RooRo

Isot vauvat

534 posts in this topic

Eilisen neuvolan jälkeen jäin miettimään, onko muita hienosti kasvavia, vai onko meidän neiti joku poikkeustapaus.

 

Meidän neidin mitat siis tällä hetkellä (3kk) 7940g, 65cm.

Syntyessään neiti oli 3990g, 52,5cm.

 

Ihmetyttää vain, että miten neiti voi olla noin iso, kun toiset neljän tai viiden kuukauden ikäsetkään ei ole noin isoja?!

Ja neiti syö siis pelkkää rintamaitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iso vauva ilmoittautuu! Meidän poika oli syntyessään 3800g ja 50cm eli varsin kohtuullisen kokoinen mutta siitä lähtien on kasvanut kovasti. 3kk mitat oli 7680g ja 64cm ja nyt puolivuotiaana 10330g ja 71,2cm. Imetyksellä oli 5kk ikäiseksi ja ihan kaikin puolin "normaali" lapsi, mitä nyt tällä hetkellä eli 6kk iässä saman kokoinen kuin puolitoistavuotias serkkunsa... Lapset on vaan NIIN erilaisia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika oli jo syntyessään iso, 4570g ja 55cm.

 

3kk iässä mitat olivat 7650g ja 66cm

 

Jossain vaiheessa kasvu tasaantui vaikka yläkäyrällä pysyikin, ja vuoden ikäisenä poju oli 12.8kg ja 83.5cm

 

Ihan hyvinvoiva ja sopusuhtainen lapsi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enskakin oli iso vauva, nyt on iso taapero :) Vähän mittoja:

 

- Syntyessä 4,2 kg ja 53 cm

- 3 kk 7,3 kg ja 67 cm

- 6 kk 9 kg ja 72,5 cm

- 12 kk 11,8 kg ja 82 cm

- 18 kk 13,5 (noin :rolleyes: ei oikein tykännyt istua vaa'assa) ja 89 cm

- 20 kk 14 kg ja 92 cm (kun äiti piti päästä kiinni ja terkkari venytti toisesta jalasta :lol:)

 

Maidolla kasvoi 6-kuiseksi, sen jälkeen alkoi kasvutahti vähän hidastua kun kiinteitä opeteltiin. Sitten kun alkoi aikuisten ruoka lapselle maistua niin kasvu on taas kiihtynyt. Liekö jotain kasvuhormoneja meidän jauhelihassa :rolleyes:

 

Sitä on vaan joutunut toteamaan ihmettelijöille, että lapsia on tosiaan eri kokoisia :) Hurjaahan se oli huomata, että parikuinen on saman kokoinen kuin tuplasti vanhemmat. Nykyään sitten on samaa kokoluokkaa jopa vuotta vanhempien kanssa, mutta eipä se onneksi paljon haittaa elämää. Mitä nyt joutui ostamaan isommat rattaat, kun vanhoihin ei enää mahtunut :lol: Mutta meidän kärryt nyt oli sieltä siroimmasta päästä, eikä tullut yllätyksenä, että eivät mene koko loppuikää.

 

Joskus on kyllä saanut pidellä sellaisia miinuskäyrien lapsosia ja kyllä siinä mieleen tulee, että helpommalla pääsisi... Mutta toisaalta joutuisi sitten hankkimaan hauiksensa kuntosalilla, kun nyt ne saa näppärästi kotosallakin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hep! Meidän tyttö on kanssa reippaan kokoinen. Oli syntyessään 53cm ja 3980g, eli ei mikään jättiläinen. On syntymästään lähtien kuitenkin mennyt pluskäyrillä sekä pituuden että painon suhteen.

 

0kk - 3980g / 53 cm

1kk - 5750g / 58,9 cm

2kk - 6700g / 62,2 cm

3kk - 7750g / 65 cm

4kk - 8740g / 68cm

5kk - 9580g / 70,2 cm

 

Täysimetyksellä mentiin 5kk1vko saakka, ja neuvolaterkka jaksaa joka käynnin yhteydessä siunata että voiko oikeasti tulla niin rasvaista maitoa että moisiin mittoihin on päästy :rolleyes: Minusta neiti ei kuitenkaan ole mikään valtava, vain hieman isompi ikäisiinsä verrattuna. Kovin sopusuhtainen on ollut koko ajan. Huomenna on puolivuotisneuvola. Jännä nähdä miten kiinteät ja lisääntynyt liikkuminen on vaikuttaneet painoon.

 

Kyllä sitä kaikenmoista kommenttia on kuullut asiaan liittyen, reilu 80-kymppinen isotätini esimerkiksi totesi että "ompa lihava lapsi. ei kyllä enää saisi lihoa" <_< Vaan ehkäpä höppänän muorin puheet voi jättää omaan arvoonsa ;) Enimmäkseen on kyllä saatu positiivisia kommentteja.

Edited by iloinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jei, meidän neiti ei siis ole ainut "hienosti kasvava".

 

Meidänkin terkkari juuri kysyi, että ihanko rintamaidolla näin hyvin kasvaa...No joo :rolleyes: Ja terkkari myös kysyi, että kuinka usein syö, no 3-4 tunnin välein, johon terkkari: vois ajatella, että 1-2 tunnin välein, kun näin hienosti kasvaa.

 

Ei meidänkään neiti mun mielestä mikään valtava ole, mun mielestä ihan sopusuhtainen kaksoisleukansa ja paksujen poskiensa kanssa. Hän nyt vaan sattuu olemaan huomattavasti ikäisiään isompi :D

Ja tosiaan, eipä tarvi kuntosalilla käydä puntteja nostelemassa :P

 

Moni on ihmetellyt miten neiti voi olla noin iso, mutta eipä kukaan oikein mitään "pahaa" ole sanonut. Paitsi oma äitini <_< kysyi viime neuvolan jälkeen, että sanoiko mitään et pitäis vähä syömistä rajottaa :o Haloo äiti, millä ton ikäsen syömistä rajotat. Multa nyt vaan sattuu tulemaan niin pirun hyvää maitoa :D

 

Ja tosiaan, en ees pysty kuvittelemaan, että meidän neiti olis pienempi, vaikka en kyl ymmärrä missä vaiheessa se on noin kovasti kasvanut :)

Edited by Kirsikk.a

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joskus on kyllä saanut pidellä sellaisia miinuskäyrien lapsosia ja kyllä siinä mieleen tulee, että helpommalla pääsisi... Mutta toisaalta joutuisi sitten hankkimaan hauiksensa kuntosalilla, kun nyt ne saa näppärästi kotosallakin :lol:

Tällei mäkin yritän ajatella :D

 

Enköhän mäkin kuulu tänne, vaikka neidillä ikää vasta 2 kk. Meidän neitokainen oli syntyessään 4152 g ja 52 cm. Viime viikolla 2 kk neuvolassa 6435 g ja 60 cm.

 

leveät posket, check

kaksoisleuka, check

makkarat käsissä ja jaloissa, check

:rolleyes:B):D:lol:

Mutta ei typy mun mielestä lihavalle näytä, semmonen lutunen ja sopusuhtanen vauva se mun mielestä on.

 

Ja meilläkin mennään ihan äidinmaidolla. Lisäksi neitokainen pulauttelee vielä ihan kauheasti joten joskus mietin että miten tuo oikein saakin noin hyvin painoa kertymään. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tää on ihan kun mun suusta: :lol:

 

leveät posket, check

kaksoisleuka, check

makkarat käsissä ja jaloissa, check

:rolleyes:B):D:lol:

Mutta ei typy mun mielestä lihavalle näytä, semmonen lutunen ja sopusuhtanen vauva se mun mielestä on.

 

Meillä on molemmat lapset ollut isoja, isoveikka oli kyllä \"vaan\" pitkä ja hoikka, mutta pikkusiskolla on tullut vähän tota vauvanpyöreyttäkin. (toisaalta tais tolla kölvilläkin olla vähän tossa parin kk:n iässä ja sit ne hävis, mutta jotenkin tuntuu, että tolla likalla ne ei häviä ihan vielä. :D )

 

Allu oli syntyessään 4275g ja 53cm

2kk neuvolassa mitat oli 6760g ja 62,1cm

 

 

Isoveli oli syntyessään 4090g ja 54cm

2kk 6510g ja 63,6cm

1v 10435g ja 80cm

1,5v 12460g ja 87,5cm

 

Mun mielestä meillä on ihan sopusuhtaiset lapset. Molemmat on alkuun kasvatettu pelkällä tissimaidolla, Allu tietysti vieläkin. Kyllähän sitä neuvolantädit on naureskellut, että taitaa tulla kermaa meikäläisen tisseistä, voihan se niinkin olla. :D Onneks ei oo mitään inhottavia kommentteja tullut, tietty ton tytyn kanssa vielä ehtii ja isoveikalla ei niitä makkaroita ollutkaan. Mitä mä itseasiassa odotin ihan innolla, onneks pikkusiskolla on nyt ihan hienot jo. :D Ja on noiden molemmat vanhemmatkin kyllä pitiä, joten kyllähän ne geenitkin sanelee tota kasvua.

 

Ainoo mikä mua on ärsyttänyt joskus on toi syntymämittojen ihmettely. Että kun mennään ton 4kg:n päälle, niin sitä on kaikkien pakko hämmästellä. Meidän mökkinaapuri (sairaanhoitaja) toteskin Allun mitat kuullessaan, että \"on se hienoo, että ne tekee tollasia kunnon kokosia vauvoja, se on niin paljon helpompi käsitellä sellasta nelikilosta kun sellasta parikilosta letkuapinaa\" :D Se vähän helpotti niissä alun hormonimyräkässä saatuja \"jessus minkä kokonen taas!!! :blink:\" kommentteja.

 

muoks: ei kun ai niin, meilläkin Allu pulauttelee hirveesti ja aluks ihan oksensikin oikeen kaaressa. Tästä kun mainitsin neuvolassa, tuumas täti, että \"ei tartte huolehtia, kun tyttö kuitenkin kasvaa hyvin. kyllähän tosta huomaa, että ruokaa saa tarpeeks kun on tollanen pullukkavauva\". Meinasin tirvasta.

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tän oon kirjoittanut tuonne "lapsen paino 2kk iässä"-ketjuun (en ole varma tosta ketjun nimestä enää :P )

Tää on kyllä niin ärsyttävää!

Meillä poitsu myös isokokoinen (tosin syntyessään oli "kevyt" pituuteensa nähden) ja jo viikon iässä oli kerännyt painoa yli syntymäpainonsa, siittä lähtien onkin kokoajan napannut painoa kunnolla. Ärsyttää kun ihmiset kommentoi kuinka iso poika on jne. usein pojua myös luullaan ikäistään vanhemmaksi. Ärsytää myös että sitten kysytään että mitä mää oikein syön kun poika noin kasvaa..tosi kiva tälläselle semisyömishäiriöiselle että mua syytetään lapsen pullakkuudesta (kai se on oletus, että kun mää olen pullakka, niin mun täytyy syödä ihan sairaasti ja niin "lihotan" lastani). Ja kun kerron neuvola-mitat niin aletaan kyseleen käyristä jms. kun vastaan että en pahemmin niihin käyriin perusta niin aletaan "lohdutteleen" että kyllä se kasvu siitä tasoituu jne. Ja mun tekee mieli huutaa että ei mua pojan kasvu pelota/huolestuta!!! Hyvä vaan kun kasvaa koska meidän imetystaival on ollut pitkä ja kivinen tie, niin oon enemmän kuin ylpee että oon saanut viimeisen kuukauden annettua tissistä suoraan ruuan!

0kk/ 4070g/55cm

1kk/5530g/57,8cm

2kk/6900g/60,5cm

3kk/7930g/63,8cm

 

Nyt 4kk iässä poitsu oli inasen alle 9kg ja päälle 67cm.

 

Moni sanoo, että meidän poitsu näyttää enemmänkin vuosikkaalta kuin alle 5kk vanhalta.. Tosin siihen varmaan vaikuttaa pojan jäntevyyskin.

Mää en ole tosta kasvusta yhtää stressannut. Omalla maidolla mentiin 4kk asti ja sitten otettiin jo kiinteitä peliin huonon vatsan toiminnan takia + yöunet muuttuivat todella huonoiksi.

 

Kyllä vähän haikeesti oon nyt katsellut veljen viikon vanhaa tytärtä, hänellä kun syntyessään oli kokoa 48cm/3555kg, eli siro pikku prinsessa.. Ehkä olisin halunnut edes hetkeksi sellaisen ihan pikkuvauvan, tosin en kyllä tuota meidän jössikkää mihinkään vaihtaisi :lol: Mutta kyllä mä myönnän, olihan se nyt haikeaa että kerran käytön jälkeen sain pakata jo valmiiksi pienet 50cm vaatteet pois :rolleyes: Nyt menee jo 74 ja 80 senttiset..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja pakko lisätä, että mun mielestä meidän poitsu on kuitenkin iha sopusuhtaisen ja suloisen näköinen (jos ulkonäöllä nyt silleen on mitään merkitystä). Onhan tuo oma lapsi aina paras, on se sitten pullee pallo laiha luihu.. Kunhan vaan muutkin pitäisi mielipiteensä omanaan (siis negatiiviset, ainahan mun lasta sa kehua ;) ) :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen aloittanut joku aika sitten tänne keskustelun "vauvan paino 2kk, kun saa kuulla ikäviä kommentteja vauvan pulloposkista"

 

Lainaus keskustelusta:

"Voisitteko laittaa ystävällisesti vauvanne mittoja 2kk iässä.

Oma tyttöni on 41+2 syntynyt, nyt 2 kk ikäinen.

Vauva painoi syntyessään 3600 g ja oli 51 cm pitkä.Päänympärys 33 cm.

 

Nyt vauva painaa n.5,4 kg ja on 57 cm pitkä.

Ikäväkseni saan usein kuulla kommentteja , kuinka "pulloposkinen tyttö" tai "aika isokokoinen" tai "tanakka".

tai "miten noin sirolla äidillä on noin iso tyttö. tai "siitä tulee varmaan isokokoinen nainen."

 

Eikö teidänkin mielestänne ole hyvä että vauva kasvaa?Kai se vauvan pyöreyskin joskus häviää?

ja eihän se varmaan välttämättä mene niin , että iso vauva-jättikokoinen aikuinen?"

 

3 kk neuvolassa meidän neitimme oli 6,4 kg ja 62 cm.

 

Ja edelleen, lähes joka päivä joku sanoo "ONKO NE NOIN ISOJA KOLMEKUISINA?" tai "OMPAS AIKA ISO 3-KUINEN"

harmittaa... :angry:<_<

Koska vauva on todella sopusuhtainen kuitenkin.ja ihana tietty!

Ja paljon jäntevämpi/virkeämpi kuin monet muut näkemäni samanikäiset... :P

 

Niin ja lisäys:

Pelkällä rintamaidolla meilläkin mennään...

Edited by Bogimatar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bogimatar, teidän neiti on viel pieni verrattuna meidän neitiin, joka oli 3kk neuvolassa ton lähes 8kg.

Voit kertoa ihmettelijöille, että on sitä 8 kilosiakin 3kk ikäisiä :)

 

Meidän neiti on iso, ja olen ylpeä siitä. Eipä nää rinnat ihan turhat siis ole :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan Bogimatar, meidän neidin 2kk mitat oli isommat kun teillä 3kk, joten voit sanoo ihmettelijöille, että kyllä niitä isompiakin on. :D

 

Todellakaan ei vauvaiän mitat kerro vielä mitään aikuisena olevista mitoista. Kuten Kirsikk.akin totes, niin voipahan ainakin olla ylpee tissestään! :D

 

Mutta joo, silti noi negatiivissävytteiset kommentit veetuttaa.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bogimatar, mun piti kans tulla sanomaan, että ainakin meidän mörssäriin verrattuna teillä on pieni vauva, kun meidän neidillä on jo 2 kk saman verran painoa kuin teillä 3 kk.

 

Löysin mun oman neuvolakortin. Ite oon painanut syntyessä 4660 g :rolleyes: ja ollut 53 cm (typy oli 4152g ja 52 cm).

Oon ollut 2 kk neuvolassa 5750 g ja 61 cm, eli on toi meidän neiti painavampi 2 kk iässä (6435 g ja 60 cm) vaikka syntyessään on ollut mua pienempi. Tissit siis toimii aika hienosti B) . Äiti on omien sanojensa mukaan lopettanut imetyksen jo parin viikon - kuukauden jälkeen kun maito on loppunut.

 

Täällä kanssa nyppii negatiiviset kommentit vauvan koosta (lähinnä se, että eihän se voi niin nuori olla, kun kertoo iän) ja sitten se syntymäpainon päivittely. :angry: Jollain on vaan heti kohdussa ollut hyvät eväät elämään :lol:

 

Meillä on ainakin mun puolen suvussa isot vauvat geeneissä, muutenkin meidän suvun perimällä kasvetaan vikkelään ja sitten se vaan jossain vaiheessa pysähtyy. Esim. ite oon ollut pisin yhden toisen tytön kanssa meidän luokalla kun menin ekalle, mutta en oo kasvanut pituutta enää yläasteen aloituksen jälkeen. Nyt ite oon nyt kuitenkin tällanen keskivertonainen kun pituutta on 167 cm ja painoa nyt joku 66 kg (eli sama lukema kun ennen raskautta). Mieskin on "vaan" 175 cm, joten en usko että meidän neidistäkään paljon mua pitempää tulee isona.

 

Mä en ainakaan usko siihen mitä jotkut hokee, että isoista vauvoista tulis jotenkin helposti läskejä isona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tulen tänne perjantaina kunnon mittojen kanssa kun saadaan 4kk mitat neuvolasta. Meidän sälli on sällin kokonen ja näkönen. Se ei varsinaisesti näytä lihavalta (paitsi vaakaraidallisissa paidoissa :lol: , raitahan tunnetusti leventää B) ), mutta on raamikas ja roteva.

 

Vanhemmat tosin on mallia 167/60 ja 177/77 eli geeneissä ei ole. Kummatkin ollaan oltu ihan normikäyrä vauvoja. Mutta niinkun shh tuossa kirjoitti niin eiköhän se kasvu jossain vaiheessa meilläkin laannu. Vaikka välillä onkin vähän hassua että näillä geeneillä on tehty noin iso vauva. Mutta mä olen NIIN onnellinen että mulla sattuu maitoa tulemaan hyvin ja poika pystyy suihkusta huolimatta syömään yleensä suht ok. Mäkin olen ensimmäistä kertaa elämässäni onnellinen ja ylpeä näistä supertisseistä B) (imetysmielessä), jotka eivät kyllä ole nykyisen kauneuihanteen mukaiset.

 

Jos meidän vauvasta tulee lihava lapsi/aikuinen, niin sitten tulee. Meillä kyllä varmasti tullaan liikkumaan ja syömään järkevästi sen ehkaisemiseksi, mutta en todellakaan rajoita poitsun syömistä 4 kuukautisena yhtään aikuisiän lihavuuden pelossa. Sitten teinille voin olla ostamatta sipsejä ja lihapiirakoita.

 

Totuuden nimessä on kyllä myönnettävä että välillä itsekin ihmettelee pojan kasvua ja miettii onko kaikki muuten kunnossa. Mutta niin söpö pulloposki meillä on!

 

Muoks. Pojan uikkari on 1-v kokoa 80cm (olkaimia lyhennetty) ja nyt menen ostamaan 80cm yöpukua ja fleecehaalaria. Esim. äippapakkauksen vanupuku jää käyttämättä ja yökkärin huomasin eilen olevan liian pieni.

Edited by Kilu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puolivuotisneuvolassa käyty ja uudet mitat saatu.

 

0kk - 3980g / 53 cm

1kk - 5750g / 58,9 cm

2kk - 6700g / 62,2 cm

3kk - 7750g / 65 cm

4kk - 8740g / 68cm

5kk - 9580g / 70,2 cm

6kk - 10000g/71,2cm

 

Äippäpakkauksen vaatteet on kaikki jääneet aikaa sitten pieneksi. Onneksi talvihaalari on niin runsaan kokoinen, että se sopinee. Vanuhaalari jäi kanssa meiltä valitettavasti kokonaan käyttämättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poitsu ei taida kovin isokokoisesta mennä, mutta on pitkä ja hoikkanen poitsu. 10,5 kk mitat oli 78 cm ja 10,25 kg, syntymämitat 4040 g ja 53 cm.

Mutta: veetuttavin kommentti tähän mennessä, ei ihan suoraan edes koskenut meidän poitsua, mutta kun se nyt sattui siinä sylissä silloin olemaan niin kyllähän tällanen sitten otti päähän "kun vauvan pitää olla sellanen pieni, joka mahtuu tähän rinnalle sillai mykkyrään nukkumaan". Pitää ja pitää, niinpä niin, tässä nelikilosessahan on sitten jotain vikaa kun ei oo mikään "letkuapina" vaan jäntevä ja reipas vauva! <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli syntyessään iso ja jäntevä vauva, joka nyt puolivuotiaana on 9,2 kg ja 73 cm. Allergioita on paljon, mutta tutut jaksavat päivitellä, että ei ne mitään pahoja allergioita voi olla, kun on niin hyvin kasvanut. No joo, tavallaan totta, mutta pahoilta ne tuntuvat arjessa.

 

Mä olen ihan tyytyväinen, että meille vauvatumpeloille tuli tämmöinen paketti eikä pikkuruista eikä varsinkaan velttoa vauvaa. Käsilihakset on välillä vaan koetuksella, kun poika haluaa olla paljon sylissä. Esim. lenkiltä tullaan usein vaunuja työnnellen - poika sylissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltäkin löytyy iso vauva. Tyttö oli syntyessään 4435g/53cm, ja nyt 2 kk tuoreet mitat 6600 cm/60 cm. Täysin tissimaidolla mennään. Tyttö syö päivisin jatkuvasti, joten sinänsä ei tuo koko ihmetytä. :rolleyes: Meillä on kolme lasta ja keskimmäinen lapseni oli iso myös, hän painoi syntyessään 4250 g ja 2 kk neuvolassa poika oli jo 7700 g. Hassua sinänsä, ettei esikoiseni kuitenkaan ollut iso vauva, vaan syntyessään ihan "normi" 3,5 kg ja 2 kk iässä himpan päälle 5 kg.

 

Tämän pulskan tyttömme kanssa ollaan saatu olla rauhassa noilta painokommenteilta (huomaavat vain tuuhean tukan eikä pulleita poskia! :D ) mutta pojan vauva-ajasta jäi kyllä traumoja, kun eräskin neuvolalääkäri haukkui pojan "liikalihavaksi" ja "ylisyötetyksi" ja käski antaa vähemmän tissiä, kun lihavista vauvoista tulee lihavia aikuisia... :angry: Neuvolan puolesta olivat jo tutkimuksiin laittamassa, kun poika alle viisikuisena rikkoi kymmenen kiloa. Että ei voi olla terve laps kun kasvaa liian lujaa. <_< Nyt olen tämän tytön kanssa aika varpaillani ollut, onneksi tällä kertaa ei ole neuvolassa tullut muuta kuin kehuja hyvin syövästä tylleröstä. Ja aion jatkossakin syöttää lastani vauvantahtisesti, enkä panikoida neuvolan vaa`asta. :)

Harmittaa näin jälkeenpäin, että pojan vauva-aikana otin niin kovasti itseeni kaikki kommentit pojan koosta, enkä luottanut itseeni tarpeeksi.

 

Nämä meidän isommat vauvat eivät kyllä ole olleet jänteviä. Huomattavasti jäntevämpi oli tuo normikokoinen esikoinen. Tyttö on tuollainen ihana triplaleukainen pötkylä, joka viihtyy vielä kovasti sylissä tai lattialla ihan selällään, eikä yritäkään mitään kääntyilyjä vielä, kuten monet ikätoverinsa :D ajattelee varmaan, että ehtiihän tuota.

 

Tulipa mieleeni kysyä, että miten teidän isot vauvat syövät öisin? Meillä ei ole viikkoihin oikein yötissi maistunut (ihan vastasyntyneestä asti mentiin vain yhdellä yösyötöllä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta), ja nyt on kaksi yötä nukuttu jo ihan oikeita yöunia, noin 22-07 välisen ajan. Jostain luin joskus, että öinen rintamaito olisi jotenkin ravitsevampaa (?) lapsen kasvun kannalta, mutta hyvinpä tuo näyttää kasvavan ihan päivä-ämmälläkin. Että voisiko isolla koolla olla jotain tekemistä noiden hyvien yöunien kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin poika taitaa kuulua tähän ketjuun. Eilen ~2 kk -neuvolassa uudet mitat olivat 61,5 cm (53,5 cm) ja 6700 g (4000 g). Terkka ehdotti että pitäisi yrittää "siedättää" vauvaa noudattamaan vähän pitempiä syöttövälejä. Kuulemma "vauvan tarpeet pitäisi yrittää tyydyttää jotenkin muuten". Öh, siis miten?! Tutteja on kokeiltu, mutta mikään ei toimi. Poika jäystää tuttia niinkuin purkkaa. Ja kun se nälkäitku on vaan niin selkeä. En mä todellakaan jokaiseen inahdukseen ole tissiä kaivamassa esiin. Sanokoon terkka mitä sanoo, mutta en mä kyllä herranjestas rupea toista huudattamaan. Eiköhän ne reisimakkarat sitten sula, kun oppii konttaamaan.

 

Mun mielestä ison vauvan kohdalla on ikävää, kun vieraat ihmiset luulee poikaa vanhemmaksi kuin se on. Esim muskarissa meidän poika on isompi kuin porukan vanhin, joka on nelikuinen. Kuitenkaan jäpikän vartalon kannattelu ja motoriset taidot eivät (tietenkään) ole samalla tasolla kuin vanhemmilla vauvoilla. Minulla onkin jatkuva tarve korostaa, että poju on vasta niin pieni ettei kääntymiset sun muut siksi vielä onnistu. Koko ajan tuntuu, että ihmiset ajattelevat, että "miksi noin iso vauva ei vielä tee sitä ja sitä". Hmm, taidan vaan olla vähän vainoharhainen :rolleyes:

 

Muoks. Dooda, meidän vauva syö useimmiten kerran yössä.

Edited by Mansikka82

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ompas tyhmää, että terkkari tommosii sanoo. Kyl kai äiti itse tietää koska lapsellaan on nälkä. Ja ihan oikeesti, ei ton ikäsen syömistä paljon rajoteta!!

 

Meillä neiti on melkein vastasyntyneestä asti syönyt kerran yössä. Nyt en tiä mikä mahtaa vaivata (varmaan se kun naapurille kerroin, että meillä herätään vain kerran yössä), kun on parina yönä herännyt kaksi kertaa syömään (edellisyönä heräs 4 kertaa joista kahella kerralla syötiin). Toivotaan, että pian palataan yhden syönnin öihin.

 

Jäntevyydestä, meidän neiti ei vielä kääntyile. Nyt parin viime viikon aikana on vähän yrittänyt kyljelleen, mutta ei todellakaan vielä mene kyljelleen. Vatsallaan ollessa kannattelee todella hyvin päätään. Mutta eipä meidän neiti ole vielä kunnolla löytänyt käsiäänkään, joten meidän neiti on varmaan "hitaasti toimiva" :) Mut kyl sitä kerkee viel liikkumaankin, sitten kun sen taidon oppii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin neitokainen taitaa kuulua tänne, ainakin pituudeltaan :) .

Syntyessään 53 cm ja 4220 g

3 vrk iässä paino laski, ollen 3835 g

11 vrk 57 cm ja 4265 g

26 vrk 59.5 cm ja 4690 g

6 vk 61.5 cm ja 5155 g

 

Tytön paino nousee hitaasti, mutta tasaisesti, mikä johtuu kuulemma nopeasta kasvuspurtista (ei ehdi kerätä ympärille, kun kaikki energia menee pituuteen). Pituutta hän onkin sitten venynyt hurjasti. Meidän neiti ei ole kovinkaan jäntevä vaan hänen kanssaan saa olla varovainen, ettei esim. selkä rasitu nostoissa. Ja kuten mansikkakin jo sanoi, niin jos joku ei tietäisi tytön ikää, niin pitäisi häntä kehittymättömänä, kun on vielä niin sylivauva tuon kokoisena. Muskarissa näytti meidänkin vauva olevan paljon isompi kuin häntä vanhemmat vauvat.

 

Shh kertoi, että heillä suvussa kasvetaan pienenä nopeasti. Pituutta kasvetaan mm. kasvutemmon (milloin kasvaa) ja kasvunvaran (mihin asti optimaalisissa oloissa voi kasvaa) mukaan, jotka on periytyvä ominaisuus. Lisäksi puberteetin alkamisikä vaikuttaa.

Mä vertailin mun ja veljieni neuvolakortteja meidän tytön korttiin ja järkytyin kyllä pikkasen, kun me ei olla kasvettu noin hurjasti. Nyt hiukkasen jännitänkin miten tuo pituus alkaa tasaantua, kun nyt neiti pyyhältää siellä +3.5 SD-käyrällä (paino taasen -15 %). Mä olen 175 cm ja mies 186 cm, mutta meillä on molempien suvuissa pari 2 metrin miestä. Ei olis niin kivaa, jos tyttö kasvaisi liian isoksi.

 

muoks. ja tissimaidolla täälläkin kasvetaan ^_^

Edited by Gilda

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun mielestä ison vauvan kohdalla on ikävää, kun vieraat ihmiset luulee poikaa vanhemmaksi kuin se on. Esim muskarissa meidän poika on isompi kuin porukan vanhin, joka on nelikuinen. Kuitenkaan jäpikän vartalon kannattelu ja motoriset taidot eivät (tietenkään) ole samalla tasolla kuin vanhemmilla vauvoilla. Minulla onkin jatkuva tarve korostaa, että poju on vasta niin pieni ettei kääntymiset sun muut siksi vielä onnistu. Koko ajan tuntuu, että ihmiset ajattelevat, että "miksi noin iso vauva ei vielä tee sitä ja sitä". Hmm, taidan vaan olla vähän vainoharhainen :rolleyes:

 

Mä koin ihan samaa sillon kun poika oli ihan pieni. Mm kerran kun hän oli kolmikuinen niin ravintolassa meille kiikutettiin syöttötuolia ja sitten kummasteltiin kovasti kun sanoin ettei lapsi vielä osaa istua. Kaverini ehdotti että mun pitäsis painattaa body jossa lukisi "Vasta 3kk ja ihan normaali!. :lol:

 

Meidän poika on kai lähinnä ollut pitkä. Onhan tuota painoakin, mutta pituudeen nähden sitä vois olla jopa enemmän. Yleensä ihmiset on taivastelleet juuri pituutta, josta puhe sitten sujuvasti on kääntynyt mun pituuteen. (Olen 181cm)

 

Nykyään poikaa harvemmin luullaan ikäistään vanhemmaksi, vaikka vielä pitkä onkin. On se kasvoiltaan vielä niin vauvamaisen näköinen. :)

 

Motorinen kehitys on mennyt ihan normaalisti, ei ole ollut erityisen aikainen vaikka jäntevä onkin. Kääntyi kyllä 2,5kk iässä, mutta lähti konttaamaan 8,5kk iässä ja käveli lopullisesti ilman tukea 13kk ikäisenä.

 

Mua lakkasi jossain vaiheessa harmittamasta kommentit ja olen lähinnä ollut ylpeä pienestä ISOSTA pojastani. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^onpa sun kaverilla ollut hieno idea bodysta :lol: . Tekisi mieli painattaa oikeesti sellanen meidän neitokaiselle.

 

Oltiin eilen ylimääräisessä lääkärineuvolassa vauvan suuren pulauttelun takia. Lääkkeeksi vaivaan lääkäri sanoi että pitäisi antaa vähemmän tissiä. Mansikan kanssa ollaan samassa vauvaklubissa ja ollaankin siellä jo päivitelty molemmat saamaamme ohjetta. Kun en mäkään omasta mielestäni tuputa pikkuselle tissiä. Ja hieman nyt mietityttää että mitä ihmettä mun sit pitäis tehdä kun toinen itkee tissiä. Lääkärin mukaan "pitäisi tehdä olo turvalliseksi", ehkä mä en sit siinä oo aiemmin onnistunut tai jotain. :( No joka tapauksessa vauva kasvaa hienosti ja paino oli +8 jollain käyrällä. Eiliset mitat (ikää siis vajaa 2,5 kk) 6720 g ja 62 cm. Täytynee nyt sit vaan alkaa säännöstelee tissiä.

 

Tosiaan meidänkin neiti on suurempi kuin monet muut muskarissa ja eilen neuvolassakin terkkari (ei siis meidän normiterkkari) oli ihan yllättynyt kun näki neidin iän neuvolakortista mittailujen jälkeen. Vaikuttaa kuulemma enemmän nelikuiselta.

 

Meidän neiti syö nykyään kerran yössä, mutta tollasta on ollut nyt vasta varmaankin muutama viikko. Aiemmin meni 2-3 krt yössä tissiä. Mun mielestä meidän vauva on jäntevä, oli jo syntyessään. Omat kädet on löytynyt, ja pari kertaa on leluunkin tartuttu. Mutta vielä ei oo oppinut kääntymään, semmosta ihme venkoilua kyllä on, että selältä osataan kääntyä kyljelleen jne, mut ympäri asti mahalleen ei oo vielä mennyt. Liikkuu sen sijaan sitten muuten vaakatasossa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä meidän sällin mittoja

 

0kk: 4240g/ 52,5cm/ 36cm

1kk: 5796g/ 59,5cm/ 40cm

2kk: 7265g/ 62,5cm/ 41,3cm

3kk: 8370g/ 65cm/ 42,5cm

4kk: 8821g/ 68,5cm/ 43,7cm

 

Pieneksi kaveria ei voi sanoa B) Nyt tosin painon nousu oli hiukan rauhoittunut ja pituutta oli tullut suhteessa enemmän. Tissimaidolla jatketaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now