tanssija

Lapsen silmälasit

32 posts in this topic

Nyt kaivataan hyviä vinkkejä miten lapsen saa pitämään laseja. Meillä ei aurinkolasienkaan pitäminen ole onnistunut, mutta se voi johtua siitä et poika ei nähny tummennettujen linssien läpi mitään kun olis tarvinnut vahvuudet niihin. Oletteko ottaneet lasit kertalaakista käyttöön vai alkaneet totutella niihin pikku hiljaa. Pelottaa laittaa lasta hoitoon lasien kanssa jos ne on heti rusinana vaikka perhepäivähoitajan lapsikin on kyllä saanut aika nuorena lasit. Kyseessä on siis alle 3-vuotias lapsi. Tänään käyn lasit hakemassa ja hirvittää jo valmiiksi minkälainen tappelu saadaan aikaan unsure.gif

Edited by Madison
Yhdistetty kaksi ketjua, terv. mode

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti teillä on alkanut lasien käyttö hyvin. Omilla lapsilla ei vielä onneksi ole laseja, mutta itse aikoinaan kyllä suostuin niitä sitten pitämään, kun huomasin miten hyvin niiden kanssa näkee.

 

Meidän lapset ei myöskään mielellään ole pitäneet aurinkolaseja pienenä. Perusaurinkolasithan ei ole mitenkään säädettävissä lapsen kasvojen mukaan, joten voivat olla aika epämukavat. Isompi meillä osaa nyt jo pyytää aurinkolaseja, kun huomasi lopulta viime kesänä, että niiden kanssa ei häikäise. Teillä varmasti tuo näkö vaikuttanut lisäksi asiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasien käyttö lähti sujumaan erinomaisesti kun vain saatiin ne ekan kerran päähän :P Ekana päivänä piti puoli päivää päässä, mutta sen jälkeen on pitänyt ihan aamusta iltaan mukisematta :)

Edited by tanssija

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa! Nopeastihan teillä totuttiin. Meillä on kokemusta laseista n. 1v 6kk iästä lähtien. Nykyisin neiti pitää laseja jo ihan hienosti. Ikää nyt 5,5v.

 

M

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oliks teidän lapsella karsastusta? Miten nopeasti se parani laseilla? Ennen laseja pojan silmä karsasti ajoittain, toki lisääntyvässä määrin, mutta nyt iltaisin kun lasit otetaan pois niin silmä on lähes pysyvästi kierossa :( Olisko niin et kun lasit yrittää väkisin muuttaa silmän asentoa niin kroppa pyrkii taistelemaan vastaan vai onko silmä niin väsynyt kun lasit pakottaa sen laiskan silmän jumppaamaan et se ei jaksa pysyä suorassa ilman laseja. No kaipa se siitä pikku hiljaa vahvistuu. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Karsastusta on meidän pikku-neidillä. Tällä hetkellä lasien vahvuus taitaa olla jotain +6- (+7) välillä tai hieman enemmän. Meillä siis karsastetaan edelleen. Parin viikon päästä on seuraava lääkärikäynti, jolloin sitten tiedän taas enemmän.

 

tanssija: Silmän virheasento varmaankin johtuu väsymyksestä, mutta on kuitenkin muistettava että silmien oikea asento on näön kehitykselle erittäin tärkeää, joten sinuna en huolestuisi. Niin ja kun silmälasit otetaan pois, niin onkin jo aika mennä nukkumaan ja silmät saavat tarvitsemansa levon. tai siis ainakin meillä laseja pidetään niin kauan että onkin jo ilta. Niin ja aamulla heti herättyä uudestaan lasit silmille.

 

M :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pojalla ihan samat vahvuudet! Kiva tietää et jollakin muullakin lapsella on. Oltiin ihan järkyttyneitä ja optikkokin hieman nieleskeli kun näki nuo lukemat. Ilmeisesti näin pienillä vahvuudet on suurempia varsinkin kun niissä on tuo karsastuksen korjaus lisä päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vahvuuttahan tosiaan riittää teilläkin laseissa. Ajan myötä tosiaan toivon että hieman ohueempiinkin laseihin vielä päästään. Meillä lapsen isällä on ollut lapsena karsastusta. Onko teillä jompi kumpi vanhemmista karsastanut lapsena?

 

M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isällä on piilokarsastusta ja hänen isällään on ollut karsastus. Sain juuri viestin, että linssi oli tipahtanut hoidossa, mut on tallessa. Olin ihan varma et näin käy jossain vaiheessa kun linssit ovat niin paksut ja sangat ohuet. Optikko tosin väitti et ihan varmasti sangat hajoaa ensin :rolleyes: No kai se saadaan liimattua helposti takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä optikolla käynnillä pikku viat korjaantuvat. Ovat varmasti sielläkin tottuneet lasten käsittelyissä olleisiin laseihin. Viimeisin lääkärikeikka on nyt takana ja laseihin tuli vahvuutta +7 ja +8. Onneksi on olemassa ohennetut linssit ;) . Uudet lasit saadaan parin viikon sisällä. edelliset ovatkin jo melko kolhitut :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sankoihin laitettiin vaan uusi ruuvi kun oli jengat lähtenyt. Hetken rillit ehti olla ehjät, mutta nyt on toisessa linssissä iso naarmu. Saas nähdä pitääkö naarmua katella vuosi vai saadaanko uudet lasit maaliskuun tarkastuksen jälkeen. Saiko teidän lapsi muuten lasit ilmaiseksi? Me saatiin sellainen maksusitoumus ja instrussa oli muutamia sankoja, jotka meni kokonaan siihen sitoumukseen ilmaiseksi. Sen muistan et jos lasit rikkoutuu niin seuraavat joutuu maksamaan, mutta en muista sitä et jos nyt saadaan taas uudet linssit niin saako niihinkin maksusitoumuksen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 5v lapsi on todennäköisesti saamassa silmälasit ja kiinnostaisi tietää onko täällä muita joiden lapsilla olisi lasit? Missä iässä lapset ovat lasit saaneet ja millä perusteella? Ja huomattiinko ongelmat neuvolassa vai kotoa?

Ja kävittekö silmälääkärissä vai yksityisellä ja paljon laseille tuli suurinpiirtein hintaa? Sopeutuiko lapsi laseihin, kiusasiko kaverit jna? Ja pysyykö ne lasit ehjänä leikeissä....

 

:girl_sigh:

 

Olisi kiva kuulla kokemuksia.

Edited by hiljaisuus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi vielä sen verran pieni ettei silmiä ole tutkittu. Mutta itse sain lasit aikanaan 6-vuotiaana ja sillä perusteella voin jotain kertoa. Mun lasit oli sellaiset pitkäsankaiset eli ne sangat kaartui kunnolla sinne korvan taakse. Lasit pysyi tosi hyvin päässä eikä leikeissä haitannut yhtään. Eivät rikkoutuneet vaan uudet lasit sain kun näkö taas huononi.

 

Mä en muista, että mua olisi kovasti laseista kiusattu. Toki kouluun kun menin ja olin ainoa silmälasillinen, niin sain asiasta vähän kuulla (kutsuttiin rillipöllöksi). Mutta mä olin aika kova sanomaan takaisin, joten se loppui nopeasti. Sitten joskus kolmannella kuokalla meidän luokalla olikin sitten jo 3 tyttöä lasien kera, joten siinä vaiheessa viimeistään ne lasit oli jo ihan normaali juttu.

 

Mä sopeuduin lasien käyttöön hyvin. Olihan se kivempaa nähdä hyvin kauemmaskin (mulla siis lähinäkö oli ok, mutta kauas en nähnyt hyvin) ja mua ne lasit ei haitanneet yhtään. Oli kiva päästä itsekin vaikuttamaan lasien hankintaan (en tosin muista oliko valikoimaa paljon silloin 80-luvun puolivälissä) ja ne tuntui kyllä heti omilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalla on silmälasit. Siitä on kohta vuosi kun hän sai ne, eli ikää oli silloin reilut kolme vuotta. 3-vuotisneuvolassa poika ei oikein suostunut näkötestiä tekemään oikealla silmällä. Varattiin uusi aika parin viikon päähän, kun ajateltiin että jos oli vaan kyse temppuilusta. Mutta ei se onnistunut silloinkaan ja poika ihan sanoi ettei hän näe. Neuvolasta tehtiin lähete sitten silmäpolille ja siellä tutkimuksissa todettin ns. laiska silmä. Eli jostain syystä oikean silmän näkö on jäänyt heikommaksi ja vasen on tehnyt "kaikki työt". Me emme olleet kotona huomanneet näössä mitään vikaa. Toisen silmän näkö on lähes normaali ja poika pärjää ihan hyvin ilman lasejakin (esim kun on vaan aurinkolasit). Mutta lasit sai että oikeankin silmän näkö lähtisi korjaantumaan. Lisäksi meidän pitäisi mahdollisimman paljon peittää parempaa silmää jotta heikompi aktivoituisi. Meillä onkin sopimus että lastenohjelmia ja tietokonetta katsotaan vain kun lappu on silmän päällä ja hyvin on toiminut :girl_smile: Näön on mahdollista parantuakin lähes normaaliksi, mutta ainakin 10-vuotiaaksi laseja käytetään kun näkö kehittyy. Meillä kaupunki on maksanut silmälasit (en tiedä onko yleinen käytäntö) ja nyt juuri odotamme uutta maksusitoumusta että voimme hankkia uudet linssit.

 

Itse lasien kanssa on mennyt tosi hyvin. Poika on suht kiltti ja rauhallinen ja luulen että tässä asiassa parempi mitä pienempänä lasit saa (sopeutumisen kannalta). Kehuttiin vaan laseja kovasti ja puhuttiin kuinka monella muullakin on lasit. Ja vaikkei muilla lapsilla olisi vielä, niin jossain vaiheessa joku toinenkin saa. Samat lasit ovat pysyneet ehjänä koko tämän vuoden, tosin on niitä erinäisiä kertoja käyty säätämässä optikolla. Välillä ihan istuvuuden takia ja välillä kun pikkusisko on niitä väännellyt oikein olan takaa... :girl_crazy: Poika itse on aina kohdellut laseja tosi nätisti eivätkä ole yhtään haitanneet missään leikeissä tms. Lasit ovat osa persoonaa :girl_smile:

 

En usko että kukaan on silmälaseista kiusannut. Toki niistä on kaverit päiväkodissa kysyneet ja nyt ihan hiljattain poitsu oli vähän allapäin kun joku oli ilmeisesti kysynyt laseista. Mutta se oli ohimenevä hetki ja ollaan puhuttu että vastaa kyselijöille vaan että lasit on siksi että hän näkisi paremmin. Voihan se olla että kiusaamista tulee jossain vaiheessa, mutta toivottavasti ei :girl_sad: Itse olin tosi murheissani kun tämä pojan silmälasiasia selvisi. Pelkäsin juuri kiusaamista. Itse olen saanut lasit 10-vuotiaana ja olen aina inhonnut ja hävennyt laseja (vaikkei minua kiusattu). Edelleen pidän piilareita tosi paljon... Tytölle tämä ehkä onkin arempi asia, en tiedä. Mutta en osaa pojan puolesta nyt enää surra, loppujen lopuksi on tosi pieni asia. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kokemuksista. Meillä olis viikon päästä silmäpolille aika. Saa nähdä mitä sieltä sanovat. Ihmeen nopeasti päästiin polille. Viimeviikolla meni lähete ja tällä viikolla tuli jo kutsu. Olin jo asennoitunut niin, että jonot on ikuisuuden ja varaan ajan yksityiselle. Soitin kuitenkin polille ja kysyin jonoista ja sanoivat jo puhelimessa, että kutsu on jo postissa. :)

Tilanne vaikuttais siltä, että meidän kohdalla lapsi näkee huonosti vas. silmällä ja karsastusta ei ainakaan huomattavasti ole neuvolalääkärin mukaan, mutta "tuomiohan" tulee sitten sieltä silmäpoililta, kun tutkivat kunnolla.

 

Onko muilla ollut jotain sukurasitetta tän huonon näön suhteen? Mulla on veli saanut jo 4v lasit ja suvussa on joku silmäsairaus joka iskee jo hyvin nuorena. En vaan muista sen nimeä nyt tähän hätään.

 

Rippe Miten muuten tuo maksusitoumusasia meni käytännössä? Oliko siinä oltava jotkut perusteet ja pitikö jotain paperisotaa käydä? Oon kuullut joltain muultakin, että joissain paikoissa lapsen lasit kustantaa muu taho, mutta en tiedä tarkemmin, että pitääkö siihen olla joku tietty diagnoosi vai miten... Osaatko tarkentaa asiaa? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostaisi muuten tietää, että millaisia vahvuuksia lapsienne laseissa?

 

Meille tuli nyt tuomio laseista ja odotellaan että "lasiresepti" tulisi postissa kotiin, jotta päästäisiin hommaamaan lasit. Poika oli ihan ihmeissään, kun silmäpolin "pellelaseilla" näkyi niin hyvin ja tuntui ilahtuvan kun sanottiin, että sitten oikeilla silmälaseilla näkee yhtä hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun näköongelmat löydettiin 5-v(?) neuvolassa. Ne tosin olisi pitänyt havaita jo aiemmin, sillä olin edellisessä neuvolassa sanonut hevosen kuvaa mummon (polku-Singer) ompelukoneeksi! :girl_impossible: Neuvolantäti oli sitä mieltä, että voihan se ollakin! :skilletgirl: Seuraavana vuonna E-taulut paljastivat totuuden.

 

Toinen silmä oli laiskistunut niin pahasti, että se oli käytännössä melkein sokea (en nähnyt sillä edes isointa E:tä). Linssit olivat melkoisen paksut ja peittohoito oli pitkään käytössä, muistaisin että vielä ala-asteen loppupuolella tein kotona käsitöitä toinen silmä peitettynä. Kiusaamista ei lasien takia tullut, sillä luokalla oli muitakin rillipöllöjä. Pariin otteeseen onnistuin hajottamaan lasit (sanka irti, pelkkä ruuvi riitti korjaamiseen), mutta nekin oli silkkaa vahinkoa.

 

Edelleen mulla on lasit, mutta näkö on huomattavasti parantunut ja vahvuutta on vain nimeksi. En kuitenkaan osaisi ilmankaan olla. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytön silmälasien vahvuudet ovat +4.0 ja +4.25....en sitten tiedä ovatko vahvat vai ei, mutta itse en niillä näe mitään kun kaikki sumenee...ja lasit ovat melkoisen paksut vaikka ovatkin ohennetut.

 

Me ollaan saatu nyt kolme kertaa laseihin maksusitoumus kaupungilta. Ei olla kertaakaan otettu niitä laseja jotka kuuluvat korvauksen piiriin vaan ollaan maksettu niihin itse lisää että tyttö on saanut mieleisensä lasit. Nyt alkukesästä otettiin lasit joihin maksettiin ylimääräisenä myös auringossa tummuvat linssit ja ovat olleet kyllä tosi hyvät. Mietittiin ensin että otetaanko aurinkolasit vahvuuksilla vai nämä tummenevat, mutta todennäköisesti toiset lasit olisivat sitten aina jossain muualla kuin hienosti koppaan laitettuna.

 

Meillä tyttö sai lasit juuri täytettyään 4 vuotta ja on alusta asti pitänyt niitä mielellään ja haluaakin ne aina heti aamulla päähänsä.

 

Kiusaamista ei ole laseista tullut...alettiin kyllä itse käyttämään välillä laseista sanaa rillit, koska sillä nimellä niitä sitten varmaan koulussa sanotaan...on sitten niin tottunut siihen sanaan ettei toivottavasti tunnu kiusaamiselta.

 

Käytössä on myös laiskan silmän vuoksi peittohoito ollut nyt alusta asti ja sitä jatketaan edelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun nuorempi poika sai lasit jo alle 2v iässä. Karsasti todella pahasti ja ilmeisesti sitten muutakin oli vähän, kun siitä saakka ollut nyt lasit, eli yli 2v ajan. Voimakkuus on +6,0 molemmissa silmissä. Aluksi meillä oli sellaiset vähän pehmeämmästä muovista tehdyt pienten lasten lasit, jotka antoi periksi vähän joka suuntaan. Kahdet sellaiset saatiin 2v aikana rikki ja nyt kun poika on 4v, niin tarhassa tuollaiset periksi antavampaa mallia ja kotona sitten ihan metalliset aikuisten silmälasien näköiset, mutta pienemmät lasit. Vahinkoja sattuu ja instrumentariumin lasivakuutus on meillä ollut kannattava hankinta! Maksaa 30€ plus vahingon sattuessa oliko se 25% lasien hinnasta, niin saa uudet ja meillä lasit maksaneet sellaiset 250-300€, kun oltava kunnon hionnat jne, niin olisi ilman vakuutusta kirpassut, kun menivät rikki. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastailen itse vielä. Meillä siis nyt ollut puoli vuotta silmälasit pojalla. Ongelmana on "toiminnallinen heikkönäköisyys". Toisella silmällä ei näe juurikaan. Karsastusta ei ole. Peitehoidolla ja laseilla hoidetaan ja nyt puolen vuoden kokemuksella voin sanoa, että lapsi tottui laseihin nopeasti. Peittohoito olikin haastavampaa, kun ipana inhoaa "lappuja". Siihen keksittiin patenttiratkaisu miehen toimesta ja nyt lappuhoito toimii paremmin. Silmäpolin hoitajan mukaan tuo peitehoito onkin lapsille joskus hankalaa, sillä koko silmän peittävät laput tuntuu epämiellyttäviltä ja linssin peittävät laput eivät riitä, sillä niissä on riski kurkkia lasien yli.

Nyt kuitenkin oli ensimmäinen kontrolli ja näkö on parantanut isolla harppauksella. Vielä kuitenkin hoito jatkuu ja kontrolli on taas puolen vuoden kuluttua.

Oli tosi helpottunut olo, kun sai kuulla näön olevan paranemaan päin ja nyt toisella silmällä on jopa mahdollisuus nähdä lukea.

 

Valtavan reseptillä tosiaan saatiin ne lasit ja valikoimaa oli ihan kivasti, kun useampi liike kuului Valtavan "piiriin". Mieleiset lasit löytyi ja hintaa niille jäi 5 euroa, kun lasien kehykset ylitti 5 eurolla sen Valtavan antaman rajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö sai lasit kun ikää oli vuosi ja neljä kk. Toisessa silmässä on ulospäin karsastusta ja voimakkuus +4,25, toisessa n. +1. On puhuttu ns. laiskasta silmästä. On varmaan lappohoitokin tulossa, se vähän arveluttaa että mitähän siitä tulee (lapsi 2,5 vuotias)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika sai silmälasimääräyksen joulun alla ja nyt on lasit olleet käytössä muutaman viikon. Pojalla on näkö toisessa silmässä +4.50 ja toisessa +5.50 ja oikea silmä karsastaa. Lasit on näön hoitoa varten. 4kk:n päästä on kontrolli jolloin katsotaan, aloitetaanko esim. peittohoito.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielelläni kuulisin kokemuksia vauvojen silmälaseista :) Meidän tyttö on nyt vajaa 10kk ja tänään käytiin sovittamassa silmälaseja. Vahvuudet ovat +1 ja +4. Peittohoitoa tehdään myös päivittin, jotta laiskemman silmän näkö parantuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen saa nyt myös lasit, tosin ei vahvuuksilla vaan prismalasit. Ongelmana on siis piilokarsastuksen aiheuttamat kaksoiskuvat, itse näkö on erinomainen molemmissa silmissä ja stereonäkö myös. Se olikin aika iso helpotus tässä kaikessa.

 

Miten noi lasit oikeesti pysyy ehjänä ton ikäsen (4½ v) menossa? Ja päiväkodissa? Onneks poika itse tuntu olevan ihan mielissään laseista niin ei tartte sitä puolta tässä ainakaan vielä murehtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten noi lasit oikeesti pysyy ehjänä ton ikäsen (4½ v) menossa? Ja päiväkodissa?

Mä olen miettinyt samaa. Korvataanko silmälaseja kotivakuutuksesta? Tyttö harjoittelee vasta kävelemään tukea vasten. Esimerkiksi tänään piti kiinni tuolin reunasta ja kaatui tuolin kanssa lattialle ja kolhi toisen silmäkulman. Jos olisi ollut silmälasit, niin varmasti olisivat menneet rikki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now