllämainittu lääkäri oli kyllä aika hukassa kerran, ei saanut juuri mitään mittoja otettua vaikka kuinka

yritti. Tosin olihan se neitikin aika ihmeellisissä

kippura asennoissa monestikin, mutta os. ylilääkäri onnistui mittojen ottamisissa

aina :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sitten taas ollu tosi mukavat ultraajat molemmilla kerroilla. Np-ultrassa selitti tosi tarkkaan rakenteita meille ja saatiin 4 kuvaa mukaan. Rakenneultrassa pikkuinen oli niin huonossa asennossa ettei oikein meinannut saada selvää edes perusjutuista, eikä kaveri hievahtanutkaan vaikka odotettiin puoli tuntia, että päästiin paremmalle laitteelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiva, että on ollut mukavat käynnit. Meilläkin np-ultrassa oli tosi ihana nainen, joka selitti koko ajan tarkkaan mitä teki ja mitä näkyi. Silloin saatiin kuviakin mukaan viitisen kappaletta. Ja nyt sitten rakenneultrassa oli tällainen työhönsä kyllästyneen oloinen mumisija. No, toivottavasti synnärille tositoimiin mennessä sattuu joku mukava kätilö :)

 

Meillä molemmilla kerroilla siis kätilö kuvasi. Np-ultraa tehdessä kuva oli huomattavasti selkeämpi kuin nyt rakenneultrassa. Näemmä niiden laitteiden välilläkin on kovat erot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pistipä silmään Uusi Rovaniemi -lehdestä LKS:n käytäntö yöpäivystykseen ja sektioihin. Öisin siis leikkaussalin henkilökunta päivystää kotonaan, eli tarvittaessa pääsevät paikalle 10-15 minuutissa. Kuulostaa aivan hurjan pitkältä ajalta! Eikös hätäsektio pitäisi tehdä ihan muutaman minuutin kuluessa kun tarve siihen nähdään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nykyään LKS:ssa kuuleman mukaan ainakaan kätilöt ei enää kerro sukupuolta, lääkäreistä en tiedä. Meille vielä huhtikuussa kerrottiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Musta tuntuu että se on useinkin vain ultraajan henk.koht. mielipiteestä ja halusta kiinni se, että kertooko sukupuolta vai ei.

Meille toinen lääkäri kertoi, ja toinen ei olisi kertonut kun halusin toisen mielipiteen. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lks:ssä synnytetty... Mukavasti oli niitä lievennyskeinoja, kokeilin varmaan kaikkea kivunlievitystä paitsi kohdunkaulan puudutetta...

Amme on yhdessä huoneessa, mä menin aamulla niin pääsin siihen huoneeseen :)

Ilokaasu, aquarakkulat, jyvätyyny, terapiapallo, kipupiikki, epiduraali ja lopulta sectiossa spinaali on nyt koettu. Loppuvaiheen tuskissa kun odotin että pääsen sectioon (edellinen leikkaussalin potilas oli just nukutettu ja se leikkaus myös kesti oletettua pidempään) niin olisin kaivannu että se kätilö ois edes ehdottanu jotain muutakin kivunlievitystä, kun epiduraali ei poistanu sitä kipua minkä vauvan pään pyöriminen aiheutti. Ihan ite tajusin onneks kysyä että saako ilokaasua käyttää, että voin edes olla niin pöllyissä etten tajuis sitä kipua.

 

Mutta siellä osastolla olikin mukavampaa. Vauva oli aika paljon aluksi hoitohuoneessa. Siellä ne anto (mun mielestä) aika helposti lisämaitoa, ois ollu kiva jos ne ois vaikka kysyny että saako sitä sitä antaa. Onneks sen vauvan saa haettua sieltä pois kun haluaa hoitaa itse. Ja kannattaa muistaa kysyä että niitä vauvanhoitojuttuja opetetaan, jos siellä on vaikka kiirettä ettei unohdu.

Syötävää sai hakea yölläkin, mikä oli hyvä, koska yllättäen sitä voi tulla vaikka yöllä neljältä kauhea nälkä.

 

Tosi positiivista osastolla ollessa oli että vuoron alussa äitiä hoitava kätilö kävi kierroksella kysymässä että miten voi ja myös vastaava lastenhoitaja kävi (ainakin osa niistä) vuoron alussa kysymässä että miten voidaan ja miten yön kanssa tehdään.

 

Mulle jäi ihan positiiviset kokemukset 38 tunnin synnytyksestä huolimatta.

 

 

Lisäilenpä tänne vielä vähän jälkeenpäin. Se ehkä hieman harmitti, että itse piti tajuta kysyä asioita. Mulla puhkaistiin kalvot, niin ihan itse sitten kysyin että minkä väristä se vesi on. Kuulemma vähän vihertävää. Olisi se kätilö voinut kertoa sen heti. Ja sitten kun järkyttävissä tuskissa odotin sectiota, niin olisi ollu kiva että joku olisi edes käynyt kurkkaamassa että miten voin.

Ja myös kivunlievityskeinoja kannattaa itse ehdottaa sitä mukaa kun niitä haluaa.

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite olen synnyttänyt LKS:ssä 2 kertaa vuosina -04 ja -06 joten viimeisimmästä on melkein 4 vuotta aikaa. Nuista kerroista on kuitenkin ihan hyviä kokemuksia ja hyvillä mielin menen sinne synnyttämään myös tämän kolmannen :girl_sigh: En muista mitään erityistä mainittavaa aikaisemmista synnytyksistä ja sairaalassaolo ajasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa täällä hiljaista.. No, joka tapauksessa jos kaikki sujuu hyvin, niin minä synnytän maaliskuussa esikoiseni LKS:ssa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiva juttu, että löytyy lisää LKS:ssä synnyttäviä. Missä päin Elena asustelet? Tuleekos pitkäkin automatka sairaalalle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ :girl_smile: Ei onneksi tule, koska asutaan Rovaniemen keskustassa. :) Neuvolaankin on lyhyt matka. Olisi aika hurjaa asua jossain Ivalossa tms, eikös sieltä astikin joudu synnyttäjät LKS:ään?? :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole synnyttänyt enkä synnytä LKS:ssä, mutta kävin eilen siellä np-ultrassa, kun olen nyt kesän täällä Lapissa töissä. Oli tosi mukava kätilö ultraamassa. Mä pääsin heti ultrattavaksi ilmottautumisen jälkeen ja siinä meni semmonen puoli tuntia koko käynnillä. Huolellisesti ultras ja koko ajan kommentoi mitä näkyy, tosi positiivinen kokemus. Ja selitti minulle seulonnan tarkoitukset ja kertoi tietoa riskiluvuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ girl_smile.gif Ei onneksi tule, koska asutaan Rovaniemen keskustassa. smile.gif Neuvolaankin on lyhyt matka. Olisi aika hurjaa asua jossain Ivalossa tms, eikös sieltä astikin joudu synnyttäjät LKS:ään?? girl_sigh.gif

 

Joutuu Utsjoen ja käsivarren synnyttäjätkin LKS:ään ainakin yleensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uudet tilat otetaan kuulemma käyttöön 16.10. Siihen asti synnytellään vanhoissa tiloissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kanssa palataan Rovaniemelle asustelemaan viimeistään kuukausi ennen LA:ta joten synnyttämään päästään LKS:sään. Hieman hermostuttaa, kun kaikki menee niin viimetinkaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0