ester

Mitä vauvalle kannattaa neuloa?

100 posts in this topic

Mulla ei ole itsellä neulontataitoja siunaantunut, mutta anoppi ja tytön täti sekä muutamat ystävät neulovat myssyjä, sukkia ja villatakkeja. Tosin anopin tekemä villatakki oli niin iso että taitaa mennä ensi talvena. Neuloi sen vastasyntyneelle (syntyi joulukuussa). :lol:

 

Tuo Jorvin sairaalan pipojuttu on ihana, kun ihmiset on siitä innostuneet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tarpeellisin neulomistuote on ollut peitto. Virkkasin itse isoäidin neliöistä pienen peiton, joka on tosi hyvä vaunuissa ja välillä kaukalossakin. Nyt itseasiassa on työn alla toinen peitto kun ostettiin matkarattaat vaunujen oheen ja peitto on aina unohtunut "vääriin" kärryihin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äiti on tehnyt noista samaisista isoäidinneliöistä meille useamman peiton, ja on tehnyt noita samoja muutamia kappaleita mun ystävien tilauksesta. Aivan ihania ja hyödyllisiä, uusi tulokas saa myös samanlaisen peiton :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt huhtikuun lopun tenavan äitinä, olisin itse toivonut puuvillaisesta (tms.) langasta neulottua peittoa. Niitä isoäidin neliöistä tehtyjä peittoja tuli kyllä viisi kappaletta villaisena, mutta tällä hetkellä esim. kaukaloon olisi toivonut jotain ohuempaa peittoa, joka onneksi löytyikin omista vauva-aikani tavaroista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen neulonut tulevalle vauvalle myssyn, lapaset ja sukat. Seuraavaksi on vuorossa peitto, sen jälkeen ehkä sitten lisää asusteita suuremmassa koossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollu eniten käytössä ihan perus villasukat. Neuloin odotusaikana kyllä pipojakin mutta ne jäi käyttämättä, ehkä siks että sellasia kunnon neulekelejä ei olla päästy vauvan kanssa vielä kokemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juna-sukat on ollut tosi hyvät vastasyntyneellä sillä pitkät varret pysyy hyvin paljaissakin säärissä unipussissa. Myös pitkävartiset tumput on ollut hyvät, mä tein nalle-langasta mutta ehkä puuvilla olisi ollut parempi että ei tule karvoja suuhun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on eka peitto valmistumassa ja alan kyhäämään toista ohuemmasta ja pehmeämmistä langoista seuraavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi mitä löytöjä täältä tekeekään! Koitin ensin googletella ohjeita, mutta täältä sain kyllä parhaat, kiitos!

 

Itse odotan helmikuussa syntyvää vauvaa, ja mietinkin, että löytyykö mistään ohjetta niin pientä villahaalaria varten? Useimmat ohjeet on 60cm pienimmillään, mutta se tuntuu tosi isolta, jos vauva on 50cm. En ole koskaan mitään noin isoa neulonut, niin ei viittis ihan turhaan tehdä. Vai riittäisikö niin pienelle toppahaalari ja makuupussi vaunuihin, ulkoilun koittaessa lienee kuitenkin jo maaliskuu...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se 60 senttinen haalari on varmaan ihan hyvä - hihoja ja lahkeita kääntämällä menee pienellekin vauvalle ja on siten pitkäikäisempi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Komppaan NeNNNiä. Tuon ikäisellä ei vielä haittaa jos on vähän iso kun ei liiku, ja pysyypä lämpimämpänä kun on varmasti jaloilla ja käsillä peitettä. (Meidän herra esimerkiksi lähti sairaalasta ÄP:n vanuhaalarissa, joka taitaa olla 70cm tjsp. :grin:)

 

Meillä ihan ykkösiä olivat maalisvauvalla mummon neulomat sukat ja tumput, villatakkiakin on käytetty, mutta herran kuumaverisyydestä johtuen ei kovin paljon.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys :lol: mutta minkä kokoinen peitto vauvalle kannattaa neuloa? En oo löytänyt ihan sopivaa ohjetta, muuten tuommoisen nyt tekee ihan omalla suunnittelulla mutta mitat on vähän hukassa... Jostain löysin 60 x 100 cm ja toinen ohje 50 x 92, kuulostaako nuo teistä järkevältä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Noista mun mielestä tuo isompi kuulostaa järkevämmältä :) Itse en neulonut, mutta ompelin peiton ja se taitaa olla apaut 70cm leveä ja noin 1m pitkä. On ollut kovassa käytössä ja edelleen hyvän kokoinen, kun vauva on jo isompi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tyhmä kysymys :lol: mutta minkä kokoinen peitto vauvalle kannattaa neuloa?

Tuohan riippuu aika paljon siitä, missä ja miten sitä peittoa on tarkoitus käyttää. Joka tapauksessa liian pieni peitto jää käyttämättä. Liian isolle taas voi tulla myöhemmin käyttöä. Vaunuilukäyttöön tekisin leveydeltään n. kopan sisäleveys + 15-20 cm. Pinnasänkyyn vähän isomman. Vaunussa on sen verran vähän tilaa, että siellä liian/turhan iso peitto on hankala, mutta pinnasängyssä vauva pääsee sen verran paremmin liikkumaan, että jos peitto on kovin pieni, lähtee se helposti pois vauvan päältä. Lattialle lötköttrlypeitoksi taas iso on parempi kuin pieni. Aluksi, kun vauva pysyy vielä paikallaan, sen peiton voi taitella 2-4 kerroin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille ehdottomasti tarpeellisimpia on ollu 

 

- villasukat - ja tumput

- peitto

 

Onneks mulla itelläni pysyy sekä puikot, että koukku kädessä, noita villasukkia olen jo tehnyt kahdet kun edelliset on jääny pieneks. Täksi talveksi pitää vielä yhdet tehdä.  :girl_sigh:

Peiton virkkasin isoäidin neliöistä, koko on n. 70x40cm ja käytössä nimenomaan vaunuissa.

 

:gsew:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon virkannut puuvillaisia peittoja useassa koossa. Mielestäni sellanen 60*80cm on tosi kätevä ihan pienellä ja menee kivasti vaunupeittona. Lisäksi oon tekemässä 60*120cm peittoa pinnasängyn päiväpeitoksi.

 

Virkkasin villatakin ja kudoin useammat villahousut, joilla on kiva käydä kaupassa syksyllä ja hypätä naapurissa. Usein laitetaan niitä myös tuulitakin alle autoreissuille tai todella kylmällä säällä fiksummiksi vaatteiksi toppahaalarin alle kyläilyyn ja mummulassa todella tarpeellisia ihan sisälläkin, kun vetää!

 

Tumput ja erikokoiset sukat on tosi trarpeellisia!

 

Nyt kudon seuraavalle vauvalle naulottua kaukalopussi/makuupussia :) Tykkään kaikesta villaisesta, kun ne ei hiosta eikä ole kylmiä, niin teen aika paljon vaatteita lapsille. Ja kun ne kasvaa heti ulos, kun saa valmiiksi jotain, saa kutoa paljon! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon tehny puuvillalangasta isoäidin neliöitä ja sit kasannu niistä :) Kun tekee isoja paloja, niin paitto valmistuu nopeasti. Ja nyt teen sitä isoa peittoa ihan vain pylväillä eri värisiä raitoja.

 

Esim. drops designilla on erilaisia peitto-ohjeita isoäidin neliöistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo noilla neliöillä mäkin olen tehny. Meinasin vaan kun et sitä tossa ekassa viestissä maininnu, että onks sulla taskussa joku hieno neulepeiton ohje. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseasiassa tämän meinaan nyt alkaa kutomaan ja tätä oon aina kuolannut, mutten ole vielä jaksanut aloittaa :)

 

muoks: teen vain hieman eri kokoiseksi tuon, että saa vauvalle ihan pienen ensipeiton sairaalaan mukaan.

Edited by merkinkantaja

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olipas hauskan näkösiä peittoja! :)

 

Mulla oli jo aluillaan tommonen siksak-peitto mut Novitan Tennessee ei lankana toiminu ollenkaan siinä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peiton virkkasin isoäidin neliöistä, koko on n. 70x40cm ja käytössä nimenomaan vaunuissa.

 

:gsew:

 

Oletko laittanut noihin isoäidin neliö-peittoihin vuorta/taustakangasta? Mulla on ollut pitkään peitto viimeistelyvaiheessa, enkä osaa päättää olisiko kangas tarpeellinen. Kankaan kanssa siitä taitaa tulla kyllä aika tönkkö, mutta mietityttää että haittaako "reikäisyys" esim. vaunukäytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole mitään vuorta, kun oli kevätvauva ja kesää kohden tarttettiin peittoa. Muutenkin Novitan Tennesseestä tuli mun mielestä niin paksu ja lämmin, ettei ne reiät haitanneet. Mutta toki joku ohut flanelli/puuvillakangas voi olla myös ihan hyvä. Riippuu niin käyttötarkoituksesta :) Meillä nukku vauva tuollasen reikäsen peiton alla sisällä ihan pienenä ja oli tosi hyvä. Vaunuissakin meni kivasti kesällä, kun ei ollut niin kuuma.

 

Muoks: jos on kovin ohuesta langasta, voi vuori toimia paremmin :)

Edited by merkinkantaja

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ En laittanu vuorta. Meilläkin peitto oli käytössä kevät/kesä/syksy -vaunupeittona ja tennessee on paksu lanka. Tuolloin peitto meni vielä kaksinkerroin vauvan päälle, joten varmasti tarkeni reikäisyydestä huolimatta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now