Novella

Taapero ja nukkuma-ajat

109 posts in this topic

Millaiset nukkuma-ajat teidän taaperoilla on?

 

Meillä on ongelma se, että lapsukainen valvoo iltaisin todella myöhään. Uniajat on seuraavanlaiset: aamulla herätään klo. 8 tai 9, päikkäreille aletaan 13-16 välillä (riippuen miten väsyttää) ja nukkuu tunnin, yöunille poika alkaa vasta 23 tai 24.

 

Miten saisimme järkeistettyä lapsen nukkumaan laittamista iltaisin? Ilman päikkäreitä ei pärjää kuitenkaan. Enkä haluaisi itse herätä aamulla klo. 6, kun vauva saattaa valvottaa kuitenkin puoleen yöhön.

 

Onko muilla samanlaisia ongelmia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on oikeastaan aika samanlaiset nukkuma-ajat, paitsi että Enskan päikkärit ovat pidemmät (n. 2 h yleensä) ja aamullakin nukkuu n. tunnin pitempään.

 

Joskus on "järkevät" nukkuma-ajat, eli menee klo 22 mennessä nukkumaan ja herää klo 8 aikoihin. Tällöin Enska on mennyt (tai sitten laitettu) päiväunille heti lounaan jälkeen eli klo 13 viimeistään nukkuu.

 

Meillä toimisi parhaiten se, että minä (ei esim. mies) veisin pojan joka ikinen päivä rattaissa pihalle nukutuskävelylle (nukahtaa vartissa, minkä jälkeen päikkärit jatkuvat sisällä). Joka päivä en kuitenkaan jaksa. Olen nyt sitten valinnut sen, että illalla mennään yhdessä nukkumaan. Paitsi niinä päivinä kun päiväunet jäävät syystä tai toisesta väliin, ja Enska nukahtaa aikaisemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tuo vasta klo 16 päiväunille meno on tosi myöhäinen aika. Jos lapsi nukkuu viiteenkin, niin ei varmasti tule se uni sitten aiemmin illalla. Mä siis suosittelisin laittamaan sinne päikkäreille viimeistään klo 13 ja nukkuu sitten sen, minkä nukkuu. Jos ei nuku, niin ei nuku, mutta uni tulee illalla aiemmin.

 

Meillä on tytön rytmi sellainen, että herää aamulla klo 7-8, päiväunille n. 12.30 ja nukkuu puoli kolmeen tai kolmeen (silloin viimeistään herätän). Yöunille mennään sitten puoli kahdeksalta. Tyttö on tosin aina ollut hyvä nukkumaan, mutta ei meillä ole noissa nukkumaanmenoissa ollut ikinä mitään ongelmaa. Ei siis odoteta sitä, että lapsi alkaa olla väsynyt, vaan nukkumaanmenoaikana mennään sänkyyn ja useimmiten se uni tuleekin puolen tunnin sisällä. Nukutusprojekteja ei ole koskaan ollut, vaan lapset ovat oppineet itsekseen nukahtamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minusta tuo vasta klo 16 päiväunille meno on tosi myöhäinen aika. Jos lapsi nukkuu viiteenkin, niin ei varmasti tule se uni sitten aiemmin illalla. Mä siis suosittelisin laittamaan sinne päikkäreille viimeistään klo 13 ja nukkuu sitten sen, minkä nukkuu. Jos ei nuku, niin ei nuku, mutta uni tulee illalla aiemmin.

 

Olen samaa mieltä Naddan kanssa. Meillä on ollut uniongelmia ja neuvolasta neuvottiin, ettei taaperon ole hyvä nukkua päikkäreitä enää klo 15 jälkeen.

 

Meillä taapero 1v 11kk herää klo 06-07 (ollut aina aamuvirkku), päikkärit on n. klo 11.30-14 (herätän jos ei itse herää) ja nukkumaan mennään klo 20-20.30. Yleensä nukahtaa 10-15 minuutissa.

Edited by Snowflake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mennään sänkyyn klo: 19, uni tulee yleensä vasta klo: 20 (toki, jos on ollut tosi raskas päivä niin aikaisemmin). Nyt on taas kiva "äiti- vaihe" päällä eli mä ravaan siellä huoneessa jatkuvasti ja mies ei saa mennä lähellekään :rolleyes:

Aamulla herätys on lähes poikkeuksetta klo: 5.15, jotta ehtii tarhaan. Joskus, jos menen iltavuoroon, niin saa nukkua seitsemään (harvoin kuitenkaan nukkuu kuutta pidempään). Päikyt nukkuu tarhassa klo: 12-14.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1v11kk menee unille 20.00, ylös 6-7. Päikkärit 12-14 noin karkeesti.

 

Meillä tyttö tahtoo itse mennä nukkumaan, ottaa rätin ja marssii sänkyyn. Sekä illalla että päikkäreille. Toistaiseksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on taapero jolla olisi niin paljon tähdellisempääkin tekemistä kuin nukkuminen, ainakin päivisin :rolleyes:

 

Herätään 7-8 välillä, päikkärit (oli?) 12-13 välillä suunnilleen tunnin, yöunilla 19.30 mennessä.

 

Tänään mentiin eka kertaa ilman päikkäreitä, ikää 1v2kk :rolleyes: Yöunille n. 40min normia aiemmin, ja nukahti jopa ite! Mulla siis on meneillään projekti että poika oppisi nukahtamaan ilman "kiinnipitämistä" ja siksi ei nukkunut päivällä... Katotaan pari päivää vielä että oppisiko nukahtaa itekseen, jos ei, niin kai se on pakko siinä sängyn vierellä roikkua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 2v menee illalla nukkuun n. 20-20.30, herää about 8 aikaan (joskus myös seiskalta, joskus nukkuu yheksään). Päiväunia nukutaan nykyään ehkä joka toinen päivä. Jos ei ajoissa nukahda, niin sitten niitä ei nukuta, klo 15 jälkeen ei päiväunia enää nukuta, sillä se sitten vaikuttaa niihin yöuniin. Jos ei nuku päiväunia, niin kyllä se sinne iltaan asti pärjää ja nukahtaakin sitten tietty vielä nopeemmin kun päiväunien kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika samanlaista rytmiä meilläkin kuten aikaisemmilla kirjoittajillakin.

 

Aamulla herätään 6.30-7.30 aikaan, päikkäreille mennään 12-13 aikoihin, Osku nukkuu 1,5-2h unet. Yöunille aletaan sitten 20-21 aikaan.

Yöunille pitää poika nukuttaa. Ois se vaan helpompaa jos se itse jäisi sänkyyn nukahtamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on ollut jo jonkun aikaa, että klo. 15:00 on nukahtanut päikkäreille ja ollaan aamulla herätty siis klo. 09. Osittain unille menoa venyttää päätä nostava uhma, kun poikaa ei saa millään rauhoitettua vaan aina rupeaa kikkailemaan kaikkea pysyäkseen hereillä. Todella ärsyttävää.

 

Olen miettinyt tuota päikkäreiden pois jättöä, mutta veikkaan, että poika on sitten niin rättipoikkiväsyny esim. kuudelta, että vaan kiukkuaa ja kiukkuaa ja lopulta nukahtaa minne vaan. Mielessä on myös, että jos poika nukkuisi vaan puolen tunnin päikkärit, mutta se kuulostaa kyllä aika kauhealta. Kun tosiaan nukkuisi päikkäreillä joskus kaksikin tuntia, mutta ollaan herätetty tunnin jälkeen ettei yöunille alkaminen venyisi.

 

Pitää varmaan alkaa hiljalleen heräilemään ensin kahdeksalta ja sitten esim. seitsemältä aamuisin. Se ainakin varmasti auttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Säännöllisyys auttaa ihan varmasti. Lomamatkoilla ei meinaan ole mitään ongelmia saada Enskaa nukkumaan klo 21 ja heräämään klo 7 aamiaiselle, kunhan näin tehdään useampana päivänä peräkkäin. Kotona ollessa ei vaan ole minulle helppoa pitää rutiineja yllä, kun ei tarvitse olla missään tasan yhdeksältä eikä välttämättä yhdeltätoistakaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille neuvottin taaperon uniongelmien kanssa juuri sitä, että säännöllisyys on tärkeää (no meillä ollaan aina oltu säännöllisiä). Tietysti lapset ovat yksilöitä, mutta meillä on toiminut se, ettei rutiineja rikota ja jos siihen on tarve niin aikataulu ei saa heittää kuin max. tunnin muuten meidän neiti on mahdoton saada iltaisin nukkumaan. Meillä tyttö yritti myös sitä, että lyhensi yöunia ja yritti sitten korvata yöunet tolkuttoman pitkillä päikkäreillä, esim. 3,5-4h. Meille neuvottiin "neuvolan unikoulussa", että päikkärit saavat olla max 2,5h ja tätä ollaan nyt toteutettu.

 

Novella: jos alatte muuttamaan lapsen unirytmiä kannattaa se tehdä pienillä muutoksilla. Eli ensin herätetään vaikka puoli tuntia ennen normaalia heräämisaikaa. Sitten herätään taas puolituntia aiemmin jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoja vinkkejä tulin antamaan, kuin mitä edellä on jo tullutkin esille. Eli...

 

Säännöllinen rytmi on kaiken a ja o. Eli lähestulkoon kellontarkasti aina samaan aikaan aamuisin ylös, päiväunille ja illalla nukkumaan. Näin kannattaa tehdä ainakin aluksi, kun on saanut rytmin kohdilleen. Myöhemmin tuosta rytmistä voi toki lipsua tarpeen tullen puolikin tuntia suuntaan tai toiseen (elämä kun ei ole aina niin kellontarkkaa kuitenkaan ;) ).

 

Ja jotta tuohon säännölliseen rytmiin pääsee, niin se on tosiaan hyvä tehdä pienin askelin totuttamalla. Meidän muksut piti saada loppukesästä muuttamaan rytmiään päiväkotirytmiä vastaavaksi eli kaikkea piti hilata n.2 tuntia taaksepäin (ennen päikkärit nukuttiin siis klo 14-16 ja uusi päikkäriaika on 12-14). Tuo onnistui helpoiten vartin pätkissä eli ensin nukkumaan päiväunia n. klo 13.45, seuraavana päivänä 13.30 jne. Myös välipala, iltapala ja yöunille meno aikaistuivat samoin. Aamullakin herättiin päivä päivältä aikaisemmin, kunnes rytmi saatiin kohdilleen. Noin pari viikkoa tuohon meni ja aika kivuttomasti kaikki sujui! :) (Tai no... Mulla itselläni oli alkuun muutaman viikon vaikeuksia nousta jo klo 07 entisen 09 sijaan... <_<:rolleyes::P )

 

Nykyinen unirytmi on siis seuraavanlainen (kuten monilla muillakin, joitten naperot ovat päiväkodissa):

- aamulla ylös klo 07 > aamupala

- lounas > päiväunille klo 11.30-12

- päikkäreiltä herätään klo 13.30-14 > välipala

- klo 17 päivällinen

- iltapala > yöunille klo 20

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mennään näin;

klo 8-8.30 herätään

klo 13 päiväunet (Kuopus joka päivä, esikoinen pari kertaa viikossa)

20.30 iltaunille

 

Esikoisesta huomattiin, että alkoi herätä aikaisemmin aamulla, jos nukkui päiväunet joka päivä. Päiväunille meno on muutenkin ollut taistelua 2,5-vuotiaasta asti, niin ollaan päädytty siihen, että pari kertaa viikossa nukutaan ja muuten saa olla nukkumatta. Pari viikkoa meni totutellessa rytmiin, mutta sen jälkeen rauhottui sekä illat että aamut eikä niitä iltakiukkujakaan ole näkynyt. Esikko ei haluaisi vielä yhdeltä mennä nukkumaan, mutta ollaan pidetty siitä ajasta kiinni, koska jos menee päiväunille vasta klo 15 maissa, kun alkaa väsyttää, niin illalla ei väsytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiisun vastaus oli kuin omani, paitsi aamulla herätään useimmiten 7-8 välillä. Päikkäreille mennään aamuheräämisestä riippumatta 12->, yleensä 12.30 ovat viimeistään unessa. Ja 1,5h on aika normi päikkäreiden pituus. Päiväunilta typy saattaa herätä aiemmin, poitsu tarvitsee jaksaakseen selkeästi enemmän unta. Yöunessa ovat yleensä klo 21, joskus venyy 21.30 saakka. Poika on meillä aamuvirkumpi ja tyttö iltavirkumpi, puoli tuntia annan armonaikaa aamulla jos yö on ollut tosi rikkonainen, mutta sitten nostan ylös että päikkärit osuvat samaan aikaan suurinpiirtein.

 

Muoks. Nyt siis ikää melkein 1v ja 3kk. Yksiin päikkäreihin siirryttiin 10 kk:n iässä.

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nukkumisesta tullut suuri ongelma sen jälkeen, kun poika piti ottaa meidän huoneeseen nukkumaan. Vuoden iässä tuli hirvee paniikki, kun joutui omaan huoneeseen nukkumaan vaikka ennen sitä ihan pienestä vauvasta asti on nukkunut omassa huoneessaan.

 

Nukkumaan mentiina aina klo 22.00 ja nukuttiin läpi yön, joskus heräiltiin kerran yössä juomaan maitoa.

Nyt kun nukutaan kaikki samassa huoneessa on tullut ongelmaksi saada lapsi nukkumaan ajoissa, koska ei suostu nukahtamaan ellei mekin olla nukkumassa. Mä muuten menisin vaikka lapsen kanssa nukkumaan aina klo 22.00 nukkumaan mutta ongelmana on mun mieheni.

 

Miehen iltavuoro loppuu niin myöhään ( 22.00) ja ei pysty töiden jälkeen heti nukahtamaan. Miehen tietokone on meidän makkarissa ja siitähän meille on tullutkin isot riidat, ettei mies pysty lopettaa surffailuaan, vaikka lapsi pitäisi saada nukkumaan :angry: Muutenki rytmi on mennyt täysin miehen ehdoilla ja mies helvetti soikoon menee nukkumaan just silloin, kun sitä väsyttää. Aijemmin se ei haitannut, kun poika meni omaan huoneeseen mutta nyt..a..AAAARGGHH!!

 

Eli me ei saada pojalle mitään rytmiä mun mieheni takia :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eihän tuon nyt noin pidä mennä, että mies surffaa lapsen yöunien kustannuksella! :blink::angry: Eikö konetta voi siirtää mihinkään muualle? Ja oletko keskustellut asiasta miehesi kanssa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vajaa 3v. nukahtaa yöunille noin klo 20 silloin kun ei nuku päikkäreitä, mihin me yleensä pyritään. Mutta joskus hän vaan on niin väsynyt päivällä että nukuhtaa mihin vaan eikä siitä sitten huvita toista herättää, kun herätyksestä seuraisi vain kiukkua. Silloin, kun on nukuttu päivällä yöunien alku siirtyy klo 21-22:teen. Nukuttamalla nukahtaa, ei ole koskaan nukahtanut itsekseen yöunille, vaikka joskus on yritetty, yleensä menee n.15min nukuttamiseen, jos on nukkunut päiväunet ja erehtyy yrittämään nukutusta liian aikaisin voi mennä yli tuntikin. Aamuisin poika herää klo 6-7.

 

Kuten muut ovat jo neuvoneet, säännölliset rutiinit on tärkeitä ja rytmiä kannattaa lähteä siirtämään vähitellen. Ja myöhäiset päikkärit todella saa aikaan sen ettei illalla nukkumaan päästä ajoissa, kokemusta on.

 

Onnea matkaan, toivottavasti saatte unirytmiä järkeistettyä ilman suurempia ongelmia! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Eihän tuon nyt noin pidä mennä, että mies surffaa lapsen yöunien kustannuksella! :blink::angry: Eikö konetta voi siirtää mihinkään muualle? Ja oletko keskustellut asiasta miehesi kanssa?

 

 

Tietokonetta ei voi siirtää muualle, kun ei täällä ole tilaa missään. Mun kone valoittaa jo olkkarin nurkan. Miehen kanssa ollaan puhuttu tästä ja ollaan joka kerta saatu mojovan riidan aikaiseksi.

 

 

Nyt kuitenkin otin härkää sarvista kiinni ja siirsin pojan sängyn takaisin omaan huoneeseen, koska miehen kanssa on turha edes yrittää enää puhua asiasta. Poika tietysti aavisti heti mitä tapahtuu ja kiukku alkoi välittömästi. Mä en tajua miksi se on yhtäkkiä niin kamalaa nukkua omassa huoneessa? Meni kuitenkin noi puoli tuntia, kun poika nukahti sinne mutta itku kävi aina hysteerisestä ja raivon puuskiin ja tavaroiden heittelyyn. <_<

Täytyy nyt olla vaan sitkeä ja toivottavasti saan totutettua pojan taas yksin nukkumaan. Onhan se tarpeellista, kun ajattelee että meille olisi ehkä tulossa toinenkin niin asiat voisivat mennä tosi vaikeaksi sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 2-vuotias herää klo 8, nukkuu päiväunet klo 13-15 (joskus vähemmän, joskus enemmän) ja menee nukkumaan klo 21.

 

Tuosta tietokone asiasta: Jos poika nukkuu teidän makkarissa, niin eikö sitä tietokonetta voisi siirtää sitten pojan huoneeseen? Tai sitten luovutte toisesta koneesta toistaiseksi ja käytätte samaa. Ei meilläkään vaan ole kahta konetta. (Tai onhan noita läppäreitä yhteensä kolme mutta vain uusinta käytetään, kun muut ovat niin surkeita.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on aika tarkka päivärytmi (ruokailut ja unet), unikouluoppien peruja. Mutta meidän kohdalla säännöllisyys toimii hienosti! :P

 

Jätkä on kohta 1v5kk. Minulla ei ole hajuakaan mihin aikaan Jätkä aamun aloittaa, kun kerran nukkuu omassa huoneessa ja viihtyy pinniksessä itsekseen hiljaa jutustellen pitkäänkin. :rolleyes: Arvelisin että noin 7 aikaan päiväänsä aloittelee. Päiväunille asettuminen alkaa väsymystasosta riippumatta klo 12. (Nyt olen saanut Siipankin uskomaan, että ei sitä väsymystä voi/tarvitse aina odottaa!) Nukahtamiseen menee parista minuutista kolmeen varttiin, itsekseen jää pinnikseen unta odottelemaan. Päiväunia yleensä riittää ainakin puoli kahteen asti, viimeistään puoli kolmelta herättelen välipalalle. Unta siis tulee vaihtelevasti reilusta tunnista kahteen ja puoleen tuntiin. Iltatouhut alkavat seitsemältä ja kahdeksalta petiin. Yöunille Jätkä nukahtaa itsekseen, yleensä parissa minuutissa. Pääsääntöisesti täysiä yöunia on saatu nukkua 9kk iästä alkaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä pojat 3,5v ja 1,5 v heräävät arkena klo 6. päiväunet hoidossa klo 11.30-14.00 ja illalla nukkumaan klo20.00.

 

viikonloppuna herätään klo 7-8. pienempi nukkuu päikkärit tai kahdet ja illalla kummpikin unille klo 20.00.

 

rytmien ja rutiinien nimeen vannon mäkin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä 2-vuotias herää klo 8, nukkuu päiväunet klo 13-15 (joskus vähemmän, joskus enemmän) ja menee nukkumaan klo 21.

 

Tuosta tietokone asiasta: Jos poika nukkuu teidän makkarissa, niin eikö sitä tietokonetta voisi siirtää sitten pojan huoneeseen? Tai sitten luovutte toisesta koneesta toistaiseksi ja käytätte samaa. Ei meilläkään vaan ole kahta konetta. (Tai onhan noita läppäreitä yhteensä kolme mutta vain uusinta käytetään, kun muut ovat niin surkeita.)

 

 

Täysin sulamahdottomuus käyttää samaa konetta :lol: Miehen on pakko käyttää juuri silloin, kun haluaa omaa konetta ja mun kone on kuulema ihan surkee verrattuna sen hienoon koneeseen. Mutta ollaan nyt päädytty laittamaan kuitenkin poika takaisin omaan huoneeseen vaikka onhan tuo rankkaa kaikille meille. Mä en oikein ymmärrä miksi poika yhtäkkiä pelkää niin kamalasti nukkua omassa huoneessaan.

 

Mutta jos nyt pidetään ekaksi se unikoulu ja sitten aletaan pikku hiljaa menee sinne rytmeihin takaisin. Eilen poika saatiin kymmeneltä nukkumaan ja samaa aikaa heräsi seuraavan päivänä, omassa huoneessaan :lol:

Päikkärit meni kuitenkin tänään ihan persiilleen menojen takia mutta eipä tuo nyt vielä maailmaa kaada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pian 2v poika nukkuu aamulla n.7-8 asti, päikkärit (hoidossa) 12-14 ja illalla nukkuun n. 20-20.30...hienosti toiminut tämä rytmi jo vuoden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now