-Heidi-

Rypäleraskaus

111 posts in this topic

Olen ollut hämmentynyt todella vähäisen jälkivuodon määrästä. Millaista se on teillä ollut? Mulla vuoti siteeseen asti vain perjantaina kaavinnan jälkeen ja silloinkin tosi vähän ja sen jälkeen on tullut lähinnä vaan pyyhkiessä. 

Mulla ei ollut kaavinnan jälkeen vuotoa kuin ihan nimeksi, ja sekin ekan vuorokauden aikana, sitten loppui kokonaan.... Ennen kaavintaa taas vuosin ihan solkenaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vuotaa kaavinnan jälkeen vieläkin. Kaavinnasta kaksi viikkoa. Tai tuhrua se on, mutta kuitenkin.

 

Rusinak ultrattiinko sulla vielä kaavinnan jälkeen? Mulla oli tuo ultraus viikko kaavinnasta. Tosin eihän se ultra kovin paljoa taida kertoa. Mutta tällä mennään. Tulee mitä tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ultraa ollut kaavinnan jälkeen muistaakseni. Keuhkokuva kyllä otettiin.

Ultrattiin vasta Naistenklinikalla ennen sytojen alkua. Ja sitten jossain vaiheessa hoitoa olin ultrattavana jollain paremmilla laitteilla Kättärillä, jollain "ultragurulla", joka sitten löysi kohdun seinämästä pieneltä alueelta verenkiertoa ja jonkun pienen patin toisaalta. Näitä ei tavan ultralla nähty.

Tämä lääkäri sitten selitti ettei niitä kaapimalla edes pois saa. Joko sytot tai koko kohtu pois.

 

Tuo on kieltämättä outoa ettei betaa seurailla kaikkialla?? Se käsittääkseni tutkitaan ainoastaan Meikussa, ja tulosten tulemisessa kestää.. Lienee syy? Ja hinta? Mulle kuitenkin sanottu että senkin pitää olla miinuksella että hoidot loppuu...

Vaan ei kai mullakaan betaa seurattu (ehkä??) ennen kuin vasta kun sytot alkoi. Ja jotenkin HCG:n ja betan suhteesta laskettiin jotain silloin ennen kaavintaa. Silloin ne kai tsekattiin molemmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

▲ beta-arvoon mäkin oon törmännyt sytojen yhteydessä. Ehkä se tosiaan on liian kallista rutiinitestiksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei betaa seurata sytojenkaan yhteydessä juuri missään muussa sairaanhoitopiirissä ku HUSissa... Se on outoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi toissa yönä vuotamaan kuin saavista ja hcg oli lähtenyt aika jyrkkään nousuun. Uus kaavinta tehtiin eilen ja sytot aloitettiin eilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi itku tuota takapakkia! Oon tosi pahoillani, että paraneminen ei sujunut nätisti. :( En osaa oikeen muuta sanoa, kuin että koita jaksaa ja toivottavasti sytot ei aiheuta mitään pahoja sivuoireita. Löytyikö kaavinnassa vielä materiaalia kaavittavaksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossain siis kaavitaan uusiksi.. Mä tosiaan en koskaan vuotanut sen suuremmin mutta vain hcg nousi. 

Mikä syto alkoi? Onkos se metotreksaatti tms jota monessa paikassa annetaan pistoksena...? 

Mulla oli aluksi pelkkä daktinomysiini, mutta se ei auttanut... 

 

Jos vaan tommosella miedommalla menee, niin pitäis olla aika helppo homma vaikka harmillinen tietenkin.

Emaco alkaa kyllä pikkuhiljaa viiä mehuja, ja siitä tulee oikeasti paha olokin. 

 

Saikkua varmaan saapi pyytämällä vaikka koko sytoajaksi jos haluaa.. Mä en ole vielä ollut ollenkaan saikulla hoitopäivien lisäksi. Saa nähdä jos jo neljännellä emaco-kierroksella pitää luovuttaa ja olla pari päivää rehellisesti vain nukkumassa kotona.

Edited by Rusinak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo kaavinta oli kyllä ihan pakollinen. Vuosin niin paljon verta, ettei sen kanssa olisi voinut pärjätä. Kävelin autolta sairaalaan n. 30m ja sinä aikana mun vaatteista kaikki muut oli veressä paitsi rintsikat ja sukat. Lopulta ennen kaavintaa mua oksetti, huimasi ja korvissa sumeni, koska verta oli lähtenyt niin paljon. Jokaisella vessareissulla verta tuli kuin hanan avaamalla. Käsittääkseni kaavinnassa ei löytynyt mitään ihmeellistä, mutta poistettiin se vuotava materiaali.

 

Mulla alkoi Trexan, joka siis on tuota metotreksaattia. Heitehuimausta, väsymystä ja pahoinvointia tähän mennessä. Joskin lievänä. Mulla on sairaslomaa nyt viikon verran ja lisää tulee tarvittaessa. Sinälläänhän tuo saikku ei mitään auta, koska 2v ja 3v on kotihoidossa niin se on vaan pärjättävä. Nyt tämän viikon mies onneksi on lomalla, mutta jatkossa se ei ole mahdollista. Opintoihin saikku auttaa silleen, etteivät sitten peri rahojaan takaisin, kun on näyttää, ettei ole ollut opiskelukykyinen.

 

Toivo tosiaan olis, että tällä päästäisiin, mutta kun tässä nyt on kaikki enempi vähempi pissinyt alleen niin uskon vasta, jos niin käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen kaavintaa 100 000


Viikko kaavinnasta 4000


Viikko ja 3pv kaavinnasta 2700


2 viikkoa 2pv kaavinnasta 3000 +


2 viikkoa 4pv kaavinnasta 5000


II kaavinta ja Trexan pistokset


Edited by tahdenlento

Share this post


Link to post
Share on other sites

No hui!

Pahalta kuulostaa. Mulla oli ennen ekaa kaavintaa jotain tommosta, tai siis vuosin solkenaan / ryöppyinä (tosin vasta viimesen illan ja yön ennen päivystykseen menoa, tätä ennen jotain viikkoja, ehkä 3-4??, tasaseen kokoajan) ja mut kiireellisenä sitten otettiinkin kaavittavaksi ja joku muu potilas siirrettiin seuraavalle viikolle kun ei niin akuutti ollut.

 

Toivottavasti tuo miedompi auttaa sulla!! 

Tuo emaco kun on ihan kamalaa. :( Tosin mullakin vasta alkaa olla kunnolla oireita nyt kun takana on 3,5 kierrosta tuota...

Sitä miedompaa ehdin saada kolme satsia, joka toinen viikko viitenä peräkkäisenä päivänä. Se oli kyllä HELPPO hoito eikä juuri tullut mitään oireita. Enemmän kai väsymyskin oli jotain jännitysväsymystä / korvien välissä kun väsymyksestä varoteltiin. Nyt mä vasta tiiän mitä väsy ja paha olo sitten oikeasti on...

Ja kyllä ne on vähä sairaalassa ihmetelleet että ihanko oikeasti oon muka käynyt töissäkin vielä emacon aikana.. :) Mutta vähemmän aikaa ajatella väsymystä kun normaali arki pyörii. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauanko tuota runsasta vuotoa muuten ehti jatkua? Tai siis missä vaiheessa se alkoi?

 

Mä ite kävin tänään verikokeessa, huomenna ois taas hoitopäivä.

Otettiin HCG nyt melkeen 2,5 viikon tauon jälkeen. Jännittää ihan hulluna mitä se nyt on. Viimeksi kun oli jo niin matalalla, että saattaisin saada ekat nollat tietooni huomenna...! 

Pitäisi koittaa psyykata itsensä nyt että ei saa vielä nuolasta ku ei ole tipahtanut... Voi olla aika kurja fiilis jos ne ei olekaan menneet nollille... Tai kamalinta, jos ne vaikka ois nousseet?!?!? 

Edited by Rusinak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas tosiaan ollut hurjaa vuotoa tahdenlento, hui! :( Peukut pystyssä, että tuo kevyempi hoito nyt riittäisi!

 

Ja Rusinak, peukut pystyssä myös sun puolesta! Voin kuvitella että jännittää....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka nolla. :) :) :) Tai siis pelkkä HCG oli vasta tutkittu, mutta paperilla <1. Nyt on hyvä mieli. Kunpa beta ois myös!!! Huomenna saanee tietää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No eipä ollut beta vielä nollilla. :( Harmittaa, mutta ehkäpä parin viikon päästä olisi. Ehdinhän mä jo tuudittautua siihen, että enää ois yksi kierros jäljellä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voi harmi. :( Mutta oikea suunta kuitenkin. Tarkoittaako tuo nyt lisää hoitokierroksia vai kuinka?  

 

Varmasti kyllä harmittaa kovasti, tottakai sitä toivoisi saavansa mahdollisimman pian hoidon loppuun. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin jo pitkät pätkät... Sinne katosi.

 

Rusinak. Ompa kypsää :( toivottavasti seuraava arvo olis jo nolla. Jännä, ettei ne tuota sitten juuri muualla seuraa. Kauanko sulla nyt kaikkiaan on ollut noita emaco-hoitoja? Onko ne karenssista sanonut? Oli vissiin niin, että sulla ei uusi raskaus ole suunnitelmissa.

 

Vastatakseni aiempaan niin mun vuoto alkoi silloin la-su yönä. Koska se oli heti teurastusmenoa soitin samantien osastolle. Edellisessä keskenmenossa mulla oli samanlaista tyhjennyksen jälkeen, joten hälytyskellot soi heti. Eihän se hoitsu mua tosissaan ottanut, mutta suostui kuigenkin kattomaan mun hcg-arvon torstailta. Sen jälkeen tulikin vauhtia ja päivystävä käski tulla samantien.

 

Mulla on tänään viimenen piikki tähän sarjaan. Sivuoireista mulle ei sanottu mitään, mutta väsymys on kyllä ykkönen. Pahoinvointi kakkonen,joskin pelkään sen kertovan hcg.n noususta. Väsymyksdn kanssa on vaikeaa, kun yöt ei meillä muutenkaan ole kokonaisia eikä voi nukkua, kun siltä tuntuu. Ja lääkkeet saan poikien päiväuni aikaan.

 

Hcg mitataan maanantaina ja tiistaina tulee tulokset. Sitten nähdään kai mitä seuraavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trexanin vaikutuksia itsellä näin ensimmäisen kierroksen jälkeen oli tuo ääretön väsymys ja jonkin asteinen heitehuimaus. Myös puheeseen vaikutti jonkun verran. Pahoinvointia oli lääkejakson aikana, tosin en osaa sanoa onko se Trexanin vain hcg.n nousun aiheuttamaa. Sen näkee ensi viikon arvoista. Kuurin loppupuolella hajosi suu ja huulet ja nieleminen ottaa todella kipeää. Nämä jatkuu nyt kuurin loputtuakin, mutta asiaa tutkailtuani Trexani on ilmeisesti syöpälääkkeissä kovinta myrkkyä suulle. Ilmeisesti tässä Trexanissa sivuvaikutukset on pieniä, mutta kun tätä tulee näin tiheällä syklillä niin ne helposti pahenevat. Ennen on kuulemma (täällä) annettu vain yksi pistos viikkoon, mutta nyt niitä tulee 5 pienemmällä annoksella, koska se kuulemma on tehokkaampaa. Foolihappoa on pistetty aiemmin, mutta siitä on luovuttu. Kuitenkin juuri suun ongelmiin auttaisi erityisesti tuo pistetty foolihappo ja siitä aion vähän kyllä kysellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eksyin tänne kun huomasin että olit kirjoitellut. Tsemppiä kovasti! Todella harmillista että näin kävi teille :(

Tuohon foolihappoon kommentoisin että ainakin niillä joilla trexan menee tablettina kerran viikossa niin on myös foolihappo määrätty samalle päivälle eri aikaan otettavaksi. Että luulisi että sullekin sitä suotaisiin. Aika jännä ettei ole jo määrätty...

Edited by Montana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now