Guest -Jonski-

Ristiäiset vai nimiäiset?


487 posts in this topic

Ristiäiset oli ensimmäisellä lapsella ja tulee ehdottomasti myös tälle toiselle. Itse uskon Raamatun sanomaan, joten haluan myös lapseni siihen liittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen on kastettu ja tulokaskin kastetaan siitä huolimatta, että puoliso on ateisti, ei kuulu kirkkoon ja on myös kastetta vastaan. On kuitenkin myöntynyt tähän. Uskonto ei sinänsä ole kovin vahvassa osassa päivittäistä elämäämme, mutta haluan, että kaikki mahdollisuudet ovat lapsillemme avoinna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei kuuluta kirkkoon, siksi nimiäiset.

 

Suku odottaa ristiäisiä ja kirkkohäitä. Saavat odottaa. Ei aina tarvitse seurata perinteitä, että viimeinenkin mummu olisi tyytyväinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimiäiset tulee. Ja siviilivihkiminen. Vaikka se anoppi kakerteleekin. Itse en kuulu kirkkoon ja mies on pahimman sortin tapakristitty. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset, ehdottomasti!

 

Mun mielestä on vähintään omituista luulla kasvattavansa lasta arvotyhjiössä. Mun ja meidän arvot nousee kristillisestä traditiosta, ja osaksi tätä traditiota ja yhteisöä haluamme lapsemme liittää. Olisi jotenkin kummallista yrittää selittää arvonsa joksikin muuksi kuin mitä ne on. Tarkoitan tällä etten halua selittää lapselle, että toisten kiusaaminen on väärin koska minä niin sanon, vaan koska jokaisella jumalan luomalla on ihmisarvo jota ei saa polkea.

 

Tämä on myös pegadogisesti perusteltua: kun lapsi rehellisesti tuntee oman taustansa, niin vasta silloin voi tutustua kunnolla muihin ja käydä dialogia.

 

Rippikoulu ja konfirmaatio on sitä varten, että viimeistään silloin lapsi sanoo oman sanansa asiasta - joko haluaa ripille täydentämään kasteen tai sitten ei. Voi sitä myöhemminkin erota jos haluaa.

Ja kyllä kastejuhlan sisällön sitä toimitusta lukuunottamatta saa ihan itse suunnitella millaiseksi haluaa! :girl_haha:

 

Öhh, voi jösses... Miksei olisi enemmän oikein sanoa lapselle että toisten kiusaaminen on vaan väärin. Piste. Ei siihen mitään jumalia tarvita pelotteeksi. Miksei jokaisella elollisella voi olla itseisarvoa ilman jumalaa? Eikö elämä itsessään ole arvokasta? Ateismi ei todellakaan ole synonyymi arvotyhjiölle, kylmyydelle tai häikäilemättömyydelle. Enkä tajua tuota pedagogista perustelua yhtään! Miten niin lapsi ei voi tuntea taustaansa jos siihen ei satu kuulumaan uskoa jumalaan? On sitä muunkinlaisia taustoja ja tapoja elää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei rauhoituhan nyt. Ja lue koko ketju läpi, tämä keskustelu on jo käyty. En jaksa käydä sitä uudelleen.

 

:lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset.

 

Ennen ajattelimme että nimiäiset, mutta kahden keskenmenon jälkeen päätimme, että jos me lapsia koskaan saadaan, niin se kastetaan. Tuli siis "yläkertaan" jo luvattua, joten ristiäiset pidetään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimenantojuhla. Muuten voisi koko juhla jäädä pitämättäkin, mutta se on hyvä tekosyy kutsua sukulaisia käymään vähän pidemmänkin matkan päästä.

 

Vielä tuohon arvotyhjiöasiaaan: onko kirkkoon liittäminen kasteen kautta kristillisen kasvatuksen ehto? Kirkkoon liittyminenhän on myöhemmällä iälläkin helpohkoa. Vaikka aion omalle tulevalle lapselleni selittää maailmaa sekulaaristi en silti aio liitättää häntä vapaa-ajattelijoiden tms. jäseneksi. Halutessaan hän voi sen valinnan kuitenkin tehdä tultuaan tarpeeksi kypsään ikään - ja sama pätee kirkkoonkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska tuo arvotyhjiöasiaa täälä toistellaan, haluan vielä yrittää varmentaa että se ymmärretään oikein. Kun jotkut ovat ymmärtäneet sen ihan väärin ja mun luulevan ettei ateisteilla olisi arvoja. Ja sitähän en tarkoita.

 

Tarkoitin sillä sitä, että mun mielestä ketään ei pysty kasvattaa tyhjiössä, eli vanhempien ja yhteisön arvot ja maailmankuva vaikuttaa lapseen, halusi sitä taikka ei. Siksi lapsella ei ikinä voi olla mahdollisuutta täysin vapaaseen valintaan, vaan vanhempien valinnat aina vaikuttavat lapseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska tuo arvotyhjiöasiaa täälä toistellaan, haluan vielä yrittää varmentaa että se ymmärretään oikein. Kun jotkut ovat ymmärtäneet sen ihan väärin ja mun luulevan ettei ateisteilla olisi arvoja. Ja sitähän en tarkoita.

 

Tarkoitin sillä sitä, että mun mielestä ketään ei pysty kasvattaa tyhjiössä, eli vanhempien ja yhteisön arvot ja maailmankuva vaikuttaa lapseen, halusi sitä taikka ei. Siksi lapsella ei ikinä voi olla mahdollisuutta täysin vapaaseen valintaan, vaan vanhempien valinnat aina vaikuttavat lapseen.

 

Ymmärsin kyllä, enkä tahdo liiallisesti kritisoida lapsikastetta. Tahtoisin kuitenkin kuulla ajatuksia siitä, millä tavalla kirkkoon liittäminen on kristillisen kasvatuksen edellytys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millä perustelisit sitten lapsen liittämisen kirkkoon pian syntymisen jälkeen? Tarkoitukseni ei ole mollata luterilaista lapsikastetta. Minua kutkuttelee kuulla perusteltua pohdintaa siitä, miksi lapsi tulisi liittää tunnustukselliseen uskontokuntaan ennen kykyä tehdä uskonratkaisua. Monet seurakunnan palveluthan ovat avoinna lapsille tämän kirkkoonkuulumisesta riippumatta, eritoten jos vanhemmat ovat uskoon kastetut. Uskonnon opetusta on mahdollista saada niin koulussa kuin kotonakin. Tiedän ratkaisun olevan useimmissa tapauksissa perinteen sanelema, mutta olisi mielenkiintoista kuulla muitakin perusteluja suurinta osaa suomalaisista koskettavalle tavalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska teen muitakin ratkaisuja lapsen puolesta ennen kuin hän niitä itse pystyy tekemään. Liittyminen kirkkoon on mielestäni yksi niiden joukossa.

 

EVL.fi - katekismus - kaste

EVL.fi - Mikä on kaste?

Edited by Rautalanka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja edellisestä viestistäni unohtui perustelut, elikkä miestäni ei ole kastettu ja hän ei ole koskaan kuulunut kirkkoon ja itse olen luopio, joten on selvää, ettemme halua mitään kirkkoa elämämme juhliin. Oleellisempi kysymys on, että täytyykö olla mitään nimiäisiäkään, mutta tahtoisimme sellaiset juhlat, jossa uutta suvun jäsentä otettaisiin vastaan ja yhdessä ihailtaisiin. En tiedä onko juuri tuolloin pakko olla sen nimenannon paikka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Me ainakin kerroimme pojan nimen jo kauan ennen nimiäisiä kaikille, ja nimiäisissä sitten vain kerroimme, miten olimme kyseiseen nimeen päätyneet, toivotimme pojan tervetulleeksi kumpaankin sukuun, joimme kakkukahvit ja poika surffaili sylistä syliin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

molemmila lapsilla ristiäiset. kuulutaan kirkkoon ja jotenkin tuntuisi oudolle pitää nimiäiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella oli nimiäiset ja jos tulee lisää perheenjäseniä niin hekin viettävät nimiäisiä. Ei kuuluta kirkkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now