Sinikka

Tuulimunaraskaus

181 posts in this topic

Onko täällä muita tuulimunaraskauden kokeneita?

 

Mulle gyne sanoi, että tuulimunaraskaudet johtuvat usein tulehdustilasta, eli että sikiö olisi "kadonnut" alkuraskaudessa sairastamani kuumetaudin vuoksi. Oletteko muut kuulleet tällaista selitystä?

 

Olisi kiva kuulla myös onnistuneista raskauksista tuulimunan jälkeen :)

Edited by Sinikka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takana kolme keskenmenoa, joista ainakin kaksi tuulimunia. Ensimmäisen syystä ei tietoa, koska en ehtinyt ultraan ja oli spontaani keskenmeno. Kaikki todettu viikoilla 10-12. "Hoitona" lääkkeellinen tyhjennys.

 

Mulle ei kerrottu mitään syitä, ei mitään arvauksiakaan. Ensimmäinen keskenmeno meni huonon tuurin piikkiin ja niin kai toinenkin. Kolmas kerta ei enää yllättänyt vaan sitä jo (pessimistinä) osasinkin odottaa. Jokaisen keskenmenon jälkeen sanottiin, että jos vielä yksi niin sitten tutkitaan tarkemmin.

 

Mutta neljäs kerta toden sanoi meillä. Odotukset eivät olleet kovinkaan korkealla raskaustestin tekemisen jälkeen, jonka teinkin vasta viikolla 7 tai 8. Pientä vuotoa oli sen jälkeen, mutta loppu oli sittenkin onnellinen :)

 

Keskenmenot oli henkisesti rankkoja. Oloa helpotti se, että takana oli jo yksi onnistunut raskaus ja synnytys. Nyt siis perheeseen kuuluu kaksi rakasta lasta

Edited by Amarula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kokemus yhdestä tuulimunaksi diagnosoidusta raskaudesta, tosin kohtu ehti tyhjentyä melkein kokonaan ennen sairaalaan pääsyä, joten en oikein ole varma, millä perusteella tuo diagnoosi sitten annettiin... Jotain näytteitä tutkittavaksi lähetettiin patologille niistä rippeistä, mitä sairaalassa vielä ulos tuli. Itse en ole koskaan kuullut tuosta tulehdustilan ja tuulimunan yhteydestä.

 

Onnistumistarinaa ei ole vielä kertoa, mutta toivottavasti tämän kertaisesta raskaudesta tulisi sellainen...!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli (kai?) myös tuulimunaraskaus. Se sana vaan kuullostaa niin inhottavalta että olen puhunut keskenmenosta. Tämä todettiin ultrassa viikolla 10. Sain valita kaavinnan ja lääkkeiden väliltä tai itse asiassa lääkäri sanoi että voin myös odottaa että se tulee itsekseen, mutta tätä hän ei suositellut. Valitsin lääkkeet koska jostain syystä kaavinta pelotti.

 

Tästä on vasta reilut kaksi viikkoa aikaa, joten vielä en voi kertoa mitään onnistumistarinoita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli tuulimunaraskaus, joka todettiin myös vasta 12. viikolla ultrassa. Lääkkeellinen keskeytys tehtiin. Ei mullekaan veikkailtu mitään syytä. Samassa yhteydessä otettiin kuitenkin papa, jossa todettiin vahva tulehdus kohdunsuulla. Tiedä sitten oliko sillä tulehduksella jotain vaikutusta...

 

No, tulehdus hoitui antibiootilla ja muutamaa kuukautta myöhemmin tulin uudestaan raskaaksi. Tuloksena ihana poikavauva, jolla nyt ikää kolme kuukautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kans tuulimunaraskaus jota epäiltiin ultrassa viikolla 10+, varattiin uusi aika 2 viikon päähän. Vuoto alkoi heti seuraavana päivänä 1. ultrasta.

Ensi viikolla mennään ultraan katsomaan josko nyt olisi jo kaikki tullut pois.. miten niin meillä hidasta toimintaa?

Tuosta tulehdusasiasta en osaa sanoa kuin että mulla oli VTI raskauden alkuvaiheessa (vko 6 tai 7). Liekö sillä jotain vaikutusta?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voimia Riikulille!!! Kerkesitte noin pitkälle jo! Tosi iso hali!!!!!!!!!!!!

Ihme toimintaa, että kahden viikon päähän ois laitettu uus aika, vaikkei vuoto ollut alkanut? Mienasko ne, että varmasti tulee itsestään ulos????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen kuullut, että tuulimuna johtuu huonosta munasolusta. On vain huonoa onnea, jos huono munasolu "hedelmöittyy". Tulehdusten vaikutuksesta tuulimunaan en ole kuullut aikaisemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka! Täältä löytyy myös yksi tuulimuna raskauden kokenut. ELikkäs tarinani on tämmönen...

Plussasin ku menkat pari päivää myöhässä. testissä eritäin tumma viiva. No ihanaa! pikku-kakkonen olisi oikein tervetullut ja odotettu perheeseen. Alkuun jo koin aikamoisia alamaha ja selkä kipua, jonka vuoksi kävin tk:n lääkärillä, ei ultrannut, ei mitään. Laittoi verikokeisiin omasta pyynnöstä lähetteen. Raskaus hormooni oli viikolla 5+3 jotain 2100. ihan hyvältä kuulosti. varasin ajan terveystalolle yksityiselle ultraan. viikkoja silloin 6+1 ja ei löytänyt sikiöö eikä ruskuaispussia. varasin uuteen ultraan ajan, jotta varmistetaan että oliko viikot paikkaansa pitävät.. samana aamuna alkoi pienen pientä vuotoa, vain että paperrin jäi pieni viiru.. kesti kaks päivää,sit alkoi jo rusehtava vuoto ja paripäivää meni kuunes alkoi erittäin voimakkaat kivut ja kova vuoto.. tuli isoja hyytymiä n. parin tunnin ajan ja rauhoittui menkkamaiseksi vuodoksi. KEskenmenosta nyt 4 päivää ja välillä vaikuttaa että vuoto taas yltyy ja edelleen sattuu aikaajoin mahaan.. minkälaisia teillä on ollut noi jälki supparit? kuin kauan kestäny? itse mene jälkitarkastukseen viikonpäästä, en perunut sitä ultraa mikä oli varatuna... pakko saada varmuus että onko kaikki niin kuin pitää...

 

Itsellä yksi varhainen keskenmeno ennen esikoisen odottamista viikolla 5+, sit erittäin helppo ja mutkaton raskaus ja synnytys ja nyt tämä tuulimuna rv 6+5. Tässä tunsin jo alusta asti etei kaikki ole hyvin.. se vaan joku vaisto minssa sanoi... sanoin miehellenikin, että on outoo ku ei ole mitään raskaus oireita, vaan mahakipua jo alusta alkaen, eikä ollut tunne sellainen että olisin raskaana... outoa, mutta totta.

 

Tässä tämmönen tarina kanssa ihmisille, ette todella ole ainoita km:n kokeneita.. voimahaleja kaikille! :)

Edited by jonsku84

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moikka! Täältä löytyy myös yksi tuulimuna raskauden kokenut. ELikkäs tarinani on tämmönen...

Plussasin ku menkat pari päivää myöhässä. testissä eritäin tumma viiva. No ihanaa! pikku-kakkonen olisi oikein tervetullut ja odotettu perheeseen. Alkuun jo koin aikamoisia alamaha ja selkä kipua, jonka vuoksi kävin tk:n lääkärillä, ei ultrannut, ei mitään. Laittoi verikokeisiin omasta pyynnöstä lähetteen. Raskaus hormooni oli viikolla 5+3 jotain 2100. ihan hyvältä kuulosti. varasin ajan terveystalolle yksityiselle ultraan. viikkoja silloin 6+1 ja ei löytänyt sikiöö eikä ruskuaispussia. varasin uuteen ultraan ajan, jotta varmistetaan että oliko viikot paikkaansa pitävät.. samana aamuna alkoi pienen pientä vuotoa, vain että paperrin jäi pieni viiru.. kesti kaks päivää,sit alkoi jo rusehtava vuoto ja paripäivää meni kuunes alkoi erittäin voimakkaat kivut ja kova vuoto.. tuli isoja hyytymiä n. parin tunnin ajan ja rauhoittui menkkamaiseksi vuodoksi. KEskenmenosta nyt 4 päivää ja välillä vaikuttaa että vuoto taas yltyy ja edelleen sattuu aikaajoin mahaan.. minkälaisia teillä on ollut noi jälki supparit? kuin kauan kestäny? itse mene jälkitarkastukseen viikonpäästä, en perunut sitä ultraa mikä oli varatuna... pakko saada varmuus että onko kaikki niin kuin pitää...

 

Itsellä yksi varhainen keskenmeno ennen esikoisen odottamista viikolla 5+, sit erittäin helppo ja mutkaton raskaus ja synnytys ja nyt tämä tuulimuna rv 6+5. Tässä tunsin jo alusta asti etei kaikki ole hyvin.. se vaan joku vaisto minssa sanoi... sanoin miehellenikin, että on outoo ku ei ole mitään raskaus oireita, vaan mahakipua jo alusta alkaen, eikä ollut tunne sellainen että olisin raskaana... outoa, mutta totta.

 

Tässä tämmönen tarina kanssa ihmisille, ette todella ole ainoita km:n kokeneita.. voimahaleja kaikille! :)

No niin... maanantaina kävin jälkitarkastuksessa. KAikki oli keskenmenosta kohdallaan, kohtu tyhjentynyt täysin ja hcg hyvin laskenut, oli enään 6. Mutta... kamalinta tässä nyt on, ettei voida aloittaa uuden yrittämistä, koska minun täytyy aloittaa pillerit munasarjoista löytyneiden kystien hoitoon... ainakin 4 kk ja sit kontrolli ja voi olla mahd. että jatkuu jos ei ole hävinneet/pienentyneet. :(

Olen kuitenkin niiiiiin iloinen, että olen saanut yhden rakkaan pikkupojan, vaikkei koskaan sisaruksia tulisikaan, mutta toivotaan parasta, että niitäkin vielä tulisi, ainakin se yksi :)

 

Onko muilla ollut kystia munasarjoissa? hoidot? kivut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin eilen, rv 9+6, tuulimunaraskaus. Sunnuntaina alkoi tuhrutteluvuoto, joka su-ma yönä muuttui vähän runsaammaksi, mutta ei ihan mahdottomaksi kuitenkaan. Eilen sitten menin lähetteellä TAYS:in naistentautien polille jossa ultralla todettiin. Sain eilen jonkun esilääkityksen ja huomenna olisi aika lääkkeelliseen tyhjennykseen. Näin maalaisjärjellä ajateltuna, kun mietin tämän päiväistä vuotuo, voisin kuvitella, että huomenna ei oo enää mitään tyhjennettävää :P Eilen jo kirjoittivat mulle mukaan Panacodia ja 600 mg buranaa, mutta ei oo ollu tarvetta. Kivut kesti aamulla sellaisen 2 tuntia...se oli sellainen "synnytys pienoiskoossa", mutta ei silti päässyt lähellekään niitä pahimpia menkkakipuja, joita mulla teininä oli. Katsotaan nyt sitten tarviiko huomenna vielä antaa lääkitystä ja jos, niin minkälainen vuoto ja kipu sieltä on sitten luvassa.

 

Myös minä vaistosin alusta saakka, että jokin on pielessä ja odotin vaan koska jotain tapahtuu. Silti tää meni niin pitkälle, että aloin jo tuudittautua siihen, että mun äidinvaistoni oli ehkä sittenkin väärässä. Onneksi se silti selvisi nyt, eikä ensi maanantaina np-ultrassa, jossa se olis tosi hirveä pommi. Nyt kun se alkoi vuodolla, alkoi itse heti valmistautua pahimpaan.

 

Toivottavasti kukaan ei nyt pahastu tai pidä mua jotenkin kylmäkiskoisena, mutta jollain tapaa on helpottavaa, että se lapsi ei koskaan ollut lähtenyt kehittymään, joten me ei menetetty lasta, vaan pelkkä ajatus lapsesta. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan? Myöskään ei tule syyteltyä itseään, kun tietää, että tälle ei kukaan voinut mitään. Jos kyseessä olisi ollut kehittyvän alkion keskenmeno, varmasti miettisi tekikö itse jotain, joka sen aiheutti.

Meillä on myös onneksi ihana 1v 7kk ikäinen poika, joka pakottaa jatkamaan arkea ihan normaalilla tavalla ja tuo niin paljon iloa ja rakkautta, että surun käsitteleminen on helpompaa.

Me taidetaan nyt ihan rauhassa odotella kesän yli ennen kuin aletaan uutta raskautta yrittää. Mahdollinen uusi raskaus tulee varmaan olemaan aika stressaavaa ja huolestuttavaa, enkä halua ottaa sitä kesälle kannettavaksi. Lisäksi nyt voi vaikka poiketa lämpimällä ilmalla terassille B)

Laihoja lohtuja, mutta lohtuja kuitenkin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin tänään ultratutkimuksessa tuulimunaraskaus. Tämä oli jo neljäs ultratutkimus raskauden aikana ja vasta nyt tämä siis saatiin selvitettyä. Raskausviikko oli peräti 10+1. Edellisessä ultrassa, puolitoista viikkoa sitten raskauspussissa vielä oli alkio, joka kokonsa puolesta vastasi suunnilleen seitsenviikkoista (Oli silloinkin viikkoihin nähden liian pieni, mutta kuitenkin kasvanut reilusti kahden viikon takaisesta ultrasta, joten ei lähdetty silloin tyhjäämään kohtua vielä, kun toivoa kuitenkin oli.), mutta nyt se siis oli kadonnut kokonaan ja lääkäri puhui tuulimunasta, vaikka mulla oli aiemmin sellainen käsitys, että tuulimunissa ei sitä alkiota ole ollut missään vaiheessa. Ilmeisesti olin väärässä. Näitä tiuhoja ultria tehtiin siis siksi, että mulla on runsaasti riskitekijöitä (PCOS, kaksiosainen kohtu, verenpainetauti, kakkostyypin diabetes ja takana ennestään yksi varhaisraskauden keskenmeno) ja raskauden alussa parin viikon ajan tosi kovia kipuja.

 

Vuotoa ei ole ollut missään vaiheessa lainkaan ja raskausoireita on edelleen, joten ilman noita ultria en olisi osannut arvata minkään olevan pielessä ja tämä olisi varmaan huomattu vasta np-ultrassa noin puolentoista viikon kuluttua. 

 

Lääkkeellistä tyhjennystä ehdotettiin, mutta olen juuri aloittanut kesäloman ja kaikkein viimeiseksi haluan viettää siitä ison osan vuotaen runsaasti, joten pyysin päästä kaavintaan ja siihen onneksi suostuttiinkin. Sinne sitten ensi viikon puolivälissä. Onhan se kohdulle rankempi juttu kuin lääketyhjäys, mutta mä olen nyt tässä kohtaa niin itsekäs, että haluan pystyä edes vähän nauttimaan lomasta ja runsaista lomasuunnitelmista, joista pitäisi luopua, jos vuoto olisi kovin runsasta. Tuskin esimerkiksi asuntomessuilla käynnistä, kesäteatterireissusta tai Tallinnan päivämatkasta tulisi mitään, jos tunnin välein pitäisi käydä vaihtamassa sidettä. Tai voisi tulla, mutta silkkaa tuskaa se sellainen olisi. Toivottavasti tuli tehtyä oikea valinta eikä tämä juttu esimerkiksi vaikeuta tulevaa raskaaksi tulemista.

 

Mulle gyne sanoi, että tuulimunaraskaudet johtuvat usein tulehdustilasta, eli että sikiö olisi "kadonnut" alkuraskaudessa sairastamani kuumetaudin vuoksi. Oletteko muut kuulleet tällaista selitystä?

 

En ole kuullut kyllä koskaan tällaisesta teoriasta. Entä, jos odottaja ei ole sairastanut mitään raskautensa aikana? Vai lasketaankohan sitten esimerkiksi sellaiset tulehdukset, jotka ovat niin lieviä, ettei niitä odottaja itse edes huomaa tai osaa reagoida? Mulla kun ei siis ainakaan ole ollut mitään flunssaa, vatsatautia tms. odotusaikana. En siis toki tyrmää teoriaa, mutta kiinnostaisi tietää lisää, jos jollain on tuosta enemmän tietoa. Itse olen vähän pohdiskellut, mahtaako mun PCO:lla olla jotain tekemistä asian kanssa niin, että sen vuoksi tuottaisin huonolaatuisia munasoluja, joista tämä olisi voinut johtua. Ei auta kuin jatkossa panostaa tarkemmin ja vielä suuremmalla intensiivisyydellä vaivan hoitoon ja yrittää saada kierrot toimimaan siten myös tulevaisuudessa.

Edited by pikku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni todettiin toukokuussa tuulimuna, viikot 7+6. Raskausoireita oli kokoajan, sitten rupesi tulemaan sitä vuotoa n.3vkon päästä, kipuja ei ollut oikeastaan ollenkaan. Ultrassa sitten selvisi että on tyhjä, tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Kuukautiset alkoi vajaan 5 viikon päästä. Hoitaja jonka kanssa juttelin, oli kauhea, ei sovi tolle alalle ollenkaan. Sano vaan ettei raskaus ole pilvilinnoissa elämistä yms..

 

Nyt kysynkin teiltä seuraavaa,kun nämä toiset menkat alkoi, niin tuolloin edellisistä menkoista oli 32pv aikaa, joten tein samana aamuna kun alkoi(päivällä alkoi vasta) testin ja siinä oli kaksi viivaa,( tosin se toinen näkyi heikosti, mutta erotti kuitenkin) ja oireitakin on ollut.. Mietinkin nyt, että olenko raskaana, vai onko kroppa vaan jotenkin sekaisin.

Ennen ei ole toista näyttänyt jos kuukautiset alkanut samana päivänä (kerran sen tehnyt tätä ennen).

Tiedän että voi olla raskaana vaikka onkin kuukautiset, mutta onko kellään ollut samanlaista? Vuotokin aika erilaista kuin normaalisti ja joitain oireita ollut kuin viimeksikin...Kannattaako testi tehdä vuodon loputtua vai odottaa seuraaviin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin tuulimunaraskaus rv8+1, kun kävin yksityisellä ultrassa ensimmäisen kerran. Kumma kyllä aavistelin itse tilannetta sitä ennen jo ja ultra-aamuna sanoin ystävälleni, etten usko kohdussani olevan mitään elävää. On kurjaa olla tässä kohtaa oikeassa. Toivon kovasti olevani väärässä.

 

Huomenna olisi tiedossa lääkkeellinen tyhjennys. Tyhjennys olisi tehty jo aiemmin sairaalan puolesta, mutta halusin lähteä aikoja sitten varaamammalle 5 päivän lomamatkalle. Hieman koittivat ympäri puhua, mutta kaksi lääkäriä kehoitti vain ottamaan Buranaa ja siteitä matkaan reilusti kaiken varalta. Kumpiakaan en käytännössä tarvinnut.

 

Vähäistä ruskeaa vuotoa mulla oli ensimmäisen kerran rv 7+4. Sen jälkeen rv7+5, rv7+6 jäi kerran paperiin vähän punertavaa. Tämän jälkeen oli ultra ja välissä muutama päivä, kunnes rv 8+5 lähtien tuli taas vähän ruskeaa ja muutamia pieniä hyytymiä. Ei kuitenkaan mitään kunnon vuotoa. Lääkkeellistä tyhjennystä yritetään siis rv 9+1.

 

 

En ole kuullut kyllä koskaan tällaisesta teoriasta. Entä, jos odottaja ei ole sairastanut mitään raskautensa aikana? Vai lasketaankohan sitten esimerkiksi sellaiset tulehdukset, jotka ovat niin lieviä, ettei niitä odottaja itse edes huomaa tai osaa reagoida? Mulla kun ei siis ainakaan ole ollut mitään flunssaa, vatsatautia tms. odotusaikana. En siis toki tyrmää teoriaa, mutta kiinnostaisi tietää lisää, jos jollain on tuosta enemmän tietoa. Itse olen vähän pohdiskellut, mahtaako mun PCO:lla olla jotain tekemistä asian kanssa niin, että sen vuoksi tuottaisin huonolaatuisia munasoluja, joista tämä olisi voinut johtua. Ei auta kuin jatkossa panostaa tarkemmin ja vielä suuremmalla intensiivisyydellä vaivan hoitoon ja yrittää saada kierrot toimimaan siten myös tulevaisuudessa.

Mulla ei ole tämän raskauden aikana ollut mitään havaittavaa tulehdusta tai muutakaan sairautta tai pientäkään kipeyttä. Luulotautinen voin olla, mutta omalla kohdalla uskon tämän tuulimunan johtuvan myös PCO:sta. Tämä on jo toinen epäonnistunut raskauteni. Voi tietysti olla vielä ihan sattumaa, mutta en itse kykene siihen uskomaan.

 

Samoin kuin pikku aion yrittää mm. ruokavaliolla vaikuttaa siihen, että PCO:n vaikutus voisi vähetä. Aion myös kertoa lääkärille, että haluamme yhteisestä päätöksestä miehen kanssa kokeilla clomeja, joista lääkäri varhaisultran yhteydessä puhui. Vaikka yritystä onkin vielä alle vuosi (lokakuun alussa vuosi täyteen), haluamme ottaa vastaan avun, mikäli se on saatavilla ja lääkärin mielestä kokeilemisen arvoinen ratkaisu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuon jälkeen muut ultrattiin tasan viikon päästä TYKSissä, jossa lääkäri sanoi, ettei hänen mielestään ole tyypillinen tuulimunaraskaus. Vasti hänen mukaansa 5-viikkoista alkiota. En sitten tiedä, kumpi oli oikeassa. Keskenmeno alkoi joka tapauksessa ihan spontaanisti tuosta jälkimmäisestä ultrasta seuraavana päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

illalla käväsin vessassa, huomasin että tuli runsasta vuotoa, lähin sitten ensi-apuun. tehtiin ultra, todettiin että ruskuaispussihan siellä on vain. se ei ollut lähtenyt tulemaan ulos vielä, niin sain lääkkeet siihen. oli pienoinen pettymys. miehen kanssa kun ollaan yritetty tammikuusta asti lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin tuulimuna viime vuoden heinäkuussa. Olin viikoilla 10+.

Voin tosi huonosti ja raskausoireet oli ihan valtavat kipuineen, oksetuksineen ja turvotuksineen, kunnes aloin tiputtelemaan. Se kesti vain hetken ja loppui ja huokaisin. Muutaman päivän päästä tiputteli taas ja varasin ajan ultraan.

"ei täällä kyllä mitään sikiötä oo", mitään muuta se lääkäri ei mulle sanonut. Ei pahoittelua, ei varovaisuutta, ei mitään. Töks vaan.

Itkin ja itkin, yritystä oli kuitenkin pari vuotta takana.

Lääkäri käski mennä kotiin ja odottaa että tulee aika sairaalaan. Odotin..ja odotin..ja koko ajan raskausoireet vain jatkuivat, aamuisin unohdin joskus ettei vauvaa tulekaan ja kirosin oloani, kunnes muistin ja itkin taas.

Viikon odotin ja soitin sairaalaan, että onko tätä nyt pakko venyttää kun pahalta tuntuu muutenkin, johon vastaus oli, että "sä olisit voinu tulla vaikka silloin heti tänne kun sulla on sellanen lähete täällä"!! Ai kiitos, mun käskettiin odottamaan että TE otatte yhteyttä..

Sairaalassa sain esilääkityksen ja keskeytyslääkkeet mukaan otettavaksi parin päivän kuluttua.

 

Neuvolatäti soitti ja kyseli kuulumisia..sairaalasta olivat unohtaneet soittaa hänelle ja ilmoittaa vaikka lupasivat sen tehdä mun puolestani koska olin niin hajalla. Ja taas itkin.

 

Syytä en tuulimunaan saanut, muuta kuin että munasolussa oli varmaan jotain vikaa.

Joidenkin ihmisien suhtautuminen tuulimunaraskauteen alkoi raivostuttamaan, he kun ilmoittivat mulle, että "mitä sitä suremaan kun ei siellä mitään lasta edes ollut"..jumaliste, mun kroppani oli raskaana, MINÄ olin raskaana ja uskoin siellä olevan lapsen ihan siihen ultraan asti. Ja taas itkin..

 

Anteeksi mahdollisesti sekava kirjoitus, kokemus tuntuu vieläkin pahalle ja ajatus vähän poukkoili.

 

Voimia muille kokeneille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia hCG-arvoja teillä on ollut tuulimunaraskaudessa milläkin viikolla? Onko keltään mittailtu? Pelkään, että meillä on kyseessä tuulimuna ja siksi kyselen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole ainakaan aavistustakaan, en tiedä jos mitattiin vai ei..hieman on huonot muistikuvat yksityiskohdista siltä päivältä kun tuomio tuli :(

Toivottavasti teillä on kaikki kunnossa Empsu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää tulla tänne itse vastaamaan itselleni tähän kysymykseen, siltä varalta, että joku muu miettii samaa joskus myöhemmin.. Eli mulla hCG nousi normaaliraskauden taulukoiden mukaisesti. Ei tosin ihan tuplannut myöhemmillä viikoilla otettaessa, mutta silloin tuplausaika onkin jo 4-6 vrk eri lähteiden mukaan ja kasvaa viikkojen edetessä. Tänään rv 11 + 1 meillä diagnosoitiin sitten tuulimuna ja ei-rypälemäinen moola. Odottelen aikaa sairaalaan lääkkeelliseen tyhjennykseen ja sen jälkeen alkaa kai taas tappelu siitä, saammeko julkisella puolella lapsettomuushoitoja vai ei (tähän asti ei ole saatu juuri mitään muuta kuin pillereitä kotiin). :( Olisin päässyt tyhjennykseen päivityksenäkin, mutta lähettävä lääkäri totesi, että usein se vaatii aamuun odottelun ja iltapäivällä sitten vasta ehtivät ottaa (tuli aika toissijainen olo..), joten siksi mielummin odotan ihan varsinaisen ajan, että pääsee sitten ilman odotteluja "tositoimiin".

 

Täytyy vielä todeta, kun joku pohti, että tavallaan tuulimunassa menettää vaan ajatuksen lapsesta, että ei se ihan niin mene.. Mun gyne sanoi, että on mahdotonta sanoa, että missä kohtaa raskaudessa on mennyt jokin pieleen. Tuulimuna voi johtua siitä, että viallinen munasolu on hedelmöittynyt, solujen jakautumisvaiheessa menee jokin pieleen jne. Toisinaan alkio on voinut lähteä kehittymään, mutta kehitys on loppunut syystä tai toisesta, mutta tuulimunassa tätä ei voida nähdä, kun pienimmilläänhän alkio on nuppineulan päätäkin pienempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla Hcg nousi vähän päälle 14 000 ja tuulimuna todettiin siis 7+4 viikoilla, epäily heräsi jo 6+4. Voimia Emspu tyhjennykseen ja jatkon kanssa tappeluun, se taitaa meilläkin kohta olla edessä.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täytyy vielä todeta, kun joku pohti, että tavallaan tuulimunassa menettää vaan ajatuksen lapsesta, että ei se ihan niin mene.. Mun gyne sanoi, että on mahdotonta sanoa, että missä kohtaa raskaudessa on mennyt jokin pieleen. Tuulimuna voi johtua siitä, että viallinen munasolu on hedelmöittynyt, solujen jakautumisvaiheessa menee jokin pieleen jne. Toisinaan alkio on voinut lähteä kehittymään, mutta kehitys on loppunut syystä tai toisesta, mutta tuulimunassa tätä ei voida nähdä, kun pienimmilläänhän alkio on nuppineulan päätäkin pienempi.

 

Olen samaa mieltä: Jokainen kokee keskenmenon omalla tavallaan ja varmasti joku on järkeillyt menettäneensä pelkästään ajatuksen lapsesta, mutta meillä tää on ollut paljon raskaampaa. Meidän kohdalla emme menettäneet vain ajatusta lapsesta, vaan menetimme vauvanalkumme, pikkuisemme tänään (rv7+3).

Edited by curly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein raskaus testin 3 viikkoa sitten noin se näytti positiivistä.

Ei ollut suunniteltu avomiehen kanssa mutta se oli kuitenkin

iloinen yllätys :) En tiennyt kuinka pitkällä olin raskaana

joten m menin neuvolaan ja sieltä sain seuraavaksi päiväksi lähetteen äitiyspolille

(siellä paikkakuntani ainut ultralaite) Lääkäri oli mitä tympein ja kamalin ihminen.

Siellä näkyi pussi muttei alkiota ja sanoin minun olevan alle 5 viikolla ja totesi

että kyllä tämä on varmana tuulimuna että tässä olisi lääkkeet! mitä olen palstoilta lukenut niin eikö sen saa tietää viikon seitsemän jälkeen? Jotain positiivista se nainen sanoi... Se ei ole kohdun ulkopuolinen.

Sain ajan 13.10.2009 uuden ajan. Menin sinne ja sitten näkyi yhä vain se pussi

mutta se oli kasvanut ja nyt sai tietää kuinka pitkällä olen raskaana 5+6.

Se lääkäri siinä taas alkoi sanoa että tuulimuna ja että kyllä siellä vettä on ja normaalisti kasvanut se pussi yms... Taas niitä pillereitä oli änkemessä. Sitten katsoi mun papereita ja totesi että voi noin nuori

isä ja äiti olisi!!! Itse olen 20 ja avopuolisoni on 18. En tiedä mitä tehdä joka ilta mietin tätä asiaa itkien itseni uneen. Olen pahoittanut todella mieleni tämän lääkärin puheista.

Kävin neuvola "tädin" luona ja hän sanoi että on ihan normaalia jos ei vielä näy alkiota.

Ja että todella tärkeätä käytöstä tältä toiselta lääkäriltä. Ja että ei pitäisi ottaa itteeni.

Ai niin ja nyt on tullut näitä raskauden normaaleja oireita lisää olen alkanut oksennalla

ja tissit hellänä kauniisti sanottuna. Onko tuulimunassa oireena oksentelukin?

Auttakaa minua ja kertokaa oma mielipiteen asiasta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mulla ainakin oli ihan kaikenlaisia raskauden oireita tuulimunaraskaudessa ja vieläpä tosi vahvana!! Järkyttävän huono olo ja rinnat tuntui siltä kuin ne repeis irti :/ Ja paljon muutakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko täällä muita tuulimunaraskauden kokeneita?

 

Mulla raskaus todettiin tuulimunaksi vasta 12. raskausviikolla ensimmäisessä ultrassa. Muutama päivä myöhemmin tehtiin lääketieteellinen tyhjennys ja nyt kuukausi sen jälkeen jälkitarkastuksessa vaikutti kaikki olevan ok.

 

Mulle gyne sanoi, että tuulimunaraskaudet johtuvat usein tulehdustilasta, eli että sikiö olisi "kadonnut" alkuraskaudessa sairastamani kuumetaudin vuoksi. Oletteko muut kuulleet tällaista selitystä?

 

Olisi kiva kuulla myös onnistuneista raskauksista tuulimunan jälkeen :)

 

En tiedä mikä on tilanteesi tällä hetkellä, mutta mullekin lääkäri sanoi, että voi johtua esim virusinfektiosta. Itselläni oli kausiflunssa, eli hengitystieinfektio rv:lla 6 (ei kylläkään kuumeinen, mutta alilämpöinen) ja nyt on menossa rv 11+4 ja eilen epäily tuulimunaraskaudesta ekassa ultrassa. Ei kuitenkaan vielä diagnosoitu, koska seurataan vielä raskaushormonin määrää ennen ku lähdetään tekemään lopullista dg:a.

 

Mutta tiedän tapauksia, joissa on äiti ollut TOSI kipeänä alkuraskauden aikana ja silti kaikki menny normaalisti, eli todennäköisempää ehkä kuitenkin on, että kyseessä on joku kromosomivirhe tms, jonka takia alkio ei ala kehittyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now