MissPiggy

Raskaus ja liikunta

278 posts in this topic

Sitää, että äiti omilla vatsiksillaan sais vauvan vaarallisesti puristuksiin, mun on vaikea uskoa. Ois kiva nähdä tuosta tutkimustietoa. Tuosta lihasten erkanemissyystä itse siis lopulta lopetin suorien vatsojen tekemisen siinä vaiheessa, kun lihakset oli lähteneet erilleen. Pitoja ja syviä vatsoja tein kyllä aika loppuun asti ja väitän, että hyvästä lihasten hallinnasta ja lihaskunnosta oli mulle synnytyksessä pirusti hyötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole linkkiä antaa tähän hätään. Jokainenhan voi itse päättää mitä raskausaikana tekee (tämä on ohjeistus niinkuin mm. vältettävät ruoka-aineetkin), mutta itse en asiakkaalle ei-suositeltuja liikkeitä laittaisi treeniohjelmaan, jottei vastuu olisi mulla, jos jotain sattuisi. Raskasaikahan on muutenkin niin lyhyt aika elämästä, itse otan sen mieluummin varman päälle. Mutta kuten sanoin, jokainen voi vapaasti tehdä niinkuin haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin koko ketjun läpi ja tosi moni on raportoinut reippaan kävelynkin tuntuneen pahalta jo raskauden puolen välin paikkeilla. Mulla on nyt menossa rv 19+6 ja muutamana päivänä kävelyllä käydessä on tuntunut aika ilkeältä alamahassa, tuolla melkein nivustaipeissa, mutta vähän ylempänä, molemmilla sivuilla ja välillä keskelläkin. Sellainen kiristävä ja painava tunne, mutta ei varsinaisesti satu pahasti, mutta vihloo välillä ja tuntuu vaan hyvin epämiellyttävältä. Onkohan tää nyt jotain venymiskipua vai ihan supistelua?

 

Maha on kasvanut parissa viikossa aika paljon, mutta on silti vielä tosi pieni. Mä oon ihan järkyttynyt, jos tää vähänkään reippaampi liikkuminen tosiaan loppuu tähän. Enhän mä tätä menoa voi muuta kuin käydä jollain etanakävelyillä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä olen fyysisesti aika rasittavan työni lisäksi käynyt reippailla kävelylenkeillä kuten aiemminkin. Aiemmin olen harrastanut myös joogaa, tosin välissä on ollut parin kk tauko. Ajattelin mennä äitiysjoogaan syksyllä :)

 

muoks. Ai niin, kyllähän mä pyöräilenkin aika paljon. Se on ennemmin kuitenkin sellaista hyötyliikuntaa.

Edited by juuliaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin suunnittelin että raskaana liikun paljon, mutta todellisuus olikin sitten aika muuta..

 

Alkuraskaudessa oli iltaisin niin paha olo ettei töiden jälkeen pystynyt pahemmin liikkumaan, ja lisäksi minullakin oli tuota liikuntapahoinvointia, eli jos rasitin vähääkään itseäni niin oksensin. Meille kotiin on pitkä ja jyrkkä mäki, joten usein kun kävelin kotiin niin ehdin juuri sisälle kun sain juosta oksentamaan. Ei kivaa.. :mellow:

 

Keskiraskaudessa olo parani, mutta juoksua tms en olisi voinut kuvitellakaan, ei tosiaankaan tuntunut hyvältä. Kävely ja uinti olivat ihan ok.

 

Viimeisellä kolmanneksella alkoivat sitten kovat liitoskivut joiden takia en pystynyt enää edes kävelemään pidempia matkoja.

 

Koko raskauden ajan tein äitiysjoogaa kotona muutaman kerran viikossa.

 

Mielestäni tärkeintä on kuulostella omia tuntemuksiaan ja liikkua sen mukaan. Itselleni oli vähän pettymys kun en pystynytkään liikkumaan edes kävellen loppuraskaudesta, koska olen aina ollut liikunnallinen niin jotenkin sitä kuvitteli että minuunhan ei raskaus vaikuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En löytänyt aiheesta mitään, joten kysyn:

 

Miten olette pitäneet vesijuoksuvyötä raskaana? Täällä mennään ihan alkumetreillä viikolla 15 ja tuntuu, kun kävin kokeilemassa pitkän tauon jälkeen juoksemista, että vyö noustessaan painoi vähän ikävästi vatsaa. Voiko tästä olla haittaa? Ja miten te muut olette saaneet vyön siten, ettei se paina liikaa? Kysyin asiasta uimavalvojalta, mutta hän ei tietenkään mitään tiennyt..

Edited by elektra

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä vesijuoksin vain loppuraskaudessa. Pidin vyötä siten että hihna meni lantiolla eli mahan alta, ei se tuntunut mitenkään pahalta ja kun vauvakin potki mahassa normaalisti, oletin ettei sitäkään haittaa. Luulis, että sun viikoilla vielä vähemmän vauva mitään huomaa, kun on enemmän vielä suojassa. Vaikea kuvitella, että vyöstä jotain haittaa voisi olla, kun välissä on oma ihonalaisrasva, vatsalihakset, kohtu ja lapsivesi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa, täällä on tällainen ketju! :)

 

Oon pyrkinyt liikkumaan aktiivisesti läpi koko raskauden, vaikka täytyy myöntää, että liikuntamäärä on varmaan puolittunut ajasta ennen raskautta. Harrastan siis monipuolisesti liikuntaa tanssista golfin kautta lumilautailuun ja lisäksi jumppailen ohjatuilla tunneilla. Jumpassa jätin selkäliikkeiden päinmakuun pois tuossa pari-kolme viikkoa sitten (nyt 29. viikko menossa) ja suoria vatsalihaksia en enää ehkä tekisi, mutta muuten oon tehnyt kaikkea ihan normaalisti toki oma kunto ja tunto huomioiden. Mun masu on niin pientä sorttia, ettei se oo vielä ollut tähän mennessä missään tiellä. Nyt oon ajatellut aloitella vesijumppaa. Se on varmaan miellyttävä muoto liikkua masun kanssa.

 

Mulla henkkoht kävelylenkkeily tuntuu kurjemmalta liitoksissa ja alamahassa kuin vaikka tunnin jumppa, joten jos jollakin on vaikeuksia lenkkeillä, kannattaa kokeilla jotain muuta lajia. Liikkua kannattaa kyllä, jos vaan kynnelle kykenee. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elektra, vaihda vesijuoksukenkiin! Juokseminen on paljon mukavampaa, kun ei kiristä mahan ympärillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla liikunnan harrastaminen ennen raskautta oli aivan olematonta. Samoin alkuraskaudessa raju pahoinvointi esti tekemästä yhtään mitään. Puoliväliä lähestyttäessä aloin kävelemään työmatkat (5 km suuntaan), ja alkuun tuo tuntuikin ihan hyvältä. Nyt on alkanut tosi kovat alaselkäkivut ja myös liitoskivut on vaivanneet. Esim. tänä aamuna tuntui aivan kamalalta kävellä, ja mikäli kivut eivät tästä helpota, niin noin pitkät kävelyt on kyllä mun osalta kävelty. Noin 1 kk sitten myös pyöräilin töihin, mutta siitä tuli niin kovat kivut, etten kyllä enää uskalla sitäkään kokeilla.

Mulla myös rasituksen yhteydessä tulee toisinaan harjoitussupistuksia.

Edited by Riinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä ketään kilpaurheilijaa? Millaisia ohjeita olet saanut?

 

Edellisessä onnistuneessa raskaudessani varovarovainen lääkäri kehotti minua olemaan täysin juoksematta tai hyppimättä (juoksu on kilpalajini), vaikka mitään oireita ei ollut. Tämä oli aika kova tuomio, sillä oireita ei ollut - sallittuja lajeja kuten pyöräilyä saatoin harrastaa juoksunkin edestä ihan viimeisillä päiville asti ja mitään negatiivisia oireita ei tullut. Korvaavien lajien ansiosta palauduin synnytyksestä ennätysvauhdilla.

 

Nyt kysyn teiltä vinkkiä uuden raskauden kohdalla, olisiko täällä muita kovia urheilijaäitejä? Miksi juuri juokseminen kielletään, jotkut kieltävät? Sitä ei kielletä terveydenhoitajille annetuissa ohjeissa.

 

(En usko että ainakaan minun kohdallani tärinä mekaanisena rasituksena on syy ja että se olisi syy useimman koko ikänsä treenanneen kohdalla: esimerkiksi minun vielä aiemmassa, keskeytyneesti keskenmenneessä, raskaudessa kehoni ei päästänyt lasta eikä tippaakan vertakaan ulos sen odotetun 1,5 kkn aikana, vaan ylläpiti kuolleenkin lapsen raskautta kuin normaalia siihen saakka kuin lapsi leikattiin ulos.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kilpaurheilusta en tiedä, mutta minun tietääkseni juoksua ei tarvitse lopettaa, jos siitä ei tule mitään ikäviä oireita. Sama pätee kaikkiin muihinkin lajeihin joissa ei ole suurta riskiä esim. kaatumisesta tai putoamisesta. Ainakaan netistä en löydä muita ohjeita kuin että täytyy kuunnella omaa vointia, venytellä hyvin, juoda vettä ja välttää liian rankkaa rasitusta. Ihan samat ohjeet siis kuin melkein kaikissa muissakin lajeissa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Elektra, vaihda vesijuoksukenkiin! Juokseminen on paljon mukavampaa, kun ei kiristä mahan ympärillä :)

 

Kiitos vinkistä!! Mistä tällaisia kenkiä saisi? Olen nyt kiertänyt muutamat urheilutarvikeliikkeet yms. ja en ole moisia löytänyt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elektra, hämmentävää kyllä, urheilukaupoissa ei vielä ole vesijuoksukenkiä. Mutta ne kuuluvat esimerkiksi Stockmannien valikoimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ainakin neuvolalääkäri korosti, että liikkua täytyy jatkossakin ja raskauden vuoksi on vaan hyvä jättää sellaiset lajit pois, joissa on riskiä satuttaa itseään (esim. kaatumalla tai osumilla vatsaan).

 

Olen uinut ja käynyt vesijumpassa. Kuntosalilla pienillä painoilla ja matalilla sykkeillä olen yrittänyt pitää lihaskuntoa yllä. Pyöräilykin sujuu vielä ihan täysin kivuttomasti (RV 19) ja maha on vielä niin pieni, ettei se ole tiellä.

 

Huomaa kyllä, että hengästyy paljon helpommin ja olen yrittänyt olla vetämättä itseäni "piippuun". Mutta tosi paljon energiaa siitä saa, kun lähtee sohvan pohjalta vähän ulkoilemaan tai liikunnan pariin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käyn edelleenkin spinningissä ja pumpissa, useamman kerran viikossa, ja viikkoja on nyt 33+6. Terkka näytti vihreää valoa, edelleenkin saan käydä jos hyvältä tuntuu, ja spinning-ohjaaja muistutti vaan siitä, että sykkeet ei sais nousta kuulemma yli 150. Terkka ei oo puhunu sykkeistä mitään, sanoi, että uusimpien ohjeiden mukaan sykkeistä ei tarvi välittää, kunhan oma olo on hyvä.

 

Mulla ei tuu ees kivuttomia suppareita, ei vihlo, ei mitään, joten vielä muutaman viikon aion yrittää käydä. Jos viimeiset neljä viikkoa ennen LA:ta ottais sitten levon kannalta. On ollut kyllä tosi ihanaa kun on päässyt liikkumaan, täytyy olla tyytyväinen että on selvinnyt ilman mitään vaivoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä kävin bodypumpissa kolme kertaa viikossa rv 40 saakka, olin itsekin aatellut että lopettanen jossain vaiheessa aiemmin mutta ei sellaista oloa sitten tullutkaan :)

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on mennyt alkuraskaus huonon olon takia vähän poskelleen liikkumisen osalta, joitakin kävelylenkkejä on tullu tehtyä. Jonkun kerran pyöräilin töihin ennen kesälomaa. Kunhan tästä tokenis, niin vois koittaa jumppaan ja salille menoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitanpa tämän tänne, kun muistaakseni tässä viestiketjussa on aiheesta puhuttu, ja liikunnallisia odottajia asia varmasti kiinnostaa. Kysyin siis Fastilta lisäravinteiden käytöstä raskaana, ja tässä vastaus: (kysyin erityisesti maustamattomasta herasta, koska en pidä maustetuista, ja sitten patukoista, koska olisivat hyviä välipaloja)

 

Hei,

 

Kiitos kysymyksestä.

 

Heraproteiinihan on maidon luontaisesti sisältämä toinen proteiini, jota käytetään yleisesti myös elintarviketeollisuuden raaka-aineena. Maustamaton heraproteiini sopii siis myös raskaana oleville ja imettäville.

 

Proteiinipatukoiden osalta tilanne on hieman monimutkaisempi. Useat patukkamme (Luxus, Lo-Carbit) sisältävät makeutusaineita, tosin ne eivät sisällä sakariinia, jota suositellaan välttämään raskauden aikana. Makeutusaineettomat 35 g:t ja 75 g:t ProFx-patukat taas sisältävät osittain kovetettua kasvirasvaa, joka sisältää jonkin verran transrasvaa. Transrasvaa ei kannata raskauden aikana liiemmälti nauttia, joskin sitä monet elintarvikkeet, kuten keksit, uppopaistetut pikaruoat, leivonnaiset, kasvirasvajäätelöt yms. sisältävät. Tosin viralliset suositukset tuskin ottavat transrasvoihin kantaa. All Starsin Hy-Pro- ja Pro-Plex -patukat eivät sisällä kovetettua kasvirasvaa, joten niitä voi siinä mielessä myös raskaana oleva nauttia. On siis yksilön omasta harkinnasta hyvin paljon kiinni mitä raskauden/imetyksen aikana syö. Mikäli menee virallisten suositusten mukaan, niin patukkamme eivät sellaisia raaka-aineita sisällä joita ei raskaana oleville suositella.

 

Kesäterveisin: Fast Info

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana lukea täältä että spinningissä voi käydä noin pitkälle :P Oon just miettinyt et kun kävelyt ja juoksut ei niin paljon nappaa, että kai sentäs spinning sopii raskaana olevalle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mä olin myös laskenut tuon spinningin varaan raskaana ollessani, mutta mulla ainakin nuo jalkovälin luut pehmeni niin paljon, että satulassa istuminen teki kipeää. Sitä ei huomannut ennen ennen kuin istuin satulaan, joten kannattaa käydä testaamassa spinningsalissa ennen tunnin alkua miltä tuntuu. Mä itse istuin sitkeästi pyörän päällä varmaan 20 min vaikka tuntui että satula tulee kohta läpi - mutta kyllä mäkin sen sitten uskoin ja eikun häntä koipien välissä salista ulos... argh. Hyvä spinningtreeni jäi kyllä loppuraskauden ajaksi siihen.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli suunnitteilla aloittaa bodybalance, bailatino ja salilla käynti tänä syksynä. Aiemmin liikunta ollut lähinnä kotona kuntopyöräilyä silloin tällöin ja lenkkejä koirien kanssa. Kunto ei ole erinomainen. Mietinkin, että uskallanko nyt raskaana ollessa aloittaa uusia lajeja? Käykö elimistölle liian rankaksi yhtäkkiä raskaus + liikunnan lisääminen?!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ varovasti kun lisää niin ei mitään hätää. Nuo kaikki kuulostaa oikein hyviltä lajeilta raskauden aikana, salille kannattaa tehdä jonkun osaavan kanssa raskaana olevalle sopiva ohjelma ja päivittää sitä raskauden edetessä. Ja aina tehdä oman voinnin mukaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommentista, Kerttu! :) Pitänee aloitella rauhassa ja katsoa, että miten kroppa reagoi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now