kultanen

Lääkkeellinen kohdun tyhjennys

687 posts in this topic

neuvoa kaipaisin. sain eilen cytotec 2 kpl emättimeen ja 2x2 kpl suun kautta kolmen tunnin välein. Ja vuotoa ei ole vielä tullut yhtään sen eneämpää kuin ennen lääkkeitä. Onko jollain muulla käynyt niin ettei lääkkeet ole tehonneet tai vuoto on alkanut vasta myöhemmin?? ainoa mitä on tapahtunut niin vatsa on ihan ripulilla.

Että kun ärsyttää kun haluaisin tämän äkkiä alta pois niin pääsis jatkamaan normaalia elämää kun tässä on jo 2 viikkoa vuodettu....

Share this post


Link to post
Share on other sites

tyhmiä kysymyksiä taas: elikkä mullahän oli vuotoa jo ennen tyhjennyslääkkeitä ja vuoto loppui kokonaan heti seuraavana päivänä (vuotoa ei tullut koko aikana enemäpää kuin ennen lääkkeitä) ja sitten oli viikon vuotamatta ja nyt sitten eilen alkoi vähäinen rusehtava vuoto joka tänään on voimistunut. (on kuitenkin vielä sellaista rusehtavaa) eli onkohan tämä vielä sitä keskenmenovuotoa vai joko tämän voi laskea kp1 ? eli onko teille muilla vuoto välillä loppunut ja sitten alkanut uudelleen?

 

Mä olen ihan hermoheikko kun haluaisin jo päästä uuten kiertoon ja yritykseen... Tuntuu että kaikki muut ovat raskaana paitsi mä :girl_cry2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt ollut jo jonkin aikaa aina välillä rusehtavaa vuotoa. Aina välillä muutamana päivänä vuotaa pikkusen, sitten taas ei. En tiedä, että enteileekö sitten menkkoja vai mitä tämä on, mutta yhtään menkkakipuja ei ainakaan ole ollut, ja mulla on siis aina todella kipeät kuukautiset. Ehkäpä kroppa ei vaan vielä oikein tiedä, että miten pitäisi toimia. Tosin mulla keskenmenosta jo kuukausi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos tiedosta. Aloin jo huolestua kun välillä tulee rusehtavaa ja välillä ei. On vaan niin inhottavaa kun saa kokoajan kulkea joku rätti housuissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, tiedän tunteen :girl_mad:

 

Tänään vielä soittelin terveysasemalle, että olihan pissanäytteestä tehty raskaustesti nega ja kyllä oli. Mulle siis annettiin naistenpolilta lähete tuota näytettä varten, että saadaan varmistus loppuun saakka menneelle keskenmenolle. Nyt voi siis hyvillä mielin odotella niitä kuukautisia ja alkaa haaveilla siitä omasta vaavista :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla toimi lääkkeellinen vähän niin ja näin. Loppujen lopuksi kaikki meni hyvin. Sain ensin mifegynen ja siitä kahden päivän päästä cytotecit. Cytotecit eivät huomattavasti lisänneet vuodon määrää, joten menin seuraavana päivänä polille, jossa todettiin raskauspussin vielä olevan sisällä. Sain uuden satsin suun kautta ja materiaali oli lähtenyt liikkeelle. Lääkäri sai sen sitten otettua pois, mutta en tiedä olisiko se muuten tullut itsestään. Sain kotiin vielä lisää cytoteccejä.

 

Oletteko te muut saaneet mifegynen ja onko se aiheuttanut teille jo jotain kipuja? Minulla oli pahimmat kivut seuraavana päivänä mifegynen otosta ja kipu kohdistui kohdunkaulan alueelle todella voimakkaana. Kipulääkkeet eivät auttaneet. Mietin näin jälkikäteen (tyhjennys oli tammikuussa), että olisiko kipu voinut johtua kohdunsuun aukeamisesta? Kivut olivat pahoja jo ennen päivää ennen mifegyneä, joten toisaalta keskenmeno olisi saattanut edetä ilman lääkkeitäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Argh, tulen tänne purkautumaan, kun ottaa päähän tämä toiminta.girl_mad.gif Viime viikon torstaina todettiin ultrassa keskenmeno ja sain lähetteen tyhjennykseen. Naistentaudeilta piti soittaa mulle se tyhjennysaika, mutta eipä kuulunut mitään. Tänään rupesin itse soittelemaan ja sain ajan torstaille eli viikko tuosta lähetteen antamisesta. Yritin kysellä, että mitä oikein käytännössä tapahtuu ja minkä verran ja milloin tarvitsen sairaslomaa, koska minun pitää saada sijaiset töihini. Eipä sieltä mitään selvää vastausta annettu, mumisi vain jotakin jostakin esilääkkeestä (mifegyne?) ja että siitä parin päivän päästä otetaan cytotecit, jonka jälkeen tarvitsen x määrän sairaslomaa.

 

Nyt pelottaa, että aiheuttaako tuo esilääkitys jo jotain? Mikä sen funktio edes on? Kuinka kauan te olette olleet saikulla cytotecien jälkeen? Itselläni on liikunnallinen työ ja eipä ole kovin hauskaa urheilla jos on kovia kipuja/vuotoja. Nytkin on jo välillä tavallista useammin ja voimakkaampaa pistämistä liikunnan yhteydessä, mutta mitään ei ole vielä tapahtunut.

 

Onneksi on vaukkarit, muuten olisin ihan pihalla siitä mitä tapahtuu seuraavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esilääke ilmeisesti pehmentää kohdun kaulaa, jotta nuo cytotecit toimisivat paremmin. Ei pitäisi vielä aloittaa vuotoja.

 

Cytotecien jälkeen saa yleensä 2-3 päivää sairauslomaa. Siinä ajassa pitäisi loppua pahimmat kivut, mutta vuoto jatkuu usein pidempään. Monillahan vuotaa useita päiviä, yli viikon ym. Jossain vaiheessa vuoto tietysti on jo vähäisempää, kuukautisvuodon tapaista, eli jos pärjäät normaalisti sen kanssa töissä, niin varmaan sitten joidenkin päivien jälkeen myös tämän kanssa.

 

Mutta jos susta tuntuu, että et pärjää vuotojen kanssa töissä tuon sun työnkuvan kansssa, niin selitä asia rohkeasti lääkärille ja pyydä pidempää sairauslomaa.

 

Pahoittelut vielä tätäkin kautta ja voimia tilanteeseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni tehtiin lääkkeellinen tyhjennys reilu pari viikkoa sitten. Kokemus oli henkisesti rankempi kuin fyysisesti. Toki kivut olivat melkoiset ja pahoinvointi kovaa, oksensin kolmesti... Sain kaksi panacodia, kipupiikin, pahoinvointilääkkeen ja vielä yhde suun kautta otettavan särkylääkkeen. Olin melko pöllyissä ja väsynyt koko päivän. Sairaalassa meni 5 ja puoli tuntia.

Vuoto alkoi noin tunnin lääkkeen laittamisen jälkeen. kivut aikaisemmin. Hyytymiä tuli jo varhaisessa vaiheessa ja hoitaja katsoi vuodon alkanenne niin hyvin, että uskalsi päästää kotiin. Vuotoa kuukautismaisesti oli muutaman päivän, vielä välillä ajoittain pienen pientä tiputtelua. Nyt odotellaan varsinaisia kuukautisia tulevaksi, jotta yritys voi taas alkaa.

Hoitaja varoitteli, että "tulet vielä yllättymään että kuinka runsasta vuoto onkaan", mutta ei vuoto ollut perus kuukautisia runsaampaa. Se tässä toisaalta huolettaa, että onko sittenkään hoito onnistunut. Huomenna labrakokeisiin HCG-arvon mittaukseen. Toisaalta viikkoja oli vasta 8 takana, että ei ulos tultavaakaan välttämättä ollut kovinkaan paljoa...

Karmiva kokemus monellakin tapaa, mutta henkinen rasitus oli ehkä pahinta. Ja tämä seuraavien kuukautisten ja uuden yrityksen odottelu tuntuu aivan hirvittävän pitkältä! Toivossa on kuitenkin elettävä ja katsottava elämää eteenpäin. Toivottavasti ensi kerralla parempi onni myötä.

 

Esilääkityksenä mulla annettiin perjantaina (itse tyhjennys maanantaina) mifegyne ja sunnuntaiaamulla kivut olivat kovat. Maanantai aamulla oli jonkin virran vuotoa, sairaalaan mennessä kuitenkin loppunut.

Edited by keto-orvokki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin tuulimuna viime tiistaina rv 7+6. Keskiviikkona sain suun kautta Mifegynen ja eilen aamulla laitoin neljä Cytoteciä emättimeen. Vuoto alkoi melkein heti ja oli ensimmäiset pari tuntia melko runsasta. (Tavallista isompi side kastui varmaan tunnissa ihan täyteen.) Missään vaiheessa en ole huomannut mitään isoja hyytymiä, ja nyt huolettaakin, että onko kohtuun jäänyt vielä jotain jumiin. Vuoto jatkuu edelleen, mutta on suunnilleen kuukautisvuodon kaltaista. Täällä ei ole tarjolla muunlaista jälkitarkastusta kuin virtsasta tehtävä raskaustesti 5-6 viikon päästä, joten tässä nyt sitten jännityksellä odotellaan, että selvisinkö oikeasti tästä näin vähällä vai onko pahin vielä edessä :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin viime vuonna lokakuussa keskenmeno rv 8 ja sain lääkkeet tyhjennystä varten. Ne toimivatkin mielestäni ihan oikein, 2 tunnin kuluessa alkoi valtaisat kivut ja vuoto jossa tuli hyytymiä. vuoto kesti kaikkiaan kaksi päivää ja kolmen viikon kuluttua jälkitarkastuksessa selvisi ettei kohtu ollutkaan tyhjentynyt, suurin osa raskausmateriaalista oli vielä kohdussa. Siitä parin päivän päästä pääsin kaavintaan joka meni hyvin ja kaavinnasta 4 viikon kuluessa alkoi ensimmäiset kuukautiset.

 

Kovasti kummastelivat noiden lääkkeiden tehottomuutta, en sitten tiedä oliko sillä jotain merkitystä että alkio oli ollut jo muutaman viikon kuolleena turvotuksesta päätellen. Kuitenkin noilla viikoilla lääkkeiden olisi pitänyt tehota ihan oikein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkkeellinen tyhjennys tehtiin toukokuussa, onnistui hyvin eli muutamassa tunnissa tuli raskausmateriaali ja muutenkin suurin vuoto ulos. On-off tuhruilua ja hiukan runsaampaakin vuotelua jatkui yli 7 viikkoa tyhjennyksestä, nyt se on vihdoin loppu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saitteko jonkinlaisia jälkihoito-ohjeita? Mulla yritettiin lääkkeellistä tyhjennystä osastolla, mutta erittäin runsaan vuodon takia jouduin vielä kaavintaan. Pää oli sen verran sekaisin etten tajunnut kysyä mitään. Tyhjennys suoritettiin 11+1 ja sikiö oli kuollut rv9. Jälkitarkastusta ei kuulemma tarvita, vain kontroliverikoe vajaan kuukauden kuluttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ sain ainastaan ohjeeksi että jos vuoto alkaa haista tai itelle nousee kuume tai tulee kipuaja niin sitten yhteys poliklinikalle ettei vaan olis mitään tulehdusta. Ja mulle ei edes pitänyt tulla mitään kontrolliverikoetta, sanottiin vaan et jossain vaihees jos haluaa niin voi tehdä raskaustestin ja jos se on nega niin kaikki ok. (mut loppujen lopuksi verikoe kyllä sitten multa otettiin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuulimunaraskaus todettiin tänään, ekassa ultrassa, joten nyt odottelen kotona pillereiden tehon alkamista. :girl_to_take_umbrage2: Viikkoja piti olla noin 11.

 

Toivon todella olevani työkykyinen huomenna. Kohtuullisen pelottavia tarinoita täällä lueskellut. Pakko oli vain tehdä "jotain" jotta voi sitten jatkua yrittäminen.

 

Kiitos kaikille tarinoiden jakamisesta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vahvistettiin keskeytynyt keskenmeno viikolla 9. Sain samana päivänä lääkkeet mukaan kotiin ja pyynnöstäni kolme päivää sairaslomaa. Lääkäri olisi ensin kirjoittanut vain päivän, mutta selitin hänelle työnkuvaani ja pelkäsin mahdollisia kovia kipuja, joten sain sitten kolme päivää.

 

Parin tunnin päästä lääkkeiden laitoista alkoi vuoto, mutta se oli todella vähäistä, paljon vähäisempää kuin esim. kuukautisten ensimmäisenä päivänä. Vuotoa kesti noin 2 tuntia ja sitten se loppui kokonaan. Mitään jälkivuotoa ei tullut. Soitin lääkärille, kun epäilin, että tyhjennys ei mennyt ihan oppikirjan mukaan, mutta puhelimessa ollut lääkäri oli sitä mieltä, että huolehdin aivan turhaan, sillä raskausmateriaalia oli niin vähän, että varmaankin tuli pois, vaikka vuotoa oli vähän.

 

Asia kuitenkin mietitytti minua ja siirsin kolmen viikon päähän varattua jälkitarkastusaikaa viikolla aikaisemmaksi. Siellä sitten varmistui, että huoleni oli aiheellinen ja sain lähetteen kaavintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahin ehkä takana? Kauhean kamalalta kyllä tuntuu, ei voi muuta sanoa. :girl_sad: Lääkkeet sisään 17 aikoihin, 19 jälkeen alkoi tapahtumaan ja nyt toivottavasti pahin takana (jos ei ole panacodin tuomaa illuusiota?). Vaikka kyseessä oli vain tuulimuna, niin tavaraa näytti tulevan. Tuli vietettyä sellaiset 4h kuumassa suihkussa ukon kanssa. Onneksi oli tukena! :lipsrsealed:

 

Nyt sitten jännitetään että onko pahin takana vaiko vasta edessä. Ulos tulleet "knöllit" kyllä toivottavasti kertoisi että suurimmat tulleet ulos.

 

Ei oo kivaa. Mutta joskus näemmä pakollista. :girl_cry2:

 

muoks. Ja olisin saanut 3 päivää sairaslomaa. Tai sellaista mulle kirjoitettiinkin alkaen ensi maanantaista. Sitä ennen ei vaan yksinkertaisesti ehtisi olla pois normielosta. Uhallakin tein hommat tänään, niin on "puhdistautuminen" aloitettu... Kova olis aikomus mennä töihin huomenna. Saas nähä mitä yö tuo tullessaan...

Edited by mukelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yöllä heräilin kipuun kerran. Mutta töihin pääsin aamulla. Tosin ymmärrän miksi sitä sairaslomaa saa useamman päivän. Nyt vain toivotaan että kaikki raskausmateriaali poistui... Lyhyesti: ei kiva juttu mutta kyllä siitä hengissä selviää. :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei tepsinyt kovinkaan hyvin noi tyhjennystabut vaan homma jatkui itsekseen usean viikon ajan sen jälkeenkin, mutta en joutunut kaavintaan.

Pari tuntia tabujen ottamisen jälkeen sattui kauheesti mahaan, mutta vuotoa ei tullut kovinkaan paljon.. jonkin verran kyllä ja enemmän seuraavana aamuna kuin lääkkeenotto päivänä. Loput tuli ulos pari viikkoa myöhemmin itsekseen. En tiedä olivatko ne ekat kuukautiset vai edelleen tuohon km liittyvää jälkivuotoa. Välillä meinaan oli jo menossa kokonaan pois vuodut, mutta sitten tuli toi loppuhuipennus ja jotain molskahti pönttöön. Kävin siitä viikon päästä verinäytteessä ja raskaushormoni oli alle 5 joten kaikki oli poistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takana yksi kaavinta (kkm, rv 10), joten tällä kertaa (tm, rv 7) päätin kokeilla lääkkeellistä tyhjennystä. Suurella epäilyksellä ja pelolla ja oletuksena, ettei homma lähde käyntiin ollenkaan tai lähtee niin hyvin, että seuraa ambulanssimatka sairaalaan. Mutta homma sujuikin hyvin. Aamulla ensin Burana ja Panacod. Sitten puolen tunnin päästä Cytotegit sisälle. Tunnin verran makoilua, jotta tabletit sulaisi hyvin eikä lähtisi valumaan (ei käsketty, mutta ajattelin, että on viisasta). Sitten tunnin verran rauhallista istuskelua ja loppupäivä normaalia touhuilua sisällä. Missään vaiheessa ei mitään hillitöntä vuotoa, vaan tasaisen keskirunsasta. Illalla tipahti raskauspussi ulos ja sen jälkeen vuoto jatkui edelleen tasaisena. Nyt kolme vuorokautta aloituksen jälkeen edelleen kuukautisvuodon tapaista, aavistuksen runsaampaa, silloin tällöin ulos hulahtavaa vuotoa. Tyhjennyspäivänä otin alkusärkylääkeannoksen jälkeen päivän mittaan 3xburana400 ja sen jälkeen olen ottanut muutaman ennemminkin tulehduksen ehkäisyyn kuin kipuun. Raskauspussin ulostuloa ennen kivisti normi kuukautiskivun verran, mutta muutoin ei ole sattunut eikä juuri tuntunutkaan yhtään.

 

Näinkin helpolla voi siis päästä. Ja näillä kokemuksilla valitsisin lääkkeet toisenkin kerran, vaikkei mitään takeita ole siitä, että silloinkin sujuisi yhtä hyvin.

 

Ellei mitään takapakkia tule, ajattelin suunnata jälkitarkastukseen yksityiselle, kunhan vuoto on lakannut. Jotta saa ultran avulla varmuuden siitä, että kaikki on tullut ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka tavallista on, että Cytotecit määrätään myös spontaanin keskenmenon jälkeen? Mulla tuli siis enimmät raskausmateriaalit viime yön ja aamun aikana itsestään ulos, mutta ultrassa kohdussa näkyi vielä jotain, luultavasti verihyytymää, ja määrättiin 4 kpl Cytotecia. Kramppeja ja vuotoa oli muutenkin paljon, ja edelleen vuotaa itsestäänkin, niin hirvittää laittaa noita tabletteja vielä lisäksi?! Lääkäri kyllä suositteli, kai siksi että homma hoituisi varmemmin ja nopeammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi että, isot pahoittelut :( Lääkkeillä halutaan varmaankin kaiken "raskausmateriaalin" (voi että mä inhoan tuota sanaa) poistuminen varmistaa, kun sulla oli raskaus kuitenkin jo noin pitkällä. Olen niin pahoillani :(

 

Jos vuodat paljon, miten saat cytotecit laitettua/pysymään...? Voisitko kysyä lääkäriltä vielä uudestaan...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tuesta! :lipsrsealed: Näinhän se varmaan on, että parempi saada varmasti kaikki pois mahdollisimman pian. En enää niin paljon vuoda että kai ne ehtii vaikuttaa, makuulla neuvoivat laittamaan. Hoitaja soitti vielä polilta että hemoglobiini oli hyvä, joten senkään suhteen ei pitäisi olla huolta, vaikka vuotoa tulisi enemmänkin. Myös neuvolatäti suositteli ottamaan Cytotecit, riittävän kipulääkityksen kera. Kaipa sen kestää, tuskin nyt paljon pahemmaksi voi mennä kuin viimeöinen "synnytys". :(

On kyllä hirveä sana toi "raskausmateriaali", mutta ei taida parempaakaan olla. Ja on se ehkä kuitenkin kivempi kuin "veriklimpit ja sikiöpussi", kuten ensin meinasin kirjoittaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Varmasti on "parasta", jos ne cytotecit otat ja materiaali poistuisi. Ja tosiaan kunnolla kipulääkettä ennen cytotecejä. En liioin usko, että voi paljon pahemmaksi mennä, jos sulla on on enin raskausmateriaali tullut, mutta toisaalta vuotoa voi tulla vielä paljonkin... Jaksamista kovasti :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin Cytotecit, mutta laitoin vain 2 kerralla. Niistäkin tuli tosi kovat kivut ja aika nopeasti, mutta ei onneksi älyttömän kauaa kestänyt. Kipulääkekään ei tuntunut juuri auttavan, vaikka en tietysti tiedä kuinka paha olisi ollut ilman... Ei kuitenkaan tullut pahoinvointia, vatsaoireita tai ihan hillitöntä vuotoa, joten uskalsin nyt laittaa loputkin 2. En tiedä oliko tyhmä temppu mennä näin omin päin säätämään annostuksen kanssa, ja nyt joutuu useampaan otteeseen kipuilemaan, mutta eiköhän sieltä näinkin loput ulos tule. Huoh, on tää rankkaa, mutta ehkä tää fyysinen kokeminen jotenkin helpottaakin ylipääsemistä, sitten kun kivut loppuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now