ester

Mitä vauvalle kannattaa neuloa?

100 posts in this topic

Mulla on LA vasta kesän alussa, enkä viitsi lähteä vielä vauvantarvikeostoksille, mutta olis kiva neuloa jotain! Ajattelin ennen lankakauppaan laukkaamista vähän kysellä, että mistä kannattais lähteä liikkeelle?

 

Eli te jotka ootte neuloneet tai saaneet neuleita lahjaksi vauvalle, mitkä on olleet ihan ne ykkösjutut, joista on oikeasti ollut hyötyä? En viitsis mitään ihan hyödytöntä neuloa :) Sukkia, tumppuja, myssyjä? Entä ihan villahaalarit, villahousut ja -paidat, sekä -takit? Mitkä materiaalit (/langat, jos on ihan nimistä tietoa) sopii parheiten mihinkin? Vauva on tosiaan kesävauva, mutta syksyäkin ajatellen meinasin jotain neuloa.

 

Oon kova käsityöihminen, jo sillon kun yritettiin lasta, niin virkkasin isoäidin neliöistä vaunupeiton :D Nyt sormet syyhyää neulomaan kaikkea muutakin! Kyllähän neuleohjeissa on lankojen nimet ja maalaisjärkikin sanoo, mitä kannattaa käyttää. Kuitenkin olis kiva kuulla vähän vinkkejä niiltä, joilla on käytännön kokemusta niiden itseneulottujen käytöstä. Kiitos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ehdin olla kaksi kuukautta äitiyslomalla ennen vauvan syntymää, ja vietin ne kaksi kuukautta melkein kokonaan sohvalla neuloen kun kaikki muu supisti... Neuleita siis ehti syntyä. Nyt vauva on 7 kk ja harmittaa, että käytin sen hyvän ajan kaikkiin aikuisten villasukkiin tms. sen jälkeen kun olin neulonut pikkuvauvalle tarvittavat kamppeet. Jos aikaa ja intoa siis riittää, suosittelen neulomaan talvea varten valmiiksi :) Kesävauva ei villaneuleita tarvitse, toisaalta jostain ihanasta ohuesta merinovillasta tai silkkimerino-sekoituksesta saa kyllä kesäneuleitakin ja syksyllä joka tapauksessa sitten heti tarvitaan enemmän päälle. Netissä on tosi paljon lankakauppoja joista voi katsella sopivia vauvalankoja :)

 

Mun listalla kesävauvalle olisi ehkä:

- villahaalari talveksi (ne venyy, koko siis jotain 70-80 cm)

- villasukat, tumput, hattuja

- villapussi, sellainen unipussin tyyppinen jota voisi käyttää vaikka rattaissakin (taisi olla joku kevään Moda jossa oli ohje)

- villatakki, syksyllä jo käytössä ja talvella esim. autoillessa

- kesäksi kevyt neuletakki, joku neulehame, neulehattuja

 

Ja tietysti jos kestovaippailu kiinnostaa niin villahousuja voi neuloa ihan mielin määrin B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää nyt ei oo varsinaisesti vaate, mutta mä ehdottaisin pientä vilttiä vauvalle. Me saatiin yhdeltä sukulaiselta sellainen (kooltaan suunnilleen metri kertaa metri) kun poika syntyi, ja se osoittautui tosi käytännölliseksi. Oli tosi monikäyttöinen, toimi esim. makuualustana vauvan ollessa lattialla, peittona jos vauva nukahti syliin tai sitteriin, vaunuissa talvella makuupussin päällä kun oli tosi kovat pakkaset yms.

Edited by Bamselina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä talvivauvalle ihan ehdoton oli villainen haalari, nyt kohta yksivuotiaalle neuloin tulevaksi talveksi villahousut ja -takin. Nämä kaikki Novitan Nalle-langasta, on ihanan pehmeää ja lämmintä! Lisäksi mummi on neulonut sukkia ja tumppuja, kovassa käytössä olleet nekin. Muuta en oo oikeastaan ees kaivannut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin ehdottaisin villahaalaria talveksi ja muutamat villasukat. Itse neulon pari villatakkia 0-3 kk:n ikäiselle, mutta olivat niin pienellä ehkä hieman epäkäytännölliset ja jäivät käyttämättä. Peitto vois olla myös tosi ihana, jäisi sitten vaikka vauvalle rakkaaksi muistoksi äidin itse neuloma peitto! Itse olen tykännyt Novitan Wool langasta, taitaa olla kaikista pehmoisinta nuista markettien langoista. Myös Nallen aloe vera lanka tuntui pehmoiselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tällainen myssy. :) On ihan tosi hyvä, kun suojaa otsaakin ja lisäksi söpö. :) Jos vauva on tyttö, niin myssyyn voi virkata koristeeksi esim. kukan.

 

 

Tää myssy on ihan must. Löydettiin suoramyyntipuodista juuri tällainen, sinivihreä myssy, ja on uskomattoman lämmin, vaikka onkin ohuehko. Ja onhan tuo ihan luvattoman söpö. Anopilta tilauksessa talveksi hieman paksumpi ja luonnonvalkoinen, nallenkorvilla varustettuna :wub: Toi neulepuku on kans tosi hyvä olla, me saatiin lahjaksi n. 74cm sopiva puku, ja se venyy kyllä sen verran että menee varmasti vielä sitä seuraavanakin talvena.

 

Myös sellainen peitto, jossa on toinen puoli neulottu ja toinen puoli fleeceä, on ollut todella hyvä reissussa, sekä autossa että matkarattaissa, lämmittää mukavasti mutta villa hengittää niin ei tule tukahduttavan kuuma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myssyt, sukat ja lapaset on meillä nyt kovassa käytössä, isomummon neulomat villahaalarit odottavat kylmempää säätä. Jos neulot isotöisiä vaatteita, kannattaa ehdottomasti panostaa riittävän suureen kokoon! Meillä jätkä on nyt 5kk ja 70cm, se mitä ajattelin talvivilla haalariksi jäi pieneksi kertaakaan käyttämättä... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä olette löytäneet hyvän ohjeen villahaalarille? Tätini lupasi neuloa haalarin nyt talveksi tytöllemme, mutta ohje tarvittaisiin, enkä ole itse ollenkaan käsityöihminen eli aiheeseen liittyvät sivustot ym. eivät ole tuttuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa käydä ihan kirjastossa kurkkimassa käsityölehtien syys- ja talvinumeroita. Niissä usein on jotain ainakin. Muistaakseni suuren käsityön lapsiliitteessä vuosi sitten oli jotain erityisen kivaa haalarintynkää, mutta tarkemmin en kyllä ajankohdasta osaa sanoa. (saattoi olla kaksikin vuotta, minun pää on aika hatara nykyään)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noilla Garn studion ohjeilla olen neulonut helmikuussa syntyvälle vauvalle sukkia, tossuja, lapasia ja pipoja. Yhden villatakinkin neuloin, mutta luulen sen olevan aika iso vastasyntyneelle. Tarkoituksena olisi vielä saada jokunen villapaita aikaiseksi ja ehkäpä peitto vaunuihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkein 8 kk vanhan pojan äitinä uskaltaisin sanoa että villasukkien asemesta kannattaa neuloa villapuolipotkareita. Villasukat eivät pysy kuin 3 sekuntia konttaavan vauvan jalassa. Neulos saa olla joustavaa että menee sitten pitempään. Mä oon ostanut kirppikseltä jonkun itse tekemät villalangasta kudotut puolipokarit ja ovat tosi usein pojan päällä. Niissä on vielä lisäksi kuminauha vyötäröllä että pysyvät hyvin jalassa. Ovat lämpimät ja mukavat.

 

Suosittelen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

vaikka haalari lahkeita ja hihoja voi kääntää, en vauvalle neuloisi kovin isoa-en ainakaan itse tykkää jos ne kovin isoja on. mielumin siinä neulomisinnolla neuloo vaikka 60cm ja 80cm, vielä 1vlläkin haalarin alla on kätevin villahaalari-ei ole selkä paljaana kun ulkona konttaa ja mönkii. ihan pienelle, jollekin -4kk ikäiselle, on meillä kyllä epäkätevin ollut villatakki. aina kurtussa ja mytyssä jostain, kun koko vauvakin on ollut pieni.

ihan pienelle vauvalle en välttämättä huopuvasta langasta neuloisi haalaria tai takkia, jos vauva on pulauttelevaa sorttia niin lopulta kyllästyy pesemään niitä käsin toistuvasti.. ja pesukoneessa ei viitsisi yhtä 60cm käsinpestävää haalaria villapesulla toistuvasti pestä :D siksi suosittelenkin katsomaan että lankaa voisi konepestä..

novitan langoista wool on pehmoisin, ja purosta saa kauniita kestovaippavilliksiä, pipoja tai vaikka pehmoisen kaulurin vähän isommalle! mun mielestä nalle ei kyllä ole yhtään pehmeää ihoa vasten ihan vastasyntyeelle, mutta neulon siitä kyllä sujuvasti sukkia omiin paljaisiin jalkoihin.

tumppuihin ja villasukkiin vaan suosiolla sitten pitkiä varsia, reilusti polvimittaisia niin ne pysyy paremmin jalassa kun nilkkasukkat, ja jos tumput on kyynärpäihin saakka niin niitä on vaikeampi huitoa tai kiskoa nopeasti vauvan itse pois käsistä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä heinävauva 2009. Kaikista hyödyllisimmät neulevaatteet ovat olleet:

- villatakki (äitini on tehnyt, koko varmaan jotain ~70 cm)

- villahousut (äitini on tehnyt, koko varmaan jotain ~70 cm)

- ohuet villatumput

- villasukat

 

Lankana merinovilla, ihanan ohutta ja pehmoista.

 

Mun mielestä alkusyksystä ei haittaa vaikka villavaatteet on hieman reilut, sillä lapsi siitä ei ainakaan välitä yhtään. Enemmän se äitiä häiritsee, jos on häiritäkseen. ;) Ja on ne helpompi pukeakin jos on vähän reilummat.

 

Pipokin on olemassa, mutta se ei oikein ollut sopivan mallinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tumppuihin ja villasukkiin vaan suosiolla sitten pitkiä varsia, reilusti polvimittaisia niin ne pysyy paremmin jalassa kun nilkkasukkat, ja jos tumput on kyynärpäihin saakka niin niitä on vaikeampi huitoa tai kiskoa nopeasti vauvan itse pois käsistä :D

 

Samaa mieltä =) Meillä on parit pitkävartiset villasukat ja niitä on kiva pitää yölläkin. Me saatiin viidet (!) villasukat lahjaksi, mutta vain yhdet lapaset, jotka on nyt siis tosi kovalla käytöllä. Tietääkö joku mistä langasta ne Marttojen villasukat oli tehty, joita siis sai 2009 syntyneet? Se on hyvälaatuisen tuntuista, ei vanutu niinkuin jotkut toiset langat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mielestä ne viime vuonna saadut Marttojen neulomat sukat oli 7 veljeksellä tehdyt. Korjatkaa joku, jos olen väärässä :) Seiskaveikka pysyy käytössä hyvänä ja kestää pesuakin hyvin, itse siitä teen aina villasukat.

 

Pitkävartisia villasukkia kannatetaan täälläkin! Edelliset, jotka tuossa joulun aikaan tein, ovat neidille polvipituiset :D Tein junasukkien varrella (eli joustinneuleen ohella väliin nurjia ja oikeita kerroksia) sukat ja pysyvät hyvin ylhäällä ja lämmittävät todella hyvin, koska ovat kuin säärystimet varreltaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä se oli Novita Woolia, erikoisvärjätyt sävyt. Ei ainakaan seiskaveikkaa!

 

Parhaat sukat ja lapaset on mulla syntyneet Tuulan sukkien ohjeella (sama kuin tuo Citruksen mainitsema junasukka), http://www.taitoep.net/vauvan-sukan-ohje/. Noi pysyy jalassa/kädessä (samalla mallilla tein lapaset, sitten vaan sileällä se kämmenosa), pysyi vastasyntyneellä ja pysyy nytkin kun vauhtia jo riittää.

Edited by Kerttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkistin googlettamalla, ja Marttojen käyttämä lanka tosiaan on Novita Woolia :)Ohjekin löytyi, jos joku haluaa samanlaiset tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvinpä minä olinkin näköjään marttasukkien lankaan perehtynyt.. :D Hyvä että korjasitte! Olisihan tuota itsekin voinut googlettaa, mutta kun innoissaan vastasi nopeaa.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen osui kaupoissa silmaan tallainen vauvan viltti, taidan itse kokeilla sen vakertaa kun nayttaa niin pirtsakalta mutta helpolta myos! (eeeh en ole sitten neulonut kouluaikojen...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hyvinpä minä olinkin näköjään marttasukkien lankaan perehtynyt.. :D Hyvä että korjasitte! Olisihan tuota itsekin voinut googlettaa, mutta kun innoissaan vastasi nopeaa.. :rolleyes:

 

Mutta siinä olit oikeilla jäljillä, että Martta-sukkien väreistä on teetetty myös 7veljes-lankaa. Eli voit neuloa sukkiin mätsääviä muita asusteita täsmälleen samoilla väreillä. :rolleyes: Nämä langat ovat erikoispainoksia, saatavuus rajoitettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No siinä se syy olikin, kun meni langat sekaisin. Muistankin nyt nähneeni mainoksissa 7veikka-lankaa "marttaväreissä" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now