Rozie

Närästys

176 posts in this topic

Tätä ketjua lukiessani en voi kuin kiittää onneani, että pääsin vuosi sitten refluksileikkaukseen :girl_impossible: Moni naislääkäri kielsi multa sen vedoten raskausajan pahoinvointiin (en voi enää oksentaa), mutta kenellekään ei tullut mieleen kertoa, että närästys miljoonakertaistuu raskausaikana ja tuosta leikkauksesta on ollut SUURI apu mulle! Onneksi yksi alan spesialisti mieslääkäri sanoi, että eihän noiden oireiden kanssa enää voi elää ja järkkäs mulle lähetteen :lipsrsealed: Ja mut leikkas naiskirurgi, joka ei haastattelussa sanonut mitään mahdollisesta tulevaisuuden raskauksista, että muka vois haitata! Ennen leikkausta vedin jatkuvasti nexium 40mg, joka ei auttanut melkein yhtään, mutta sentään edes vähän kun noi Somac ja vastaavat oli ihan kun ei mitään lääkettä olis ottanut.

 

Edelleen siis närästää, mutta ehkä 1% siitä mitä ennen (eikä nouse enää ruuat takaisin ylös) ja pärjään Renniellä :lipsrsealed:

 

Sinulla kävi hyvä tuuri! Itse refluksitautisena olen nyt koko raskausajan sinnitellyt ilman Somacia, ja oireet ovat aika järkyttävät. Närästyksen ja säryn lisäksi lähes joka yö ruokatorvi spasmaa, ja se onkin aika mukavan tuntuista. Gavisconia hörpin joka ilta, en sitten tiedä onko siitä apua. Synnytystä odotellessa, toivottavasti ei pala ruokatorvi puhki ennen sitä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä söin viime raskaudessa Nexiumia, lääkäri totesi sen olevan ok. :o Nyt tuntuu hurjalta, jos muut lääkärit kehottavat välttämään...

 

 

 

 

Nii-in, mullakin raskauden ajan alusta asti ollut käytössä Nexium 20mg päivittäin refluksiin. Olen kysynyt ainakin kolmelta lääkäriltä ja kaikki on sanonut sen olevan ok. Nexium on ollut raskautta ennenkin käytössä ja toiminut, joten eivät nähneet syytä rueta vaihtamaan sitä.

 

Apua, monikohan päinen lapsi mulle tulee...? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinulla kävi hyvä tuuri! Itse refluksitautisena olen nyt koko raskausajan sinnitellyt ilman Somacia, ja oireet ovat aika järkyttävät. Närästyksen ja säryn lisäksi lähes joka yö ruokatorvi spasmaa, ja se onkin aika mukavan tuntuista. Gavisconia hörpin joka ilta, en sitten tiedä onko siitä apua. Synnytystä odotellessa, toivottavasti ei pala ruokatorvi puhki ennen sitä :D

Tsemppiä matkaan! Monta vuotta tosiaan taistelin tuon leikkausluvan kanssa! Leikkauksen jälkeen ajattelin, että kyllä kannatti, kun eihän sitä tiedä, että monenko vuoden päästä sitä edes on raskaana. Kuvittelin, että hyvinkin vaikka 5 vuotta saattaa vielä mennä ennen kuin vauvatouhut kiinnostaa :D Mulla siis ei ollut ikinä minkäänlaista vauvakuumetta ilmassa ennen viime syksyä ;) (mkä olikin yksi syy lisää ärsytystä tuohon leikkauskiellon perusteluun raskauspahoinvoinnilla)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin kolme päivää nyt Somacia ja onneksi sillä lähti närästys, saa nähdä kuinka pitkäksi aikaa. Ei ole kivaa syödä lääkkeitä (nytkin antibioottikuuri) mutta elämä ilman on aika kärsimystä kun kevyet konstit ei tepsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos öisinkin närästää ja ylävatsassa on tukkoinen olo niin kannattaa kohottaa sängyn pääpuolta noin 15 senttiä. Luin tuon ohjeen jostain neuvolasta nappaamastani ilmaislehdestä ja minulla auttoi. Kohotin pääpuolta tosi reilusti, paljon yli 15 senttiä.

 

Minulla ei kyllä varmaan ollut ihan virallista närästystä, mutta paineen tunnetta ylävatsalla ja puristavaa kipua. Sisäelimissä ei ultran mukaan ole mitään vikaa ja luulen, että raskaudella on osasyynsä asiaan. Rennietä tulee nappailtua.

Edited by jukeboksi

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole itse testannut, kun olen toistaiseksi pahalta närästykseltä välttynyt (kopkop), mutta kuulin tällaisen vanhan kansan luomuvinkin. Eli lasin pohjalle muutama teelusikka perunajauhoa, ja vettä päälle sen verran, että litku on juuri ja juuri juotavaa, sekoitetaan ja kipataan alas kurkusta. "Perunaveden" teho perustuu tärkkelyksen happoja neutraloivaan voimaan. En ehkä lähtisi Rennietä tuolla korvaamaan, mutta jos apteekin valmisteita ei ole sillä hetkellä saatavilla ja perunajauhoa löytyy kaapista, niin eihän se mitään ota jos ei annakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rennie on ainoa apu välittömästi. Lääkäri kirjoitti nestemäistä Gasvisconea, mutta ei auttanut. Rennie-pureskelutabletteja olen syönyt viikolta 25 alkaen 6-10 päivässä. Farmaseutin mukaan 12kpl/pvä on turvallista. Niitä löytyy niin käsilaukusta kuin yöpöydältä kuin lenkkeilytakin taskustakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, nyt ei sitten Nexiumkaan enää auta, joten koitan nyt sitten hakea apua Nexiumin ja Gaviscon pureskelutablettien yhdistelmällä.... huonolta tosin näyttää. girl_sad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko joku kokeillut suolan jättämistä kokonaan pois ruokavaliosta? Mä sain tämän neuvon usealtakin eri kohtalotoverilta viime raskauden lopulla, kun Rennie ei enää auttanut, mutta en tullut kokeilleeksi koska olen liian koukussa suolaiseen ruokaan. Sinnittelin viimeiset viikot jotenkuten, nukuin tyynykasa patjan pääpuolen alla ja koetin olla mahdollisimman paljon pystyasennossa.

 

Tässä raskaudessa närästystä on ollut vähän, mutta toistaiseksi Renniellä on pärjätty. Loppuvaiheessa ajattelin kokeilla tuota suolavinkkiä jos taas menee pahaksi, eihän siinä mitään menetä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallelujaa ja kiitos kaikille maailman jumalille Omepratsolista ja kiltistä neuvolantätistä ja nopeasta lääkäristä!

 

Närästi. Tosi paljon. Rennietä meni kahdessa kuukaudessa 2 jättipakkausta (olisko siinä isoimmassa boksissa 96tbl?). Eli paljon. Öisin toiset laskee lampaita, minä laskin Rennieitä. Kunnes sitten mainitsin asiasta neuvolassa ja terkka pyysi heti samana päivänä lääkäriä soittamaan reseptin apteekkiin. Apteekissa neuvoivat ottamaan alkuun parin viikon kuurin 1kapseli aamulla tyhjään vatsaan, vaikka ressussa lukeekin "tarvittaessa". Ja kolmantena päivänä närästys oli tipotiessään!

 

Ihanaa. Aiemminkin on närästänyt, mutta ihan ajoittain ja se on helpottanut 1-2 renniellä. Raskauden edetessä närästys paheni, lopulta meinas aina tulla oksennus kun närästys-aalto tuli. Jumalaton polte ja suoranainen kipu rinnassa, yskitti kun teki niin pahaa. Mutta se on nyt ohi!

 

Mulla närästykseen ei auttanut ruokavalion muutokset eikä ruokailurytmi. Omalla kohdalla kyse varmaan oli vatsalaukun läpän löystymisestä ja hapot pääsi fuskaamaan ruokatorveen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla auttoi rennie alkuunsa, mutta loppuraskaudessa (muistaakseni viimeisen kuukauden aikana) ne ei enää auttanu. Sen jälkeen sain apua Gavisconista. Se oli kyl järkyttävän makuista litkua, mutta ei auttanut kuin ottaa kun se kerta toi avun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa hyvä ketju, pitää tutustua tähän ketjuun vähän tarkemmin, sillä muakin on nyt viime aikoina närästänyt melko paljon. Närästys tulee vain iltaisin ja aika lailla riippumatta siitä, mitä ruokaa syön. Todella ikävä vaiva ja oletettavasti se vaan pahenee loppua kohden. Vielä en ole käyttänyt mitään närästyslääkkeitä.

 

Äidillä on ollut vanhemmiten tosi pahaa närästystä ja aikoinaan raskaana ollessaan hän joutui usein oksentamaankin pelkästään närästyksen takia. Tämän vuoksi osasin jo odottaakin närästyksen alkamista, mutta on se silti ollut melko ikävää.dry.gif Onneksi on sitten ne reseptilääkkeet, jos ei muuten pärjää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella pahaa närästystä myöskin... Olen vasta 11rv viikolla ja vaiva on ollut jo 15vuotta. Välillä parempi välillä huonompi. Reseptilääkkeillä jo menty viimeiset 10 vuotta ja silloin kuin vaiva alkoi (tulehdus mahalaukussa).

 

Edellinen raskaus meni "ihanteellisesti". Närästysvaivat loppui kuin seinään alkuviikkojen jälkeen, myöskin migreenini, joka on kiusallisen usein tuleva (3vkon välein 1vko kipeänä..) loppui. Nyt en meinaa millään selvitä tämän närästyksen kanssa. Sain jo Omepratzolia 20mg*2/pv. Ennen söin Nexiumia 20mg*2/pv ja se oli oikeastaan ainoa mikä enää auttoi.

 

Tiedän ruokajutut, nostelut ja sängynpäätynostot yms yms. En juo kahvia, en polta en käytä alkoholia. Muutenkin kaikki "ärsyttävä" karsittu. En yksinkertaisesti enää meinaa kestää tätä närästystä ja polttoa. Tuntuu kuin mahalaukku olis revitty vereslihalle ja sinne kaadellaan happoja päälle, samoin ruokatorvi ja kurkku. Jaksaminen ja tehot ihan nollissa, ei pysty kuin käpertymään sohvalle ja toivoa että kukaan ei puhu eikä koske. Silti aluksi paha mieli jopa tuon lääkkeen syönnistä. Nyt ei kait auta kun mennä taas lääkäriin, ja täytyy tunnustaa että kovasti tekisi mieli saada aloittaa taas Nexium, kun on ollut ainoalääke viime vuosina mikä on enää auttanut...

 

Ja juu, letkua on nielty monta kertaa ja välillä olen joutunut niissä olemaan kotonakin jotta ovat saaneet tehtyä mittauksia...ei kivaa, voin sanoa. Pahoittelen jos teksti on sekavaa, ei tahdo mennä enää ajatukset ihan kirkkaimmalla.. =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pyydä ihmeessä Nexium-resepti! Sitä on täällä määrätty muillekin odottaville ja ennen refluksileikkausta se oli ainoa lääke, joka auttoi mulla edes vähän. Tiedäthän, että Nexiumista on myös 40mg versio jos 20mg ei riitä? Toki sitä en tiedä, että onko enää tuo 40mg käypä raskaanaolevalle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

On ollut 40mg käytössä, tosin vain silloin kerta vuorokaudessa. Jotensakin ollut muka parempi kuin ottanut tasasin väliajoin. Eli tuon 20mg kaksi kertaa vuorokaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin piti vielä sanoa, että sen takia vaihdettiin neuvolassa, kun mulle sanottiin että Nexiumia ei saa käyttää raskaana ollessa...Huoh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kannata noiden vaikeiden närästysoireiden kanssa kuunnella pelkästään neuvolan väkeä. Meillä päin saa yleensä lähetteen äitipolille ja sieltä kyllä määrätään lääkkeetkin sillä perusteella, mikä on paras äidin JA vauvan hyvinvoinnille.. Eli siis jos oireet on tosi pahat niin on parempi syödä lääkkeitä (vahvempiakin) kuin kärsiä niistä ja saada pahimmillaan aikaan vuotava vatsahaava, joka pitäisi leikata.

 

Voimia kaikille närästyksen uhreille, täällä mennään ihan alkuraskaudessa ja Somac jätetty tauolle nyt kaksi viikkoa sitten. Eri tasoisia oireita minulla on ollut nyt kolme vuotta, alkuun vatsahaavatasolla ja lääkityksellä saatu jotensakin kuriin. Helicokin häädetty matkan varrella, mistä ei ollut apua närästysoireisiin (lue pahoinvointiin ja puristuksen tunteeseen). Joitain oireita alkaa pikkuhiljaa ilmaantua, toivottavasti pysyvät pitkään lievinä jotta ei joudu lääkitystä aloittamaan. Minulle neuvolalääkäri sanoi puhelimessa, että siinä vaiheessa jos/kun oireet pahenevat, laitetaan suoraan lähete erikoissairaanhoitoon, kun osaavat parhaiten arvioida sairauden tilan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin sitten lääkärillä, terkkarissa. Soitti kyllä sairaalan gynelle ja keskustelivat asiasta.... Sain sitten pahoinvointilääkettä!... =/ En ymmärrä. Jos ei kuulemma auta ja helpota parissa vkossa niin sairaalaan sitten tiputukseen..

 

Mutta pahoinvointilääkettä? Eikö yleensä ne vasta ole kiellettyjä raskauden aikana? Googlasin tuon lääkkeen ja käytetään yleensä syöpähoitojen yhteydessä...Aika väkevää taitaa olla. Ja kielletty raskauden aikana.. Yritin sanoa että ei se pahoinvointi tässä se päällimmäinen vaikeus ole vaan tuo närästys! Kestän vielä tuon pahoinvoinnin, joka johtuu siis närästyksestä (tullut ennenkin, kun menee tarpeeksi pahaksi), mutta en tuota närästystä ja sen tuomia muita oireita..

 

Yritin vielä yksityiselle, gastrologian erikoislääkärille, mutta aikoja on vasta elokuussa. Kesälomat....

 

Kaippa tässä ei auta kuin kärsiä, ja jos sitten niin pahaksi menee niin kait nuo kippaa sitten sairaalaan. En uskalla kyllä tuollasia pahoinvointilääkkeitä syödä, kun ei edes alan erikoislääkäriltä tullut asiaan käsky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itku meinas tulla väkisin kun lääkärisetä sanoi että kirjoittaa mulle pahoinvointilääkettä. Mä aattelin, että mitähän hyötyä siitäkin on ja yritin kovasti kyllä kysellä, mutta en kyllä oikein saanut kunnon selitystä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on kanssa määrätty alkuun pahoinvointilääkettä närästyksen aiheuttamaan pahoinvointiin. Vaikka tavallaan on ymmärrettävää, että määräsivät pahoinvointilääkettä kun yleensä raskausajan närästys nimenomaan pahentaa pahoinvointia. Ymmärrän kuitenkin tosi hyvin turhautumisesi kun eivät kuuntele loppuun asti. Kannattaa yrittää myös yksityiselle gynekologille, he voivat konsultoida gastroenterologeja ja useimmat työskentelevät lisäksi sairaaloissa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla parhaiten närästykseen on auttanut nopeasti juotuna vissy tmv. kuplajuoma. Kunnon "rekkamiesröyhtäsyn" jälkeen on parempi oli, ainaki hetken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itku meinas tulla väkisin kun lääkärisetä sanoi että kirjoittaa mulle pahoinvointilääkettä. Mä aattelin, että mitähän hyötyä siitäkin on ja yritin kovasti kyllä kysellä, mutta en kyllä oikein saanut kunnon selitystä..

Mitä lääkettä sait? Saitko Primperania? Mä olen saanut sitä joskus refluksin hoitoon ja suoraan sanottuna on ollut ainut, joka oikeasti tehosi! Se siis aktivoi laiskaa mahalaukun sulkijaa ja pakottaa hapot/ruuat pysymään alhaalla. Noi nexiumit sun muuthan vaan laimentaa vatsahapot eikä estä niitä nousemasta ylös. Jouduin sitten vaan lopettamaan sen parin vuoden päästä, kun alkoi ilmaantua ikäviä sivuoireita (tosi kova uneliaisuus). Mitä nopeasti googlailin, niin tuota lääkettä on määrätty kyllä raskaanaolevillekin. Itse en ollut raskaana sillloin kun söin sitä. Ja tosiaan tuota lääkettä määrätään myös syöpäpotilaille (voimakkaampana versiona).

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla parhaiten närästykseen on auttanut nopeasti juotuna vissy tmv. kuplajuoma. Kunnon "rekkamiesröyhtäsyn" jälkeen on parempi oli, ainaki hetken.

 

Vissy tosiaan auttaa, mutta ainakin mulla vaan ihan hetkeksi. Paremmin toimii maustamaton luonnonjogurtti, mutta ei sekään kovin kauaa toimi.

 

Kaapista ei löytynyt Rennietä, joten kokeilin eilen Samarinia. Se auttoi hyvin puolisen tuntia, mutta sitten närästys alkoi taas ja nukkumaan mennessä kurkkua korvensi enemmän kuin vielä koskaan. :(

 

Mulla närästys alkaa aina alkuillasta/iltapäivällä, eikä sitä ole koskaan aamulla tai keskipäivällä. Mistähän lie tämäkin johtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni närästi molemmissa raskauksissa alusta loppuun. Join koko ajan maitoa ja piimää, sekä söin viiliä ja jogurttia. Ne auttoivat omalla kohdallani kohtuullisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin närästys vaivaa. Mikään syöminen tai juominen ei auta, lähinnä vain pahentaa asiaa. Toistaiseksi pärjäilen Gavisconilla, kun se ei auta otan ruokalusikallisen ruokasoodaa ja kulautan vettä päälle. On toiminut ainakin tähän asti, toivottavasti toimii jatkossakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now