Kam Jok

Pienikokoisena syntyneet vauvat

53 posts in this topic

MaaritK, missä iässä teidän tyttö oppi ryömimään ja konttaamaan? Entäpä istumaan nouseminen ja istuminen ilman tukea? Me käydään nyt fysioterapeutilla ja ollaan saatu vinkkejä keskivartalon lihasten vahvistamiseen, kun istuminen on ollut vähän huteraa (nyt istuu jo vähän aikaa itsekseen) ja ei vielä ryömi. Ikää meidän pojalla on nyt 9kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenenkään vauvaa huomattu pieneksi jo raskausaikana? Mulla rv 33+1 ja vaavin painoarvio 1560g. Vaavilla on lyhyet raajat, joten taitaa olla vaan toiveajattelua että kyseessä on "vaan" SGA-vauva. Kromosomit tsekattu, kaikki ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain tänään kuulla virallisesti hoitajalta, että vauvamme on SGA-vauva. Kirii hyvin kasvukäyrillään ikäisiään kokoajan lähemmäs ja lähemmäs. Sieltä se pieni ponnistaa, olenhan itsekin kasvanut pienestä koostani huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika oli kirinyt 10kk neuvolassa normaalikäyrille, jee! :) Mitat oli 9350g ja 74cm. Herra kyllä syökin niin hirmuisesti, että kai sen jossain pitää näkyäkin... :girl_wink:

 

Muutama viikko sitten oppi ryömimään ja nousee konttaus- ja karhunkävelyasentoihin. Fysioterapeuttia nähdään vielä juhannuksen jälkeen ja sitten katsotaan tarviiko elokuulle varata aikaa. Fysioterapeutti arveli, että saattaa tarvia apua seisomaan nousemisessa ja alastulossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta kromosomien tutkimisesta, meillä testattiin vauvan peruskromosomisto raskausaikana lapsivesipunktiolla, koska jo silloin oli kasvussa huomattavissa pienempikokoinen vauva. Meille tuli tieto että kromosomit on ok.

 

Mutta...

 

Kun vauva syntyi, ja mentiin n. kk eteenpäin, alettiinkin epäilemään erästä kromosomivirhettä, ja se tutkittiin... ja nakki napsahti... Eli siitä lohdusta, että kromosomit olis ainakin kunnossa, ei sitten kuitenkaan ollut mitään hyötyä, kun kromosomistossa oli kuitenkin vikaa.

 

Tämä johtuu ainoastaan siitä, että tuossa lapsivesipunktiossa tutkitaan "peruskromosomisto", eli pääpiirteittäin selkeät yleiset kromosomivirheet.

Edited by Keijukainen-79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon itse painanut syntyessäni 1900g ja kaapissa vietin elämäni ensimmäiset päivät.Synnyin +38 viikolla.Äitini muistaa sen että istukkaa oli hoitaja näyttänyt hänelle ja se oli ollut melkein pikimusta johtuen tupakoinnista,muuta syytä ei pienikokoisuudelleni annettu.

 

10kg mulla meni neuvolakortin mukaan rikki vajaa 3 vuotiaana.Tarkastuksissa ravattiin useammin ja muistelen että keuhkoja vahvisteltiin fyssarilla puhallusharjoituksilla.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kaksoset saivat SGA-diagnoosin. Syntyivät alipainoisina ilmeisesti raskausmyrkytyksen seurauksena. Raskausmyrkytyksen vuoksi tehtiin sektio rv35+1. Tässä meidän A-pojan ja B-tytön kehitystä. Listattuna siis paino ja pituus sekä kuinka paljon kumpaakin on tullut lisää edelliseen mittaukseen nähden.

 

Poika

 

-0 kk 1865 g ~ 44 cm

-1 kk 2975 g ~ 51.5 cm - - - +1110 g ~ +7.5 cm

-2 kk 3975 g ~ 56.0 cm - - - +1000 g ~ +4.5 cm

-3 kk 4740 g ~ 58.5 cm - - - +765 g ~ +2.5 cm

-4 kk 5390 g ~ 60.6 cm - - - +650 g ~ +2.1 cm

-5 kk 5985 g ~ 64.0 cm - - - +595 g ~ +3.4 cm

-6 kk 6610 g ~ 65.7 cm - - - +625 g ~ +1.7 cm

-7 kk 7090 g ~ 67.9 cm - - - +470 g ~ +2.2 cm

-8 kk 7335 g ~ 70.3 cm - - - +245 g ~ +2.4 cm

-9 kk 7480 g ~ 71.0 cm - - - +145 g ~ +0.7 cm

10 kk 7705 g ~ 72.8 cm - - - +225 g ~ +1.8 cm

 

Tyttö

 

-0 kk 1890 g ~ 43 cm

-1 kk 2820 g ~ 50.1 cm - - - +930 g ~ +7.1 cm

-2 kk 3660 g ~ 53.2 cm - - - +840 g ~ +3.1 cm

-3 kk 4325 g ~ 56.5 cm - - - +665 g ~ +3.3 cm

-4 kk 4865 g ~ 59.0 cm - - - +540 g ~ +2.5 cm

-5 kk 5355 g ~ 61.5 cm - - - +495 g ~ +2.5 cm

-6 kk 5870 g ~ 64.0 cm - - - +515 g ~ +2.5 cm

-7 kk 6380 g ~ 65.5 cm - - - +510 g ~ +1.5 cm

-8 kk 6675 g ~ 68.2 cm - - - +295 g ~ +2.7 cm

-9 kk 6895 g ~ 68.7 cm - - - +220 g ~ +0.5 cm

10 kk 7140 g ~ 69.5 cm - - - +245 g ~ +0.8 cm

 

 

11 kk iässä piti myös käydä punnituksella, mutta lapset olivat juuri silloin kipeinä, eikä korvaavaa aikaa löytynyt järkevän ajan päästä. 1-vuotisneuvolaan mennään ensi viikolla, joten silloin punnitusdataa nykyhetkestä.

 

Kumpikin oppi istumaan suunnilleen 8 kk iässä. Poika lähti ryömimään 8.5 kk iässä ja tyttö 9 kk iässä. Nyt 11 kk iässä poika konttaa reippaasti eteenpäin ja tyttökin ottaa muutamia konttausaskelia. Kumpikin taisi oppia nousemaan itse istumaan saimoihin aikoihin kuin alkoivat nousta tukea vasten seisomaan eli jossain 10-11kk iässä. Fyssarilla ei olla käyty ollenkaan, mutta kaksi kertaa käytiin kehitysseurannassa 2kk ja 4kk kehitysiässä eli meidän kohdalla viimeinen käynti oli 5kk iässä. Koska kehittyivät normaalin rajoissa, niin sen jälkeen ollaan oltu tavallisessa neuvolaseurannassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan hieman tätä ketjua, jos tänne löytäisi joku muukin.

 

Meidän poika syntyi eilen rv 39+2 ja pituutta 47 cm ja painoa 1940g. Istukassa on selvästi jotain häikkää (pad tulokset myöhemmin), napanuoran valtimossa oli tukos ja sillä pituutta vain 35cm. Lapsivettä pienellä ei ollut yhtään.

Kiireellisellä sektiolla poika syntyi. Minä kun olin tullut sairaalaan toiveena päästä nukkumaan osastolle, kun su-ke supistellut 10min välein ja unet oli olemattomat.

 

Tämä löytö oli täysin yllätys! Vauva ja istukka oli ultrattu 35+5 ja kaikki oli silloin todettu olevan kunnossa. Sf-mitta oli neuvolassa tipahtanut, mutta siitä ei oltu huolissan. Muutenkin kaikki oli kunnossa ja täydellisesti koko raskauden ajan.

 

Nyt pieni on keskolassa lämpökaapissa ja sokeritipassa. Tällä hetkellä voi pienestä koosta huolimatta todella hyvin. Itse sitä vaan on aika sekaisin moisesta käänteestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun kohdalla synnytys käynnistettiin 39+0, koska kasvukontrollissa (12 pv ultrien välissä) ei ollut kasvua tullut melkein ollenkaan.

Tyttö syntyi 7h käynnistyksestä, 46cm ja 2235g. Pienikokoisuuden syy ilmeisesti oli napanuora jossa oli vain kaksi napasuonta kun kolme pitäisi olla.

Pirteä SFD-tyttö.

 

Tyttö on nyt kuukauden, 50,5cm ja 3340g. Terve pikkuinen neitokainen.

 

Nyt aloitettiin rautalisä ja toisen maha menee aivan kipeäksi niistä. Muutenkin oli jo ennen rautaa maha kipeä, mutta kertaakaan ei ole näin kipeä ollut.

 

Miten teillä muilla tuo rauta? Meillä on käytössä Fer-In-Sol ja se ainakin saa mahan kipeäksi. Tulee itselle ihan hirveän paha mieli tuosta kipuilusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pienet on sit aikalailla saman ikäisiä.. :)

 

Meillä on tuo sama rautalisä ollut käytössä 3vko:n iästä saakka. Alussa aiheutti järkyttävät vatsan väänteet annoksella 0.1mlx2. Vähennettiin sitä hetkeksi vain aamu annokseksi ja sit lisättiin iltaan tuo toinen satsi. Vatsaa vääntää täälläkin silloin tällöin. Rela tipat menee yötä vasten ja aluksi kupla-stop. Vaihdettiin se nyt kuitenkin disflatyliksi ja selkeesti helpottaa enemmän, vaikka edelleen ähistään kakkaa ja pieruja..

 

Meillä pieni nyt 5vko ja 1kk neuvolassa kokoa 48cm, 2696g ja pipo 34cm.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttönen syntyi 20.12 :)

 

Meillä myös käytössä rela-tipat ja cuplaton. Nämä jo ennen kuin alettiin rautaa antamaan. Täytyy varmaan seuraavaksi kokeilla tuota disflatylia.

Tyttönen tosiaan ähkii naama punaisena melkein kaiken ajan hereillä, toisinaan myös tissillä ähistään punaisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse synnyin 37+1, 43 cm ja 2100 g. Pienikokoisuuden syy oli istukan toimintahäiriö. Äitini odotti minua sairaalassa puolitoista kuukautta ennen syntymää. Pari viikkoa vietin valokaapissa. Isoksi kasvoin :grin: ja terveydessä ei ole vikaa. Itse synnytin 3,5 kg neitokaisen, eli pienikokoisuus ei näemmä ollut perinnöllistä. Tuli kyllä kyseltyä istukan toiminnasta aina ultrassa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan kuinka kauan pienipainoisille on annettu rautalisää? Onko esim jo 30 vuotta sitten annettu sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jotenkin usko, et sitä on noin kauaa annettu?

 

Meneekö teillä myös keskos-tipat?

 

PinkOlive Loistavaa, että kasvoit isoksi! =D

 

Meille sanottiin, että JOS saadaan joskus lisää lapsia, niin todennäköisesti seuraavassa ei tätä ole. Toki seurataan tarkemmin kasvukontrolleissa jne.

Meidän pieni sai alkunsa ICSI:llä, ja koeputkihedelmöitykset nostaa riskiä sga:han..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei keskostippoja joudu antaa. Luulin ensin, että meidänkin pitää niitä antaa kun samaisessa lapussa oli korostettu keskostipat kun d ja rautalisä.

Hirveessä paniikissa joutu soittaa osastolle kun ei meillä ollu reseptiä tippoihin, sieltä sitten selvis että ei me tarvita niitä. Mulla oli hieman huonomuisti tuossa vaiheessa :) . Joudutteko te antamaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla synnytys käynnistettiin kasvun hidastuman ja vähäisen lapsiveden takia ja poitsu syntyi rv 33+4. Mitat oli 1710 g ja 41 cm ja oli syntyessään vähän isompi kuin odotettiin, mutta silti kovin pikkuruinen.. Kasvun hidastuma huomattiin, kun käytiin yksityisellä ylimääräisessä ultrassa. Sieltä saatiin lähete kunnalliselle, jossa ultrailttiin poikaa aina kymmenen päivän välein. Mahaa mulla oli tuskin ollenkaan ja sf-mittakaan ei kasvanut loppukuukausina juuri ollenkaan. Syytä kasvun hidastumalle ei ole löytynyt ja edelleen poika on kovin pienikokoinen..

 

Meillekin sanottiin, että tämä tuskin toistuu.. Mutta pelottaa silti, koska koko raskausaika meni viimeksi murehtiessa.

 

Meille ei keskostippoja määrätty vaan bmf-jauheita, joita sitten sekoiteltiin maidon joukkoon. Niitä jatkettiin muistaakseni neljään kiloon asti, rautaa menee vuoteen asti. Ekat viikot poika sai ruokansa letkun kautta, mutta onnistuneesti siirryttiin täysin imetykseen jossain vaiheessa.. Toki itkua ja hampaiden kiristystä se vaati :)

 

Tsemppiä kaikille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin tuosta raudasta, että se lopetetaan hampaiden tullessa. Kuulemma värjää ja silloin tod näk on ruuassa jo rautaa enemmän. Vissiin soseita tarkoittivat, lihaa yms.

 

Mua ei ehkä niinkään jännitä tuo istukan pienuus vaan napanuoran lyhyys. Meillä sekin oli vajaavainen, vain 35cm. Sitä kun ei vissiin pysty mitenkään mittaamaan?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Varmaan johtuu meillä keskosuudesta se, että rautaa pitää jatkaa vuoden ikään.. Ja lihat piti myös saada ruokavalioon jo viiden kuukauden iässä, että varmistetaan se raudan saanti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa

Meillä vajaa 2,5 vuotias sga-tyttö, syntyi 2kiloisena ja pituutta 43cm viikoilla 37+5. Kasvun kiri nopeasti kiinni mutta muuten kehitys on tullut jälkijunassa. Alkoi kontata 1v ja ensiaskeleet puolitoistavuotiaana. sanoja on vain muutama ja puheen ymmärrys myös vähän jäljessä. 2 v tutkimuksissa taidot kauttaaltaan puolitoistavuotiaan tasoa.

Löytyykö muita taaperoiden vanhempia joilla samaa? Meillä ei löytynyt mitään syytä pienipainoisuuteen..

Iina80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen aiemminkin tähän ketjuun kirjoittanut, nyt meidän keskimmäinen, joka sga-vauvana syntyi on jo 2,5-vuotias. Edellisellä sivulla kirjoitin, että käytiin fysioterapeutilla ja niitä käyntejä ei enää 1v. synttäreiden jälkeen tarvittu. Kävelemään poika lähti 1v2kk ja sen jälkeen kehitys on ollut normaalia kaikilla osa-alueilla ja kasvut menneet myös normaalikäyrillä.

 

Kasvun hidastumaan ei löydetty syytä ja seuraavassa raskaudessa käytiin äitiyspolilla ylimääräisellä käynnillä katsomassa kasvut rv 32 ja kaikki näytti normaalilta. Pikkusisko syntyikin rv 39+2 "normaalimitoilla" 3580g ja 49cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä saatiin viime viikolla vaspolilta käsky aloittaa kiinteät 4kk iässä ja liha 5kk iässä. Tällä yritetään ehkäistä anemian syntyä, kun tuo rautalisä lopetetaan tosiaankin sen hampaan ilmaannuttua. Alkujärkytyksestä/ahdistuksesta toivuttu, vaikka vieläkin hieman harmittaa, ettei saada täysimettää tuonne 6kk saakka. Pikkuisen vuoksi, tiedän, mutta silti se jollain tavalla harmittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanha keskustelu, mutta kommentoin kuitenkin jos jotakin tulevaisuudessa asia kiinnostaa.. Meillä syntyi sektiolla rv39+3 44cm/2,640 kg sga-vauva. Minulla oli loppuraskaudessa kohonnut verenpaine ja siksi päädyttiin epäonnistuneen synnytyksen käynnistysyrittelyn jälkeen sektioon. Tytöllä muutamia hieman matalia verensokereita synnärillä, mutta asia korjaantui lisämaidolla. kotiuduttiin normaalisti 3. pv. sektion jälkeen. Sen jälkeen normaali ravitsemus ja neuvolaseuranta. kasvoi ekan kolmen kuukauden aikana melko paljon saavutuskasvua. Oli kuitenkin vielä 1- vuotiaana pienehkö, -2 käyrällä. Nyt 2-vuotiaana kasvaa kuitenkin jo 0-käyrällä (mikä on myös hänen odotuspituus vanhempien pituuden perusteella). Mitään erityistä tytön kasvussa/ kehityksessä ei ole onneksi ilmennyt. Painoarviot loppuraskauden ultrissa osuivat aika hyvin kohdilleen. viikkoa ennen sektiota arviota 2450g ja sektiota edeltävänä päivänä noin 2800g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now