Tiitiäinen

Vaukkaripäivystys

840 posts in this topic

jos poika kovasti lääkäriä pelkää niin en välttämättä lähtisi sinne viemään. Vaikka korvatulehdus olisikin, niin 70% niistä on viruksen aiheuttamia eikä siis vaadi antibioottia, hoituu ihan itsekseen. Kipulääkkeenä panadol on hyvä ja Yliopiston apteekki valmistaa itse sellaisia puuduttavia korvatippoja joita voi kanssa käyttää. Mikäli korvakipu jatkuu vielä kolmen päivän jälkeen samanlaisena, sit kannattaa lähteä näytille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korvatuleshdushan voi kehittyä ihan tunnissa parissa. Kun meillä lapsi iltapäivällä osoitti korvakipua, niin vietiin kyllä samantien lääkäriin, koska yö korvakipuisen kanssa on ihan kauhee. Ja ne antibiootit kuitenkin alkaa aina auttaa ihan tosi nopsaa. Mä siis veisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päädyin kompromissiratkaisuun ja varasin huomiselle aamupäiväksi lääkärin. Nyt ei vaikuta niin kivuliaalta ja uskon, että yön pärjää lääkkeellä. Olo tuntuu seilaavan muutenkin terveen ja sairaan välillä miten sattuu, onneksi on vakuutus niin voi juosta yksityisellä vaikka joka päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysin eilen meidän kohta 7 kk pojalta valkoisia laikkuja suusta. Kyseessä on mitä todennäköisimmin sammas. Poika on hangannut jo pitkään suutaan kaikkialle mutta mitä pöllö olen ajatellut tekevän hampaita... Aloitin toissapäivänä antamaan puolukkaa ja vichyllä olen hangannut sitä valkoista pois. Tänään kokeilin lisäksi ruokasoodavettäkin. Pojan suu tuntuu olevan todella kipeä! Lämmin ruoka ei ole maistunut muutamaan päivään, kylmät soseet menevät. Kuinka kauan viitsin odottaa ennen kuin käytän lääkärissä? Koska kotikonstien pitäisi auttaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Muutamassa päivässä pitäisi käsittääkseni alkaa paranemaan. Kannattaa myös muistaa tuttien päivittäinen käsittely jos lapsi sellaisia käyttää :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lämmin ruoka ei välttämättä maistu myöskään näiden lämpösten säiden takia. Viime kesänä ja nyt sama juttu, kylmät ja raikkaat maistuu, hyvällä tuurilla illemmalla saa hiukan lämmintä ruokaa suuhun.

 

Joskus kuulin että sitruunamehukin voisi auttaa, puolukka se yleisin on varmaan kuitenkin :) Heti-vaikutusta ei ole millään, vaatii kärsivällisyyttä. Annat lapselle sitä mitä maistuu parhaiten niin saa ravintoa kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos neuvoista. Jouduin soittamaan tänään lääkäriin kun sammas paheni hoidosta huolimatta. Nyt saatiin resepti suugeeliin. Toivotaan, että pian helpottaa!

Edited by Mahamolli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko hengityksen haiseminen vauvalla merkki kuivumisesta? :girl_to_take_umbrage2: toissapäivänä huomasin, että meidän 10kk-pojan hengitykseen oli tullut outo haju. Huuhdeltiin sitten suuta ja juotiin paljon vettä tän parin päivän aikana, ja tänään haju oli hävinnyt tai ainakin lieventynyt paljon. Googlettamalla en muuta vastausta löytänyt. Sammasta ei näkynyt, annoin pojalle varmuuden vuoksi toissapäivänä kaksi kertaa puolukkaa.

 

Kamalaa jos se todella on merkki kuivumisesta. Mut pitää tosiaan alkaa kiinnittää tuohon vesiasiaan huomiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä haisi, kun oli kurkunpääntulehdus. Eikun mikä sen viruksen aiheuttama kurkkukipu olikaan :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin pojan hengitys alkoi haisemaan kurkunpääntulehduksen yhteydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidan pojan sisaanhengitys vinkuu ja melkein salpautuu hanen itkiessaan/hataantyessaan. Onko tassa kyse ihan normaalista itkemisesta vai voisiko olla kyseessa jotain astmaan viittavaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ tulehduksesta ei varmaankaan ole kyse, kun poika syö ja juo normaaliin tapaan, eikä ole äkäinen tai muutenkaan kipuileva. Ehkä tavallista väsyneempi oli muutaman päivän, tosin ollaan siirrytty kaksista päikkäreistä yksiin. Oli miten oli, vaiva on toistaiseksi ainakin lieventynyt juomalla vettä. Kiitos silti vastauksista!:girl_smile:

 

edit. lisäväkänen

Edited by yell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidan pojan sisaanhengitys vinkuu ja melkein salpautuu hanen itkiessaan/hataantyessaan. Onko tassa kyse ihan normaalista itkemisesta vai voisiko olla kyseessa jotain astmaan viittavaa?

 

Mä olen käsittänyt niin, että astmaattisessa hengenahdistuksessa nimenomaan uloshengitys on vaikeutunutta ja pahassa tilanteessa vinkuvaa. Jos sisäänhengitys on vaikeutunutta tai vinkuvaa, kyse on kurkunpäästä. :unsure:

 

Meillä tosin astmaatikkotytöllä ihan normaalisti hätääntynyt itku aiheuttaa vinkuvaa hengitystä, mutta on ainakin hänellä aivan normaali ilmiö ja menee ohi itkun loputtua. En siis tiedä, onko sattumaa vaia astmasta johtuvaa jotenkin. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun 2-vuotiaani on kipeä. Eka päivänä (=yönä) kuume nousi 38,3:een ja seuraavan päivän oli 37,8:ssa aika tasaisesti Panadolista huolimatta, illalla taas 38,3. Toisena yönä poika heräsi keskellä yötä kuumeettomana (oli siis kuumeisena mennyt nukkumaan), eikä aamullakaan ollut mitään. Tulkitsimme pikakuumeeksi, kunnes illalla sitten oltiin taas 37,8:ssa. Päivän oli kitinen ja yön nukkui tosi huonosti. Tänään aamulla ei kuumetta ollut, mutta poika on ollut tosi ärtyisä ja erittäin lyhytpinnainen. Nuhaa ei ole, joten ainakaan tavallisesta flunssasta ei liene kyse.

 

Kysymys kuuluukin, että kannattaisiko mennä tänään vielä lääkäriin? Oireet eivät ole isoja, mutta erityisesti tuo huonosti nukkuminen, lämmön sahailu kuumeen ja normaalin välillä ja lapsen levottomuus huolestuttavat. Näin viikonloppua vasten vielä mietityttää, että jos tilanne pahenee, niin joudumme menemään julkiselle päivystykseen, tänään pääsisi vielä yksityiselle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eikös se ole aikuisellekin että kolmen kuumepäivän jälkeen mennään lekuriin? Näin ainakin mua on neuvottu. Itse veisin lääkäriin, vaikkakin turhaan. Ainakin saa oman mielen rauhottumaan vaikkei mitään löytyisikään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkäriin mäkin kärräisin, parempi niin kuin olla huolissaan koko viikonloppu. Varsinkin, kun ei ole muita oireita eikä kuume kokonaan laske lääkkeellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisikohan vauvarokkoa? Kärttyisyys, kuumeilu (ei kovin korkea sellainen) ja hengitystieoireiden puuttuminen sopisivat. Ihottuma puhkeaa vauvarokossa yleensä muutaman päivän kuluttua, kuumeen jo laskettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvarokko sairastettiin jo vuodenvaihteessa, joten sitä ei ole.

 

Emme nyt menneet lääkäriin, kun päivä oli mennyt niin hyvin, eikä kuumekaan noussut. Nyt sitten iltapissillä poika sanoi, että ei voi pissata ku pippeli on menny huonoks (vähän joo nauratti, mut vakava asia tietysti), ja kun katsoin pippeliä, niin huomasin sen punoittavan päästä tosi pahan näköisesti. Eli olisko siinä sitten jokin tulehdus... Googlettelinkin jo aiheesta, ja näyttäisi olevan aika yleistä pienillä pojilla. Katsotaan nyt yön yli ja tarvittaessa sit vaikka Mehiläiseen näytille huomenna. Sinne saa onneksi varattua päivystysaikoja viikonloppunakin pienille lapsille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pää leviää ;-(

 

2 pvä sitten puri punkki 2kk vauvaa => heti antibiootti kuuri päälle. Nyt 37,8 kuumetta...Soitin päivytykseen ja käski laittaa suppoja, jos nousee yli 38..Mutta eikö tän ikäiset pidä viedä heti hoitoon??? Mun pää ei vaan kestä..pitäiskö nyt kuitenkin viedä. Toisaalta mietin, että jos yleisinfektio niin eikö tuo antibiootti sen hoida..

Edited by Svenja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pää leviää ;-(

 

2 pvä sitten puri punkki 2kk vauvaa => heti antibiootti kuuri päälle. Nyt 37,8 kuumetta...Soitin päivytykseen ja käski laittaa suppoja, jos nousee yli 38..Mutta eikö tän ikäiset pidä viedä heti hoitoon??? Mun pää ei vaan kestä..pitäiskö nyt kuitenkin viedä. Toisaalta mietin, että jos yleisinfektio niin eikö tuo antibiootti sen hoida..

 

 

Jos alle 3 kk ikäiselle vauvalle nousee kuume (yli 38 C), aina lääkäriin näytille, vaikka yleisvointi olisi hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onko tuo raja pepusta mitattuna vai muulla tavoin? Pepusta kun saa vähentää 0,5 astetta. Mulle on annettu ohjeeksi 38,5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pepusta ja korvasta lämpö on tosiaan korkeampi kuin kainalosta mitattuna. Yleisohje on että lapsen kuumetta alennetaan lääkkeellä jos lämpö 38,5 C tai yli, mutta suositeltavaa on käydä alle 3 kk ikäisen vauvan kanssa näytillä jos lämpö 38 C tai yli.

 

Suositus on siis mun käsityksen mukaan ihan kainalolämmöstä.

 

OT: olin itse vähän yllättynyt, että tässä parisen viikkoa sitten lastenosastolla ollessamme tytön lämpö mitattiin aina kainalosta eikä pepusta tai korvasta. Mun mielestä lapsilla kaikkein kätevin on korvamittari, kun ei tarvitse odotella rimpuilevan vauvan kanssa että saa mitattua...

Edited by IirisK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now