Guest lallukka

Pestäänkö uudet vaatteet

77 posts in this topic

Eipäs ole ikinä ennen tämän ketjun lukemista tullut mieleenkään pestä omia uusia vaatteita, eikä kyllä ole tullut mitään oireita.

 

Vauvan vaatteet olen kyllä ajatellut pestä ennen käyttöä, ainakin ne mitkä tulevat ihoa vasten. Nyt mietinkin millainen pesuainen olisi hyvä? Sellainen joka on allergiatestattu ja hajusteeton? Ja riittääkö 40 asteen pesu? Olisi mukava jos voisi samaan koneeseen heittää omiakin vaatteita ja niissä usein tuo 40 astetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvojen vaatteet pesen aina ennen käyttöä, mutta vanhempien lasten ja meidän aikuisten hupparit sun muut vaatteet, jotka eivät tule suoraani iholle, jätän yleensä pesemättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvanvaatteet pesen aina ennen käyttöönottoa. Omia en yleensä, vaikka pitäisi :rolleyes:  En tiedä, kuinka paljon lastenvaatteissa käytetään erilaisia käsittelyaineita mutta aikuisten vaatteissa ainakin on jos jonkinlaista myrkkyä, että toisinaan sen haistaa niistä ja joutuu tuulettamaan ennen myyntiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vauvan vaatteet olen kyllä ajatellut pestä ennen käyttöä, ainakin ne mitkä tulevat ihoa vasten. Nyt mietinkin millainen pesuainen olisi hyvä? Sellainen joka on allergiatestattu ja hajusteeton? Ja riittääkö 40 asteen pesu? Olisi mukava jos voisi samaan koneeseen heittää omiakin vaatteita ja niissä usein tuo 40 astetta.

 

Me käytetään ihan peruspesuaineita, mutta niitä, joissa on allergialiiton merkki ja ovat tosiaan hajusteettomia (meillä yleensä Omo Sensitive). Musta se on vähän makuasia, kuinka tarkka pesuaineiden kanssa on. Kovin hajustettua en käyttäisi ainakaan ihan alkuun, kun voi olla liikaa vauvan herkälle iholle.

 

Itse olen seurannut pesuohjeita. Tosi monet vauvan vaatteet voi pestä 60 asteessa ja niitä kyllä nopeasti pyyhkeineen ja harsoineen kertyy se koneellinen. Tykkään pestä kuumassa ne, jotka voi, kun onhan ne yleensä aika likaisia. Mutta voi kait ne kylmemmässäkin pestä. Itse en seuraa ohjeita aina esim. valkopyykissä, kun sitä tulee niin vähän, vaan pesen vähän missä sattuu lämpötilassa. Ekan pesun kyllä itse tekisin ohjeen mukaisessa lämpötilassa, kun käsittääkseni se 60 asteen pesu saattaa esim. kiinnittää värit paremmin kuin 40. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mites lämpötilat?

 

Riittääkö 40 astetta poistamaan esim. uusista vaatteista käsittelyainejäämät? Osaa vaattteista ei saa edes korkeammassa pestä, mutta voisiko 60 astetta kestävätkin pestä vain neljässäkympissä, kun muuten saa pyöritellä miljoona koneellista (pesen kerralla kaikki tulokkaalle hankitut, on tummaa, vaaleaa, valkoista, kirjavaa, eri lämpötiloja jne.)?

 

Lakanat yms. ajattelin pestä niin kuumassa kuin vaan kestävät.

Minä olen ajatellut että se vesipesu on tässä oleellisempi kun lämpötila. Oman kokemuksen mukaan käsittelyaineoden haju on lähtenyt kolmessakympissäkin (jos ylipäänsä on lähteäkseen).

 

Minä pesen nykyään kyllä kaikki uutena ostetut, siis myös aikuisten kamppeet. Melkein kaikki uutena ostetut haisee kuitenkin aika kemikaalisilta. Kirppareilta ostettuja taas yleensä en pese.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värien lopullisen kiinnittymisen kannalta on tärkeää pestä vaate ensimmäisellä kerralla ohjelämpötilassa, sen jälkeen voi pestä viileämmässäkin. Ja itse totesin pari vuotta sitten, että aikuistenkin t-paidat kannattaa pestä ennen käyttöönottoa, sillä erääseen ns. pakasta vedettyyn paitaani jämähtivät hikitahrat ensimmäisen käytön ja pesun jälkeen! Ilmeisesti hiki sai tuollaisesta pesemättömästä vaatteesta irrotettua väriä, vähintään kertaalleen pestyjen kanssa ei ole koskaan tapahtunut samaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on meneillään vauvanvaatteiden pesuprojekti. Ja tarkasti olen noudattanut ohjeita; osa vaatteista on mennyt neljässäkympissä, osa kuudessakympissä. Lähinnä mieleen tuli, että mitä teette niille lapuille, joissa on pesuohjeet, tiedot kankaan laadusta, valmistusmaasta jne? Leikkaatteko pois? Kun mitä katselin,niin joissakin hankkimissani vaatteissa ne laput on kyllä aika karheita ja isoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki uudet vaatteet tulee kyllä pestyä lukuunottamatta ulkovaatteita ja yleensä vain 40 asteessa. Vaikka pesulapussa on ollut vain se 40 astetta ohjeena, niin hyvin on kestäneet 60 asteen pesuakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täällä on meneillään vauvanvaatteiden pesuprojekti. Ja tarkasti olen noudattanut ohjeita; osa vaatteista on mennyt neljässäkympissä, osa kuudessakympissä. Lähinnä mieleen tuli, että mitä teette niille lapuille, joissa on pesuohjeet, tiedot kankaan laadusta, valmistusmaasta jne? Leikkaatteko pois? Kun mitä katselin,niin joissakin hankkimissani vaatteissa ne laput on kyllä aika karheita ja isoja.

 Joitain lappuja olen leikkaillut pois. Usein ne laput on myös sellaisessa kohtaa, että siinä on vaippa välissä eli silloin ne eivät tietty haittaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen kaikki uudet vaatteet ennen käyttöönottoa, niin aikuisten kuin lapsen. No, aikuisten ulkovaatteita (takit, pipot, hanskat) en pese, mutta "sisävaatteet" kyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen meidän kaikkien uudet vaatteet ennen käyttöönottoa poislukien ulkotakit/haalarit. Myös pipot ja hanskat käyvät käyttöönottopesussa. Ei muuten, mutta saan itse atoopikkona voimakkaita iho-oireita uusissa vaatteissa olevasta pistävänhajuisesta formaldehydistä (vaatteet pysyvät sillä sileämpinä), joten siksi kaikki ulkotakkeja/haalareita lukuunottamatta pestään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen kaikki lasten uudet vaatteet ja lakanat ennen käyttöönottoa. Myös omat alkkarit ja kaikkien lakanat pesen ennen käyttöönottoa. Monesti uudet vaatteet ja lakanat haisevat ja onpa niistä tullut joskus iho-oireitakin, kun olen erehtynyt jättää pesemättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen kaikki. :)

Pesen myös kaikki omat ennen kun otan käyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin pestä odotus- ja imetysaikana omatkin vaatteeni, vauvanvaatteet (ja nyt lapsen) pesen aina ennen käyttöä, samoin kaikki liinavaatteet. Nyt vedin kiireessä jonkun t-paidan pesemättä päälleni, ja voi kamala sitä kutinaa ja ihoärsytystä! Omat vaatteeni aloin pestä lähinnä siksi, että vauva tai lapsi nyhjää kuitenkin tosi paljon sylissä, ja yhtä lailla ne jäämät siirtyvät niin päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen lapsen kaikki sisävaatteet ennen käyttöä. Aluksi pesin lelutkin, mutta en sentään enää :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko pesseet Popin Windfleece-haalarit ihan vauvaikäisille? Nää kaverit kun saattaa imeskellä mitä tahansa suun eteen tulevaa ja ainakin niitä nyrkkejä hierotaan kankaaseen ja sitten suuhun... Meneekö pinta jo ensimmäisessä pesussa linttaan ja nypyille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen kaikki vauvan vaatteet ja lakanat ym. ennen käyttöä. Pesin myös popin windfleecehaalarin ja pinta pysyi hyvänä, ei nyppyjä tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teen aina käyttöönottopesun vauvan sisävaatteille, joskus sukat saattaa mennä vauvalle pesemättä jalkaan. Ulkovaatteita en pese ennen käyttöä. Omista vaatteista pesen ainakin farkut ja muut paljon käsitellyt vaatteet ennen käyttöä, farkuista olen joskus saanut iho-oireita pesemättöminä. T-paita saattaa eksyä ilman pesua päälle, samoin kuin esim. arvokkaammat juhlavaatteet. Myös kaikki kodin käyttötekstiilit, kuten vuodevaatteet ja pyyhkeet otetaan käyttöön vasta pesun jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen aina vauvan sisävaatteet ennen käyttöä. Pesen myös lelut jos ne vaan kestää pesua :) Pesin kerran puulelun josta halkesi maali ja piti sitten heittää pois  :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasten sisävaatteet pesen, mutta ulkovaatteita en. Omista vaatteista lähinnä alusvaatteet pesen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen kaikki sisä- ja ulkovaatteet sekä itseltäni että vauvalta ennen käyttöön ottoa. Miehen ulkovaatteita en pese, mutta sisävaatteet kylläkin. Pesen myös vauvan lelut ennen kuin annan ne tutkittaviksi. Kankaissa on valtavasti väri- ja säilöntäaineita, joista itse saan jo pelkässä sovituksessa niin vahvan reaktion, ettei tulisi mieleenkään antaa niitä vauvalle ihokosketukseen ilman puhdistusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now