ester

Mitä vauvalle kannattaa neuloa?

100 posts in this topic

Kiitos teille! Mulla neliöt on tehty 7 veljestä -langasta, joten voisi toukokuun vauvan ajatella tarkenevan kesällä ilman vuortakin. :) Vielä kun saisi aikaiseksi tehtyä sen peiton loppuun...  :blush:  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös tekeillä peitto isoäidin neliöistä, lankana 7 veljestä. Olen miettinyt samaa asiaa, että pitäiskö sinne laittaa joku taustakangas, mutta enpä taida viitsiä. Olen virkannut niitä lappuja 100 kpl (ovat tosin aika pieniä, ehkä 9 cm x 9 cm), ja nyt olen alkanut miettiä, että tuleekohan mun peitosta kuitenkin liian iso. Mulla on nyt meneillään lankojen päättely, ja voi elämän kevät sitä hommaa. Miksi ihmeessä mä en ole tehnyt sitä aina, kun uusi lappu on valmistunut? Osa langoista on toki virkattu sinne pylväiden sisään, mutta varsinkin kohdat, jossa on vaihdettu väriä, täytyy kuitenkin jotenkin päätellä.

 

Lisäys. Sitä piti myös kysyä, että olisiko jollain vinkata helpoista virkkausohjeista vauvan vaatteisiin? Esim. joku villatakki tai tossut.

Edited by Daizy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös peitto tekeillä isoäidinneliöistä. Lankana 7-veljestä. Mie en ole aiemmin virkannut juuri ollenkaan ja otin tuon isoäidinneliön ensimmäiseksi virkkaushaasteeksi. Niitä onkin yllättävän kivaa tehdä :)

 

Kokeilin itseasiassa kahta eri ohjetta noiden tekemiseen. Toinen Novitan ja toinen Suuri Käsityö -sivuilta. Aikani sain väännellä ja käännellä ennenkuin homma aukesi :D Päädyin lopulta tekemään Novitan ohjeella. Puolikkaan peiton palaset olis valmiina, vielä toinen mokoma!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen virkannut niitä lappuja 100 kpl (ovat tosin aika pieniä, ehkä 9 cm x 9 cm), ja nyt olen alkanut miettiä, että tuleekohan mun peitosta kuitenkin liian iso.

 

Ainahan laput voi jakaa kahdeksi peitoksi! :)

 

Ostin alennusmyynnistä kirjan '200 virkattua ruutua', hintaa huikeat 6,95€. Tosi kivan näkösiä neliöitä ohjeineen, taidan seuraavaks valkata tuolta jonkun kivan niin on sit jotain vähän erilaista!

 

Mikäs olis muuten hyvä lanka vauvalle tulevaan peittoon? Perinteinen seiskaveikka varmaan villaisena kutittaa? Toi tennessee oli ihan kauheeta virkata kun langan kierre hävis ja siitä tuli semmosta säikeistä. Joku ihan perus puuvillalanka varmaan..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä teen kesäpeittoa Mandarin Petit -puuvillalangasta, joka on hyvin miellyttävää virkattavaa. Vähän ohut tietysti, joten neliöitä pitää tehdä aika paljon. Laskin että 60x80 peittoon tarvitsen 63 neliötä. Vuokrikangasta en aio laittaa, ellei sitten käytäntö osoita sen tarvetta. Sitten lisään kankaan myöhemmin. Plussaa siitä, että puuvillapeiton voi pestä 60 asteessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liikkuvalle pienelle parhaimmat villasukat on sellaiset joissa nilkan kohdalla on kiristysnyöri. Näin villasukat pysyy vähän paremmin jalassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä neulon nyt omalle vauvalle peittoa Woolista, kun oli niin ihanat kevätvärit kaupassa. Sandnesin Alpakasta oon kans tehnyt aiemmin lahjaksi peiton, se on pehmeä, lämmin ja konepestävä toisin kuin Dropsin Alpaca (joka muuten on kyllä ihana lanka). Mut jotenkin haluan, että peiton voi tarvittaessa heittää myös koneeseen, jos vauva pissaa/puklaa sen päälle tai jotain,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään pienellä ja vähän isommallakin villasukista, joissa on resoria nilkassa ja reunassa. Mutta pitkät ne pitää olla. Polvipituiset pysyy parhaiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän syysvauvalla aivan ehdottomaksi hitiksi muodostuivat syksyn ja talven aikana ns. "junasukat". Niissä on kunnon varsi, joka pysyy ylhäällä myös pienissä potkivissa jaloissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä marraskuussa syntyneellä vauvalla eniten tuli talvella käytettyä itse tehtyjä junasukkia(hyvin pysyi jalassa), merinovillaisia myssyjä, villatakkeja ja villahousuja. Kesäksi meinasin kutoa puuvillaisen hupparin, mutta enpä ole saanut aikaiseksi, kun on huppareita muutenkin tullut hamstrattua niin paljon. :)

 

Tämä myssy on mun mielestä tosi hyvän mallinen vauvalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys kaikille junasukkien ystäville! Onko kukaan saanut verrattua, johtuuko junasukkien hyvä istuvuus pitkistä varsista vai nimenomaan niistä oikein-nurin-osioista joustimen väleissä? Mä en oikein lämpene niille pullerokohdille ja haluaisin tehdä vain tosi pitkät joustimet. Vaikea uskoa, että vaikuttaisi olennaisesti jalassa pysymiseen, mutta pitää kysyä silti. :)

 

Mä aloitin ensimmäiset vauvatuotokset jo kauan ennen yritystä. Yksi puuvillainen OpArt-peitto valmistui jo viime syksynä ja täälläkin mainitun "200 virkattua ruutua"-kirjan kanssa virkkasin yhtä vauvapeittoa varten ruudut. Harmi kyllä jälkimmäisestä tuli niin tyttömäinen, että on nyt jäähyllä.  :blush: Keväällä tekaisin puolivuotiaan koossa tämän ja nyt on työn alla Moda 1/2013 löytynyt suloinen haalari vastasyntyneen kokoa. Seuraavaksi pitää tehdä ainakin pari myssylapassukka-settiä (täältä löydetyt myssyohjeet oli loistavia!) ja pari lämpöisempää peittoa. Kiire on jo kohta, että on kaikki valmista syyskuussa, mutta jatkuvan lankaneuloosin ollessa päällä tuotosta syntyy ihan liukuhihnalta.  :grin: Toiveissa tietty olisi vääntää potkuhousuja ja takkejakin, mutta ainakin takkien kohdalla vähän epäilen käytännöllisyyttä. Asustesettejä toki tarvii enemmän kuin kahdet, mutta niitä ehtinee pyöräytellä sitten vauvankin kanssa, kun eivät vie kuin muutaman hetken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä ei ollut yhtään junasukkia, mutta parhaimmiksi villasukiksi osoittautuivat ihan vaan putkimaiset villasukat ilman kantapäätä. Ne oli joustinneuletta (1o 1n) ja pysyi tosi napakasti jalassa! Pituus taisi olla polven päälle ellei vähän ylikin. Kaikki tavalliset villasukat, joissa oli kantapää, valui vauvan potkutellessa pikkuhiljaa pois jalasta vaikka olisi ollutkin suht pitkä varsikin.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

minttuliisa, kyllä pitkävartiset joustinneulesukat pysyy kans, mutta mun kokemuksen mukaan ne tarttee olla vielä vähän pidemmät. ne pullerokohdat junasukissa jotenkin estää sitä liukumista paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä joulukuun vauvalla ihan paras kaukalovaate oli villahaalari. Siihen päälle heitettiin peitto jos oli oikein kylmä. Hyviä oli myös neulotut myssyt. Nyt tulevaa talvea varten odottaa villahousut ja takki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko kenelläkään vinkata ohjetta johonkin vähän erilaiseen vauvan villahaalariin? Jossa olisi vaikka jotain kaunista kuviota, helmineuletta tms. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äiti aikoo neuloa kohta syntyvälle vauvalle villahaalarin (koko 62/68, pienempi kuin äp:n haalari siis) täksi talveksi. Suuresta käsityökerhosta löytyi kiva malli vetoketjulla, mutta siinä on huppu. Sinänsä se on söpön näköinen, mutta onkohan se ihan epäkäytännöllinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä huppu on just hyvä kun sitten ei välttämättä tarvitse laittaa mitään myssyä, tai vaikka pelkkä kypärämyssy tms. ohuempi riittää sinne alle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mielestä syksyllä ja keväällä hupullinen on kätevä niillä ilmoilla, kun käytetään sitä pelkkää villahaalaria, mutta sitten, kun villahaalari menee haalarin alle, suosin kyllä huputonta. Toki jos käyttää kaukalopussia tms toppahaalarin sijasta, sinnehän hupullinenkin sujahtaa helposti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta polvipituiset sukat ja melkein kyynärpäähän yltävät tumput ovat olleet todella hyvät vauvan kanssa ja niillä mennään ensimmäinen vuosi kaukalossa ja kauppareissuilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now