MissPiggy

Mitä taaperoperheessä syödään tänään?

295 posts in this topic

Mä muistin että unohdin noi ruisleivät kertoa. Meillä syödään reissumiestä ja pirkan ruisleipää, olisko nimi jälkiuuniruudut(?). Molemmat menee mun seulasta läpi, toi pirkan on kyllä tosi suolaista mutta harvoin tyttö sitä saa kun melkein aina meillä on reissumiestäkin(mies ei syö muuta).

 

muoks. Se ihan oikea asia: tänään syödään perunamuusia, lihapullia ja sipulikastiketta. Lisänä mun suurinta herkkua punakaaliraastetta ja raejuustoa.

Edited by Maro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kana-paprika kastiketta ja pinaattituorepastaa, kasvikset puuttuivat taas...Illaksi pitäisi vääntää uunilohi ja perunamuusia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään syötiin kasvislasagnea ja samaa saadaan tytön kanssa huomennakin. Lounaat tyttö söi ja syö tarhassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perheelle tein kreikkalaista broilerivuokaa.

Paprikaa, parsakaalia, fetakuutioita, Torinon Täysjyvä Lasagne Piccolo-pastaa (samanlaisia kuin Lasagnette-valmispaketin pikkupastalevyt), broilerin fileesuikaleita, ja munamaitoa maustettuna Kolmen juuston ruokakermalla, sipulijauheella ja persiljalla. Päälle emmental-juustoraastetta. Uunissa 180 astetta noin tunti.

 

Mä oonkin Nutrilett-kuurilla vielä tän viikon, joten mulle oli lounaaksi brownie-ateriankorvikepatukka ja päivälliseksi siis erittäin herkullinen, liimamainen juustopasta salaatin kera. Oli tosi hyvä idea tehdä toi vuoka jo nyt tuohon pöydälle tuoksumaan..

Enää tää viikko! :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kuulostaa tosi hyvältä! Täytyy napata resepti talteen :)

 

Leipäkeskusteluun: Meillä syödään pääosin ruisleipää, joskus runsaskuituista vaaleaa leipääkin. Tytölle ollaan ostettu noita Supsan mainitsemia Vilpureita (sekä ruis- että paahtoleipää)tai jos noita ei löydy niin muita runsaskuituisia ja vähäsuolaisia (Perheleipureilla on useampia hyviä vaihtoehtoja). Aikaisemmin en oo hoksannukaan kuinka paljon leivissä on suolaa! Monet tutut leivät jää kauppaan nykyään suolaisuutensa takia. Meillä neiti on melkoinen leivän puputtaja, joten olen ollut melkoisen tarkka tuossa suolan määrässä.

 

Tänään meillä syödään jauheliha-parsa-kukkakaaligratiinia :girl_smile:

Edited by Annie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös alkanut seurata kaikkien elintarvikkeiden suolapitoisuuksia. En tosiaan voi ymmärtää miten leivässä voi olla 1,2%, jos perunalastuissa on 1,4%. :o Ei vaan mene jakeluun....

 

Meillä syödään tänään lohikiusausta. Eilen oli makaronilaatikkoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään riisiä ja broileria, huomenna lihapataa keitetyillä perunoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen sitten monen mielestä varmaan tooosi paska äiti, koska meillä kyllä tehdään ruokaa ihan marinoiduista lihatuotteista enkä muutenkaan jaksa syynätä tuoteselosteita suurennuslasilla. :girl_sigh: Suola-, rasva- ja sokeripommeja pyritään kuitenkin välttämään, mutta kyllä mä esim. keittoon laitan ihan tavallisen liemikuution ja lapsi syö ihan tavallista (sokeri)jugurttia, joskaan ei mitenkään päivittäin. Mehuja, limsoja, karkkeja tai sipsejä ei lapsen ruokavalioon kuulu, vaan ihan tavallista ruokaa syödään. Lapsi saa ihan tavallista leipääkin, en ole enää suolapitoisuuksia sen tarkemmin syynännyt.

 

Tänään meillä syödään broilerikeittoa (marinoituja broilerin fileesuikaleita, perunaa, maissi-herne-porkkanaa ja mausteita) ja ruisleipää. Ruokajuomana piimä tai maito (1% rasvaa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jauhelihakeittoa

 

ja meillä myös syödään ihan tavis jugurttia, ei onnistu esim. maustamaton mihin lisäisi marjoja. Pyritään ostamaan liha ja kana maustamattomana, mutta välillä niitä ei ole meidän käyttämässä kaupassa joten otetaan sitä mitä on tarjolla. Leipää syödään myös, joko ruisleipää taikka jotain graham tai kaura. Ihan perus vehnäleipää ei tarjota lapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helpoista ja lisäaineettomista eineksistä tuli vielä mieleen luomuhernekeitto ja Knorrin luomutomaattikeitto. Meillä syötiin näitä viime viikolla. Tänään lapselle tarjotaan ensimmäistä kertaa currykanaa kookosmaidolla. Saa nähdä kelpaako.

 

Ja Liisa, ei se mitenkään tee susta paskaa äitiä jos et jaksa syynätä tuoteselosteita. En mäkään jaksanut vielä vuosi sitten. Mutta nyt sen tekee jo huomaamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin oon alkanu vähän kattella noita tuoteselosteita nyt lapsen myötä... Ja yllättynyt, ettei mun siltikään tartte ruveta kokkailemaan paljon sen monimutkasemmin. Onneksi noita eineksiä ja varsinkin puolivalmiita juttuja löytyy nykyään aika hyvin lisäaineettomina ja trendi näyttäs olevan siihen suuntaan, että enenevät yhä :) Mikä ei toki tarkota, etteikö meillä välillä syötäs esim. marinoituja broilerin fileesuikaleita, ne kun vaan maistuu paremmalta joissain ruuissa kuin marinoimattomat.

 

Tänään syötiin itse tehtyjä linssipihvejä ja perunamuussia, pakastepussista totta kai B) Poika ois vetäny pihvejä vaikka kuinka :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pastaa ja tonnikala-ananaskastiketta sekä tuoretta parmesaaniraastetta päällä, jälkkäriks vielä rahkaa. Poika ois kans vedelly kumpaakin enemmänkin, nytkin lähenteli jo aikuisen annosta :girl_impossible:

 

Tonnikalakastike on kyllä niin helppo ja nopea tehdä hiukan kiireessäkin ja melkein aina löytyy aineksetkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nakkikeittoa. Tosin Touho söi vain liemen ja kaikki kasvikset, nakit jäi lautaselle :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pastaa ja tonnikala-ananaskastiketta sekä tuoretta parmesaaniraastetta päällä, jälkkäriks vielä rahkaa. Poika ois kans vedelly kumpaakin enemmänkin, nytkin lähenteli jo aikuisen annosta :girl_impossible:

 

Tonnikalakastike on kyllä niin helppo ja nopea tehdä hiukan kiireessäkin ja melkein aina löytyy aineksetkin.

 

Tonnikalakastike on kyl tosi helppoa ja hyvää! Ja samasta tulee meillä myös tonnikalalasagne.

Näitä pitäis kanssa joskus kokeilla, oli Neljän tähden illallisessa :grin: :

Hetan tunabombs

 

Valmista ns. perinteinen murekemassa, mutta tonnikalasta:

- Purkki tonnikalaa joko vedessä tai öljyssä mieltymysten mukaan

- Kananmuna

- Sitruunapippuria, ripaus suolaa ja erilaisia yrttejä joko kuivattuna tai tuoreina

- Kuivattua inkivääriä (tämä antaa hyvää keskitaajuutta muuten melkein mihin vain)

- Voipi laittaa myös muutamia tippoja sitruunamehua, jos löytyy kaapista.

 

- Pyörittele tahna kasaan ja valmista siitä pullia. Valmistus perinteisten lihapullien tapaan joko pannulla voin kanssa tai uunissa 200 asteessa noin 15 minuttia.

 

Meillä ruoka tehdään pääasiassa itse, jotain eineksiä syödään n.1xkk (pinaattilettuja, pakastekeittoo, maksalaatikkoa tms.) Lihat on yleensä marinoituja ja usein vieläpä tarjouslihoja -->pakasteessa on meillä aina lihaa. Liemikuutiot oon nyt vaihtanut niihin missä ei ole natriumglutamaattia koskapa Rainbowllekin oli sellaisia tullut.

 

 

 

 

 

Tänään meillä syödään tagliatelle-pastaa jauheliha-leipäjuustokastikkeella :lipsrsealed: NAM, NAM eli paistetun jauhelihan joukkoon, pomodoro-kasvissekoitusta, tomaattimurskaa, mausteita ja hieman ennen tarjoilua kuutioidaan leipäjuusto kastikkeen pinnalle. Lisäksi juustoraastetta pastan ja kastikkeen väliin! Meillä on myös aina salaattia. Tänään teen romaine-, jäävuori-, rucola, kurkku, tomaatti-salaatin fetalla ja oliiveilla. (Vieraita tulossa + miehen synttärit, joten noita juustoja tänään ruuassa vähän enempi.... arkiversiossa ei ihan noin paljoo...)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään makkarakeittoa. tein myös vispipuuroa. Huomenna perunamuusia ja uunilohta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tänään lounaaksi kanakeittoa ja päivälliseksi kikherne-papu-linssi-pyöryköitä, lantturanskalaisia ja tsatsikia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja päivälliseksi kikherne-papu-linssi-pyöryköitä, lantturanskalaisia ja tsatsikia.

 

Tää kuulostaa hyvälle, mites näitä tehdään? Lähinnä siis nuo pyörykät, muut onnistuukin ilman ohjetta :grin:

 

Meillä on ollut tällä viikolla neidin kanssa aikalailla eri sapuskat kun ollaan reissussa, mutta tänään tehtiin kaikille sopivaa makaronilaatikkoa valkosipuli-tuorejuusto twistillä NAM! Normaalisti laitan kyllä sulatejuustoa jos teen spesiaalimpaa makaronilaatikkoa, mutta täällä ei paikallisessa kaupassa ollut mitään hyviä makuja... :girl_mad: Mutta tuorejuusto toimi kanssa ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei lueta tuoteselosteita. Toisaalta meillä ei käytetä keinomakeutettuja eikä kevyttuotteita että sitä kautta vähenee kyllä lisäainelista. Tänään syödään couscousia höyrytettyjen vihannesten ja kanafileiden kanssa. Yleensä aina kanaa tai kalaa, todella harvoin jotain punaista lihaa. TäysEineksistä meillä syödään ainoastaan maksalaatikkoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään syötiin pojan kanssa currykanapastaa - marinoimattomia broilerinsuikaleita, currya, mustapippuria, vähän suolaa, kokonaisia kuminoita (sopii hyvin curryn kanssa!) ja kermaa sekä kauramakaroneja. Oli ihan hyvää.

 

Bataattisosekeitto on myös meidän kestosuosikki. Ja tosi helppo tehdä. Bataatteja, sipulia, tilkka öljyä, kasvisliemijauhetta (Herbamare suolatonta ja lisäaineetonta), pippuria, appelsiinimehua (antaa hyvän maun keittoon) ja vähän kermaa.

 

Viikonloppuna syödään usein jotain lihapataa, joka valmistuu uunissa. Esim. naudan sisäpaistia (tai vastaavaa) suikaleiksi (ruskistetaan pannulla), herkkusieniä, sipulia, mustapekkajuustoa ja kermaa pataan, haudutetaan uunissa parisen tuntia, samalla valmistuu vaikka uuniperunat.

 

Marinoituja lihatuotteita meillä ei syödä kahdesta syystä: a) ne maistuu mun mielestä pahalle ja b ) niissä on "turhia" lisäaineita. Leikkeitä, makkaroita tms. meillä syödään n. kerran kuussa, ja silloinkin yritän valita jonkin, jossa on mahdollisimman vähän lisäaineita. Jogurtti ja viili syödään maustamattomana, pojalle laitan välillä Piltti-sosetta tms. joukkoon (ei tykkää kokonaisista marjoista). Jos pitää joskus turvautua valmisruokiin, niin silloin mä syön yleensä jonkin pakasteaterian (Findus Deli - sarjasta) tai Saarioisten lihaperunamuusilaatikkoa, poika syö purkkiruokaa.

Edited by Rose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iive niihin pyöryköihin laitoin muistaakseni tölkin kikherneitä, tölkin kidneypapuja ja keitin jonkun verran punaisia linssejä, sitten muussasin nuo sauvasekoittimella ja lisäsin munan (vai kaksi?) ja neljänviljan hiutaleita sen verran, että massa oli sopivan kiinteä. Mausteeksi heitin chiliä. Tää oli tälläinen omasta päästä resepti, mutta yllättävän hyviä tuli. Kosteutta olisi saanut ehkä hieman olla lisää, mutta siihen auttaa ehkäpä porkkanaraasteen lisääminen massaan.

 

Tänään oli lounaaksi kanapihvejä ja herkkusieni-papu-sipuli-kesäkurpitsa-feta-paistosta. Päivälliseksi taidan laittaa muskotilla maustettua porkkana-lanttu-sosekeittoa ja seuraksi raejuustoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi kiva lukea välillä ihan tavallistenkin perheiden ruoista. En oikein jaksa uskoa, että ihan jokaisessa perheessä tehdään kaikki aina ihan alusta asti, harrastetaan eksoottisia ruokia, käytetään vain marinoimatonta lihaa jne. :girl_wink:

 

Ja itse aiheeseen: meillä syödään tänään samaa kuin eilen, eli liha-makaronilaatikkoa jossa on mukana purkillinen aurinkokuivattu tomaatti -tuorejuustoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now