Guest Helinä

Kumman sukunimi? - vanhemmilla eri sukunimet

539 posts in this topic

Meillä olisi tullut lapselle miehen sukunimi (keskustelujen jälkeen), koska mies koki sen minua tärkeämmäksi mikäli olisimme saaneet lapsen ennen häitä.. Tosin nyt mulla on käytössä kaksiosainen sukunimi, joten lainkin mukaan nimi menee sitten näin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunnen kaksikin naimisissa olevaa pariskuntaa joiden rouvat ovat pitäneet omat sukunimensä. Lapset ovat saaneet äitinsä sukunimen. Toisessa tapauksessa äidin sukunimi on aika harvinainen, joten he halusivat sen nimen siirtyvän lapsille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö sai isänsä sukunimen, emme edes miettineet mun sukunimen antamista, kun tarkoitus oli jokatapauksessa mennä naimisiin. Nykyään ollaan koko perhe samannimisiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun on nyt ihan pakko :lol: Miten niin "emme edes harkinneet äidin sukunimeä, kun tarkoitus oli mennä naimisiin. Mitä vika naisen sukunimessä on, kun ei sitä voi ottaa naimisiin mentäessä. No, joo eri ketju. Pisti vaan feministin silmään.

Nimimerkillä "naimisissa ja oma sukunimi" :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naimisissa olemme ja vauva sai minun sukunimeni, mikä on siis eri kuin isän. Syynä se, että oma sukunimeni on hyvin harvinainen ja näin sukunimi ehkä jatkuu varmemmin. Miehelle asia oli oikeastaan aivan sama :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ ??

Miten nykyään kun uusioperheet ovat todella yleisiä, lapsia kiusataan eri sukunimestä?

 

Minulla siis ulkomaalaisperäinen sukunimi, josta itseäni on kiusattu pitkään. Yläasteella vasta opin antamaan takaisin, joten kauan sai kärsiä :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poitsulla on tavallaan mun nimi, mutta kun mentiin naimisiin kohta 5 vuotta sitten niin mies otti mun nimen. Joten koko perheellä sama YHTEINEN nimi nykyään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä pidin oman sukunimeni kun menimme naimisiin, lapsen sukunimiasia on minulle oikeastaan aivan sama. Mikäli saisimme pojan, saisi lapsi ehdottomasti miehen sukunimen koska muuten hän olisi samanniminen kuin isäni. Nimivaihtoehtoa emme halua vaihtaa, joten vaihdetaan sukunimi! ;) Tyttö voisi saada minunkin sukunimeni, mutta koska minuakin on kiusattu sukunimestäni, miehen sukunimi lienee parempi vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä molemmilla tusinanimet, ja avioliiton solmimisen jälkeen sama nimi, jonka lapsetkin tietysti saivat. Siis ihan perinteisesti se miehen sukunimi on nyt meillä kaikilla. Enkä muuten koe olevani mitenkään tossun alla tässä liitossamme ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytsy sai isänsä sukunimen (jospa tytsyn äitikin saisi joskus sen sukunimekseen <_< ...) ja päätettiin se asia yhdessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö sai minun sukunimeni. Asia oli päätetty jo ennen naimisiinmenoa, minä en halunnut ottaa mieheni sukunimeä, eikä mies minun ja uuden, yhteisen nimen etsiminen ei tuntunut meidän jutultamme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö sai isänsä sukunimen ja nyt minäkin olen samanniminen. Tämä oli meille ihan itsestäänselvyys vaikka tasa-arvoisessa parisuhteessa elämme. En edes harkinnut oman sukunimen antamista tytölle tai sen pitämistä häiden jälkeen. Ehkä olen LIIAN perinteinen, mutta tyytyväinen sellainen.

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsella on isänsä sukunimi. Minä pidin omani naimisiin mennessä, koska se on minun nimeni. Lapsen sukunimeä mietittiin jonkun verran, mutta molempien mielestä isän nimi oli parempi. Parhaan ehdotuksen teki kyllä anoppi, jonka mielestä olisimme voineet koko konkkaronkka nyt ottaa hänen tyttönimensä, että suku jatkuu :lol: Veljenpoikiin ei nähtävästi luota :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me päädytään aika varmasti miehen sukunimeen, koska olemme menossa naimisiin vuoden päästä, jolloin meillä kaikilla olisi sitten suoraan sama nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika moni on sanonut, etta lapsen sukupuoli paattaa, kumman sukunimen han saa eli poika saa aitin ja tytto isan sukunimen. Mites sitten seuraavat lapset? Lainhan mukaan kaikilla saman parin lapsilla pitaa olla sama sukunimi. Etteko halua kuin yhden lapsen? Entapa jos tulee kaksoset: tytto ja poika? :unsure: Pidan siis ajatuksesta antaa sukunimi lapsen sukupuolen mukaan, mutta jotenkin se ei tunnu toimivalta ajatukselta, jos haaveilee useammasta lapsesta. Me siis olemme naimisissa ja pidimme omat sukunimemme. Mahdollisten lasten sukunimesta on vahan kiistaa, mutta yllattaen niin, etta mie olisin valmis antamaan lapselle isansa sukunimen ja miehelleni asia on ihan sama, ehka kuitenkin haluaisi antaa lapselle miun nimen. Molempien sukunimet ovat tavallisia -nen-loppuisia nimia. Miehen vanhemmat varmaan "riemastuisivat" jos mahdollisille lapsille annettaisiin miun nimi. Jo miun (meian) paatos pitaa oma nimeni haiden jalkeen sai aikaan rytmihairioita anopilla. Mutta se on toinen tarina... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan ajateltu, että jos lapsi tulee ennen kun mennään naimisiin, niin lapselle tulee miehen sukunimi.. Koska jossain vaiheessa se on mullakin, niin ei tarvii sitten uudelleen enää vaihtaa lapsen nimeä..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aika moni on sanonut, etta lapsen sukupuoli paattaa, kumman sukunimen han saa eli poika saa aitin ja tytto isan sukunimen. Mites sitten seuraavat lapset? Lainhan mukaan kaikilla saman parin lapsilla pitaa olla sama sukunimi. Etteko halua kuin yhden lapsen? Entapa jos tulee kaksoset: tytto ja poika? :unsure:

 

Meillä meni siis niin, että ensimmäinen lapsi sai sukupuolellaan määrätä kaikkien lasten sukunimen, toki tiesimme, että samaan perheeseen syntyville lapsille tulee sitten kaikille sama sukunimi :) Tuosta nimen määräytymisestä päättäessämme jo tiesimme, että saamme sillä kertaa yhden lapsen, mutta kyllähän niistä mahdollisista tyttö-poikakaksosistakin joka tapauksessa toinen olisi syntynyt ensin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulemme antamaan minun sukunimeni koska se on paaaaljon harvinaisempi (meitä on alle 10 Suomessa ja about 30 Ruotsissa) ja kauniimpi :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos lapsia tulee, niin saavat isän nimen. Se on oikeastaan kivempi ja mulle on paljon tärkeämpää valkata etunimet omien intressien mukaan, siis tietenkin niin että mieskin on niihin tyytyväinen. Mutta jos hänen sukunimi on mukana niin muuten ei ole niin suurta tarvetta perintönimiin siltä suunnalta. Kun me mentiin naimisiin mä tajusin että olisin oikeastaan halunnut tosi paljon ottaa miehen nimen ja silti se tuntui aivan mahdottomalta. Hullua hommaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now