Pamina

Minkä ikäisenä ristiäiset / nimiäiset tms?


124 posts in this topic

Eli minkä ikäinen oli teidän pienokainen, kun kaste- tms. juhlaa vietettiin?

 

Mitkä asiat vaikuttivat juhlan ajankohtaan?

 

Neuvoja ja kommentteja ristiäisiä ym. suunnitteleville vanhemmille!

 

 

edit. vaihdoin otsikkoa paremmin sopivaksi, eli kiinnostaa juuri mahdollisen juhlan ajankohta.

Edited by Pamina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika oli neljäviikkoinen. Vähän pieni, mutta näin saatiin sukulaispappi ja kummien aikataulukin vaati että ristiäiset olivat mahd pian. Ihan hyvin meni kaikkien osalta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli poika 5 viikkoo. Mun mielestä just sopiva, en halua tän uudenkaan tulokkaan kanssa ristiäisiä pitkittää, vaan jos on aikataulullisesti mahdollista, niin samoihin aikoihin olis sitten tälläkin kertaa ristiäiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin laiska ja poika kastettiin vasta reilu viikko sitten, ikaa oli silloin 1v 1kk :D

Edited by Helsbels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikää Rompulla oli 4vkoa, kun hänet kastettiin. Olisin halunnut jo aikaisemmin,

mutta joillakin oli menoa, niin se ei onnistunut..

 

Olisin voinut pitää ristiäiset jo kahden viikon ikäisenä. Halusin ristiäiset mahdollisimman

nopeasti, koska halusin pojan nimen julki ja enkä jaksanut odotella sitä normi kahta

kuukautta, milloin suurin osa pitää ristiäiset.. :rolleyes: Tosin olisihan sen nimen voinut kertoa

heti kaikille, mutta halusin pitää sen yllätyksenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimi oli käytössä jo heti alusta alkaen. "Vauvakahveet" pidettiin 4 viikkoisena.

 

Esikoisen kohdalla nimi paljastettiin vasta "nimiäisissä" 1kk ikäisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kastettiin poika 4kk iässä :rolleyes: Joo, meni vähän yli mutta Robin oli syntyny kesällä ja kirkot minne halusimme olivat varattuja samoin meidän pappi. Lopuksi emme saaneet sitä kirkkoa mitä halusimme, emmekä pappia. Mutta kastetilaisuus oli oikein onnistunut kuitenkin.

 

Ei tullu onneksi edes mitään ongelmia vaikka kastettiin poika niin myöhään. Mutta aika meni vaan niin nopeasti ja olin niin sekaisin kaikesta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimi ilmoitettiin sukulaisille ja ystäville samassa viestissä kuin ilmoitettiin tyttären syntymästä, eli nimi ei ollut mikään salaisuus enää "nimiäisissä".

 

Nimiäiset/ juhlakahvit sukulaisten ja ystävien kesken pidettiin, kun neiti oli 7 viikon ikäinen. Päivä päätetiin pääosin mummun ja minun ystävän työvuorojen mukaan (3-vuorotyö), että molemmat pääsevät kahvittelemaan.

 

Muutenkin tykkäsin että tuo aika oli ihan passeli juhlien vietolle, oli itsekin jo melko "sinut" vauvanhoidon kanssa :D , ettei tarvinu vieraiden edessä olla ihan tumpelona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin yli 10 vkoa. Tytär oli reilu 3kk ja poika oli 2,5kk.

 

Tää uusi tulokas pitääkin kastaa aika pian, että saadaan nimi eteenpäin. Kaksikuukautisena pitäisi matkustaa ulkomaille, ja passiin tarvitsee sen nimen. Voisi tietenkin ilmoittaa nimen maistraattiin muutenkin ja kastaa sitten joskus matkan jälkeen, mutta luulen, että me pidetään ne ristiäiset kuitenkin jo hyvissä ajoin ennen passin hakemista. Kiire meinaa tulla, toivottavasti lapsi ei mene kovin paljon yliaikaiseksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 vkoa. Ihan ok, nimenantamisen kanssa kasteella ei ole meillä tekemistä, joten siihen en osaa ottaa kantaa. Halusin kasteen niin pian kuin mahdollista, juhlat oli kuitenkin helpompi järjestää, kun se ihan eka alkusählinki oli ohi.

 

Olenpa kuullut, että joku on miettinyt ristiäisajankohtaa senkin mukaan, että vauvan hormoninäpyt on kerinnyt kadota ja tulee hienompia kuvia. :rolleyes: Noooh, kukin tyylillään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäppis oli aika tasan 8 viikkoa. Venyi niin pitkälle kun kummankin suvun puolelta löytyi reissua sun muuta. Olisin halunnut pitää ristiäiset jo aiemmin, ehkä seuraavalle sitten. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

aluksi me arvottiin, kasteen ja nimiäisten väillä. olin aika väsy ja sekaisin kaikesta, joten juhlat olisi muutenkin olleet vasta 3kk tietämissä..

kaste järjestettiin ku tyttö oli 3kk ja 1vko :D Kotona järjestettiin ja hienosti onnistui :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat olivat noin viisiviikkoisia, kun nimiäisiä vietettiin. Sitä ennen nimeä ei paljastettu. (Paitsi vahingossa harvoille ja valituille. :lol:)

 

Musta tuo oli ihan hyvä ajankohta. Aiemmin ei vielä olisi jaksanut mitään juhlia alkaa järjestää ja myöhemmäksi ei viitsinyt jättää, kun kuitenkin haluttiin lapsen nimi kaikkien käyttöön.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hups! Äänestin väärin! Laitoin yli 10 viikkoa, vaikka poika oli tasan 2kk vanha, eli 8-9 viikkoa vanha (meni 2 ja 3 kuukautta sekaisin, johtuu varmaan unenpuutteesta...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset oli mun syntymäpäivänä, jolloin neiti oli 3kk, vietettiin samalla mun kolmikymppisiä. Saatiin kutsuttua enemmän ystäviä ja sukulaisia paikalle, kun oli samalla kahdet juhlat :)

 

Muutenkin meidän tapauksessa oli hyvä, että ristiäiset olivat vasta tuossa vaiheessa, Helmi syntyi keskosena ja mun toipuminenkin vei kuukausia, joten oltiin molemmat silloin paremmassa kunnossa.

Lisäksi osa vieraista tuli ulkomailta, heinäkuu tuntui heille parhaimmalta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pirpana oli 7 viikkoa vanha, kun kastettiin. Mielelläni olisin ristiäiset pitänyt jo pari viikkoa aiemmin, mutta kummeille ei sopinut aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taaperoinen oli 7 viikkoa vanha, kun pidimme ristiäiset. Olisin voinut pitää ne viikkoa aiemminkin, mutta silloin oli sukulaisen syntymäpäiväjuhlat. Halusimme kuitenkin, että homma hoituu ennen kuin vauva on yli kaksi kuukautta. Nyt ajateltuna tuo oli oikein hyvä aika, oli hyvin aikaa ja jaksamista järjestää juhlat ja itse olin täysin toipunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika oli 6,5 vko:a kun ristittiin. Aikataulu oli hyvä ja poika sopivan ikäinen, nukkui kastetilaisuuden ajan. Aikaisemminkin olisin voinut jo pitää, oli kiire käyttämään pojan nimeä julkisestikin :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pidetään ristiäiset kun lapsi on reilu 6 viikkoa vanha.

Päivän piti tietysti sopia kummeille, isovanhemmille ja perhepapille. Toinen tällainen sopiva ajankohta olisi ollut 4 viikon kohdalla, mutta tuntui että se tulee liian pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivän yli 3kk (edit. siis päivän yli 12viikkoa). Meillä oli muuttoa ja muuta hässäkkää, eikä sillä ollut niin kiire. Nimellä kutsuttiin alusta saakka ja se oli kaikkien tiedossa jo ennen ristiäisiä :) Oli ihan kiva, ettei vauskillakaan ollut enää hormoninäppyjä ja hän jaksoikin paremmin vanhempana ;)

Edited by Fungus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvat olivat 6 viikkoa vanhoja ristiäisissä. Ja hormoninäpyt kukkivat hienosti ja molemmilla päälaki loisti kaljuna, kun syntymätukka oli lähtenyt sopivasti. :D Mutta ne on aika pikkuseikkoja. Saatiin sopiva ajankohta siihen, muuta syytä ei oikeastaan ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyllerö oli aikalailla 8 viikkoa kun ristiäiset vietettiin. Ekat viikot oli niin kaoottisia ettei ehtinyt ajatellakaan ristiäisiä ja toki ajankohtaan vaikutti myös lähisuvun paikalle pääsemisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika oli muistaakseni 7vkoa kun kastettiin ja nyt kun tyty kastetaan, on tytyllä ikää myös 7vkoa B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now