Guest Elle

Viikkoraha

65 posts in this topic

Herättelenpä vähän keskustelua viikkorahasta. Minusta tuntuu, että nykyajan alakoululaiset saavat hurjan suuria viikkorahoja siihen verrattuna mitä minä ja ystäväni saimme samanikäisinä. Onko tämä luulo ihan tyhjästä temmattu vai onko viikkorahan antamisessa tapahtunut jonkinlaista muutosta viime vuosina?

 

Kysymyksiä keskustelun avaukseksi:

 

Minkä ikäinen lapsi tarvitsee viikkorahaa?

 

Mikä on mielestäsi sopivan kokoinen viikkoraha eri ikäisille lapsille? Pitääkö esim. sisarusten viikkorahan olla samansuuruinen?

 

Pitäisikö lapsen tehdä kotitöitä, menestyä koulussa tms. viikkorahan saadakseen, vai annetaanko se automaattisesti?

 

Voiko viikkorahan peruuntumisella uhkailla lasta silloin kun tämä käyttäytyy huonosti?

 

Saako lapsi päättää itse vapaasti, mihin viikkorahansa käyttää?

 

Onko viikkoraha parempi vai huonompi käytäntö kuin esimerkiksi kuukausiraha?

 

Kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata tai voi esittää itse uusia. Haluaisin vain kuulla muiden mielipiteitä ja näkemyksiä aiheesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä kysymyksiä, joihin ainakaan mulla ei ole suoraa vastausta, mutta tämmöisiä tuli mieleen:

 

Mun mielestä alle kouluikäinen ei tartte viikkorahaa, ekaluokasta alkaen voi sitten alkaa maksamaan aluksi vähän ja suurentaa summaa pikkuhiljaa lapsen kasvaessa. Ts. mun mielestä sisarusten ei tartte saada saman verran, vaan on ihan ok, jos isompi saa enemmän. Summa riippuu paljon siitä mitä kaikkea lapsen oletetaan viikkorahalla hankkivan. Jos on tarkoitus, että teini-ikäinen ostaa viikkorahallaan kaikki vaatteensa ja koulutarvikkeensa, pitää rahan tietenkin olla isompi kuin silloin jos rahaa käytetään vain karkkiin ja huvituksiin. Mä ja mun veli saatiin ala-asteiässä muistaakseni 5 markkaa (joka meni enimmäkseen karkkikioskille), kuitenkin nyt yksi euro tuntuisi hirveän vähältä - tosin onhan kaikki muutenkin kallistunut, ei 10 pennin karkitkaan enää maksa alle 2 senttiä vaan paljon enemmän. Meidän tokaluokkalainen saa 2-2,50 euroa viikkorahaa ja joskus ekstraa, jos on ollut erityisen reipas tai kiltti tai tehnyt jonkun erikseen hinnoiteltavan kotityön (normaalista oman huoneen siivouksesta yms. ei makseta, mut jos vaikka hoitaa veljeään tms). 5-vuotias ei saa viikkorahaa, mutta aina jonkun kolikon silloin tällöin. Rahan arvoa hän ei vielä ymmärrä, joten 5 senttiä on ihan yhtä hyvä kuin eurokin, ja ne menee säästöpossuun.

 

Mä en sitoisi viikkorahaa koulumenestykseen. En myöskään tykkää semmoisesta, että hyvistä numeroista maksetaan. Koulu pitää hoitaa hyvin ilman palkkaakin. Sen sijaan voisin vähentää viikkorahaa, jos joku sovittu kotityö jää jatkuvasti tekemättä ja myös maksaa ekstraa joistain erikseen sovituista hommista. Kuitenkin periaatteella "yhteinen koti, yhteiset kotityöt", eli jokaisen kuuluu tehdä jotain, omien kykyjensä mukaan, eikä siitä kenellekään erikseen makseta.

 

Meillä lapsi saa periaatteessa itse päättää mihin viikkorahansa käyttää. Kuitenkin annan ohjeita ja vinkkejä tarvittaessa ("ootko nyt ihan varma, että on fiksua tuhlata kaikki rahat tohon?" tai "sähän voisit ostaa sen omilla rahoillasi").

 

Viikkoraha on pienillä parempi kuin kuukausiraha, kun sitä rahankäyttöä vasta harjoitellaan. Ei tule liian isoa summaa kerralla eikä sitä kautta pääse tuhlaamaan isoja summia harkitsematta. Joutuu säästämään, jos haluaa jotain vähän kalliimpaa. Teini-ikäisille voisi sitten jo kuukausiraha toimia, jolloin joutuu opettelemaan harkintaa ja miten rahaa käyttää, että se ei lopu ennen seuraavaa "tilipäivää", minkä osaaminen on tulevan aikuiselämän kannalta tärkeää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei vielä makseta viikkorahaa.

Senkin aika koittanee kyllä tässä muutaman vuoden kuluessa kun reviiri alkaa muutenkin laajentua.

 

Nyt kun esikoinen on vasta ekalla, hän ei yksistänsä juurikaan missään liiku, eikä näin ollen mun mielestä "omaa" rahaa tarvi. Annetaan tarvittaessa rahaa, esim. koulua varten, jossa joskus on kisojen tms. yhteydessä kioski.

 

Meillä on miehen kanssa tapana tyhjentää lompakostamme kolikot aika ajoin lasten säästöpossuihin (kai sitäkin voisi epäsäännölliseksi kuukausirahaksi kutsua) ja myös synttäri- yms. lahjarahat laitetaan possuihin säästöön. Niillä rahoilla sitten hommataan lapsille jotain omaa. Eli käytännössä tällä hetkellä esikoiselle legoja ja playstation-pelejä, nuorempien rahat ovat aika hyvin vielä säästyneet.

 

Mä tulen varmasti vielä useamman vuoden ostamaan vaatteet, harrastusvälineet yms. omasta pussistani lapsille, eli sitten kun/jos viikkorahaa aletaan maksamaan, se ei mikään päätähuimaava summa tule olemaan. Se on sitten ihan puhtaasti lapsen omaa rahaa, ja äidin vinkkien saattelemana saavat itse päättää mihin rahansa tuhlaavat.

 

Viikkoraha tulee olemaan sidoksissa lapsen ikään, nuoremmat eivät tarvitsi niin paljon kuin vanhempi.

Viikkorahan saamiseksi tulen vaatimaan kotitöihin osallistumista, pelkällä lorvimisella ei valuuttaa kyllä tipu. Nih. Ja tällä tarkoitan nimenomaan sitä että kukin hoitaa omat hommansa niinkuin on totuttu (esim. oman huoneen siivous, tiskikoneen tyhjäys/täyttö, roskien viemistä, postin hakua yms.) Eli minä en tule hinnoittelemaan kotitöitä mitenkään erikseen, vaan kun omat hommansa hoitaa, tulee myös viikkorahan saamaan.

Mutta koulumenestykseen viikkoraha ei mun mielestä saa olla yhteydessä, se olis mielestäni jo jonkinasteista kiristystä ja lapsen painostamista.

 

Summaa en sen tarkemmin ole vielä miettinyt. Mutta ehkäpä aloitellaan ihan jollain kahdella-kolmella eurolla. Viisi euroakin kuulostaa mun korvaan suurelta summalta jos ajatellaan että se tuhlataan pääasiassa karkkiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ruvettiin antamaan 1 e viikkorahaa ekalla luokalla, kun oppi lukemaan, summa nousi 2 euroon. Nyt 4. luokalla se on edelleen 2 e mutta tekemällä extra-hommia saa lisärahaa (sovitaan työkohtaisesti summa).

 

Arkielämässä oletetaan että lapsi osallistuu ilman palkkioita kotitöihin, ei mitään vakituista mutta pyydettäessä (esim roskat, pöydän kattaminen, oman huoneen siivous, omien vaatteiden lajittelu kaappiin, tuo sitä - vie tätä, postin haku jne.) auttaa muita. Viikkoraha siis on muuten vaan saatavaa rahaa jonka voi sijoittaa haluamaansa kohteeseen tai säästää. Toki rangaistuksena hölmöilyistä voi viikkorahan määräajaksi menettää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä koskee miehen pian 9v tytärtä, siis käytäntöä meidän kotona. Äidillään ei tietääkseni saa viikkorahaa, mutta hän taas ostaa puheaikaa kännŧkkään. Muuten en tiedä heidän käŧtännöistään.

 

- 8€/kk, helpompi näin kun ei kuitenkaan ole täällä joka viikko,

- edellŧttää (sorrŧ kumma ŧ, tŧttö pääs käsiks näppikseen enkä saa tuota pois) osallistumista kotitöihin, eli oman huoneen siistinä pitäminen ja muita pikkuhommia, mm. tiskikoneen tŧhjentämistä, roskien viemistä pŧŧdettäessä.

-on menettänŧt kuukausirahansa huonon käŧtöksen takia.

- hänelle ei osteta viikonloppukarkkia, saa ostaa karkkia omilla rahoillaan (ŧleensä mač. 2€/vkonloppu)

-saa ostaa leluja tms sovitulla summalla

-on ostanut esim. pikkusisarelleen (äidin puolelta) sŧnttärilahjan ja muistaakseni äidilleenkin joskus jonkun kortin tms, noin periaatteessa me (tai äitinsä, riippuu kenen juhlat) ŧleensä ostamme lahjat, mutta ei kai meiltä sentään odoteta, että ostetaan hänen äidilleen lahjoja.. ;)

 

On muuten tŧtön karkinsŧönti vähentŧnŧt kun on joutunut ostamaan karkit omilla rahoilla. Välillä tosin saa karkkia kummisedältään tai sit on ollut esim. suklaalevŧ mukana kun on tullut äidiltään tänne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on hieman vanhemmat jo nää koululaiset, mutta meillä ei ole koskaan ollut viikko/kuukausiraha systeemiä käytössä. Lapset pyytävät rahaa kun sitä tarvitsevat ja tätä tapahtuu todella harvoin. Useimmin kysyyvät, että voinko ostaa sitä ja sitä. Yleensä käymme yhdessä kaupassa, lapset valitsevat haluamansa ja minä tarkistan hinnan, jos pääsemme yhteisymmärrykseen, minä hoidan maksun. On heillä omaakin rahaa silti aina käytössä. Ovat säästelleet lahjarahoja jne. mutta sännöllistä rahavirtaa heillä ei ole. No jos ollaan ihan rehellisiä, niin periaatteessa he saavat kuukausirahaa, koska joka kuukausi laitan kaksikymppiä rahastoihin rahaa heille kasvamaan. Saavat ne sitten kun täyttävät 18 v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 11-vuotias ei saa viikkorahaa, koska emme voi estää, ennustaa tai rajoittaa rahantuloa isovanhemmilta. Jos tulee isoja summia (50,-), ne laitetaan tilille. Muutenkin jos huomaan lapsella olevan ylimääräistä, pyrin lainaamaan sen häneltä ja maksan takaisin tilille.

 

Meillä kotitöitä tehdään, jotta ansaitaan peliaikaa pleikkarilla tai pidempiä kotiintuloaikoja. Tai korvataan myöhästymistä sovituista ajoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en aikanani saanut koskaan viikkorahaa. Rahaa sain siis silloin, kun tarvitsin jotain, mutta en säännöllisesti ja ilman syytä. Yritän toimia näin myös oman lapseni kohdalla(nyt 7v.) Mielestäni, jos viikkorahaa maksaa, se pitäisi pienemmillä(alle 10v.)olla nimenomaan viikkoraha ja summat suht pieniä(pari-kolme eur.). Isommille sitten käy mielestäni kuukausirahakin suuremmilla summilla, kun rahankäsittelytaito ja summien hahmottaminen on selvempää, toivottavasti ainakin :lol: Rahalla palkitsemista ja rankaisemista en kannata, tietyt kotityöt pitää tehdä ilmankin. Sama koskee myös koulumenestystä. Tosin jos esim. joku aine mennyt aiemmin koulussa huonosti ja sitten lapsi kunnostautuu ja yrittää tosissaan parantaa, palkitseminen on paikallaan. Ehkä kuitenkin mielummin jokin mukava reissu yhdessä tmv. kuin käteistä. Lapsen saadessa rahaa, hän saa itse päättää, mitä sillä rahalla tekee. Toki me vanhemmat yritetään ohjailla ja kysellä valinnasta. Meilläkin(vaikka lapsella harvoin omaa rahaa)harjoitellaan rahan käyttöä esim.kaupassa ja mietitään, paljonko esim tikkari tai lehti tai kirja maksaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäinen lapsi tarvitsee viikkorahaa?

 

-- Mielestäni viikkorahaa voi alkaa maksamaan kun lapsi ymmärtää että raha on vaihdon väline ja

se loppuu jossain vaiheessa. Lapselle olisi hyvä tähdentää että summan pitäisi riittää koko viikon ajan. Tai edes niihin asioihin joita on sovittu ostettavan omalla rahalla. Esim. postimerkit ja lyijykynät.

Itse olen maksanut ekaluokasta lähtien viikkorahaa, ensin 3e ja nyt tytön ollessa 11 vuotias hän saa 5e ja jos kokeista tulee hyviä numeroita niin ne korottavat summaa yhden euron. Viikkorahan eteen pitää kuitenkin tehdä kotihommia.

 

 

Mikä on mielestäsi sopivan kokoinen viikkoraha eri ikäisille lapsille? Pitääkö esim. sisarusten viikkorahan olla samansuuruinen?

 

-- Ei samaa summaa varsinkaan jos ikäeroa on useampi vuosi. 7 vuotias mielestäni pärjää kolmella eurolla. Viidesluokkalaiselle vitonen ja olen ajatellut nostaa viikkorahaa seuraavan kerran parin vuoden päästä seitsemään euroon.

 

Pitäisikö lapsen tehdä kotitöitä, menestyä koulussa tms. viikkorahan saadakseen, vai annetaanko se automaattisesti?

 

-- Tottakai pitää jotta oppii ettei se raha lankea itsestään kuin Manulle illallinen

 

Voiko viikkorahan peruuntumisella uhkailla lasta silloin kun tämä käyttäytyy huonosti?

 

-- Kyllä.

 

Saako lapsi päättää itse vapaasti, mihin viikkorahansa käyttää?

 

-- Kunhan makselee siitä sovitut asiat ensin. Lopun saa käyttää miten haluaa.

 

Onko viikkoraha parempi vai huonompi käytäntö kuin esimerkiksi kuukausiraha?

 

-- Parempi vaihtoehto. Kuukausiraha haihtuisi varmaan jo viikossa. Viikkorahana sitä nappulaa on tasaisesti vähintäänkin joka perjantai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en aikoinani saanut viikkorahaa. Ns. kuukausirahaa saatiin isompina 50mk jos tehtiin listan mukaiset kotihommat... Kuivui koko idea kokoon aika nopeasti.

 

Kouluarvosanoja hinkatessa ylöspäin meillä oli käytössä pisteet. Niitä tuli seuraavasti 7 -> ei pisteitä, 8 -> 1 piste, 9 -> 2 pistettä, 10 -> 3 pistettä. Vastaavasti jos arvosana oli 6 -> lähti 1 piste. Sinällään tämä oli vanhemmille epäedullinen, että arvosanat olivat yleensäkin vähintään sen 7. Tietyn pistemäärän saavutettuaan sai sovitun asian. Isoveljellä se oli tietokone ja mulla hevonen :D Tulihan se sieltä sitten lopulta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en koe tarpeelliseksi asettaa viikkorahaa, vaan haluan raha-asioiden olevan neuvoteltavissa koko ajan. En siis kannata mitään tiettyjä summia ja rajoja, vaan vastuulliseksi rahan käyttäjäksi kasvattamista neuvoittelvalla menetelmällä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei vielä anneta viikkorahaa. Tyttö vasta ekalla, eikä tarvitse rahaa mihinkään, lelujakin huone täynnä...

Mietinnän alla on kyllä miten tullaan asia toteuttamaan..

Kommentteja lisää, kiitos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli penskana sillai, että lauantaina oli karkkipäivä ja saatiin valita karkkipussit. Sitten vasta kun aloin itse ehdottelemaan, että voisin ehkä haluta karkin sijaan ostaa jotain muuta sillä rahalla, alkoi kolikot kilisemään, olisinko ollut 4. tai 5. luokalla, ja sain sitten 50mk kuukaudessa josta säästin (mm. Leviksiin rahoja monta kuukautta kun äiti ei suostunut niin kalliita vaatteita ostamaan..)

 

Omalle ekaluokkalaiselle ei tule viikkorahaa, eikä kyllä lauantaipussiakaan kun ei ole oikein karkin ystävä (ei ainakaan äitiinsä tullut! :D ) vaan aina jos jotain haluaa niin katsotaan tilanteen mukaan, joskus sanon esim. et voi valita jonkun mikä maksaa maksimissaan 5 euroa, tai jätetään nyt ostamatta ja äiti säästää sen rahan niin voi valita sitten kuukauden päästä 10e arvoisen lelun.

 

***

 

Muokataas, että jostain isommista urakoista on sovittu että saa palkkaa, esim. karsi puukkosahalla itse kokonaisen kaadetun koivun KOKONAAN kun vähän innostui puuhasta, ja isoin palkka taisi olla se että minä olin ihan ihmeissäni miten pikkujäbä jaksoi tuollaisen urakan tehdä ja osasi hienosti, mutta sai lisäksi jotain pientä sai vielä valkata karkkihyllyltä. Tai kun kantoi polttopuita liiteriin varmaan pari tuntia, tms. mikä ei ole normaalia jokapäiväistä kotityöjuttua kuitenkaan.

Edited by sincerity

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en yhtään tykkää tosta, mikä joissain perheissä on käytössä, että maksetaan hyvistä numeroista. Mun mielestä se on ensinnäkin epäreilu systeemi, jotkut saa hyviä numeroita helposti, toisilla kasikin on todella kovan työn takana. Ainakin meillä vaikuttais olevan lapsilla aika iso ero tässä asiassa, tytär on aina ollut semmoinen, että koulunkäynti on helppoa ja hyviä numeroita rapsahtelee ilman isompaa vaivannäköä (tosin onhan se vasta 3.-luokkalainen, mut kuitenkin). Poika taas on ihan eri tyyppinen, en usko, että tulee olemaan koulussa mikään huippuoppilas koskaan. Jos nyt näille arvosanojen mukaan antais rahaa, niin toinen sais paljon helpolla, toinen vähän ja senkin vaivaa nähden, mikä tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Ja lisäksi musta koulunkäynti on lasten "työ", ja se pitää hoitaa hyvin ilman mitään eri palkkioita. Tottakai sitten voi palkita jostain erityisen isosta saavutuksesta, johon on nähty vaivaa ja sitä kautta pärjätty hyvin, mut normaalikokeista ei meillä rahaa saa.

 

Viikkorahaa saa iän mukaan, ja se edellyttää sen, että siivoaa oman huoneensa kerran viikossa (tästä on kyllä hiukan lipsuttu...). Lisäksi voi saada lisäbonuksia jos tekee jotain ylimääräisiä hommia, mut näistä sovitaan sitten aina erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ole koskaan saanut viikkorahaa tai rahaa koulumenestyksestä. Rahaa sain yleensä, kun tarvitsin, pyysin ja perustelin. En kannata rahan maksamista roskien viemisestä tai tiskikoneen tyhjentämisestä. Eikö kaikkien perheenjäsenten kuulu osallistua yhteisen kodin ylläpitoon kykyjensä mukaan? Itselläni ei lapsia vielä ole, mutta voisin kuvitella, että erityisemmistä hommista maksaisin lapselle jonkun "palkan", jonka käytöstä lapsi itse saisi päättää. Tällöin kuitenkin mielestäni pitää huomioida lapsen saama raha esim. uutta pyörää, lelua tai harrastusvälineitä hankittaessa eli, jos saa rahaa muuten, vanhempien ei tällöin kuulu automaattisesti kustantaa kaikkia hankintoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta lapsen ei tarvitse saada viikkorahaa ennen koulu ikää.

Meillä ei muut saa viikkorahaa kuin esikoinen ja raha määrä riippuu mitä on tehnyt. Esim. jos oman huoneen siivoaa saa 2e.

Itse en koulu suorituksista rahaa anna,eikä mieskään koska se ei ole niin hyvä.Mutta mummot,ukit jne.. sattaa välillä antaa.Viikkorahan saa jos on auttavainen,siivoaa.

En ole ikinä uhkaillut viikkorahalla jos käyttäytyy huonosti.

Viikkorahan saa käyttää vapaasti,mutta en anna paljoa ostella niillä karkkia.Yleensä meidän tyttö säästää järkevään rahojaan.

Edited by SonjaMaria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä kuukausiraha-systeemi eli pojat (10- ja 13-vuotiaat) saavat kympin kuussa. Tätä ei kuitenkaan yleensä ole annettu käteen, vaan pojat ovat itse halunneet säästää johonkin ostokseen eli ovat keränneet kuukausirahojaan useamman kuukauden. Systeemi on ollut käytössä pari vuotta. Koulunumeroista ei tulisi mieleenkään antaa rahaa, kun en ole sitä itsekään saanut/ oppinut odottamaan. Kuukausirahan saa, kun käyttäytyy normaalisti eli hyvin, tekee hommansa (lähinnä hoitaa läksynsä, siivoaa tai muuten auttaa pyydettäessä) jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuleva kolmasluokkalainen ei saa viikkorahaa. Eikä kyllä sitä mihinkään tarvitsisikaan. Jos jotain haluaa/ tarvitsee niin saa sen "palkaksi". Tekee siis viikoittain erilaisia kotitöitä. Ajatuksena on ollut, että kotitöistä ei palkkaa makseta vaan ne kuuluvat kaikille, mutta onhan varmaan noinkin isosta mukava välillä jo jotain extraa saada, vaikka luonteeltaan vähään tyytyväinen onkin ja harvoin mitään tarvitsee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä viikkoraha 2e, edellyttää hyvää käytöstä ja oman huoneen siivoamista. Eli aika usein joutuu tuohon rahaan tekemään vähennyksiä. Lauantaikarkit ostetaan omista rahoista, eli itse päättvät jos haluavat karkkien sijaan säästää koko rahan tai osan siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä eka- ja tokaluokkalainen saa euron viikkoarahaa ja se on lähinnä siitä vastuusta, että menevät itse bussilla kouluun aamuruuhkan keskellä, saavat sitten lisäks lauantaikarkit, eli viikkorahan voi laittaa säästöön. Mutta on näissä myös edellytyksenä, että tekevät pieniä kotitöitä pyydettäessä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 8v ja 6v eivät saa viikkorahaa. Lauantaikarkit ostan tai käyvät itse ostamassa lähikaupasta parilla eurolla. Usein 6v vaihtaa karkkinsa pikkulegoon. Rahaa saavat joskus jos on jotain hankittavaa.

 

Tähän mennessä ei ole tullut tarvetta maksaa viikkorahaa. Pari kertaa yritettiin, mutta ei muistettu kukaan koskaan mitään maksella :rolleyes: Saadakseen karkkipäivän karkit pitää huone olla siivottuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ja veljelle maksettiin koulunumeroista, mutta meidän omien osaamisten perusteella. Eli esim. mulle oli matikka pitkään hankalaa, sain jo 8 jonkun verran rahaa, kun taas veljeni ei saanut, koska oli tosi hyvä siinä. Hän sitten sai huonommasta numerosta enemmän jostain muusta aineesta. Eikä me koettu, että tässä olis ollu mitään väärää.

 

Oman lapsen kohdalla tämä on aika aikaista ajatella asiaa, hän on nyt ½ vuotta, mutta ei viikko- tai kuukausirahoja ainakaan ennen koulua. Joskus tietenkin voi saada pikkurahaa aiemminkin, mutta sen näkee sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska mäkin ajattelen niin, että koulu on lapsen työ ymmärrän hyvin, että hyvästä koulumenestyksestä tienaa.

Kouluun on ihan pakko mennä, joten miksei sen hyvin suorittamiseen voisi käyttää jotain porkkanaa.

 

Onhan aikuisenkin mentävä töihin ja tunnetusti paremmin hän työnsä tekee jos motivaatio on kohdillaan ja palkka hyvää. Miksei sitten lapsi? :D

 

Itse on koskaan saanut yksittäisestä kokeesta rahaa, mutta tienasin jos sain numeron nousemaan todistukseen. Summa oli aina sovittu erikseen ja hinnoiteltiin sen mukaan kuinka kovan työntakana nosto oli. Esim matematiikka oli mulle kauhistus ja se, että mulle maksettiin sen opiskelusta säästi mut ehdoilta. Laskeminen oli mielekkäämpää, kuin pelkän vitsan avulla. "saat ehdot jollet opi"

 

Viikkorahaa me ei saatu, saatiin rahaa kun kerrottiin mihin sitä tarvittiin.

 

Oman muksun kohdalla ollaan ajateltu miehen kanssa, että typy saa osallistua neuvotteluihin siitä miten hän rahaa saa, mikä olisi hänestä se mielekkäin ja motivoivin tapa tienata.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oman muksun kohdalla ollaan ajateltu miehen kanssa, että typy saa osallistua neuvotteluihin siitä miten hän rahaa saa, mikä olisi hänestä se mielekkäin ja motivoivin tapa tienata.

 

Mä tykkään tästä yhteisestä neuvottelu-menetelmästä. Jos ei lapsi osaa itse kertoa, miten hän haluaisi rahansa "tienata", niin minusta hän on liian nuori saamaan viikkorahaa. Meillä tämä viikkoraha-asia ei todellakaan ole ajankohtainen vielä vuosikausiin, mutta jotain neuvotteluja siitä tullaan varmasti käymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuleva kolmasluokkalainen ei saa viikkorahaa. Eikä kyllä sitä mihinkään tarvitsisikaan. Jos jotain haluaa/ tarvitsee niin saa sen "palkaksi". Tekee siis viikoittain erilaisia kotitöitä. Ajatuksena on ollut, että kotitöistä ei palkkaa makseta vaan ne kuuluvat kaikille, mutta onhan varmaan noinkin isosta mukava välillä jo jotain extraa saada, vaikka luonteeltaan vähään tyytyväinen onkin ja harvoin mitään tarvitsee.

 

Meilläkään ei makseta viikkorahaa. En koe että lapsi tarvitsisi vielä säännöllisesti omaa rahaa. Ja sitten kun tarvitsee, niin mietimme varmasti onko se viikkoraha vai että saa kotityöstä palkkaa.

 

Toisaalta teksisi kovasti mieli alkaa "maksamaan" kotitöistä koska meidän lapset on aika laiskoja, ei juurikaan tee mitään kotitöitä. Joskus kun oikein hermostun ja pakotan koko porukan hommiin, auttavat pyykissä/astioissa ja järjestelevät tavaroita. Mutta jotenkin ne on niin lapsia vielä kaikki.

 

Meillä on kyllä kännykkä esikoisella, ja ollaan selitetty että senkin käyttö maksaa ja sen käyttöä on rajoitettukkin. Ei kyllä soittelekkaan mihinkään jos ei ole oikeasti asiaa.

Yhdessä mietitään jos haluavat jotakin ostaa, mikä on järkevää ja paljonko maksaa. Jos saavat rahaa lahjaksi, käymme ostamassa sillä mitä lapsi haluaa yhdessä ja vertailemme hintoja. Tätä ei tapahdu meillä kuin korkeintaan kerran vuodessa synttäreiden yhteydessä.

 

Karkkipäivä meillä on kerran viikossa, tosin välillä siitä lipsutaan. Mutta perinteisesti saavat lauantaina karkkia (1-2 pss riittää hyvin kolmeen pekkaan, eivät syö kovin paljoa kerralla ja aika harvoista karkeista tykkäävät) ja elokuvan vuokrata "kioskin tädiltä" :grin: tämä varmaan korvaa meillä osin tuota viikkoraha hommaa koska sillä myös kiristetään ja sen voi menettää jos ihan tolkuttomasti törttöilee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now