Cordelia

Koska päätitte lapsen nimen?

270 posts in this topic

Kastoin vauvan itse, joten olisin toki voinut yllättää miehen vielä kastetilaisuudessa :rolleyes:

 

 

Heh, vähän OT, mutta et kumminkaan valinnut kysymys -vaihtoehtoa kastekaavassa??? :rolleyes: (" vanhemmat , minkä nimen oleMMe antaneet lapselleMME?" )

 

(multakin tiedusteltu jonkin kerran aionko kastaa itse, mutta päädyin siihen, että oon ihan vaan äitinä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on pienestä asti ollut mielessä kaksikin tytönnimeä, jotka haluaisin antaa tuleville tyttärilleni. Haluaisin myös isoäitini nimen toiseksi nimeksi tyttärelleni, jos joskus sellaisen saan. Pojannimiä en jostain syystä ole miettinyt laisinkaan. Tietysti pitää sitten katsoa, jos lapsia tulee, että näyttävätkö he sen nimisiltä, mitä on etukäteen suunniteltu. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen päättänyt josku 15-vuotiaana, että jos tyttölapsen joskus saan, niin saa nimekseen ------, kun siihen nimeen törmäsin ja tykästyin. Onneksi se passas miehellekkin. Toinen nimi päätettiin sitten vasta tytön synnyttyä.

 

Pojan nimi olikin sitten hiukan vaikeampi päättää. Haluttiin sen alkavan samalla kirjaimella kuin tytön nimi. Ja sen piti myös olla hiukan harvinaisempi. Miehelle ei kelvannut mikään mitä ehdotin, ja meinasin jo vaipua epätoivoon :huh: , mutta sitten kun ehdimme yhdessä katselemaan nimiä netistä, niin heti löytyi sellainen, mikä molemmille kelpasi. Nimi kuitenkiin ehdittiin päättä jo ennen pojan syntymää. Toinen nimi päätettiin lopullisesti vasta vähän ennen nimenantojuhlia, vaikka oltiinkin sen suhteen myös aika varmoja.

 

Jos poika olisikin ollut tyttö, olisi nimi ollut valmiina ( jos ois miehelle passannut ), otetaan sitten käyttöön jos joskus saadaan vielä tyttö :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkanpa vielä, että pojan toinen nimi on miehen suvussa kulkeva nimi, joka on käytössä nyt meidän pojalla, pojan papalla ja isopapalla, kaikilla toisena nimenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli valmiina sekä tyttö- että poikanimi. Kuitenkin sillä varauksella että voi vaihtaa, jos ei ole ollenkaan sen näköinen. Mutta kyllä hän sitten oli! Kolmas nimi kulkee suvussa ja toinen oli kyllä vähän vaikeampi, mutta valittiin sellainen mitä minä olen joskus 15-vuotiaana päättänyt että jos tulee tyttö niin sen niminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä päätin tyttäreni nimen kun olin yhdeksän. Se tuli yhdestä kirjasarjasta, ensimmäisestä jonka jaksoin lukea kokonaan. Ks nimeä ei pohjoismaissa muita ole ja jännitin kaikki nämä vuodet sitä, että tuleeko nimi suomeen ennen, kuin tyttären saan. Ei tullut.

 

Toinen nimi on mun roolipeliaikainen haltianimeni, joita on Suomessa muutamia.

 

Kolmas taas tuli isän toisesta nimestä ja siitä, että äitini halusi tytön nimeen Riinan, joka oli hänen haavenimensä ja joksi hän tyttöä kutsuu.

 

Nimilautakunnassa meni 6kk, että nimestä saatiin virallinen (tai siis tieto siitä tuli meille asti) ja tänä aikana tytölle pesiytyi ihan vakituinen lempinimi jolla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Isänsä kutsuu Kurttis nimellä häntä yhä ja varmaan vielä rippi ikäisenäkin.

 

(Mahdollisesti joskus tulevan) Pojan nimi on sitten isänsä keksimä joka yllättävää kyllä on myös mun haavenimeni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kun ollitte päättänyt nimen/nimet..

Kerroitteko jollekin ennen kaste/julkistamistilaisuutta?

Mitä mieltä olette muuten nimen kertomatta jättämisestä tai kertomisesta?? :huh:

 

 

Mun mielestäni salassapito on jotenkin vanhanaikaista ja turhaa :rolleyes: Eli kerrottiin nimi jo ukon kölliessä masussa :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nimi keksittiin viime tingassa ennen ristiäisiä. Vaikea oli. Kalenteria käytiin läpi ja makusteltiin nimiä ennenkuin päädyttiin tähän. Mut tyytyväisiä ollaan tytön nimeen, valittiin oikea!

Share this post


Link to post
Share on other sites

nimi oli ehdolla jo alkuraskaudesta, kun sukupuoli selvisi rakenneultrassa, niin lyötiin sitten nimi lukkoon ja kerrottiin nimi lähipiirille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nimet ovat jo aika valmiina, vaikka lapsesta ei ole vielä tietoakaan... Ainahan sitä suunnitella saa. Poika itseasiassa saisi saman etunimen kuin miksi isääni kutsutaan (oikeasti isäni toinen nimi), mutta koska nimi vaan on niin mukava, haluamme sen käyttöön eikä isäni ainakaan loukkaannu. Tytölle on enemmänkin nimivaihtoehtoja, joku lyhyt nimi olisi kiva. Jostain syystä toivoisin, että lapsi saisi sellaisen nimen että häntä kutsuttaisiin myös nimellään eikä keksittäisi lempinimiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytön nimi oli heti +-testistä alkaen selvä. Nyt on viikon päästä ristiäiset ja tyttö saa tuon kyseisen nimen. Näytti nimittäin synnyttyään juuri siltä :lol: Pojalle olisikin ollut vaikeampi keksiä nimeä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille on tyttö tulossa ja nimi ollaan myös jo päätetty aika lopullisesti. Oon kumminkin alkanut tuumia seuraavaa:

 

Onko hölmöä, jos lapsen isän siskon nimi eroaa vain yhdellä kirjaimella lapsen nimestä?

tyyliin Elina/Elisa tai Hanna/Henna tai Jenni/Jenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten kauan meni nimen löytymisessä? Olitteko aluksi ihan eri mieltä kaikista nimiehdokkaista, vai oliko yhteisen suosikin löytäminen helppoa? Kertokaa nimenetsimisprosessistanne.

 

 

 

 

 

Gurmeli, ei. Eihän isän sisko kuitenkaan kuulu teidän ydinperheeseenne, jolloin noita kahta nimeä ei tulla varmaan juuri koskaan lausumaan peräkkäin tyyliin "Jenni ja Jenna."

Olen itse tykästynyt nimeen, joka eroaa vain alkukirjaimen verran oman siskoni nimestä. Ei tuo ole haitannut minua lainkaan, enkä anna haitatakaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos rohkaisusta Ren, sillä mä alan olla jo tottunutkin kutsumaan mielessäni vauvaamme tuolla nimellä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimi oli valmiina jo vuosia ennen raskautta. :rolleyes: Nytkin on jo useampi ihana nimi odottamassa käyttäjäänsä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän jokaisen lapsen nimi on päätetty laitoksella. Jotenkin se vaan kirkastui siinä nyyttiä tuijotellessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli nimi valmiina kun kuulimme kumpi on tulossa. Kolmas nimi päätettiin 4 päivää ennen ristiäisiä. Meillä oli kaksi vaihtoehtoa kolmanneksi nimeksi.

Jos joskus tulee toinen lapsi, niin sillekkin on jo nimi ;)

 

muoks. pidimme pienen varauksen nimessä että jos lapsi ei näytäkkään yhtään siltä. Mutta kun sain syliini vauvan niin tiesin heti, että on nimensä näköinen.

Edited by Vippe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on valmiina nimikokonaisuus pojalle, mutta tytön nimi on vielä hukassa. Ja vauvakin puuttuu... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimi päätettiin jo raskausaikana, mutta katsottiin vielä pojan syntymän jälkeen, että sopiiko nimi kantajallensa. Edelleen on ja pysyy, ei sitä osaa enää ajatella muilla nimillä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen raskautta oli jo tyttön nimi mietittynä ja raskauden loppupuolella tuli pojallekin nimi selväksi. Emme tienneet sukupuolta, joten molemmat nimivaihtoehdot olivat valmiina, jos synnytyksessä sattuisi jotain ikävää. Poika tuli ja kolmannen nimen jouduin miehen vaatiessa vaihtamaan ennen kastetta.

 

Osa kamuista ja sukulaisista tiesi nimen tai siis puhuttelunimen ennen kastetta, koska heti aloimme nimeä käyttämään pojan syntymän jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytön etunimi on ollut päätettynä jo useamman vuoden, mutta toisesta ja kolmannesta nimestä päästiin selvyyteen tytön ollessa muutaman viikon ikäinen. Oli meillä jotain nimiä vaihtehtoina keskimmäisiksi nimiksi, mutta eivät sitten vaan enää tuntuneet tytön "omilta" nimiltä. Etunimi sen sijaan on koko ajan tytön syntymän jälkeen tuntunut oikealta nimeltä juuri hänelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ehdottelin nimiä ja pyysin miehen kommentteja. Nimi, joka lapselle lopulta tuli oli molempien mielestä hyvä. Oikeastaan ainut nimi joka molemmista oli hyvä :lol:

 

Päätös tehtiin jo noin rv 20. Pidettiin vielä semmonen varaus, että katsotaan mieltä lapsi näyttää ts onko siitä nimen kantajaksi. Ja heti kun se kiskaistiin esiin ja nostettiin näkyviin, totesin, että kyllä, hän näyttää juuri nimensä mukaiselta :lol:

 

Sukulaiset tietty oli ihmeissään, että hetikö sille nimi annettiin syntymän jälkeen. Saatiin kyllä paljon positiivista palautetta kun oli nimi heti valmiina. Ei tarvinnu mummojen jännityksessä olla ristiäisiin asti :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Milloin aloititte miettimisen?

 

Mä mietin nimeä jo vuosia ennen kuin edes vauva oli varsinaisesti suunnitelmissa ja toiveissa. Raskauden aikana kuitenkin alkoi todellinen nimien kerääminen ja miettiminen.

 

Oliko päätös vaikea?

 

Kyllä ja ei. Toisaalta ennen vauvan näkemistä (siis raskauden aikana) oli vaikea päättää nimeä varsinkin pojalle kun ei tiennyt kumpi tulee ja miltä vauva näyttää (siis sopiiko nimi vauvalle) mutta lopulta kun vauva oli syntynyt, nimi oli helppo päättää. :)

 

Oliko teillä valmiina tytön ja pojan nimet? Vai muutama suosikki, joista syntymän jälkeen valittiin?

 

Oli valmiina monta nimeä tytölle ja pojalle.

 

Entä onko jollain käynyt niin, että vauvan nimi on jo päätetty, mutta synnyttyään vauva onkin näyttänyt ihan joltain muulta?

 

Niiden monien nimivaihtoehtojen joukosta ei sitten vauvan synnyttyä löytynytkään oikeaa nimeä (juuri sen takia että vauva olikin eri näköinen/oloinen kuin mitä nimivaihtoehto), joten keksittiin tytölle uusi nimi "sekoittaen" nimivaihtoehtojen nimiä keskenään.

 

Kuinka tutun ihmisen kaima lapsesta voi tulla? Ei tietenkään ihan sen hirveän vanhan luokkakaverin, mutta voisitteko antaa lapselle saman nimen kuin esim. jollain ihan mukavalla puolitutulla?

 

Kyllä saman nimen kuin puolitutulla. Ei samaa nimeä kuin tutulla jota tavataan usein. Itse asiassa vauva saa saman nimen kuin mitä puolitutun tytär vasta muutama viikko sitten. Oltiin ehditty jo päättää nimi ennen kuin kuultiin että toinen sai saman nimen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on molemmilla lapsilla 3 nimeä ja nimet on pääsetty vasta lähempänä ristiäispäivää.

Kauniita nimiä on niin paljon, että molemmilla kerroilla on ollut todella vaikeaa keksiä lapselle se oikea ja paras nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now