star

Synnytyksen käynnistys

242 posts in this topic

Mulle sanottiin silloin kun tipalla käynnistettiin että jos ei 4 tunnin aikana tapahdu MITÄÄN pitää lopettaa yritys siltä päivältä. Että vauva ei kestä sitä liiallista yritystä yhtämittaa. Tippahan on kuitenkin se "kovin" vaihtoehto kun suoraan suoneen lykätään lääkettä joka aloittaa supistelun.

Se ei sit selvinnyt että oisivatko laittaneet kotiin vai osastolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos käynnistetään tableteilla, niin onko tehokkuudessa eroa, otetaanko tabletit suun kautta vai alakautta? Jos tabut otetaan suun kautta, nielaistaanko ne vai pitääkö tabua pitää kielen alla --> maistuuko se pahalle?

 

 

Mulle sanottiin, että alakautta tabletit saattaa aiheuttaa syöksysynnytyksiä enemmän, kuin suun kautta napsitut, joten kait sillä sitten vähän on merkitystä. Mun käskettiin ainakin nielaista se pilleri, joten ei maistunut miltään.

 

Mun mielestä on hyvä, että käynnistyksissä pidetään taukoa, sillä tosiaan oksitosiinia ei voi antaa kerrallaan määräänsä enempää, eikä niitä pillereitä popsia montaa päivää putkeen. Vaarana taitaa olla juuri nuo syöksysynnytykset ja sitten ehkä toisaalta synnytyksen edistymättömyys kun synnytys lähtee käyntiin, jos kohtu kramppaa tai jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakaan ei oltaisi päästetty kotilomalle käynnistyksestä, jos olisin asunut yhtään kauempana. Meiltä oli sairaalaan matkaa 2 km, joten se oli hyväksyttävä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla käynnistettiin junnu hepatoosin takia ja tasan 2vrk siinä meni ekasta pilleristä syntymään (rv37+1). jos ei olisi tuolloin syntynyt niin seuraava päivä olisi ollut ns. lepopäivä eli käynnistys olisi mennyt tauolle.

 

kuinkas raskausdiabeetikoilla on käynnistely, millä viikoilla ja miksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos mulle ei olisi kehittynyt sitä myrkytystä, jonka takia käynnistys aloitettiin siis 38+4, olisin mennyt käynnistystä varten osastolle pari päivää ennen laskettua päivää. Raskausdiabeetikoilla ei anneta mennä yli siksi, ettei vauva kasva liian isoksi ja ettei vauvan verensokerit häiriinny yhtään enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua on alkanut mietityttää, kuinka usein käynnistysyritykset ei onnistu/ tuota tulosta ja joudutaan yliaikaisuuden vuoksi sektioon... Ei kellään olis tietoa/ kokemusta/ vinkkiä mistä etsiä aiheesta tietoa??

 

rv 41+3...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gurmeli, en osaa vastata kysymykseesi, mutta ihan mutu-tuntumalla arvelisin, että ei varmaan kovin yleistä ole, että käynnistysyritykset ei onnistu ja sen takia joudutaan sektioon...? Kyllä varmaan aika pitkään käynnistää yritetään (tai riippuu tietysti ehkä syystä miksi käynnistetään?) Toivottavasti vauvasi keksisi tulla pian itsekseen ulos, muistan itse (liiankin hyvin...) nuo tuntemukset kun ollaan paljon yli lasketun ajan ja odottaa synnytystä ja mahdollinen käynnistäminen jännittää. Jaksamista ja tsemppiä sinulle! :)

 

Oma käynnistyskokemus on seuraavanlainen: menin yliaikaiskontrolliin rv 41+3 ja synnytystä alettiin käynnistää, koska lapsivettä oli niukasti ja minulla oli verenpaine koholla. Osastolla sain kaksi päivää kahden tunnin välein Cytotec-murun suun kautta (yöllä oli tauko). Kolmannen päivän aamuna, eli rv 41+5 lääkäri totesi aamukierroksella, että mitään ei ole tapahtunut ja pidetään välipäivä ja seuraavana aamuna jatketaan Cytotecilla. Sain valita jäänkö osastolle vai lähdenkö päiväksi ja yöksi kotiin (sairaalaan on meiltä matkaa 60km). Halusin kotiin ja sitten kävikin niin, että kotona iltapäivällä menivät lapsivedet ja poika syntyi vielä samana päivänä. Synnytyksen katsottiin alkaneen luonnollisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

- miten synnytyksesi käynnistettiin?

Mulla annettiin lääke suun kautta kun lapsivedet oli menny yöllä (38+5) eikä tullut omia supistuksia. Toista lääkettä mietittiin mutta koska supistuksia alkoi tulemaan päädyttiin "luonnolliseen" käynnistämistapaan eli peräruiskeeseen mikä tehosti supistuksia ja päästiin saliin. Salissa laitettiin vielä tippa.

 

- onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

Noin mä oon kuullut mutta ei ole henk.koht kokemusta kun ei niitä luonnollisia supistuksia tullut ollenkaan, koko raskausaikanakaan tuntenu yhtä ainotta supistusta.

 

- onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

Onnistui. Päivällä klo 12 annettiin lääke, viiden kuuden aikaan mietittiin toista mutta annettiin se ruiske mikä sitten pisti vauhtia niin että klo 21 oltiin salissa. Meinasin tosin lähteä kasin aikaan vielä kotiin kun hommasta ei mun mielestä ollu tulossa lasta eikä ***kaa :lol:

 

- kuinka kauan sairaalassa yritetään käynnistää, ennen kuin sitä siirretään?

Mulle sanottiin että kolme lääkettä / päivä kolmen päivän ajan ja jos ei sillä vielä tule niin pidetään päivän tauko ja jatketaan. Tosin silloin voi vaikuttaa jo muut asiat sen puolesta että mennään sektioon kuten esim mulla ne ei ois pitäny vauvaa mahassa niin kauaa enää koska vedet oli menny.

 

Mulla oli puhuttu jo neuvolassa että ei annettaisi mennä yli lasketun ajan mun verenpaineiden takia. Synnärillä tosin sanottiin että mun paineet ei ois ollu peruste käynnistämiselle koska ei ollu raskausmyrkytystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin tänään, että oksitosiinitipalla käynnistetään max. 6 tuntia ja jos homma ei lähde käyntiin niin sitten levätään kotosalla pari päivää. Jos taas synnytys käynnistettäisiin Sytotec-tableteilla, niin niillä ilmeisesti kiusattaisiin muutama päivä sairaalassa. Ja jos kumpikaan yllämainituista ei saisi synnytystä käyntiin niin sitten leikkaus.

 

Oksitosiinia annetaan käsittääkseni silloin, kun kohdunsuulla tilanne on edennyt ja Sytotec-tabletit puolestaan annetaan silloin, kun kohdunkaulan kypsyydessä ym. on toivomisen varaa. Kuulemma tabletit kohdunsuulla saattavat tehdä synnytyksestä rajumman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytys käynnistettiin viikoilla 41+0 vauvan ison koon ja minun raskausdiabeteksen takia.

 

Sain äitipolilla kielen alle sytotec-murun klo 13, siirryin osastolle, jossa meni vedet klo 16. Eli käynnistys onnistui ekalla yrittämällä, jo siis yhdellä murulla.

Ensimmäinen lapseni oli kyseessä, joten en tiedä supistuksien voimakkuudesta, mutta helpolla pääsin, jos ne oli voimakkaampia kuin normaalisti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, back in business...

 

Oksitosiini ei tuottanut meikäläisen kohdalla mitään tulosta, joten käynnistyksessä siirryttiin sytotecin käyttöön. Kerkesin saada 4 x ½ tablettia suun kautta ennen kuin synnytys lähti käyntiin. Oksitosiinisupistukset eivät olleet kovin voimakkaita, ennemmin kipupiikkejä, joten eivät avanneet kohdunsuuta, johon tarvitaan pidempiä supistuksia. Sytotec saattaa kuulemma tehdä synnytyksestä rajun, mutta ihan inhimilliseltä synnytys tuntui.

 

Sitä vaan mietin, että miksi ihmeessä sytotecia lykättiin synnytyksen jälkeen vielä peräaukkoon useampi tabletti..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaisi tietää, minkä kokoisia vauvoja teillä sitten on ollut, jotka on päässeet käynnistykseen vauvan ison koon takia? Ja kuinka helposti pääsee käynnisteltäväksi?

 

Meille todettiin tulevan iso vauva ja lääkäri puhui, että montaa päivää yli la:n ei mennä ilman käynnistystä, mutta mä olen henkisesti niin pieninä palasina jo viikon supistelun, häpyluun viiltelemisen ja kovien menkkamaisten kipujen takia, että terkkari lupasi laittaa lähetteen äippäpolille, jossa saan puhua asiasta ja katsotaan josko ne käynnistäis mua jo ennen laskettua aikaa.

 

Miten mahtaa toimia kun mulla on kohdunsuu täysin kiinni ja kaulaa jäljellä yhtä paljon kuin aina ennenkin? Jos mua aletaan käynnistellä, mut se ei toimi, meinaako ne lähettää mua sit kotiin välipäiviksi, kun matkaa synnärille on 45 min?

 

Ja voiko olla, että jos he päättää alkaa käynnistellä synnytystä, se tehdään vielä samana päivänä? Eli siis pakkaanko synnärilaukun mukaan vai antaako ne ajan jollekin toiselle päivälle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^yleensä käynnistysaika sovitaan erikseen...mutta kai jostain (akuutista) syystä voidaan hetikin aloitella. tays ei ainakaan mielellään lähde käynnistelemään etuajassa mitenkään jos kohdusuulla tilanne on epäkypsä ja vauvalla ei ole hätää.

 

mun esikoinen oli 4,5kg ja käynnistelyä ei edes suunniteltu..tosin ei kyllä tiedetty että se noin iso on...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja voiko olla, että jos he päättää alkaa käynnistellä synnytystä, se tehdään vielä samana päivänä? Eli siis pakkaanko synnärilaukun mukaan vai antaako ne ajan jollekin toiselle päivälle?

 

Yleensähän ne antaa kyllä ajan toiselle päivälle, jos ei hoppu ole jonkun asian takia.

 

Mulla silti toka synnytys käynnistettiin samana päivänä, kun olin yliaikakontrollissa, vaikka mitään ei vialla ollutkaan. Eivät vaan vissiin uskoneet, että muksu kuitenkaan itekseen ulos tulee ja pääsiäinen oli tulossa. Näin mä pääsin osastolta ulos jo vauvan kanssa ennen pääsiäistä, kun muuten ne olisi sillon viimestään joutuneet käynnistämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli LA:n aamuna aika Tayssille, missä seurailtiin siis mun raskausmyrkytystilannetta. Vauvalla oli kaikki hyvin eikä munkaan tilanne kai mikään hirveä ollut, paineet oli muistaakseni noin 105/100 ja pissassa kai kolme tai kaksi plussaa. Sanoivat sitten että eipä tässä oo enää syytä odotellakaan, joten ottivat mut samantien osastolle ja antoivat pillerinmurusen. Onneksi olin varmuuden vuoksi pakannut mukaan tavarani, vaikken yhtään tiennytkään mitä tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nosto!

 

Mielelläni lukisin lisää kokemuksia käynnistyksestä :)

Todennäköisesti itselläni edessä ko. prosessi Jorvissa ylihuomenna (42+1).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jewell, itselläni käynnistettiin synnytys Jorvissa rv 42+1. Käynnistys tapahtui cytotec-tableteilla. Jos mies tulee mukaan käynnistykseen, kannattaa varata paljon lukemista ja evästä. Voi olla että asiat tapahtuvat hitaasti. Meillä mies tuli paikalle vasta kun supistukset alkoivat myöhemmin illalla.

 

Itselläni synnytys päättyi hätäsektioon, joten en osaa sen enempää kommentoida käynnistettyä synnytystä kokonaisuudessaan. Supistukset olivat todella rajuja. Toisaalta eräällä kaverilla käynnisteltiin synnytystä samoihin aikoihin, eikä synnytys käynnistynyt vaikka mitä tehtiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin täällä kyselin aikoinaan tuossa pari viestiä takaperin...

 

Eli me mentiin synnärille juuri tuon oman väsymyksen takia, kun en ollut nukkunut kuin muutaman hassun tunnin viikossa. Mulle annettiin yöksi kipulääkkeitä ja unilääkettä (mitkä eivät toimineet :rolleyes: ) ja jäin osastolle. Seuraavana aamuna mut käynnistettiin, jolloin oli 37+2. Ja vauvan iso koko ei ollut siis syy vaan monia päiviä jatkuneet voimia syövät kivut ja supistukset.

 

Cytotecia laitettiin kohdunsuulle 2 kertaa neljän tunnin välein. Lähtötilanne oli 2cm jäljellä kohdunkaulaa ja kahdelle sormelle kohdunsuu auki. Supistukset oli säännöllisiä ja kovia ekasta lääkkeestä asti, mutta mä en tajunnut oikeen sitä kun mua oli jo monta päivää supistanut puolen tunnin välein :rolleyes:

 

Supistukset oli tosi voimakkaita alusta asti, mutta avautumista ei silti tapahtunut. Kalvojen puhkaisun jälkeen mä avauduin täysin auki 1,5 tunnissa, nopeasti ja rajusti ja niin pirun kipeesti :blink:

 

Eli ne Cytotecit ei edistänyt asiaa mutta aiheuttivat kipeitä supistuksia tihenevissä määrin. Vasta kalvojen puhkaisu sai aikaan ripeää toimintaa.

 

Ensi kerralla mä tahdon sektion ja ajoissa, tai jos suostun uudestaan koittamaan tuota ison lapsen synnytystä se on pakko käynnistää ja myöskin tosi ajoissa. (Mä vaan tiedän, et kaikki meidän vauvat tulee olemaan isoja.)

 

Niin ja vauva siis 4 kiloa ja mahtui just ja just kärsien silti solisluun murtumasta ja pahoista mustelmista :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kolmas synnytys käynnistettiin yliaikaisuuden takia rv 42+0. Yliaikaiskontrollissa sanottiin, että tuolloin voin soitella synnytysosastolle ja kysellä käynnistysaikaa. Satuin soittamaan niin sopivaan aikaan, että pääsin heti käynnistykseen. Mulla paikat oli jo sen verran kypsät, että ensin tunnin käyrillä makaamisen jälkeen puhkaistiin kalvot. Toista tuntia odoteltiin supistusten luonnollista käynnistymistä, mutta kun sitä ei tapahtunut, laitettiin oksitosiinitippa. Siitä vähän ajan päästä alkoivat supistelut ja muutamassa tunnissa vauvakin oli jo maailmassa.

 

Mä en nähnyt supistusten voimakkuudessa mitään eroa spontaanisti käynnistyneen synnytyksen supistuksiin. Tosin mulla on edellisissäkin synnytyksissä laitettu oksitosiinitippa hyvissä ajoin vauhdittamaan synnytystä. Ja jokaisessa olen saanut epiduraalin, joka on vienyt kivun niistä pahimmista supistuksista.

 

Mua myös kiinnostaisi vastaukset näihin Snazun esittämiin kysymyksiin: "Mua kiinnostaisi tietää, minkä kokoisia vauvoja teillä sitten on ollut, jotka on päässeet käynnistykseen vauvan ison koon takia? Ja kuinka helposti pääsee käynnisteltäväksi?"

 

Mun kaikki lapset ovat olleet syntyessään isoja (>4,5 kg), eikä ole ollut mitään puhetta käynnistämisestä. Tosin painoarviotkin ovat olleet aika lailla väärässä. Nyt kolmannessa synnytyksessä mukana ollut kätilökin vähän ihmetteli, miksi ei ole käynnistetty aiemmin, kun kasvattelen niin isoja vauvoja mahassani. Tosin oli hänkin lopulta sitä mieltä, että eipä kai ole ollut mitään syytä käynnistää, kun kaikki on ollut hyvin ja mulla joustava lantio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun synnytyskokemus on toistaiseksi kohtuun kuolleen vauvan synnytys käynnistämällä. Mulle noi cytotecit ei tuottanut yhden yhtäkään supistusta saati avautumista 1½ vuorokauteen niiden aloittamisesta. Mutta sitten, kun alkoi tehota, niin avauduin kokonaan vajaassa 4:ssä tunnissa ja ponnistusvaihe ei kestänyt kuin 10 minuuttia.

Jälkeenpäin ja yhä edelleen tässä raskaudessa kätilöt puhuvat, että jos joudutaan tässä raskaudessa käynnistämään, niin ei olisi niin kivuliasta, kun luonto auttaa omilla supistuksilla. Nähtäväksi jää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kans kiinnostaa nuo synnytykset, joissa käynnistys on tapahtunut vauvan suuren koon vuoksi. Menen itse ensi viikon torstaina ultraan tsekkaamaan vaavin kokoa ja jännittää vähän, miten meidän käy. Esikoinen oli tasan 4000 g syntyessään ja sf-mitta on nyt ollut koko ajan suurempi ja lisäksi mulla verensokerit koholla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla käynnistettiin rv 39+3 lapsiveden vähyyden ja vauvan sykkeessä tapahtuneiden laskujen vuoksi. Tuossa vaiheessa mulla oli jo paikat aika "kypsät", vauva laskeutunut ja kiinnittynyt ja limatulppaakin irtoillut, joten synnytys olisi saattanut käynnistyä piakkoin itsestäänkin...

 

Ensin sain tipassa pieniä määriä supistuksia aiheuttavaa lääkettä (oksitosiini?) jotta nähtiin miten vauva reagoi supistuksiin. Supistusten aikana näkyi sykkeessä laskuja, ja tämän pohjalta lääkäri teki päätöksen varsinaisesta synnytyksen käynnistämisestä. Synnytys käynnistettiin kalvot puhkaisemalla ja lähti siitä etenemään melko sutjakkaasti. Noin 8 tuntia kalvojen puhkaisun jälkeen vauva syntyi.

 

Supistuksista en osaa sanoa, olivatko kovempia kuin itsestään käynnistyneessä synnytyksessä, koska tämä oli ensimmäinen synnytykseni. Selvisin kuitenkin lämpöpussin, ilokaasun ja kipupiikin voimalla, epiduraalia tms. ei tarvittu, joten olettaisin etteivät supistukset sieltä kaikkein pahimmasta päästä olleet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli eka synnytys luonnollinen ja toka käynnistettiin pysähtymisen jälkeen oksitosiinilla, kunnes lopulta sitten kalvot puhkaistiin. Toinen synnytys oli ehdottomasti kivuliaampi ja rajumpi kuin ensimmäinen. Kokemuksena kuitenkin huomattavasti mieluisampi, vaikka tokaa "synnytettiinkin" se kaksi vuorokautta (sairaalaan perjantaina, jossa synnytyksen todettiin alkaneen, lähetys kotiin, lauantaina oksitosiini-tippaan, sunnuntaina kalvojen puhkaisu), sillä esikoisen synnytys kesti reilu 20h ja ponnistusvaihe kaksi tuntia.

 

Mulle kätilö sanoi, että keinotekoiset supparit ovat kivuliaampia, koska "piiskaavat" kohtua niin paljon rajummin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytys käynnistettiin raskausmyrkytyksen, lapsiveden vähyyden, sykkeen laskujen, lapsen liikkeiden vähentymisen ja pienen kokonsa vuoksi rv 38+3 suoraan kalvojen puhkaisulla. Supistukset alkoivat heti säännöllisinä 5 minuutin välein mutta niitä lisättiin ja voimistettiin oksitosiinilla. Tipan laiton jälkeen supistuksia tuli heti ja 3 minuutin välein. Aika rajua toimintaa, mutta sitä kuulemma haettiinkin raskausmyrkytyksen takia. Aika nopeasti laitettiin epiduraali. Tilanne ei kuitenkaan edennyt tarpeeksi nopeasti ja erinäisten syiden takia päädyttiin lopulta sektioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menin synnytystapa-arvioon rv 38+5 ja samantien ottivat sisään ja käynnistivät synnytyksen kun näytti pojalla olevan kokoa 4270g ultran mukaan... hyvin piti paikkansa, sillä seuraavana yönä syntynyt poikamme painoi 4260g ja ensisynnyttäjälle oli ihan riittävän iso ulospuserrettava. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now