dizo

Clomifenien toimiminen

690 posts in this topic

Mä ostin oman clomipurkkini alkuvuodesta ja silloin apteekeissa oli vain liian äkkiä vanhaksi meneviä clomeja tarjolla. Apteekkari kuitenkin vannoi, että lääkettä voi valmistajan mukaan syödä vielä jonkun aikaa parasta ennen päiväyksen jälkeenkin, joten ostin purkin (koska sanoi, että joka apteekissa kotiseudullani - ja ilmeisesti koko Suomessa - oli sama tilanne).

 

Mä syön nyt clomeja (1 tabletti kierron 5.-9. päivä) neljättä kiertoa. Ovisplussa on tullut joka kierrossa säännöllisesti ja inssi on tehty kaksi kertaa. Viime kierrossa olin matkoilla juuri ovisplussaa seuraavan päivän, joten silloin inssi jäi tekemättä. Tässä kierrossa epäilen oviksen osuvan jälleen matkustuspäivään, mutta kaikeksi onneksi sain sovittua ultran pari päivää sitä ennen. Jos kaikki näyttää hyvältä, saan jonkun pistoksen, joka nopeuttaa munarakkulan irtoamista ja inssi päästäisiin tekemään matkaa edeltävänä päivänä.

 

En ole aikaisemmin ajatellut noita clomien sivuoireita, mutta nyt tätä ketjua luettuani olen herännyt joka yö ihan hiestä märkänä... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä kierrossa 1 tabletti päivässä (kp 5-9), seurantaultrassa näkyi yksi munasolu.

Toisessa kierrossa 3 tabl/päivässä (kp 5-9), seurantaultrassa yksi munasolu.

Kolmannessa kierrossa 3 tabl/päivässä (kp 5-9), seurantaultraa ei tehty, ovulaatiotesti ei näyttänyt plussaa.

Neljäs kierto: 3 tabl päivässä (kp5-9), kp 16 Pregnyl-pistos, kp 30 positiivinen raskaustesti.

 

Mulla oli menossa viimeinen Clomi-kierto eli koska tablettimäärät oli mulla korkeat, sai niitä syödä vain neljä kiertoa. Tämän jälkeen olisi siirrytty pistoshoitoihin, mikäli tulosta ei olisi tullut. Onneksi lääkäri keksi määrätä minulle munasolun irrotuspiikin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla tärppäsi viime vuonna Clomeilla 4.kierrosta, mutta meni kesken viikolla 18. Nyt maaliskuussa tärppäsi 3. kierrosta, mutta oli tuulimuna. Nyt resepti oli vain kummittelemassa takataskussa...mutta nyt plussasin luomusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaksi ensimmäistä lasta on saanut alkunsa clomifenin avulla ja kumpikin lähti ensimmäisestä kierrosta. :) Sivuvaikutuksena mulla tuli kuumia aaltoja.. Yhtäkkiä pukkas hirveen hien päälle.. ;)

 

Niin ja yksi tabletti per päivä ja kierron 5.-9. päivä ne otin..

 

Toisessa raskaudessa yksi lääkäri määräsi mulle aina seuranta ultran, mutta ensimmäisessä raskudesa ei mitään sellaisia ollut.. Ja en tiedä miksi toisessa oli, on varmaan lääkäri kohtaista tuo.. Mutta ei mua haitannut, että pääsi pienen näkeen useammin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikko sai alkunsa ekasta clomi kierrosta ja tämä toinen toisesta clomi kierrosta. Molemmissa ollut sitten n. rv 10 tukena lugesteron estämään keskenmenoa. Kaksi km takana esikon yritys ajalta.

 

Muistakaa ettei ne ovis testit ole ihan luotettavia. Meillä esim. monet lääkärit sanoneet ettei välttämättä kannata edes testata. Clomien kans täytyisi kuitenkin olla se seuranta ultra jossa ovis selviää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, tulipahan vuoden yrittämisen jälkeen käytyä gynellä, joka ultrattuaan totesi, että vaikuttaa siltä, etten ovuloi. Ultrassa näkyi vajaamittainen munasolu ja kierto oli kuitenkin jo reippaasti yli puolen välin. Ovuloimattomuus selittäis vähän sitäkin, etten ole kertaakaan saanut vahvaa viivaa ovulaatiotestiin. Laittoi mut seuraamaan lämpöjä ja käymään verikokeissa sekä kirjoitti mulle clomifen-reseptin. Mies passitettiin myös analysoitavaksi.

 

Muutama kysymys, joita en huomannut lääkäriltä kysyä, kun tuli NIIN paljon asiaa kerralla:

- Seuraavassa kierrossa olen lomamatkalla Espanjanssa enkä pääse toiseen verikokeeseen. Kannattaako mun siis käydä molemmat verikokeet vasta sitä seuraavasta kierrosta?

- Kannattaako clomeja aloittaa ennen matkaa? En joutuisi niitä siellä syömään vaan jokunen päivä ennen lähtöä, mutta pohdin kauanko ne vaikuttaa, etten joutuisi siellä kärsimään kamalista sivuvaikutuksista (migreenitaipumusta ym. on...)

- Onko joku saanut niitä clomeja apteekista vai ihanko todella mun tarttee odottaa syyskuun puoliväliin asti??!

 

Kiitos jo etukäteen vastaajille! On ollut lohdullista lukea, että näinkin moni on samassa veneessä ja clomeista avun saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aura: Kahteen ensimmäiseen kysymykseesi en osaa vastata. Omasta Clomifenin metsästyksestä kirjoittelinkin tuohon muutama viesti ylempänä.

Jos noita Clomeja ei apteekista löydy, niin voithan kysyä tuota ClomHexal valmistetta, joka on vastaavaa kuin Clomifen. Tosin sitä varten tarvitset sitten uuden reseptin lääkäriltä. Tsemppiä Clomien mesästykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti! Alan huomenna metsästää ja soitan vaikka kaikki kaupungin apteekit ja jos ei tärppää, soittelen lääkärille...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä menin reseptin kanssa apteekkiin ja sieltä soiitvat lääkärille ja kysyivät, saako lääkkeen vaihtaa. Eli en siis tarvinnut uutta reseptiä, lääkärin suostumus riitti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuohan onkin ihan kätevä systeemi, jos voivat apteekista soittaa ja varmistaa lääkäriltä tuon lääkkeen vaihdon. Ehkä noissa eri apteekeissa on vähän eri käytännöt, kun minulle sanoi apteekin täti, että pitää olla kokonaan uusi resepti.

Edited by Vellamo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kans syön clomeja ja ekasta kierrosta tulinkin raskaaksi, mutta se meni kesken rv11+4. Nyt just loppu 4 clomi kierto ja huomenna on seuranta ultra. Joo eli mun lääkäri sano et aina kp 10-13 pitää menä ultraan. Mulla myös käytössä clomien lisäksi pregnyl ja luget. Sain kans lääkäriltä uuden reseptin tuota clomhexalia varten ihan vaan soittamallla lääkärille. Mulla tuo seuranta ultra maksaa yleensä jonku 65€ miinus kelan korvaus..eli ei mitenkään paha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin gynellä tänää ja sain sit terolut- ja clomifenkuurit. :blink: Kajaanissa olis ollu yhessä apteekissa avattu paketti clomifenejä, mut sit apteekkitäti soitti sille mun gynelle josko olis joku toinen vastaava lääke ja sain sit ton Clomhexal-kuurin. Niitäki tosin piti jäädä oottaan, ku niitäkään ei vielä ollu Kajaanissa. :rolleyes: Katsotaan miten käy, toivottavasti hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soitin yliopiston apteekkin Clomifenin saatavuudesta ja sanoivat, ettei valmistaja ole antanut mitään tietoa, milloin lääkettä olisi tulossa ja suosittelivat sen sijaan tuota Clomhexalia. Sanoivat myös, ettei soitto lääkärille ole välttämätön ja että ovat YA:ssa ottaneet sen linjan, että antavat Clomifen-reseptiä vastaan pyydettäessä Clomhexalia ja ilmoittavat muutoksesta jälkikäteen lääkärille. Huomenna sitten ostoksille...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olisin voinut lahjoittaa jollekkin omat clomifenit, mutta näytti olevan päiväys 4/2008.. Ja en tiedä olisko niitä kukaan huolinut.. :huh:(olikohan se tässä ketjussa, kun joku oli kirjoittanut, että lääkäri tai vastaava oli sanonut, että ei haittaa vaikka päivämäärä on mennyt vähän yli...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

MUn apteekissa eilen sanoi, että Clomifeniä olis ollut seuraavan kerran saatavilla vkolla 43 tai jotain.. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle lääkäri kirjoitti toissa viikolla suoraan Clomhexalia, koska Clomifenia ei "toistaiseksi" apteekeista saa. On kuulemma aivan sama kuin Clomifen.

 

Olen syönyt 2kk Clomeja ja kummallakin kerralla oli seurantaultrat + ekalla myös verikokeet. Ekassa kierrossa oli munasolut (2 kpl) vain n 12mm, kun ultrattiin kp 12 (oviksen tikutin kp 19 ja verikoe vahvisti ovulaation), joten ultrattiin varalta vielä toisenkin Clomi-kuurin aikana, tällöin vasta kp15, jolloin näkyikin lähes irtoamisvalmis munasolu. Nyt jännätään alkaako menkat ensi viikolla vai ei... Parhaamme on ainakin vällyjen välissä tehty :rolleyes:

 

Minulla ovulaatioon riitti siis 1tbl/pv, joita söin kierron 3.-7.pv. Sivuoireina oli ekassa kierrossa huimausta ja yöhikoilua, toisessa vain yöhikoilua. Ovulaation aikoihin on ollut toispuoleisia vatsakipuja ja rinnat olleet melkosen kipeet ovulaatiosta lähtien menkkojen alkuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli ekaa kertaa ovistestiin kaksi viivaa! Clomien ansiosta. Kaksi tablettia oli annostus.

Tein kyllä jo testin, ja se oli nega. Tosin testi oli tehty tosi aikaisin, pitäisi varmaan tehdä vielä uusi. Mutta silti, harmittaa. Tää on nyt kolmas clomikierto.

 

*huokaus*

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onnittelut oviksesta :)

 

Minä söin Clomeja yhteensä neljällä kierrolla. Ekassa kierrossa söin 50 mg/pvä kp 5-9, ovulaatio tapahtui (varmaan elämäni ensimmäistä kertaa) mutta ei toivottua tulosta. Seuraavalla kierrolla ei tapahtunut mitään. Kolmannella kierrolla söin 100 mg/pvä, tuloksena keltarauhaskysta, ei ovulaatiota. Neljännellä kierrolla ei edes ultrailtu, aloitettiin odottelemaan lähetettä jatkotutkimuksiin. Söin kuitenkin Clomeja sen 50 mg/pvä kp 3-7, ja kuin ihmeen kaupalla raskaustestiin ilmestyi kauan kaivattu plussa. Joten näköjään vaihtelevalla menestyksellä nuo tabletit toimi minulla, mutta onneksi toimi edes sen kerran, kun tärppäsi!

Edited by murmeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nyt tässä kierrossa syönyt ensimmäistä kertaa Clomeja 1 tabletti päivässä kierron 3.-7. pv. Tänään kp 11 olin seurtantaultrassa ja kasvavia follikkeleita löytyi kaksi, yksi molemmilta puolilta. Toinen oli kooltaan 13 mm ja toinen 14 mm. Nyt sitten tikutellaan ovista ja toivotaan, että sellainen tulee.

 

Ja nyt tähän perään tyhmä kysymys....Minkä kokoinen follikkeli on ns. "kypsä" eli minkä kokoisesta follikkelista voi tapahtua ovis? 18 mm? 20 mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle sanoi gynekologi ultratessaan, että normaalikoko on 20 mm. Mulla oli yli puolivälissä kiertoa toinen 18 mm ja gyne piti sitä merkkinä ovuloimattomuudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Aura vastauksestasi. Jäi tänään siltä lääkäriltä kysymättä, että mikä on se follikkelin koko, jolloin ovulaatio tapahtuu. Täytyy vain toivoa, että mun follit jaksaa kasva tuonne 20 mm saakka :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen kuin aloitatte clomit, tarkistuttakaa munatorvien aukiolo. Kaikki lekurit eivät edes yksityisellä tätä tutkimusta tee. Itselläni kävi niin että kun syytä tukoksiin ei ollut historiassani(endo, klamydia jne) niitä ei tarkastettu ja söin puoli vuotta turhaan. Jos nyt tietäisin paremmin, valehtelisin suu vaahdossa että on todella kivuliaat kuukautiset ja ihmeellisiä tuntemuksia alavatsalla. Ihan vain vinkiksi! Pyssyy lompsa ja pääkoppa kasassa paremmin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mullahan ei yksityisellä tutkittu tuota ja söin 3 kk clomeja. Sitten siirryttiin julkiselle puolelle ja siellä sanottiin heti, että mitään lääkkeitä ei anneta ennen kuin tuo tutkimus on tehty. Siihen oon menossa nyt kesäkuussa ja sitten katsotaan jatko.

Täytyy kyllä myöntää, että itsekin ihmettelin miksei multa oo aiemmin tota tutkittu....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jännä miten eri kierron vaiheisiin on määrätty clomeja. :blink: muutamilla oli tota kp 3-7 ja niin ku mulla kp 5-9. Onkohan noilla kiertopäivillä jotain merkitystä??

 

Harvinaista, mulla ei ainakaan vielä ole ilmentynyt clomeista minkäänlaisia sivuoireita. :blink: Onko ne muilla ollu kuinka yleisiä??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now