Miinanen

Pyöräily lasten kanssa

141 posts in this topic

Lumet lähtivät ja hinguttaa pyöräilemään. Pääseehän tästä yksin pikkulenkille, jos mies jää vahtimaan vauvaa, mutta mieli tekisi koko perheellä pyöräretkeilemään.

 

Lastenistuimet eivät ilmeisesti sovellu pienille vauvoille, jos vauvoille ollenkaan. Painoraja esim. Hamaxin istuimissa on 9 kg, mutta ei tuo meidän pikkujötkäle varmaan vielä siinä painossa jaksa päätään kannatella kuin ehkä paikallaan ollessa. Eikä ihan vielä ole 9 kiloa, vaikka yritys on hyvä :lol:

 

Olisikohan peräkärryssä tasaisempi kyyti, niin että saisi jo alle vuosikkaan otettua mukaan pyöräretkelle? Paino ei ole ongelma, jos kärry on miehen pyörässä kiinni ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäänpä vielä, että yleensä jos jotain ikärajaa noille lastenistuimille olen nähnyt, niin se on ollut 9 kk. Ensio on 9 kk lokakuussa, jolloin yleensä olen lopettanut pyöräilyn :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli vaan mieleen, että miten sellainen pien pysyy siellä kärryssä paikallaan? Tai siis että onko siinä jonkinmoiset turvavyöt tms. Meidän naapuri paahtaa aina kauheeta vauhtia pyörällään ja ipanat on siellä kärryssä perässä, mutta ne on jo kyllä vähän isompia, että pysyvät pystyssä ja paikallaan siellä. Pitää varmaan yrittää se joskus pysäyttää tuossa tiellä ja udella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin haaveissa sellanen peräkärry. Joskin varmaan ekakasi ostetaan ihan tavallinen istuin. Itse mietin tota peräkärryä jo viime kesänä. Mietin olisiko ollut mahdollista kiinnittää autonturvakakalo kiinni kärryyn. Edellytyksenä kuitenkin että olis löytynyt kypärä niin pientä. Kai siellä kärryssäkin pitää olla kypärä!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedän kyllä että on vyöt, mutta mietin sitä vauvan ( alle 9kk ) kuljetusta siinä kaukalossa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenhän isoa muksua tuolla kärryssä voi kuljettaa? Nähtiin kaupan pihassa tuollanen ja aloin päässäni pohtimaan, että saattais meidän ipanoilla ahdasta olla, vaikka kilorajoituksen puitteissa mentäisikin. :rolleyes:

 

Kyseessä lähemmäs 5-vuotias ja sitten reilu 1-vuotias. Tuollanen ois kyllä mahtava, äitikin pääsis kaloreita kuluttamaan. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan isommilla lapsilla tulee katto vastaan ennen kuin painoraja, ellei sitten kaksi samankokoista kyydissä. En kyllä yhtään tiedä minkä pituinen tuonne vielä mahtuu.

 

Biltemassa on myynnissä halpismalli. Vanhan Fillari-lehden artikkelin mukaan sekään ei ihan susi ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyihän sitä tietoa lapsimessuilta :) Ainakin yhteen perävaunuesittelijään törmäsin. Heillä oli myynnissä kahta eri mallia, joihin molempiin saa lisäosana pikkuvauvan istuimen. Lisäksi istuma-asento muutenkin oli takakenompi kuin muissa näkemissäni kärryissä, eli sopii istumaan oppineille vauvoille, varsinkin lisävarusteena saatavan tuen kanssa.

 

Croozer:

 

2008_croozer_kidfor1_3in1.jpg

 

Chariot:

 

c_cheetah2007.jpg

 

Hintaluokka on kyllä ihan eri kuin Bilteman kärryllä, mutta nuo ovat kyllä reilusti monipuolisempia ja laadukkaampiakin. Ei kyllä vielä sännätty ostamaan, pitää vielä miettiä tarkkaan :lol:

 

Muoks. Linkkejä:

- Croozer Kid

- Maahantuoja

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmeisesti tämä noihin yllämainostamiini kärryihin myytävä lisäosa sopisi muunkinmerkkisiin kärryihin:

 

charriot_baby_seat_upto10months.jpg

 

Harmi vaan, ettei meillä käyttöaika olisi tosi lyhyt. Koko istuimen pituus on 73 cm ja sitä suositellaan max. 9 kg painaville vauvoille. Saattaa myös olla, että tuo jää liian pystyyn joissain kärryissä. Senhän on tarkoitus olla aika vaaka-asennossa, ei noin pystyssä kuin kuvassa.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noihin istuimiin sen verran, että eiköhän se 9 kg painoraja oo lähinnä sen takia, että ihan pientä vauvaa ei siihen laitettaisi. Meidän poika on nyt reilu 10 kk vanha ja keskosena kun syntyi ei painoa oo vieläkään kuin 8,6 kg ja hyvin tuo viihtyy ja istuu pyöränistuimessa eikä kyllä meinata poikaa jatkossakaan kotia jättää. Mun mielestä mukaan voi ottaa, kunhan kunnolla kannattelee päätään.

Edited by ralli79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kypärästä piti vielä sanoa, että me löydettiin Intersportista kypärä, jossa säätöruuvilla sai kypärän tosi pieneksikin. Meillä käytössä 46 numeron lakit ja pienemmällekin päälle tuo tosiaan olisi mennyt. Ja tietty lakki kypärän alla aina suurentaa pään kokoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistähän perävaunuja saisi ostaa?? Olen helsingissä käynyt kahdessa polkupyöräliikkeessä eikä heillä ole sellaisia ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kypärästä piti vielä sanoa, että me löydettiin Intersportista kypärä, jossa säätöruuvilla sai kypärän tosi pieneksikin. Meillä käytössä 46 numeron lakit ja pienemmällekin päälle tuo tosiaan olisi mennyt. Ja tietty lakki kypärän alla aina suurentaa pään kokoa.

Me myös löydettiin Intersportista kypärä, minkä saa tosi pieneksi. Tosin myyjät suosittelivat, ettei alle laitettaisi lakkia, sillä silloin kypärä ei kuulemma istu enää niin hyvin -> ei ole turvallinen. Lakin tilalle ehdottivat kypärämyssyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mistähän perävaunuja saisi ostaa?? Olen helsingissä käynyt kahdessa polkupyöräliikkeessä eikä heillä ole sellaisia ollut.

 

Bike Planetissa pitäisi olla Trek-kärryä, Biltemassa Bilteman kärryä :) Chariot/Croozer-jälleenmyyjät löytyvät tuolta, ainakin A-T Lastenturvassa olen muistaakseni nähnyt jonkun. Mutta nämä nyt ovat vasta ne, mistä tässä ketjussa on ollut aiemminkin puhe. Jos joku tietää muita, niin olisi erittäin kiinnostavaa kuulla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen suunnitellut ostavani miehelle syntymäpäivälahjaksi Cresentin/ Spectran kärryn. Onko kenelläkään kokemuksia?

post-468-1218214944_thumb.jpg

Edited by Pickane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helsingissä Käpylän Velosportissa on myynnissä peräkärryjä. Ainkin Burley-merkkisiä. En ole itse käynyt liikkeessä mutta useasti ajanut ohi ja pihassa on noita kärryjä ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin sellanen kaksi perhettä kiertänyt Bilteman kärryä muistuttava kärry (siis ei samanlainen, mutta varmaan samaa "tasoa") tuttavilta nyt viikonloppuna. Yritettiin lähteä pyöräilemään tuon kohta 11kk tytön kanssa, mutta olihan se vähän nihkeetä.. suurin ongelma oli silmille valuva kypärä :P No, sen voisi saada paremmilla säädöillä pysymään paremmin ja joku niskatyyny-viritys voisi muutenkin auttaa saamaan paremman asennon - penkki kun oli vaan sellanen kankainen (en tiedä onko kalliimmissa joku pehmustetumpi/parempi??) Valjaat oli aika karut, kun on tottunut turvaistuimen hienoihin pehmustettuihin 5-pistevaljaisiin.. Ne kyllä piti tytön hyvin kiinni, mutta ilman haalaria oisin varmaan jotenkin yrittänyt pehmustaa niitä tosta kaulan vierestä. Eli, mun mielipide oli, että kyllähän me voidaan sitä jo käyttää, mut luulen, että vielä paremmin sujuu ensi kesänä, kun tyttö on isompi ja vartaloltaan vielä jäntevämpi (ei esim. kävele vielä), jotenkin se oli vaan ihan raukka siellä kypärä silmillä :P:unsure:

 

Mie tuun kertomaan, jos ja kun me otetaan uus yritys paremmalla kelillä (nyt satoi) ja kiristetyllä kypärällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisin kiinnostunut hiukan herättelemään tätä keskustelua... Onko kenelläkään uusi kokemusia?

Edited by Santtu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minuakin kiinnostaa kärryt, yritän suostutella miestä hankkimaan tuollaisen. En ole mikään erityinen kävelemisen ystävä ja kahden kilometrin kauppareissu sujuisi niin paljon mukavammin kun pojan (ja kauppakassit) saisi pyörän perään. Meillä ei ole autoa, joten kyllähän tuo tarpeeseen tulisi. Bilteman kärry olisi hintaluokaltaan sopiva, mutta toisaalta rahalla saisi varmasti lisää laatua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille varmasti ostetaan joku kärry tänä keväänä, joten tulen varmasti tännekin tekemään jotain pientä vertailua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan saako näitä kärryjä vuokrattua mistään???

Meillä on jo istuin ja on ihan passeli lyhyemmille ajeluille (käyttö muuten aloitettiin jo kun poika oli noin 7 kk) mutta suunnitellaan useamman päivän pyöräretkeä ja silloin tuo olisi parempi vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tällä tyylillä täällä Tanskassa kärrätään lapsia pyörällä:

 

1566479253_59bd54c8e8.jpg?v=0

 

Mä oon niin kade! Kävimme miehen kanssa kaksin Köpiksessä viime kesänä ja mä kateellisena katsoin noita pyöriä! Mistäköhän sellaisen saisi ja paljonko maksaisi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilteman kärry on alkanut näyttää varteenotettavimmalta vaihtoehdolta. On se kuitenkin hyvä peruskärry, ja tuntuu että tuplahinnalla ei vielä saa kaksi kertaa parempaa. Jos olisi 500+ euroa budjettia, niin sitten saisikin jo varmasti sen verran laadukkaamman kärryn että kannattaisi ottaa.

 

Meillä kärry tulee siis yhdelle lapselle, ja pyöräretkillä jalkautuessa otetaan lapsi kantoreppuun. Jos olisi kaksi lasta, hommaisimme luultavasti laadukkaamman, rattaiksi muutettavan kärryn. Halpis-tuplarataskärryä en halua, näyttävät kömpelöiltä rattaina ja kärry on käytännössä samanlainen kuitenkin kuin tuo Biltemankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now