Sign in to follow this  
Followers 0
Guest tiinuli90

tuulimuna! auttakaa!

22 posts in this topic

Olen nyt raskauslaskurin mukaan rv 5+4 hcg arvoni oli alkuviikosta 70. Onko tuo aivan äärettömän matala arvo?? voiko olla mitään toivoa?? ultrassa en ole vielä käynyt. Jos tuulimuna on kyseessä, saako sen itse päättää ottaakko kaavinnan vai lääkkeellisen tyhjennyksen?!?? Mua pelottaa ihan sairaasti tuo lääkkeellinen tyhjennys. En halua sitä tehdä! Ja minulla on aika paha nielemisongelma ns. sihtikurkku, joten aika vaikea on niellä pillereitä :/ pelottaa tuo lääkkeellinen tosi paljo kun siitä tulee kipeeks.. eikö kuitenkin minulla saa olla oma mielipide asiasta miten haluan tyhjennyksen??? kertokaa pliis! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauslaskuri voi olla ihan eri rytmissä kuin oma kiertosi, joten saattaisit varsin hyvin olla vasta niin varhaisilla viikoilla, ettei hormoni ole sen korkeammalla. Ja siis jos se oli alkuviikosta tuon 70 niin se voi nyt olla vaikka miten huima, koska sen määrä kasvaa alkuraskaudessa tosi jyrkästi. Mistä muuten sait tuon hcg arvon? Entä oletko tehnyt tavallista raskaustestiä ja milloin se on näyttänyt plussaa? Älä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon, kaikki voi olla ihan hyvin. :)

 

Tyhjennyksestä sen verran, että monesti lääkkeellistä suositellaan ensin, koska se on toimenpiteenä hellempi. Lääkkeitä ei myöskään tarvitse niellä jos ei ole jo rajua keskenmenovuotoa, vaan ne laitetaan emättimeen. Tyhjennyksen kivutkin ovat ihan siedettäviä ja ne voi pitää kurissa kipulääkkeillä, vaikka keskenmeno onkin fyysisesti aika hurja kokemus. Joka tapauksessa ei kannata vielä liikaa pelätä ja miettiä noita liikoja, koska sinulla voi ihan hyvin olla ihan normaali raskaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein maanantaina illalla tooosi haalean viivan ja tiistai aamuna ehkä vähän vahvemman viivan ja tiistaina kävin myös verikokeessa, tein vielä tiistai iltapäivällä digitaalisella raskaustestillä johon tuli (raskaana 3-4vk) ja sen pitäis olla 99,9% varma. Keskiviikko aamuna soitin neuvolaan ja siellä kerrottiin että arvot on vaan 70, ja että epäilevät tuulimuna raskautta. Sieltä sanottiin vaan että soittaa viikonpäästä jos ei ole alkanut vuotamaan. Vissii otetaan uus verikoe? Onko nuo lääkkeet mitkä laitetaan emättimeen niitä cytotec nimisiä? mikä se on sitten se mifegyne? luulin että se mifegyne pitää niellä ja cytotecit laitetaan emättimeen. Jos on kyseessä tuulimuna ja joudun siihen tyhjennykseen niin saanko ite ollenkaan päättää asiasta että miten tyhjennetään? Olen lukenut että kaavinnalla pääsee puolet helpommalla.. Haluaisin ehdottomasti kaavintaan! Pelottaa niin kamalasti!! :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja piti vielä tuohon lisätä että olen reilu kuukausi sitten lopettanut e-pillerit, yksiäkään luomu menkkoja ei ole tullut, oli vain tyhjennysvuoto ja tulin raskaaksi. Voiko se johtua siitä että arvot on matalalla kun vasta lopettanut pillerit???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja pahoinvointia ei ole juurikaan ollut, välillä ihan lievää etovaa oloa.. tissit tosi vähä arat ja ei paljoa edes pissata.. :( Voi kauhia, tuntuu että en kestä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos oot vasta lopettanut pillerit, niin sullahan ei oo varmaa tietoo sun kierron pituudesta. Eli raskausviikot ei oo tässä vaiheessa vielä varmat, joten toi hcg:n määrä voi todellakin olla vielä ihan normaali. Uus verikoe kertois jo sen, että nouseeko se hcg:n määrä tarpeeks ja ultra viimeistään sitten kertoo, että onko ihan normaali raskaus kyseessä. Sitä tietty pitää odotella vielä pari viikkoo. Täällä on toi hcg-taulukko, josta näkyy noi hormonijakaumat viikottain. Ton mukaanhan toi 70 on vielä normaali rv5.

 

Ja raskausoireet saattaa alkaa kunnolla vasta viikkojen päästä, joten niiden puuttumisesta tai vähyydestäkään ei kannata olla vielä hirveen huolissaan.

 

muoksmuoks: ja siis jos toi verikoe on otettu tiistaina, niin noiden tänhetkisten laskujenkaan mukaan sulla ei olis ollut kun vasta 4+6, joten sehän olis vielä enemmän ton normaalin rajoissa.

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tiedosta tosi paljo! Helpottaa oloa kyllä tosi paljo! Toivottavasti ei olis mikään tuulimuna! Ensimmäinen raskaus nyt, ja voin vain toivoa että kaikki olisi paremmin kuin hyvin! :) Kiva kuulla että tuo saattaaki olla ihan normaali arvo tässä vaiheessa :) Jos nyt on menossa 4+6 niin millä rv:llä se voidaan jo ultrata? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollu useampana päivänä alamaha välillä TOSI kipeä, ja sillee niinku menkat alkais. Voiko se olla normaalia? varsinkin vasemmalta puolelta on oikeen repiny.. Mistä se johtuu?? Jos nyt kukaan tietää.. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkkeellinen tyhjennys on parempi, koska sen vaikutukset keholle on samat kuin spontaanissa keskenmenossa. Kaavinta on aina toimenpide. Muihin kysymyksiin löytynee runsaasti vastauksia, kun availee noita ketjuja, kuten alkuraskauden oireet jne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, onhan se varmasti parempi vaihtoehto mutta kun ottaa sen huomioon että kärsin ikävästä nielemisongelmasta.. :/ Mietityttää vain niiden pillereiden kannalta.. ja pelottaakin se lääkkeellinen... Onkohan kenellekkään tehty sillee niinku ylhäällä mainittu että laitettu vain emättimeen pillerit?? Mut toivotaan ettei sitä tyhjennystä tarvita!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, tietenkin toivotaan ja kaikkihan on mahdollista. :) Minulla takana lääkkeellinen keskeytys, ja tuollon ensin otettiin suun kautta (pieni!) pilleri - tarvittaessa senkin varmaan saisi esim. puolitettua, ettei tarvitse vedet silmissä kakoa. Muutamaa tuntia myöhemmin piti sitten laittaa se tabletinmurunen emättimeen, ja siitä muutaman tunnin päästä alkoi vuoto. Kipuun sain Panacodia, ja sitä otin ohjeen mukaisesti. Vuoto kesti muutaman päivän ja oli koko ajan järkevissä määrissä, ja lääke piti kivun poissa kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiitos tiedosta tosi paljo! Helpottaa oloa kyllä tosi paljo! Toivottavasti ei olis mikään tuulimuna! Ensimmäinen raskaus nyt, ja voin vain toivoa että kaikki olisi paremmin kuin hyvin! :) Kiva kuulla että tuo saattaaki olla ihan normaali arvo tässä vaiheessa :) Jos nyt on menossa 4+6 niin millä rv:llä se voidaan jo ultrata? :)

 

Tarkotin siis, että verikokeen aikaan sulla on ollut toi 4+6, ilmasin itteeni vähän epäselvästi. :) Mutta parasta alkuraskauden ultra on tehdä joskus rv7 paikkeilla, sydämen syke pitäis sillon näkyä jo. Eli suna varailisin aikaa ultraan jonnekin 2-3 viikon päähän. Aiemminkin voidaan toki ultrata, mutta sillon pystytään kattoon vaan se, että raskaus on oikeessa paikassa eikä esim. tuulimunan mahdollisuutta voida rajata pois.

 

Ihmettelen kyllä, että joku ammattilainen (neuvolassa siis) on heittänyt ton tuulimunan sulle epäilyks, kun kuitenkin noi hormoniarvot on ihan normaalin rajoissa eikä tosiaan raskausviikkoja voi tietää mitenkään varmaks. :huh: Mutta näitä "ammattilaisia" on kyllä itelläkin tullut vastaan, valitettavasti. <_< Eli soittele ihmeessä vaikka sitä ultraa itelles tai jos saat uuden verikokeen, niin sekin vois jo auttaa. Toivottavasti kyseessä on ihan normaali raskaus! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ajattelin että soitan huomenna neuvolaan ja kysyn päästä verikokeisiin. Rasittaa tää kun ei tiedä!! :angry: Toivottavasti olisi edes noussut.. Varmaan romahdan jos ei ole noussut.. Ja sitäkin ihmettelen että se neuvolan täti ei edes kysyny millä viikolla voisin olla.. Että millon mulla on viimeksi menkat ollu.. :blink: sano vaan että "epäilen että kyseesä on tuulimuna" ei muuta.. Osaatko muuten sanoa että voiko se olla ihan normaalia että on alamaha välillä kipeä? vähä niinkuin menkka kipua.. välillä sattuu ihan kunnolla.. :( Voisin sitten ilmoitella minkä tuloksen sain! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin äsken verikokeessa, saan tietää tuloksen kahden aikaan. Tein ihan äsken vielä raskaustestin johon tuli selvä viiva. :) toivottavasti kaikki olisi hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän kaikki tosiaan oo hienosti! Noi mahakivut kuuluu alkuraskauteen, varsinkin esikoista odottaessa ne on hyvinkin asiaankuuluvia. Tuolta odotus-osiosta tosiaan löytyy kaikennäkösiä ketjuja, joissa on keskustelua oireista ja muista, sieltä saa lisää helpotusta hermoiluun. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain äsken verikokeesta arvot ja ne oli noussut 600! onneksi :) viimeviikolla oli vielä 70 hcg. Neuvolassa sanottiin että on hyvä lukema. Onko teidän mielestänne? :) Eihän tarvi huolestua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arvojen tulisi tuplaantua kahdessa vuorokaudessa, eli hyvältähän tuo tosiaan vaikuttaisi. :) Todennäköisesti sinulla on vain vielä viime viikolla ollut todella varhainen alkuraskaus, jolloin tietenkin arvotkin ovat vielä kovin pieniä. Ihmeellistä tosiaan, että hoitaja on alkanut spekuloida tuulimunadiagnoosilla. :wacko: Kaikki vaikuttaisi nyt kuitenkin olevan hyvin, joten nauti raskaudestasi!

 

Kannattaa muuten rekisteröityä tälle foorumille, saa paljon enemmän irti tästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rekisteröidyin nyt tänne :) Ihana kuulla että kaikki on normaalisti ja hyvin! Se kyllä tosiaan voi olla että olin/olen niin alkuvaiheessa vasta että sen takia hcg niin matala, mutta nyt onneksi noussut! Neuvolassakin sanottiin että hyvältä vaikuttaa, mutta se on kyllä totta miten se voi vaan sanoa että voi olla tuulimuna, koska olen vasta lopettanut tosiaan pillerit niin sitä ei kyl yhtää tiiä millon on hedelmöitys tapahtunut.. :blink: Ois vaan kiva päästä jo rv 7 sinne ultraan, mutta sanoivat että vasta rv 8-9 tehdään ultra, kun on niin "huonot" laitteet että ei aiemmin voi tehdä... <_< Pelottaa vain edelleenkin tuo alamahakipu ja alaselkäkipu.. Onko teillä ollut alkuraskaudessa alamahakipeä/selkä? Kun on melkeen koko ajan alamaha kipee... :( Mutta pitää yrittää nauttia nyt tästä ajasta! vaikka hieman stressaaki..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiinuli, täällä voi jakaa kokemuksia muiden alkuraskauden hermoilijoiden kanssa. ;) Tokihan tuulimuna on aina mahdollinen, mutta sellaisia tulee muun muassa kaikille. Älä siis vielä heitä kirvestä kaivoon. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiinuli90, mulla ainakin alkuun koski usein mahaan, juuri samalla tavalla kuin menkkojen aikana ja siis sitä kesti kumminkin aika pitkälle ja vieläkin islloin tällöin joten kuuluu ennemminkin oireisiin kuin, että kannattaa olla huolissaan. Itsekkin olin kyllä alkuun. Onnea raskaudesta, yritä nauttia siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli viime kesänä tuulimunaraskaus. Olin ehtiny 6viikolle kun alkoi tiputtelu vuoto, ehdin 7viikolle kun alkoi rajumpi vuoto ja menin päivystykseen. Ultrasivat ja todettiin tuulimuna, sain siellä heti ottaa yhden pillerin, lähettivät kotiin 4 cytotec pillerin kanssa. Aamulla sitten aloin vuotamaan vielä rajummin ja raskausmateriaalia tuli ulos, laitoin sitten ne pillerit itse emättimeen. Sen päivän ajan mulla oli vuotoa ja supistelin paljon. Sellainen oli lääkkeellinen tyhjennys. Aika helppo oli minun mielestäni. Kaavinta AINA kuluttaa kuitenkin emätintä..

 

Tässä raskaudessa taasen :) Minun piti olla vk 7 kun menin alkuraskauden ultraan, siellä ei juuri mitään näkynyt. Pelkäsin kamalasti että "eikä, onko tääkin taas tuulimuna". Sain viikon päähän kontrolli-ultran. Ultra tuli ja siellä näkyikin jo hieman enemmän, se oli kasvanu :) Oli vain hedelmöitys tapahtunut oletettua myöhemmin. Ja nyt iloisesti mennään viikoilla 16, välillä tunnen kuinka se siellä liikkuu :) Silloin 12vk:n ultrassa oli kova meno päällä koko ajan ja sydänäänet oli tosi hyvät

 

Jos mieltä kovasti painaa, niin kannattaa käydä vaikka yksityisellä ultraamassa, itsekkin kävin alkuraskauden ultran yksityisellä.

Edited by Musha85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0