Sign in to follow this  
Followers 0
Mariyah

Toksoplasmoosi-verikoe, onko keneltäkään otettu?

22 posts in this topic

Minä ajattelin pyytää ensimmäisessä neuvolassa sillä meillä on kaksi kissaa. Haluan molemmat testit. Entinen työkaverini sai ainakin julkisella puolella ilmaiseksi vaikkei heillä ollut itsellä kissaa. Halusi testauttaa kun oli ollut kaverin kissa hoidossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain neuvolan kautta lähetteen toksikokeisiin kun pyysin niitä ja olin 2 aiemman keskenmenon takia jo valmiiksi hermostunut raskauden jatkumisesta. Neuvolatätini piti sitä itsestään selvänä, että kissataloudessa asuva on tokson jo sairastanut jossain elämänsä vaiheessa. Vasta-aineita ei kuitenkaan verinäytteestä, vaikka olen asunut viimeisen 13 vuoden aikana yhteensä 7 eri kissan kanssa samassa taloudessa. Nykyäänkin noita pyörii nurkissa kolme.

 

TYKSissä tartuntatautilääkäri oli sanonut, että tokson vasta-aineita löytyy paljon harvemmalta kuin on annettu ymmärtää. Hän kuitenkin sanoi myös, että jos kissoistaan ei sitä tähän mennessä ole saanut, niin riski jatkossakin on tosi pieni. Ei kuulemma kannata panikoida - normaali käsihygienia riittää. Suuremmalla todennäköisyydellä taudin kuulemma saa juurikin kukkapenkistä kuin kissanhiekkalaatikolta. Ja sekin riski on tosi pieni. :)

 

Kaikista neuvoloista ei käsittääkseni anneta lähetettä toksokokeisiin, vaikka niitä pyytäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyysin neuvolasta lähetettä, sillä olin juuri ennen raskautta reissussa Karibialla ja siellä tuli syötyä sitten kaikenlaista, mm. raakaa lihaa jne. Terveydenhoitaja kirjoitti siis lähetteen ihan mukisematta ja testistä selvisikin, että olin "sairastanut" tokson joskus aikaisemmin eli vasta-aineita löytyi mutta ei tuoretta infektiota. Kissoja ei mulla koskaan ole ollut eli ruuasta sen olen todennäköisimmin sitten joskus saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mäkin sain neuvolasta lähetteen kokeisiin ennen raskausviikolle 18 osunutta italian matkaa. onneksi, en olis varmaan hoksannut sitä itse pyytää. multakin löytyi vasta-aineet verestä. neuvolan mukaan se on melko harvinaista; kuulemma vain n. 10 % suomalaisista on sairastanut toksoplasmoosin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla otettiin kanssa toi koe neuvolassa. Hoidetaan tuttujen kissaa toisinaan enkä ole aikaisemmin juurikaan kissojen kanssa ollut tekemisissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin sain neuvolasta lähetteen ja yksi näyte otettiin joskus ennen rv 12. Vastauksena ei immuniteettia ja enempää näytteitä ei ole otettu sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa otettiin raskauden alussa työterveydessä lääkärin määräyksestä. Menin ihan muun asian takia mutta tulikin ilmi että eläinten kanssa työskennellessä toksoplasmoosin sairastamattomuus oikeuttaa erityisäitiysvapaaseen. En tiennyt aiemmin että myös nauta, sika, lammas ym. tuotantoeläimet kuuluvat tartuttajiin muutenkin kuin raakaa lihaa syödessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulta otettiin toksonäyte joskus rv 14+, koska lähetteen pyysin. Olin ollut ulkomailla, joten halusin varmistaa, onko kaikki ok. Vasta-aineita ei löytynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle lääkäri suositteli ennen matkaa etelä-eurooppaan, että mahdollinen ensi-infektio olisi sitten voitu antibiooteilla hoitaa matkan jälkeen. Ei ne antibiootit välttämättä auta, mutta kannattaa kokeilla. Olinkin sitten immuuni, tulokset tuli vasta matkan jälkeen ja olin tietty koko ajan varonut medium-pihvejä ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla testattiin, kun neuvolassa pyysin. Olen ollut kissojen kanssa tekemisissä koko ikäni ja olin ihan varma, että mulla on tokso ollut joskus. Ja Raskauden eka kuukausi (kun en vielä tiennyt) oltiin reissussa ja söin mm. ilmakuivattua kinkkua miltei päivittäin... Mitään ei kuitenkaan ollut enkä ole sairastanut aiemminkaan. :). Kuitenkin multa otetaan sitten 2seurantatestiä vielä raskauden edetessä, ilmeisesti just siitä syystä kun kissojen kanssa oon tekemisissä jatkossakin jonkin verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olinkin sitten immuuni, tulokset tuli vasta matkan jälkeen ja olin tietty koko ajan varonut medium-pihvejä ym.

mä kans erehdyin toteamaan neuvolan tädille, että kunpa olisi tiennyt resistanssista ennen matkaa, niin syöminen ois voinut olla vähän helpompaa, niin johan täti jo muistutti, että yhtä lailla esim. raa'asta lihasta ja huonosti pestyistä kasviksista saattaa saada listerian... että se siitä ilosta ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa otettiin toksokokeet kolmesti raskauden aikana ihan kunnallisella puolella. Sillä perusteella, kun niitä itse vaadin ja meillä on kissatkin. Neuvolan terveydenhoitaja uskoikin mulla olevan vasta-aineita, mutta eipäs ollut. Olin myös ennen raskautta matkustellut Italiassa ja syönyt siellä juuri ilmakuivattuja kinkkuja jne. Mulla tieto lisäsi tuskaa ja raskaushormoneista? johtuen keksinkin hieman panikoida juuri tokson ja listerian suhteen aina säännöllisin väliajoin raskauden aikana. Terveydenhoitaja yritti aina sanoa, että kumpikin on äärimmäisen harvinaisia, mutta ei se mua auttanut. Olinkin sitten hyvin tarkka syömisistäni ja mies hoiteli kissat pääsääntöisesti. Mua häiritsee toksossa ja listeriassakin se, että molempia voi sairastaa pienin flunssaoirein ja kuitenkin kummankin takia vauvan voi menettää tai vauva voi vammautua.

Edited by tiksu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pyysin neuvolassa tokso-koetta, mutta sanoivat ettei ole tapana ottaa ellei ole erityistä syytä epäillä tartuntaa. Esim. kissa kotona ja piha jossa puutarhatöitä tehtävänä ei vielä riitä syyksi.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmeisesti riippuu vähän neuvolasta, millä perusteella tuon tokso-kokeen saa, meinaan jos joku on saanut vain siksi että kissa on ollut hoidossa ja sitten ne jolla on kissoja 24/7 eivät saa. Mulle sanottiin puhelimessa että kaiken järjen mukaan sen saan, koska vauva on saanut alkunsa ulkomailla ja vielä maassa, jossa ei voi taata hyvää hygieniaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ilmeisesti riippuu vähän neuvolasta, millä perusteella tuon tokso-kokeen saa, meinaan jos joku on saanut vain siksi että kissa on ollut hoidossa ja sitten ne jolla on kissoja 24/7 eivät saa. Mulle sanottiin puhelimessa että kaiken järjen mukaan sen saan, koska vauva on saanut alkunsa ulkomailla ja vielä maassa, jossa ei voi taata hyvää hygieniaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ilmeisesti riippuu vähän neuvolasta, millä perusteella tuon tokso-kokeen saa, meinaan jos joku on saanut vain siksi että kissa on ollut hoidossa ja sitten ne jolla on kissoja 24/7 eivät saa. Mulle sanottiin puhelimessa että kaiken järjen mukaan sen saan, koska vauva on saanut alkunsa ulkomailla ja vielä maassa, jossa ei voi taata hyvää hygieniaa.

 

Kävin neuvolassa, eikä he innostuneet toksoplasmatestistä, vaikka mulla on 2 kissaa, ja olen koko raskauden ajan oleskellut erittäin epähygienisissa maissa. Kävin sitten tänään yksityisellä toksoplasmatestissä. Tulokset saa joskus viikon päästä.

Ikävä kyllä labrassa yksityisellä oltiin vähän "ulalla", hoitaja ei oikein tuntunut tietävän, mitä testiä mulle oikein pitää tehdä.

 

 

Sen haluaisin sanoa, että myös kissan voi testauttaa tokso-kokeella. Jos kissa on jo positiivinen, se on immuunni uudelle tartunnalle.

Kissahan ei eritä toksoa kakkaansa kuin 6-30 päivää itse tartunnan jälkeen. Näin ollen monesti voi olla omistajalle helpotus, että oma kissa on jo positiivinen, niin immuniteetin takia uutta tartuntaa ei tarvitse pelätä.

Tätät eivät ketkään terveydenhoitajat tai lääkrit muista/tiedä kertoa, mutta tämän saa kyllä tietoonsa asiantuntevalta eläinlääkäriltä tai lukemalla tieteellisiä tutkimuksia.

 

 

Toksobakteerithan kuolevat parissa päivässä pakastimessa, joten raa'an lihan voi aina kierrättää sitä kautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän OT; jos jauhelihaa säilyttää pakkasessa pari kuukautta, pysyykö tuo toksobakteeri poissa vai alkaako se lisääntyä pitkän säilytysajan takia?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vähän OT; jos jauhelihaa säilyttää pakkasessa pari kuukautta, pysyykö tuo toksobakteeri poissa vai alkaako se lisääntyä pitkän säilytysajan takia?

 

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri kertoo ohjeessa, että pakastaminen tuhoaa tokson -13 asteessa.

 

http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2795/11004/

 

Omien kirjallisten lähteiden mukaan toksot tuhoutuu parin päivän pakastuksessa, niissä ei kyllä kerrota tarkemmin lämpötilaa.

 

Tosin, itse en kyllä koskaan pakastaisi jauhelihaa monia viikkoja. Ottamatta huomioon toksoja, mistä tiedät mitkä muut bakteerit siinä oikein lähtee kuhimaan? Varsinkin yleensä pakastetuotteissa lukee, että sulanutta tuotetta ei saa uudelleen pakastaa. Eli jos kylmäketju on mennyt rikki, niin kaupan kylmäaltaassa jo bakteerit saattavat kasvaa, eikä tuote silloin säily niin hyvin pakastimessa.

 

Itse ostan pakastimeen ehdottoman tuoretta lihaa pariksi viikoksi kissoille.

 

En kyllä osaa vastata siis, uskaltaako jauhelihaa käyttää noin pitkän säilytysajan jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en lihaa syö ollenkaan, siksi jauhelihapaketti onkin pakkasessa pidempiä aikoja. Mies välillä haluaa lihapullia :) Jostain marttasivustolta tmv olen joskus lukenut että jauheliha säilyy pakkasessa 2-3kk, jos sen on sinne tuoreena laittanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemusta, pitäisikö tuo tokso testata, jos matkustaa raskausaikana maahan, josta on iso riski saada tartunta? Onko jollain testattu? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0