Karita

Kuinka pitkä hoitopäivä lapsellanne on?


205 posts in this topic

Meillä hoitoaika yleensä 8.00 -16.30, joskus haetaan aikaisemminkin riippuen vähän päivästä. Viime syksynä, jolloin poika aloitti hoidon, minulla oli kova kiire hakemaan heti neljän jälkeen. Johtui varmaan osittain omasta ikävästä. Nyt kiire on hellittänyt, kun tietää miten hyvin poika viihtyy hoidossa ja yleensä päiväkodin pihalta lähteminen kestää kuitenkin 15-30 min kun aina joku leikki on kesken. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

maksetaan 80% hoidosta eli hoitoaika saa olla maks. 7h/pvä. Pääsääntöisesti päivä alkaa hoidossa klo 8-8.15 ja päättyy 14.30-15 - samanmoisesti on jatkettu kuin ennen äitiyslomalle siirtymistäni, mutta vapaapäiviä on joka viikko.

Sitten kun "arki" koittaa ensi tammikuussa ja pikku neitikin menee hoitoon, silloin päivät järjestetään siten että lapset menee aamupalalle 8.30 mennessä ja haetaan siitä maks7h päästä eli 15.30 mennessä. Otetaan siis tuo 80% hoitoaika ja järsjestetään niin että pystytään siihen... jos siirtys koko päivähoitoon niin olishan se helpompaa mutta koen olevan parempi näin. Meillä kun on mahdollisuus saada isovanhempia hakemaan 1-3kertaa viikossa jos ei itse kyetä tuohon 15.15 aikaan. Siinätapauksessa yleensä mies hakee isovanhemmilta töistä päästyään. Eli yleensä mies vie ja mä haen. Jos opiskelujen aikaan meen esim. iltavuoroon, niin silloin minä vien ja mies hakee ja hoitopäivä on maks. 9.30-16.30

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mua hieman kummastuttaa, kun moni valittelee, että lapsi joutuu olee liian pitkän päivän hoidossa. Miksi ette tee lyhennettyä työpäivää, kun teillä siihen oikeus on?

Ei onnistu käytännössä, kun sitten pitäisi kulkea yksin omalla autolla töihin ja pitäisi vielä sitä varten hankkia toinen matkakelpoinen auto. :unsure: Ei ole siis rahasta kiinni (siis palkan osalta) vaan lähinnä äidin jaksamisesta. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitopäivä alkaa 7.30 ja päättyy 14.30-16.30, riippuen työpäivän pituudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitopäivä alkaa 7.30 ja päättyy nykyään 16.15 kun mies vie ja hakee. Kun olin itse töissä hoitoajat vaihtelivat enemmän kun mulla oli vuorotyö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin 7-9h, vaikkei se olekaan noin yksiselitteistä. Teen 3-vuorotyötä, mies säännöllistä päivätyötä. Kun olen aamuvuorossa, poika on hoidossa 7.30-16.30 (9h), joskus päästään hakemaan vasta 17.00, mutta se on harvinaista. Mutta jos olen iltavuorossa, vien pojan syömään/päiväunille hoitoon, eli silloin 11.30-16.30 (7h). Jos taas olen yövuorossa, haen pojan herättyäni n. 14/15 (6,5/7,5h), eli hiukan aikaisemmin kuin normaalisti. Vuorotyöni ansiosta pojalla on myös keskimäärin vähintään yksi vapaapäivä viikolla. Mutta jos molemmat tekisi vuorotyötä, olisi se jo aika härdelli...

 

Niin ja pääsääntöisesti jompikumpi meistä vanhemmista vie ja hakee lapsen. Joskus jos tulee jotain yllättävää, saattaa minun vanhempani hakea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taisin muistaakseni myös aiemmin vastata 7-9 h. Hoitoaika on yleensä joko 6,5 tai 8 tuntia. Poikkeustilanteissa 9 h.

 

Meillä mies on vuorotyössä, joten lasten hoitoajat rytmittyvät täysin miehen työvuorojen mukaan. Lähes poikkeuksetta toinen vie ja toinen hakee. Jos miehellä on iltavuoro, mies vie klo 10 mennessä ja minä haen n. 16.30. Jos taas on aamuvuoro, minä vien 7.30 ja mies hakee 15.30. Iltavuoropäivinä toki voisi työajan takia viedä paljon myöhemminkin, mutta näin lapset saavat vähän leikkiä kavereidensa kanssa (ja osallistua jumppaan ym. aktiviteetteihin) ennen ruokaa ja päiväunia.

 

Miehen vapaapäivät lapset ovat kotona, joten vapaapäiviä tulee keskimäärin kaksi viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies vie hoitoon yleensä klo 7.30. Minä haen lapsen aina pois klo 14.15. Maksimissaan tulee siis 7 tuntia hoitopäivälle pituutta. Hoitopäiviä on viikossa 3-5 riipuen ihan miehen töistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä vien lapset noin klo 7.00 ja mies hakee 15.30.

Vapaapäiviä itselläni on yleensä kuukaudessa useampi, jolloin pidän lapset kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika aloitti päivähoidon tuossa viime kuun lopulla kun pääsin aloittamaan työt.

Eli hoitopäivä on 5-8h päivä. Riippuu miten minulla on töitä. Kun en tee joka päivä niin silloin poika on kotona minun kanssa.

 

Toisaalta ihan kiva näin. Iltavuoroja ei vielä ole ollut, mutta ens viikolla olis niin sitten täytyy katsoa miten viedään hoitoon. Kun mies hakee sitten viiden aikaan kun tulee töistä kotiin päin. Ja itse kun menen sitten vasta kolmen jälkeen töihin niin varmaan tarvii sit viedä jo aamulla niin ehtii olla siellä sit tarpeeksi.

 

Illalla on suht kiltisti. Joskus illat on vähän kiukkuisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ti-to 8-15. Mies vie aamusella ja minä haen 14:30 - 15 pikkuveljen kanssa.

Kun palaan töihin vuoden kuluttua tulee päivän pituus molemmilla olemaan sen 8 - 9 tuntia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mua hieman kummastuttaa, kun moni valittelee, että lapsi joutuu olee liian pitkän päivän hoidossa. Miksi ette tee lyhennettyä työpäivää, kun teillä siihen oikeus on?

Minä en näe mitään syytä siihen, että teksisin pienemmällä palkalla, lyhyemmässä ajassa saman määrän työtä kuin normaalisti. Eli keh.vam. ohjaajan on suunniteltava ja valmisteltava päivät ja vedettävä sitten päivä läpi. Jos työaikaa lyhentää on käytännössä työssä vain sen ajan mitä asiakkaatkin mutta silti päivän asiat pitää suunnitella, postit yms hoita -> asiat hoidetaan sitten vapaa-ajalla ilman palkkaa.

 

Ja ennen kuin tulee huomautus että eihän sitä ole pakko omalla ajalla tehdä: kuinka moni veisi lapsensa päivähoitoon, jossa hoitaja tulisi paikalle yhtäaikaa lapsen kanssa ja lähtisi samalla kuin lapsi lähtee. Ja päivän mittaan kiskoisi kaapista tavaraa tyylillä" rutistellaan nyt vaikka sitten slkkipaperista pallosia kun tätä täällä näyttää olevan" ilman mitään suunnitelmaa tai tarkoitusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Petskin puhuu asiaa! Mä olisin toivonut, että mun mies ois kans aluks tehnyt vajaata työviikkoa, jolloin lapset ois ollut 3 pv/vko hoidossa, mutta kun sillä on tietty vastuualue töissä joka on vaan hoidettava, vaikka sitten iltaisin ja viikonloppuisin. Ei mitään järkeä, kun ei muutaman kuukauden takia kannata käydä vastuualueita uudestaankaan jakamaan.

 

Mun tilanne taas on se, että vaikka palaan vanhaan työpaikkaani, työnkuvani tullee muuttumaan niin, että saan ite mitoittaa mitkä hommat ehdin 80% työajalla tehdä.

 

Onko täällä kellään mitään mielipidettä siihen, kumpi on parempi lapselle: lyhyempi päivä vai lyhyempi työviikko? Mä siis olen ajatellut tehdä 4-päiväistä viikkoa, mutta onhan tietty mahdollista tehdä lyhyempää päivääkin, jos se ois lasten kannalta parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos pitäis valita lyhemmän päivä ja lyhemmän viikon välillä niin ehdottomasti lyhempi viikko voittais! Siinä olis kuitenkin kokonainen päivä lisää ettei tarvitsisi mennä hoitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Petskinin tapaus onkin hieman erilainen kun useimman täällä kirjoittavan. Jos olet normi esim konttorityössä, niin luulis ettei valinnan vaikeutta ole, kumpi on tärkeämpi lapsi vai ura?

 

Ofelia kyseli kumpi vaihtoehto parempi, lyhyt päivä vai lyhyt viikko lapselle päiväkodissa? Itse vastaan omasta kokemuksesta, että lyhyt päivä lapselle parempi. Meillä ainakin ja kuulemma useammalle meidän päiväkodissa oleville alle 2 vuotiaille, se aika kun kaikki kaverit on jo haettu tai ainakin suurin osa, on vaikenta aikaa päiväkodissa. Itku on herkässä kun yksi lapsi kerrallaan haetaan pois ja pieni itse jää edelleen päiväkotiin. Mutta näin siis meillä, monille varmasti sopii paremmin lyhennytty viikko ja aikuiset voivat sovitella menonsa sitten sen mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä se pitkä päivä päättyy silti aiemmin kuin muiden lyhyt :lol: (viedään jo kuudeksi). Ei siis joudu katsomaan muiden poistumista, lähtee itseasiassa tokana tai ekana aina :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä jouduin ruksimaan kaikki kolme ensimmäistä vaihtoehtoa. Minä teen kolmivuorotyötä ja mies on kahdessa vuorossa niin mikäli ollaan ristikkäin töissä jää tytön hoitopäivä suunnilleen lounaan, päiväunien ja välipalan mittaiseksi eli sellaiset kolme tuntia. Mikäli oikein huonosti menee vuorot päällekkäin ja mulla on esim. yövuoro (ja nukkuakin pitäis jossain vaiheessa..) saattaa hoito mennä 8-9 tuntiin. Näitä ei onneksi ole tullut puolen vuoden aikana kuin muutaman kerran, mummot on tässä olleet suurena apuna.

 

Pitemmän päivän 5-8h jälkeen tyttö on kyllä kiukkuinen ja sitten kun kaikkia väsyttää niin kaikki menee pieleen.

 

Vuorotyössä on onneksi se(kin) hyvä puoli, että tällä hetkellä mennään 4 hoitopvä/viikossa sopparilla (ei tuntimäärä pvässä rajoitettu) ja yleensä typyn päivät on sitä 3-7 tuntia ja hän on vain 3-4 päivää viikosta hoidossa. Kummatkin kuitenkin tekee täysipäiväisesti töitä. Välillä tosin menee viikko, että sanotaan miehen kanssa hyvät yöt sängyssä, jos sitäkään.. onneksi on puhelimet keksitty. Ollaan vaan ajateltu, et näin mennään nyt ja sillä selvä. Tosin miehellä on tiedossa, ettei vuorotyö jatku enää loputtomiin (siirtyy virka-ajan puitteissa työskentelemään), joten ehkä sekin takia jaksaa sietää tälläistä epäsäännöllistä arkirytmiä vielä hetken.

Edited by Nkk

Share this post


Link to post
Share on other sites

8-15

iskee huono omatunto heti kun kello lyö kolme ja täytyy lähteä heti hakemaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi mahdollista pitää poikaa hoidossa joka toinen viikko 15-30 min/päivä ja joka toinen 2 h/päivä. Jotta pojan päiväunet ja perhepäivähoitajan ulkoilu- ym. rytmit säilyisivät niin poika on hoidossa 5-5,5 h/päivä. Poika saa heräillä kotona rauhassa ja syö aamupalan ennen hoitoa. Hoidosta sitten haetaan päiväunien ja välipalan jälkeen. Ajateltiin hoitajan kanssa, että näin on kaikille parasta eikä vanhempienkaan tarvi sitten kiirehtiä kummassakaan päässä.

 

Ekan hoitoviikon kokemuksella voisin sanoa, että poika jaksaa hoitopäivän jälkeen vallan mainiosti. Mitään perheen keskeistä laatuaikaa ei kuitenkaan vietetä kun joudutaan olemaan miehen kanssa eri vuoroissa. Lähin vuoropäiväkoti olisi jossain 30 km:n päässä kotoa eikä innosta herättää lasta ennen viittä aamuvuoroviikolla tai laittaa kotona nukkumaan kymmenen aikoihin iltavuoroviikolla. Oma pää vielä kestää vuorotyöskentelyn, mutta poika ei varmaankaan tuollaista rytmin vaihtelua ymmärtäisi. Toki toiveissa olisi, että toinen meistä löytäisi 8-16 työpaikan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mua hieman kummastuttaa, kun moni valittelee, että lapsi joutuu olee liian pitkän päivän hoidossa. Miksi ette tee lyhennettyä työpäivää, kun teillä siihen oikeus on?

 

Ei tätä oikeutta kaikilla ole. Pätkätyöläisenkin pitää olla ollut samassa firmassa 6kk ennen kun jää osittaiselle hoitovapaalle (vai mikä se nyt on). Mä jäisin ehdottomasti lyhennetylle, mutta kun en voi, vaan pitää olla tuo 6kk töissä sitä ennen. :( Mies taas ei työtehtäviensä puolesta pysty. Meillä poika alottaa päivähoidossa maanantaina, ja päivät tulee olemaan tuon 9h/päivä. Toivottavasti ei veny yli ton, mutta sekin riski on olemassa, kun työmatkat on n.40-45min/suunta, kummallakin meistä. Koitetaan liukumilla vähän lyhentää tota hoitopäivää, mutta kun mun työajoista on vielä vaikea sanoa mitään, uuten työpaikkaan kun menen.

 

edit:

Hmm, ei pitänyt ihan niin tiukkaan sävyyn sanoa, itseä vaan tämä 6kk sääntö ottaa just nyt päähän. Vaikka työnantajan kannalta onkin ihan ymmärrettävää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika aloittaa päiväkodissa reilun viikon päästä ja tarkoitus olisi että hoitopäivä olisi 8-15.30. Miehellä ja minulla on molemmilla liukuva työaika, joten toinen vie ja toinen hakee.

 

Tulen tekemään syksyn täyttä viikkoa, koska joulukuussa alkaa taas äitiysloma ja sitä ennen haluan tienata mahdollisimman paljon :lol: Muuten varmaan olisin tehnyt lyhennettyä työviikkoa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä menee kyllä väkisin sinne 10 tunnin kieppeille noi hoitopäivät sit kun mies palaa lomalta töihin. Työmatkat on tunnin luokkaa ja työaika on molemmilla toi perus 8-16. Mut minkäs teet... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitopäivät yleensä noin 9h (7.30- 16.30). Mies tekee säännöllistä 8- 16 työtä ja minulla 3-vuorotyö, mutta yleisin työaika kanssa tuo 8-16. Poikkeuksia sitten tietenkin minun lyhennykset (n. 2/kk) ja minun iltavuorot (n. 5/kk) ja jolloin hoitopäivä 6-7h. Pitkää työpäivää lapsi siis tekee, jopa pitempää me itse, mutta tähän tilanteeseen ei hirveästi voi vaikutta. Lapsi on hoidossa 18 päivää/kuukaudessa

 

Olenkin miettinyt, millaista työvuoroa nykyvanhemmilla tavallisesti on kun jos vien lapsen klo 7 hoitoon ei siellä kovin monta lasta näy, mutta ei kyllä silloinkaan kun haen lapsen klo 16.30. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olenkin miettinyt, millaista työvuoroa nykyvanhemmilla tavallisesti on kun jos vien lapsen klo 7 hoitoon ei siellä kovin monta lasta näy, mutta ei kyllä silloinkaan kun haen lapsen klo 16.30. :unsure:

 

Vanhempien työajoista ja -vuoroista en sen kummemmin tiedä, mutta yleensä tavallisessa päiväkodissa suurin osa lapsista tulee siinä varttia vaille kahdeksan ja suurin osa lähtee kolmen ja neljän välillä. Usein on myös niin, että kun toinen vanhempi tuo, toinen hakee. Joskus näkee myös niitä tapauksia, että isompi sisarus tai isovanhempi hakee aiemmin tai tuo myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reilut 7 h, eli tyypillisimmin jotain 8.15-15.30

 

Miehen työaika on n. 9-15 joten sen mukaan mennään. Meillä on vain yksi auto, joten yleensä mies heittää mut töihin ja lapsen tarhaan ja ajaa saman reitin kotiin päin. Erityistapauksissa (jos miehellä on varsinaisen työajan jälkeen kokous tai itse tarvin autoa keskellä päivää) niin minä ajan ja pidän sitten yleensä itsekin sellaisen työpäivän että lapsen tarha-aika pysyy suht samana kuin muulloinkin. Itselläni ei ole kiinteitä työaikoja. En ole tehnyt virallisesti lyhenettyä työpäivää, vaan työpanos tasoittunee kyllä vuositasolla kun laskee mukaan kaikki kotiin viedyt "ylityöt".

 

Alkuun (alle vuosikkaana) poika oli kyllä aika poikki tarhassa jo siinä 15 maissa, mutta tapasi kyllä virkistyä sitten taas kotiin päästyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now