RooRo

Isot vauvat

534 posts in this topic

Meillä neiti tänään 5kk, ja sen kunniaksi käytiin aamulla neuvolassa.

 

0kk 3990g, 52,5cm

1kk 5390g, 56,5cm

2,5kk 7360g, 63cm

3kk 7940g, 65cm

4kk 8835g, 66,3cm

5kk 9570g, 68,3cm

 

Tällä kertaa painoa ja pituutta oli tullut tasasesti molempia. Viimeksi paino vähän hypähti, kun pituutta oli tullut vähä vähemmän.

Kovasti neuvolatäti edelleen tyttöä kehui. Sanoi myös ettei kiinteiden alotuksella kiire. Sanottiin, että varmaan viikonloppuna vähän maistellaan perunaa, niin sanoi, että ihan rauhallisella vauhdilla voidaan kiinteiden kanssa edetä, kun kasvaa niin hyvin maidollakin.

 

Mulla alkoi alkuviikosta rintatulehdus oireet, ja nyt pelkään, että maito vähenee. En ole vielä valmis luopumaan imetyksestä, vaikka multa tuleekin näin "lihottavaa maitoa" :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan nyt meidankin toukan tanne:

 

Eli 6kk mitat 8900g ja 70cm

 

Jenkkitaulukoiden mukaan voisi olla mittojensa perusteella keskikokoinen 1-vuotias. :P Eivat taida ymmartaa, etta pohjolasta tulee raavaita miehia... heh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sälli 6kk: 9685g ja 72cm-> Turvakaukaloon ei mahdu enää toppavaatteissa tai kestovaipassa, kun tulee hihnojen pituus vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä pian kans istuimen osto edessä, kun kaukalossa ei ole enää paljon hihnojen löysäämisvaraa :)

Veljenpoika 1v siirtyi just istuimeen, tyttö ottaa serkkunsa kiinni kasvussa, vaikka ikäeroa 7kk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin just eilen neuvolassa, etta turvakaukalo ei ole enaa turvallinen yli 9kg vauvalle... Edessa siis uuden osto, selka on kuitenkin oltava menosuuntaan 1-vuotiaaksi asti?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öh, kyllähän ne 13 kg asti hyväksytyt ovat turvallisia siihen asti, kunnes vauva painaa 13 kg tai silmät ovat kaukalon yläreunan korkeudella.

 

Joskus muinoin on ollut pelkästään 9 kg asti hyväksyttyjä turvakaukaloita, ehkä terkkari ei ole ajan tasalla. Ja selkä menosuuntaan asennettavia turvaistuimia on maailma pullollaan. Myös sellaisia, mihin isokokoinen 2-3-vuotiaskin vielä mahtuu.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, eli eivat taalla jenkkilassa taaskaan ole ajan tasalla... :angry:

 

Onnex vaukkareista loytyy tietoa asiasta kuin asiasta!!! :P

Edited by Iina77

Share this post


Link to post
Share on other sites

En huomannutkaan, että olet noin kaukana :) Mutta USA:ssakin myydään periaatteessa saman standardin mukaisia turvaistuimia, esim. turvakaukaloissa ylin painoraja on 30 paunaa. Ja molempiin suuntiin asennettavia istuimia, joita voi pitää selkä menosuuntaan 35 paunaan saakka (n. 15 kg).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja taas uusia mittoja.

 

0kk: 4275g ja 53cm

2kk: 6760g ja 62,1cm

3kk: 7800g ja 65,5cm

4kk: 8385g ja 67,8cm

5kk: 9195g ja 70,6cm

 

Kasvu jatkuu siis tosi tasasena, terkka kehu ihanasti, että pitkä tyttö on ja että vaikka painoo on paljon, niin johtuu vaan tosta hienosta pituudesta ja että näkee kuulemma jo ihan silmillä että on tosi sopusuhtanen tyttö. :)

 

Nyt on itseasiassa ohitettu isoveli myös pituudessa, Köö oli 5kk neuvolassa "vaan" 70cm. Paino onkin sitten reilun kilon enemmän.. :rolleyes::D

 

Kiinteitä uppoo tällä hetkellä 3 ateriaa/pvä, aamupuuro, päivällä kasvissose ja iltapuuro. Satsit on sellasta vajaata desiä-desi/kerta. Tänään ajattelin pistää iltapäivästä toisen kasvissoseenkin kuvioihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihanaa toimintaa terkalta ja loistavasti teitin tyttö kasvaa :)

 

Mua on alkanut ärsyttään kun vauvat ei saa olla pulleita enää nykyään. Nyt ihaillaan kun poitsu on liikkumisen myötä "solakoitunut"..muutenkin muutamalta on tullut kysymystä aiemmin, että mitä terveydenhuolto oon tuumannut meidän lapsesta, että "annetaanko vaan kasvaa" :huh: Siis wtf?!? ei kun laitetaan laihikselle, kun tuohan on ihan sairaalloisen ylipainoinen :rolleyes: Mua kyrsii suuresti että ees lasten ei anneta olla nykymaailman "kauneuskäsitteiltä" rauhassa!! Mun mielestä on vaan ihanaa että lapsi syö hyvin ja kasvaa, enkä mää usko että lasta voi saada oikeasti ylipainoiseksi kasvis-/lihasoseilla ja maidolla!!

 

En ymmärrä miksi kuuntelen ulkopuolisten kommentteja..Kun kuitenkin itte tietää asian laidan. Välillä sitä vaan on jotenkin herkempi kommenteille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Amen! Jessus tollasia "annetaanko vaan kasvaa"-kommentteja! :angry: Mitäs sitten pitäis tehdä? Jättää lapsi ruokkimatta??? Oon kans sitä mieltä, että vauvaa ei voi saada oikeesti ylipainoiseks, jos se syö mitä pitääkin, eli maitoo ja kasviksia+lihaa. Muakin on lohduteltu, että kyllä toi likka alkaa solakoituun, kun lähtee liikkeelle. Mutta miks sen edes pitäis? Mulle ja isälleen se on täydellinen just sellasena kun on ja mä rrrrakastan sen reisimakkaroita. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kuulutaan kanssa tänne:

 

0kk- 3925g ja 53cm

1kk1vko- 5590g ja 59cm

2kk- 6500g ja 62cm

3kk- 7890g ja 64cm

 

Tää on mulle kolmas lapsi ja ensimmäinen oli ns. normivauva /hoikahko, keskimmäinen syntyessään 3015g, mutta puolen vuoden ikäisenä jo lähes 10kg. Kyllä sitä päivittelyä sai kuulla vähän väliä, kuinka on isot posket, paksut jalat jne... Välillä tuli niin paha mieli pikkusällin puolesta. Nyt kuitenkin kolmevuotiaana on samankokoinen, kuin tuo hoikka siskonsakin oli. Että kyllä se tasaantuu, mua sapettaa ja **tuttaa aina se koon arvostelu.

 

Nyt tää juniori tosiaan on kanssa aika hyvä kasvamaan, mutta kukaan ei ole sanonut mitään negaa vielä. Tutut ei uskalla ja tuntemattomat on olleet sen verran fiksuja, että mölyt pysyy masussa.

 

Kuten joku jo totesi, on ihan outoa, että alle vuosikkaat jo saavat kokea ns. painorasismia. Mein neuvolan terkka on ihana, se ei ikinä puhu painosta negatiiviseen sävyyn. Lapset kasvaa ja niin kauan kuin kasvaa niin hyvä!

 

Sori avautuminen :)

Edited by HelmiOnni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin taas komeita lukuja neuvolatuomisina.

0 kk 5260 g, 54 cm

1 kk 6110 g, 59 cm

2 kk 7620 g, 64 cm

 

Musta on kyllä kiva lukea muistakin isoista vauvoista, kun tuntuu että yleensä törmää vaan "normaalikokoisiin" ja sen myötä päivittelyä riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mustaki on ihana et on tämmönen paikka missä saa kertoa lapsensa pituudet ja painot sen kummempia ihmetyksiä saamatta.

 

Meijän jätkä oli 5 kk neuvolassa 11,3kg ja 66,5cm pitkä. Mustaki on ihanaa et on reisissä paksuutta ja semmosta ihanan pehmeää vauvan läskiä :) Meijän tuttava perheessä on 3 kk:n ikäinen poika, joka painaa pikkasen reilun 5 kiloa, mutta on melkein miedän pojan pituinen. Onhan se laiha, siis kun vertaa meidän poikaan..jalatkin on kun kukkakepit :rolleyes: Mutta kaikki kasvaa omaan tahtiin. Tokihan tuo paino kuormittaa omaa selkää kun kantelee, mutta odotan "innolla" sitä päivää että hän hoksii et itekkin voi ryömiä niin mun kanniskelutaakka hiukan helppaa.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neiti täytti eilen 6kk, ja tänään käytiin neuvolassa. Päivitystä siis...

 

0kk 3990g, 52,5cm

1kk 5390g, 56,5cm

2,5kk 7360g, 63cm

3kk 7940g, 65cm

4kk 8835g, 66,3cm

5kk 9570g, 68,3cm

6kk 10100g, 69,7cm

 

Tytön ollessa 5kk 1vko ja 1pva aloitettiin soseiden maistelu, mutta tissiä saa siis edelleen.

 

Ihmettelen minäkin, kuten adamo ja mimosa83, "noita annetaanko vaan kasvaa" ja "mitä terveydenhoitaja sanonut kasvusta"- kommentteja. Ei ton ikästä voi kuitenkaan vielä millekään laihiksellekaan laittaa.

Meillähän noit kommentteja on eniten antanut mun oma äiti <_< Tänään viimeksi. Mutta annan tommosten kommenttien mennä ohi korvan, en ees vastaa niihin.

 

Oon kyllä miettinyt, että mitä jos olisin koko 6kk syönyt kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, kalaa, kanaa ja kaikkee terveellistä, niin olisko mun maito "kevyempää"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noup..ei olisi ;) Tai mää oon nyt laihtunut n.½ vuodessa päälle 20kg, että en nyt hirveesti ylimääräsiä ole syöpötellyt ja silti meidän pojan kasvu on ollut "melkosen" komeaa :lol:(tokikin mulla on ollut sitä vararavintoa kiitettävästi, mistä siis maitoonkin antaa..että olisi varmaan eriasia jollain laihalla koska kyllähän s energia jossain kohtaa kropastakin loppuu, tosin silloin ei kyllä enää muodostu maitoakaan). Musta tuntuu että toisilla vaan maito on tuhdinpaa, söipä mitä vaan ja toiset lapset vaan kasvaa paremmin :)

 

Tässä meidän PikkuJätti on ½vuotias (n.10kg/71cm).. Kyllähän siitä nyt makkaraa ja vähän nakkiakin löytyy, mutta silti se vaan on omissa silmissä niiiiin ihanan pyöreäposkinen pikku nallekarhu ja mun PIENI vauvani :wub:

8143010478556161529web_0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulin, että olin meidän likan käynyt tähän isojen vauvojen klubiin laittamassa, mutta enpä kai sitten ollutkaan... :huh::rolleyes:

 

Meidän neidin mitat:

Syntymä: 4600g ja 51cm

1 kk : 5255g ja 55,5 cm

2 kk : 6900g ja 61 cm

3 kk : 7830g ja 64 cm

 

Huomenna on 4 kk neuvola ja saadaa uudet mitat.

 

Meillähän ei maito riittänyt missään vaiheessa, muutama ensimmäinen päivä meni ok, sitten oli iltaisin annettava korviketta lisäksi ja sen jälkeen joka syötön jalkeen. Tytöllä ei millään hermo kestänyt, että ruoan tulo kesti ja veti hirveitä raivareita rinnalla, kun maito alkoi herumaan yleensä vasta n. 10 imaisun jälkeen. Ja sitten loppui kesken ja sama raivo :rolleyes: . Imetys loppui kokonaan n. 2,5 kk iässä. Kolmikuisena aloitettiin maissivellit, kun korviketta meni n. 1200 ml vuorokaudessa, kiinteät aloitettiin pari viikkoa sitten.

 

Meidän neuvolantäti on ollut aivan ihana, ei mitään kommentteja tytön painosta, siis negatiivisia, vaan on ollut tosi positiivinen koko ajan ja ihastelee, miten hienosti typy kasvaa ja sitä, kuinka "pehmeä" tyttö on ;):lol: . On myös suhtautunut ihanasti tuohon, että maissivellin halusin aloittaa aikaisin, sanoi, että aloita ihmeessä, jos tuntuu, ettei pelkkä maito riitä, joka lapsi kun on yksilö. Kehotti myös aloittamaan kiinteät heti, kun siltä tuntuu, mutta meidän likalla on herkkä vatsa ja reagoi helposti uusiin asioihin, joten odottelin niiden kanssa hetken, nyt menee jo hienosti ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauva taitaa mennä tällä hetkellä iän ja koon puolesta keskikäyrällä, mutta suhteellisesti ottaen on iso vauva ;)

0kk 1800g

6kk 8500g

Eli paino on miltei viisinkertaistunut :D

 

Kysyisin teiltä muilta, että onko iso paino mielestänne hidastanut liikkeellelähtöä? Missä vaiheessa on opittu kääntyilemään, istumaan jne? Meillä on tietty korjattua ikää vasta rapiat 4kk, mutta jo hieman huolettaa, kun ei näytä olevan mitään kiinnostusta kääntyä tai yrittää istumaan pungeta. Neuvolassa eivät ole onneksi yhtään huolissaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienosti teillä Kamilla paino noussut!

 

Liikkuminen ja iso koko: En osaa sanoa, hidastaako iso koko aina liikkeelle lähtöä, mutta meidän tyttö täyttää siis huomenna 4 kk, eikä mitään kiinnostusta kääntymiseen vielä ole. Toisaalta kaverin täysin normaalikokoinen ja normaali poika kääntyi vasta 8 kk iässä eikä siitä ollut huolta. Meillä likka keskittyy selostamiseen, makaa selällää ja sätkii ja höpöttää ;) . Muakin kyllä kiinnostaa, mihin aikaa muiden isot vauvat on lähteneet liikkeelle tai kääntyilleet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti kääntyi ensimmäisen kerran selältä vatsalle 4kk 1vko ikäisenä.

Vatsalta selälle käännyttiin ekan kerran 6kk ikäisenä (viikko sitten).

N. 4,5-5kk ikäsenä alettiin peruutteleen ja pyöriin lattialla kunnolla ympyrää.

 

Ryömimään neiti ei oo viel oppinu, mut en ole huolissani, koska on monia viel vanhempiiki vauvoja (ja ihan normi kokosii) jotka ei viel ryömi, saatikaan kääntyvät.

Meil neiti taitaa tulla siis isäänsä, äitinsä kun on jo kävellyt 9kk ikäisenä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enska alkoi kääntyä siinä 3 kk paikkeilla, ryömi muistaakseni 5-kuisena ja nousi seisomaan n. 8-kuisena. Ei hidastanut (valitettavasti ;)) iso koko eikä edes paksut vaipat :lol: Toisaalta Enska oli varsinkin pienempänä jopa hoikahko/normaalirakenteinen. Sen verran kyllä huomasin, että käsivoimat eivät tahtoneet riittää konttausvaiheessa, vaan kaveri melkeinpä suoraan siirtyi ryömimisestä kävelyyn, kun ei kädet pitäneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 kk mitat: 8730g ja 66,5 cm. Taas on siis tullut 900g kuukaudessa painoa lisää, tyttö kasvaa omalla käyrällään hienosti ja tasaisesti, neuvolassa vaan kiittelivät. :D:rolleyes: Mua vaan naurattaa, mä olen itse painanut vuoden ikäisenä 9500g, toi saavuttaa sen painon jo ennen puolta vuotta ;) . Mutta lähtöpainokin oli puolikiloa enemmän kun mulla itselläni...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oon kyllä miettinyt, että mitä jos olisin koko 6kk syönyt kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, kalaa, kanaa ja kaikkee terveellistä, niin olisko mun maito "kevyempää"?

 

Noup, mä oon ihan normaalipainonen ja syön (suurimmaks osaks ;)) terveellisesti ja silti meidän mukulat kasvaa ihan järjetöntä vauhtia. Ja Köön ollessa vauva söin enemmän herkkuja ja se oli kuitenkin hoikempi vauva, nyt Alinan ollessa pieni oon syöpötellyt paljon vähemmän ja laihtunutkin jo alle raskauksien lähtöpainon ja silti se on pullukampi vauva. :D

 

Meillä likka käänty selältä mahalleen ekaa kertaa toissapäivänä, eli ikää 5,5kk. En osaa sanoo, liittyykö toi isompi koko siihen, en kyllä usko. Köö oli tossa asiassa 1,5kk edellä siskoonsa ja muutenkin liikkeelle lähtö meni hyvin siellä keskiarvoikien tuntumassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now