Vappu

NP-Ultra ja tulokset

168 posts in this topic

Mie täällä ihmettelen, että jos kaikki on saanut kirjeellä kotiin myös normituloksen..?!? Meille ei sanottu mitään, että miten tulos tulee ja neuvolasta kun kysyin, sanoivat, että poikkeavasta tuloksesta tulee kotiin kirje. Onko missään muualla näin?!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika erikoiselta kuulostaa. Jos löydös on poikkeava, olisi hyvä päästä jatkoneuvontaan mahdollisimman nopeasti: mitä ihmettä vanhempien pitäisi tehdä, jos kotiin tulee kirje "lapsenne on todennäköisesti erittäin sairas" ja that's it? :girl_impossible: Täällä (TYKSin alueella) soitetaan poikkeava tulos, jotta samalla saadaan sovittua vanhempien kanssa aika jatkoneuvonnalle (jossa siis selvitetään erilaisia jatkotutkimusvaihtoehtoja, ja mietitään haluavatko vanhemmat näihin tutkimuksiin osallistua). Normaalitulos ilmoitetaan siis kirjeellä, koska se ei aiheuta mitään jatkotoimenpiteitä.

 

Tai näin siis ilmoituskäytäntö yleisesti on, halutessaan voi myös toivoa, että poikkeavastakin löydöksestä ilmoitetaan vain kirjeitse. Mutta soitto on siis perusoletus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli niskapomu ihan normaali, veriseulan tuloksia ei ollut tullu vielä sairaalalle, niin ne sanoivat että soittavat viikon aikana, olin ultrassa ma.. Että jos seulan tuloksissa on jotain, soittoa ei kuulunut :) Kätilö tosin sanoi, että sydänäänet oli tosi hyvät, liikku paljon ja näytti muutenkin hyvältä, niin uskoi että ei seulan tuloksissa ole mitään. Nyt on kohta sitten rakenne ultra, ensi tiistaina :) Mitenköhän jaksan olla päivän töissä, kun ultra on töiden jälkeen vasta :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie täällä ihmettelen, että jos kaikki on saanut kirjeellä kotiin myös normituloksen..?!? Meille ei sanottu mitään, että miten tulos tulee ja neuvolasta kun kysyin, sanoivat, että poikkeavasta tuloksesta tulee kotiin kirje. Onko missään muualla näin?!?

Täällä (TYKSin alueella) soitetaan poikkeava tulos, jotta samalla saadaan sovittua vanhempien kanssa aika jatkoneuvonnalle (jossa siis selvitetään erilaisia jatkotutkimusvaihtoehtoja, ja mietitään haluavatko vanhemmat näihin tutkimuksiin osallistua). Normaalitulos ilmoitetaan siis kirjeellä, koska se ei aiheuta mitään jatkotoimenpiteitä.

Mulle (Hki) annettiin neuvolassa täytettäväksi seulontalähete, johon piti itse laittaa raksi ruutuun, että haluaako positiivisen löydöksen (=huonot uutiset) tulokset puhelimitse vai kirjeitse. Lisäksi siinä luki, että negatiiviset tulokset lähetetään aina kirjeenä väestörekisteristä löytyvään osoitteeseen tai suoraan neuvolaan, jos osoitetta ei löydy. Me laitettiin positiiviseen löydökseen toive, että kirjeenä, jotta ei saa puhelua kesken työpäivän vaan saa rauhassa kotona sisäistää asian ennen ajan varaamista jatkotutkimuksiin. (onneksi mitään poikkeavaa ei siis löytynyt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin ensimmäisessä ultrassa, jonka jälkeen oli tarkoitus mennä ottamaan myös verikoe. Lääkäri totesi, että oli viikon 11+0 sijasta vasta viikko 10+1 meneillään (kuten olin itse jo hieman laskeskellutkin), eikä mitannut vielä niskaturvotusta, vaan varattiin uusi aika, joka on sitten 12+1. Olisin mielelläni mennyt tuolloin heti verikokeisiin, mutta lääkärin mukaan on parempi, että ne tehdään sitten samalla kerralla. Hassua kun täällä tuntuu, että tosi monet ovat olleet verikokeissa eri aikaan kuin ultrassa, mutta en sitten osannut kyseenalaistaa lääkärin sanaa :) Oletettavasti ei sitten ole vielä "liian myöhäistä". Mitenköhän jaksan sitten odottaa verikokeen tuloksia vielä mahdollisesti viikon... No, eipä tässä varmaan muu auta. Ja ainakin ensimmäisessä ultrassa jo kuuli sydämenlyönnit ja näki, että joku hämärästi pientä ihmistä muistuttava olio siellä oleskeli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ohje mennä heti ultran jälkeen verikokeisiin, viikkoja tällöin 11+6. Seerumiseulan lähetteeseen kirjattiin pienen tiedot myös. Ja negatiivinen vastaus tulee kirjeenä kotiin, positiivisestä tulee soitto siitäkin huolimatta, vaikka laitoin rastin kohtaan kirjeenä. UÄ:n tekijä sanoi, että kaikki positiiviset soitetaan, vaikka olisi toivottukin kirjettä, koska positiivinen tulos herättää aina kysymyksiä.

 

En olisi oikeastaan halunnut koko seerumiseulaa, mutta mies oli sitä mieltä et se on sama ottaa. Jos seula jostain syystä hälyttää, niin jatkotutkimuksia en haluaisi eli siinä mielessä se on mun mielestä turha. Mut odotellaan nyt sitten se vastaus, niskaturvotus oli normaali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin viime viikolla (10+5) verikokeessa ja nyt maanantaina (12+2) olis np-ultra eli tulokset saadaan samantien. Ja kirjeenä tulee kuulemma myös. Lisäksi oma neuvolatäti aikoi soittaa, mikäli tuloksissa on jotakin huolestuttavaa, että saa sitten tukea heti tarvittaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin NP-ultrassa kun viikkoja oli viimeisistä kuukautisista laskien kasassa 11+2. Ultrassa kävi ilmi, että sikiö vastasi kooltaan 9+5, joten sovin uuden ajan 2 viikon päähän, koska sikiö oli liian pieni vielä mitattavaksi. Tällä kertaa menen yksityiselle ja aika o nyt keskiviikkona, jolloin viikkoja pitäs olla kasassa 13+2, joten sikiön koko vastannee tällä kertaa 11+5. Ei millään jaksaisi odotella ylihuomiseen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mie kävin juuri nt-ultrassa ja nt oli 0,7-1mm :) ja 11+3 siis tosiaan sekä mun että nt-ultran mukaan, ar-ultran mukaan olis ollu 4 päivää eellä.

veriseulassa kävin 9+0 ja näiden yhteistulokset tulee viikon päästä ultrasta, eli soittavat jos on jotain hälyttävää. muussa tapauksessa ei kuulu mitään vaan katellaan seuraavalla neuvolakerralla. mulla sattuu olemaan neuvola 12+2 eli päivää ennen mahdollista soittoa joten jää sitten seuraavaan ultraan jos ei löydy mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angel, en tiedä oletko jo saanut vastauksen muualta mutta nt-ultrassa mitataan paljon muutakin kuin tuo niskaturvotus. Joten hyvinkin ei ollut ehtinyt ottaa kaikkia muita mittoja ja piti saada lapsi vaihtamaan asentoa. Kun siis kyllähän noi vauvat lepäävät kohdussakin joten ei ole mitenkään ihme jos on välillä pitempäänkin paikallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä käyty tänään NP-utrassa. Niskaturvotusta oli 1,57mm eli ihan normaali. Ottivat verikokeen ja vastaukset riskiluvusta saan postilla kotiin 1-2 viikon päästä. Sanoin, että vaikka riskiluku näyttäisi mitään, ei suurella todennäköisyydellä tule vaikuttamaan mihinkään. Pikkuista oli ensin vaikea mitata aktiivisuuden takia kun ei pysynyt pakallaan ja tarjosi massua koko ajan näytille. Eilisen vuodon syytää ei löydetty. Istukka, kohdunsuu ym kaikki kunnossa. Rakenneultra kesäkuun 16. päivä: piiiiitkä aika odottaa!! Kukautisista mitattuna tänään rv 13+3, mutta pikkuisen koko tarkentui olevan 12+0.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuota olen jälkikäteen itsekin miettinyt, että ehkä siinä lopuksi mitattiin kuitenkin vielä jotain muutakin, vaikka itsellä ei mitään muistikuvaa siitä olekaan.

Joo meillä ainakin täti esitteli kaikenlaista päänmittaa, jalkoja, käsiä, aivot, mahalaukun ja mittaili siis niitä siinä samalla. Niskaturvotus oli vain yksi osa tutkimusta. Katselin, kun ultraaja vielä merkkaili noita juttuja ylös tietokoneelle kaavakkeeseen, lähinnä kylläkin arvoilla "havaittu", "normaali" jne..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Np-ultrassa mitataan pää-vartalomitta (CRL), lakimitta (BPD) ja reisiluun (FL) mitta. Sekä katsotaan, että kallo, aivot, selkäranka, sydän, vatsanpeitteet, mahalaukku, virtsarakko ja ala-ja yläraajat löytyy. Vauvan täytyy liikkua, jotta nähdään liikkeet ja asentoa täytyy vaihtaa juurikin noiden mittausten ja havainnointien vuoksi.

 

Meidän pieni nukkui kauniisti mahallaan, heitti muutaman kuperkeikan ja oikaisi jalkansa oikein suoraksi reisiluun mittausta varten ♥ Joi vähän ja jatkoi uniaan, tämä riitti ultraajalle eikä herättelyitä tarvittu.

 

Ja se seerumiseulan negatiivinen tulos tuli kirjeellä kotiin tosi nopeasti, ihan muutamassa päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin vastaukset jo oikeastaan siinä ultraustilanteessa. Ultraaja kertoi, mitä tapahtuu mahassa ja miltä näyttää. Oli kyllä mukavaa, kun toinen jutteli koko ajan. Uudessa tilanteessa syvä hiljaisuus olisi voinut alkaa ahdistamaan tai pelottamaan. Jos niskaturvotuksessa olisi ollut jotain ihmeellistä, niin olisi kuulemma viikon sisään otettu yhteyttä. Muuten sitten käydään seuraavassa neuvolassa tulokset läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta kysynpä kuitenkin. Tänään soitin neuvolaan ensimmäisen neuvola-ajan perässä ja th käskytti mua nyt jo varaamaan np-ultraan ajan, jotta mun epäsäännöllisen kierron takia saadaan varmistus millä viikoilla mennään jne. Mun laskelmien mukaan oltais np-ultran päivänä vasta rv 9+3 (kätilö sanoi puhelimessa että laittaa mahdollisimman pitkälle ajan eikä toi mun mielestä mitenkään suurelta kuulosta). Entäs sitten jos mun laskemat viikot pitänee paikkaansa, varataanko mulle uusi aika vai..? Kunnalliselle olen siis menossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niskapoimu-ultra tehdään yleensä (vähän paikkakunnasta riippuen), kun viikkoja on n. 11+0 - 13+6 (?). Jos raskauden kesto on vaikea määrittää, niin kunta saattaa tarjota myös ilmaisen alkuraskauden ultran, mutta tuosta ei varmaan ole mitään säännöstöä.. Nää aikaisemmat ultrat on siis alkuraskauden ultria :) .Sitä en tiedä, onko 9+3 liian aikainen ajankohta niskaturvotuksen mittaamiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Jos tuolloin ultrassa selviää, että niskaturvotusta ei vielä voi mitata vähäisten viikkojen takia niin saat uuden ajan! :) Monelle vaukkarille on käynyt näin, mitä täällä olen lueskellut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

avena ja forgetmenot, kiitoksia vastauksistanne! :) Mä ajattelinkin että pakkohan kunnan on tarjota toinen ultra jos viikkoja on liian vähän. Piti toi tieto kuitenkin varmistaa joltain fiksummalta. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultrassa kuultiin turvotuksen määrästä ja siihenastisesta kehityksestä. Kirje kotiin ultran ja verikokeiden tuloksesta tuli alle viikossa, ei lisääntynyttä 21-trisomian riskiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ noin suunnilleen meni myös meidän nt-ultrakäynti. ja kirje verikokeiden tuloksista tuli tosiaan nopeammin kuin odotin; neuvolassa sanottiin, että parin viikon päästä tulee, mutta tuli vajaassa viikossa. niskaturvotus oli 1mm, sydän löi 185 (tosi nopea, mutta ei kuulemma huolestuttava. ja eilen neuvolassa mitattuna 158.) ja down-riskisuhde oli 1:55000.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Np-ultrassa todettiin riski normaaliksi (nt oli 1,3 mm) ja koska ennätin käydä neuvolassa ennenkuin tieto verikokeiden tuloksista tuli niin sain neuvolassa varmistuksen, että riski tosiaan on normaali, 1:9600. Ultran/verikokeen ja kirjeen saapumisen välillä on siis aikaa noin 1-2 viikkoa, varmaan vähän ruuhkasta riippuen.

 

Ystäväni joka menee samoilla viikoilla kuin minä oli ultrassa/verikokeessa perjantaina ja sai soiton sairaalasta seuraavan viikon keskiviikkona (kohonnut riski). Eli melko nopsaan ilmeisesti tulee ilmoitus jos riski on kohonnut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle tuli NetPostiin kirje tuloksista 6 päivää verikokeiden ottamisen jälkeen. Suosittelen ehdottomasti tuota pankkien verkkopalvelussa toimivan NetPostin käyttöönottoa, sillä sinne tulos tuli huomattavasti aiemmin kuin mitä varsinainen kirje olisi saapunut postissa.

 

Onneksi tulos oli hyvä, ei kohonnutta riskiä. Mitään riskilukua ei kirjeessämme mainittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onneksi tulos oli hyvä, ei kohonnutta riskiä. Mitään riskilukua ei kirjeessämme mainittu.

Ei sitä kirjeessä mainitakaan mutta sain tietää sen neuvolasta.

 

:lipsrsealed: Päívís

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now