tikris80

alkuraskauden oireet ennen plussaa

834 posts in this topic

Mulla oireet alkoi oikeastaan vasta muutama päivä ennen kierron päättymistä.

 

- Rinnoissa tuntuva nipistely / viiltely, välillä tosi kivuliastakin. Muutenkin rinnat (varsinkin nännit) todella arat.

- Alavatsan nippailut, julmuaminen, ilman menkkoihin liittyvä turvotusta.

- Ilmavaivat

- Happamat röyhtäilyt, etominen joistan juomista, ruuasta, hajuista. Aika pienestä saattoi laueta.

- Väsymys. Ai jumalauta se väsymys. Varsinkin testi-iltana, mieskin oli jo ihan huolissaan kun makasin ihan raatona sängyn pohjalla ennen kuin tartuin tikkuun. Se oli oikeastaan se kimmoke testata ja ajattelin et tää ei ole mun normitila. Aamuisin nimittäin heräsin hyvinkin pirteänä, mutta väsymys iski iltaisin ja todella aikasin. Esim jo klo 20. Ja se iski todella rajuna. Iskee varmasti tänäkin iltana :D

 

Testatessa alkoikin jo olla hyvin vahva tunne, että siellä se on ja kasvaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kipeät alamahan nipistykset.. ja pari kertaa oli todella kylmä vaikka päällä oli kuinka paljon peittoja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä oireet ennen plussaa, plussasin 32/28.

 

- alavatsaa nippaili

- huonovointisuus kun oli nälkä, joka helpotti heti kun sai ruokaa

- tukkoinen nenä, flunssa

- alaselän särky

- lisääntynyt valkovuoto

- vatsan turvotus

- ärsyyntyneisyys

- hullu väsymys

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä ollut lämmönnousua? Missä vaiheessa sitä on tullut ja kuinka koholla lämmöt on olleet? Itsellä n. puoli astetta tai vähän enemmänkin koholla, eilen tuli aivan pientä verituhrua ja menkkojen pitäisi alkaa viikon päästä (nyt kp 21). Testailemaan ei siis vielä mitään asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli paljon enemmän "raskausoireita" silloin, kun en oikeasti ollut raskaana. Nyt olen (tosin vasta arvioni mukaan 4+5) raskaana eikä vielä ole mitään sen kummempaa, melko usein vain vihlaisu alavatsassa, kun liikahtaa äkkinäisesti. Eilen oli hieman viluinen olo ja nälkä on ollut kova, mutta niin se yleensäkin on kohdallani :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli IVF:n tulos ja veritesti tehtiin pp11, joten en tainnut ennen plussaa oireilla mitenkään (hoitojen hormonitkaan eivät suurempia oireita aihettaneet).

 

Lapsettomuustaustan takia ei tällä kertaa tullut pidettyä tarkkaa lukua kiertopäivistä ja raskaustestin tein 5+0. Jälkikäteen ajatellen oireita oli. 4+0 aamulla melkein pyörryin; silmissä musteni, oli pakko käydä lattialle makaamaan ja mennä takaisin nukkumaan oloa parantelemaan. Plussan tein maanantaina ja edellisenä viikonloppuna molempina aamuina tuli nukuttua pidempään eli olin normaalia väsyneempi, mutta pitkien unien jälkeen taas tuli huono olo...

Edited by hannat

Share this post


Link to post
Share on other sites

- valkovuodon lisääntyminen

- päänsärky

- ummetus

- aristavat rinnat

- väsymys

Share this post


Link to post
Share on other sites

kipeät alamahan nipistykset.. ja pari kertaa oli todella kylmä vaikka päällä oli kuinka paljon peittoja!

 

Näitä täälläkin, lisäksi hieman etovaa oloa ja huimausta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikeestaan ei mitään oireita toisaalta kp. 24-25/30 oli jotain pientä vuotoa (kiinnittymisvuotoa??), sitten kp. 23 ihan järkyttävä päänsärky koko päivän. Muuten ei oikeastaan mitään, kuuakutisetkin alkoivat kp. 30/30, mutta loppuivat tosin ihmeen nopsaa, ei kestänyt kuin 4 päivää. kp. 30/30 testi näytti negaa. Muita oireita ei oikein ollu, ainut miksi aloin testaamaan oli vähän jännän tunteen takia alamahassa kuukautisten jälkeen. Vieläkään ei ole mitään muuta kuin mahassa ehkä sellanen "raskas" olo, ei rintojen arkuutta ei mitään, hyvä vaiko huono..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin podetaan samoja oireita:

*Järkyttävä väsymys iltaisin

*närästys

*Palelu

*eilen alkoi etova olo, yhtäkkiä kaupassa iski, iltaa kohden helpotti, mutta tänään koko päivän aamiaisen jälkeen on ollut pala kurkussa ja ällö olo

*perjantaina silmissä sumeni, kun töissä huhkin

*itku tulee helposti, mutta vaihtuukin lennossa raivoksi jne.

*muljumisen tunnetta koko vatsassa

 

Testata en ole vielä uskaltanut, koska en osaa yhtään arvioida kiertoa. Kierukka nimittäin poistettiin 5.10, kierukkaa pidin 5,5 vuotta esikoiden syntymän jälkeen ja neljään viimesen vuoteen ei menkkoja ollut laisinkaa. Kierukan poiston jälkeen oli pari päivää vuotoa ja 15.10 oli rusehtavaa tuhrua.

 

Mietinkin tässä, että onkohan mahdollista että meillä olisi käynyt näinkin ihanasti ja oleme raskautuneet heti kierukan poiston jälkeen, vai onko kaikki nämä oireet vain hormooni heittelyä ehkäisyn lopetuksen jäljiltä... :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli viime viikolla ennen plussaa iltasin hirvee väsymys ja palelua. Sitte muutamana päivänä ei tehny oikeen mieli syödä mitään ja kun oli syöny, tuli huono olo. Nii juu, ja olihan muutamana iltanakin hiukan etovaa oloa. Rinnat kans tuli jossain vaiheessa kipeiks.

Esikoisesta ei ollu ennen plussaa ku rinnat oikeen pirun kipeet.

Niin, ja onhan tässä ollu vähän alavatsassa nipistelyä ennen plussaa, ja vähän menkkamaisia jomotuksia.

Edited by Yosa

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla on nyt tehtynä kolme tosi vaaleaa haamua ja oireet on tämmöisiä:

 

*viikon ollut mieletön väsy ja normaalisti en ole koskaan mitenkään erityisen väsynyt

*viikko sitten tuli ihan hirveä olo muutamasta alkoholijuomasta ja meinasin pökertyä, siis krapula tuli

*rintoja on alkanut ehkä eilen aristaa ja yleensä ne on varmaan 2 vk kipeät ennen menkkoja

*muutaman kerran meinannut päästä itku tyhjästä

*rauhallinen olo, ei minun tapaista :D ja outo jotenki hömppä olo,ei oikein ajatus kulje..

*nenän limakalvot ollut ehkä viikon kuivat! todella ikävän tuntusta!

*masua on vähän vihlassut nyt parina päivänä

*ripuli :(

 

en tiedä muista mutta tuollaisia ainakin on tullut huomattua..

epäilyttää kyllä ne haamut..haluaisin niin kovasti vauvan <3 vaikka tämä ei olisi suunniteltu raskaus mutta erittäin toivottu silti..

pillerit tosiaan olen jättänyt pois kun ei pää kestänyt kaikkea mitä niistä tuli ja lopulta ei enää mieskään kestänyt minkälainen olin niistä johtuen.

 

ainiin ja HIRVEÄ kylmä ja vilunväreitä ja yli viikon ollut lämpö aika korkeella omaan normilämpöön verrattuna.sen tosiaan huomasin ensimmäisenä että ei oo normaalia..?

Edited by ninnukkka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussaa oireina turvonneet rinnat ja jatkuva palelu. Plussan jälkeen samat oireet, lisäksi välillä menkkamaisia jomotuksia ja turvotusta (etenkin illalla). Mutta kaiken kaikkiaan aika vähäisiä oireita. Tosin alussa ollaan eli mistä sitä tietää mitä tuleman pitää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla selkein oire oli aivan hirvittävä turvotus jo muutamaa päivää ennen plussaa. Omat housut eivät enää mahtuneet jalkaan joten siitä asti on kuljettu legginseissä..

 

Lisäksi lämmöt nousivat reiluun 37 mikä minun tapauksessani normaalisti tarkoittaisi jo kuumetta. Menkkamaista kipua alkoi ilmaantua pari päivää ennen plussaa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoittelin jo johonkin toiseenkin ketjuun, että oikeastaan kaikki oireet oli samanlaisia kuin menkkaoireet yleensä, mutta epäilys heräsi, kun pitkään jatkuneet menkkamaiset tuntemukset meni ohi eikä menkkoja vain kuulunut. Rinnat vain oli aina vain kipeemmät ja - saatoin kyllä kuvitellakin grin.gif - jotenkin eri lailla kuin ennen menkkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli, oikeastaan n. 1-2 viikkoa ennen plussa jo melko selkeitä oireita:

 

-Vatsan juilintaa ja kouristuksia

-Rintojen arkuutta ja rinnat tuntuivat jotenkin painavammalta kuin ennen.

-Jotkin hajut etoivat.

-Itkuherkkyys ja mielialojen vaihtelut.

-Hillitön väsymys.

 

Olin jo 90% varma plussasta ennenkuin koko testiä tein. Jotenkin vain tunsin, että kehossa tapahtuu nyt jotakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei kauhean paljon oireita ollut ennen plussaa, joka siis testattu eilen. Oli oikeastaan normaalit menkkaoireet, ainoa vaan että ne menkat puuttuivat. :grin:

Mutta siis ne, mitä oli:

 

-rintojen arkuus (ja paisuminen, mikä tapahtuu mulla normaalistikin ennen menkkoja)

-aivan hirvittävä väsymys

 

Ja näin jälkeenpäin ajateltuna, aloin (ilmeisesti hedelmöittymisen aikaan) heräillä useita kertoja yössä. Normaalisti nukun yöni kuin tukki, enkä herää mihinkään, mutta vähän oviksen jälkeen tämä alkoi. Ja ikävä kyllä, jatkuu edelleen eli väsymys painaa kahta kovemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä kaikki kuvitellut tai kuvittelemattomat raskausoireet ennen plussaa

 

-ärtyneisyyttä

-itkuherkkyyttä

-Nälän tunne useammin,

-lämpöilyä oviksen jälkeen (oli lähes koko ajan n.37, vaikka normaali lämpöni on n. 36,4-36,5)

-mahan turvonneisuutta

-mahan nippailua -

alaselkäkipua

-väsymystä varsinkin illalla kovin aikaisin, vaikka olen yleensä illan virkku ja aamun torkku

-pieniä huonon olon aaltoja

-vessaravausta

-janoisuutta

-menkkamaista kipua

-oksu nousi suuhun ruokailun jälkeen pari kertaa. -

-pientä hajuherkkyyttä.(nenäni on kyllä normaalistikin aika tarkka)

-joku ruoka maistui karvaalta, joka yleensä herkkuani.

-Sitten muutama päivä ennen plussaa tuli sydämenjyskytys kohtaus, ikäänkuin olisi tehnyt jonkin suuren urheilusuorituksen, samalla vähän huimasi ja se meni ohi kun join pari lasia vettä nojaten tiskipöytään. -Samoihin aikoihin alkoi myös pieniä repäisykipuja alamahalla.

 

En tiedä johtuiko kaikki "oireeni" raskautumisesta, mutta kirjasin tähän kuitenkin tuntemukseni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussaa oli pelkästään menkkaoireita (lähinnä kipuja, jomotusta, vihlontaa..), ei muuta.

Kun menkkaoireita kesti useamman päivän, eikä menkkoja silti kuulunut, niin tajusin testata :)

 

Plussan jälkeen menkkamaiset kivut jatkuivat pari ensimmäistä viikkoa, sitten tulikin palelua,

pahoinvointia ja väsymystä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli myös lämmön nousua ja tuollaista samanlaista tunnetta kuin kuukautisten alkaessa.. Jotenkin tunsin olevani raskaana, vaikka vähän yllättäen tulikin ja testin teinkin sitten jo vähän ennen kuin kuukautisten piti alkaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensi kertaa oireita ennen plussaa närästys, huonovointisuus, kylmyyspiikit, väsymyspiikit ja lämpö muutaman päivän ennen plussausta 37.6, nyt plussauksen jälkeen massiivinen turvotus!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli myös perinteiset menkkaoireet eli rinnat arkana ja alavatsassa painon tuntua. Plussaa edeltävässä kierrossa olin varma, että olen raskaana, joten nyt yritin pitää pään kylmänä ja ajatella, että menkat sieltä vaan alkavat.

 

Päivää ennen kuin menkat piti alkaa, heräsin yöllä hirveään vatsakipuun, joka hellitti särkylääkkeellä. Tätä kipua kesti muutaman viikon öisin, mutta nyt on loppunut. Oli ehkä jotain kohdun kasvukipuja eikä siis ollut perinteistä menkkajomotusta vaan jotain muuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now