Pikkuperhonen

PCO synnytyksen jälkeen

21 posts in this topic

Synnytyksen lähestyessä alkaa mietityttää, mitenkänhän minua ennen raskautumista vaivannut PCO käyttäytyy synnytyksen ja imetyksen jälkeen? Olisi mukava kuulla ihmisten kokemuksia asiasta. Helpottiko vaivat, paheniko vai palautuiko kaikki ennalleen? Minulla oli kierto hyvin pitkä ja epäsäännöllinen ja lisäksi iho kukki kuin mummon palargonit. Hyvin mielelläni pääsisin noista vaivoista eroon varsinkin, kun iho on nyt raskausaikana ollut todella hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pcolaisilla kuulemma useesti myös RaDi ja raskausmyrkytys, itsellä oli molemmat.

 

synnytyksen jälkeen iho oli hyvässä kunnossa n 2 vuotta, kunnes palasi entiseen, ei mulla tosin koskaan ole hirveän huonona iho ollutkaan, mutta tuon pari vuotta pysyi hyvänä.

 

Kuukautisissa tapahtui suurin muutos, eli entisen 28-60päivän kierron sijasta se on ollut viimeiset 5 vuotta 32-34 päivää. Silti meni 5 vuotta ennen kuin tulin uudelleen raskaaksi. Kivut ovat olleet jokseenkin paremmassa mallissa, eli harvemmat menkat olivat synnytyksen jälkeen enää sairaslomapäiviä vaativia (ennen esikoista oli myös monesti niin pahat krampit ettei mitän kyennyt päivän aikana tekemään)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuopuksen jälkeen sain kiloja pois 19, joista tosin olen melkein kaksi syönyt takaisin :mellow: Kierrot ovat kuopuksen jälkeen olleet elämäni ekaa kertaa säännölliset: 26-34 päivää, useimmiten siinä 30 tienoilla. Tiedän nykyään milloin on ovis. Kärsin pco:sta ennen kumpaakin lasta ja kierrot olivat ennen ekaa usein yli 60 pv ja ennen tokaa 40 tienoilla ja ylikin. En koskaan tiennyt milloin oli ovis. Oishan se ollut ihan kiva, että ois ollut ne säännölliset kierrot ja ovis tiedossa silloin, kun lapset olivat toiveissa :rolleyes: Esikoisen tärppiin meni 1,5 v. ja kuopuksen 10 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole varsinaista PCOS:aa, mutta kuitenkin PCO-tyyppiset munasarjat. Olin normaalipainoinen ennen esikoista ja oon edelleen. Kierto on aina ollut hieman epäsäännöllinen, suunnilleen 30-40 vrk, mutta kuitenkin "toiminut". Mä kävin yritystä aloitettaessa gynellä vuositarkastuksessa, ja todettiin toinen munasarja PCO-tyyppiseksi, toisessa oli kuitenkin parhaillaan johtofollikkeli kasvamassa. Tärppi kävikin samasta kierrosta.

 

Jälkitarkastuksessa todettiin normaali täysimetystilanne eli estrogeenit vähissä. Molemmat munasarjat oli PCO-tyyppiset. Mielenkiinnolla odotan, millaiseksi kierto sitten käynnistyessään muodostuu, eli oliko toi viime kerran nopea tärppi onnenkantamoinen (esim. vuoden ainoa ovis?) vai ovuloinko säännöllisesti munasarjojen ulkonäöstä huolimatta.

 

Ei siis ole kierrosta vielä kokemuksia, mutta ainakin ultralla katsoen näyttäis munasarjoissa samantyyppiseltä tilanteelta kuin ennen esikoistakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen kans normaalipainoinen PCO-nainen, joten painonpudotus ei ole mulla ratkaisu kiertohäiriöihin.

 

Iho-ongelmat vaivasivat ennen raskautta välillä tosi pahastikin. Raskauden aikana ja sen jälkeen iho on pysynyt hyvänä (synnytyksestä 1v7kk). Mutta asiaan vaikuttaa todennäköisesti se, että imetän edelleen.

 

Kierrot alkoivat (imetyksestä huolimatta) pojan ollessa reilun vuoden ja sen jälkeen pituus on vaihdellut 30-50 päivän välillä. Muutaman kerran tuli peräkkäin ihan 30 päivän kierto, mutta valitettavasti se ei jäänyt pysyväksi. Eli kiertojen epäsäännöllisyys ei raskauden jälkeen ole korjaantunut eikä PCO parantunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen vähän tätä aihetta. Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia raskauden ja imetyksen vaikutuksesta pco:hon ja pcos:n.

 

Mulla oli pco-tyyppiset munasarjat ja kierrot vaihteli pillereiden lopetuksen jälkeen 28-99 päivää. Nyt 8 kk vauva sai alkunsa clomien, metformiinin ja ruokavalion yhdistelemällä ekalla kierrokksella, jolla nämä kaikki konstit olivat käytössä.

Tällä hetkellä imetys on pitänyt menkat poissa, mutta pian poisjäävien yösyöttöjen jälkeen menkat toivottavasti alkaa.

 

Elättelen varovaisia toiveita, että pco-oireet olisi parantuneet raskauden ja imetyksen myötä, mutta toisaalta olen jo vähän alkanut rukata ruokavaliota pco-ystävällisempään suuntaan. Tarkoituksena olisi siis jossain vaiheessa aloitella kakkosen yritystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden aikana karvankasvu hidastui, iholla ei tapahtunut muutoksia. Nyt synnytyksen jälkeen karvankasvu kiihtyi ja iho mennyt huonommaksi. PCOS maiset munasarja"kivut" palanneet, jälkitarkastuksessa ultrassa todettiin munasarjojen olevan edelleen ns. oppikirjamaiset. En siis odota menkkoja alkavaksi, kun ei ne muutenkaan tule.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jälkitarkastus alkaa pikkuhiljaa lähestymään ja muutama asia mietityttää. Onko ultranneet neuvolassa? Kiinnostaa onko miten helmimäiset munasarjat. Onko joku saanut metuja? Metut piti ihon siistinä, mutta ei sekoittanut päätä niinkuin e-pillerit. Vuosi ainakin ehkäistävä sektion vuoksi joten kumilla mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mitä noi metut on?

 

Mulla iho parhaimmillaan raskaus ja imetysaikana. Sit se taas räjähtää hitaasti, mut varmasti entiselleen. Yhd.pillereillä pysy oireet pois, mut aurallisen migreenin takia ei kukaan enää mulle niitä tahdo kirjotella.

 

Ärsyttääpä jo valmiiks, et kun n.1 v päästä imetys vähentyy, niin taas se oireilu alkaa. Ja jos ei lapsia ole ihan pian vaik enää lisää tulossa, niin kuinka minun käy oireineni :'(. Tää on niin persiistä kyllä, mut ainakin toivottavasti vielä vuosi armon aikaa...

 

NIIN ja lisään vielä, et 2 poikaraskautta takana,jolloin naama ok,mut karvankasvu oli ennallaan. Nyt tyttöraskaudessa naama kans ok, mut karvankasvu selvästi hitaampana tällä kertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jälkitarkastuksessa käyty ja minä niin jotenkin salaa toivoin ihme parantumista. Juu munasarjat täynnä pikku rakkulaa. Tämä lääkäri ei suostunut metuihin, koska sokeriarvoissa ei ole mitään häikkää. Sain minipilleri reseptin..joo en ala syömään kun voi aknea pahentaa. E-pillereita saan myöhemmin jos haluan syödä. Jos en aloita mitään hormonaalista ehkäisyä niin teroja pitäisi ainakin muutaman kerran vuodessa syödä.

 

Saan soittamalla lähetteen naistenpolille seuraavaa hoitoa varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt iletyksen loputtua oireet on karseat! Järkyttävää menkkajuilimista ja joka päivä saisi karvoja ajella.. Eilen aloitin Terot ja toivon niiden tuovan helpotusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän nostelen tätä;

Haluisin kuulla kokemuksia!! :) Kuinka pian synnytyksen jälkeen gynelle tarkistamaan tilannetta? Synnytyksestä nyt 3,5kk ja clomeilla sai alkunsa meidän pikkuneiti. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun historia on sellainen, että menkkojen alettuja 12-vuotiaana kierrot olivat pitkiä ja epäsäännöllisiä. Aloitin e-pillerit 17-vuotiaana ehkäisyksi. Silloin toki ajatelin välillä, että onkohan joku pielessä kun menkat oli niin harvoin, mutta eipä sitä nuori nainen ajatellut sen enempää. Yleensä kierto oli 60pv-6kk. Esikoista kun ruvettiin haaveilemaan, jätin pillerit pois ja uumoilin, että helppoa ei tuu yritäminen olemaan. Kun 6kk oli kulunut ilman menkkoja, marssin yksityiselle gynelle, joka totes "kauniit" reikäset munasarjat ja pco:n. Sain clomit ja kolmannesta kierrosta tärppäs. Esikoisen syntymän jälkeen ajattelin,ettei ehkäisyä tarvita (eikä vauva olis ollu katastrofi). Ekat menkat tuli n 9kk synnytyksen jälkeen. Taisi tulla toisetkin menkat aika pian sen jälkeen ja ihmettelinkin asiaa, että mites nää menkat nyt tulee näin lyhyillä kierroilla, ensimmäistä kertaa elämässä. Ja kuinkas ollakkaan, huomasin tulleeni raskaaksi kolmannesta kierrosta. Toisen lapsen jälkeen viisastuin ja hankin hormonikierukan suht pian synnytyksen jälkeen. Menkat alkoivatkin suht aikaisin ja tulivat säännöllisesti, kierto oli 30-34 päivää. Aloin myös tuntea selvästi ovulaation ja lopulta ovulaatiokivut oli ihan kamalia. Alettiin haaveilla kolmannesta lapsesta ja otettiin kierukka pois. Toisesta kierrosta tulin raskaaksi, mutta se meni kesken. Seuraavat kuukautiset antoivat odottaa muutaman kuukauden, mutta sitten tulin taas toisesta kierroista keskenmenon jälkeen raskaaksi ja tässä sitä nyt ollaan ja odotetaan. :)

 

Jälkeenpäin muutama lääkäri on sanonut, ettei ole tavatonta että raskaus ja synnytys tasaa hormonitoiminnan ja pco:sta voi parantua. Olen normaalipainoinen eikä muita oireitakaan ole koskaan ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla PCO ei synnytyksen jälkeen muuttunut miksikään, muita fyysisiä oireita ei ole, mutta kuukautiset eivät ole vieläkään alkaneet vaikka lapsi täytti jo vuoden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin esikoisen yritysaikana pco-tyyppiset munasarjat. Kierto heitteli miten sattuu välillä 33-60 kiertopäivää. Terolutit ei auttaneet tasaamaan kiertoa. Esikko sai alkunsa 13kk:n yrittämisen jälkeen ensimmäisestä clomi+pregnyl -kierrosta. Synnytyksestä kolmen kk:n kuluttua alkoi menkat ja sen jälkeen ovat olleet erittäin säännölliset, 30-33kp. Muniksia ei oo kurkittu synnytyksen jälkeen, mutta uskoisin, että ovat "parantuneet", koska kierto on noin säännöllinen ja ovulaation tunnen selkeästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pcos. Lapsi sai alkunsa lääkehoidolla Terolut + Femar. Tyttö kohta 5 kk, ei kuukautisia kuten ei ennen raskauttakaan ilman lääkkeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerronpa oman pco-kokemukseni minäkin. Ehkäisyrengas oli vuosia käytössä ja kun päätettiin antaa lapselle lupa tulla, jätettiin se pois. Kierto oli heti epäsäännöllinen 40-100... päivää. Puolen vuoden jälkeen kävin gynellä, joka totesi pco-tyyppiset munasarjat. Pitkän kierron lisäksi muita oireita ei ollut. Vuoden jälkeen, tokasta clomi-kierrosta sai alkunsa meidän Poikanen. Kävin heti jälkitarkastuksessa tarkistuttamassa munasarjojen tilanteen ja pco:sta ei näkynyt merkkiäkään. Kuukautiset alkoivat vasta 1 v 3 kk:n jälkeen synnytyksestä, kun lopetin imetyksen. Kierto on ollut epäsäännöllinen, muttei ihan niin kuin ennen, 27-55 päivää. Tunnistin kuitenkin usein oviksen, jota en aiemmin ollut huomannut koskaan.

 

Kahden ja puolen vuoden jälkeen synnytyksestä kävin taas gynellä, joka ultrasi kauniit munasarjat, edelleenkään ei merkkiä pco:sta. Hän vielä totesi, että ei kannata luottaa pco:hon ehkäisynä, koska kaikki näytti niin hyvältä ;). Ei tehty mitään päätöstä toisen lapsen tulosta tai ajankohdasta, mutta kyllähän kaksi aikuista tietää mitä saadaan aikaan jos ei ehkäistä eli annettiin mahdollisuus. Nyt odotamme tätä mahdollisuutta 11. raskausviikolla, kierrosta jossa ovis oli kp 29. Painoni on koko ajan ollut nippa nappa ylipainon alarajalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana kuulla myös hyviä kokemuksia raskauden jälkeisestä pco:n käyttäytymisestä. Meidän nyt 3kk ikäinen vauva sai alkunsa metformiinin avulla kolmannesta kierrosta. Olen lievästi alipainoinen pco-lainen, kierrot vaihtelivat 32-?

6kk yrityksen jälkeen kun kuukautisia ei kolmeen kk kuulunut, hakeuduin yksityiselle, jossa todettiin pco. Sokeriarvot minulla oli normaalit ja aloitettiin femar+gonal-f+primolut. Ultrissa ei näillä lääkityksillä kohtalaisella/korkealla annoksella tullut mitään vaikutusta munasarjoihin. Klinikka jäi kesätauolle ja sen jälkeen aloitimme remonttiprojektin ja käynnit klinikalla jäi. Myöhemmin aloitin metformiinin, jolla kierto käynnistyi (sitä ennen jälleen ainakin 3kk ilman kuukautisia).

Kertaalleen yritysaikana olin saanut ovulaation kiinni tikuilla ja siitä seurauksena olikin kemiallinen raskaus.

Imetän täysimetyksellä ainakin 6kk saakka, sen jälkeisestä imetyksestä en ole vielä päättänyt. Ensimmäistä kertaa tällä viikolla on tuntunut pco-tyyppisiä juilintoja munasarjojen seudussa, joten todennäköisesti tauti jyllää yhä. Päätimme, ettei ehkäisyä käytetä vaan lapsi saa tulla jos on tullakseen milloin vaan. Toivon kuitenkin, että kierto käynnistyisi pian, viimeistään imetyksen loputtua.

Edited by Kipinä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin vauvan yritys 02/12 kun lopetin pillerit syötyäni niitä 10 vuotta. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, kuukautisia ei näkynyt eikä kuulunut ja menkat olleet aina epäsäännölliset, 36-100 päivää kierto. Yksityinen gyne sitten ultrassa totesi helminauhamaista rakkulaa munasarjoissa ja terolutit kirjoitti puoleksi vuodeksi. No, menkat kyllä tuli, mutta ovuloinut en omasta mielestäni kunnolla kertaakaan. Lopetin terot joulukuussa 2012, ja terojen jälkeen tulinkin raskaaksi ja oli eka kunnon ovis.

Tämä raskaus päättyi kuitenkin keskeytyneeseen keskenmenoon, ja menin lapsettomuuspolille lääkärille 04/13. Hän oli heti sitä mieltä, että terolut ei ole mulle oikea lääke ja kirjoitti reseptin clomifeneille. No, menkkoja ei kuitenkaan näkynyt eikä kuulunut keskenmenon jälkeen ja koska mulla vielä oli teroluteja jäljellä, käynnistin niillä kierron ja otin sitten clomit käyttöön myös.

Uusi raskaus tärppäsikin heti ekasta clomikierrosta, kunnon oviksen kanssa ja nyt poika on kohta 10 kuukautta. Menkkoja ei ole synnytyksen jälkeen tullut kertaakaan, kun ensin söin minipillereitä ja nyt vaihdoin yhdistelmiin. Imettänyt en ole enää pariin viikkoon kun maidontulo tyrehtyi, mutta olen kyllä monesti miettinyt, että taas kun pillereitä syön, niin mitä jos ne vaikuttaakin niin, että tulee taas jotain pco-tyyppistä ongelmaa, tai jos ja kun lopetan joskus pillerit, niin tuleeko menkat taas laisinkaan, ja joutuuko pikkukakkosta yrittää jälleen clomien avustuksella..

Ennen poikaa koitin siis ovista tikutella ahkerasti ovulaatiotesteillä mutta terolutien aikana en saanut tikkuun kunnon ovulaatiota. Vasta oikeastaan clomien aikana tuli niin vahvat viivat ovistikkuun että silmille meinasi pompata. Lääkäri vaan oli sitä mieltä että terolutit ei estä ovulaatiota, mutta oma kokemus kyllä on, että ei ne sitä edesautakaan, minulla kun nimenomaan ovulaation kanssa oli ongelmia ja sen pitkän kierron. Lapsettomuuslääkäri sanoikin, että clomit sekä lyhentävät ja tasoittavat kiertoa mutta myös edesauttavat ovulaatiota.

Edited by Khadeija

Share this post


Link to post
Share on other sites

Khadeija, ne e-pillerit on pco-laiselle hyvästä, koska pitävät taudin kurissa. Yleensä paras hetki tulla raskaaksi on heti pillereiden loputtua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Itekin mietin,että onhan mulla voinut olla tuota pco-tyyppistä jo nuoresta asti, mutta pillerit on pitäneet sen kurissa. Sitten kun pillerit lopetti, niin se pääsi valloilleen..Mullahan vain tosiaan raskaus ei alkanut ilman pientä lisäbuustia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now