toukka

Vauvojen Vessahätä Viestintä ja Vaipattomuus

272 posts in this topic

Opittaisiinkohan meilläkin tuo vessaan meneminen... Mies kertoi, että kun se oli hoitanut vauvaa, vauva oli välillä mennyt itse vessaan, mutta mies ei ollut tajunnut edes kokeilla pissattaa sitä :girl_impossible:

 

Kyllä vauvat saattaa unissaan pissata, varsinkin löysä kakka on kyllä sellainen, joka helposti pääsee tulemaan. Kyllä meidän vauva ihan unessakin pissaa joskus, ainakin jos on juotettu vähän enemmän ennen unia.

 

Minusta tuntuu, että vauvan pitäminen alasti vain hankaloittaa hommaa. Jotenkin se ei tajua kunnolla pidätellä, kun ei ole vaatteita tiellä. Siksi olen miettinyt, että pitäisi laittaa housut ilman vaippaa (pienempiä pikkuhousuja pitäisi ostaa, kun kaikki on vielä liian isoja), niin pissan tulon huomaisi, mutta vauva ehkä tajuaisi paremmin pidättää. Pissattamista alastomuus tietysti helpottaa, kun ei tarvitse aina riisua ja pukea niitä housuja.

 

Jotenkin minusta myös tuntuu, että kotona pissat tulee helpommin vaippaan kuin reissussa :girl_impossible: Jos ollaan vaikka yliopistolla ja silloin tällöin käydään vessassa (vähän miten sattuu ja ei kovin usein) niin vaippa useinkin pysyy kuivana ja melkein joka vessakerralla tulee pissa. En kyllä tiedä mistä johtuu, ja johtuuko vanhemmista vai vauvasta, tai kuvittelenko koko jutun...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edelleen käyn täällä seuraamassa, me nimittäin ollaan aateltu aloittaa nyt pottailu. Tavoitteena olisi siirtyä siis kokonaan kestoihin, ja saada mahdollisimman useat pisut pottaan. Täällä kotonahan me suurimmaksi osaksi päivää törötetään, joten en koen tuota mitenkään mahdottomana.

 

Ihana lukea teidän vauvojen pissaviestinnästä yms. :tender: On ne lapset fiksuja, varsinkin kun heitä ja heidän viestejään osataan lukea oikein!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä havaitsin tänään ihan ihmeissäni, että pojan yövaippa oli kuuden aikaan aamusta ihan kuiva. Jotain se ähisi siinä eikä tissi kelvannut suuhun ja puoliunissani aattelin etten jaksa pissattaa (en oo öisin ollenkaan vielä viittinyt yrittää), mutta kun sit kokeilin miten märkä vaippa oli niin ihan täysin kuiva, enkä ollut sitä yöllä kertaakaan vaihtanut! Kävi toista sääliksi ja vein vessaan niin isot pissat tuli heti, ja hetken päästä vielä toiset ja kakka siihen päälle. Aika hämmentävää, mahtoiko pystyä pidättelemään koko yön siksi kun eilisilta oli aikamoista yliväsymysvenkoilua, niin taisi nukkua normaalia syvemmin yönsä.

 

Aamulla ei sitten enää ollut pidättelystä tietoakaan - yritin saada poikaa valmiiksi neuvolaan, ja joka kerta kun hääräsin jotain (aamupalaa, pukemista, vaippakassia, pyykkejä) niin rupesi heti kuulumaan märkävaippa-itku vaikka just minuutti aiemmin olin yrittänyt vessattaa. Ja puolet vaipoista oli myös kakassa, eikä mitään suostunut enää tekemään vessaan ennen kuin piti jo lähteä. Neuvolaan päästyä sitten taas karmeat märkävaippa-raivarit... No, kunhan onnistumisiakin piisaa niin mitäs tuosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alussa se on tosiaan sellaista että niitä pissoja on koko ajan vaipassa, ja sitten myöhemmin tulee kausia ettei mitkään pottailut kiinnosta (tosi siihen auttaa joskus eri paikka, kuten lavuaari tai sitten vaikka ämpäri olkkarissa).

Kyllä se siitä karhuemo!

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

No joo, meilläkin oli tänään kyllä sellaista... Ensin vaippa pysyi kuivana vaikka kuinka pitkään, ja pissat ja kakatkin tuli vessaan. Sitten yhtäkkiä vauva päättikin alkaa kiukutella joka kerta kun vein sen vessaan, ja sitten heti sen jälkeen pissat tuli vaippaan tai lattialle :girl_mad: Kokeilin vielä ainakin pottaa, lavuaaria ja pottaa sylissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotenkin minusta myös tuntuu, että kotona pissat tulee helpommin vaippaan kuin reissussa :girl_impossible: Jos ollaan vaikka yliopistolla ja silloin tällöin käydään vessassa (vähän miten sattuu ja ei kovin usein) niin vaippa useinkin pysyy kuivana ja melkein joka vessakerralla tulee pissa. En kyllä tiedä mistä johtuu, ja johtuuko vanhemmista vai vauvasta, tai kuvittelenko koko jutun...

Ainakaan en kuvittele: Eilen oltiin vappureissulla keskustassa, lähdettiin kolmen jälkeen ja tultiin takaisin vähän ennen kahdeksaa. Vauvaa käytettiin pissalla tasan kaksi kertaa ja vaippa pysyi kuivana koko reissun! (Vauva nukkuikin max. puoli tuntia siitä reissusta, ettei voi senkään piikkiin pistää.) Kotona yöllä sitten herättiin kolme kertaa ja joka kerta oli vaippa märkänä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chimelli, jos se vauva tietää, että reissun päällä voi kestää ennen kuin vaippaa päästään vaihtamaan, joten ei kannata päästellä housuihin. Kun taas kotona kuivat saa päälle saman tien niin ei oo niin tarkkaa. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, tuolla mieskin on yrittänyt sitä perustella, mutta jotenkin en usko, kun ei se oikeasti kotonakaan aina saa kuivaa heti :ph34r: Kun ei se yleensä valita märkää tai ainakaan ei tajuta, niin ei sitä välttämättä huomaa, että se on pissannut. Ja joskus jos on muuta ohjelmaa, ei sitä aina muista kovin usein käyttää vessassa.

 

Yksi vähän hassu vaihtoehto olisi se, että reissussa on niin ihmeellistä, ettei se muista pissata :lol: Se kyllä tarkoittaisi sitten vähän sitä, että vauvaa ei tippaakaan kiinnosta, minne se pissaa, jos se kotona aina pissaa ihan tarkoituksella mihin sattuu, vaikka vessaankin voisi päästä. Sinänsä en kyllä ihmettelisi, kun se on vähän tuollainen :rolleyes: Eli tämä teoria olisi, että jos sille tulee mieleen pissata, se pissaa välittämättä siitä, missä on. Mutta kun pissalle viedään ja käsketään pissata, niin kyllä se sen tajuaa, ja sitten pissaa jos vain on mitä pissata (eli jos ei ole tullut mieleen pissata vaippaan sitä ennen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin vauva pysyy kuivempana ulkoillessa ja kyläillessä, jos pääsee välillä pissalle. Mutta kyläpaikassa on välillä ongelman ettei suostu pissaamaan lavuaarin päällä kun pitää linkkariasennossa, enkä oikein halua julkisissa vessoissa pöntöllekään laittaa.

 

Nyt meillä on menny taas tosi kivasti, tai onhan noita pissavaippoja oikeastaan pyykissä nyt monta, mutta kun niille on loogiset selitykset. Väsyneenä kyläillessä ei kiinnostanu pissata potalle, eikä neuvolassa lavuaariin, niin tuli vaippaan. Jos on ihan uusi paikka, niin sitten kaikki huomio menee tarkkailuun eikä keskity pissahätäänsä yhtään. Viime viikolla kun neiti oli kipeä, niin päiväunien jälkeen oli aina pissat vaipassa, mikä oli tästä äitistä ehkä hieman ärsyttävää, kun se vaippa on yleensä ollut kuiva. Mutta nyt neiti on jälleen terve ja vaippakin oli kuiva girl_smile.gif

 

Kotona satunnaisesti menee vessaan, oon laittanu potalle, yleensä tulee pissa, mutta ei aina. En sitten tiedä onko tuossa mitään päätä tai häntää. Pissahätäänsä ei näyttäis että ilmaisee, paitsi vaunuissa alkaa oikein kiemurrella, mutta kun ei ole vessaa ja lämpöasteitakin vaan muutama, niin ei auta muu kuin pissata vaippaan. Kotona ollessa käytän silloin tällöin potalla, ja yleensä sitten sinne jotain lirauttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan sitä toisen lapsen kohdalla jo vähän paremmalla rutiinilla harrastaa tätä vvv:tä. Enskaa aloin pissattaa lavuaarilla mm. siksi, että ärsytti, kun vaippaa vaihtaessa ehti se sisävaippa usein kastua jo ennen kuin sai kuoren kiinni. Kun pissatti lavuaariin vaipanvaihdolla, sai pitemmät vaipanvaihtovälit. Pissatus-suhinaa tuo lapsi ei suostunut oppimaan, enkä minäkään huomannut milloin sillä on hätä, joten mentiin sitten aina vaan välillä pissalle. Kakan tulon kyllä huomasi helposti varsinkin sitten isompana, kun se oli sellainen kerran viikossa -tyyppinen megashow. Ei sitä lastia olisi saanut vaippaan mahtumaankaan. Kokonaan potattaminen loppui 9 kk iässä, kun lapsonen oppi seisomaan, eikä sen jälkeen ole pottaan pissaa eikä kakkaa tullut edes vahingosa. (Nyt on kohta 2,5-vuotias ja edelleen täysin vaipoissa :rolleyes: Pidätellä osaa kyllä oikein hyvin, kunnes vaippa on päällä...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri tuolta minä haluaisin välttyä, että lapsen mielestä vain vaippaan voi pissiä. Mutta saapa nähdä miten käy, kun tuo lapsi alkaa melkein joka kerta kiukutella, kun sitä yrittää istuttaa potalle :girl_sigh: Vaippaan ja lattialle pissaaminen ei ole ongelma, mutta lavuaariinkaan ei useinkaan onnistu. Joskus annan sen sitten pissiä siihen vessan lattialle. Kerrankin istutin sen potalle, ja se aloitti pissaamaan sinne, sitten yhtäkkiä lopetti, nousi seisomaan ja pissasi loput lattialle :girl_mad: Tiesin kyllä että sitä pissaa on tulossa lisää, mutta en viitsinyt väkisin pakottaa potalle. Saahan sen siitä lattialtakin viemäriin suihkutettua :girl_sigh: Ja useinkin vauva alkaa huutaa kun laitan sen potalle, mutta sitten kun päästän vapaaksi konttaamaan, se pissii siihen lattialle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pienen vauvan pissatus on vielä niin helppoa :) Just sellanen "mikä sulle nyt yht'äkkiä tuli" -kitinä tarkotti ainakin meiän vauvalla pissahätää. Nyt hieman isompana kitisee niin paljon muitakin asioita ettei oikein osaa ottaa selvää.

 

Mä tulin nyt vahvistamaan Chimellin teoriaa että reissussa vauva ei yleensä pissaa vaippaan. Käytiin perhekerhossa ja kahdet pissat siellä tuli pottaan. Jälkimmäiset tosin huudon kanssa, kun väsytti jo kovasti. Vaippa säilyi kuivana.

 

Oon myös huomannu että mulla on tosi rento asenne nykyään. Ihan alussa oikein yritti että saa kaikki pissat lavuaariin. Nykyään aamulla saatan vaan tassutella, jos on laiska olo enkä jaksa heti salamana nousta ja laittaa potalle. Ja sitten on pissat vaipassa. Ja jos lattialle tulee pissa, niin se on vaan pissaa, enkä ala heti pesemään lattiaa. Pissat kyllä pyyhin pois, mutta pesuainetta en jaksa hakea.

 

Olipas muuten mukavaa kun oli helteitä, ja vaunulenkillä pysty pissattamaan neitiä kesken lenkin, jos tuli pissahätä.'

 

Meillä on nyt tullu hieman ongelmaksi päiväunipissat. Neiti nukkuu päikkärit vaunuissa, ja pissaa herättyään ja vasta sitten alkaa huhuilemaan että tulisko joku hakemaan. Oon miettiny että oisko niin kova pissahätä ettei pysty pidättää, vai onko vauvalle ihan sama pissata heti kun äiskä kuitenkin vaihtaa heti kuivan vaipan ku tullaan sisälle. Jos vaunutellaan niin että on hereillä, niin alkaa kiemurtelemaan ja kitisemään pissahätää, joten pelkästään vaunuissa olosta ei voi olla kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuullostaa melko järkevälle touhulle tämä. Minulle vaan tulee mieleen omien koirien pentuaika, kun opetettiin niitä sisäsiisteiksi..Aina pissiessä hoettiin niille *pispis* ja nykyään osaavat tehdä käskystä. Ehkäpä kokeilen tulevan vauvani kanssa tätä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös alkanut pissattaa vauvaa n. 7 kk ikäisestä eteenpäin, tosin mitenkään järjestelmällistä se ei meillä vielä varsinaisesti ole. Aina kun herätään aamulla, niin ihan ekana viedään potalle, jonne yleensä saadaankin ihan hyvä saalis. Samoin aina kun herätään päiväunilta viedään vessaan ja lähes aina saadaan ainakin pisut talteen. Näin ollaan saatu vähän pidemmäksi vaipanvaihtoväliä. Muulloin en osaa tulkita signaaleja, eli meillä tuo pissatus liittyy aina heräämiseen. Jos olen kotona saatan muuten vain välillä käyttää potalla jos vaippa on kuiva, mutta mitään merkkejä meillä ei ole (tai en ainakaan osaa tulkita). Paitsi sitten kun vaippaan pissaaminen on meneillään, mutta silloin on jo myöhäistä...

 

Ainakin lapsi tietää jo mitä potalla tulee tehdä ja yleensä tikistää edes pienen lirun potalle, vaikka olisi jo vaippaan kerennytkin lirauttaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitelläänpä vähän kuulumisia. Meillä on vessatus jäänyt taka-alalle sen jälkeen kun öö... about kuukausi sitten oltiin flunssassa enkä kipeänä jaksanut pissattaa kovin usein. Tuntuu, että sen jälkeen ei pissa tullutkaan vessaan enää niin helposti, vaikka hätä olisi ollut. Sitten alkoi maailma kiinnostaa enemmän, opittiin hymyilemään jne. että pissaamiseen keskittyminen ei enää taidakaan olla kovin tärkeää. Pissat tulee lavuaariin silloin tällöin, varsinkin aamuisin, mutta usein joutuu tosi pitkään odottelemaan, että tuo malttaa pissiä. Parhaimmillaanhan siinä kuukauden iässä pissa tuli heti kun vain oikeaan aikaan vessaan vei. Nyt tuntuu että vessahätäviestitkin on ihan kateissa, intuitiolla mä tuota lähinnä välillä vessaan vien ja aina vaipanvaihdon yhteydessä. Nykyään poika ei edes aina muista kitistä jos vaippa on märkä, onnellisena vaan naureskelee jos on viihdyttäjiä juttelemassa.

 

Että sellaista, ei niin aktiivista tää vessattaminen tällä hetkellä, mutta puoliteholla mennään ja odotellaan, että vauva jaksaa taas vessailusta innostua. Tai että äiti viitsii aktiivisemmin tulkita vessaviestejä. Oon miettinyt, että pitäisikö ottaa viittomat mukaan tähän touhuun - sitä kai ei ole koskaan liian aikaista aloittaa, vaikka vauva ei itse vielä osaa viittoa? Käyttääkö joku vessahätäviittomia? Sellainen on varmaan joku valmis olemassakin ettei tarvitse itse keksiä, en vain ole saanut aikaiseksi etsiä viittomaohjeistuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa kun on kipeä, vessahätäviestintä vähenee huimasti. Neiti oli viimeksi vain vähän kipeä, nuhaa ja tosi pientä lämpöilyä, niin monta viikkoa oli päikkäreitten jälkeen pissa vaipassa. Nyt kun terve, niin jaksaa oottaa hetken että äiti vie potalle.

 

Kiinnostava maailma vie tota huomiota pois pissahädästä, mutta kyllä se helpottaa. Yritä ite jaksaa edes ne muutamat pissatukset, ja sitten kun maailma on hieman tutumpi paikka pikkuiselle, niin muistaa taas että kuivana on kivempi olla. Tsemppiä!

 

 

Meillä on nyt alkanu ihanasti olla taas kuivia päiviä ja öitä. Mä siis käytän neidin yöllä potalla kun herää. Pissoja tulee vaippaan ehkä päiväunien jälkeen jos äiti on liian hidas ja kauppa- ja kylästelyreissuilla. Ja kun oli isin kanssa kotona, niin tuli vaippaan. Lattialle tulee pissat välillä, mutta ne tulee aina reitille olkkarista vessaan. Eli kovin on menossa, mutta ei ehdi. Tai sitten jää matkalla kattomaan äitiä ja varmaan ajattelee että tuu jo, ja sitten pissa onkin lattialla kun äiti vaan puhuu puhelimessa.

 

 

Niistä viittomista piti laittaa. Muistaakseni niitä on kaksi, toisessa nyitään korvalehteä ja toisessa hierotaan massua. Mä koitin aluksi käyttää, mutta ne sit jäi.

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt mua kiinnostaisi tietää, minkä ikäistä voi jo käyttää potalla niin, että vauvan koko painoa ei tarvitse itse kannatella? Minkälainen ensipotta on hyvä? Meidän punkero alkaa käydä niin painavaksi, että pidempiä aikoja roikottelu tuntuu jo varsin mojovasti lihaksissa. Tuo kun tahtoo kakkoja äheltää välillä pitkäänkin ja monessa erässä. Pissojen panttaamisesta me on onneksi (taas hetkeksi?) päästy - ei se vaatinut kuin vähän tsemppausta äidiltä ja pari päivää tosi tiivistä pissattelua, että poika muisti jutun juonen ja nyt pissaa vessaan päästessään enimmäkseen nopeasti jos on pissatakseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei siihen tarvitse olla kovin iso, jos kuitenkin kannattelee kainaloista niin ettei paino mene vauvan selälle. Varmasti teidän vauvaa voi jo niin pitää. Laitat istumaan potalle ja kannattelet kainaloista sen verran kuin siihen painoa jää. Niin, ettei vauva mene yhtään lysyyn tms, niin kuin varmaan käy jos yrität kannatella vähemmän.

 

Sitten toinen hyvä tapa on hankkia joku sellainen potta, jota voi helposti käyttää sylissä (esim. meillä on BabyBjörnin pottatuoli, josta saa sisäosan irti, ja sitä voi sitten käyttää sylissä (täytyy tosin olla vähän tarkkana, ettei pissat valu reunan yli jos pitää pottaa vahingossa vinossa), toukalla oli myös joku tähän tarkoitukseen sopiva). Sitten potta syliin tai jalkojen väliin ja vauva siihen istumaan niin että se nojaa selällään sinun mahaasi.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin baby säärystimet neidille, jos ois ainakin helpompi käyttää pissalla, kun ei tarttis riisua housuja. Mua ehkä nyt kyllä hieman harmittaa, kun en oo enää ite kotona, ja meillä meni jo niin hyvin ilman vaippaa kotosalla. Kylässäkin uskallettiin käydä sukulaisilla ilman vaippaa, ja kuivana pysyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tuntuu että meillä mies on minua parempi noissa pissahommissa, joten ei tämä ainakaan huonoon suuntaan ole mennyt nyt kun mies hoitaa vauvaa. Mutta enpä tiedä miten sitten kun hoitoon menee, ei se edes suostu potalla istumaan yleensä, se varmaan olisi syytä oppia :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ainakaan meiän hoidossa ehditä viemään edes potalle kovin usein. Laitoin pyynnön että sitten kun on hoidossa, niin edes vaipanvaihdon yhteydessä käyttäisivät potalla. Ja ennen ruokailua ja unia, kun eihän neiti kotona syö tai nukahda jos on pissahätä. Sitten kun neiti menee hoitoon, niin aion kuitenkin kotona jatkaa vvv:tä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo me ei olla vielä edes keskusteltu hoitajan kanssa (koska mies kertoi minulle että se jää kesälomalle vasta sitten kun se oli jo kesälomalla, joten ei ehditty ottaa yhteyttä ennen sitä <_<), mutta täytyyhän sen edes joskus potalle viedä jos lapsi vain suostuu. Meidän vauva ei kyllä suostu yleensä (en tiedä mistä tämä kausi on taas tullut, olisi paras loppua ja pian nimittäin viikonloppuna lähdetään mökille, jossa kyllä täytyisi osata pottaan pissiä ettei ulos tarvitse lähteä pissalle viemään). En usko että kovin usein tarvitsisikaan, pissailukin on vähän harventunut kun en enää imetä päivisin. Toivottavasti ne nyt useamman kerran päivässä vaippaakin vaihtaisi... :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pientä hehkutusta girl_dance.gif me käytiin kaupassa ja kattomassa mummoa hänen työpaikallaan + siihen automatkat (noin 10 min), eikä neidillä ollu vaippaa. Eikä pissannu housuihin, käytin kyllä varmaan 5 kertaa puskassa, jos vaikka tulis pissa, mutta ei. Vasta kesken ajomatkaa kotiinpäin alkoi kitisemään pissahätää, ja sitten jo tulikin puskaan pissa. Jee, ja kotiin sitten kuivana. Hieman yli tunti oltiin reissussa. Päivällä isin kanssa käyttivät kyllä vaippoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on oltu nakupellenä nyt pari päivää, ja on muuten yllättävän vapauttavaa, vaikka puoletkaan pissoista ei osu vessaan. Jotenkin onnistun näköjään sittenkin ottamaan märät vaipat aina epäonnistumisena ja pettymyksenä, mutta kun pissit lentää ympäriinsä niin se on vaan oppimismahdollisuus. ;) Pissasignaaleja bongailen siis edelleen, ei tuosta vaan oikein ota selvää... Otin nyt ne viittomatkin käyttöön, katsotaan miten säntillisesti sitä jaksaa viittoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now