ester

Kuinka paljon leluja lapsellanne on?

20 posts in this topic

Tällaista aihetta en löytänyt. Musta olisi kiva tietää, kuinka paljon teidän alle kouluikäisellä lapsella on leluja, ja kuinka usein niitä hankitaan? Ostatteko joskus leluja muuten vaan vai saadaanko niitä vain synttäri- ja joululahjaksi? Tuntuuko että leluja on liikaa vai liian vähän?

 

Meillä on sellainen tilanne, että omia lapsia ei ole, mutta siipalla on nelivuotias poika ja musta tuntuu, että sille ostetaan leluja KOKO ajan. En tiedä, onko tämä vanhempien tapa hyvittää eroa hukuttamalla lahjoihin, mutta minusta ihan kamalaa seurattavaa kuitenkin. Pojalla oli lokakuussa synttärit ja kohta on joulu, mutta siippani on ostanut tälle syksyn aikana mm. legoja yli satasella, yhden lautapelin, kirjan, kaikenlaisia muoviukkeleita ja pleikkaripelin. Pleikkaripelin poika sai toissapäivänä ja lisää legoja tänään. Vaikka jouluun on enää kuukausi! Ymmärrän, että meidän luona ei ole yhtä paljon leluja kuin äidin luona, mutta ei niitä mielestäni kuitenkaan voi noin vain ostella. Varsinkaan, kun poika hyvin harvoin käyttäytyy hyvin ja leluja saa silti. Jopa leluja ostaessa poika kitisee ja riitelee, mutta saa ne silti. Mitä mieltä olette tästä?

 

Itse olen sitä mieltä, että leluja kuuluu saada vain jouluisin ja synttärilahjaksi. Toki jokainen sortuu joskus ja joskus voi hyvästä käytöksestä palkita lelullakin. Itsekin ostan joskus esim. kirpputoreilta leluja tänne meille, mutta on eri asia tehdä kirpparilöytö kun viedä kiukutteleva lapsi supermarkettiin ja ostaa parilla kympillä transformersseja.

 

Mielipiteitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei tästä leluasiasta vielä ole juuri käytännön kokemuksia. Alle 2-vuotias kun ei vielä osaa kinuta leluja, onneksi. Meidän perheessä ei kuitenkaan ihan käytännön syistä tulla rajoittamaan leluja vain synttäreihin ja jouluksi: lapsonen syntyi tammikuun alussa. "Kesäleluja" hankitaan siis jatkossakin myös kesällä, "talvilelut" voi saada lahjaksikin.

 

Se on minusta hyvä periaate, että ihan joulun alla, synttäreiden edellä tms. ei leluja (tai kirjoja, vaatteita tai mitä lapsi kinuaakin) hankita. Ellei nyt sitten ole joku pakkotilanne, eli vaikkapa pulkka rikki ja mahdollisesti talven ainoat lumet maassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kaksosilla on leluja "tarpeeksi". Siivotessani niitä ympäri asuntoa tuntuu, että leluja on aivan liikaakin :rolleyes: , mutta välillä sitten muksut eivät oikein leiki millään, kun kaikki vähäisetkin lelut on jo niin tuttuja ja tylsiä... Verrattuna serkkupoikiinsa muksuillamme on yhteensä leluja ehkä kolmasosa heidän leluvuorestaan!

 

Mielestäni leluja on hyvä olla monipuolisesti (eli löytyy siis mahdollisimman erilaisia leluja vähän, kuin että paria lajia hirmuisen paljon) ja niiden soisi olevan edes hieman "kehittäviä" (esim. legot, kirjat, rakennuspalikat, leikkiastiat, pallot jne.). Kammoan sellaisia leluja, jotka "nappia painamalla lähtevät liikkeelle, päästävät ääniä ja vilkuttavat valoja", mutta joita lapsi voi vain katsella vierestä. Kivojahan nuokin välillä, mutta pidemmän päälle eivät kyllä kehitä lapsen mielikuvitusta, omatoimisuutta ja/tai liikunnallisuutta.

 

Leluja olemme saaneet lainaan ja lahjaksi. Itse ostamme leluja joko kirppikseltä tai kaupasta, mielellään alehintaisena. ;)Pääasiassa lapset saavat leluja vain synttäreillä ja jouluna, mutta joskus muulloinkin jotain pientä, kehitysvaiheeseen sopivaa. Yritän kuitenkin opettaa lapsiamme arvostamaan "sitä mitä jo on" ja kasvattaa heistä arvoiltaan vähemmän materialistisia.

 

Nyt joulun alla on muuten pakko toppuutella anoppia ja muita mieheni sukulaisia... He ostaisivat muuten vaikka koko lelukaupan tyhjäksi kaksosille! :blink: (Ostakoon vaan niille em. serkkupojille, kun heillä ei vielä(kään) taida olla tarpeeksi leluja... <_<:rolleyes: ) No joo, itsekin on tullut vähän jo törsättyä lasten joululahjaleluihin! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
...siipalla on nelivuotias poika ja musta tuntuu, että sille ostetaan leluja KOKO ajan. En tiedä, onko tämä vanhempien tapa hyvittää eroa hukuttamalla lahjoihin, mutta minusta ihan kamalaa seurattavaa kuitenkin. ...Varsinkaan, kun poika hyvin harvoin käyttäytyy hyvin ja leluja saa silti. Jopa leluja ostaessa poika kitisee ja riitelee, mutta saa ne silti. Mitä mieltä olette tästä?

 

Mielestäni tässä juurikin hyvitellään lasta eron vuoksi. Vanhemmat eivät välttämättä edes kovin tietoisesti ajattele asiaa näin, vaan toimivat ns. omantunnon sanelemana. Asian tekee huolestuttavaksi edelleen se, etteivät vanhemmat tajua lapsen kiukuttelun ja kitinän olevan rakkauden-, hellyyden-, yhdessäolon- yms. puutetta ja epävarmuutta. Lapsen pahaa oloa ja ikävää ei voi korvata leluilla! :mellow:

 

Kysypäs siipaltasi seuraavan kerran, kun hän on ostamassa pojalle lelu(j)a, että haluaako ja tarvitseeko poika todella kyseisiä tavaroita? Vai tarvitsisikohan poika enemmänkin yhteistä aikaa ja kivaa tekemistä isänsä kanssa? Enempi yhdessäolo (jos vain mahdollista) ja mielekäs puuha (esim. pelaaminen, lukeminen, ruuanlaitto, saunominen jne.jne.) voisi pikkuhiljaa vähentää pojan kitinää ja riitelyhaluja. Joka tapauksessa kiukuttelua ei tulisi palkita ostamalla leluja (silloinkaan, kun/jos lapsi lelun oikeasti haluaa), vaan lapselle on tehtävä selvät rajat.

 

(Valitettavan usein me nykyvanhemmat unohdamme hyvän nyrkkisäännön lasten kasvatuksessa ja takeena lapsen hyvinvoinnille: "Rakkautta ja rajoja!". :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei meilläkään olla vielä siinä iässä että itse osaisi leluja pyytää, mutta näin pienellä oon kattonut aiheelliseksi ostaa muulloinkin kun vaan synttäreinä/jouluna (heh, molempia takana vasta 1kpl :lol: ), juurikin noitten kehitysvaiheiden mukaan :) Mutta on meiän lelumäärä silti ihan oikeasti hirmu pieni verrattuna joihinkin perheisiin kenen luona ollaan käyty kylässä :rolleyes: Joillakin on juuri miljoona erilaista kasattavaa palikkahärpäkettä ja sitten ne eri palaset vaan lojuu ympäriinsä kun ei kukaan taida enää tietää mihin mikäkin kuuluu... Ja myös se liiallinen lelumäärä tuntuu tukahduttavan lapsen mielikuvitusta/ leikkihaluja.

 

Mielestäni leluja on hyvä olla monipuolisesti (eli löytyy siis mahdollisimman erilaisia leluja vähän, kuin että paria lajia hirmuisen paljon) ja niiden soisi olevan edes hieman "kehittäviä" (esim. legot, kirjat, rakennuspalikat, leikkiastiat, pallot jne.). Kammoan sellaisia leluja, jotka "nappia painamalla lähtevät liikkeelle, päästävät ääniä ja vilkuttavat valoja", mutta joita lapsi voi vain katsella vierestä. Kivojahan nuokin välillä, mutta pidemmän päälle eivät kyllä kehitä lapsen mielikuvitusta, omatoimisuutta ja/tai liikunnallisuutta.

 

Tää voisi olla kuin mun suusta :D

 

Ja myös Miinasta komppailen, kun meillä on syyslapsi, niin eiköhän sitä isompanakin tule ostettua kesää vasten jotain kesäleluja jos tarve vaatii :) Ja pienet leluyllärit silloin tällöin ovat ihan kivoja ja sallittuja isommallakin, kunhan nyt eivät ihan tavaksi tule...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mielestäni leluja on hyvä olla monipuolisesti (eli löytyy siis mahdollisimman erilaisia leluja vähän, kuin että paria lajia hirmuisen paljon) ja niiden soisi olevan edes hieman "kehittäviä" (esim. legot, kirjat, rakennuspalikat, leikkiastiat, pallot jne.). Kammoan sellaisia leluja, jotka "nappia painamalla lähtevät liikkeelle, päästävät ääniä ja vilkuttavat valoja", mutta joita lapsi voi vain katsella vierestä. Kivojahan nuokin välillä, mutta pidemmän päälle eivät kyllä kehitä lapsen mielikuvitusta, omatoimisuutta ja/tai liikunnallisuutta.

 

^Samaa mieltä.

 

Meillä on kaksi lasta. Poika on 3½ vuotias, tyttö tulee just 10kk. Meillä on mielestäni sopivasti leluja. Tällä hetkellä poika leikkii kovasti pikkuautoilla ja eläinhahmoilla, legoilla sekä hoitaa nukkea ja laittaa tälle ruokaa. Legoja meillä on aika paljon ja niitä ostamme yleensä myös joulu ja synttärilahjaksi. Niistä on iloa pitkäksi aikaa ja niillä leikkimiseen ei heti kyllästy. Ja jos legoja on paljon, mahdollisuudet rakennella niistä monipuolisesti paranee vain. Ja niitä on tarkoituksella ostettu mm. lelukaupan avajaisista -50% tarjouksesta monta laatikkoa kerralla (odottamaan tulevia synttäreitä.) Normihintaisena ne ovat aika kalliita.

 

Inhoan kaikkea pikkukrääsää ja leluja, jotka hajoavat 30 minuutin kuluttua leikin aloittamisesta. Pyrimme miehen kanssa siihen, että sitten kun leluja ostetaan, ostetaan kunnollisia ja kehittäviä. Leluhankinnat osuu yleensä jouluun ja synttäreihin, mutta esim. rakennusaikana tuli ostettua pojalle työkalupakki (mies toi tuliaisena työmatkalta) jotta poika pääsisi "auttamaan" isäänsä raksalle.

Pihahommien ollessa omakotitalossa ajankohtaisia, hommasimme pojallemme myös pienen kottikärryn + haravan.

Sukulaislapsiin verrattuna meillä on leluja aika vähän.

 

Toisen lapsen syntyessä isoveli selvästi kiinnostui hoivaleikeistä ja nyt on joululahjaksi mummolta toivottu nukenrattaita. :)

Ruoanlaittoleikit ovat myös kovin kiinnostavia ja niihin liittyvää välineistöä toivotaan myös pojalle. Ja aikanaan myös varmasti tyttökin noilla leikkii. :)

 

Meillä on joka lelulle oma paikkansa ja myös vanhempi lapsista tietää sen. Välillä toki leluja on lattialla, mutta joka lelulle on omat laatikkonsa. Vauvalelut omassaan, legot omassaan, eläimet omassaan, pikkuautot omassaan, nukentarvikkeet omassaan. Ja joka laatikolle on myös oma paikkansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tällä hetkellä melkein 1-vuotias poika ja itse olen pyrkinyt pitämään aika tiukkaa linjaa lelujen kanssa ja myös tehnyt sen kaikille sukulaisille tiettäväksi. En siis halua meille mitään itsestäänleikkiviä muovihirvityksiä, enkä ylipäätään mitään mikä pitää ääntä (lukuunottamatta nyt tietysti helistimiä tms.) tai mihin tarvitaan patterit. Periaatteessa suurin osa pojan tämänhetkisistä leluista on saatu lahjaksi, itse olemme ostaneet vain pari lelua plus sitten valmiiksi muutamia isompien lasten leluja jotka olimme joka tapauksessa suunnitelleet hankkivamme joskus ja sattuivat tulemaan vastaan niin että kannatti ostaa jo "etukäteen".

 

Tällä hetkellä pojan lelut mahtuvat pääosin yhteen muoviseen säilytyslaatikkoon johon ne illalla korjataan ja laatikko nostetaan hyllyyn. Lisäksi on sitten taaperokärry, Ikean palikanpujotusrata ja pari palikkalaatikkoa ja Brion perässävedettävää puulelua joita säilytetään erillisessä kaapissa eikä oteta esille joka päivä. Helistimet ja muut vauvalelut olen jo siirtänyt pois käytöstä kun ei poika enää niillä leikkinyt, joskus laitan jonkun niistä takaisin lelulaatikkoon tutkittavaksi ja muutenkin pyrin ottamaan laatikosta aina joitain leluja vähäksi aikaa pois niin että ne ovat sitten taas kiinnostavampia kun ne palautetaan sinne takaisin. Tällä hetkellä laatikosta löytyy pari palloa, Brion pehmoauto, joitain Duploja, koottava puinen auto, pari pientä pehmolelua, puinen palapeli, kylpyankka ja valikoima erilaisia lääke- tms. purkkeja ja niiden kansia ja jotain sekalaisia pikku mainosesineitä. Pehmoleluja on kertynyt harmillisen paljon vaikken itse ostanut yhtäkään, suurin osa niistä on kaapin päällä koristuksena koska ainoat pehmolelut jotka poikaa kiinnostavat ovat Ainu-puput. Niitä olemme ostaneet itsekin koska poika haluaa ehdottomasti pupun viereensä päikkäreille ja on helpompaa ostaa esim. mummolaan oma pupu kuin raahata aina sitä yhtä mukana ja pelätä että se kumminkin unohtuu johonkin. Samaten kirjoja pojalla on paljon ja niistä hän pitää kovasti, suosikkikirjoja "luetaan" montakin kertaa päivässä.

 

Parin viikon päästä on pojan yksivuotissynttärit ja lahjoja tulee varmaan paljonkin, toivon että sukulaiset kuitenkin noudattaisivat kohtuutta määrän suhteen ja hankkisivat mielummin kestävää ja omaa luovuutta kehittävää kuin turhaa muovikrääsää. Olemmekin esittäneet melko tarkkoja toiveita (esim. hiekkalelusetti, nuppipalapeli, puinen leikkikello, Duploja). Hoidossa poika on anoppilassa ja siellä on sitten miehen vanhoja leluja joita appivanhemmat ovat säännöstellen kaivaneet kätköistään (esim. Duplot ovat paljon jännempiä kun ei suoraan anneta koko laatikollista vaan aina muutama uudenlainen palikka kerrallaan).

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojilla on ihan liikaa leluja. Mun tulee itse ostettua kerra kuussa tai kerran parissa kussa jotain pintä pojille. Ja synttäreinä ja jouluna. Meillä on kaksi lelulaatikkoa olkkarissa missä pojat leikkivät kun eivät ole tarpeeksi vanhoja leikkimään omassa huoneessaan. Loput lelut on huoneessa ja mä välillä vaihtelen niitä yläkerran ja alakerran leluja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lapsella aivan liikaa leluja. Syntymäpäivien jälkeen tuntuu, että meidän asunto on muuttunut Brion showroomiksi kun täällä on taaperokärry, palikoita, pujotusrata, palikkajuna, mäyräkoira, kilpa-auto, häkkihelistin ja varmaan ehdin unohtaa jotain. Lelut eivät varsinaisesti myöskään ole mitään sälää. Noiden puulelujen lisäksi löytyy serkuilta saatuja vanhoja vauvalegoja, kirpparilta ostettuja duploja (pidetään tosin piilossa odottamassa ettei vauvalegot enää kiinnosta), muutama pikkuauto, palloja ja leikkipuhelin. Aivan ykkönen on kuitenkin puinen potkuambulanssi, jonka poika sai kummisedältään. Sen kanssa ajellaan ja istuimen alle jemmataan aarteita. Tilannehan olisi siinä mielessä hyvä, että meillä on varastossa odottamassa leluja tulevaisuudenkin varalle, mutta kun tuossa parin kuukauden päästä on joulu taas tulossa ja pitäisi osata pyytää jotain lahjoja, mutta millekään ei ole tarvetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rilla: minä olen kyllä ajatellut sanoa sukulaisille että leluja ei tällä haavaa tarvita lisää vaan joululahjaksi sopii antaa vaatteita (niitä kuitenkin tarvitaan jatkuvasti lisää), lastenlevyjä, kirjoja ja DVD-levyjä. Brion leluja meilläkin on melkoinen kasa ja juuri nyt synttäriksi tuli taas lisää (muotolaatikko ja koottava koira).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko meidän lapsella paljon leluja... vastaus riippuu varmaan siitä, keneltä kysyy. Mun mielestä ei ole (vielä), mutta joku satunnainen kävijä vois olla toista mieltä. Mun äiti käy meillä kylässä keskimäärin kerran kuussa ja aina tuo mukanaan lelun / kirjan / vaatetta, joskus kaikkia noita. Toiset isovanhemmat ja kummit ostaa yleensä leluja vain merkkipäivinä + jouluna. (Synttärit on tähän asti vietetty teemalla "ei lahjoja", joten muut vieraat eivät sitten ole lahjoja tuoneet.) Itse ostamme leluja tosi harvoin. Että mutta kyllähän sitä kertyy. Tähän asti ei kuitenkaan ole mielestäni vielä kohtuutta ylitetty. Osa leluista on jemmassa, eli välillä vaihdetaan, jolloin vanhakin tuntuu uudelta. Meillä ei myöskään lelut peitä lattiaa, joten senkin vuoksi musta tuntuu, ettei leluja (vielä) ole paljon/liikaa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä leluja on IHAN LIIKAA. Niitä vaan kertyy ja liian hövelisti olen niitä itsekin ostellut. Nyt olen tänä syksynä pistänyt vähän rajaa ja tahti onkin hivenen laantunut. Kauhulla odotan joulua...!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojallamme (kohta 2,5 v) on leluja liikaa (omassa vaatehounessa kierrossa, alakerran varastossa lukkojen takana odottamassa, olkkarissa lelulaatikossa ja omassa huoneessa). Ja itse tunnustan olevani suurin syypää (www.mytoys.de lelualeista olen saksasta aika paljon tilannut kaikkea, kotiäidin "harrastus" säästää...Sulo Vilen "ku sai niin halvalla")

 

En varmasti muista kaikkea kun en näe,mutta tässäpä listaa:

 

-Iso sänägynaluslaatikko Dubloja (ukkeleita, junarataa, maatila/eläinhahmoja, peruspalikoita, erilaisia autoja) (varastossa odottaa pikkulegoja, vanhoja ja uusia, kesä -50% alesta ostin aika paljon toysforus vantaalta) Dublot ihan ykkösiä, olleet vajaasta 2v lähtien joka pv käytössä (eli tuon perusteella olen uskaltanut hankkia myös pikkulegoja varastoon)

-nukke ja nukenvaatteet ja rattaat (poika hoitaa "Mikkoa" ahkerasti :))

-Puiset palikat (ei enää useasti näitä pinoile)

-palapeleja (nyt käytössä n. 20 palaiset, niitäkin ehkä liikaa, varastossa odottaa suuremmat)

-Keittiö (olohuoneessa) ja keittiötarvikkeita (kauha, lasta jne. Plaston muoviastioita (osa piilossa en jaksa lusikoita jne. koko ajan pestä ja keräillä)

-Porakone ja rakennustarvikkeita meisseleitä, mittoja jne. kypärä suojalasit hanskat

-Pikkuautoja (tällä hetkellä 10 l kori pieniä, mutta ei voi vielä ottaa käyttöön kun haluaa kokeilla irtoaako osat ts. hajoittaa), isompia autoja korillinen

-Palloja > 6 kpl erikokoisia (erilaisia pintoja) (pitäs karsia)

-inhottava metelikone moottoripyörä..siis pelkkä ratti, voi vilkuttaa, kaasuttaa

-brion puista junarataa ja junia yms (tätä varastossa olen aleista haalinut lisää odottamaan)

-pehomleluja: herra tossavainen, titi-nalle, nalle puh, iso tikru, nasu, sammakko, pupu, iso koira, muumi jne. (liikaa, karsittava)

-kirjoja (ihan liikaa kerralla esillä (muumeja, franklin-kirjoja,tammen kultaisia, loru ja runokirjoja jne), osa piilossa, osa odottamassa (disney-kirjoja, kunnasta, satukirjoja), osa kirppiseltä osa lahjoja osa suomalaisen alesta tms. haalittuja)

-käsinukkeja ja sorminukkeja

-muistipelejä (3 kpl, 2 lahjana tulleita ei vielä käytössä)

-puu"junapeli", puisia juna-aiheisia paljoja joista voi rakentaa esim. "oranssin" junan (kiva, käytössä)

-dvd: titi-nalleja, puuha petejä, maisoja, postimies pateja jne. (osa odottamassa, huutiksesta pari lasten dvd pakettia huusin ja kirppikseltä olen ostanut ja kavereilta)

-plaston potkumopo (joka pv ajelee, ja kuljettelee penkinaluslaatikossa tavaroita/postia)

-askartelujutut (työhuoneessa: erilaisia kyniä, muovailuvahaa, vesivärit, sormivärit, erilaisia papereita, pienet sakset, tarrakirjoja, värityskirjoja (osa odottamassa))

-fisher price maatila ja ukkelit ja eläimiä (ei oikein enää innosta)

-fisher price parkkitalo (ei suosittu)

-fisher price puhelin

-Puppy koira (ei kannata ihan pienelle hankkia, kun voi keikata, muistaakseni meillä M-kokoinen puppy)

-fatboy junior säkkituoli (jos se nyt leluksi lasketaan, ainakin sillä joka pv leikitään ts. siinä pompitaan)

-puuha pete reppu, muumipussukoita jne.

-Schleich eläinhahmoja: dinosauruksia jne peruseläimiä

-lorupussi ja lorukortteja¨

-muoks: Kiva lelu on mielestäni sellainen piirrustus"taulu" johon voi piirtää kynällä ja magneeteilla jotka mukana ja pyykäistä pois (fisher pricen meillä)

ja muoks2 vielä: rumpu, ksylofoni, marakassit, triangeli jne. soittimia (harkinnassa kitara urkujen lisäksi ja varmaan nokkahuilu kans ois hyvä)

 

 

(-muumiläppäri, ketjusaha, erilaisia autoja, palapelejä, figuureita jne odottaa alakerran lukitussa kaapissa, ensipelejä kans esim. krokotiiligolf, ankkojen onginta tms. ja leivontajuttuja)

 

 

-ulkoleluja: kesäleluja (traktori ja peräkärry, ulko autoja iso ikea kassilinen ja iso plaston kuorma-auto, potkumopo, kaivuri, hiekkaleluja, heppakiikku, harava, kottikärryt, sählymaila+pallo), talvileluja (pulkka, stiga kelkka, ensisukset (saatu odottamassa), harjoitteluluistmiet vois lienee täksi talveksi hankkia, lumilapio jne).

 

 

Ja näin paljon on roinaa vaikka syksyllä myin osan leluista pois kirppisellä ja aiemmin yhden huutispaketin vauvaleluja...

 

No nyt on onneksi tulossa joululahjaksi: villapuku, pussilakanasetti, sähköurut (eli ei pitäs toiv. ainakaan paljon pientä krääsää tulla)

Ja varmasti sitten kun ensi syksynä poika aloittaa hoidosa ja minä palaan työelämään ei ole aikaa surffailla aleostoksia niin paljon ;) Eli homma vähenee

 

Mut oikeasti olen sellainen, että minulla on melkein vuotta ennen jo syntymäpäivä ja joululahjat hankittuna eli sellainen hyöty aleshoppailusta on

Edited by Heli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on leluja varmasti liikaa - paljon :)

 

Esikoinen on melkein 5v. ja hänelle on tullut ostettua kaikenlaista ja hän on saanut paljon lahjaksi kaikenlaista.

Toiselle lapselle 2v. ei ole ollutkaan tarvetta ostella oikeastaan juuri mitään kun menee nyt veikan vanhoilla.

 

Kuitenkin kun käyn leluja aika-ajoin läpi niin huomaan, että kaikilla leikitään jonkin verran.

Välillä vien kierrätykseen / lahjoitan pois esim. vauvaleluja ja niitä joilla ei näytä olevan faneja meidän perheessä.

 

Just mietin, että rumpusetti joutaisi jollekin toiselle.

 

Kyllä lapsella pitää työkaluja olla, leikkihän on lapsen työ.

Meillä on kuitenkin huomattu, että leikin ja "työkalut" siihen voivat olla hyvinkin yksinkertaisia - kulhoja, vispilöitä, pyykkipoikia.

Lapset ovat hyvinkin luovia.

 

Meidän lasten suosikki on tällä hetkellä muovinen liukumäki jonka löysin 12€:lla kirppikseltä.

Majaleikit ovat myös pop!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytöllä (3 v 2 kk) on tällä hetkellä mielestäni kohtuullinen määrä leluja käytössä. Hieman voisi karsia, mutta toisaalta nukkekoti, nuken vaunut ja junarata pitäisi hankkia. Ulos myös talveksi sukset ja lumikola.

 

- ruokalelut (muoviset ja puiset), Brion hella, Ikean kattilat ja kauhat ja Muumi-astiasto ovat päivittäisessä käytössä

- muovailuvaha, josta tehdään kakkua melkein joka päivä

- piirustusvälineet (puuvärit ja vesivärit suosittuja, Fisher Pricen magneettialusta on nyt jäänyt vähemmälle käytölle) värityskirjoja 2 kpl

- askartelusakset, tarrakirja (käytetään valvotusti)

- rumpu (lepotauolla) soittimia voisi olla enemmän

- kirjoja, käytämme paljon kirjastoa joten omia ei ole kovin paljoa

- puinen junarata (tällä hetkellä Ikean, Brion rata hankitaan joululahjaksi ja aletaan kerätä siihen osia) on ollut huippusuosittu jo pari vuotta

- legot (Duplojen legotalo, eläintarhan ruokinta, postimiessetti, ambulanssi ja mummon kanatarha) todella rakkaita. Lisäosapaketti ostettiin tänä viikonloppuna ja tyttö rakensi onnessaan siitä heti taloa

- nukensänky ja liinavaatteet ja 5 kpl Kaalimaan kakaroita, joista tällä hetkellä yksi käytössä, loput lepotauolla kaapissa ja yksi mummolassa. Tytöllä on myös pieni baby born, mutta ei ole kiinnostunut vielä nukeista oikeastaan.

- nukenrattaat (istumarattaat)

- plaston mopo sisäkäytössä

- siivousvälineet (harja, moppi) ahkerassa käytössä siivouspäivisin

- pieni laatikollinen sekalaista (2 barbia, 2 My little ponya, harjoja, nukenvaatteita, peppi-figuurit)

- kasseja (olkalaukku, käsilaukku, kankainen kauppakassi, reppu) Todella tärkeitä

- Kitty ja barbapapa-magneetit (nyt pois käytöstä)

- pehmoleluja 7 kpl (liikaa, mutta kenestä luopua? Näitä käytetään roolileikeissä)

- Brion rakennuspalikat, jotka kiinnostavat aina tietyin väliajoin

- palapelejä 3 kpl, puinen Pepin pukeutumispeli, muistipeli, numerojen opettelupeli

- ulkolelut: pulkka, lumilapio, hiekkalelut, onkipeli, kottikärryt, harava, muoviset pihatuolit, puhallettava uima-allas, pyörä, potkulauta, pallo

- dvd:t, joita katsotaan rajoitetusti: disneyn klassikkoja sekä peppi pitkätossu

 

 

 

oma pöytä ja tuolit omassa huoneessa ovat tärkeät ja päivittäisessä käytössä.

Edited by Marketta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojalla on yks iso laatikollinen sekalaisia leluja + jotain isoja leluja jotka ei mahdu laatikkoon. Suurin osa leluista on hankittu kirpparilta tai saatu lahjaksi joten rahaa noihin ei ole kauheasti mennyt. Saisi olla vähemmänkin roinaa kun välillä tuntuu että kämpän lattiaa ei enää näy kun muksu keksii tyhjentää koko lelulootansa :girl_crazy:

 

Meillä pojan lempileluja ovat kaikenlaiset autot, pehmoleluista tms. ei ole koskaan välittänyt. Olenkin yhden säkillisen "tylsiä" leluja myynyt huuto netin kautta että saisi vähän kämppää tyhjättyä. Nythän on kuitenkin taas joulu tulossa joten eiköhän tuo lelumäärä tuosta vielä tuplaannu kun sukulaiset innostuu ostelemaan lahjoja...

Edited by Mursu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kyllä todella paljon noita leluja hysteric.gifIhan liikaa. Pehmoleluja kaksi korillista, yksi iso lelulaatikollinen leluja ja kaksi pienmpä laatikollista... Kirjoja vaikka muille jakaa dry.gif Sitten viellä iso sängyn alle kuuluva laatikko täynnnä leluja ja vie keinuhevonen ja potkuautokin löytyy.... En kyllä tie yhtään miten meille on niin paljon kierttyny niitä leluja unsure.gif Ja me ei osteta kuitenkaan kun vaan synttärilahjaksi ja joululahjoiksi ihan uusia-. Mutta tulee sitä melkein joka kerta kun kirpparilla käy niin jonku lelun ostettua neidille jere.gif Ja kirppareilla käyn 3-5 kertaa kuukaudessa. Mutta kohta ei tuo lelupaljos siinä mielessä haittaa kun tulee tuo toinen lapsi cool.gif Ja kyll'ä noista leluista on hyvin kahelel lapselle ellei jopa neljälle tongue.gif Eipähä tarvi ostella niitä sitten . Onneksi neidillä on myös erittäin iso oma huone jonne mahtuu hyvin kaikki lelut laugh.gif Isoin makakri meillä on lapsen huoneena girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ostanut tytölle yhden lelun ja ihan järkyttävän määrän kirjoja kirppiksiltä mutta silti tuntuu olevan ihan joka paikka täynnä. Olen jo kolme muovikassillista niitä viennyt kierrätykseen, mutta aina noita vaan jostain sikiää lisää :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on leluja ihan liikaa... Mutta nyt, kun rupesin miettimään niin en mä tiedä onko niitä nyt ihan hirveästi siinä mielessä, että mitään yksittäisiä leluja ei oo kamalasti kertynyt, kun vauvalelutkin keräsin juuri pois.

 

Eli tytöllä on nyt ainakin muumitalo ja asukkaat sinne, iso nukkevauva ja pari pienempää, nukelle jotain tavaroita (vaatteita, tutti, maitopullo), palikkalaatikko, mauri kunnaksen pinottavat purkit, pari nuppipalapeliä, muumisalkku, peltisalkku, pärekori (sellainen vähän kuin virpojien kori jossa kahvakin, en muista mistä sai, mutta tykkää kuskata sillä tavaroita), puinen kärry, keinuhevonen, nukenrattaat.... Muuten onkin sitten korkeintaan 20 pienempää irtolelua (osa soi, osa ei). Astioita on vaan niin paljon.. Sitten onkin kirjoja, kirjoja, kirjoja ja kirjoja... Mutta ne nyt onkin kehittävempiä eikä haittaa yhtään, tyttökin rakastaa kirjoja. Ja yksi mitä on P-A-L-J-O-N on pehmolelut ja mä en tykkää niistä yhtään!! Tyttö ei ikinä leiki niillä, ne vie kamalasti tilaa ja niitäkin on varmaan parikymmentä, argh....

 

Me ei itse osteta leluja oikeastaan ikinä. Voisin kuvitella ostavani muinakin, kun synttäreinä tai jouluna jos yhtäkkiä tuntuis siltä, että nyt haluan ostaa juuri jonkun tietyn. Mutta ei oo kyllä tähän mennessä tullut.

Nyt, kun oikein mietin niin ainoat itse ostetut lelut on olleet tuo muumisalkku, joka tuotiin laivalta tuliaisiksi, muumihahmot muumitaloon ja iso vauvanukke, joka ostettiin edellisen rikkimenneen tilalle, koska tytölle vauva on ihan tosi tärkeä.

Joululahjaksi ollaan ostettu nukensänky enkä tiedä ostetaanko edes muuta.

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on liikaa leluja. Mies niitä ostaa, minä ostan vain lähinnä kirjoja, palapelejä ja puuhakirjoja isommalle neidille ja askartelutarviketta (jos ne nyt leluiksi lasketaan)

 

Ja tietysti minä hoidan pääsääntöisesti vaatteiden ostamisen.

 

Mummo ja muut sukulaiset kantavat myös leluja säännöllisin väliajoin, joten kyllä sitä kertyy. Ja mies ei haluaisi myydä yhtään pois...No kyllä sitten jossai vaiheessa niistä päästään eroon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now