toukka

Vauvojen Vessahätä Viestintä ja Vaipattomuus

272 posts in this topic

Ihan kivasti meillä menee. Olen taas osannut olla vähän rennommalla asenteella tähän, pissoja tulee vaippaan, mutta en jaksa harmitella sitä. Suurin osa tulee kuitenkin vessaan. Ja lähinnä laiskuudestahan se johtuu, jos se vaippaan tulee, mutta en jaksa ihan kauheasti tuntea syyllisyyttä siitäkään :rolleyes:

 

Nykyään univaippa säilyy taas yleensä kuivana ja pissa tulee kivasti lavuaariin unien jälkeen, ja kakkakin joskus. Vaikka kakkaa tulee nykyään useammin kuin joskus, niin se kuitenkin osuu yleensä lavuaariin, aika usein pissatuksen yhteydessä, tai sitten tajutaan muuten viedä kakalle. Minäkin olen huomannut, että pissavälit on pidentyneet, mutta vain välillä. Esim. tässä viimeisten muutaman tunnin aikana vauva on pissannut puolen tunnin välein, mutta sitten joskus on useamman tunninkin tauko. (En ole tarkasti katsonut kellosta, kun ne on mennyt niin että on ollut jotain muuta tekemistä, vieraita tms. pitkän aikaa ja olen ihan varma että vauva on pissannut vaippaansa ja päätän vaihtaa vaipan, mutta sitten se ei olekaan pissannut, eikä välttämättä edes pissaa vaikka vie vessaan...)

 

Oli taas kavereita viikonloppuna käymässä ja kun mies lähti pissattamaan vauvaa, koko huone hiljeni kuuntelemaan :rolleyes: "Noniin, pisupisu... pisupisu... pisupisupisupisupisupisupii... Noniin hyvä, pissa tuli!" :lol: Meidän kavereiden mielestä on hauskaa kun me pissatetaan vauvaa, keneltäkään ei ole tullut mitään epäilevää kommenttia sen toimivuudesta, näkeväthän ne että se toimii. Ollaankin toisaalta kaveripiirin ensimmäiset lapselliset, joten kenelläkään ei ole kovin vahvoja ennakkokäsityksiä. Ihan kiva näyttää niille, että näinkin voi tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin Chimelli sun viestin jo ajat sitten, mutta jäi sitten vastaamatta että voin niin hyvin kuvitella ton tilanteen kun koko huone hiljenee kuuntelemaan :)

 

Mä kokeilin tänään vauvalla muhkeampaa sisävaippaa, ja ei tykkää sitten yhtään. Saa nähdä miten käy shoppailureissun, taidan käydä usein vaan vaihtamassa, kun noita ohkasia, jotka on haaroista kapeita, suostuu käyttämään. ja vaippaharsojakin on onneksi monta.

 

Yöllä on tapahtunut edistystä. Nyt ei tartte käyttää pissalla ennen tai jälkeen ekan syötön, vaan syö hyvin unisena ja nukahtaa ilman että tulee pissa. Yhteensä on siis jopa 6 tuntia pissaamatta. Sitten herää pissahätään, mutta nukahtaa hyvin pissalla käynnin jälkeen uudestaan (ainakin yleensä). Aamulla saattaa tulla vähän kakkaa vaippaan/alustaan ja vauva on vielä puolinukuksissa, mutta ei pissaa.

 

Tietokoneen ääressä tulee aina pissa, mutta onneksi äiskä on fiksuuntunu, ja mulla on carte dor:in tyhjä jätskirasia vauvan alla, niin pisu tulee sinne. Tää on myös hyvä keino saada pissa tulemaan ennen ku lähdetään ulos.

 

Muutenkin tää on helpottunu, kun vauvalta tulee pissa helpommin pottaan. Ennen piti olla kunnon hätä ennen ku suostu pissaamaan. Kotona potta on paras, lavuaarin päällä ei oikein tykkää enää asioida. Kylässä käy pönttö ja lavuaarikin.

 

Edelleen tulee yhdet pisut muualle kuin pottaan vuorokaudessa, mutta ihan hyvin uskalla jo pitää päivisin ilman vaippaa. Sitten jos pitää itse keskittyä johonkin, esim ruuanlaittoon tai imurointiin, niin laitan varmuudeksi vaipan, kun en välttämättä pysty heti viemään pissalle kun pyytää.

 

Pyyntöäänenä on tekoyskä, se kuulostaa vähän hassulle kun alkaa kuulua köhköh, jos ei tietäisi niin ei sitä osaisi yhdistää vessahätään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi, teillä ollaan vähän kehittyneempiä tässä kyllä kuin meillä! (No, niinhän te aina :lol:)

 

Meillä jatkuu aika samaan malliin kuin ennenkin. Ei jakseta niin kauhean tarkkoja olla, niin pissoja tulee kyllä vaippaan. Ollaan myös huomattu, että nykyään taitaa helpommin tulla pissa kun vessaan vie (siis että melkein aina tulee, vaikkei erityinen hätä olisikaan). Pottaakin ollaan käytetty välillä, joskus jos vauva ei suostu pissaamaan unien jälkeen, otan potan kanssa tissille, mutta siinä on vähän se ongelma, että pissat roiskuu helposti yli.

 

Öisin edelleen pissatetaan joka syötöllä, mutta ei meidän vauva niin kovin usein edes syö yöllä. Aika usein onkin kyllä pissa ehtinyt vaippaan. Tai se taitaa olla jotenkin vähän kausittaista, välillä tulee aina vaippaan ja välillä taas pysyy aina kuivana. Välillä taitaa olla niin päin, että pissa tulee ja vauva herää sitten siihen (ainakin parkaisusta päätellen...). Joskus saattaa olla ihan niin, että vauva heräilee niin hiljaa, ettei tajuta ajoissa. Joskus meilläkin onnistuu, että jos vauva on tosi uninen, niin sen saa syötettyä ilman että pissa tulee, mutta sitten se yleensä tulee niin nopeasti seuraavalla heräyksellä, että on vaikea ehtiä. Ja yleensä meidän vauva ei ole kovin uninen yöllä herätessään :rolleyes:

 

Yhden shoppailureissun tein vauvan kanssa niin, että pissat tuli vain vessaan. Kakka kyllä tuli sitten vaippaan, kun ei vauva sitä useinkaan niin kauheasti varoittele, pitää itse huomata piereskelystä tai ähkimisestä, eikä siihen ole myöskään mitään tiettyä aikaa milloin se tulee. Mutta siis vauva nukkui suurimman osan reissusta, joten siksi sujui hyvin. Paitsi että itse asiassa se kyllä pidätteli vaikka kuinka pitkään heräämisen jälkeen, kun kesti vaikka kuinka pitkään ennen kuin päästiin vessaan. Kun vauva heräsi vaunuissa niin otin syliin ja kierreltiin vielä ainakin yksi kauppa ennen kuin mentiin sokokselle, jossa on lastenhoito-wc, ja sekin oli vielä varattu ja siinä oli jonoakin, niin syötin vauvan ja sitten vielä vähän odotettiin että vapautuu, mutta vauva hienosti pidätteli koko ajan :o

 

Mutta miten ihmeessä olette saaneet tuon merkkiäänen?!?! En käsitä, mutta on kyllä varmaan kätevää, kun on tuollainen selkeä merkki.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oi, teillä ollaan vähän kehittyneempiä tässä kyllä kuin meillä! (No, niinhän te aina :lol:)

 

Mutta miten ihmeessä olette saaneet tuon merkkiäänen?!?! En käsitä, mutta on kyllä varmaan kätevää, kun on tuollainen selkeä merkki.

 

Kehitys tarkoittaa vain että mulla ei oo edelleenkään muuta tekemistä ;)

 

En mäkään tiiä mistä ollaan saatu merkkiääni. Jossain vaiheessa ihmettelen et mitä se yskii, sit tajusin et se on tekoyskää ja kokeilin potalle. Siitä asti aina kun on yskiny niin oon vieny potalle. Tosin välillä ajattelen et ei sulla nyt voi taas olla vessähätä, niin sitten on ehtiny jo kakkapierua housuun :( Aamulla vien pissalle heti herättyä, silloin meinaan taitaa tulla se hätä niin nopeasti ettei tajua köhiä.

Kätevä se kyllä on :)

 

Kakasta mäkin vien tosta ähkinästä, siitä ei vauvan mielestä tartte erikseen ilmotella :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiän tekoyskämerkkiääni on menetetty :( Vauvalla oli ihan oikea yskä pari viikkoa, ja siinä samalla sitten hävis merkkikoodi.

Ja kun on lähdetty liikkeelle ja on uusia ympäristöjä (esim kyläillessä) niin ei mitkään pissahädät kiinnosta. Ja välillä tulee kauhea kitinä kun on pissahätä.

No tsemppaan kunhan tää reissaaminen loppuu.

 

Mites Chimelli teillä menee nyt tän homman kanssa kun on uusia taitoja opittu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No eipä sen kummemmin... Tosiaan tuntuu meilläkin välillä, että kun vauva mönkii lattioilla, niin ei se inahduksellakaan mitään pissahätää ilmoita. Kellosta katsomalla aika hyvin onnistuu, kun vauva aika hyvin tajuaa kyllä pissata, kun vessaan vie. Välillä tosin kiukuttelee eikä millään suostu, silloin saattaa pissaa pantata yli tunninkin. Me ei vain aina jakseta sitä kelloa vahdata, niin aika paljon tulee vaippaan. Öisin on edelleen vaihtelevaa, joinakin öinä kaikki pissat tulee vaippaan, joinakin öinä taas vaippa pysyy koko yön kuivana.

 

Sellaista olen miettinyt, että kun vauva mönkii lattialla ja sitten se tulee minun jalkoihini pyörimään, niin haluaisikohan se, että vien sen vessaan. Usein on kyllä pissa tullut tuollaisessa tilanteessa, mutta en ole varma miten on... Mutta ei se tosiaan läheskään aina noinkaan tee, ja tuonkin se voi tehdä muustakin syystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin vauva tulee välillä pyörimään mun jalkoihin. Oon sitten laittanu potalle, mutta mitään ei oo välttämättä tullu. Eilinen oltiin kotona, niin heti meni paljon paremmin. Yks pissa vaippaan ja yks housuun, muuten kaikki potalle. Välillä käytin ihan vaan fiiliksen mukaan, ja pari kertaa vauva jopa kitisi, joten parempaan suuntaan jälleen mennään, toivottavasti!

 

 

Meillä ei muuten vauva enää suostu oikein käymään muualla kuin omalla potalla. Päiväunien jälkeen saattaa tulla lavuaariin pissa, mutta siinä kestää ennen kuin tulee. Muun mallisilla potalla kitisee ja ehkä lopulta tulee pissa. Omaan pottaan tulee heti (kunhan vain on hätä). Mutta yhessä välissä yritin käyttää kaverin vessassa lavuaarilla, niin ei millään pissaa, ja heti kun laitto vaipan takaisin niin siihen tuli pissa. Pitää vissiin alkaa vaan kanniskella omaa pottaa mukana... Onneks meillä ei oo paljoa harrastuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pissatetaan edelleen lähinnä lavuaariin (näköjään siinä on sitten hyvät puolensa, ei ainakaan tarvitse pottaa kanniskella), kun vauva ei suostu istumaan potalla tarpeeksi syvällä, niin sitten pissat tulee aina ohi <_< Kakat on kyllä pakko tehdä pottaan tai potan puuttuessa pönttöön, ne kun on muuttuneet niin kiinteiksi, että tukkisi muuten viemärin. Mutta pottaan kakkaaminen kyllä onnistuukin. Pitäisi varmaan hankkia joku erimallinenkin potta kokeiluun, että jos siinä pissaaminen onnistuisi paremmin. Viimeistään sitten kun vauva osaa ihan oikeasti istua itse, saisi kyllä ruveta potallakin istumaan. Tuo meidän potta on niin korkea, ettei vauvalla yllä jalat maahan, niin se saattaa olla syynä siihen, ettei se istu siinä kunnolla. Ostettiinkin se aikoinaan sen takia, että siitä saa sen pottaosan irti sylissä pottailua varten. Ei sitä kuitenkaan usein tullut tehtyä, kun ei vauva silloin oikein tykännyt potasta. Toisaalta tuo on kyllä hyvä kun siinä on selkänoja, vai haittaakohan se vain :huh:

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tämä KC13295-alt1_l.jpg

Eli hoppop torro. Siitä käytetään vaan sisäosaa, on meinaan tosi hyvä pitää sylissä sitä pottaa ja lasta. Myöhemmin, sitten kun oppisi tämäkin istumaan potalla, niin käytetään koko pottaa. Nyt olis vielä liian korkea. Mutta tossa on noi laidat leveät ja hyvät. Kyllä se pissa tänään tuli onneksi terveyskeskuksen orthex-pottaankin odottelun jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuolta "toiselta puolelta eksyin tänne kun tutustun foorumin sopukoihin.

Oli pakko kommentoida teille kuinka hyvä mieli ketjusta tuli! Esikoinen on vielä pelkkä pilke miehen silmäkulmassa mutta älyttömän mielenkiintoinen aihe. Isoäidiltäni aikoinaan tästä ensimmäisen kerran kuulin ja tuntui jo silloin että aiheeseen palaan sitten kun sen aika on. Ajatus on vain jotenkin niin looginen, järkeenkäypä, luonnollinen ja vauvalähtöinen. Hienoa tietää että löytyy jo enemmän tietoa ja vinkkejä.

Toivottavasti pääsen mahdollisimman pian rikastuttamaan ketjua omilla kokemuksilla! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukavaa Aimonen että ketjusta tuli hyvä mieli :) Mäkin kyselin mun mummilta, mutta hän oli käyttäny harsovaippoja. Toivottavasti pääset pian tänne puolelle vaihtamaan kokemuksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun mummini asenne on vain että eihän se nyt vielä voi osata. Toista mummoa on nähty vain kerran, joten se ei edes tiedä miten me vauvaa hoidetaan, eli ei ole tullut sen kanssa puheeksi. Se on sen tyylinen, että voisi jotain tietääkin, maalta kotoisin jne. Olisi kyllä kiva jos olisi joku tuttu, jolla olisi kokemusta aiheesta, niin voisi neuvoakin, me kun ollaan tässä vähän huonoja, tosin omaa laiskuuttahan se. Mutta tuollaisilta meidän mummojen ikäluokkaa olevilta saisi varmaan aika eri näkökulmaa tähän.

 

Miehen mummuun menee nyt vähän hermot, siitä tähän tulinkin valittamaan :girl_mad: Mies pissatti vauvan ennen päiväunille laittoa, ja kun vauva oli vähän väsynyt eikä meinannut sujua, niin mies valutti hanasta vettä, että pisu tulisi (ja tulikin). Miehen mummu sitten valitti, että vauvalle tulee sen takia vanhana pidätysongelmia -_- Joopa joo, jos sillä itsellään on pidätysongelmia niin varmaan ihan jostain muusta johtuu! Sitten toisella kerralla, vauva kakkasi vaippaan (annoin vauvan miehelle ja sanoin että vie vessaan, kun en vahtinut niin ei se vienytkään :girl_mad:) ja mentiin sitten pesulle ja vauva parkui (se ei oikein tykkää pyllyn pesusta). Miehen mummu sanoi, että hän voi ostaa vauvalle vaippoja, että saa kakata vaippaansa :hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen mummu sanoi, että hän voi ostaa vauvalle vaippoja, että saa kakata vaippaansa :hysteric:

 

 

Tollaset kommentit on just niin jostain girl_mad.gif

 

Mulla ei oo oikeen nyt uusia kuulumisia, tän suhteen mennään aikalailla samaa rataa. Paitsi että viljakokeilujen takia tuli parit kakat pikkuhousuihin girl_sad.gif Mutta ihan hyvin nekin pitää näköjään vähän aikaa kun ei tullu pissaa samassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, meillähän oli vähän aikaa sitten aika paljon kakkaongelmaa, silloin ei olisi voinut kyllä harkitakaan pitävänsä vauvaa ilman vaippaa (ei muutenkaan pidetä, mutta pitäisi varmaan ruveta, niin tulisi enemmän motivaatiota tähän hommaan). Nyt kakka on taas muuttunut kiinteäksi, ja varmaan pysyisi pikkuhousuissa sen hetken kun vauvan saa vessaan (aika usein käy niin, että kun vauva alkaa pinnistää kakkaa, vähän ehtii jo tulla vaippaan ennen kuin sen ehtii napata vessaan). Ja tosiaan jos pissat tulisi samassa, niin se liottaisi sen kakankin mukaansa niin että menisi muihinkin vaatteisiin, mutta eipä sillä sitten olisi niin väliä kun ne olisi jo pissassakin :rolleyes:

 

Pakko vielä tuosta eilisestä, että eiköhän se pidätysongelmien kannaltakin ole parempi, että vauva oppii pissaamaan silloin kun ollaan pissalla ja pidättämään silloin kun ei olla <_< Sen sijaan että antaisi pissan tulla milloin tulee kiinnittämättä siihen mitään huomiota :o Mutta oikeastihan vanhuuden pidätysongelmiin tuskin vauvaiän pissatavat vaikuttavat :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mäkään näe mitään yhteyttä vauvaiän pissatuksella ja vanhuusiän pidätysongelmilla.

 

Ärsytys, meillä oli taas kakat housuissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo-o, meillä vauva vietiin vessaan ja kiukutteli vain, sitten kun vaippa laitettiin päälle niin sinne tuli sitten heti sekä kakat että pissat -_- Ja kun ne oli saatu pestyä, tuli seuraavaksi kakat minun housuille! No, olisi varmaan pitänyt laittaa se aikaisemmin päiväunille, kun se oli niin väsynyt, että ei kiukuttelultaan pystynyt keskittymään vessassakäyntiin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama ongelma täällä. Yritin siis pitää ensin potalla, kauhea huuto, sitten kakka housuihin, ja sen jälkeen nukahtaa päiväunille jo siinä vaiheessa kun pukee ulkovaatteita päälle. Mutta eipä suostu nukkumaan jos on kakkahätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä uusi vessahätäviestittelijä liittyy keskusteluun. :-)

 

Meidän vauva on neliviikkoinen ja viikon verran nyt on yritetty kerätä vessapissoja. Alkuun pääseminen oli vähän hankalaa, mutta kun oli vietetty yksi päivä pelkissä harsoissa sylitellen ja pissoja pispis-signaalilla bongaillen, ja sitten sopivin välein (enimmäkseen unien jälkeen) vessaillen niin tänään on taidettu jo puolet pissoista (ja isot kakat!) saada lavuaariin. Enimmäkseen mennään vielä "unien jälkeen on pissahätä" ja "jos tissi ei auta ähinään/itkuun niin on pissahätä" -metodeilla, mitään selkeitä pissaviestejä ei vielä ole, ainakaan sellaisia mitä osaisin tulkita.

 

Mä en ollut ollenkaan aikonut tätä touhua vauvan kanssa harrastaa, vaikka siitä jo raskausaikana luinkin. Kuitenkin sitten kun kävi ilmi että poika ei siedä märkää vaippaa ollenkaan ja pissaa vähän väliä niin totesin, että yhtä lailla kannattaa sitten yrittää niitä pissavaippoja kokonaan välttää. Muutama ihan täydellinen kommunikaatiohetki on pojan kanssa ollut, kun olen osannut ähinöistä viedä vessaan juuri oikealla hetkellä ja pissat/kakat on tullut saman tien ilman kitinöitä. Välillä se vessaanmeno nimittäin on aiheuttanut kitinöitä vaikka on ollut hätä, ilmeisesti väsymys tai nälkä on häirinnyt pissaamiseen keskittymistä.

 

Nyt on sylissä kaikesta pissattelusta väsynyt poika - puolisentoista tuntia nyt oltu hereillä, tissitelty ja pissateltu ja vain yhdet pissat (kesken syönnin) tuli äidin syliin. On tää palkitsevaa kun tuntee osaavansa vastata lapsen tarpeisiin. :-) Tuntuu vaan että kun poika on pidemmän hetken hereillä ja moneen kertaan ravataan vessassa niin väsyy helposti niin, ettei osaa enää rauhoittua unille vaikka väsyttää. Sitten kun mä vastaan väsykitinään viemällä taas vessaan niin toinen hermostuu entisestään... Mutta eiköhän me tästä nytkin kohta yöunille päästä, pistin jo yövaipan ettei tuu enää kiusaus viedä vessaan kun toinen ei selvästi halua. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa joukkoon Karhuemo! Hyvin on lähteny käyntiin teillä vvv!

Mulla oli vati makkarissa, niin sai siihen pissatettua eikä tarvinnu mennä vessaan asti, niin vauva ei päässy havahtumaan kovin paljoa. Tää on tosiaan palkitsevaa ja tähän jää ihan koukkuun girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi että, ihanaa kun teillä on lähtenyt noin hyvin käyntiin, Karhuemo :girl_in_love: Se on kyllä ihanaa silloin, kun tajuaa viedä vauvan vessaan oikealla hetkellä ja pissa tulee ilman hankaluuksia ja jatkuvaa vessassa ravaamista.

 

Pitäisi kyllä ottaa joku tsemppijakso tässä taas meilläkin, pitäisi vaikka vauvaa ilman vaippaa tai sitten vain käyttäisi useammin vessassa. Varmaan siinä viestitkin voimistuisi ja rytmi löytyisi. Kyllä meillä siis paljon pissoja ja kakkojakin tulee vessaan, mutta ei läheskään kaikki :girl_sad: No, uskon silti, että on ihan hyvä harrastaa tätä vaikka vain osittain, eipähän vauva opi ainakaan, että vain vaippaan voisi pissiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, minäpä tänä aamuna innoissani päätin että tänään on nakuilupäivä - syötiin ja pissailtiin ja juteltiin ilman yhtään hutia, kunnes poika nukahti liinaan. Kun vauvathan ei pissaa liinaan, eikä myöskään pissaa unissaan, niinhän? Mutta tämäpä löröttelikin onnellisena täydessä unessa kakat pitkin liinaa ja mun mahaa... Taitaa olla vatsa löysällä kun seuraavassa hetkessä oli kakat taas vaipassa ja vaihdon yhteydessä kun vessatin niin taas tuli iso satsi. Saas nähdä millainen päivä tästä tulee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se liinaan pissaamattomuus taitaa perustua siihen että siinä kantajan on helpompi huomata viestintä kun lapsi on siinä liinassa. Pienen vauvan rakko on kuitenkin niin pieni ettei jaksaa pitkään pidätellä. Jos on ollu masu löysällä niin sitä on varmaan hieman vaikea pidätellä ja periaatteessa ei pitäisi pissata nukkuessaan. Mutta varmaan tuokin taito kehittyy ja jos tulee kakka niin on sitä toista vaikea pidätellä.

Meiän vauvan on selvästi helpompi pidättää pissaa ja viestittää siitä kuin kakkahädästä. On meinaan ollu muutaman kerran kakat pikkuhousuissa neidillä kun kokeiltiin viljoja (ja meni maha löysälle) mutta pissaa ei tullu. Ja ilman mitään suurempaa ilmoitusta päästeli ne housuun.

Tsemppiä päivään!

 

 

Pakko vielä hehkuttaa, äsken olin keittiössä niin neiti oli sillä aikaa karhukäyskennelly vessan suuntaan, valitettavasti pissahätä oli nopeampi ja tuli jo matkalla. Muutaman kerran neiti on jo menny vessan suuntaan kun on pissahätä. Mutta ei kuitenkaan läheskään aina.

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se liinaan pissaamattomuus taitaa perustua siihen että siinä kantajan on helpompi huomata viestintä kun lapsi on siinä liinassa.

 

Näinhän se kai on, ja monesti oonkin osannut ottaa pojan liinasta vessa-asioille kun on ollut hätä. Nyt se vaan tosiaan nukkui autuaana eikä eväänsä liikauttanut ennen kuin jo pörisi peräpää. Pissa kuitenkin tuli vasta pesujen jälkeen (harson päälle kun äiti keskittyi pesemään itseään eikä vessattamaan vauvaa), joten syytän ripulia. ;-)

 

Ihanaa toi että vauva osaa itse mönkiä vessan suuntaan kun on tarvis, toivottavasti meilläkin aikanaan päästään samaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja piti nakuilusta vielä laittaa että se auttaa paljon äitiä havaitsemaan. Ei meillä nyt ihan nakuna vauva oo, mutta ilman vaippaa ja aika usein vaan paita ja pikkarit päällä ja niitä pissavahinkoja kyllä tulee, mutta huomaan että millaisissa tilanteissa ne tulee. Kuten just siinä että on lähteny tonne vessaan päin. Valitettavasti tänäänkin pissa oli nopeampi kuin vauva, eikä äitikään reagoinu tarpeeksi nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now