Citronella

Tyhmät kysymykset taaperon pukeutumisesta

703 posts in this topic

eeppis, Toivottavasti et tuosta mun kommentista mieltä pahoittanu. Ymmärsin kyllä, että tarpeen vaatiessa hommaisitte talvihaalarin. Ja mä en tosiaan tiedä paljon siellä päin noita pakkasia talvella on. Kirjoitinkin tuohon, että täällä ainakin noita pakkasia on niin paljon että pakko semmoinen haalari on hommata. Ja toppahaalari on meillä kyllä osoittautunu ihan näppäräks niillä nollakeleillä ja tietty pakkasilla. Etenkin kun on vedenpitävää materiaalia. Joka päivä talvella se toppahaalari oli käytössä.

Riippuu varmaan myös siitä miten paljon lapsi jo liikkuu talvella, mutta tuo poitsu kuulema hoidossa saattoi olla tunnin ulkona istuen lähes koko ajan samassa paikassa ämpäri ja lapio kourassa. Istuessa ei varmaan ainakaan kovinkaan kuuma tuu.

Ääh. En tiiä miten mä kirjoittaisin, mutta tarkoitus ei tosiaan oo ollu sit mitenkään loukata ja oon tajunnu kyllä mitä sä kirjoitat ja ajat takaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo en mä sun enkä kenenkään tietystä kommentista mieltäni pahoittanut. :) Tuli vaan sellanen olo että, ette kai nyt vaan pidä mua äitinä jonka mukula taapertaa tuolla ulkona puolialastomana.. :P Siksi piti tulla vielä tarkentamaan.

 

Tästä ketjusta on kyllä ollut hyötyä, kun ei oikeesti ole hajuakaan mitä tollanen reilu vuosikas puuhailee lumihangessa ja mitä milläkin kelillä kannattaisi laittaa sitten tulevaisuudessa päälle. Meilläkin yksi vanha toppahaalari on(jonka tämän ketjun innoittamana vasta muistinkin), joka on vedenpitävä, joten varmaan menee sitten pikkupakkasilla. Mutta mites ne kunnon pakkaset? Tietenkään tosi kovalla pakkasella ei varmaankaan ulkona peuhata, mutta kuitenkin melko kovalla. Meidän jo olemassa oleva toppahaalari ei mielestäni ole kovin paksu, osaako joku suositella oikein kylmälle kelille toppahaalaria? Vai pärjäävätkö lapsukaiset yhdellä toppahaalarilla kaikki kelit? Mä oon ihan pihalla näistä :blink:

Entäs mitkä päähineet ovat osoittautuneet hyviksi pakkaskeleillä? Oletteko suosineet niitä tuulen ja veden ja kaiken mahdollisen kestäviä, vai oletteko käyttäneet esim. kypärämyssy+villa/fleecepipo -yhdistelmää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli viime talvena ruskovillan sillkinen kypärämyssy ja tarvittaessa laitettiin siihen päälle villamyssy, puuvillahattu tai vettä pitävä hattu. Tuolle hikipäälle oli kyllä kauhean vaikea keksiä mitään vaatetusta missä ei olisi hikoillut. Sillkkinen kypärämyssy toimi ehkä parhaiten niin kylmällä alushattuna kuin lämpimämmälläkin yksinään.

Edited by Helea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän ois tarkoitus ostaa poitsulle talveksi Reimatecn toppahaalari. Nyt ollaan saman merkkistä vk-haalaria käytetty. Vielä vk-puku tuntuu hyvältä, mutta kyllä mä tuulisimpina hetkinä olen miettinyt, että pitäiskö olla enmpi välissä jo.

 

Villahaalari meiltä löytyy ja se on varmasti viileillä keleillä hyvä tuon puvun alla. Ja silloin, kun pähkäilee, laittaako toppapuvun vai ei. Mun mielestä noi Reimatecin toppikset ei ole mitään kauheen paksuja, joten en pähkäile yhtään sen kanssa, etät ostetaanko vaiko ei. Kyllä mä toppapukua rupeisin pistään varmaan siinä vaiheessa, kun mittari rupee meneen alle 5 plus-asteen. Pakkasen kiristyessä sitten kasvattaa vaatekerrosta toppiksen alla. Villahaalari on sielläkin varmaan mukava lisä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä yhdellä toppapuvulla pärjää. :) Tai siis toki voi ottaa huomioon puvun kastumisen, että onko vaikka pihaleikkeihin toinen ja toinen kauppareissuille yms. Mä oon niitä äitejä, jotka varmaan sitten tappaa lapsensa lämpöhalvaukseen, kun pukevat niin paljon päälle. :rolleyes: Mutta omasta lapsestahan sen tietää ja huomaa, kuinka paljon kärsii olla vaatetta päällä.

 

Meillä siis puetaan päällivaatteet pääsääntöisesti vuodenajan mukaan eli syksyllä ja keväällä välikausihaalari ja sitten säätilojen mukaan alle vaatetta. Vaatetta voi siis olla vain yksi kerta (esim. body ja puolipotkarit/sukkikset) tai kaksi kertaa (edellisten lisäksi housut ja paita) tai edellisen tilalta fleece-/villapuku tai tämä yhdistelmä vielä kolmantena. Se riippuu niin paljon lämpötilasta, tuulen purevuudesta, mihin ollaan menossa jne. Sama homma sitten talvivaatteidenkin kanssa. En missään nimessä luota siihen, että yksi toppapuku riittää pitämään lämpimänä kahdenkymmenen asteen pakkasilla, vaan sitten laitetaan alle villapukua yms.

 

Tärkeänä pidän myös sitä, että pää- ja kaulaosasto on hyvin suojattu. Eli meillä suositaan kypärämyssyjä ja kaulureita. Näitäkin siis tarpeen mukaan eikä syksyllä lämpimimmällä säällä tarvita välttämättä kumpaakaan, jos puvussa on kaulusta. Siihen sitten syksyllä tai keväällä päälle neulepipoa tai myssyä ja talvella toppalakkia tms. Tosin täksi talveksi mietin, että jos ostaisi lauhoille keleille sellaisen paksun kypärälakin lisäksi.

 

Mä oon varmaan jotenkin outo, mutta musta on ollut superkiva hankkia omalle lapselle kaikkea tällaista. :rolleyes: Paljon on kyllä saatu käytettynäkin, että kaikkea ei ole joutunut haeskelemaan kaupoista, mutta musta on mukava, että on tavallaan ne perusvaatteet tilanteeseen kuin tilanteeseen ja pienillä variaatioilla saa sitten vielä tehtyä hienosäätöä sään mukaan. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanoi lastenvaateliikkeen myyjä, että ReimaTecin välikausihaalari menee villahaalarin kanssa nollakeleille saakka. Eli sitten jos pakkasen puolelle mennään niin sais varmaan jo olla jonkinlainen toppahaalari. Meilläkin sellaisen hankinta varmaan edessä, mutta katsotaan ensin millainen talvesta muodostuu.. Munkin mielestä turha ostaa etukäteen kun ei koostakaan oo tietoo, jos vaikka tarviikin vasta kevättalvella niin ostaa sitten sillon sopivasti reilun että menis ehkä vielä seuraavana syksynä jos sattuis tulemaan talvi jo syksyllä.

 

ReimaTec-välikausihaalarille on kyllä ollu käyttöö näin sateisena kesänä ja syksynä.. Missä ne kauniin kuulaat syyspäivät viipyy?!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä oon varmaan jotenkin outo, mutta musta on ollut superkiva hankkia omalle lapselle kaikkea tällaista. :rolleyes: Paljon on kyllä saatu käytettynäkin, että kaikkea ei ole joutunut haeskelemaan kaupoista, mutta musta on mukava, että on tavallaan ne perusvaatteet tilanteeseen kuin tilanteeseen ja pienillä variaatioilla saa sitten vielä tehtyä hienosäätöä sään mukaan. :D

 

aamen :P ja kyllähän se ulkoilua ja elämää helpottaa kun oikeat varusteet olemassa..niin lapsilla kun äidilläkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naddan kirjoitusta komppaan täysin. :) Yks haalari meilläkin on käytössä talveksi, mutta pakkasasteiden mukaan sinne alle oon lisänny vaatekertoja. Villavaatteet meille on taikonut anoppi. :)

Kaupunkireissuja ja automatkoja varten oon hommannu sit pojalle talvitakin ja semmoiset "söpömmät" kamppeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me asumme Savossa ja täällä on sekä talvia, tuiskuja että tuulia - myös niitä pakkasia. Meillä pukeudutaan suunnilleen tämän kaavan mukaan:

 

- n. +10 - +5 astetta: jos tuulee kovasti voidaan laittaa joko vk-asu tai sit normi ulkopuku. Jos sataa laitetaan kuriksete jos ei käytetä vk-asua joka siis pitää vettä. Jos tuulee ja lämpötila on lähellä viittä voi tavan puvun alle laittaa collarihousut ja -takin. Tuulesta riippuen laitetaan joko muumihattu kun ei tuule (puuvillakangasta, pieni lieri, ei korvasuojia) tai puuvillapipo jos tuulee. Sormikkaat käteen kun päästään lähemmäs viittä astetta. Säästä riippuen joko ulkokengät (ei lenkkarit vaan enempi kävelykengän tyyppiset) tai kumpparit.

 

- +5 - 0-keli: vk-haalari. Sormikkaat tai vk-rukkaset lämpötilasta riippuen. Puuvillapipo tai kypärähattu kylmyydestä riippuen. Yleisemmin karvavuorikumpparit (lenkkarit vielä jos on kuivaa).

 

0-kelistä -5 asteeseen: kuten edellä mutta vk-rukkaset, vk-puku ja alle villahaalari. Jos kuivaa niin jalkaan kuomat, jos märkää niin kumpparit. Hattuna puuvillapipo jos ei tuule (ja kauluri tietysti) jos tuulee ja mittari lähellä -5 astetta niin sit kypärähattu.

 

-5 - -10 astetta: siirrytään talvihaalariin ja kuomiin, talvirukkasiin ja kypäräpipoon

 

- 10 -> astetta: kuten edellä mutta tarvitaessa villahaalari alle. Harvoin tytöt menevät ulos jos pakkasta on enempi kuin 20 astetta. Tällöin

ulkona ollaan noilla samoilla vehkeillä sen aikaa minkä tarkenee liikkuessa.

 

Itse hankin ehdottomasti lapselle toppahaalarin. Vaikka vk-haalari pitää tuulen ja veden, ei se kykene pitämään jäätyneen maan kylmyyttä haalarin ulkopuolella, ainaki meillä lapset usein istuvat lumihangessa, jäätyneessä maassa tai vain loskan keskellä. Lisäksi nykyiset haalarit ovat niin kevyitä etteivät ne päällä juuri paina. Lisäyksenä vielä että villahaalarissa kannattaa satsata laatuun. Minä ostan meillä tytöille aina Greenhillin haalarit vaikka ovat aika kalliita. Lisäksi pidän niistä enemmän kuin Kivatin haalarista. Kivatissa kaulus ja resorit ovat puuvillaa mikä on jäätävän kylmä kastuessaan (vaikka syljestä jos tulee syötyä lunta). Greenhillissä koko haalari on konepestävää villaa. Ja 100% villaa (näin muistelen) koska tekokuitu tekee haalarin kostuessaan kylmäksi, villa siirtää kosteuden poispäin.

Edited by dasta

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä oon varmaan jotenkin outo, mutta musta on ollut superkiva hankkia omalle lapselle kaikkea tällaista. :rolleyes: Paljon on kyllä saatu käytettynäkin, että kaikkea ei ole joutunut haeskelemaan kaupoista, mutta musta on mukava, että on tavallaan ne perusvaatteet tilanteeseen kuin tilanteeseen ja pienillä variaatioilla saa sitten vielä tehtyä hienosäätöä sään mukaan. :D

Täällä toinen outo :) Minä rakastan lastenvaatteita ja ostan niitä ihan reippaastikin. Minä pidän siitä että tytöillä on sopivat vaatteet (ja varavaatteet ja niiden varat) joka tilanteeseen eikä mitään tarvitse ostaa viime tipassa vaan kaikkeen on varauduttu etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä olen jo pari viikkoa filistellyt sitä, että pian voi ostaa talvihaalarin :rolleyes: . Eilen kävinkin jo ostamassa ja sitä ennen viikon verran hypistelin kaupoissa eri haalareita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko Reima(teci)n 80cm haalareissa kokoeroa riippuen mallista? Eli onko kaksivetoketjuinen baby-malli samaa mitoitusta kun "isompien" yksivetoketjuinen? Baby-malli näyttää hieman leveämmältä, mutta onkohan muut mitat samat...?

 

10063_Liro_web.png10061_Danube_web.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suositelkaa hyviä toppahanskoja. Ainakaan meidän taaperolla ei Reiman minitecit eikä Lennet oikein pysy kohdillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entäs villa- ja fleecepuvut, suositelkaa jotain, alkaa olla kylmät ilmat.. :unsure:

 

Ruskovillan villahaalari on aivan ihana! Hintavahan se on, mutta on mielestäni kaikkein kaunein ja laadukkain villahaalari johon olen törmännyt. Meillä ei reilun vuoden ahkeran käytön jälkeen (on siis ollut myös kesällä käytössä esim. tuulisilla ilmoilla veneillessä) ole vielä tullut minkäänlaista käytönjälkeä, ei yhtään ainoaa nyppyä. Nyt on valitettavasti jäämässä pieneksi ja siirtyy seuraavalle käyttäjälle, mutta uusi hankitaan ehdottomasti isompaa kokoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suositelkaa hyviä toppahanskoja. Ainakaan meidän taaperolla ei Reiman minitecit eikä Lennet oikein pysy kohdillaan.

 

Meillä oli viime talven käytössä Polarn o Pyretin toppahanskat. Tosi tyytyväinen olen, pitivät kädet lämpiminä ja kuivina (kosteussuojatut). Kämmenosassa on sellaiset vahvikkeet, eli kestävät kovaakin kulutusta.

 

Ystäväni osti eilen meille Rasavilin toppahanskat tehtaanmyymälästä ensi talvea varten. Niitä olen kuullut kehuttavan tosi paljon, toivottavasi ovat hyvät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hakusessa olisi villalapaset. Kokoa 2v (poika nyt 1v7kk). Yhden parin löysin marketista mutta ne nyppyynty heti ekassa pesussa (muutenkin ei villaa vaan puuvillasekotetta). Mistäs kaupasta voisi saada hyvät? Tuntuu että kelit ei ole ihan vielä toppahanskakelejä.

 

Mulla ei pysy sukkapuikko (tai lapaspuikko) kädessä joten vaihtoehtona ei ole se että kutoisin itse... :rolleyes:

 

Samoi olisi hyvä pyjama hakusessa, 92/98cm, pitkät hihat ja lahkeet. Mistä voisi löytyä esim postimyynnistä? Alkaa serkkujen vanhat hajoamaan kovassa käytössä.

Edited by marges

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä hyviksi on todettu Emil & Ida -merkkiset toppahanskat. Tuo ranteen kohdalla olevan kiristys oli juuri sopivassa kohdassa ja lisäksi nuo rukkaset ovat vielä tosi lämpimät. :)

 

Mä ostin tänään tytölle välikausihanskoiksi Emi&Idan talvimalliston rukkaset. Vaikuttivat ihan laadukkailta ja pysyivät hyvin kädessä. Mun mielestä ne vaan oli aika ohuet verrattuna esim. Popin, Reimatecin ja Rasavilin hanskoihin, eli en usko että talvea pärjätään noilla ilman että alla on jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan tän mun wanted ilmoituksen tännekkin ;)

 

Onko kukaan nähnyt jossain pk-sudulla tätä Reiman Danunbe haalaria

 

 

10061_Danube_web.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi on 1-vuotias nyt syksyllä. Kävelee jo ihan sujuvasti sisällä, ulkonakin sormesta pitäen, mutta ulkoleikit on vielä paljolti istuskelua. Kannattaisiko talvihaalariksi ostaa vielä sellainen pepusta topattu baby-malli? Varmaankin? Tuskinpa tuo ensi talvena vielä kovin liikkuvainen on varsinkin jos on lunta.. Eikä kai siitä pepputoppauksesta mitään haittaakaan ole vaikka ois ketterämpikin tenava?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli poitsulla vuosi sitten talvella babymallinen haalari. (Täytti silloin joulukuussa 1½ vuotta.) Olin kyllä tyytyväinen siihen haalariin. Pehmike pepussa oli ihan hyvä, sillä poitsu istui paljon maassa. Nyt tänä talvena haalari on isompien lasten mallia.

Lisäks se babymallin haalari on hieman halvempikin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin oli viime talvena 1-vuotiaalla käytössä Reiman babymallinen haalari jossa pepussa toppaus. Oli kyllä hyvä haalari, enimmäkseen ulkoleikit olivat lumihangessa istuskelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now