Severiina

Maitoallergia

1128 posts in this topic

Meillä taaperoikäinen maitoallergikko (ja keliaakikko). Voiko mennä ohi? Mitä korvaavia tuotteita on käytössä? Meillä soija- ja riisimaito.

Ruokavinkkejä otetaan vastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei maito- ja soija- allergikolle kelpaa oikeastaan mikään mölön korvike. Rintaa imi yli vuosikkaaksi halukkasti, sitten lopetti. Almironia käytössä, riisimaidot eivät uppoa :P Kauramaito saa jo aikaan puistatuksenkin :rolleyes: Hiljaa hyvä tulee..

Parivuotiaana lähtee n. 90%:lla maitoallergia pois, toivotaan ettemme kumpikaan kuulu tuohon vähemmistöön ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi on vielä mahassa, mutta itselläni on ollut maitoallergia.

Ensimmäisen kerran se todettiin vauvana ja kesti johonkin parin vuoden ikään saakka. Tuolloin ei mitään kummoisia valmisteita ollut tarjolla, äiti osti apteekista soijamaitoa mutta muuten mentiin ihan maidottomalla ruokavaliolla.

 

Maitoallergia puhkesi uudelleen teini-iän kynnyksellä 10-vuotiaana ja kesti n. 20-vuotiaaksi. Tuo johtui kuulemma hormonitoiminnan aktivoitumisesta.

 

Noin pienen ruokavalioon en osaa ehdotuksia tehdä, vähän isommalle voi sitten tarjoilla ihan normaalia ruokaa mutta maidottomana. melkein kaikesta kun saa ihan hyvän kun maidon vaan jättää pois tai vaihtaa johonkin muuhun.

 

Niin ja mulla oli myös vauvana keliakia joka meni ohi myös joskus pari vuotiaana eikä ole koskaan palannut. Eli toivoa on. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt 2 v 4kk tyttö jolla maitoallergia ihan pienestä pitäen. Imetyksen aikana jouduin itse olomaan maidottomalla ruokavaliolla, koska iho-oireili pienellä niin hurjasti. Nyt myöhemmin oireet on muuttuneet, iho-oireet poistuneet tilalle tulleet ruoansulatusvaivat.

 

Meillä tyttö on almironin jälkeen juonut sujuvasti kaurajuomaa, ja tykkää siitä. Jugurttina syö alproja ja yosia. Välillä tuntuu että soijaiset alprot ei maistu niin, vaan kaurapohjaiset yosat uppoaa paremmin.

 

Meillä koko perhe syö pääasiassa samaa ruokaa. Ruoanlaittoon käytän tarvittaessa nestemäistä keijua, leivänpäällä syödään myös keijua. Ruokakerman korvaan sillä gogreenin "kermankorvikkeella" tai kookosmaidolla. Jos on sitten tarpeen, niin teen tytölle oman annoksen, esim. perunamuusia tai riisipuuroa. Aina tasaisin välein testataan olisiko allergia väistynyt. Lääkäri suositteli kokeilemaan lahtoosittomia hapanmaitotuotteita ruuanvalmistuksessa, eli vaikka kermaviiliä lihapullissa.

 

Itse en ole kokenut tytön allergiaa mitenkään vaikeana, kun eihän ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin elää sen kanssa. Muille, esim mummolle asia on vaikeampi ja aina repii harmaitahiuksia kun kyläillään. Yleensä kuljetan varmuudeksi neidille omat ruoat mukaan, ja kun mennään syntymäpäiville, niin varaan muumikeksejä, omaa pullaa, ja vohveleita mukaan.

 

Nyt, kun ikää on reilu 2 v, niin neiti on ruvennut havaitsemaan sen, että ei saa samoja herkkuja kuin muut. Aika kivuttomasti ollaan päästy, kun olen aina selittänyt, että tämä on toisten herkku, ja tämä on Ookin herkku. Yleensä tyytyy tähän selitykseen. Ehkä asiaa on auttanut se, että mulla itsellä on laktoosi ja kotona kaikilla on ns. omat maidot. Miehellä tavallinen maito, tytöllä kauramaito ja mulla laktoositon. On siis tottunut, että ei saa "toisten juttuja". Ja tärkeetä musta on se, että on aina jotain korvaavaa tarjolla, näin ei koe eriarvoisuutta ja tule paha mieli.

 

Ilokseni oon huomannu, että esim. pakastealtaasta löytyy Oolannin valmis pyttipannu, jonka makkarassa ei ole lainkaan maitoproteiinia. Harvoin syödään, mutta kiire varana loistava. Sitten olen löynänyt k-kaupan ruokalehtisestä monta maidotonta ruokaohjetta mm. kanaa mango-omena-riisipedillä. Voin tuoda tänne, jos joku haluaa kokeilla. En nyt ulkoa muista.

 

Toivossa elän, että meilläkin tuo allergia väistyisi ja tyttö saisi nauttia ihan tavallisesta ruokavaliosta. Mutta jos niin ei käy, niin täytyy vaan pientä valmistaa ja opastaa asiassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lääkäri suositteli kokeilemaan lahtoosittomia hapanmaitotuotteita ruuanvalmistuksessa, eli vaikka kermaviiliä lihapullissa.

Miksi ihmeessä? Eihän maitoallergiaan laktoosi liity?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ei liitykään, mutta laktoosittomat maitotuotteet ovat pidemmälle jalostettuja ja niissä ainesosat ovat pilkottu pienemmeksi. Siksi ne imeytyvät ja sulavat paremmin elimistössä ja aiheuttavat tottumattomalle vähemmän ruoansulatusvaivoja. Toisin sanottuna laktoosittomat maitotuoteet eivät ole niin "kovaa tavaraa" kuin ihan tavalliset maitotuotteet.

 

Näin minulle asia keskussairaalassa selitettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tytöllä oli 6½ vuotiaaksi maitoproteiini allergia... 4 vuotiaana tuli soija allergia ihan pelkästään sen takia, että tyhmyyksissäni syötin soija tuotteita liikaa, maito oli soijasta ja yogurtit. Joten olkaa te fiksumpia ja säännöstelkää sitä soijan käyttöä.

Ruoka oli aina tehtävä itse, mitään ei löytynyt valmiina, kaikkiin oli tungettu heraa, kermaa, maitoa, maitoproteiinia, laktoosia jne jne....joten kaupassa käynti kesti toisinaan todella pitkään kun luin niitä takatekstejä.

 

Nyt tyttö on 8½ ja mahavaivat ovat taas alkaneet ja ensi viikolla menemme lääkäriin ja katsotaan onko tämä vanha vaiva tullut sitten takaisin.

Meillä tehtiin verikokeet ja altistus maitoproteiini allergian toteamiseksi. Mutta tiesin, että allergia on maidosta johtuvaa sillä normaali lapsi ei makaa naama harmaana sängyssä ja itke vatsavaivoja heti syötyään ruokaa, jäätelöä, yogurttia jne. Joten merkit olivat todella selvät.

 

Nuorempi lapsi onkin sitten moniallergikko. Siis ruualle muttei eläimille tai koivupölyille tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidä esikoisella todettiin maitoallergia 1v2kk iässä. Reilu 2,5vuotiaana maito alkoi taas sopimaan.

 

Nyt nuoremmalla mitä ilmeisimmin on maitoallergia myös, mutta selvittely on vielä kesken. Tietysti toivon, että menisi yhtä nopeasti ohi kuin esikoisellakin, jos tämä nyt maitoallergiaa todella on.

 

Minä en ole maidottomuutta kokenut mitenkään hankalana. Itse olen ainakin onnistunut löytämään kaupasta aika monia maidottomia tuotteita. No, meillä ruoka tehdään tietysti aina itse noin muutenkin. Aika pitkälle ollaan menty ruokaohjeiden kanssa niin, että kaikesta mistä vain voi maito jätetään vaan pois. Esim. lettutaikinaan ei laiteta maitoa ollenkaan vaan ne tehdään veteen, makaronilaatikon munamaidon sijaan laitetaan ainoastaan kananmunaa jne. Jos maitoa on pakko käyttää käytämme kaura- tai riisimaitoa.

 

Meillä esikoisen maitoallergia näkyi ainoastaan verikokeessa. Sivelyssä ja prick-testeissä ei näkynyt mitään. Tietysti sitten tehtiin välttämis-altistus-koe, jossa oireet varmistuivat. Pienemmälle tehtiin prickit viikko sitten ja ne olivat nollilla, eli mitään allergiaa ei näkynyt.Maidoton ruokavalio on vienyt kuitenkin oireet mennessään. Huomenna tulee verikokeiden tulokset...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä pitäisikö tästä aloittaa ihan oma ketjunsa, mutta miten olette käytännössä toteuttaneet maidottoman imetysruokavalion? Joo, ei selkeitä maitotuotteita tietenkään, mutta mitenkäs kun esimerkiksi margariinissa on piimää (:blink:)? Mitä pitäisi osata katsoa tuoteselosteesta? Oletteko olleet samanaikaisesti munattomalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aika helppoa se sitten oli, kun aloitti (ja oli pakko, kun ei ukko pulloa huolinut). Becelin vihreä margariini on muuten maidoton (ja muutenkin terveellisin vaihtoehto markkinoilla olevista ;))

Munatonta mun ei tarvinnut suorittaa kuin kokeiluna pari viikkoa, ukolla siis 5/5 muna-allergia, mutta ei oireillut rintamaidon kautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojalla 5kk todettiin juuri altistuksessa maitoallergia (ihotesteissä oli nollaa) ja aloitin kokeeksi lääkärin kehotuksesta parin viikon maidottoman dietin.

 

Meillä ongelmana on kova silmien raapiminen. Imettäessä joudun pitämään käsistä kiinni ettei raapisi itseään verille. Yön jäljiltä kaveri onkin sitten ihan naama ruvella :blink:

 

En tiedä vielä auttaako raapimiseen mun ruokavalion muutos, mutta parin viikon päästä toivottavasti selviää.

 

Onko muilla maitoallergisilla vastaavia oireita?

 

Sitten vielä kiinteistä. Oletteko antaneet maitoallergiselle vain yhtä ainetta kerrallaan? Esim. perunaa viikko tms. Vai miten olette ottaaneet uusia ruokia ruokavalioon?

Edited by Nallekarhu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä oireita maitoallergiaan tyypillisesti kuuluu? Kuinka nopeasti maidottoman ruokavalion aloittamisen jälkeen oireet ovat kadonneet? Riittääkö imetysvaiheessa äidin maidoton ruokavalio vai pitäisikö aina välttää myös kananmunaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitä oireita maitoallergiaan tyypillisesti kuuluu? Kuinka nopeasti maidottoman ruokavalion aloittamisen jälkeen oireet ovat kadonneet? Riittääkö imetysvaiheessa äidin maidoton ruokavalio vai pitäisikö aina välttää myös kananmunaa?

 

Missään nimessä noita ei saa lähteä lääkäriä näkemättä itse kokeilemaan, siinä menee äidin ruokavalio niin kevyeksi. Maitoallergia oireilee joko iho- tai suolisto-oireina, eli tulee ihottumaa tai ripulia/oksentelua, vauva ei välttämättä halua syödä lainkaan. Sitten vaan yhteyttä neuvolaan tai lääkäriin ja selvittelyihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lainaus Vauva.fi -sivustolta, jossa vastaavaa keskustelua aiheesta:

 

mm. seuraavat ovat allergiaoireita

1. iho-oireet, eli lehahdukset, näpyt, ihottumat, urtikaria, kuivat läiskät, kolikkoihottuma, karsta jne.

2. suolioireet eli vihreä ja limainen, löysä ja haiseva tms. kakka, kakkaa tulee normaalin muutaman kerran sijaan jopa 10-15 kertaa, ilmavaivat, ummetus, pulauttelu, oksentelu jne. Tähän lasken juuri nuo rintaraivarit, jotka meillä ovat loppuneet imetysdieetin myötä

3. hengitystieoireet, esim. nuha, rohina, hengenahdistus, jatkuva sairastelu jne.

 

Etsin netistä maitoallergian oireista tietoa, sillä meidän pojalla (ikää nyt 2 kk) on iltaisin mahakipua, hänen kakkansa on vihreää ja löysää ja sitä tulee harvemmin, hän rupsuttelee paljon, rintaraivareita tulee ainakin kerran joka päivä, syönnin päälle pulauttelee kovasti, hänellä on pientä nuhanpoikasta ja hänen hengityksensä rohisee (etenkin nukkuessa vauva välillä "kuorsaa"). Mieheni äiti on lääkäri ja epäili, että olisiko pojalla maitoallergiaa. Olin miettinyt mahdollisuutta aiemmin itsekin, mutta nyt alkoi todella huolestuttaa. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neidillä todettu maitoallergia ja nyt oltu molemmat 5kk maidottomalla. Minä siis vielä imetän, koska apteekin maidot ei uppoa. Tuttipulloa meillä ei ole huolittu ikään. Oisko täällä jollain vinkkejä, miten saisin maidoista "paremman" makuisia ja saatais neiti niitä juomaan. Pian saadaan kyllä kokeilla riisimaitoa tai kauramaitoa, mutta ainakin mun suussa ne maistuivat ihan yhtä kamalille kuin nuo apteekin korvikkeetkin :rolleyes:

Edited by Fifi08

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä jäppinen osasi juoda almironia vasta tuossa vuoden iän tienoilla (ihan hiukka alle). Eli ei auttanut mikään muu kuin pitkät tarhapäivät parin kkden ajan ;)

 

Riisi- tai kauramaitoa ei suostu juomaan vieläkään, vaikka kuinka on maaniteltu :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös todettu maitoallergia tytön ollessa vajaa 11 kk. Ongelmana on vain se, ettei suostu juomaan Nutri-Soijaa yhtään, vaan kääntää pään pois jo haistaessaan maidon. Mitä olette antaneet lapselle vastaavassa tilanteessa. Lääkäri sanoi reseptiä kirjoittaessaan, että kaupan maitoja voisi käyttää vasta 2 vuoden iässä. Eli rajaako se riisi- ja kauramaidot pois? Imetän vielä, mutta en haluaisi jatkaa sentään vielä toista vuotta! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lääkäri sanoi reseptiä kirjoittaessaan, että kaupan maitoja voisi käyttää vasta 2 vuoden iässä. Eli rajaako se riisi- ja kauramaidot pois? Imetän vielä, mutta en haluaisi jatkaa sentään vielä toista vuotta! :lol:

 

Kaupan maitoja voi käyttää (ainakin osaa, en tiedä onko joissain liikaa vitamiineja tms?), mutta se on aika sama kuin antaisit vettä ja kalkkilisää. Allergisen lapsen pitäisi siis sen takia juoda korviketta 2v asti, jotta saa riittävästi ravintoaineita.

 

Näin siis teoriassa.

 

Käytännössä käytiin 1v1kk maitoallergikon kanssa lääkäriä konsultoimassa, joka oli sitä mieltä, ettei tarvitse korviketta, koska olen vielä muutaman kuukauden ajatellut imettää. Eli sen sijaan, että tehtäisiin maitoaltistuksia, testattaisiin korvikkeita ja vieroitettaisiin rinnasta, odotellaan muutama kuukausi ja todennäköisesti voidaan siirtyä tavallisiin/hapanmaitotuotteisiin. Niin ja pojan ruokavalio on aika laaja, joten ei senkään vuoksi tarvita korvikkeita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäiseksi ajattelit xedra imettää? Onko tarkoitus aloittaa hapanmaitovalmisteilla kokeilua?

 

Itselläkin on käynyt mielessä, että jos jatkaisin vielä jonkin aikaa imetystä ja testaisi sitten lehmänmaitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on maitoallerginen poika, allergia todettiin lapsen ollessa n. 4 kuukautta vanha. Hän oli ensin kaupan korvikkeilla, sitten kokeiltiin Almiron peptiä ja nyt meillä juodaan Neocatea. Viime kuussa saimme vihdoin Kelalta erityiskorvaavuuden, on tuo Neocate aika jäätävän hintaista. Lapsi oireilee ihottumalla ja Neocaten käytön myötä ihottuma vartalosta on hävinnyt täysin, kasvoihin vielä puskee, jos jätämme kortisonivoiteen pidemmäksi aikaa pois käytöstä. Lapsella on myös atooppinen ihottuma, jota hoidetaan suihkuttamalla ja rasvaamalla ahkerasti. Onneksi poika on alusta saakka suostunut juomaan noita apteekin jauheita ihan ongelmitta, muuten oltaisiinkin aika pulassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minkä ikäiseksi ajattelit xedra imettää? Onko tarkoitus aloittaa hapanmaitovalmisteilla kokeilua?

 

Varmaan noin 1,5 vuotiaaksi. Joka tapauksessa vierotus on edessä viimeistään 2v synttärien lähestyessä, sopi sitten maito tai ei.

 

Ei olla oikein vielä päätetty millä sitten aloitettaisiin, mutta ilmeisesti juustot, hapanmaitovalmisteet, luomumaito ja laktoositon maito ovat helpompia masulle kuin tavallinen maito. Ehkä aloitetaan pizzajuustosta :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä epäilen myös maitoallergiaa, Sennalla oli todella paha leiskuvan punainen ihottuma läikkinä raajoissa ja koko vatsan alueella. Se vaihteli kahdesta huippupahasta päivästä kohtalaisen siedettävän näköiseksi (2 vkoa jatkui ja oli pakko tehdä jotain asialle). Itse kyllä oli pakko toimia ruokavaliotestillä eli maidoton/munaton ja kirjaan oire- sekä ruokapäiväkirjaa ylös, että on näyttiä lääkärille. Lisäksi aloin rasvaamaan kaksi/kolme kertaa päivässä, taitaa olla myös atooppinen iho. Nämä selvinnevät tiistaina lastenpolilla.. (lähdin vasta nokkosrokko-ihottuman ilmentymisen jälkeisenä päivänä neuvolaan näytille)

 

OT: Itseä huolettaa, kun ei ole tuota vakuutusta hankittu. Pitäisikö se käydä tekemässä ennen lääkärikäyntiä. Muistelen, että vakuutus ei korvaisi sairauksia, jotka on todettu ennen sen ottoa??

Edited by Sugar

Share this post


Link to post
Share on other sites
OT: Itseä huolettaa, kun ei ole tuota vakuutusta hankittu. Pitäisikö se käydä tekemässä ennen lääkärikäyntiä. Muistelen, että vakuutus ei korvaisi sairauksia, jotka on todettu ennen sen ottoa??

 

Jep, todetut jutut yleensä jää vakuutuksen ulkopuolelle. Jotain juttua olen kuullut, että pelkkä maininta ihottumista neuvolakortissa olisi riittänyt siihen, että vakuutuksesta olisi suljettu pois allergiat, mutta saattoipa olla vain juttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin just päivää ennen vakuutuksen, kuin lääkärikäynti oli.. meni viimetipalle. Jo todettu lonkkaluksaatio ei kuulu korvauksen piiriin, eli varmasti olis poissuljettu allergiatkin, jos olis todettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.