Ada.

Sektio ja uusi raskaus

30 posts in this topic

Millaisia suosituksia teille on annettu uudesta raskaudesta sektion jälkeen? Muistelen jostain lukeneeni vuodesta, mutta oliko se vuosi ennen uutta synnytystä vai vuosi ennen yritystä ylipäätään? Vai annetaanko tällaisia suosituksia edes kaikille, kun minulle ei puhuttu mitään sairaalassa eikä jälkitarkastuksessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin että ois hyvä odottaa vuosi. ja käsitin että sen verran kannattaa odottaa ennen uutta raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekaan ei missään vaiheessa puhuttu mitään siitä, pitäisikö seuraavaa raskautta jotenkin "viivyttää".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mullekkaan missään ole sanottu mikä on se "hyvä" aika raskaantua sektion jälkeen, mutta kun kysyin erikseen neuvolasta niin sieltä sanottiin että oma kroppa tietää milloin se ns turvallista uudelle vauvalle ja äidille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuosi synnytysten välissä. Ja kannattaa aina pyytää leikanneelta lääkäriltä arvio kohdun kunnosta ennen kuin poistuu sairaalasta. Se sen parhaiten tietää, kun on nähnyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle lääkäri sanoi synnärillä, että olisi hyvä odottaa sellainen 6-12kk uuden raskauden kanssa. Meillä tosikko sai alkunsa esikon ollessa 10kk ikäinen. Synnytysten välille tulee siten aika tarkalleen 1,5 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin sairaalassa että kyllä oma kroppa tietää koska on valmis uuteen raskauteen. Terveyskeskuslääkäri sanoi että noin vuosi olisi hyvä odottaa uuden raskauden kanssa... ja höpisi paljon kaikkea muutakin ikäeroista ja valmiuksista. Kroppa oli sitä mieltä että 9 kk synnytyksestä voi raskautua uudelleen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin tätä sairaalasta lähtiessä, muuten ei kukaan asiaa kommentoinut; lääkärin mukaan puoli vuotta tulisi odottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kuullut suosituksia joko "ei tarvitse odottaa yhtään" tai että kannattaa odottaa jopa kaks vuotta - yleisin lienee tuo vuosi/ puoli vuotta raskauksien välissä. Kohdulla kuitenkin kestää kuulemma palautua 6kk entiseen vetolujuuteensa, ja sellaisen epävarman ohjeistuksen itse sain. :P Sanoi vielä, että kropalla menee noin vuosi raskaudesta palautumiseen synnytystavasta riippumatta. Nykytrendi kyllä taitaa olla, että yhden sektion jälkeen ei varoaikoja kehoteta jättämään, ei mullekaan kukaan olisi sellaisista puhunut ellen olisi itse kysynyt. Tiedän useammankin, kellä on tullut pieni ikäero sektion jälkeen, eräskin synnytti alakautta vain vuosi sektion jälkeen. Itse synnytin alakautta puolitoista vuotta sektion jälkeen, ja hyvin meni. :)

Edited by Myria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle lääkäri suositteli raskauksien välille vuoden taukoa. Mutta tämäkään ei ollut mitenkään ehdoton ohje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin tätä jälkitarkastuksessa, ja lääkäri sanoi ettei ole enää sellaista suositusta että pitäisi vuosi olla väliä. Olen aina ennen kuullut että pitäisi olla mielellään ainakin vuosi väliä, mutta näköjään ei tarvitse. Mutta tuntuu myös olevan lääkäristä kiinni mikä on suositus girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei kans annettu mitään suosituksia. Toki sanoivat että olis hyvä jos sektiohaava ehtisi parantua kunnolla.

Mutta puolivuotta mulle annettiin suorien vatsalihasten reenaamisen kieltoa, eli se on kyllä vaikuttanut tähän raskauteen kun ei vatsalihakset ole kovin hyvässä kunnossa.. Ja meidän lapsille siis tulee puolitoista vuotta ikäeroa..

 

Muok.

 

Eli siis kaikki raskausajan vaivat ovat siis alkaneet paljon aikaisemmin, ja sektiohaavan kohdalta on kutissut koko raskauden ajan ja välillä ollut kipeäkin.

Edited by Anis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulle suositeltiin myös vuoden taukoa raskauksien välille. Tosin kroppa päätti, että tarvii vähän enemmän aikaa synnytyksestä ja imetyksestä toipuakseen -> sain odottaa 14.5kk ennen ekoja menkkoja ja sitten heti ekasta kierrosta uudelleen raskaaksi. Nyt siis ikäeroa tulossa 2v1kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin kans, et vuosi olis hyvä odottaa niin kohtu ehtii kunnolla palautua ja arpi ei sitten repeä. Mut oon kans kuullu kaiken väliltä kaksi vuotta - ei yhtään.

 

 

Miten teidän, jotka sektio jälkeen olette uudelleen raskaana tai jo synnyttäneen, arpi on reagoinu uuteen raskauteen? Onko venynyt kovasti? Onko antanut periksi kasvavalle vatsalle vai kiristääkö? Ja miten päin arpi on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni nyt toinen raskaus, ensimmäinen päätyi kiirelliseen sektioon ja arpi on poikittain bikinirajalla.

Ensimmäisillä viikoilla plussan jälkeen, juili arpea koko ajan ja varsinkin noustessa seisomaan vihlasi. Ei nyt mahdottomasti mutta sillain että se tuntui kuitenkin. Sitten on ollut ihan hyvä, aina silloin tällöin seisomaan noustessa on vihlassu ja ollut välillä sellasia pieniä hetkiä kun muistuttelee olemassa olostaan.

 

Olen kuitenkin nyt vasta rv14, mutta toisaalta itselläni taitaa olla kohtu joka ottaa kokonsa vanhasta muistista vaikka edellisestä on raskaudesta on kuitenkin reilu vuosi. Eiköhän tämä sektioarpi sitten rauhotu kun kohtu nousee kunnolla, silloin ei ole venyttämässä sektioarpea koko aikaa. Minulla on navassa poikittainen vanha leikkausarpi, viime raskaudessa napaa särki loppuvaiheessa välillä ja sitten siihen tottui eikä edes huomannut koko arpea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulla on hätäsektion takia pystyarpi, joka toistaiseksi on vasta vähän kiristellyt mahan kasvaessa. Oon kyllä henkisesti valmistautunut siihen, että arpi lähtee levähtämään kunnolla mahan kasvaessa, eikä näky välttämättä ole kovin kaunis :( Terkkari käski jo heti ekassa neuvolassa alkaa rasvaamaan mahaa ja varsinkin arpea ahkerasti, ettei sitten sattuisi niin paljon, kun arpi alkaa venymään - ja tätä neuvoa oon noudattanut.

Edited by Jonspe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä vastaus HUS:n sivuilta:

 

KYSYMYS: (12.4.2008)

Hei! Esikoispoikamme on nyt 8 kk ikäinen ja epäilen, että saattaisin olla raskaana (vielä on hieman aikaista tehdä testiä). Esikoinen syntyi sektiolla, ja siksi olen nyt hieman huolissani. Löysin ukk-osastolta kätilön vastauksen, jonka mukaan jopa 3 kk kuluttua sektiosta saisi jo tulla uudelleen raskaaksi. Kaikkialta muualta olen kuitenkin lukenut vuoden suositusta. Kysymykseni siis kuuluukin: mihin perustuvat 12 kk ja 3 kk suositukset? Onko minulla syytä olla huolissani, jos olen nyt raskaana? Ja ennen kaikkea: seurataanko (mahdollista) raskauttani jotenkin tarkemmin aiemman sektion vuoksi ja kuinka todennäköistä on, että minulle suositellaan nytkin sektiota synnytystavaksi? Tätä mahdollista raskautta en millään haluaisi keskeyttää, ellei se ole aivan välttämätöntä.

VASTAUS:

Hyvä kysyjä, On olemassa tutkimuksia, joissa on seurattu toistuvilla ultraääni ja/tai magneettitutkimuksilla kohdunseinämän parantumista keisarileikkauksen jälkeen. On todettu, että ainakin mittausteknisiä muutoksia tapahtuu vielä 6 kuukautta leikkauksen jälkeen, joten on ilmeistä, että paranemisprosessi kestää useamman kuukauden.

 

Sensijaan ei ole tutkittua tietoa siitä, onko raskauksissa, jotka ovat alkaneet vain muutama kuukausi keisarileikkauksen jälkeen, suurempi arven repeämisen riski kuin raskauksissa , jotka ovat alkaneet vasta yli vuosi keisarileikkauksesta. Olemassa olevan tiedon valossa olisi ehkä viisasta odottaa ainakin puoli vuotta ennen uutta raskautta, kuitenkin varhemminkin alkanut raskaus voi menna ongelmitta. Mitään perustetta raskaudenkeskeytykseen ei ole. Seuraavan raskauden synnytystapaan en voi ottaa kantaa, koska et ilmoita keisarileikkauksen syytä. Jos toipuminen keisarileikkauksesta on tapahtunut ongelmitta, raskautta seurataan tavanomaiseen tapaan. Neuvola lähettää edeltävän keisarileikkauksen vuoksi synnytystapa-arvioon, joka tehdään äitiyspoliklinikalla raskausviikolla 35-37.

 

yst. terv

Martti Ämmälä

ylilääkäri, tulosyksikön johtaja

naistentaudit ja synnytykset

HUS, Hyvinkään sairaala

 

Sama vielä linkkinä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ystävälleni oli sanottu että 2 vuotta pitäisi odotella ja he noudattivat sitä aika kirjaimellisesti: esikoinen kun täytti 2 niin ei mennyt kauaa kun sitä oltiin jo raskaana. ;)

 

Meille ei taas sanottu mitään (en ainakaan muista) ja kyllähän tässä luulis jo arven parantuneen.... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin odottaa toista lasta, kun sektiolla syntynyt esikoinen oli 7kk. Raskauden aikana arpi kutisi ja vähän kiristi, mutta mitään ongelmia ei aiheutunut. Olin itse huolissani arven ja kohdun kestämisestä ja sitä seurattiin samalla, kun seurattiin sikiön kasvua. Mitään huolestuttavaa ei missään vaiheessa näkynyt. Toinen lapsi syntyi sitten vajaa 1v 4kk ensimmäisen jälkeen ja tällä kertaa alateitse. Arpi ei mitenkään suurentunut toisessa odotuksessa ja näyttää ihan siistiltä nykyäänkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle lääkäri suositteli 6 kk odotusta ja sen aikaa sitten käytettiinkin ehkäisyä. Oli hyvin epätodennäköistä, että raskautuisin ilman apuja, joten tehtiin näin vaikka ei lasta ihan silloin kaivattukaan. Kuopus syntyi vähän alta kaksi vuotta ekasta sektiosta, myöskin sektiolla. En muista, että arvessa olisi ollut mitään erikoista raskausaikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi perätilan vuoksi sektiolla. Mulle sanottiin, että olisi hyvä odottaa vuosi ennen seuraavaa raskautta. Ihan vuotta ei mennyt, tyttö oli 9kk, kun tulin uudestaan raskaaksi. Mulla haava parantui tosi nopsaan ja on aina ollut siisti. Nyt sitä on kutissut aika paljon, mutta kipeä se ei ole ollut lainkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sektion takia ristiriitaiset tunteet mahdollista uutta raskautta kohtaan. Pelkään joutuvani uudestaan hätäsektioon, pelkään arven sattuvan jne. On kiva kuulla kokemuksianne. Saisitte kertoa enemmänkin! :)

 

Onko jollain jotain muita käytännön vinkkejä kuin tuo arven rasvaaminen? Onko siitä muuten ollut apua?

 

Mä inhoan omaa arpeani ja olen miettinyt keinoja muokata ajatuksiani arpea kohtaan positiivisemmiksi. Ei kovin helppoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille ei sanottu esikoisen jälkeen minkäverran pitäis odotella. Esikoisen ja toisen lapsen välille tuli ikäeroa 1v 5kk Eli aloin odottaan kuin esikoinen oli 8 kk. Ainoa mitä mulle sanottiin kun kyselin toisen sektion jälkeen miksi nyt olen paljon kipeämpi kuin ekasta niin sanoivat syyksi että voi johtua siitä että edellisestä sektiosta oli niin vähän aikaa. Ja toisenkaan sektion jälkeen ei annettu mitään suosituksia. Kysyin myös kolmannesta niin ei ole mitään syytä miksi en voisi hankkia kolmatta, tosin se olisi automaattinen sektio. Niin ja lääkkeellä ei voinut edistää synnytystä, ainoa mahdollinen oli pallonkilaajennus jos kohdun kaula olisi ollut tarpeeksi auki. Toinen syntyi sektiolla 37+1 viikolla koska lapsivesipunktiossa näytti arvot huonolle ja lapsi joutuikin happikaappiin 8h kunnes happiarvot parani.

Edited by Anis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now