Karita

Kuinka pitkä hoitopäivä lapsellanne on?


205 posts in this topic

Poika on hoidossa n. 8 tunnin päiviä. Viedään aamulla klo 7.30 ja haetaan klo 15.30 suurinpiirtein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojalla (hoidon alkaessa 1v4kk) on 7 tunnin hoitopäivät, eli 8-15.

 

Minä yleensä vien ja haen. Teen lyhennettyä työaikaa, se mahdollistaa hieman normaalia lyhemmän hoitopäivän.

 

Hoitoura on vielä melko alussa, mutta vaikuttaisi siltä, että kotiin tultaessa poika kiukuttelee tunnin verran ja purkaa negatiivisia tunteitaan äitiin kun on hoidossa ollut koko päivän reippaana. Sitten kun on saanut vähän ärhennellä niin loppuilta meneekin ihan normaalisti ja iloisesti ja onneksi meillä on monta yhteistä tuntia aikaa illalla, helpottaa huonoa omaatuntoani!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojan hoitoaika on 8 tuntia, 08-16. Mies vie, minä haen. Poika on nyt 1,5 -vuotias ja päiväkotiuraa on täynnä 1 kk. Poika on hoidossa 4 pvää viikossa, yleensä vapaapäivänä pyritään pitämään perjantaita, mutta joskus saattaa tulla keskelle viikkoakin vapaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päivät rakentuu suurinpiirtein näin:

 

Mies vie tytön päiväkotiin klo.7.00 (itse olen töissä jo silloin).

Minä haen tytön klo.14-15

 

Tyttö on ollut päiväkodissa 1v1kk iästä lähtien ja hienosti viihtyy ja pärjää. Meidän mulle-ruokaa-ekana-ja-heti tyttö on oppinut, että on muitakin lapsia ja osaa jo odottaa vuoroaankin hienosti, kärsivällisyys on lisääntynyt ja tähän onkin vähän pakko oppia kun pikkukakkonen syntyy kesällä. Tosi kauniisti leikkii muiden kanssa, tuntuu että liikkuminenkin on harpannut huimasti eteenpäin kun katselee muita lapsia.

 

Olishan se ihan kiva, että sais olla pitkään kotona... Kohta saankin kun kakkonen syntyy. Nytkin kun ollaan töissä niin yritetään hakea tyttö mahd.pian kotiin, mies tekee n. 16h työpäiviä(yrittäjä) ja minä haen tytön suoraan töistä kotiin. Oikeastihan teen vuorotyötä mutta nyt raskauden takia voin tehdä oikeastaan vaan aamuvuoroa johtuen työn luonteesta joten olen siitä onnellisessa asemassa, että tytön päivärytmi pysyy suhtkoht. normina. Normaalisti työaikani voi olla mitä vaan 05- 22 välistä. Syyt työntekoon on pääosin taloudellisia, mutta kyllä mä nautin kivasta työstäni ja mahtavista työkavereista joiden kanssa on jo kymmenisen vuotta töitä yhdessä paiskittu. Tää ei ole mielestäni ainakaan lapseltani pois, pikemminkin päinvastoin. Itse olen sisareni kanssa ollut pk.ssa lapsena, ja muistot sieltä on mitä parhaimmat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pssst, tahtoisin huomauttaa gallupin tekijälle, että aika paljon vaihtoehtoja ei ole valittavissa ;)

Esim. Oma poika on hoidossa yli kuusi tuntia, mutta ei seitsemää, minulle ei siis ole oikeaa vaihtoehtoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, nyt on päiväkotiuraa lapsilla takana useampi kuukausi. Minä siis päädyin tekemään lyhennetyn työajan neljäpäiväisenä työviikkona. Ja yllättävän kauan sitä teinkin, sillä nyt vasta on edessä ensimmäinen täysi työviikko, mitenhän me jaksetaan.

 

Aika suunnitelmien mukaan on menty, isä vie lapset hoitoon viim. klo 8 ja mä haen 15:30-16. Aluksi lapset, varsinkin nuorempi tyttö olivat tosi väsyneitä, mutta nyt ei enää huomaa mitään eroa siinä, onko joutunut herättämään lapsia, onko hoitopäivä venynyt yli yhdeksäntuntiseksi tmv. Meidän päiväkodista kyllä haetaan lapset tosi aikaisin, oletan siis, että monessa perheessä toisella vanhemmalla on vuorotyö tai tekevät lyhennettyä päivää + vielä liukumat päälle. Likan ryhmästä usein on viimeinen, vaikka haen ennen neljää, eikä siellä nyt hirveästi lapsia ole vielä aamupala-aikaankaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytön hoitopäivä on aika pitkä. :mellow: Vien tytön n. klo 8 tarhaan ja mies hakee hänet 16:30-17 välillä, eli 8,5-9 h on hoitopäivän pituus. Näin siis pääsääntöisesti. Tosin mun äitini hakee tytön yleensä 1-2 krt viikossa klo 12-15 välillä. Molemmat teemme ns. täyttä työviikkoa - ja ylitöitäkin joutuu tekemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kiikutan tytön hoitoon noin klo 9.00 ja yleensä se olen myös minä, joka hänet sieltä noudan noin klo 15.45...Välillä tympii tosi paljon kaikki aamutouhut! Onneksi kohta alkaa kesäloma ja saa viettää aamutkin rauhassa kotona tytön kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle 8 tunnin päiviä on harvoin. Harmittaa kun 10 tuntiakin saattaa joskus tulla täyteen. Oma työni vie välillä paljon aikaa ja puoliskakin on yrittäjä. Yritän päästä mahdollisimman monesti viikon aikana siihen lähemmäksi 8 tuntia. Jaksaa kyllä kiukutella vielä päivän päätteeksikin, jos on jostain paha mieli. Ikää lapsella 4,5 v. Tätä aihetta miettimällä saan aina huono äiti-fiiliksen. Toivottavasti löydän joskus uuden, järkevämmän työpaikan. Onneksi hoitaja on mitä ihanin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivoisin, että hoitopäivät olisivat mahdollisimman lyhyitä. Lapsi aloittaa nyt 2-vuotiaana päiväkodin ja yritän saada sovittua joustavat työajat. Minusta tuntuisi kurjalta jättää alle 3-vuotias yli kahdeksaa tuntia tarhaan. Ne ovat kuitenkin pienelle rankkoja päiviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitoaika sijoittuu klo 7.30-16.30 ajalle. Joskus 07.00-16.00 ajalle. Pitkiä päiviä siis. Onneksi on aivan mahtava pph pojalla. Viihtyy hoidossa tosi hyvin, mutta kyllä itseä harmittaa, kun joku muu hoitaa poikaa enemmän kuin minä tai mieheni.

 

Leikki on lapsen työtä ja kyllä huomaa, että poika on tosi väsy kun hakee hoidosta. Ei onneksi saa mitään itkupotku raivareita iltasella vaan on oikeen tyytyväinen. Jonkiverran kuitenkin osoittaa mieltään, kun haetaan hoidosta mutta huuto lakkaa heti kun nostetaan auton istuimeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitoaika tulee olemaan 08-19.00 välillä, mutta niin että joko 08.00-maks.14.30/ 12.15-19.00. Onneksi hoitopäiviä on vain 1/viikko, joten vaikka tytölle tuleekin mielestäni pitkä päivä, ei se ole kotiajasta pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö viedään päiväkotiin 7.15 ja haetaan 16.00.. joskus saattaa venyä niin että ollaan vasta 16.30 hakemassa mutta aika harvoin.

 

Meillä on menny alusta saakka päiväkoti todella hyvin. Toki kotona on kiukkuja ollut alussa varsinkin iltaisin ja aamulla ei välillä millään jaksaisi nousta, mutta hyvin pienellä ollaan kuitenkin selvitty Pitkästä hoitopäivästä huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jätin nyt äänestämättä, kun sopivaa ei oikein tuntunut osuvan. Vastaan silti.

 

Me pyrimme siihen, että lapsen hoitopäivä olisi n. 6 tuntia per päivä. Tämän mahdollistavat joustavat työajat molemmilla, mulla vieläpä hyvinkin vapaat. Olemme ajatelleet toimia niin, että riippuen töideni sijoittumisesta aamu/iltapäivään joko mies vie pojan kahdeksaksi aamupalalle ja minä haen iltapäivällä päiväunien jälkeen tai minä vien aamupäivällä lounaalle ja mies hakee ulkoa iltapäivällä. Lapsi olisi hoidossa siis joko 8-14 tai 10/11-16/17. Katsotaan nyt miten käytännössä lähtee sujumaan, mutta tämä olisi tavoitteena. Tuntuu vielä hyvinkin inhimillisen pituiselta päivältä, jonka aikana saan kuitenkin hyvin itse tehtyä töitä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkään en äänestänyt, koska pojan tuleva hoitoaika on annettujen vaihtoehtojen välistä eli 5-7 h :P

 

Varsin samanlaisella systeemillä ajateltiin toimia kuin Lara. Teen itse lyhennettyä työpäivää eli 6 h/päivä ja miehellä puolestaan on hyvin joustavat työajat sekä mahdollisuus tehdä välillä töitä kotoa käsin. Pääsääntöisesti tehdään niin, että mies vie aamulla pojan tarhaan n. klo 8-8.30 ja minä haen päikkäreitten ja välipalan jälkeen n. klo 14.30. Jos minulla on iltapäivästä työhön liittyviä tapaamisia, niin teemme siten, että minä vien n. klo 9.30-10 ja mies hakee klo 16 mennessä. Tuo 7 h tulee olemaan maksimiaika hoidossa, koska tarhan kanssa on sovittu lyhyemmästä hoitoajasta ja myös päivähoitomaksu on vastaavasti pienempi.

 

Poika aloittaa siis ensi viikolla "pehmeän laskun" tarhassa ja minä palaan töihin syyskuun puolivälissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vasta alkoi päiväkotihoito, mutta koko viikko on menty 7-9 tuntia. Aamuisin muksut on viety autolla n. klo 8 ja mies on hakenut heidät töistä tullessaan n. klo 16-17. Hoitopäivät ovat siis varsin pitkiä.

 

Vastaisuudessa hoitopäivät ovat edelleen samanmittaisia, aamulla viedään joko autolla (mies) tai rattailla (minä) klo 8 maissa ja haetaan iltapäivällä (auto/rattaat) klo 16-17. Poikkeuspäiviä varmasti tulee, jolloin mummi hakee muksut hoidosta, jos minä tai mieheni emme ehdi hakemaan. Välillä saatan myös hakea pallerot hoidosta jo aikaisemmin päivällä/en vie ollenkaan hoitoon, jos vain opiskeluaikatauluni antaa myöten ja ikävä kasvaa liian isoksi. :rolleyes:^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on keskimäärin 3 päivänä viikossa hoidossa 9-16, joskus aikaisemmin. 12 päivää kuussa siis hoitopäiviä. Riippuu ihan päivästä miten ilta menee. Toisinaan kiukkuaa jo haettaessa ja on väsynyt, toisinaan on itse auringonpaiste. Mutta ei ihmeempää eroa viikonloppuihin/vapaapäiviin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin 7-9h, joskus menee ylikin. Tyttö on aivan ihanalla ja joustavalla pph:lla. Viedään yleensä n. klo 7-7.30 ja haetaan n. klo 16-17. Jos minä vien, mies hakee ja päinvastoin. Työmatkat on molemmilla n.30km suuntaansa, eli ihan heti työpäivän loputtua ei hakemaan ehdi.   

 

muoks. ja ma-pe on hoidossa

Edited by nipunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä pojat on (ryhmiksessä) noin klo 7.00-15.45. eli vähän vajaa 9 tuntia. Hoitopäiviä on kuussa 17 eli keskimäärin 4 pvä/vko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies vie pojan aamulla puolen yhdeksän ja yhdeksän välillä. Minä haen kolmelta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika on hoidossa normaalisti 8-(15)16. Mies vie aamupalalle kun menee itse kouluun ja hakee sitten iltapäivällä 3-4 välillä. Kerran viikossa poika joutuu tekemään pidemmän hoitopäivän, kun mies pääsee koulusta vasta klo 18 ja itse ehdin vasta 16:30 hakemaan lapsen pois.

 

Meillä on onneksi lapsi jaksanut hyvin (nyt 1,5kk) pitkätkin hoitopäivät. Iltaisin hän ei kiukuttele enempää kuin viikonloppuisinkaan, vaan jaksaa leikkiä hyvin. Tosin on kyllä tosi paljon mun perään (isiä ehtii nähdä jo aamulla). Onneksi mies pystyy viemään/hakemaan, muuten meillä olisi turhan pitkät hoitopäivät kun itsellä menee työmatkoihin lähes tunti suuntaansa ja työaika on sen 8,5 tuntia.

 

Mutta kyllä täällä tuntuu hoitajat olevan todella tarkkoja siitä kuinka kauan lapsi on hoidossa. Mies oli yksi päivä sanonut että oli ensin nukkunut kotona päikkärit (tehnyt edellisenä yönä kouluhommia lähes läpi yön), niin heti oli sanottu, että kyllä se lapsi pitää hakea hoidosta heti kun oma koulu loppuu. Millos mies sit tekee niitä läksyjä? Eli taitaa olla helpointa antaa heidän hoidossa kuvitella että mies opiskelee JOKA PÄIVÄ 8-16, vaikka se ei ihan niin menekkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojat kohta 3- ja 6-vuotiaat ovat hoidossa n. 8 h päivässä. Viedään 7.30 ja haetaan 15.30-16.00 välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti 4,5 v on hoidossa noin klo 7.45 - 16.30. Aiemmin, kun tarha oli kauempana, hoitopäivä venyi usein sinne just 16.59:ään... Eli onhan nuo pitkiä päiviä, ja oli varsinkin silloin aluksi (ipana meni tarhaan 1v 1kk ikäisenä). Nykyään lähinnä kysyy jos tullaan 16.00 tai aiemmin hakemaan, että miksi mut näin aikaisin haettiin... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojilla alkoi viikko sitten eskari+päiväkotiura eli ovat siis aiemmin olleet kotihoidossa. Ikää pojilla on 6 ja 4 vuotta. Päivän pituus riippuu siitä kumman vanhemman luona ovat sillä hetkellä. Isän päivinä pituutta tulee mielestäni liikaa eli 9h :( Mun päivinä pituutta tulee noin 6,5-7h. Joskus tarvittaessa pidempi päivä, mutta pyrin siihen, ettei mene tuosta seitsemästä tunnista yli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now