Sign in to follow this  
Followers 0
äippä 75

Paino ja raskaus

33 posts in this topic

En löytänyt asiasta mitään niin ajattelin aloittaa uuden aiheen!

ELI.

Mulla on kolme raskautta takana. Jokaisesta on tullut painoa YLI 20KG.

Onko jollain jotain neuvoa millä välttäisin hurjan painon nousun????

Käyn päivittäin lenkillä(30-45min) ja syön monipuolisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minulla ensimmäinen raskaus ja ollut aivan valtava nälkä koko ajan. vaikka alussa vasta mennään, niin tuntuu, että on jo paino alkanut nousta. Minulla "ongelma" se, että en jaksa väsymyksen vuoksi liikkua niinkuin ennen. Olen käynyt kuntosalilla juoksemassa ja nyt täytynyt kävellä. Liikunnan vähäinen määrä yhdistettynä jatkuvaan nälkään, melkoinen yhtälö. Hyviä neuvoja siis täälläkin kaivataan....Ensi viikolla on eka neuvoila,jossa aion kysyä kanssa neuvoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle puhkesi raskausdiabetes ja oon nyt reilut 10 viikkoa ollut raskausdiabeetikon ruokavaliolla. Painoa on tänä aikana tullut vajaa 2 kiloa. Kokonaispainonnousu on 11 kiloa ja normaalipainosesta (painoindeksi 22) lähdin tätä massaa kerämään. ;) Nyt ollaan jo viikolla 36 +4.

Eli käyn päivittäin köpöttelemässä lenkin (sauvoilla tai ilman), koetan mennä mahdollisimman ripeästi ja lenkkeillä noin 45-60 min kerrallaan. Kävin myös välillä uimassa reilun 30 minuuttia, jos ilmat oli kurjat. Välillä olen laskenut lenkiksi ihan shoppailun ostarilla tai muun hyötyliikunnan, ei kannata olla itselleen liian ankara..

Ruokavaliossa tärkeintä on syödä tasaisin väliajoin.

Syön aamupalan klo 8-9 väliin

- leivän, päällä margariinia, leikkelettä, juustoa ja kasviksia sekä maitokahvin

Lounas noin klo 11

peruna tai täysjyvä riisiä/pastaa, noin 1,5 desiä

lihaa, kalaa tai kanaa noin 150 grammaa

salaattia paljon ja öljyistä salaatinkastiketta

leipä margariinilla

lasi maitoa

Välipala noin klo 15

Leipä, margariinillä leikkeleellä ja kasviksella, hedelmä tai marjoja, teetä

Päivällinen noin klo 18

Kuten lounas, tai esim 3 desiä keittoa, 2 desiä makaroonilaatikkoa yms

reilusti kasviksia, lasi maitoa, leipä margariinilla. Hedelmä tai marjakiisseliä jälkkäriksi

Iltapala noin klo 21-22

Leipä päällisillä, viili, sokeritonta kaakaota tai glögiä

 

Kaiken mahdollisen syön sokerittomana ja täysjyvänä, vaalean leivän ja höttöhiilarit oon jättänyt minimiin. Mulla oli ongelmana se, että ruokavälit kasvo kauhean pitkiksi ja sitten oli kauhean nälkä ja tuli syötyä ihan liikaa kerralla, eikä tullut tehtyä laadukkaita valintoja. B) Aika paljon sitä saa syödä, eikä ihan kauheasti ole tarvinnut kärsiä. Tämä on on toiminut ihan kivasti sekä sokerien hallinnan suhteen, että oman painonhallinnan suhteen.. vaikka olen mä sitten paljon nurissutkin kun on niin KAUHEETA olla ilman herkkuja :D

Näitä painoa ja terveyttä koskevia ketjuja on muuten luultavasti tuolla terveyspuolella enemmän ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sopiva painonnousu riippuu tietysti lähtöpainosta :) Mulla on sellainen kokemus, että usein hyvin hoikat odottajat kerää paljon painoa ja toisaalta ylipainoiset taas vähän painoa. Tämä jos on ihan perusterve eikä ole raskausdiabetesta tai muuta häiritsemässä. Mä siis uskon, että ihmisen kroppa on viisas ja toimii tarkoituksenmukaisesti: hoikka kerää vähän enemmän vararavintoa kiireistä pikkuvauva-aikaa ja imetystä varten, valmiiksi ylipainoisella taas ei ole siihen tarvetta ja silloin paino ei nouse yhtä paljon.

 

Uskon (kokemukseen perustuen) myös, että se paino, mikä vain tulee myös lähtee mutta paino, jonka kerää syömällä herkkuja, ei lähde niin helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos oikein muistan ekasta raskaudestani, niin sillon painoa tuli jotain 12-13 kiloa kaikenkaikkiaan. Nyt olen rv 25+0, niin painoa on tähän mennessä tullut vasta 1,5-2 kiloa. No tämä taas johtuu ehkä siitä, kun olen ylipainoinen jo alunperinkin, niin lääkäri suositteli, ettei paino saisi nousta juurikaan raskausaikana, koska kyllä vauva saa "omansa" minusta joka tapauksessa. Katotaan, mihin tuo lopullinen kilomäärä sitten kasvaakaan synnytyksen alkaessa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painon kertyminenhän on ihan yksilöllistä, kuten moni on maininnutkin. Eri asia sitten sen pois lähtemisen suhteen on, onko "ekstra"paino (vauvan ja lisukkeiden lisäksi :P ) tullut turvotuksella vai herkuilla. Turvotuksille ei voi oikein mitään raskausaikana, paljon vain vettä ja vähän liikuntaa kaveriksi, niin nesteet ehkä liikkuu hieman vilkkaammin kropassa :) . Ruokavalioon voi ja kannattaa kiinnittää huomiota ja liikkua kannattaa, jos vain jaksaa ja pystyy. Jos ruokavalio teettää ongelmia, voi neuvolasta pyytää ohjeita esim. raskausdiabetes-ruokavaliosta. Se on terveellinen ja tasapainoinen vaikkei sokerit olisikaan koholla ja ainakin siitä saa vinkkejä miten omia ruokailutottumuksia voisi muuttaa. Vauvan synnyttyä vaikka imetys kuluttaa paljon, osalla kilot lähtee sillä ja osalla pysyy.

 

Ihan yksilöllistä, aineenvaihdunnasta ja toki ravinnosta ja liikunnasta riippuvaa on sekä painon kertyminen että lähteminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

juu mäkin olen huolissani (hieman) raskauden tuomista kiloista, sillä oon painoindeksissa 30 nyt. oon kyllä saanut jo keväästä tiputettua 10 kg pois elopainosta, mutta..

Oottelen ekaa neuvolakäyntiä jossa saan toivottavasti vinkkiä, voinko jatkaa painonpudotustani raskauden aikana. Syön päivittäin noin 1500 kcal, välillä enemmän ja siitä syystä ei paino tipu nopeasti vaan välillä esim 100 g/2 vkoa..

niin ja pituutta on siis 162 ja painoa nyt noin 80 kg.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan tämän.

 

Millaista viikkotahtia teillä on paino noussut? Minulla on yläkäyrillä, eli 500 gr viikossa. Sitä vahtia on tullut koko raskauden ajan, joten tällä tahdilla painoa tulee loppuun mennessä ihan liikaa. Alussa paino oli paljon turvotusta, koska ekoilla viikoilla pieneksi jääneet housut mahtuvat taas jalkaan.

 

Herkkuja ei tee yhtään mieli, mutta ruokaa syön kyllä reippaasti (siis välipaloja). Ainoa, josta keksin tinkiä, on mehut, joita veden vaihteluksi jatkuvaan janooni tykkään juoda. Muuten ei ole enää kuin annoskoon pienentäminen tai ateriavälin kasvattaminen, mikä tietää nälässä oloa.

 

Neuvolassa neuvottiin kiinnittämään painoon huomiota, mutta yhtään toimivaa keinoa tilanteeseeni en kuullut.

 

Help :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sama täällä, paitsi että pahimmillaan painoa tuli alkuraskaudessa yli kilo viikossa :blink: . Neuvolantäti jopa epäili viimeksi että vaaka olisi rikki...Nyt painonnousu on onneksi vähän tasoittunut, pari viikkoa paino jopa pysyi samoissa lukemissa kunnes pari päivää sitten se taas pompsahti kilon ylöspäin edellispäiväisen huonohkon ruokavalion seurauksena (nyt siis jo +7kg ja raskausviikko 16 :angry: ).

 

Ruokavalio mulla yleisesti ottaen on terveellinen, syön aikalailla samaa ruokaa kuin ennen raskautta ja silloin olin ihan normaalipainoinen. Herkuttelua harrastan aika harvoin. En siis myöskään keksi mistä vähentäisin kalorinsaantia - nälässähän ei kai raskausaikana saisi olla. Olenkin päätellyt että jotkut ihmiset vaan saavat raskaana ollessaan ylimääräistä painoa normaalia enemmän, johtuipa se sitten geeneistä tai mistä hyvänsä, ja niin kauan kun ruokavalio on sikiölle hyvä ja oikea, painonnoususta tuskin on muuta kuin esteettistä haittaa äidille ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kokemusta kahdesta erilaisesta painonnoususta raskauksissa, joten en täysin allekirjoita sitä, että painonnousu olisi yksilöllistä.

 

Raskaudet menivät muuten samalla tavalla, mutta ensimmäisessä raskaudessa mulla todettin raskausdiabetes jossain viikoilla 30+. Toisessa raskaudessa taas olin radi-potilas alusta lähtien, jolloin tietysti olin radi-dieetillä koko raskausajan. En siis syönyt mitään herkkuja, ja noudatin säännöllistä ruokavaliota. Ensimmäisessä raskaudessa kokonaispainonnousu oli 12 kg ja toisessa 4,5 kg. Väitän siis, että tuo ruokavalio oli avainasemassa painonnousussa. Kannattaa vaikka googletella, mitä radilaiselle suositellaan syötäväksi raskausaikana, koska sama ruokavalio sopii muillekin odottajille. :)

 

Mainittakoon vielä, että painoindeksi molempien raskauksien alussa oli 22.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toki tuokin varmaan on ihan totta että jos alkais erittäin tarkalle ruokavaliolle, voisi painonnousuun yrittää vielä vähän vaikuttaa. Mutta haluan edelleen korostaa, että omakin ruokavalioni on terveellinen ja jonkun nettilaskurinkin mukaan olen saanut ruoasta kaloreita n.2000/päivä, minkä ei vielä kuuluisi lihottaa 176cm pitkää, liikuntaa harrastavaa ihmistä. Olen myös käsittänyt että yleisesti ottaen raskausaikana ei ruokavaliota tarvitse tarkkailla erityisen paljon välttääkseen ylimääräisen painonnousun, vaan yleensä normaali ruokavalio riittää pitämään painon kurissa. Mun kohdallani näin ei vaan ole, mutta koska kaikki on muuten kunnossa verenpaineesta ja hemoglobiinista lähtien, en näe tarvetta enää karsia niistä vähistä nautinnon hetkistä joita nyt itselleni toisinaan suon :rolleyes:

 

Muoks. Ja tosiaan piti vielä mainita että n. viikoilla 6-8 söin vähän mitä sattuu pahoinvoinnista johtuen, mutta en mielestäni ihan niin paljoa että olis oikeuttanut siihen yli kilon viikottaiseen painonnousuun :P

Edited by Remuliina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naddalle kiitos radi-vinkistä. Pitääpä tutustua.

 

Minua vaivaa kyllä laiskuuskin, sillä syön lounaan töissä, jossa on yleensä hyvää ja monipuolista kotiruokaa. Välipaloja syön nyt 2-3 enemmän, mutta ne ovat yleensä pari hedelmää tai jugurtti kerrallaan. Leipänä syön ruisleipää. Joten vaikka itsekin huomaan, että näillä valinnoilla ei ole mitään kehuttavaa merkitystä, tuntuu kauhean vaivalloiselta alkaa tekemään joka aterialle oikeat dieettiruuat. :rolleyes: Kai se on pakko. 20 kg pudottaminen raskauden jälkeen tuntuu mahdottomalta urakalta....

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, mäpäs laitan vielä tähän, miten mä söin raskausaikana. Mun laskennallinen tarve ilman liikuntaa on 1400 kcal/vrk, mutta raskausaikana se oli 1600 kcal. En noudattanut kaloreita pilkuntarkasti, vaan söin tuntumalla samanlaisia määriä kaloreita joka päivä.

 

Aamupala: tee, leipä/puuro, maustamaton jogurtti tai viili, sokeroimaton mehukeitto

(Välipala: hedelmä)

Lounas: esim. pari pientä perunaa, kalaa, salaattia, pieni leipä, lasi rasvatonta maitoa

Välipala: hedelmä/leipäpala/pulla, tee

Päivällinen: esim. keitto, leipäpala, lasi maitoa

Iltapala: tee, leipäpala, hedelmä

 

Tällä ruokavaliolla ei tarvinnut olla nälässä, koska ateriaväli oli 2-3 tuntia ja kyllä tuossa sai tarpeekseen syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos haluaa tarkastella omaa ruokavaliotaan tarkemmin, niin suosittelen ilmaista Kiloklubia. Tuolla voi valita omaksi profiiliksi olevansa raskaana, ja siellä voi seurata sekä ruuan määrää että laatua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt toinen raskaus menossa, ja painoa tuntuu tässäkin taas kertyvän se keskimäärin 500g/viikko ihan alusta alkaen. Eli kokonaisuudessaan mentäneen jälleen lähelle 20 kiloa. Mulla ihan vikoilla viikoilla ei tosin paino enää niin merkittävästi nouse.

 

Sinänsä jännä, että mulle mun terkat (odotusaikoina ollut jo 4 eri terkkaa yhteensä) on aina kuvailleet painonnousua maltilliseksi. Lähtöpaino on ollut normaalipainon ylärajan tuntumassa (tosin 15 vuotta kestänyt voimailuharrastus on tuonut lihasmassaakin melko mukavasti), joten alhaisesta lähtöpainostakaan ei ole kyse.

 

Ekan synnytyksen jälkeen olin vähän lähtöpainon alle vajaassa vuodessa ilman erityisen suuria ponnisteluja (tosin minä en laske grammantarkkaa ruokavaliota tai päivittäisiä lenkkejä vielä suuriksi ponnisteluiksi :D)

 

Mutta tosiaan, mä olen saanut kerätä läskiä ihan rauhassa odotusaikana, eikä kukaan ole siitä juuri huomautellut :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on noussut paino 10kg ja viikkoja vasta 30 kasassa (BMI alussa 19, paino 51,5 kg, pituus 164cm). Ei taida terkka hyvää tykätä, kun kuukauden aikana painoa on tullut 3 kg lisää.. joulun aikaan on tullut syötyä ihan miten sattuu. Oikeastaan samanlainen meininki on ollut jo joulukuun alkupäivistä saakka. Nyt täytyy ottaa itseään niskasta kiinni, että saan syöpöttelyni kuriin vielä kohtuu ajoissa. Lapsi itsessään on painokäyrien alarajoilla painoarviossa, mutta kyllähän tämä tämmöinen syöpöttely voi näkyä muussakin kuin lapsen painossa. Sokeri on maistunut joulun aikaan liiankin hyvin.

 

Onneksi parin päivän päästä pääsee takaisin kotiin miehen kanssa, joten herkuttelut vähenee automaattisesti. Kotiin kun ei osteta keksejä eikä pullia, vaan kerran tai kaksi kertaa viikossa hemmotellaan jollain makealla itseämme. Ja silloinkaan ei mahdottomia määriä. Nyt joulun aikaan pöydät on notkuneet herkuista aamusta iltaan, joten on tullut koko ajan napsittua kaikenlaista. Yöh..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka,

 

Mulla tais olla BMI joku 26 raskauden alkaessa eli lievä ylipaino standardien mukaan. Tosin käyn ahkerasti puntilla ja lihasmassan osuus kehosta on norminaista isompi, joten en tuosta alkupainosta huolissani ollut. Nyt on rv 30 alkamassa ja paino on noussut 13-14 kiloa jo tässä vaiheessa eli alusta lähtien se 0,5 kg/viikko. En oo omasta mielestäni ihmeemmin porsastellut ruoan kanssa tai "syönyt kahden edestä", mutta hieman normaalia vapaammin kyllä. Liikkunut olen edelleen 4-5 kertaa viikossa tosin kevyemmin kuin aiemmin. Ja silti se nousee.

 

Ensin meinasin stressata täältä lukiessani, että suurin osa selviää koko raskaudesta paljon pienemmällä painonnousulla. Sitten päätin, että kirjottelen tänne omasta tilanteestani, josko se jotain vastaavassa tilanteessa olevaa lohduttaisi. Ja kyllä se paino sitten vauvelin jälkeen lähteekin, joskin mun tapauksessa tiedän sen vaativan kovaa työtä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv 30+0, painon lisäys 12,9kg lähtöpainoon. Liikkuminen on jäänyt supistelujen ja selkäkipujen takia ihan minimiin, syön kun on nälkä mutta olen jättänyt herkuttelut huomattavasti vähemmälle kuin ennen, ts. en osta karkkia vaan syön hedelmiä. Limut on vaihtuneet sokerittomiksi, maito rasvattomaksi ja pyrin pitämään muutenkin terveellisestä ruokavaliosta kiinni. Mutta jatkuva nälkä yhdistettynä liikkumattomuuteen tekee tepposet.. Vaan en aio ottaa siitä ihmeemmin stressiä, tiedän että loppuajasta on tuskaista olla ylimääräisten kilojen kanssa, siitä syystä pyrinkin välttämään ylimääräistä painonnousua. Mutta en sentään itku kurkussa ja pipo tiukalla, vaan katson vaan tarkemmin mitä syön. Palautua aion synnytyksen jälkeen alkuperäisiin mittoihin, muuten menee henkisellä puolella liian rankaksi. Ällöttää katsoa peiliin <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko siis joku saanut ihan ns. luvan laihduttaakin raskauden aikana?!? Itse olen vain kuullut varoitteluja laihdutuksesta, vaikka mullakin elopainoa on ihan liikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmasti puhuttu ja täysin läpikäyty aihe. Nostan silti esiin ;)

 

Itsellä hieman ahdistaa oma painonnousuni (olen rv 31 ja painoa tullut jo 14 kiloa... :( ) Voin pahoin lähes 4 kk jonka aikana söin melko terveellisesti, hedelmää ym. terveellistä meni paljon mutta myönnän että hampurilainenkin maistui välillä. Kun puolenvälin jälkeen sain ensimmäksen huomatuksen painostani lääkäriltä niin se hieman hätkähdytti ja rupesin kiinnittämään painoon/syömiseen enemmän huomiota. Silti paino on noussut koko ajan sen 600-700 gramman viikkotahdilla. Raskauteni on ollut siinä mielessä erittäin helppo että tuskin mitään kipuja ym. epämukavuuksia on ollut mikä on mahdollistanut liikkumisen lähes päivittäin. Kävely on lempiharrastukseni. Olen muutenkin energinen ihminen, tykkään touhuta ja aineenvaihdunta on toiminut moitteettomasti. Ja kaikki arvoni ovat neuvolatädin sanojen mukaan "moitteettomat".

 

Tässä siis puolustukseni ;) Mutta silti tuo hirvittävä määrä kiloja masentaa.. Olen googlettanut aiheesta paljon ja tuntuu että olen ainoa kilojeni kanssa. On nähtävästi jotenkin muodikasta lihoa vain kaksi kiloa raskauden aikana joka sekin on loppuajan turvotusta. En vain tajua miten joku tähän kykenee.. Varsinkin kun aiheesta vastikään tehty tutkimus osoitti että yli puolet naisista lihoo raskauden aikana 15-20 kiloa. Missä nämä kohtalotoverini lymyilevät? ;)

 

Terveydenhoitajani neuvolassa on kyllä todella herttainen, hän ei pahemmin asiasta nalkuta, muistaa aina vaan mainita että raskaudet ovat todella erilaisia. Voihan se toki olla että synnytän helmikuussa jättiläisen :D tosin painoarvio on keskikäyrillä nyt ja sf mitta samoin..

 

Kiitos kun sain purkaa tätä itsenäisyyspäivätorttujen jälkeistä huonoa omaatuntoa :D Olen uusi palstalla ja iloisesti yllättynyt miten fiksua porukkaa täällä on! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No eipä tuo kovin kauhealta kuulosta :)

 

En ymmärrä miks Suomessa tuntuu olevan hirvee pakkomielle tuostas painonnoususta. Vahditaan että monta grammaa on viikossa tullu ja pelätään neuvolaa... Joku trendi ilmeisesti siellä nyt. Ihan hyvä asia seurata sinänsä mutta pikkusen tuntuu lyövän yli kun nekin joilla kaikki menee ihan putkeen (niin kuin sunkin puolustuspuheesta tulee ilmi) on huolissaan. Mä odotan Englannissa ja viimeks mut on neuvolassa pistetty vaa'alle joskus kesällä. Painoa on tullu mitä on tullu, en ala ihan periaatteesta tänne listaamaan.

 

Turha huoli pois ja yritetään keskittyä olennaiseen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta on kanssa tosi huolestuttavaa, miten paljon painoa Suomessa kytätään. Sen tarkoituksena PITÄISI olla raskausdiabeteksen huomaaminen (jos paino nousee liikaa > sokerirasitukseen), eikä kauheasti muu. Osa äideistä kyllä ottaa sen linjan raskaana, että mitäs väliä, nyt syödään kahden edestä ja ihan mitä sattuu, mikä ei ole suotavaa äidin eikä sikiön terveydelle. Siinä tapauksessa on ihan hyvä ehkä vähän keskustella odottajan ruokailutottumuksista.

 

Itse sain isot torut lääkärineuvolassa, kun paino oli noussut 670g/viikko. Nyt rv 31 kokonaispainonnousu on jotain 8kg:n pintaan varmaan. Silti sain käskyn syödä vähemmän Herkkuja en pahemmin vetele. Muut kerrat paino on noussut 200g/vko ja 330g/vko. Nämä "vanhan kansan" terveydenhuollon ammattilaiset ova valitettavasti tälläisiä ainakin Suomessa..:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän asiaa sivuten, mua on ärsyttänyt myös yleinen terveysruokavaliovalistus, jota neuvolassa tunnutaan antavan. Ei siis sinänsä ärsytä se, että sanotaan, että syö terveellisesti, mutta se, että ei minusta tarpeeksi erotella sitä, mikä on "vain" yleisesti terveellistä siitä, mikä oikeasti on raskauden takia oleellista. Lapsen kannalta ei oikeasti ole väliä syönkö kuituja vai en, tai käytänkö kasvisrasvaa vai voita, mutta esmes viinanjuonnin välttely tai kalkinsaannin varmistaminen on sitten eri juttu! Musta nämä voisi selkeämmin erotella, ja tykkäisin jos neuvolassa keskityttäisiin nimenomaan siihen raskausneuvontaan, eikä mihinkään muodikkaaseen terveystapojeni kokonaiskartoitukseen.

 

Muuten on kyllä ihan parhaat neuvolantädit mulla. Enkä tiedä kuinka paljon ne saa oikeasti itse vaikuttaa siihen mistä pitää valistaa, edes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ahistaa tämä painojuttu. Olen 4 viikon aikana lihonut 4 kg, eikä tapoihini kuulu herkuttelu. Myönnän, että mandariineja ja puuroa on tullut syötyä tavallista enemmän, mutta esim. suklaata/karkkia/sipsejä/pullaa/hampurilaisia en ole syönyt vuosiin. Aiemmin paino nousi 200-300g/viikko, joten jokin muutos tässä on tapahtunut... Liikuntaa on vaikea harrastaa, kun huohotan välillä jo sohvalla istumisesta (raudanpuutos?). Olin ennen hyvä kuntoinen, joten muutoksen hyväksyminen on ollut vaikeaa.

 

Huomenna on sokerirasitus. Pelottaa. Toisaalta toivon, että sieltä löytyisi joku selitys tähän kaikkeen.

 

Ja neuvolan terveysvalistukseen kommentoisin, että me ollaan saatu vain pari vihkosta luettavaksi. Kaikki on ollut hyvin rautalankamallia ja luulen aika paljon tietoa jääneen pois.

 

edit. 25+1 ja 10 kg rikki.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli esikoisesta yhteensä 17kg ja tässä raskaudessa (30. raskausviikko menossa) painoa on tullut yhteensä vähän reilu 8kg viime neuvolan mukaan.

 

Mä en oo koskaan ymmärtänyt minkä ihmeen takia painoa kytätään niin tarkkaan. Joko sitä on tullut liian vähän tai liian paljon. Mä olen ollut ennen raskauksia, raskauksien aikana ja esikoisen raskauden aikaan hoikka (ennen esikoisen raskautta jopa alipainoinen) ja th onkin sanonut, että hyvä vaan että mulle tulee painoa lisää kun sitä ei muutenkaan oo liikaa.

 

Syön terveellisesti ja monipuolisesti, herkuttelen silloin tällöin (mielihalujen mukaan :P) vaikkakaan en mielestäni liikaa.

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0