PMLats

Lisärauta odotusaikana?

206 posts in this topic

Onko kenelläkään kokemusta uudesta Spartoferista? Mulle neuvolatäti suositteli sitä. Pitäisi olla hyvin vatsaystävällinen ja nimenomaan raskaus- ja imetysaikaan soveltuva. Ensimmäisessä raskaudessa Obsidan ei sopinut juuri vatsaongelmien vuoksi, joten mietin nyt, mitä lähtisi tällä kertaa kokeilemaan... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervehdys

 

 

 

 

Ykkösen ja kakkosen aikana soin Retaferia ja vatsa meni aivan kovaksi. Normi hb on n. 145. Pahimmillaan laski synnytyksen jälkeen 84. 

 

 

 

 

Nyt kolmosta odotellessa rv 27 hb oli 118. Ja olen alottanut syömään Maltoferia. Vatsavaivoja ei ole tullut. Lisäksi syön raskausmonivitamiinia ja b-vitamiinia.

 

 

 

 

Verikokeissa oli tuo rautavaranto ja b-vitamiini alarajoilla. Joten siksi aloittelin nuo. Hirmunen väsymys oli päällä ja yöunet huonot. Nyt rv 29 ja olo ihan ok ja nukuttuakin oon saanut.

 

 

 

 

Unelma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen juonut nyt pullollisen Floravital-mehua, ja olen huomannut voinnissa kyllä selvän eron! Enää ei niin hengästytä ja väsymyskin alkaa hieman helpottamaan. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Ironvital F-mehua, josko olisi paremman makuista kuin tuo Floravital/Floradix.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie sain kehotuksen lisärautaan raskausviikolla 18 kun hemoglobiini oli laskenut 107:ään. Jonka kyllä huomaa kun helposti pyörryttää kun nousee ylös. Aloitan nyt sitten retaferillä kun sitä on kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin maanantaina Iron Vital f-kuurin... Hb oli 101 ja sen huomasi! Nyt olen siis maanantaista asti sitä ottanut ja olo on jo nyt paljon parempi :) Virkeämpi, eikä hengästytä "koko aikaa" kuten ennen! Odotin, että tuo Iron Vital f olisi ollut paremman makuista, mutta ei se nyt pahaakaan ole. Ja sitä sai näköjään meidän pienestä lähi s-marketistakin! :huh: Eli löytyy varmasti ainakin suurimmista citymarketeista sun muista jos pikku s-marketistakin löytyi...

 

edit. Kaiken lisäksi neuvolatäti sanoi, että tuo nestemäinen iron vital... on ihan uutta, eikä sitä ollut jossain apteekeissa vielä ollenkaan. Olin sitten innoissani, kun sitä kuitenkin löysin apteekista.. En kyllä tajua mistä on käynyt katsomassa, vai onko ollut vain sokea, kun eilen sitä sitten meidän lähikaupassakin näin.. :rolleyes:

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt viikon verran syönyt Spartoferia ja toistaiseksi on ainakin sopinut mulle huomattavasti paremmin kuin Obsidan. Ei ummetusta (eikä sitä kamalaa mustaa liisteriä tuotoksena... :P) . Toivottavasti hemppa lähtee tästä nousuun (nyt pyörii siinä vähän reilun 100 kieppeillä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin ekassa raskaudessa Obsidania, kun hemppa laski siinä joku aika ennen puolta väliä selvästi. Yli sadan se taisi kuitenkin koko ajan pysytellä enkä itse huomannut olossani suurta muutosta. Kuurista seurauksena ihan järkky ummetus! Vetelin sallittujen ylärajoilla päivätolkulla jotain ummetuslääkettä ennen kuin tilanne helpotti. Jos tulee uusi tarve raskausajan rautakuurille, mietin kyllä tarkkaan, mitä suuhuni laitan.

Kyllä se itse hemoglobiini siitä nousi, mutta oma olo huononi kuurin aikana :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on aina ollut aika alhainen hemoglobiini, joten neuvolan suositus raudan syömisestä hb:n oltua 110 ei tullut yllätyksenä. Syön siis obsidania ja mennää viikolla 16+5. Söin tuota samaa valmistetta jo ennen raskauttakin ja hyvin on maha kestänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ohje oli, että alkuraskaudesta rautaa ei suositella, jos ei hemppa sitten putoa todella matalalle. Muutenkin raskauden aikana hempan rajapyykkinä kuulemma pidetään 110, jos se alle menee niin sitten pitäisi rauta aloittaa tai muutenkin loppuraskaudesta.

No, mun maha ei rautaa kestä, joten jos ei ole ihan pakko niin rautaa en syö ja jos taas on pakko niin Kreutersblutsaftia aion juoda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli viime neuvolassa hb 114 (32+3). Pikkuhiljaa laskenut, alkuraskaudessa 138. Nyt jouduin obsidan -kuurille. Oon sitä yhtä kapselia nyt päivässä syönyt, eikä maha tunnu tykkäävän. Katotaan mitä huomisessa neuvolassa hempparit näyttää, mutta en ainakaan haluaisi lisätä, muuten joutuu ummetuslääkkeisiin turvautumaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kokeile vaihtaa merkkiä. Monelle on nuo nestemäiset rautavalmisteet sopineet paremmin. Käsittääkseni nestemäinen rautavalmiste imeytyy helpommin, joten voisiko kyse olla siitä, että sitä ei ehkä tarvitsisi niin paljoa edes käyttää, jotta hemoglobiini lähtee nousuun? Itselleni se Spartofer on sopinut hyvin. En mä Obsidanin kanssa mistään pahasta ummetuksesta onneksi kärsinyt, mutta tuotteen vaihto kuitenkin paransi tilannetta (söin siis aiemmassa raskaudessa toista, nyt toista).

Share this post


Link to post
Share on other sites
- suositeltiinko neuvolassa aloittamaan lisärauta?

- mikä oli hemoglobiiniarvosi, kun sait suosituksen aloittaa lisärauta

- annettiinko suositus, vaikka olosi oli hyvä/hemoglobiiniarvosi ei ollut laskenut?

- millä viikolla aloitit?

- mitä valmistetta käytit?

- miten elimistösi reagoi?

 

- kyllä

- 104 ( normaalisti lähes 150, edellisessä mittauksessa 124 )

- ei

- 37

- Obsidan on nyt kokeilussa, katotaan auttaako

- ei vielä mitenkään, eilen aloitin

 

Kuinkahan nopeasti näiden rautavalmisteiden pitäisi vaikuttaa, jos vaikuttavat? Olo on kahden päivän jälkeen vielä kuin jyrän alle jääneellä, istuminenkin hengästyttää ja väsyttää ihan tolkuttomasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bebe, varsinkin jos rautavarastot ovat päässeet laskemaan niin voi mennä jonkun aikaa, että olo alkaa helpottamaan. Mulla meni ehkä pari viikkoa, että huomasin mitään eroa olossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle terkka määräsi obsidania viikolla 24+6 kun hemppa oli 111.. Viikolla 31+6 se oli 121 ja viimeisin mittaus tehtiin viikolla 35+5 jolloin hemppa oli taas 132.. Eli mulla auttoi, joskin rauhalliseen tahtiin.. Kun hemppa oli alhaisimmillaan olin kyllä tosi väsyneen/saamattoman oloinen.. Ei mua mitenkään erityisesti nukuttanut, mutta siis sellaista uupunutta oloa oli.. Meillä oli tosin iso remontti kesken silloin, ja päivät meni heikolla syömisellä aamusta iltaan rempatessa.. Mutta nyt kun arvot on taas oikeesti hyvät (eli samoissa ku ennen raskautta) ni olo on taas aikaansaava ja energinen.. :) Enkä osaa yhdistää ummetusta/mahaoireita erityisesti obsidaniin ku niitä on ollut vaihtelevasti erivaiheissa raskautta, eikä suoraa yhteyttä lääkkeen syömiseen ole ollut..

 

Se vielä piti sanoa että vaikka nyt hempat on hyvät, mua saattaa edelleen aika-ajoin hengästyttää istuminen ja välillä kaikki on rankkaa.. :lol: Mutta yleisesti ottaen jaksan vielä oikein hyvin, käyn edelleen 2-4krt viikossa jumpalla, enkä siellä hengästy sen kummemmin kun aiemminkaan.. Joskus vauva vaan ahdistaa keuhkoja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin nyt alkoi rautakuuri. Hb oli 108 viime viikolla (20+3). Obsidania syön, katsotaan mitä tästä nyt seuraa, kun muutenkin on ollut aika hankala ummetus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa aloitin Retafer 100 mg syömisen rv 22, kun alkoivat levottomat jalat vaivata. Edellisessä neuvolassa rv 19 oli Hb 131, ja terveydenhoitaja puhui lisäraudasta jo siinä vaiheessa. Ihmettelin, koska Hb oli ekalla neuvolakäynnillä 136, eikä tuossa minusta ollut juuri mitään eroa. No, 2 viikkoa rautaa syötyäni mitattiin Hb 116 :lol: Siitä se sitten lähti nousuun vähitellen ja loppuraskaudesta oltiinkin minulle normaaleissta lukemissa 140 ja risat.

 

Tällä kertaa lähtötilanne oli Hb 144 ja rv 14 oli jo laskenut 127:ään (nestehukassa, joten mahdollisesti on voinut olla matalampikin). Olo oli kehno (no, pahoinvoinnistakin voi seurata huimausta) ja levottomat jalat alkoivat taas vaivata. Pahoinvoinnin takia en halunnut Retaferia kokeilla, joten ostin Iron Vital F:ää pullollisen. Tuota on nyt kohta nelisen viikkoa tullut juotua aamuisin. Hyvin uppoaa, vaikkakin sekoitan appelsiini- tai omenamehun joukkooon. Olo on kohentunut, mutta en tiedä onko se nyt sitten mistä kiinni, kun pahoinvointikin on samaan aikaan selvästi vähentynyt. Taidan siirtyä Retaferiin (sitä taitaa olla vielä lääkekaapissa), kunhan tuo litku loppuu.

 

Iron Vital F:stä on kyllä sanottava, että annostelu on melko hankalaa. Päivittäinen annos olisi 20 ml, mutta pakkauksessa on 15 ml mittalusikka. Ja vielä sen muotoinen, että siihen on minusta hankala kaataa pullosta. Annostelun haastavuudesta kertoo sekin, että 500 ml pullosta pitäisi tulla 25 noita 20 ml annoksia - 25 päivää tuli täyteen eilen ja pullossa on vielä useampi annos jäljellä...

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisiko joku etsiä jotain tietoa siitä, mikä rautavalmiste imeytyisi parhaiten ja vähimmillä sivuvaikutuksilla? Löysin jonkun tutkimuksen, jonka mukaan 75 mg ferroglukonaattia sisältänyt nestemäinen valmiste olisi ollut yhtä tehokas kuin esim. 100 mg ferrosulfaattia tablettina. Sivuvaikutuksiakin oli ollut vähemmän kuin muilla tutkimuksessa käytetyillä. Mutta tuo oli vain yksi tutkimus, ja siinä taisi olla aika vähän osallistujiakin. Noissa käsikaupparautamehuissahan on kai kaikissa ferroglukonaattia, mutta max. 20 mg, ja muiden ainesosien takia en ainakaan omin päin uskalla ottaa suositeltua enempää, minkä lisäksi noilla on jo nyt ihan riittävästi hintaa :rolleyes:

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kokeilin Retaferia ja Obsidania kun mulla Hb oli jo ekassa neuvolassa (eka raskaus) laskenut satasen paikkeille. Niistä molemmista tuli ihan järkyttävät oksentelut. Muutenkin oli kyllä tosi kamala pahoinvointi ja olin oksentanut, mutta rautatablettien jälkeen ei pysynyt edes vesi sisällä. Se oli ihan hirveää. Lopetin niiden käytön tietty heti. Sitten join sitä luontaistuotekaupan rautamehua, joka maistui pahalta, kunnes joku suositteli Maltofer -tippoja. Ne eivät aiheuttaneet oksentelua ja saivat kai Hb:nkin nousemaan vähäsen. Lopullisesti se nousi vasta synnytyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Retaferia ei löytynyt kuin vähän toista liuskaa, joten apteekkiin oli suunnattava. Nyt on kokeilussa Fexin, poretabletti jossa on 80,5 mg ferroglukonaattia. Hämmentävää kyllä, tuo ei maistunut yhtään raudalta. Iron Vital F maistui vahvasti, myös mehulla laimennettuna, vaikka siinä on samaa vaikuttavaa ainetta vähemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli alotus-hb 135 - puolessa välissä sitten 119. Terkkari suositteli aloittamaan rautalääkityksen 50-100mg päivässä, mutta ei ollut kuulemma kiirettä aloittamisen kanssa. Noh. En ole aloittanut lääkitystä vieläkään ja puolen välin ylityksestäkin alkaa olla jo 8 viikkoa :D Koulussa mitattiin hb viime viikolla ja se oli 129. Enpä ole sittemmin edes murehtinut koko asiaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on vähän off-topic mutta tietäisikö kukaan, missä tuota hb:tä voisi käydä mittauttamassa, kun mulla neuvolat niin harvoin (6 viikon välein) ja nyt tuntuu siltä, että ehkä lisäraudalle olisi tarvetta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soita neuvolaan ja kysy. Täällä pääsee tuollaisille pikakäynneille tarvittaessa puhelinajan aikaan, kunhan sopii etukäteen. Toisissa neuvoloissa voi olla erikseen "päivystysaika" tai sitten esim. terveyskeskuksessa terveydenhoitaja voi mitata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti, taidan soittaa neuvolaan. Jotenkin vaan on sellainen tunne, ettei tahtois niitä turhaan häiritä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli eilen neuvola, raskausviikko 22+4 ja hemoglobiini oli tippunut sataan. Suositteli kolmea rautavalmistetta; Obsidania (josta sanoi että voi aiheuttaa mahavaivoja yms), Ironvitalia ja Kräuferblutsaftia.

Koska mulla tuntuu maha lääkkeiden suhteen olevan aika herkkä niin otin suoraan tuon nestemäisen Ironvitalin, Kräuferblutsaftia ei lähiapteekissa edes ollut.

 

On ihan älyttömän pahanmakuista. Irvistyksen kanssa sain 10ml kurkusta alas ja taidan kyllä jatkossa laimentaa mehulla jos silloin menisi paremmin alas. Hedelmäinen maku lukee paketissa mutta ei mielestäni ole hedelmäistä nähnytkään x)

Tuo mukana tullut 15ml mitta on kyllä tosi hankala. 10ml sain mittaan laitettua ja silti onnistuin kaatamaan lattiallekkin :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Retaferia ei löytynyt kuin vähän toista liuskaa, joten apteekkiin oli suunnattava. Nyt on kokeilussa Fexin, poretabletti jossa on 80,5 mg ferroglukonaattia. Hämmentävää kyllä, tuo ei maistunut yhtään raudalta. Iron Vital F maistui vahvasti, myös mehulla laimennettuna, vaikka siinä on samaa vaikuttavaa ainetta vähemmän.

 

En minä tuota Fexiniä pysty käyttämään. Taisin viikon ajan ottaa, mutta tulee niin huono olo siitä (jopa oksensin, raskaus kuitenkin jo yli puolessa) että jätän väliin. Hemoglobiini oli kuitenkin jo yli 130 taas ja olokin on ihan normaali, joten jätän nuo lisäraudat toistaiseksi pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now