Guest Helinä

Kumman sukunimi? - vanhemmilla eri sukunimet

539 posts in this topic

Mies toivoi, että tyttö saisi hänen sukunimensä, mutta jätti asian mun päätettäväkseni. Nimilomakkeen hän allekirjoitti etunimien jälkeen ja mä istuin keittiössä kynällä pöytää naputellen, kun en osannut päättää.

Pitkään se multa vei, sillä periaate sanoi, että mies saa ottaa nimelleen myös minut eikä tyttöä ja tämän olin useasti hälle sanonut. Vaan, kun ei mies halua naimisiin...

 

Lopulta mä huokasin syvään ja suljin silmäni. Voi olla, että tyttäreni tulee ikuisesti kuulumaan sukuun johon äitinsä ei kuulu. Mutta tyttö on tullut minun sisältäni ja hän on aina minun tyttäreni, osa minua tavalla jota mies ei tule koskaan kokemaan. Joten ei minulla ole oikeutta eikä haluakaan kiistää mieheltä sitä iloa ja ylpeyttä, että hänen tyttärensä kantaa hänen nimeään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sen pidempään miettimättä annettiin lapsille isän nimi. Asutaan ulkomailla ja mies on täkäläinen, eikä oma suomalainen sukunimeni oikein istu paikallisten suuhun(minkä lisäksi en itsekään oikein pidä siitä) ja ainakin periaatteessa on esikoisen syntymästä lähtien ollut ajatuksena mennä joskus naimisiin niin että minä otan miehen nimen.

 

Ja juhannuksena onkin häät :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen sukunimi tuli, tarkoituksena on kuitenkin mennä naimisiin joten sit olis kaikilla sama sukunimi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihan taas pakko ;) Tai sitten lapsi olisi saanut sun sukunimen ja häiden jälkeen koko perhe olisi ollut samanniminen kun kaikilla olisi sun sukunimi :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojalle tuli miehen sukunimi, mies perusteli sen niin että koska uskonto tuli mun mukaan. Mä halusin ehottomasti että pojasta tulee ortodoksi ja miehelle oli tärkeää että poika tulee hänen sukunimelle. Ja onhan siinä tietysti se, että ollaan menossa naimisiin jonain päivänä ja tiedän ottavani miehen sukunimen silloin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei aiheesta edes neuvoteltu. Halusin lapsen omalle sukunimelleni ja miehelle asialla ei ollut merkitystä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä ei lapsia pyöri jaloissa, mutta kun pyörii niin saavat he isän sukunimen. Itsekin olen sen naimisiin mennessä ottanut, joten olemme kaikki perheessä saman nimisiä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska itselle tulee miehen sukunimi, on selvää, että lapselle tulee sama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isän nimi annetaan! Ja lapsen syntymästä puolen vuoden päästä

minä pääsen myös samannimiseksi! :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ei oltaisi oltu naimisissa kääpiön syntyessä, olisi poika joka tapauksessa saanut isän sukunimen, joka on harvinaisempi ja muutenkin kivampi kuin oma tyttönimeni. Mutta koska yhteinen sukunimi oli jo vauvan syntyessä, niin asia oli sitten sillä selvä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isän sukunimi annettiin esikoiselle, minä sain saman nimen sitten vähän myöhemmin :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen nimi tulee, koska asialla on miehelle merkitystä ja mulle ei. Olen jopa itsekin alkanut miettiä miehen nimen ottamista, kun en oman sukuni kanssa ole tekemisissä ja musta olisi kiva, että perheellä olisi yksi nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsille (sitten kun niitä joskus on) tulee varmaankin minun sukunimi. Siksi, että se on kauniinpi kuin miehen nimi. Jos joskus menemme naimisiin, pidän oman nimeni, eli senkään puolesta minun nimi lapsilla ei ole ongelma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole raskaana, mutta joskus toivottavasti olen. Olemme naimisissa ja molemmat pidimme omat nimemme. Mutta mikä nimeksi lapsille :blink: . Olisimme halunneet molemmat ottaa kaksoisnimet naimisiin mennessämme, mutta se kun ei ole Suomessa mahdollista :angry: , joten emme voi sitten sitä antaa lapsellemmekaan. Toivottavasti saamme nimen päätettyä ennen kuin alamme yrittämään lasta :rolleyes: . Olemme puhuneet, että sukupuoli määrittelisi lapsiemme nimen. Tytölle etunimi olisi jo valmiina ja siihen minun sukunimeni sopisi paremmin. Toisaalta sen on niin kaunis nimi, että sopisi myös miehen nimeen. Vaikeaa..

 

Mua ärsyttää, kun meitä ei heti mielletä aviopariksi eri nimiemme suhteen ja pelkään, että lastamme ei heti miellettäisi mieheni lapseksi, jos heillä olisi eri nimi. Tämän vuoksi satunnaisesti kallistun miehen nimen puoleen, vaikka eihän muun maailman oletukset saisi asiaan vaikuttaa. Toisaalta ei mulle kyllä niin kovin tärkeää edes ole, että minä ja lapset olisimme saman nimisiä. Pääasia, että mun nimi pysyy saman läpi elämän :D - olisin sitten meidän perheen erityistapaus :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan naimisissa, mutta mä olen pitänyt oman sukunimeni. Pojalle annettiin kuitenkin itsestäänselvästi miehen sukunimi, kun musta se vain tuntui oikeammalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee miehen nimi... Otin häissä yhdysnimen enkä silloin vielä tiennyt että silloinpa laki on "miehen puolella"... joten tästä hankalasta asiasta emme siis voi enää keskustella. Ratkesi miehen eduksi tämä sukunimisota :lol:

 

Pidän enemmän omasta harvinaisemmasta nimestä, jonka olisin voinut antaa kyllä lapsillekin eteenpäin! Onneksi miehenkään nimi ei ole mikään ihan tuikitavallinen. On kuitenkin suomalainen joten siihen voi olla vähän hankala kaikkia nimiä saada rimmaamaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuloillaan oleva lapsi tulee saamaan isänsä nimen. Itse pidin oman nimeni naimisiin mennessäni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nykyisen avopulison kanssa jos menen naimisiin, ottaisin hänen nimensä. Jos lapsi tulisi ennen naimisiinmenoa, haluaisin lapselle isänsä nimen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun esikoinen ja keskimmäinen syntyi, niin meillä oli vielä eri sukunimet, niin päädyttiin isän sukunimeen. Mutta sitten kun kuopus syntyi, niin oltiin menty jo naimisiin ja otin omaksi sukunimekseni miehen sukunimen, joten kuopuksellekin tuli isän sukunimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isän nimi. Ollaan naimisissa ja joskus aikoja sitten jo päätettiin asia.. Olisin kyllä mielellään antanut lapsille omankin sukunimeni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisimme halunneet molemmat ottaa kaksoisnimet naimisiin mennessämme, mutta se kun ei ole Suomessa mahdollista :angry:

 

Mitä tämä tarkoittaa?

 

En muista olenko jo vastannut, mutta miehen nimi tulee näillä näkymin vauvalle, koska asialla tuntui olevan hänelle suurempi merkitys kuin minulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now