Taateli

Tyhmät kysymykset vauvanhoidosta

637 posts in this topic

Poika 1v9kk siirtyi pinniksestä lastensänkyyn. Tykkää sängystä ja nukahtaa sinne mielellään ja helposti, mutta jos yöllä herää niin ilmeisesti unohtaa ettei kyseessä ole pinnis ja nousee heti unenpöpperössä seisomaan.

 

Nukutaan kaikki samassa huoneessa ja ollaan kyllä ehditty hätiin ennenkuin poika kopsahtaa lattiaan, mutta aika vaarallisen näköistä tuo on. Laitettiin patja sängyn alapuolelle ja viime yön poika nukkui melkein kokonaan meidän välissä.

 

Mitenköhän tuon yöllisen pystyynnousemisen saisi loppumaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rela-tipat jäi yöki pöydälle (pitäisi säilyttää +8). Onko ne nyt auttamattomasti pilalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reladrops-sivuilta:

 

"Voiko Reladropsia käyttää, jos pullo on unohtunut päiväksi huoneenlämpöön?

- Muutaman päivän säilytys huoneenlämmössä ei vaikuta maitohappobakteerien elinkykyyn."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko Cuplatonin aloittaa "itse diagnosoituihin" vastasyntyneen vatsakipuihin (ilmavaivoihin) vai pitääkö kysyä neuvolasta ensin "lupa"? Kyselin jo Cuplatonista Yliopiston apteekin palvelunrosta ja sain kuulla, että soveltuu vastasyntyneillekin. Mutta apteekissa täti sitten alkoi kyselemään, että onko vatsaongelmat "todettu" esim. neuvolassa ja mä aloin epävarmaksi. Ei kai Cuplatonista ole mitään haittaa? Sen verran kyllä tyttöä itkettää syömisen jälkeen, olo näyttää tuskaiselta ja kiemurtelevalta ja hetkeksi helpottuu kun takapuoli pörähtää, että ei kai kyse mistään muustakaan voi olla?

 

Toivoisin, että vauvan olo helpottaisi kun vaihdettiin lisämaito takaisin Tuttelista NANiin, mutta voi olla, että ihan näin yksinkertaisesta asiasta ei ole kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliko Tuttelin kanssa näitä ongelmia? Mun mielestä kyl cuplatonin voi aloittaa illan neuvolan lupiakin, mutta en ole ihan varma. Itse annoimme nimittäin Rela-tippoja jotka auttoi meillä ilman ulos saannissa.

 

Meillä on kuitenkin Cuplatonia, kun kerran kaverilta saatiin ennenkö Relat rupesivat toimimaan. Siinä paketissa ei lukenut muuta kun jos Cuplatoni ei auta niin silloin pitäisi ottaa yhteyttä lääkäriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä voi alottaa ilman neuvolan "lupaakin". Me kysyttiin noista ekassa neuvolalääkärissä, ja lääkäri sanoi että cuplatonia ja disflatyliä voi ihan huoletta käyttää, kun eivät ole varsinaisia lääkkeitä. Niistä ei siis ole mitään haittaa, joskaan ei kaikille hyötyäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset vastauksista! Oletinkin, että käyttö on turvallista, mutta sitten kun epävarmuus iski niin piti saada tukea smile.gif Onneksi sitä saa täältä wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisodottaja kyselee täällä tyhmiä... :lol:

 

Miksi niitä vauvakosteuspyyhkeitä tms käytetään kakkaa puhdistaessa? Vai siis onkos tää jotain jenkki-/enkkuhöpötystä? Siis telkusta kun kattelee niin pyyhkii vellikakkaa tommosella.. kotona siis. Ja musta se näyttää niin epäsiistiltä sottapuuhalta ja paljon näppärämmin laittaisin vauvan kraanan alle ja huuhtelisin vedellä kunnolla? Onko näissä siis joku etu joka jää tämmöiseltä vielä lapsettomalta tajuamatta? :lol:

 

Mä siis esim. kun vaihtelen kummipojan vaippoja häntä hoitaessa, kysyn aina ekana heille tullessa, missäs on pyllypyyhe ja vedellä hoidellaan pesut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ehdottomasti vedellä pestään kakkapylly. Joskus sinne nivuspoimuihin yms. jää kuitenkin jotain, sillon mä pyyhin kostespyyhkeellä tai vedellä kostutetulla pyyhkeellä ne pois.

Noi pyyhkeet on käteviä pitää hoitolaukussa, aina ei ole vesihanaa lähettyvillä kun vaippa pitää vaihtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on pienempi kakka niin pyyhkeet on ihan kätevii.

Ja vesipesu kuivattaa pyllyy enemmän, ainaki meillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Just näin meilläkin. Etenkin kun vastasyntyneenä ja aina kiinteiden alottamiseen asti meidän prinsessa sonti ihan joka välissä. Kakkaa sai siis olla siivoomassa jatkuvasti, joten sellasten vesipesujen määrä olis saanut pyllyn kyllä ihan ruvelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytetään noita kosteuspyyhkeitä lähinnä reissussa, kulkee hoitolaukussa aina mukana. Kotona pestään aina hanaveden alla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole hoitopöytä vesihanan vieressä, niin joskus kun laiskottaa, on kätevä sillä kosteuspyyhkeellä putsata peppu sen sijaan, että laahustaisi kylppäriin asti. Tietysti tää toimii vain pienten kakkojen kanssa. Tai nyt kun neidillä on vatsa ollut vähän kovalla, niin kosteuspyyhe on ihan näppärä, kun pyllyssä on vain pientä tuhrua.

 

Ja sitä kosteuspyyhettähän voi käyttää myös naaman tai käsien putsaamiseen esim. syönnin jälkeen. Tosi kätevä myös jossain reissussa, jos ei ole vesipistettä aina saatavilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kans on olleet kosteuspyyhkeet käytössä vasta nyt, kun kakka on niin kiinteää, että sen voi kipata pönttöön ja peppu puhdistyy pyyhkäisemällä. Meillä oli isyyspakkaukseen ostamani kosteuspyyhepakkas avaamattomana tuonne 5 kk:n asti, oikeastaan sitten vasta tuli jotain tarvetta. Vedellä mekin huuhdottiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä se hiukan riippu siitä kuka vaihtoi vaipan, mies oikeestaan aina pyyhki kosteuspyyhkeillä ellei ollut jotain megakakkoja jotka oli helpompi pestä. Äitini ja muut hoitajat pesivät aina vedellä. Itsekkin aika usein pyyhin pyllyn ja vasta oikeestaa kävelemään oppimisen jälkeen (10kk) alettiin aina pesemään vedellä koska riiviö ei pysynyt paikoillaan että olisi voinnut pyyhkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! :lol: Samoja pointteja oli joita mietin. Eli juurikin tuo, että vesi kuivattaa. Ja matkustaessa ymmärrän, että pyyhkeet on hyviä ja nassuun yms.

 

Mutta jotenkin tämä asia vaan tuli mieleen, kun eilisessä ohjelmassa sekä äiti että isä oli ihan kakassa kun sutivat isoo määrää köntsää vauvapyyhkeillä ja se vaan levisi ja lopulta lapsi oli kuitenkin pestävä. :lol:

 

No eipä näissä ole yhtä oikeaa tapaa kun tyylejä on monia. Aion kyllä hankkia ainakin yhden paketin moisia ja katsella, että miten niitä tulee käytettyä. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen jo useamman kuukauden joutunut hoitamaan pyllynputsauksen noilla kosteuspyyhkeillä, koska meillä ei ole sellaista isoa lavuaaria muualla kuin keittiössä ja siellä ei viitsi kakkapeppuja pestä... Tavallisen lavuaarin päällä ja hanan alla tuota lasta ei saa millään pysymään kun se on jalat tikkusuorina tai ponnistaa altaan pohjasta tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toi on tuttua ja me nykyään laitetaan suihkuun seisomaan alakroppa paljaana ja suihkutetaan siinä pylly puhtaaksi :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pepun pesusta vielä, mä hujautan aina välillä jotain kosteusvoidetta tavallaan saippuan sijaan, kun pesee peppua vedellä. Musta se on auttanut, ettei iho niin kuivuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei kosteuspyyhkeet ole olleet käytössä kuin ihan vauva-aikana, kun piti yölläkin vaihtaa kakkavaippaa. Silloin en viitsinyt viedä poikia vesihanan alle, jotta eivät herää liikaan. Kosteuspyyhkeiden avulla vaihdoin vaipan suoraan sängyssä. Muuten pesen aina vedellä. Poikien kakan määrä ja koostumus on sellaista, että pelkällä kosteuspyyhkeellä ei saisi kuin suuren sotkun aikaan. Jos sattuu, että kakka on ollut kiinteempää (tosi harvoin siis), niin olen pyyhkinyt kosteuspyyhkeellä. Useinkin toistuvat vesipesut eivät ole meillä kuivattaneet pyllyjä, vaikka en ole rasvaakaan käyttänyt. Paljolti ihosta kiinni, miten reagoi :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen jo useamman kuukauden joutunut hoitamaan pyllynputsauksen noilla kosteuspyyhkeillä, koska meillä ei ole sellaista isoa lavuaaria muualla kuin keittiössä ja siellä ei viitsi kakkapeppuja pestä... Tavallisen lavuaarin päällä ja hanan alla tuota lasta ei saa millään pysymään kun se on jalat tikkusuorina tai ponnistaa altaan pohjasta tms.

 

Meillä on vaan tavallinen lavuaari ja siinä tavishana. Pistän vauvan siihen altaan reunalle istumaan ja pesen pyllyn lappamalla vettä takapuoleen =) Ei kuivu jalatkaan.

 

Tuosta ulkomaiden hommasta: mulla ainakin on mielikuva, että briteissä ei pestä peppua, kun kylmä ja kuuma vesi tulee usein erillisistä hanoista. Liekä mitään perää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nuo kosteuspyyhkeet kovassa käytössä nykyään, kun kakka on jo kiinteää, ainakin suurimmaksi osaksi :) Ne on vaan niin näppäriä. Mutta siis maitokakka aikaan ei kyllä tullut noita käytettyä kuin ihan joskus reissun päällä ja juurikin yöllä, kun vaihtoi vaippaa sängyssä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten nenä Fridaa käytetään? Kuinka kiinni sieraimeen sen saa laittaa? Yritettiin imuroida vauvan nenää siinä onnistumatta. Laitettiin eka nenätippoja ja sitten koitettiin friidalla imeä. Oltiinkohan me liian varovaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Me ainakin laitetaan se niin kiinni sieraimeen kun vaan menee, ei nyt ihan sinne sisälle mahdu kuitenkaan. :) Ja mun mielestä aika voimalla saa imeä että jotain sieltä tulee. Eli rohkeesti vaan! :) Alkuun varmasti on liian heppoinen imu, mutta ei se lapsi ihan pienestä rikki mene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now