thulin

Pienikokoiset vauvat

311 posts in this topic

Niinpä Maro, ei sillä tunnu olevan väliä, millanen lapsen yleisolemus on. Jos poiketaan käyrältä edes himpun verran johonkin suuntaan niin jotain on vialla ja pahasta! :lol: Mä en oikeen tiedä, mikä päähänpinttymä sillä on sillä meidän th:lla, koska ihan täysin normaaleissa mitoissa mennään. Passittaakohan se kaikki 0-käyrältä poikkeevat lapset jonnakin kontrolleihin? Meilläpäin ei taida asua yhen ainutta "normaalia" lasta". :lol: Olis kiva kuulla joltain samalla th:lla käyvältä, saman ikäsen vauvan äidiltä, millaselle dietille ne on joutunu, jos lapsi painaa jo yli 8kg? ;)

 

Ja ummetus kyllä voi olla joissain tapauksissa allergiaoireena mutta harvemmin yksinään ja ensimmäisenä. Mutta hei, kukas minä olen arvioimaan sitä, että mun lapsen kova vatsa johtu niistä kiinteistä eikä mistään pirun allergiasta, hänhän se ammattilainen on. Paitsi että niin oon kyllä minäkin... :P Meillä ennen kiinteitä kakattiin 1krt/vrk ja aikalailla, kun alotettiin maistelut kakaväli harveni. Kun tuli ensimmäinen yli 5pvän tauko, mä lisäsin luumua siihen tahtiin, että ei ihme ettei suolisto pysyny siinä mukana ja tulo se 10pvän paussi. :P

 

En viitti alkaa vaihtamaan terkkaria, koska toi neuvola on niin kivan lähellä. :lol: Antaa siis hänen mittailla ja tutkia sen minkä haluaa, niin kauan kun siitä ei oo mitään haittaa. Pönkittäköön sitä ammattimaisuuttaan (tai sen puutetta) noilla ylimääräsillä punnituksilla, jos kokee sillä olevan jotain merkitystä. Saanpahan aina jonkun syyn tulla tänne avautumaan, jos ei muuta. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hei vaan

 

ihanaa,että tällänen ketju löytyi :) . meilläkin täällä pikkuinen tyttö, syntyi täysiaikaisena ja istukka ja kaikki virtaukset ok. molemmat vanhemmat ollaan aikas lyhyitä, minä noin 160 ja mies noin 167.

 

elikkäs tytön mittoja:)

 

0kk 2410g ja 47.5cm

1kk 3600g, 52.5cm

2kk 4215g, 55cm

3kk 4500g, 56.9cm

4kk 4925g, 58.9cm

5kk 5540g, 61.2cm

 

jo raskausaikana jouduin hirveään syyniin kun maha näytti terkan mielestä viimisellä kolmanneksella aivan liian pieneltä. itsellä oli kuitenkin pääasiassa sellainen tunne että kaikki hyvin(vaikka kyllä ne ajatukset harhailikin välillä), vauva vaan pieni ku iteki oon ja ei se maha kyllä mikään erityisen pieni ees ollu omasta mielestäni. sf-mitta vaan alarajalla. ultrattiin,seurattiin useaan otteeseen, tehtiin jopa lapsivesipunktio ja sitten lääkäri totesi että terve geneettisen kasvupotentiaalinsa saavuttanut sikiö.

 

sairaalassa sai ensipäivinä imetyksen lisäksi lisämaitoa alhaisten sokeriarvojen vuoksi, mutta kotiin päästyä ( 4.vuorokausi) pelkällä imetyksellä mentiin 4kk asti, jolloin alotin sitten pikkuhiljaa soseet imetyksen kanssa.

 

alussa piti käydä kuukauden ajan 2krt viikos neuvolassa punnitsee ja sit sen jälkeen ihan normipunnitukset. Lisäksi 1kk ja 4kk iässä kasvukontrollit lasten polilla ja 4kk sanottiin että ei tarvii enää tulla, koska kasvu on ollu hyvää. kyllä se välil vähän jänskätti kuitenkin mennä punnitsee. alussa paino nous tosi hyvin,mut jossain kohil vaan noin 70g/viikko,mutta se oli terkan mielest kuitenki iha ok vaikka ite välil panikoin kun imetyssivuil sanotaan että pitäs nousta se 120-170g viikko. tyttö on ollut pääasiassa kuitenkin tosi hyväntuulinen ja syönyt ja nukkunut hyvin,kehitys ikätasoista. joten

uskon iteki että kyllä se lapsi tarpeeksi ruokaa saa.

 

lapsen synnyttyä muutamat ihmiset ihmettelivät entä ompa pieni ihmeissään. sairaalan / neuvolan henk. kunta puhunut sirosta positiiviseen sävyyn ja sanonut että onhan vanhemmatkin pieniä.

 

keskostippoja piti syödä kunnes paino 5kg ja rauta piti alottaa kuukauden iässä ja sitä pitäs syödä 1v. asti. Onko muut joutunu näitä syömään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on periaatteessa käytössä rauta, jota pitäisi jatkaa kanssa siihen vuoden ikää saakka. Lopetettiin kuitenkin nyt puolen vuoden iässä kun hampaat tuli.. Keskostippoja meidän ei tarvinnut antaa, mutta ensimmäisen kuukauden ajan annettiin maitoon lisättävää ravintoainejauhetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun 'vauva' on jo 6v mutta vertailun vuoksi teille voisin laitella tänne hänenkin mittojaan alkuajoilta.

syntyi 40+2

 

0kk 3240g 50cm

1kk 3895g 53cm

2kk 4880g 57,5cm

3kk 5660g 61cm

4kk 6115g 61,5cm

5kk 6530g 65cm

6kk 7170g 67cm

 

ja siitä se sitten lähti....

 

1v 9190g 78cm (pitkähkö mutta laiha sanoo nla)

no ei ole enää. 5,5veenä ylipainoinen 29,5kg ja 120,5cm

 

kakkonen on/oli myös minivauski. joskin paksut on posket... saas katsoo kuinka nopeasti pullistuu...

 

0kk 2850g 50cm

1kk 4320g 56,5cm (punnistu oli 1kk ja 1vko ikäisenä) eli hyvin syö....

 

 

tyttöjä molemmat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thulin jo jo varmaan siellä neuvolassa käynyt? Mites meni?

 

ja ainahan siellä neuvolassa voi vastaan pistää. neuvolahan on suomessa ihan vapaaehtoinen eikä sinne ole ollenkaan pakko mennä. halutessaan siellä voi myös punnita+mittauttaa+rokottaa vaan lapsensa ja sen jälkeen kävellä ulos. jos sulla ei ole siellä kysyttävää niin poistua voi. samaten jos et halua sitä kontrolliaikaa niin et ota sitä vastaan.

 

esikoisen kanssa ravattiin ekat puoli vuotta 2vko välein punnistuksessa. sen jäälkeenkin kerran kuussa. edelleen 5 vuotiaaksi asti puolen vuoden välein. käskivät syöttää vauvalle margariinia kiinteen mukana jotta saisi riittävästi energia... ei kai sitä painoa tule jos kulutus on hurja. esikkokin ku konttasi 4,5kk, käveli puita pitkin 6kk, käveli tuetta 9kk... että kyllä sitä kuluikin.

 

neuvolasta saanut välillä niin typeriä kommentteja ja ohejita ettei paremmasta väliä. esikoisen kanssa vaan kun ei tiennyt mitä pitäisi tehdä tai miten asioiden kuuluisi olla, ja ei uskaltanut sanoa vastaan oi niin kaikki tietävälle terveydenhoitajalle.

 

ikävää, että nykyisin menen neuvolaan joka kerta kakkosen kanssa pienellä varauksella, jos kumminkin joutuu puollustelemaan tekemisiään tai kuulemaan miten asiat tulisi hoitaa paremmin, tai mitä olen tehnyt taas väärin.

 

jaksakaa usko omiin juttuihinne. äiti tietää yleensä parhaiten kun kerran lapsensa tuntee.

 

ummetus todella harvoin ihan maalaisjärjellä ajateltuna johtuu mistään allergiasta. eriasia jos sen kaverina on esim ihottumaa tai maha on tosi turvoksissa ja lapsi on 'kipeä'. laktoosiallergia yleensä ilmenee ripulina tai muuten vaan kamalina pieruina/mahakipuina tms.

 

kyllä tuo ummetus on ihan siitä kiinteestä johtuvaa. (ja minähän siis en ole lääkäri tms. tämä on vain mun mielipiteeni)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mekin taidamme liittyä tähän ketjuun, vaikka poika täyttää huomenna vasta kuukauden... Huomenna on myös neuvolakäynti, joten päivitän sen jälkeen tänne pituus- ja painotietoja sekä taustoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thulin jo jo varmaan siellä neuvolassa käynyt? Mites meni?
Ma 30. päivä ollaan vasta menossa, joten vähän aikaa saatte vielä olla jännityksessä. :P

 

Ummetus, tai no lähinnä harvakakkaisuus tuli ja meni. Kiinteitä kun alettiin lisäilemään niin johan alko putki vetämään. :lol:

 

Ja me ollaan otettu ensimmäinen 68cm vaate käyttöön, jei!! :D Saa siis nähä, millaset on mitat ens vkolla ja sitten 6kk neuvolassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kun tämmöinen ketju olisi ollut aikaisemmin.

 

Meidän tyttö (nyt jo 10 kk) oli syntyessään 2930g ja 47cm. Paino ei noussut alkuun, ja tuore äiti oli hieman hämmentynyt ja kauhuissaan. Terveydenhoitaja ei lieventänyt äidin oloa, vaan oli itsekin kauhuissaan. Soppaa ei helpottanut muistikuvat syntymän jäljiltä, jolloin verensokerit laski kuin lehmänhäntä, ja taas oli koko sairaanlan henkilökunta vouhkaamassa.

 

Tyttö kasvoi vähän kituisesti aina neljän-viiden kuukauden ikään saakka, kunnes alkoi ottamaan ikätovereitaan kiinni. Vieläkin pienehkö, mutta ihan normaali.

 

Kyllä ne kasvaa!!! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

0 kk 3220 g 48 cm

n. 2 vk 3260 g

n. 6 vk 3860 g ja 54,5 cm

2 kk 4210 g ja 54,9 cm

 

Tällä kertaa ei edes valittanut, kun painoa oli kuitenkin tullut. Vaikka pieni on edelleen. Odotushuoneessa ollut rouvashenkilö kysyi että onko vastasyntynyt... Tyttö oli oikein hyväntuulinen ja hymyileväinen :) Seuraava neuvola on 1,5 kk päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä meidän tytön mittoja. Sitä moni on kommentoinu pienikokoiseksi, mutta ite en oo mitenkään ihmeemmin jaksanu asiasta stressata. Neuvolassakin on todettu, että hyvin kasvaa omalla käyrällään.

Ite oon ollu vuoden ikäisenä tasan 70cm pitkä ja painanut hieman päälle 7kg, joten jos mäkin oon noilla mitoilla ihan normikokoiseksi kasvanut, niin eiköhän tyttökin. Se sentään on isompi kuin minä pienenä. :)

 

0kk: 51cm 3040g

1kk: 53,6cm 4270g

2kk: 56cm 5300g

3kk: 58,7cm 5640g

4kk: 62,2cm 6135g

5kk: 63,3cm 6615g

7kk: 65,9cm 7165g

8kk: 69cm 7380g

 

Kaksi muksua on ja tuntuu ihan hassulta kun tytöllä (nyt 10kk) on edelleen käytössä joitain 68cm vaatteita. Esikoisella oli 10kk ikäisenä 80-86cm vaatteet käytössä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikko on "jo" 2-v, mutta tuon kans vertailun vuoksi mittoja mukaan.

 

0kk: 2990g 49cm

1kk: 4020g 51,5cm

2kk: 4910g 55,3cm

3kk: 5335g 57,5cm

4kk: 6160g 61,2cm

6kk: 6610g 64,2cm

 

1v: 8720g 74cm

2v: 10855g 86cm

 

Me "jouduttiin" kanssa käymään muutaman ylimääräsen kerran neuvolassa mittauksissa ja antamaan öljyä ruoan seassa. 4kk alotettiin kiinteet ja 6kk todettiin maitoallergia. Nyt maitoallergia on jo historiaa. Neiti on päiväkotiryhmän nuorin, pienikokosin ja syö ja juoksee eniten... Kuitenkin hän on aika tasasesti pysynyt omilla käyrillään, vaikka painokäyrä onkin hitaammin nouseva kuin "kuuluisi" olla. Jos neiti jatkaa noilla käyrillä, niin 18-vuotiaana painaa sellaset 45kg ja pituutta on ehkä 155cm, mut saa nähä millasia kasvuspurtteja sille tulee joskus tulevaisuudessa. Kakkosesta on myös ennustettu pientä, eli enköhän mä keväällä tuu tänne viimestään uudestaan :)

 

Me ei muuten miehen kanssa olla mitään ihan hirmu isoja, mä oon 164cm ja mies on joku 177cm. Ei siis kuitenkaan ihan tappeja olla mut ei hirmu pitkiäkään...

 

Niin joo, esikko syntyi 39+1 suunnitellulla sektiolla.

Edited by }i{

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on kans pikku neiti :)

paino ollu plussalla mutta pituus tökkii.alussa jouduttiin jopa pituuskasvu kontrolliin :ph34r:

onneks oma terkka ei stressaa turhia,eeikä pelottele turhia.

 

0kk: 3350g 51cm

1kk: 4365g 53,6cm

2kk: 5210g 56,5cm

3kk: 5935g 58,3cm

4kk: 6825g 62,6cm

5kk: 7185g 64,1cm

6kk: 7620g 65,6cm

 

meillä menee kohta 7kk iässä 68 vaatteet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mekin taidamme liittyä tähän ketjuun, vaikka poika täyttää huomenna vasta kuukauden... Huomenna on myös neuvolakäynti, joten päivitän sen jälkeen tänne pituus- ja painotietoja sekä taustoja.

 

On ollut niin hirveää häslinkiä, etten ole ehtinyt/jaksanut aiemmin näitä tietoja tänne kirjailla...

 

0 kk: 2840 g, 49,0 cm

2 vk: 2960 g, 50,6 cm

4 vk: 3450 g, 52,3 cm

 

Ensi viikolla käymme taas neuvolassa, poika on silloin kuusiviikkoinen, ja näyttäisi ainakin silmämääräisesti ja käsituntumalla saaneen ihan mukavasti sekä pituutta että painoa, vaikka hoikkahan tuo on ns. keskivertovauvoihin verrattuna. Vaatteista 50-senttiset ovat jääneet lyhyiksi, vaikka leveyssuunnassa olisivatkin aika sopivia.

 

Poika syntyi rv 37+0 ja joutui viideksi vuorokaudeksi lastenosastolle tarkkailtavaksi syntymän jälkeisen huonon happisaturaation ja matalien verensokereiden takia - ilmeisesti kyse oli ennenaikaisuudesta johtuneista sopeutumisongelmista, koska noin muuten oli ja on täysin terve vauva.

 

En ollut ennen synnytystä ehtinyt perehtyä omatoimisesti tai saada neuvolasta imetysopastusta enkä saanut sairaalassakaan juuri minkäänlaista ohjeistusta tai neuvontaa, sillä kuljin päivät kahden eri osaston väliä huolesta ja unettomuudesta väsyneenä. Kun poikaa vielä kaiken lisäksi "pakkosyötettiin" lastenosastolla, olivat hänen tarpeensa ja minun maidontuotantoni aivan eri tasolla kotiuduttuamme. Olemme siis joutuneet antamaan hänelle korviketta kotiutumisesta lähtien, ja osittaisimetyksellä nyt ainakin toistaiseksi mennään, vaikka se raskaalta tuntuukin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli toissaviikolla 3kk neuvola ja uudet mitat oli

 

61cm

5295g

 

Pituutta oli tullut taas aavistus enemmän kuin painoa. Oma terkka oli kipeenä, sijainen sanoi että maissivelliä voi antaa lisänä, jos haluan, muttei mitenkään painostanut.

 

Teidän muiden mittoja kun tässä katselin, niin niihinkin nähden meidän tyttö tuntuu olevan hoikka. Eri neuvoloissa tuntuu vaan olevan kovin eri käytännöt, kun ei meidän terkka ole ollut mitenkään huolissaan, eikä nyt enää saatu ylimääräsiä painokontrollejakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
0 kk: 2840 g, 49,0 cm

2 vk: 2960 g, 50,6 cm

4 vk: 3450 g, 52,3 cm

 

6 vk: 4100 g, 53,0 cm

 

Tuo neljän viikon neuvola oli 12 vuorokautta sitten, ja poika on siinä välissä siis kasvattanut painoaan 650 grammaa! :blink: No eipä sitten ihme, että tuo roikkuu koko ajan tississä ja sen päälle vielä tempaisee usein pullostakin korviketta. Ilmeisesti ottaa nyt kiinni ennenaikaisuuden vuoksi pieneksi jäänyttä painoaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

0 kk 3220 g 48 cm

n. 2 vk 3260 g

n. 6 vk 3860 g ja 54,5 cm

2 kk 4210 g ja 54,9 cm

3,5 kk 5070 ja 59,2 cm

 

Kiinteistä keskusteltiin, mutta terkkari ei hoputtanut niiden käyttöön. Sanoi että aloittaa sitten kun vauva itse osoittaa kiinnostusta. Kyllä vauva sitten kuulemma ilmoittaa kun maito ei riitä. Ja tällä kertaa ei edes katsottu kasvukäyriä (mahtoikohan terkkari itse unohtaa koko käyrät). Tyttö on kuitenkin pulskistunut silminnähden, vaikka ei kovin iso ole vieläkään. Mutta reisimakkaroita ja mahaa on nykyään ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuleekohan tänne yhtään poikia vai onkohan enemmistö tyttöjä näissä pienikokoisissa. Mielenkiintoista seurata miten eri kokoisia vauvoja onkaan :)

 

Tytöillä ja pojillahan on vähän eri käyrät, sillä tytöt ovat oletusarvoisesti vähän pienempiä.

Mun pojat ovat jo taaperoita, mutta kumpikaan ei ole ollut mikään jättiläinen. Ikätovereihin verrattuna pojat ovat olleet pieniä, mutta terkkari ei ole koskaan ollut huolissaan. Välillä kasvua on tullut todella vähän ja sitten jossain vaiheessa on otettu spurttia. Tuntuu että nuo kasvukontrollit ja huolestumiset on enemmän kiinni terkkarista kuin oikeasti siitä, että jotain olisi vialla. Meillä ei tosiaan kasvukontrolleja ole ollut, vaikka välillä kasvua on tullut tosi niukasti ja kasvuseulatkin ovat hälyyttäneet (HUSilla on joku järjestelmä, joka ilmoittaa jos kasvua ei ole tullut tarpeeksi). Kummasti kasvu on aina sitten kirinyt kiinni takaisin käyrälle, vaikka se käyrä siellä miinuksella meneekin. Mulle terkkari on sanonut, että tärkeintä on se, että pysytään sillä omalla käyrällä, oli se sitten miinuksella tai plussalla. Ensimmäisen lapsen kanssa olin huolissani noista kasvamisista, mutta toisen kanssa ei ole sitten enää jaksanut moista miettiä, kun on nähnyt esikoisen olevan ihan terve vaikka onkin päätä lyhyempi ikätovereitaan...

 

Ollaan miehen kanssa kuitenkin 173 cm ja 185cm, joten luulisi jossain vaiheessa poikienkin kasvavan. Itse olen kasvanut hyvin samoilla käyrillä kuin esikoinen, murrosiässä sitten venähdin. Mutta molemmat ollaan miehen kanssa hoikkarakenteisia.

 

Musta on ollut ihan kätevääkin, että lapset ovat pienikokoisia. Onpa paljon helpompi kantaa kevyttä vauvaa kuin painavampaa, etenkin kun meillä lapset ovat pienellä ikäerolla (vajaa 1v 4kk) ja välillä on saanut kantaa molempia. Yksi vaatekoko menee pitkään ja esikoisellekin löytyy vielä 3-vuotiaanakin vaatteita jopa vauvaosastolta, eikä niitä kamaliä örkkejä isompien osastolta.

 

Esikko:

0kk 2730g 48cm (rv 40+0)

1kk 3585g 53cm

2kk 4585g 56,3cm

3kk 5650g 60cm

4kk 6190g 63cm

5kk 6755g 65,1 cm

6kk 7380g 66,4cm

8kk 8150g 70cm

 

1v 8915g 76cm

1,5v 9310g 80,4cm

2v 10,2kg 84,5cm

3v 12,4kg 91,8cm

 

Kuopus:

0kk 3510g 51cm (rv 40+0)

1kk 3980g 53,4cm

2kk 4584g 57cm

3kk 5630g 62,6cm

4kk 6580g 64,5 cm

5kk 7120g 65,5cm

6kk 7215g 67,1cm

8kk 8210g 70cm

 

1v 9275g 74cm

1,5v 9820g 80cm

Edited by Citronella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kirppupoika kuuluu tähän ketjuun.

 

Tässä muutamia mittoja

 

0kk: 3100g 49cm rv 41+0

1kk: 4010g 53cm

3kk: 5375g 58,5cm

6kk: 6755g 65,4cm

10kk: 7515g 70,5cm

1v: 7740g 72cm

 

Ollaan käyty ihan normaalin aikataulun mukaisesti neuvolassa. Terkka ei ole ollenkaan huolissaan. Itse olen 155cm ja mies 175cm, molemmat hoikkarakenteisia. Mun suvussa on lyhyitä ihmisiä, ja omat mittani 1v neuvolassa oli 6980g ja 71cm.

 

Ainoastaan mua vähän mietityttää ja surettaa se, että mikä tulee olemaan pojan aikuispituus. Naisille on paljon helpompaa ja hyväksyttävämpää olla lyhyt. Toivottavasti poika ottaisi muita kiinni pituudessa viimeistään armeijaiässä, niinkuin isänsä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ainoastaan mua vähän mietityttää ja surettaa se, että mikä tulee olemaan pojan aikuispituus. Naisille on paljon helpompaa ja hyväksyttävämpää olla lyhyt. Toivottavasti poika ottaisi muita kiinni pituudessa viimeistään armeijaiässä, niinkuin isänsä.

 

Mietin ihan samaa meidän poikien kohdalla. Jotenkin uskon, että he kasvavat vähän myöhemmin sitten. Me ollaan kuitenkin tosiaan pitkiä miehen kanssa. Löysin tällaisen linkin, jossa voi tehdä pituusennusteen: http://xestia.net/testit/pituusennuste.php

 

Sen mukaan esikoisesta tulisi 179cm ja kuopuksesta 181cm :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkamme vielä tässä ketjussa näin 5 kk neuvolan jälkeen! Pituutta oli tullut aika vähän, mutta olin itse iloisesti yllättynyt pojan painon kehityksestä. 4,5 kk iässä aloitettiin kiinteät, ja nyt neuvottiin ottamaan ohjelmaan myös ilta- ja aamupuuro kasvis- ja hedelmäsoseiden lisäksi. Parin viikon päästä aloitellaan lihojen syöminen. Poika syö todella hyvin ja ennakkoluulottomasti, kaikki ruoka on mennyt hienosti alas. 

 

0 kk 3460 g 49.5 cm

1 kk 4400 g 52,7 cm

2 kk 4780 g 56,2 cm

3 kk 5125 g 59,4 cm

4 kk 5800 g 62 cm

 

5 kk 6490 g 63 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voin kans laittaa pojan mittoja vertailun vuoksi, vaikka se mun mielestä aikamoinen rontti onkin :P , mut silti saan kuulla siitä AINA kuinka pieni poika meillä on.. :lol:

 

0kk 2670g ja 48cm (Rv 39+5)

1kk 3625g ja ei mitattu (kotikäynti)

2kk 4700g ja 56cm

3kk 5330g ja 57.1cm

4kk 6440g ja 60.2cm

5kk 7650g ja 62.7cm

6kk 8450g ja 65.7cm

 

7kk mitattu sairaalakäynnin yhteydessä ja paino oli muistaakseni 8900g.

 

Meillä seuraava neuvola on 3viikon päästä oleva 8kk lääkärineuvola, et silloin saan taas uudet mitat. Me ei olla poikaa punnittu kotona paitsi silloin ihan pikkuisena ku mietittiin et saako se maitoa tarpeeksi ja miten se nyt oikein kasvaa.. :rolleyes: Rintamaitoa on ukkeli saanut ensimmäiset 4kk ja siitä eteenpäin korviketta. Kiinteä ruoka aloitettu 4kk ikäisenä ja tätä nykyä menee neljä (viis) ateriaa päivässä+maidot päälle. Kova tuo ainakin on syömään!! :)

Edited by M&L

Share this post


Link to post
Share on other sites
0 kk: 2840 g, 49,0 cm

2 vk: 2960 g, 50,6 cm

4 vk: 3450 g, 52,3 cm

6 vk: 4100 g, 53,0 cm

 

2 kk: 4640 g, pituutta ei mitattu

3 kk: 5710 g, 60,0 cm

 

Pituutta on siis tullut ihan hyvin, mutta poika on edelleen hoikahko, vaikka onkin kaksinkertaistanut syntymäpainonsa.

 

Korvikemäärät ovat pienentyneet koko ajan ja tästä saattaa jopa tulla ensimmäinen vuorokausi, jolloin poika on täysimetyksellä, eli meillä on imetys lähtenyt sujumaan alun hankaluuksien jälkeen aika hyvin. Arvelisin, että aloitamme kiinteiden maistelemisen neljän kuukauden iässä, mutta pitää keskustella siitä sitten vielä seuraavalla neuvolakäynnillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin nuorimmainen kuuluunee tähän sakkiin. Painoa ei ollut syntyissään kovin paljon vähempää kuin isoveljelläkään, mutta nyt eroa alkaa syntyä heti rytinällä.

0kk 2445g, 46cm

3vko 2780g

2kk 3515g, 51,5cm

niin ja keskosesta on tosiaan kyse, syntyi rv. 34+5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millä tälläisen kirpun saisi syömään?!

Alkaa olla jo omat keinot vähissä kun tuntuu että mikään kiinteä ruoka ei maistu kovin hyvin. :mellow:

Omatekemät menee parhaiten, mutta niissäkin on määrät vajaata pientä pilttipurkillista ja hyvänä päivänä on sitten mennyt melkein ison purkillisen verran, mutta tuo vain kahdesti.

Imetys jatkuu ja siitäkään ei oikein enää voi vähentää kun täytyy kalsiumin ja nesteiden saanti kuitenkin turvata.

Hedelmäsosetta syö yleensä pienen purkillisen.

 

Painoa oli 9kk:n iässä 7580g ja pituutta 66.7cm.

Torstaina saadaan neuvolasta uudet mitat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti kuulunee tähän sakkiin <_< Oli syntyessääm 3015g ja 48cm. Siitä lähtien pituus käyrä on tullut alaspäin, painossa ollaan oltu kivasti koko ajan plussalla kuitenkin +7-12. Meidän kunnassa on pilottina sellainen kasvuseula, joka analysoi neuvolassa otettuja mittoja ja neiti jäi siinä kiinni puolivuotiaana. Nyt odottelemme sitten lasten polille lähetettä, jossa tosin tuskin kuulemma (neuvolalääkärin mukaan) mitään ihmeempää tehdään. Neiti siis kehittyy muuten hienosti, mutta painoa ja varsinkin pituutta tulee hitaasti. Tyttö syö todella hienoja määriä. Kiinteät aloitettiin kasvun takia jo 4 kk iässä. Syömätttömyys ei siis ole meillä ongelma. Tänään on ylimääräinen 7 kk neuvola, joten mielenkiinnolla odotan uusia mittoja.

 

Tässä vielä matkan varrelta pari mittaa:

 

0kk 3015g, 48 cm

3kk 5250g, 55.5 cm

6kk 6380g, 62 cm

 

Sannulini, meillä muuten neuvolassa neuvottiin laittamaan soseisiin 1-2 tl rypsiöljyä. Kannattaisiko kokeilla, siis ihan vaan kasvua toivoen sen avulla? Tämä ei tosin ruokahalua lisää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now