thulin

Pienikokoiset vauvat

311 posts in this topic

Pitipäs ihan vastapainoksi tuolla isojen vauvojen ketjulle perustaa oma näille pienille, "kitukasvuisille" vauvoille. Meidän neiti kuuluu tähän kastiin ja harva se viikko kuulee kauhistuneita kommentteja siitä, kuinka toinen on "niin kauhean pieni". Pöh! Alkuun tuntui jopa pahalle, kun kaikki sitä niin taivasteli ja heitti jopa leikillään, että pidetäänkö me toista nälässä. :o Nyt ei enää jaksa korvaansa letkauttaa moisille kommenteille, onhan meitä aikuisiakin joka lähtöön. ^_^

 

Tässä vähän mittoja:

0kk 3308g 48cm

1kk 4240g 53cm

2kk 4875g 55,2cm

3kk 5325g 57,7cm

4kk 5755g 60,2cm

 

5kk-neuvola on maanantaina, joten katotaan, oisko kuuden kilon rajapyykki vihdoin ylitetty. :lol:

 

Meillä mennään ihan pelkällä rintamaidolla, muutamat kiinteiden kokeilut on tehty ja ihan hyvin tyttö syö. Nyt meni kuitenkin masu ihan tukkoon ja kakkaa odoteltiin 10 päivää, joten nyt on tauko lusikkahommissa toistaiseksi. Lisämaitoa ei ole kehotettu antamaan missään vaiheessa, koska käyrät kuitenkin koko ajan noususuhdanteiset.

 

Kovin siro, pieni neiti on tuo meidän tyttö. Vaatteissa on tällä hetkellä käytössä 62cm bodyt ja housut/puolipotkarit mutta esim. äp:n valkoinen kietaisubody kokoa 56cm menee edelleen ihan hyvin. Yksi tutan body kokoa 50cm on myös vielä käytössä...tosin siinä alkaa nyt hihat vähän käymään lyhyeksi. ;) Kestovaippoja käytetään myös ja muutama viikko sitten piti vasta siirtyä NB-koon kuorista isompaan.

 

Sekaan vaan muutkin pikkuruisten vauvojen vanhemmat ja vaihtamaan kokemuksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Höh, tää ketju ois pitäny perustaa jo aiemmin! Meillä myös yksi kitukasvuinen!;) Ja ihan täysiaikainen, syntyi viikolla 42+1.

 

0kk 3279g 49cm

1kk 3740g 53,1cm

2kk 4165g 56cm

3kk 4972g 61,5g

4kk 5686g 62cm

5kk 6692g 64,5cm

 

Imetyksellä mentiin ekat 3kk, sen jälkeen on saanut kerran päivässä 80-150ml korviketta. 4kk iässä aloitettiin soseiden maistelu. Nyt menee 2 annosta kiinteitä päivässä + imetys. Kiinteiden aloituksen jälkeen ei tuo tyttö ole kyllä enää kovin sirolta näyttänyt, aika paksut on posket nykyään! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kanssa asustelee "pieni" vauva. Usein typya luullaan paljon nuoremmaksi pienen koon vuoksi. :rolleyes: Äiti kyllä on tyytyväinen vähän kevyempään tyttöön, kun sylissä neitiä saa kantaa melkoisen paljon..

 

Mittoja

0 kk 1955 g 44 cm

1 kk 3215 g 49 cm

2 kk 3670 g 51 cm

3 kk 4770 g 57 cm

4 kk 5240 g 59 cm

5 kk 5610 g 61 cm

6 kk 5855 g 63 cm

 

Kiinteät meillä aloitettiin vähän reilun 4 kk iässä, siihen saakka mentiin käytännössä pelkällä rintamaidolla. Lisämaitoa ei annettu, koska typylle tuli niin kamala olo korvikkeista. Vähän vajaan 6 kk iässä typyllä sitten todettiinkin maitoallergia. Meillä painokäyrä mittausten mukaan on hieman laskenut, ei tosin huolestuttavan paljon. Typyllä on tällä hetkellä päiväohjelmassa 4-5 ateriaa ja sen lisäksi vielä imetykset.

 

Vaatteista meillä on tällä hetkellä käytössä 62-68 vaatteet. Housuista 62 menee vielä hyvin, mutta bodyt on pääasiassa 68. Kestovaipat vievät niin paljon tilaa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä hyvä, sekaan vaan Marenkipossu ja Sober!

 

Meillä myös Marenkipossu tyttö oli ihan täysaikanen, 38+4. Mitenkäs teillä Sober? Syntymäpaino näyttää olleen alle 2kg, syntyikö paljon ennenaikasena?

 

Täällä kanssa asustelee "pieni" vauva. Usein typya luullaan paljon nuoremmaksi pienen koon vuoksi. :rolleyes:
Tää on niin tuttua. :lol: Kerran oltiin kaupoilla ja imetin neitiä siellä yleisessä imetysloossissa. Siihen tuli toinen äiti ja totesi, että meillä taitaa olla samanikäiset vauvat, reilu peri kuukautta. Yritin siinä sitten sopertaa, että meidän tyttö on kyllä jo vähän yli 4kk... :lol:

 

Mitenkä teillä Sober on vaikuttanu noi kiinteet tuohon kakkaamiseen? Meillä nimittäin aloteltiin 4kk iässä myös ihan varovaisesti se maistelu mutta se veti suolen ihan jumiin. Ensin kakkaa tuli joka 4. päivä ja nyt oli tosiaan 10 päivän paussi... Mitään isoja määriä ei syöty, viikossa meni ehkä semmonen lastenruokapurkillisen verran (pieni purkki). Tarkkaa määrää en osaa sanoa, koska oon tehny soseet itse ja kaupan soseita ollaan annettu vaan mangoa ja luumua. Maisteltiin vaan joka toinen päivä mutta silti tuli kakkalakko. :P Nyt neuvolassa oli sitä mieltä, että voitaisiin pitää taukoa kiinteissä. Ja eipä noi kiinteiden määrät siihen painoon niin olisikaan vaikuttaneet, joten lähinnä omaksi huviksi kokeiltiin ja totuteltiin tyttöä uusiin makuihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typy syntyi vähän etuajassa raskausmyrkytyksen takia, rvkolla 35+4, eli oli kuitenkin viikkoihin nähdenkin pienikokoinen. Tosin nykyisin typyllä on jo painoa enemmän kuin mitä minulla oli vauvana samassa iässä, eli osittain pienuus on varmaan perintötekijöistä johtuvaa.

 

 

Meillä meni aluksi kiinteistä vatsa kovaksi ja tuntui, että mikään ei auttanut. Pisin kakkalakko taisi olla jotain 10 päivän tienoilla. Aloitettiin kaikenlisäksi kiinteät aika vauhdikkaasti, parilla annoksella ananas-omenasosetta päivässä. Lihat aloitettiin reilun 5 kk iässä ja puurot vähän alle 6 kk. Nyt kahden kuukauden syömisten jälkeen tuntuu, että vatsa on alkanut toimia normaalisti. Vaikka edelleenkin ainakin maissi pistää typyn vatsan ihan kovaksi. Mä teen kanssa itse suurimman osan soseista. Kesäkurpitsa on tytön lempparia. Kaupan luumusosetta typy vihaa, on varmaan niin voimakkaan makuista. Sormiruokia ollaan annettu typylle ihan sieltä reilun 4 kk iästä alkaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tosin nykyisin typyllä on jo painoa enemmän kuin mitä minulla oli vauvana samassa iässä, eli osittain pienuus on varmaan perintötekijöistä johtuvaa.
Oletteko sun miehen kanssa nyt minkä kokoisia? Katoin mun vanhasta neuvolakortista, että 4kk mitat on ollu muuten samoissa, mutta pituutta 2,5cm enemmän. Joten eikö se oo aika selvää, että meidän neiti tulee kasvamaan samalla tavalla? Ja en mä oo mitenkään pieneksi jääny, 172cm ja ihan normaalipainonen. Mä en ymmärräkään, miksi sitä pituusennustetta katotaan mutta sitten esim. vanhempien vauvamittoja ei verrata oman lapsen kasvuun, vaikka niissä vois hyvinkin olla se "syy" siihen pieneen kokoon.

 

Mäkin jo niin toivoin, että oltaisiin voitu siirtyä tuhdimpaan ruokaan ja vähän sen avulla saada lihaa luiden ympärille mutta ei nyt sittenkään. Mennään ainakin loppuviikko pelkällä rintamaidolla, että maha rauhottuu ja katellaan sitten taas pikkuhiljaa....

 

Ootteko muuten saanu minkälaisia kommentteja neuvolassa? Onko jääny paha mieli tai onko "arvosteltu" sitä, kun vauva onkin niin pieni?

Edited by thulin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ootteko muuten saanu minkälaisia kommentteja neuvolassa? Onko jääny paha mieli tai onko "arvosteltu" sitä, kun vauva onkin niin pieni?

 

Ei nyt varsinaisesti ole arvosteltu, mutta kyllä huolta ja stressiä herätti itsessä se pieni koko alkuun. Meidän tytöllä on myös sydämessä pieni reikä, ja senkin vuoksi sitä painoa on kytätty alkuun aika tarkasti kun hitaahkosti aluksi lähti nousuun. Neuvolan hoitaja sanoi että pitäis tulla 25g/vrk painoa, mutta myöhemmin sitten lääkäri sanoikin että raja on vähintään 100g/viikko. Toinen lääkäri taas sanoi että 450g/kk on aivan liian vähän... Yritin alkuun tuputtaa korviketta rintamaidon lisäksi, mutta neiti vaan puklaili kaiken pois. Nyt myöhemmin kun katsoo kasvukäyriä, niin aika tasaisesti se painokin on koko ajan kuitenkin noussut. Stressaavaa sen painon kyttäys silloin kesällä oli, mutta toisaalta ymmärrän että sen sydänasian vuoksikin se oli kumminkin tarpeen.

 

Nyt paino on jo lähellä nollakäyrää, ihan karvan miinuksella vain, niin meistä tuo tyttö näyttää tosi tuhdilta! :P

 

Meillä käytössä 62-68 koon vaatteet, 62 bodyt tosin ei mahdu kun käytetään kestovaippoja. Paita + housut yhdistelmät menee 62 koossa vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
62 bodyt tosin ei mahdu kun käytetään kestovaippoja.
Meillä menee tästä huolimatta vielä 62cm bodyt... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

thulin, me ollaan molemmat miehen kanssa aika pätkiä, mä oon 165 cm ja mies 172 cm, joten tuskinpa typystäkään mitään pitkää tulee..

 

Meillä ei ole neuvolassa sanottu mitään ikäviä kommentteja typyn pienuudesta. Neuvolan terkka on enemmänkin sitä mieltä, että ei typy voi olla kovin iso kun huomioi vanhempien koon. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vauva on vasta 7 viikkoa, mutta voisin silti ilmoittautua tähän ketjuun, kun terkkari valitti painosta.

 

0 kk 3220 g 48 cm

n. 2 vk 3260 g

n. 6 vk 3860 g ja 54,5 cm (paino oli -20 käyrän alapuolella)

 

Neuvolan terkkari ei meinannu uskoa että tyttö syö tarpeeksi, vaan että pitää antaa molempia rintoja ja röyhtäyttää välillä, kokeilin, seuras vaan puklua ja huutoa. Yhdestä rinnasta saa ihan tarpeeksi, kun kerran kääntää pään pois ja hymyilee. Eikä röyhtäytyksenkään jälkeen sitten enää tissi kelpaa. Lääkäri ei sen sijaan valittanu painosta, ei edes ollu huolissaan. 2 viikon päästä seuraava neuvolakäynti, ja ois kuulemma parempi että paino nousis paljon. Pitää nyt yrittää saada tyttö niin hereillä että saan syömään mahan täyteen ennen punnitusta.

 

Ja en edes tajua miksi se niin paljon valitti kasvusta, kun pituutta on kuitenkin tullut hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jes, jospa mä tulen meidän jätin kanssa myös mukaan :lol: Typykkä syntyi viikoilla 36+4ilman mitään syytä. Jälkeenpäin kyllä pohdittu on että taisi olla syypäänä kalkkeutunut istukka. Eipä sitä sitten tiedä.

 

Mitat:

0kk: 3100g / 47cm

1kk: 3400g / 49,3cm

2kk: 4820g / 55cm

3kk: 5820g / 58,5cm

4kk: 6370g / 61,5 cm

5kk: 6810g / 62,5cm

6kk: 7180g / 65 cm

7kk: 7900g / 66,5cm

8kk: 7960g / 69cm

 

Sellaista kasvua, painokontrolleissa ravattu ja nyt tulee eka yli kuukauden mittainen pätkä kun ei käydä punnituksella(JEEEEE!!!!). Paino typyllä oli sairaalasta lähdettäessä 2700g ja risat eli putosi vauhdilla siellä jonka takia sairaalassa oltiin yli viikko. Kuitenkin hän rupesi silloin syömään ihan kivasti ja syö edelleen. Pituutta (tai sen puutetta) ei osata selittää itse olen 169cm pitkä ja mies 185 +risat. Kaipa tuo kääpiö vielä kasvaa.

 

Meillä myös on monesti luultu paljon nuoremmaksi tyttöä ja sitten ihmetelty kun kertoo oikean iän. Vaatekoko on nyt 68cm ja osa niistäkin on vielä isoja. Sinällään outoa kun pituutta on jo 69cm. Kestovaippoja myös meilläkin käytetään. Vanhemmat ihmiset eniten ihmettelee kun on hoikka lapsi, sehän kun viittaa automaattisesti siihen että pidän lastani nälässä ja anna raippaa <_<:angry: Pirskatti, pitäis ihmiset mölyt mahassa.

 

Kiinteitä me ollaan maisteltu 5kk iästä ja syöty 6kk iästä. Eipä se tohon kasvuun niin paljoa vaikuttanut. Välillä tyttö kasvaa hyvin ja välillä ei. Sen voi todeta noista kasvutaulukoistakin.

 

Ihanaa, vertaistukea pienen pienille :)

Edited by Maro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei missään vaiheessa (alkua lukuunottamatta) ole ollut ylimääräisiä painokontrolleja neuvolassa. Seuraavan kerran päästään punnitsemaan typy sitten 8kk lääkärintarkastukseen. Aika vaihtelevia käytannöt tuntuu olevan eri neuvoloissa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kivaa, toukka ja Maro, lisää pikkuihmisten äitejä mukaan! :D

 

Ja en edes tajua miksi se niin paljon valitti kasvusta, kun pituutta on kuitenkin tullut hyvin.
Yleensä nää ei edes kulje käsi kädessä. Jos pituutta tulee senttitolkulla niin ei sitä painoa voi kertyä, koska se energia on menny siihen pituuden kasvattamiseen. ^_^ Toivotaan, että terkka olis seuraavalla kerralla vähän armeliaampi.

 

Ei meilläkään Sober oo ollu mitään ylimääräisiä käyntejä ton kasvun takia, ehkä se tosiaan vähän vaihtelee paikkakunnittain ja tapauskohtasestikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on esikoinen, joka syntyi rv 40+5 ja mitat olivat huikeat 2620g ja 46 cm. Pitkään meni kyllä pienet vaatteet, mutta nyt neiti on ns. normimitoissa, että näin ne vaan kasvaa :D. Itse olen painanut syntyessä alle 3 kiloa. Kuopus (poika) syntyi myös rv 40+5 ja painoikin sitten 3390g ja 49cm ja painaa nyt 6kuisena lähes 9 kiloa :P. Että aika vahvat on nuo geenierot :D:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taidan kuulua tänne myös meidän käppänän :wub: kanssa. :)

Neiti syntyi viikolla 42+0.

 

Mitat:

0kk: 3500g / 48cm

1kk: 4130g / 53.2cm

2kk: 5110g / 58cm

3kk: 5630g / 61cm

4kk: 6165g / 61.9cm

5kk: 6590g / 63.5cm

6kk: 6900g / 64.5cm

7kk: 7300g / 65.5cm

 

Vaatteissa on edelleen käytössä koko 62cm ja jopa pari Tutan 56cm bodyakin vielä mahtuu hyvin. :rolleyes:

Joitain 68cm on jo käytössä, mutta ne on kyllä pääosin vielä reiluja.

 

Neuvolassa ei olla kasvusta mitään negatiivista sanottu vaan kehuttu kuinka hyvin neiti kasvaa. Tosin tämä 7kk neuvola tuli ylimääräisenä kasvukontrollina lähinnä tuon pituuden vuoksi.

Ja vihdoinkin sen osalta lasku on taittunut. Pituudessa mennään kuitenkin miinus käyrällä ja paino suhteessa pituuteen on nollakäyrällä. :)

Täysi-imetyksellä mentiin se 6kk ja nyt kiinteitä syödään vaihtelevalla menestyksellä.

 

Esikoinen on ollut mulla taas ihan toista maata.. 6kk:n iässä pituutta oli huikeat 73.5cm syntymäpituus hällä oli 53cm.

 

Halvaksi tämä pikkuinen tulee kun ei niitä vaatteita tartte olla ostamassa vähän väliä. :P Tosin liekö sekään hyvä asia kun ne on niin ihania ja sitten niitä tulee haalittua kaappeihin ihan liikaa joka tapauksessa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuleekohan tänne yhtään poikia vai onkohan enemmistö tyttöjä näissä pienikokoisissa. Mielenkiintoista seurata miten eri kokoisia vauvoja onkaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut noita kontrolleja ihan sen takia kun ei paino noussut tarpeeksi tietyssä ajassa. Sitä sitten seurailtiin. Sitä tehtiin jo laitoksella ja sielläkin todettiin että tyttö syö tarpeeksi mutta kun hän kakkaa niin paljon niin ei paino pääse nousemaan nopeasti. :lol: Tämän toteamisessa neuvolassa meni enemmän aikaa. Nyt tuo kakkakone näyttäisi hidastaneen tahtia joten toivon että 10kk kontrolli on meidän viimeinen kontrolli. Tyttö kun on iloinen, pirteä ja todella energinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No onpa kyllä! :o Meijän neiti oli alkuun semmonen ulosteaparaatti, että oksat pois! Hyvä, että ehti edes vaihtaa puhtaan vaipan tilalle, niin johan siellä oli läjät pöksyssä. :lol: Oisko se sitten meilläkin ollu syynä tuohon hitaaseen painon nousuun?

 

Tosi kiva, että kukaan ei oo saanu hirveen huonoa omaatuntoa ainakaan neuvolasta. Paitsi minä... :unsure: Kuten jo ekassa viestissä mainitsin, alkuun sitä otti hyvinkin henkilökohtasesti ne kaikki kauhistelut siitä, kuinka toinen on niin pieni. No, meillä on lastenneuvolan puolella semmonen terveydenhoitaja, joka on kyllä ihan mukava mutta se ei aina ehkä ihan kunnolla mieti, mtä se sanoo. Se ei oikeen tunnu kuuntelevan mua ja välillä tulee semmonen olo, että se kyseenlaistaa sen, että mä kyllä tunnen mun oman lapsen. Ja kaiken huippu on 4kk neuvola, kun painoa olikin tullu vaan se 400g/4 viikkoa (ilmeisesti pitäis tulla vähintään se ½kg kuukaudessa).

 

Kerroin, että meillä oli siinä välissä ollu kaikista pahimmat rintaraivariviikot ja tosi voimakasta hylkimistä (jota kesti kokonaisuudessaan 7 viikkoa) JA sairastettiin yksi flunssakin, jolloin ruokahalu oli vähän huonompi. Se ei kuitenkaan kelvannu, vaan terveydenhoitaja kysyi ihan vilpittömästi multa näin: "Oletko huomannu, että hän olis ollut jotenkin nälkäinen?" WTF?? :blink: Joo, oon mä huomannu mutta mun mielestä on vaan kiva kattoa vierestä, kun toinen itkee ruuan perään. Oli niin lähellä, että mä en revenny itkuun, koska mulle tuli ihan oikeesti semmonen olo, että se oli nyt MUN vika, kun tyttö ei ollu kasvanu tarpeeksi. :(

 

Onneks sen neuvolan jälkeen mä tajusin, että se ei kyllä johdu musta vaan sen terveydenhoitajan olis pitäny vähän miettiä sanomisiaan. Kerroin esim. niistä raivareista ja siitä, kuinka tyttö ei yksinkertasesti suostunu syömään rintaa eikä pulloa ja kuinka raastavalta se musta tuntu niin ei hän kyselly sitä, miten nyt jaksan tms. Ei siis oo kauheesti herunu tukea meijän terkkarilta. ;) Ja eipä tytykään kauheesti niitä kehuja saa, kun huutaa vaan joka kerta. Ehkä se aistii sen, että mäkään en oikeen pidä siitä terveydenhoitajasta... :lol:

 

Tuosta sairastelusta vielä, ootteko huomannu, että teijän vauvat olis ollu jotenkin useemmin tai enemmän kipeenä, kun muiden, vähän isokokosemmat lapset? Että oisko se pieni koko vaikuttanu jotenkin siihen vastustuskykyyn? Meillä on tosiaan ollu yks ainoo flunssa ja sekin meni tosi nopeesti ohi. Yks kuumeellinen päivä ja sitten nuhaa mutta sekin oli oikeestaan jo viikossa kokonaan poissa.

 

Emy kyseli pienikokoisten poikien perään. Mä tunnen yhden, tai siis äidin tunnen ja käydään vaunulenkeillä yhdessä, jolla on pienikokonen poika. Poika on nyt 7 ja ½kk ja edellisestä neuvolasta oli paino tippunut 400g. Nyt piti sitten lisätä yksi ateria päivässä ja alottaa öljylisä, että saisi pituutta nousemaan myös. Poika synty, jos oikeen muistan, rv38+2 ja oli just just sen 2kg. Mutta enemmän tosiaan oon itekin näihin pikkuriikkisiin tyttöihin törmännyt kun poikiin. Ehkä tytöt ottaa sitten myöhemmällä iällä kiinni tuon kasvun suhteen.

 

Noista omista mitoista vauvana vielä, että mä oon tosiaan ollu kans aikamoinen ruipelo pienenä. Paino on suhteessa aika samaa luokkaa meidän neidin kanssa (siis samassa iässä) mutta mä oon ollu pari senttiä pidempi, eli suhteessa vielä hoikempi. Kyselin meijän äidiltä, oliko se jotenkin huono juttu niin ei sille oltu koskaan sanottu, että mä olisin ollu liian hoikka tai pieni, pääasia, että kasvoin. Eli se, mikä oli muutama kymmenen vuotta sitten ihan normaalia, onkin nyt liian vähän? Ota noista sitten aina selvää. :rolleyes:

 

Mukavaa viikonloppua kaikille pikkusille, me lähdetään nyt puikoimaan vauvauintiin! ^_^

Edited by thulin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervehdys, eipä täälläkään isompia olla! Poika syntyi viikolla 40+6 ja tässä mittoja siitä edespäin:

 

0 kk - 3580 g / 51 cm

1 kk - 4415 g / 55 cm

2 kk - 5110 g / 57 cm

3 kk - 5895 g / 60 cm

4 kk - 6525 g / 64 cm

5 kk - 6700 g / 65,5cm

6 kk - 7115 g / 66,5cm

7 kk - 7355 g / 67,3cm

 

Kiinteät aloitetttiin 5kk iässä ja siihen asti mentiin täysimetyksellä. Imetän edelleen vain kiinteiden lisäksi, vaikka viime neuvolassa jo kyseltiin maidon riittämisestä. Siitä iski tietysti morkkis, mutta muutaman päivän asiaa pohdittuani ja tutkittuani totesin itselleni sen riittävän. Poika on tosi tyytyväinen ja iloinen. Vielä hän ei kunnolla ryömi, mutta sitä tuskin voi pistää pienen koon piikkiin, vai voiko?! Ainakin pissaa ja kakkaa tulee mielestäni ihan riittävästi. :D Kiinteitä syödään 5krt päivässä ja annoksetkin on mielestäni ihan kunnollisia vajaasta desistä jopa puoleentoista. Tai ainakin terkkari sanoi niiden olevan ihan hyviä.

 

Meillä neuvola on suhtautunut ihan asiallisesti. Esimerkiksi 7kk neuvolassa terkkari kirjoitti (kaikesta huolimatta) korttiin "kasvaa hyvin". Keskusteltiin kuitenkin mm. juuri maidosta ja kiinteiden aterioiden koosta, joten kyllähän kasvu jää kalvamaan mieltä. Seuraava neuvolla on ensi viikolla, ja mielenrauhani takia toivon, että kasvua olisi tullut vähän edelliskertaa enemmän. Silloin tällöin muistaessani olen alkanut laittaa ruokiin tilkkasen öljyä ja imetyksiä olen pyrkinyt lisäämään muutamalla kerralla.

 

Näin aikuisena me vanhemmat emme ole mitään jättiläisiä, minä 165cm ja mies 175cm, mutta vauvana olemme molemmat olleet lastamme isompia. Varsinkin minä olin melkoinen punkero. Tähän mennessä meillä on oltu 2krt kuumeessa päivän verran ja parhaillaan on nuha, mutta ei tuo liene mitenkään poikkeuksellisen paljon.

 

Varmasti meilläkään - kuten ei monella teistä muistakaan - ole mitään hätää, mutta onhan se vähän hassua, kun esimerkiksi meidän tuttavapiirissä oleva 4kk nuorempi vauva on reilusti isompi. Yhdenkin ystävien vauvan (3kk nuorempi) syntyessä meidän vauvaa isompana vitsailin, että kohta me alamme saada teiltä pieneksi jääneitä vaatteita lainaan. Ja niinhän siinä sitten kävi! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö ei pituutensa puolesta ole pikkuinen vaan 0-käyrällä mennään, mutta painon puolesta sitten ollaankin kitukasvuisia. Varsinkin kun ottaa huomioon, että syntyessään rv 41+2 (vai 41+3) oli ihan kunnon kokoinen.

 

0 kk 3940 g 51 cm

1 kk 4595 g 53 cm

2 kk 5285 g 58,5 cm

3 kk 5925 g 61,5 cm

4 kk 6235 g 64 cm

5 kk 6585 g 65,5 cm

6 kk 6835 g 67,5 cm

 

Tyttöä on käytetty neuvolassa ylimääräisillä punnituksilla ja painoa kuulemma tarvittaisiin lisää, mutta minkäs teet kun ei toinen vaan syö. Rintamaito suoraan äidistä nautittuna kelpaa mainiosti, pullomaito ei ollenkaan ja kiinteät reilun kuukauden harjoittelun jälkeen varsin vaihtelevasti (kerta-annos n. 1 ml-0,5 dl)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mekin taidetaan kuulua tänne, vaikka tyttö onkin vielä vajaa 3kk.

 

Neiti syntyi viikolla 40+0.

 

0kk 3110g 49cm

3vko 3340g 53.5cm

7vko 4360g 57cm

9vko 4820g 58.5 cm

 

Tytön paino laski sairaalassa 9.8% ja alussa meillä oli vähän tiuhempaan noita painokontrolleja. Johtui kai osaksi siitä, että tyttö syntyi sektiolla ja mulla nousi maito vasta kotona, 5 päivää syntymän jälkeen. Sairaalassa ja kahtena ekana kotipäivänä sai lisämaitoa, sen jälkeen ollaan menty pelkällä rintamaidolla. Pituus on tytöllä mennyt aika tasan 0-käyrällä, mutta painoa on ollut suhteessa vähemmän. Syntymäpainon yli päästiin vasta 3vkon iässä.

 

Tytön pienuutta ei olla missään kauhisteltu, lähinnä kuvailtu siroksi ja pitkäraajaiseksi. Neuvolassa on oltu painonnousuun tyytyväisiä. Seuraava neuvolakäynti on 3kk iässä parin viikon päästä, silloin todennäköisesti ollaan sitten jo yli 5kg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistäs sitä taas alottais tän valitusvirren...

 

No ihan ensin, meillä oli tänään 5kk-neuvola ja mitat näyttää nyt tältä:

 

0kk 3308g 48cm

1kk 4240g 53cm

2kk 4875g 55,2cm

3kk 5325g 57,7cm

4kk 5755g 60,2cm

5kk 6603g 61,9cm

 

Itse oon ihan tyytyväinen ja koska tytön kasvu on koko ajan ollu "niukkaa", en edes ole kummemmin huolissani. Terkkari ei kuitenkaan (taaskaan) kattonut hyvällä ja kahen viikon päästä mennäänkin kasvukontrolliin. :( On se nyt kumma sanon mä! :angry: Mitä se oikeen olettaa?? Että neiti yht'äkkiä ottais massaa semmoset puolitoista kiloa per viikko?! Aivan sama. Jälleen kerran oli vaan äärimmäisen kurja olo, kun sieltä lähdettiin, joten en mitenkään hippulat vinkuen odota jälleentapaamista JO kahden viikon kuluttua.

 

Toisena asiana terkkari väläytti, että meijän neidillä nyt ehkä-mahdollisesti-sittenkin olisi joku allergia, joka oireilee ummetuksena. :blink: Tästä(kään) mä en ole samaa mieltä mutta en jaksa alkaa vänkäämään siellä vastaan. Viime viikolla oli tosiaan se 10pvän tauko, joka melko todennäkösesti johtu vaan noista kiinteistä. Torstain jälkeenkään ei olla kyllä kakattu mutta vaikka oltais koko ajan menty pelkällä rm:lla niin kun nyt, niin 3 päivää EI ole epänormaalia. Otettiin nyt sitten Duphalac säännölliseen käyttöön joka aamu ja minä jouduin maidottomalle dietille. Loppuviikko kokeillaan näin ja jos se auttaa (en kyllä tiedä, mihin sen pitäis vaikuttaa), niin sillä hyvä. Jos ei oo mitään tehoa, porkkana ja peruna takas kehiin ja mullekin taas lupa maitoon. Että näin. Olen melkosen monta kertaa taas tänään harkinnu terkkarin ja koko neuvolan vaihtoa mutta nyt ei kyllä energia riitä siihen.

 

Tyttö on perjantaista asti ollu vähän kiukkusempi ja lauantaina jyysti kaikkea mahollista niin, että ikenet vaan natisi. Oisko siis hampaat siellä kutiamassa? La-su yökin meni aika levottomasti ja päikkäritkin tahtoo jäädä vähän vajaiksi. Panadolia annoin la ja jopa tänä aamunakin, kun mikään ei ollu hyvä. Sanoin siitäkin neuvolassa mutta eipä sieltä kyllä lämmetty sille hammasajatukselle lainkaan, "kyllä se nyt voi olla sitä allergiaa ja blaa blaa..." Sillä on joku fixaatio allergioista sanon mä! No, nyt oon kyllä parin huonon yön jälkeen fyysisestikin niin väsyny, että en jaksa vaivata mieltäni tollasella tyypillä. Mä olen ihan tyytyväinen neidin kasvuun, kehitykseen ja yleiseen habitukseen ja sillä siisti. Ei kaikki vauvat ole samanlaisia ja piste.

 

Anteeks avautuminen... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas thulinilla "jännä" terkkari! :ph34r:

 

Mun mielestä toi painon nousu ainakin vaikuttaa todella hyvältä. Meillä oli tullut 4-5 kk välissä painoa vain vajaa 400 g ja siihen oltiin meidän neuvolassa todella tyytyväisiä. Mistään painokontrolleista ei edes puhuttu. :rolleyes:

 

Mä uskoisin kanssa, että ummetus johtuu kiinteiden aloituksesta. Voihan tietenkin allergiaakin olla, mutta jotenkin tuntuisi hassulta, että mitään muita oireita ei olisi.. Meillä maitoallergia ainakin aiheutti sellaiset oireet, että sen kyllä huomasi..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tässä vähän mittoja:

0kk 3308g 48cm

1kk 4240g 53cm

2kk 4875g 55,2cm

3kk 5325g 57,7cm

4kk 5755g 60,2cm

 

0kk 3279g 49cm

1kk 3740g 53,1cm

2kk 4165g 56cm

3kk 4972g 61,5g

4kk 5686g 62cm

5kk 6692g 64,5cm

 

0 kk 1955 g 44 cm

1 kk 3215 g 49 cm

2 kk 3670 g 51 cm

3 kk 4770 g 57 cm

4 kk 5240 g 59 cm

5 kk 5610 g 61 cm

6 kk 5855 g 63 cm

 

 

Tuntuupa helpottavalta katsoa muiden mittoja! Ilmoitan hoikan poikamme joukon jatkoksi!

 

0 kk 3460 g 49.5 cm

1 kk 4400 g 52,7 cm

2 kk 4780 g 56,2 cm

3 kk 5125 g 59,4 cm

 

Kuukauden päästä keskustellaan sitten kiinteiden aloittamisesta, todennäköisesti aloitellaan kun poika on reilun neljän kuukauden ikäinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo-o. Paino...Sehän on ainut keino seurata lapsen hyvinvointia :rolleyes: Jos katsoo meidän typyn kasvua niin tuohan on todella huonosti voiva. Viime kerralla painoa oli tullut jopa 60g/kk :lol: Meillä tuossa 4-5kk välissä painoa tuli 560g ja se oli hyvin silloin. Tuo lapsi vaan kun syö miten tykkää ja liikkuu uskomattoman paljon. Voi että mitä terkkareita.

 

On toi meidänkin terkkari huippu, silloin kun aloiteltiin kiinteitä niin hyvä kun ei antanut keittokirjaa käteen(olen ammatiltani kokki). Voi vitsit kun mä olin raivoissani kun taata neuvoo miten mä keitän lihaa :blink: ja mitä kasviksia voin laittaa joukkoon. Hyytys kyllä täysin kun ilmoitin että aion alusta asti maustaa kaiken ruoan(yrttejä+pippuria) sanoi suositukset mitä tahansa. Meidän neito kun ei suostunut syömään mautonta ruokaa ollenkaan, oli kai kohdussa jo tottunut.

 

Tää ummetus onkin aika "hyvä" kertomaan mikä on vialla. Jospa se terkkari on just ollut jossain allergiakoulutuksessa? Pakko siis saada ainakin yksi allergialapsi diagnosoitua. Hoh hoijaa, onko hän siis liian virkaintoinen vaiko täysin innoton?

 

Kyllä meillä kakkaaminen väheni huomattavasti kun siirryttiin kiinteisiin. Vielä 5kk iässä kakkaa tuli yli 5krt/pvä. Nyt noin 2krt/pvä, välillä vain kerran. Kaikki tuo tapahtuu kivuttomasti niin ei siinä ole mitään ihmeellistä. Meillä voi tietty pottailukin vaikuttaa asiaan kun ei tuo lapsi tee enää vaippaan kakkaa, tosin potallakin käydään noin 10krt/pvä. Kakasta taas asiaa, koti äidin arkea B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now