MissPiggy

Raskaus ja liikunta

278 posts in this topic

Itsellä liikunta on painottunut lähinnä tuohon koiran kanssa lenkkeilyyn, jota sitten tosin on harrastettu senkin edestä ;-) Vauhti vaan tuntuu hiljenevän ja askel lyhenevän... Kumma juttu ;) Sen olen huomannut että jalat menevät helpommin maitohapoille kun on ylämäkeä tai portaita ja pientä puuskutustakin saattaa olla ilmassa. Mutta edelleen periaatteesta kieltäydyn töissäkin käyttämästä hissä neljänteeen kerrokseen kiivetessä. aktsotaan kuinka pitkälle tämä riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla loppui jumppaaminen ja juoksulenkit kyllä heti plussan jälkeen. Alkoi vaan tuntua huonolta. Lisäksi olin rv 25 asti niin väsynyt, että iltaisin töiden jälkeen ei todellakaan jaksanut tehdä muuta kuin levätä. Koiran lenkkeilyttämisestä en sen sijaan ole missään vaiheessa tinkinyt, sitä tehdään edelleen vaikkakin tahti on hiipunut puoleen aikaisemmasta ja lenkit lyhentyneet. Oliskohan kaksi tai kolme kertaa kun olen pyytänyt miestä käyttämään koiran kun en kerta kaikkiaan ole jaksanut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla loppui säännöllinen aerobicissa käynti plussaan. Rinnat kipeytyivät ja paisuivat nopeasti eikä jumppaaminen painavien, kipeiden rintojen kanssa tuntunut mukavalta. Sellaisia urheiluliivejä ei varmaan olekaan, joilla nämä hinkit saisi pysymään paikoillaan :rolleyes: Samaisesta syystä myös juoksulenkkeily on jäänyt. Raskausajan liikuntana mulla on ollut kävely, pyöräily ja uinti. Rullaluistelu houkuttaisi, mutta en ole siinä kovin taitava, joten ole halunnut ottaa kaatumisen riskiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei onnistu enää kävelylenkitkään... Mahaan tulee kävellessä ihan alhaalle niin paha kipu - joko oikealle tai vasemmalle, se vaihtelee - että on pakko lopettaa käveleminen. Edes fysioterapeutin suosittelema tukivyö ei tähän auta. Ilmeisesti kohdun kannattimet tai jotkut vastaavat vaan ärtyvät tärähtelystä.

 

Lihasliikkeitä olen toistaiseksi pystynyt tekemään, mutta aerobisen kunnon osalta tilanne varmaankin vaan jatkaa heikkenemistään synnytykseen ja siitä toipumiseen saakka...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin vikan kerran punttiksella rv 41+5 jumppaamassa kädet. Rv 41+4 tein vielä kyykkytreenin - tosin vain 40-50 kilolla eli noin puolella normaalipainoista. Rv 41+0 kävin nostamassa raskausajan penkkiennätyksen 75kg :D Kaikesta huolimatta synnytys ei käynnistynyt itsekseen (treenit eivät edes saaneet supistuksia aikaiseksi) vaan käynnistettiin lopulta 42+0.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä kuuluisi ehkä jonnekin "tyhmät kysymykset"-osastolle, mutta koska liittyy liikuntaan niin laitan tänne. Eli jostain luin, että raskausaikana pitäisi välttää uimista kylmässä vedessä, niin mikä sitten on kylmää? Tarkoittaako se järvivettä vai eikö uimahalliinkaan uskalla mennä jos on raskaana?! Olen aivan hurahtanut vesijuoksuun, ja harmittaa jos pitää harrastus jättää tauolle raskauden takia. Vaikka vielä en raskaana olekaan. ;) Ja muutenkin olisi kiva kuulla kokemuksia vesijuoksun harrastamisesta raskausaikana!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylmä vesi voi aiheuttaa supisteluja, mutta kyllä mää kävin ihan järvessäkin uimassa kesällä. Järvi oli Tampereen Pyhäjärvi, joten siis aika iso lätäkkö, eikä erityisen lämmintä. Kyllä uimahallissa voi käydä. Sykettä kannattaa vesijuoksussa seurailla, suositusten mukaan ei saisi ekan kolmanneksen jälkeen syke olla pitkiä aikoja yli 150.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vatsarutistukset hän kehoitti jättämään nyt jo pois, ja jalkaprässin. Muuten voi pari kuukauttakin treenailla oman fiiliksen mukaan. Painoja ei kuitenkaan enää saa lisätä eikä pyrkiä mihinkään maksimivääntöihin, vaan treenin pitäisi nyt olla enemmän ylläpitävää kuin eteenpäin vievää.

 

Sanoiko hän mikään syy miksi jalkaprässiä ei olisi suotava raskauden aikana?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tämä kuuluisi ehkä jonnekin "tyhmät kysymykset"-osastolle, mutta koska liittyy liikuntaan niin laitan tänne. Eli jostain luin, että raskausaikana pitäisi välttää uimista kylmässä vedessä, niin mikä sitten on kylmää? Tarkoittaako se järvivettä vai eikö uimahalliinkaan uskalla mennä jos on raskaana?! Olen aivan hurahtanut vesijuoksuun, ja harmittaa jos pitää harrastus jättää tauolle raskauden takia. Vaikka vielä en raskaana olekaan. ;) Ja muutenkin olisi kiva kuulla kokemuksia vesijuoksun harrastamisesta raskausaikana!

 

 

Mä olen miettinyt ihan samaa, ihan kylmässä suihkussakin. Uimassa tosin olen käynyt (maauimalassa ja hallissa) ja se tuntuu sopivan oikein hyvin. En usko että kesäiset järvivedet saati uimahallivesi olisi liian kylmiä.

 

Tällä viikolla kävin vielä spinningissä sykerajoja tarkkaillen (rv26+4) ja pacessa (27+0) rajumpia hyppyjä ja vatsalihaksia välttäen ja tuntui ainoastaan hyvältä, paremmalta kuin työmatkakävely!

Edited by Ines

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä juttu noissa sykerajoissa oikeastaan on? En ole löytänyt mistään virallisesta lähteestä sellaista ohjetta, että pitäis välttää korkeita sykkeitä, puhutaan vain omien tuntemusten seurailusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liian korkea syke estää veren kulkemisen istukassa, eli sikiö ei hetkeen saa uutta hapekasta verta. (Näin mulle on kerrottu, en kyllä sen tarkemmin tiedä... jos ei missään virallisesti sanota, niin ehkä sykkeen pitää olla tosi korkea ja kauan? Mä oon kyllä varonut korkeaa sykettä aika paljon... eipä ole ongelma, en ole mikään himoliikkuja. Kävelyä olen harrastanut)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos. Lueskelin asiasta lisää ja näyttää siltä, että ei ole mitään 140/min rajaa vaan kyse on siitä että ei saisi ylittää omaa anaerobista kynnystä pitkiksi ajoiksi kerrallaan. Ja tämä ylitys saattaisi johtaa siihen istukan huonontuneeseen hapensaantiin - luonnollisesti, koska anaerobisella sykealueella mikään paikka omassa kropassa ei saa kunnolla happea. Jostain syystä tämä raja näköjään monessa paikassa ilmaistaan 140/min tai 150/min, vaikka mulla esimerkiksi anaerobinen kynnys on selvästi korkeammalla. 140/min tulee helposti vastaan jo reippaassa sauvakävelyssä tai vesijuoksussa.

 

Eli mun oman terveydenhoitajan kommentti - ei ole mitään sykerajoja mutta ei veren maku suussa eikä niin että mahassa tuntuu ikävältä - on oikeastaan tätä samaa asiaa eli anaerobisilla maksimitehoilla ei pitäisi pitkiä aikoja viipyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Just näin mäkin olen asian ymmärtänyt. Eilen neuvolassa terkka vielä totesi, että jos äidin syke nousee paljon, vauvan sen sijaan hidastuu. Ja tätä pitäisi sitten välttää. Varmaan ihan saman asian takia, eli turvataan vauvan hapen saanti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harrastin ennen raskautta melko vähän liikuntaa (sulkapalloa, satunnaisia kävelylennkejä ja pyörällä paikasta paikkaan liikkumista.)

 

Sulkapallon jouduin hylkäämään aika pian, koska tuntui ettei paikat tykänny hyppelemisestä. Polkupyöräillyt olen aivan iloisesti tähän asti ilman mitään ongelmia, ja aion jatkaa niin pitkään kuin voin.

Kävin joogassa viime viikolla, ja sen liikkeet ei tuntuneet ollenkaan mukavilta (ainakaan kokoaikainen selällään makoileminen..).

Eilen uiskentelin lähes neljä tuntia, se tuntui oikein mukavalle!

Käveleminen tuntuu piitemmän päälle pahalta, mutta rauhallisesti ottaen aivan hyvältä.

 

Olen ajatellut liikuskella omia tuntemuksia kuunnellen, luultavasti ainkain uiminen, kävely ja pyöräily on mulle(meille) sopivia. Mitään kovaa rehkimistä en kyllä aio harrastella tässä tilassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tehnyt itsekseni Pilatesta, kun kävin ensin vuoden MP Pilates -kurssilla, mutta nyt tuntuu, että pitäisi alkaa treenata vähän enemmänkin, että kroppa kestäisi rasituksen. Viime kuntosalitreenikaudesta on yli vuosi, mutta kai sen voi aloittaa raskauden aikanakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu kuin oisin jostakin lukenut, ettei Pilates ole hyväksi raskaana olevalle. Osaako joku kertoa miksi? Ja päteekö myös alkuraskauteen?

 

Entä miten vatsalihakset muuten? Voiko niitä ylipäätään treenata millään tavalla ylläpitävästi raskauden aikana? Tai edes sen verran, etteivät täysin surkastu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle Pilates-opettaja nimenomaan korosti, että Pilates on hyvä laji raskauden aikana, koska siinä treenataan mm. lantionpohjan lihaksia. Joitakin liikkeitä voi joutua rajoittamaan, mutta suurin osa on aika lempeää treeniä.

 

Vatsalihasten treenamisesta ymmärtääkseni kaikki sellaiset liikkeet ovat pannassa, joissa rutistetaan mahaa kasaan (esim. istumaannousu).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vatsalihaksista saa niin monta vastausta, kun vaan jaksat kysyä ja ihan laidasta laitaa. Itse tein kaikkea niin pitkään kuin järkevältä ja hyvältä tuntu eli vatsarutistuksia pallolla ja vartalonkiertoja yms. Sen vaan sit tunsi, kun maha oli sen kokonen, ettei ollu enää syytä tehdä. Ja kyllä mun vatsa on ihan palautunu paikoilleen ja synnytyksessä ponnistaminen onnistui ihan "oikein" ja lapsikin ihan normaali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kramppasi vatsa pahasti Motivuksen pilateksessa heti alkuraskaudessa, vaikka olin käynyt tunneilla jo pitkään. Pidin taukoa ja yritin uudelleen joskus viikolla 10-12, mutta yhä tuntui huonolta vaikka ajattelin sen olevan lempeää ja hyvää ei-pomppivaa liikuntaa.

 

Kysäisin asiaa ohjaajalta, joka sanoi että ei suosittele tunteja raskaana olevalle, mutta synnytyksen jälkeen sitäkin enemmän. Hänellä on kuulema tapana sanoa se aina tuntien alussa siltä varalta että ryhmässä on raskaanaolevia. Suurimpana ongelmana hän näki kovan keskivartaloon ja eriyisesti kohtuun kohdistuvan paineen. Lisäksi hän oli sitä mieltä, että ns. korsetin treenaaminen ei kannata, koska sen on joustettava raskuden edetessä ja synnytyksessä joka tapauksessa. Tästä ollaan varmaan monta mieltä, koska lantionpohjalihasten olisi hyvä olla jonkinlaisessa kunnossa. Toisaalta, pilatestunteja on monenlaisia ja myös erityisesti raskaana oleville suunniteltuja tunteja.

Edited by Ines

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eri Pilates-ohjaajilla on varmasti hyvin erilaisia mielipiteitä. Method Putkiston oppien mukaan:

"VOIVATKO RASKAANA OLEVAT HARRASTAA METHOD PUTKISTOA TAI MP PILATESTA? Voivat, varsinkin jos oma kunto on hyvä. Asiasta kannattaa kuitenkin kertoa omalle ohjaajalle. Raskauden loppuvaiheessa ei suositella selinmakuulla oloa, joten raskaana oleva tarvitsee yksilöllisiä ohjeita. Huom. Helsingin MPP Studiolla on ryhmä synnytyksestä palautuville ja raskaana oleville."

Method Putkisto faq

 

En ole vielä Tampereen MP studiota kokeillut, mutta näköjään ainakin tavallisia treenitunteja on sen verran paljon, että voisin lomien jälkeen lähteä mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten liikuntatottumuksesi ovat muuttuneet raskauden aikana? Vai oletko jatkanut kuten aiemminkin?

Salilla kävin 3 kertaa viikossa ennen raskautta. Alkupahoinvointi sitten rajoitti liikkumista ja jätin salilla käynnin. Huhtikuun ekalla viikolla olin viimeisen kerran osastolla vaivani takia ja sen jälkeen alkoi elämä voittamaan. Kunnes ennen toukokuun puoliväliä alkoi ennenaikaiset supparit. En ole siis käytännössä katsoen liikkunut yhtään tuon toukokuun jälkeen. Aikaisemmin kävin kuitenkin lenkillä, vaikken salilla käynytkään.

 

Onko tullut kolotuksia tai muita oireita, jotka ovat pakottaneet hellittämään?

Supparit tulee minulla nimenomaan liikkumisesta. Kävelen nykyään etanavauhtia (rv25+1). Ikävintä on, kun en voi enään harjoittaa edes lantiopohjalihaksia, koska niidenkin teko aiheuttaa supistussarjan. Ns oikeita vatsalihaksia en ole voinut tehdä alkuraskauden jälkeen ollenkaan, koska ne aiheuttaa ikävää repivää kipua.

 

Mitkä lajit ovat tuntuneet hyvältä?

Enään ei mikään :( Pelkäänkin miten kuntoni nyt heikkenee ja kuinka käy sitten palautumisen kun lapsi syntyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisellä sivulla puhuttiin uimisesta joka onkin ollut mulle ainoa laji tässä loppuvaiheessa (rv 30 jälkeen), jossa saa purettua energiaa (=itsensä piippuun) ilman supistuksia tai huonoa oloa.

 

Kysyin viimeksi neuvolassa kuinka pitkään uintia voi jatkaa ja terkka oli sitä mieltä että noin 1kk ennen laskettua aikaa olisi hyvä lopettaa, koska kohdun suu voi muuttua siinä vaiheessa jo bakteereja läpäiseväksi (tjsp).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen raskautta kävin jumpalla 2-4 kertaa viikossa, plussan jälkeen muutaman kerran kun sitten vuosijäsenyys loppui! Muuten en juuri ole raskauden aikana kuntoillut, satunnaisesti olen käynyt lenkillä tai uimassa, mutta en tosiaan mitenkään säännöllisesti! Puolessa välissä raskautta liitoskivut hidasti vaihtia pitkäksi aikaa! Olo on nyt 35+6 tosi hyvä, painoa tullu vajaa 10kg ja hyvään jaksamiseen vaikuttaa ehkä se, että olen viimeisen kuukauden pyöriny kaupungilla varmaa joka päivä, yleensä siä kuluu 3-5 tuntia kaupoilla pyörien! Tänään viimeksi juoksin täysiä bussiin joku 300m eikä tehny yhtään pahaa! Odotan kyllä jo innolla kunnon hikijumppia kunhan pääsen tästä isosta masusta!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

On tullu jonkunverran lenkkeiltyä, ja muutaman kerran on tullu harrastettua kotijumppaa. Tarkoituksena on ollu kyllä koko ajan pitää liikunta säännöllisenä..Ei oo vaan säät innostanu ja meillä on sairasteltukin viimeset pari viikkoa. Mut ehkä se tästä... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now