Sign in to follow this  
Followers 0
Guest heijo

Ensimmäiset vaatteet kaksosille?

20 posts in this topic

Heips!

 

Minkä kokoisia vaatteita ja mistä ostitte kaksosille ihan alkuun? Olen yrittänyt joka kaupasta löytää tarpeeksi pieniä vaatteita, mutta en ole onnistunut löytämään. Tuntuu kaikkialta olevan pienimmät koot joko loppu tai sit niitä ei olekaan valikoimissa... Onko joitain hyviä nettikauppoja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytettiin kotiutuessa 46cm vaatteita ja 50 senttisiä, jotka olivat siinä vaiheessa vielä selkeästi isoja.. 50 senttisiä löytyy kaikista peruskaupoista (tosin esim tutan 50cm on paljon isompia kuin muut) kuten H&M, lindex, kappAhl, prisma, citymarket ja tietty lastenvaateliikkeistä. 46 senttisiä on ainakin hennesillä ja (en nyt tiedä missä päin asut) vantaan varistossa olevasta Lastentarvike -liikkeestä. En tiedä, että kannattaako alle 50cm vaatteita ostaa etukäteen, sillä jos vauvat syntyvät täysiaikaisina, ovat 50cm varmasti hyviä.

 

Niin ja hennesin nettikaupastakin varmasti voi tilata. Lisäksi www.kenguru.fi on hyvä nettikauppojen (ym) hakupaikka.

 

muoks. näköjään olitkin tampereelta, joten vantaan liikkeestä ei ole paljoakaan apua.. ;)

Edited by dizo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lindexiltä ja H&M:ltä löytyy aika hyvin 44cm ja 50cm vaatteita vastasyntyneiden mallistoista. Itse tiesin tarkalleen esikoisen koon ennen suunniteltua sektiota, joten siksi hankin sopivat vaatteet pikkuiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuosta tajusinkin juuri sekoilleeni.. Eli siis 44 senttisiä oli oikeasti ne meidänkin vaatteet, eikä mitään 46 senttisiä.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli vain muutama 50 cm tai sitä pienempi vaate. Kotiutumishaalarina oli 50 senttinen ihanuus, mutta kuinkas ollakaan, ei mahtunut meidän pojalle joka oli syntyessään 49cm pitkä. Vauvat syntyivät 37+4 ja olivat ihan normaalin vauvan kokoisia, vähän alle 3kg ja melkein 50cm.

 

Hirveästi en siis hamstraisi ainakaan alle 50cm vaatteita, niitä ehtii kyllä haalia sitten, jos tulevat paljon etuajassa tai muuten ovat pienikokoisia. Mustakin tuntui, että 56 kokoa käytettiin ikuisuus mutta 62 jäi tosi vähälle käytölle, samoin 74. 56 kokoa meillä oli aika paljon ja hyvä niin, kun varsinkin poika oli kova puklaamaan.

 

Mun serkku toi Englannista meille läjän niitä ihan pieniä vauvanvaatteita, joista osa sitten oli kerran päällä ja osa ei mahtunut ollenkaan. Et jos reissua on tiedossa tutuilla, kannattaa laittaa asialle jos niitä pieniä vaatteita haluaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hamstrasin aikanaan 50 cm:siä vaatteita pääasiassa huuto.netistä, mutta jotain myös uutena. Huutiksesta löysin myös 44 cm:siä bodyja, puolipotkareita ja unihaalareita. Ne tosin jäivät sitten käyttämättä, kun vauvamme syntyivät "isokokoisina" (49 cm, 2,5-3 kg). ;)50 cm:siä vaatteita käytettiinkin sitten todella kauan ja olivathan ne alkuun todella isoja (ts. pöksyt ylettivät kainaloihin asti).

 

Netistä löytyy myöskin vaatteita ja kestovaippoja keskosille/pienille vastasyntyneille. Valitettavasti en muista nyt yhdenkään kaupan nimeä (tätä se äitiys teettää... :rolleyes: ), mutta eiköhän googlettamalla jotain löydy. Kyse on ihan suomalaisista nettikaupoista. Ja kannattaa tosiaan kiertää nämä "perusputiikitkin" (Lindex, KappAhl, H&M...) läpi. (Ainakin huutiksesta ostamani pikkiriikkiset vaatteet taisivat olla Lindexin ja KappAhlin mallistoa.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen hankkimaan 50 cm vaatteita, ja siten, että kummallekin on ainakin 5 vaatekertaa. Meillä ei ehkä ollut tarpeeksi noita 50 cm kokoja, ja sen vuoksi pyöritän pesukonetta joka päivä, ettei puhtaat vaatteet pääse loppumaan. Toki mukana peseytyy myös harsoja ja pyyhkeitä, niitäkin kuluu kovaa vauhtia. Ja (sisä)tumppuja kannattaa olla useat, meillä ainakin varsinkin poika imeskelee nälissään tumput märiksi, ja niitäkin saa pestä kovaa tahtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tumpuista tuli mieleen, että meillä niitä ei ole käytetty ollenkaan sisällä, ainoastaan ulkona. Sairaalaan mies toi tumput molemmille, mutta siellä sanottiin, että se minkä raapivat itseään niin ei haittaa. Kehittää kuulemma vaan jotain ihon vastustuskykyä tms, en nyt enää muista tarkkaan. :P

 

Muoks. Ja mä tykkäsin (tykkään edelleen) puolipotkareista, jolloin sukkia ei tarvi tai ne pysyy paremmin jalassa kun housuissa on jalkaterät. Meni nimittäin hermo pienten sukkien jatkuvaan putoilemiseen. ;)

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sama. Ei myssyjä meilläkään. Ekana päivänä oli sairaalassa, ei sen jälkeen. Ja meillä on jäänyt kanssa lähes täysin käyttämättä kokopotkarit, sukkikset on nykyään ykkösjuttu ;)

 

Meneekö tää jo OT:ksi... :rolleyes:

 

Mutta pointtina se, että kaikki, minkä voi tehdä arkea helpottaakseen, on tervetullutta. Vaatteista lähtien. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä vaatteita pitää olla pikkuvauvoilla reilusti. Meillä esim. saattoivat kumpikin puklata vaikka 8 kertaa päivässä. Yhtä monta vaatekertaa siis hyvällä tuurilla per vauva ja mulla kanssa uusiksi... Ja koosta, ainakaan alle 50cm vaatteita ei kannata ehkä etukäteen ostaa. Jos sattuvat synymään kovin pieninä, ehtii ne huippupienet ostaa myöhemminkin. Ja kaksoset kuitenkin voi syntyä myös ihan normikokoisina ja kasvaa 50cm vaatteista äkkiä ulos. Mä vannoin kanssa bodyjen ja puolipotkarien nimeen. Ja alussa kietaisubodyt neppareilla oli parhaita!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kovasti vastauksista. Sinnikkäällä kauppojen kiertelyllä olen saanut kasaan toivottavasti riittävän pienten vaatteiden varaston. Bodyja on varmaan ihan riittävästi, mutta noita puolipotkareita sais olla ehkä enemmän... Täytyy sit tarpeen vaatiessa ostaa lisää :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puolipotkarit ei likaannu samaa tahtia kuin bodyt, kun puklut tulee enimmäkseen vain siihen kaulalle/rinnuksille, joten ei haittaa, vaikka bodeja ja potkareita ei olisi yhtä paljon, bodyt ovat tärkeämpiä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin myös vain koon 50/56 vaatteita sillä ajatuksella, että pienempiä saa sitten tarvittaessa vauvojen synnyttyäkin. Ja hyvä näin, sillä vauvat olivat syntyessään 2770g/48cm ja 3140g/49cm. Olihan osa koon 50 vaatteista isoja (varsinkin pienemmälle vauvalle), mutta jo parissa viikossa rupes istumaan paremmin. Ei tuo kotona kovasti haitannut, että vaatteet vähän alkuun roikkui päällä. 

Mä oon tykännyt kapeemmista malleista bodyissä, koska ne on istuneet paremmin meijän vauvojen päälle. Kaikki leveämmät bodyt on jäänyt käyttämättä.

Ja edellesiä kompaten oon tykännyt terällisistä vaatteista ja käännettävistä hihansuista. Sukkia saa pistää pitkin päivää takaisin jalkaan. Näitä vaan löytää nykyään uutena tosi vähän. Onneksi kirpparilta löytynyt ihan hyvin. Käännettävät hihansuut on ehkäisseet hyvin naarmut kasvoissa, kun nälkäisen vauvan pienet kädet viuhtoo ihan hallitsemattomasti. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin myös valmistautunut lähinnä 50-56 + äitiyspakkauksen jättivaatteilla ja sit kotiin päästyäni heti tyhjentämään lindexin 44- osasto kun vauvat syntyi 38,5cm/1735g ja 46cm/2195g. Eli olisi kannattanut jotain ihan pikkuisia vaatteita hankkia kun alussa kaikki olivat valtavia. Vauvoja on huomattavasti helpompi käsitellä kun eivät huku vaatteisiin.

Käännettävät hihansuut ja kietaisubodyt ihan pienille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0